REKLAMA

Co kino izraelskie mówi o współczesnym Izraelu?

Data emisji:
2019-01-11 16:20
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
10:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Światopodgląd, Agnieszka Lichnerowicz. Może państwo widzieli, jeżeli nie to ja zachęcam, Liban, Fokstrot, Walc z Baszirem, twierdza Bofort, Wayne Rooney, Zero motywacji to tytułu tych izraelskich filmów, które teraz przyszły mi do głowy, a teraz właśnie o izraelskiej kinematografii chciałabym państwu opowiedzieć, a dokładnie opowie prof. Marek Kaźmierczak. Opowie w tym kontekście, że wydaje się, że Izraelczycy po prostu robią bardzo dobre filmy o dramatach związanych z wolną i w ogóle bardzo dobrze się poznaje Izrael również poprzez kinematografię. Więcej teraz.  Rozwiń »
Ma światu podgląd itp w Agnieszkę Lichnerowicz bardzo serdecznie zapraszam teraz państwa na rozmowę z prof. Markiem Kaźmierczakiem z Instytutu kultury Europejskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza dzień dobry dzień dobry chciałbym byśmy porozmawiali o izraelskiej kinematografii wydaje się wyjątkowo ciekawej i też to jest taka kinematografię na taki przypadek Izraela w Chinach, kiedy wydaje się, że poprzez film można próbować zrozumieć poznać kraj szczególnie w przypadku Izraela z moją teza robocza narazi się z nim zostawiały no i ja przyznam, że najczęściej najbardziej interesują mnie ścinano włosy nie wojenny Liban dramat wojenny należałoby powiedzieć Liban i walcz Baszirem potwierdzam ufoludki Bór, a wielki gest lorda wiele bardzo dobrych filmów ostatnio fokstrot i co ciekawe czy ktoś się to główny moty w izraelskiej kinematografii to jest pytanie, które jest na tyle skomplikowany, a o ich pochówku nie, że właściwie od jedno będzie tylko tak długo nie mogliśmy zakończyć tę rozmowę myślę, że jest to 1 z kluczowych i się powiedzie i że to jest takich kinowych strumieniowe 1 z głównych strumieni źródeł może nawet jest to co się dzieje w obrazowaniu w tym spocie hasłem stażysta, który wojska relacji z wojskiem i jego wojska wpisanego w konflikty wojny, bo jak się prześledzi historię kina izraelskiego od lat pięćdziesiątych do teraz do wczoraj to właściwie 13 zmiany już od funkcji obrazowania żołnierza zmianę statusu żołnierza w kinie na deszczu była taka silna propagandowa narracja mówiąca o tym, wojowników świetnie obrońcy granic potem na skutek i jak powiedziała, że była wielka euforia związana np. z wojną sześciodniową tutaj rzeczywiście Zdrojową i przez kilka lat potem ma się wrażenie to obrazy też inną, że rzeczywiście ten model człowieka nowoczesnego człowieka, który broni swoich granic ma świadomość swoich granic jest modelem obowiązującym, ale potem dochodzi do wojny Jom Kippur ten będzie kolejnych konfliktów wewnętrznych lub też takich politycznych wewnątrz kraju mogli się okazuje, że perspektywa napięć militarnych wojennych jest też lekcją, którą trzeba odebrać krytycznie i cały koniec lat 70 potem z lat osiemdziesiątych kinie to jest dyskusja na temat tego właściwie co wyprawiał z nami ta jest inny to nas realistyczną narrację gdzieś tutaj w tych ramach inny racjonalny i nacjonalistycznej narracji mieści się człowiek i każdy jest człowiekiem na rzecz co się dzieje człowieka na dłoni co się dzieje z ludźmi, którzy gdzieś w tym rykoszetem zostają trafieni serce umysł i tym samym tożsamość na jej gruncie rzeczy boimy się takie dosyć niezwykłe filmy, które nie mówią wprost w mundurze, choć ten musiał go jako narzędzie represji na narzędzie powiedz władzy i był taki film z 1984 roku już po wojnie jest idolem biją go z UE to jest film, którego za murami za murami, ale za murami więziennymi nie jest taka sytuacja będzie MO rawskim więzień terrorysta jest przetrzymywany więzieniu wraz m. in. z izraelskim obywatelem i w gruncie rzeczy najpier w między nimi, choć do ostrej konfrontacji tutaj chodzi nożyczek i modeli mocnego mężczyzny patriarchatu takiego powiedzmy definiowanego pistacje, ale potem z tej konfrontacji ze względu na maturze trzeba krytycznie odnieść się do skorumpowanych otaczający bohaterów władzy nagle między rundami Sztokholmu co do istoty bycia tym kim są na błędy w wyłania się Sojusz, który ma być, jakby scenariuszem pokazującym, że relacje żydostwo i palestyńskiego np. symulacjami, które wymagają zupełnie przemyślenia i ten film był wpisywany właśnie taką krytyczną perspektywę, która miała swoje konsekwencje społeczne właśnie, dlatego że okazuje się, że ten stan permanentnego napięcia permanentnego zagrożenia jest stanem, którego droga nie można wytrzymać, kiedy jest człowiekiem wrażliwym, kiedy nasze potrzeby przyjaźni i kiedy ma się chęć życia i jedno w tym duchu potem swoją między nim przez panią Chin Libanu i czy w tym duchu też próbuje pokazać człowieka przygniecionego całkowicie ich, by oparł na tym czy ma nieporadnych machiną wojenną taką depresję realizującą Samów kierującą się potworną rzeczywistością, której to dałoby się, o którą się wkoło mundur nagle próbuje jakoś, by odszukać, a okazuje się, że to oszukiwanie siebie już w kontekście wojennym z krewna rękach i muszę powiedzieć, że US z tej perspektywy, którą pani pyta to oczywiście, że w Żych sta, iż jest to jedno z ING to narracja dotycząca napięć wojennych dotycząca wojska jest 1 z 2 źródeł Kinematograf izraelskie, ale trzeba powiedzieć, że na pewno nie jest to dominująca, a nie do Mielca właśnie do tego urzędu do kogoś takiego 80 tych krytycznych przełom zaczęto poszukiwać gdzieś po prostu konkretnego człowieka, który może być w mundurze, ale nie mówi też na chwilę, zostając przy własnych w takim razie w dramatach wojennych ostatnio historia z filmem fokstrot pokazała, że też co często przybyło boli to znaczy potrafili tak dotykać wywołują ogromne emocje spory o społeczeństwie to znaczy wydaje się, że w tym zakresie odgrywa ważną rolę, bo rezonuje, że też filmy są cały czas tematami kontrowersji oraz od brutalnej gry zachował się bardzo nieprofesjonalnie po prostu powiem, że lubię kino izraelskie ze względu na jego wielowątkowość i nie oczywistość rozstrzygnięć to jest także innym poziomie stylu i na poziomie konstrukcji bohaterów i na poziomie języka filmu szuka się bardzo ciekawych rozwiązań i fokstrot jest tutaj bardzo ciekawym przykładem, tym bardziej że ten sam reżyser czy samolot z reżyserował też nie mogę i znowu się po stracie pojawia się doświadczenie już po traumatycznym streetballu po reżysera tak samego Schetyny z jego doświadczenia i główny bohater długu, bo bohater fokstrota i jest rzeczywiście kimś, kto ma ona sobie czy odczuwa ogromny ciężar wynikający z doświadczeń z wojny w jego i teraz jakby w tym kontekście sytuuje się o nasz bohater wlać do syna oraz do żony relacji do otoczenia i kiedy zaczęła się z tego, że pomysł ojciec spowodowany przez żołnierzy, że syn zginął, bo rozpoczyna się dramat, który prowadzi ostatecznie do rozpadu świata, który się znało i możemy powiedzieć, że jest to taka sytuacja, która pokazuje, że jeśli czegoś nie przepracujemy nieprzetworzone krytycznie ich lotu oczywiście, że tytuł to wróci ze zdwojoną siłą, a konflikt, który mógł oszukać, że ten w jego okręgu partii moim zdaniem taki bardzo tradycyjnie tragedii greckiej, że nigdzie w mieście przed tym co jest wyznaczone przez bogów przed nosem nie uciekniesz PiS miał zginąć, w których początkowo pomyłka żołnierzy okazuje się potem zapowiedział faktu i nieodwracalnego faktu i biegłych co robimy ze stratą, która staje się częścią stałą naszej tożsamości i w tym sensie można powiedzieć, że rzeczywiście skoro jest tak ostra reakcja tym kim tak różnorodna rację i są w Izraelu i poza granicami tego kraju to znaczy, że to świństwo funkcję spełnia aż to nie jest film, który łączy nas po główce mówi no to teraz jest właśnie teraz tak Janiny Izrael o nic się oczko niżej Czytelnicy raczej rzeczywistość nie wiemy co tam się dzieje co jest faktem, a co jest ich do uprawnień takich graczy zaniżać precyzuje o jedno 1 tak nie powiedział to, że ŻUŻEL już tak piszą krytycy to mówią o swoje wystąpienie o zajęciu niema niema estetyzacji tam nie ma graniczy z nawiązką są brudne Dexter jest moment w tym filmie, gdzie bohater właściwie już takim napięciu i pewnie też, kiedy podjeżdża grupa Palestyńczyków należę do punktu kontrolnego czy wynająć jakiś dziwny ruch jakiś jakiś chaos wprowadza też sytuację taką, że bohater zaczyna strzelać do budowy do idei i zabija zabija osoby na posterunku i teraz igły chodzi o to, że podobną sytuację napięcia widzieliśmy też w filmie Liban, kiedy jadący drugim, a drobne gospodarkę jest człowiek taki i innych wiążących ofert last jako jej treść takich jak dla mnie 1 człowiek musi zatrzymać ją zrobić nagle ktoś, kto naciska jakiś przycisk ktoś dochodzi do wybuchu dochodzi do zniszczenia moim zdaniem te sceny z takim to nie miały takimi obrazami pokazującymi co się dzieje w rzeczywistości takie dzienniki to napięcie tak naprawdę jest lansowanie tej ostatniej kropli na krawędzi i radości, ale Bożych tragedii w rosyjskiej stronie radości trolli sensy tragedii i wystarczy sami to przyszły lepsze chwile nie tylko 1 stronę, że doszło do autentycznej tragedii do Dudy do czegoś co już potem mies z początkiem całego łańcucha łańcucha bardzo bolesnych doświadczeń ster prezes Marek Kaźmierczak jest państwa gościli w informacjach wrócimy nie tylko o wojnie filmy będziemy rozmawiać, ale wówczas jeszcze na chwilę, bo zdolności czy to jest także poza granice Izraela docierają właśnie głównie wśród krytyczną wolniej dlatego Miś tak bardzo podobają żon i naprawdę bardzo głęboko patrzy z człowieka społeczeństwo co za wolne robi, a taka propaganda zachowujemy zostaje tylko Izrael wczoraj sprawili Oswald KOWR prof. Marek Kaźmierczak nie po informacjach, ale już w systemie kasetowym druga część rozmowy z panem profesorem na temat izraelskiej kinematografii, bo na antenie światopoglądzie to już tyle co z Małgorzatą Wólczyńską dla państwa przygotowałyśmy program realizował Adam Szulc informacja o nich jak zwykle jeszcze więcej
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!