REKLAMA

Co kino izraelskie mówi o współczesnym Izraelu? [część 2.]

Data emisji:
2019-01-11 16:20
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
Czas trwania:
12:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Agnieszka Lichnerowicz, państwa gościem właściwie cały czas jest prof. Marek Kaźmierczak z Instytutu kultury Europejskiej Uniwersytetu Adama Mickiewicza. Oglądamy Izrael przez film, oboje jak rozumiem mogę założyć panie profesorze jesteśmy fanami kina izraelskiego, dla mnie najciekawszego właśnie w tej sferze wojny. Prawdopodobnie z tego kina najwięcej Amerykanie w latach siedemdziesiątych robili bardzo dobre filmy, dramaty wojenne. Dowiadujemy się o tym jak wojna zmienia ludzi i społeczeństwo. Pan powiedział że to jest wielonurtowe, ale ja się zastanawiam czy jeszcze powstają takie propagandowe jednoznaczne prowojenne filmy i one do Polski nie docierają?  Rozwiń »
Bo z tych, które docierają do Polski w Europie są jednak takie bardzo krytyczny bardzo pogłębione filmowe powiem szczerze, choć pewnie nie badano w falach Radia mówić, że się nie jest, ale nie nie znam takich nie znam takich sytuacji natomiast mogę powiedzieć pośrednio rekonstruując sytuację, że raczej nie spodziewa się, żeby coś się pełnią miejscy, dlatego że analizują stan badań na temat kina izraelskiego w samym Izraelu łatwo można dojść do wniosku, że Namysł badaczy jest szalenie krytyczny wobec kina więc, gdyby rzeczywiście pojawiał się takie filmy, które były instrumentami w rękach propagandy filmy fabularne to byśmy o tym, wiedzieli chociażby poprzez prace naukowe i albo moje nie wiem wystarczy albo zdarzenia jestem ignorantem nie ufają nie jest pan to w takim razie proszę o wizy jest pana ulubiony film to jest szalenie trudne w trudnym pytaniem w bo właściwie muszę powiedzieć że powiem tak jak mówił o filmie zdrowasiek było w Browarze w 2017 roku w powiem, że lubię ten film nie leczy swój ulubiony, bo my mając kontaktu jest ciągle w jakiś konkurs jest najważniejszy z najlepszych, gdyż pani redaktor z drzewa związane z prawie jak bardzo słaby obrzydliwy gen może spółką rósł, więc może dlatego też nie lubię takich statystyk, ale 1 z moich ulubionych filmów jest właśnie droga szeroka ogólnie konstrukcja fabularna dotyczy tego, że jest bohater siedemnastolatek, który troszeczkę jedzie zbyt płytko wbite ściany gwóźdź nikt go nie rozumiem emocje już ktoś zaczyna rozumieć nauczyciel to nagle nowości nie do powodów popełnia samobójstwo jest to już jest taki pogubiony, ale to co tydzień to jest świetne kino obyczajowe w letniej fresk obyczajowy spojrzeń znakomitej cudów formy co robi co do konstrukcji postaci, ale podoba się w tym filmie to jak jest pokazany człowiek, który całkowicie czuje się wyobcowany i w otoczeniu najbliższych brakuje kogokolwiek tu poda rękę i szum oceniał też dobre filmy po tym, jak zakończone ojciec nie nie po jakiego strzelił w niej zwolnienie nie, ale jak informuje Sylwia on zakończony bardzo ważnymi pytaniami i może po niż te pytania zmuszają do obejrzenia kolejny raz tego filmu po to, żebyśmy zobaczyli w świetle tych pytań co się wydarza z człowiekiem, który z poharataną środka i nieważne, że ma 17 lat mniej 97 lat, ale cały czas szuka jakiś akceptacji, ale w świecie, w którym mamy mało czasu na zrozumienie siebie i jak to jest zupełnie inny Izrael niż ten, który pani dr Bytom na początku, bo to jest Izrael takiej zwyczajnej codzienności ludzi, którzy chcą chodzić w koszulkach firmowych jeśli na to stać ludzi, którzy muszą ciężko pracować z drugiej strony gdzieś tam się uczyć i jakby w tym takim codziennym rytmie świetnie pracuje kamera jest kamera, która ciągnie sprzedaż głównego bohatera i drzewka były inne zdjęcie ujęcia są robione z ręki mam wrażenie, że bieg ta nerwowość, którą udzielać głównemu bohaterowi, bo ciągle nie wie czy szkoły nie zostanie nie zostanie za to ukarany udziela się no bo mam wrażenie, że rzeczywiście słyszymy głosy dochodzące z zewnątrz, ale jesteśmy skoncentrowani na nowej centralnej osi tego filmu się na głównym bohaterze nagle czujemy, że rzeź rzeź nie chcemy tego świata, w którym jesteśmy, ale nie za bardzo wiemy jak się z niego wygrzebać i ten film muszę powiedzieć, że przeszył mnie bardzo mocno, więc 1 z moich ulubionych filmów George a jakie jeszcze w takim razie wątpili częściej się pojawiają na co pan zwrócił uwagę w zależności od konwencji od gatunku oczywiście bardzo takim istotnym elementem i pewnie na to też zwracają uwagę krytycy w Europie szczegóły Kostro siły krytycy w Europie to oczywiście wątki dotyczące powiedzmy mierzenia się nowoczesności z tradycją tutaj cała seria krótkich filmów broni Penkovets z broni tylko w reżyserii Corsair nimi aktorką w 2016 roku umarła i to muszę powiedzieć, że przeżyłem jakości ze względu na jej fantastycznych kreacji tak niewymuszoną grą aktorską, ale wiem chce się rozwieść z takim filmem znakomitym obyczajowym, gdzie kobieta postanawia rozwieść się rozstać się z mężem, który myśli bardzo tradycyjnie też tak wróg kontra w grudniu myślenie i w gruncie rzeczy nagle jakaś grupa mędrców musi rozsądzić ona ma rację czy nie chodzi, by ci mędrcy nie rozumieją, że jej sytuacja egzystencjalna i wewnętrzne rozpacz powoduje, że one już nie chce być w świecie, w którym jest tylko pewnym narzędziem funkcją instrumentem jest wątek nowoczesność tradycja z drugiej strony próba tego czym żyje Tel Awiw, których doświadcza wije się na ulicach Tel Awiwu, czyli kwestie gender kwestie dziękuję my tutaj są mechanizmy bardzo bardzo bardzo bardzo mocne takie oczy szeroko otwarte no to jest film, który został bardzo różnie odebrany można powiedzieć, że zarzuca się nieco sztuczny tak nieszablonową zbyt łatwą Rus po wprowadzeniu kontekstu takich społecznych, które mają własną aksjologię ukazać zdobyć, ale moim zdaniem jest nie nachalna narracja poszukująca, jakby zrozumienia dla osób, które chcą odnaleźć siebie ze względu na swoją seksualność, która niekoniecznie jest dopasowana do norm społecznych i religijnych, które chcą uczynić wydawałoby się, że prymas mógł od sztabu musi być, jakby tutaj seksualności w takim medium emancypacji i jakby jest obszar filmów, które w ten w ten szczególny w konwencji się wpisują, ale też chciałem powiedzieć, że to, że pokaże, że jest oczywiście cała seria filmów dotyczących myślenia o Holokauście zechciał zagrać w pamięci historię WOW o pamięci historii tutaj też bardzo ciekawie zmienia się myślenia o pamięci historii w kontekście kod świadczenia Szoah, gdyż z 1 strony najpierw było takie skonfrontowanie mówimy teraz takiej przestrzeni publicznej tej tradycji tego człowieka, który mieszka w Izraelu udowodnić, że Ksawery wyzwolić z wysp wyzwoliciela zwycięzcy z drugiej strony z ofiarą o w ich ofiarą Holokaustu i najpierw, jakby tutaj była taka można powiedzieć w dużym uproszczeniu nieufność natomiast potem pojawiał w urosła, bo tak pytany zaś ponowne nawiązanie do jedno Diego Walenty powstają filmy, ale potem potem zaczyna się, jakby niezwykle istotne przewartościowanie tutaj film, który chyba w Polsce aż tak nie był doceniony to jest film z 2004 roku wzięli Witana Fox to spacer powodzie film opowiada najogólniej o tym, że agent Mossadu musi zlikwidować byłego oprawcę nazistowskiego, który mieszka w Niemczech, ale Izrael uznaje go wnuczkę i wnuka i właściwie można, by powiedzieć, że ten film jest taką metaforą zmiany myślenia we współczesnym Izraelu moim zdaniem niektórych proponowanych liczy każdy tak myśli, ale jest takie spojrzenie z 1 strony z szacunkiem wobec ofiar, ale z drugiej strony też już o pokazanie, że nie zawsze jest język zemsty jest językiem rzeczywiście, który organizuje czyny terminie wniosku, bo główny bohater po różnych tam przygodach, kiedy ma dokonać w wyroku nie jest w stanie to on nie jest w stanie produkować wykonać gdy, dlaczego no odsyłam do filmu, ale właśnie to może być główne zadanie główne zlecenie perfekcyjne ubytek w spocie pokazano rok przez perfekcyjnie magenta byłby to Perfect Perfect inżynierowi obywatele no i jak pokazuje się ten perfekcjonizm dziś zweryfikowane ze spotkaniem się już po latach historia z Poznaniem kolejnego pokolenia także pokolenia, które ma świadomość, że dziadek był oprawcą no no i powoduje zupełnie zmianę nastawienia i to jest mój zawód taki film, który pokazuje zupełnie już inny sposób myślenia, że jego pamiętamy o zagładzie pamiętamy natomiast, jakby próbujemy znaleźć nowy język to do budowania dialogu z pustyni wszystkimi, którzy tę świadomość i ochoty mieć oczywiście to w Dubrowniku głową fani seriali pewnie znają co najmniej kilka o izraelskich takich szpiegowski z sensacyjnych czy filmów akcji to na koniec w zasadzie, bo one bardzo długą listę filmów Polacy jeszcze by pan zwrócił uwagę też będzie ostatnia ostatni prom w ostatni film w kinie izraelski klub może mówić w tym specyficznym dla tego dzieła oczy specyficznym to takie pytanie proszę już do czynienia już podziwiam panią redaktor nowych odpowiedzą za chwilę na falach radiowych ale, ale w gruncie rzeczy powiem, że wynik nieco struktura listom i poza tym, że może ich piękno samego języka kultury to ja powiem, że specyficzny zawsze do tych, które ta cała rzeczywistość lub podziału osobowa i przedmiotowa, które niekoniecznie z głównym toku narracji, a którą dziś podglądam jak przez okno, ale przez jakąś wielką odkryciach w kinie moim zdaniem taka surowość, którą czasami złapie kamera, która nie jest zarażona przyrządza za to jak Zakopane uchwyci kamera moim zdaniem jest osobliwością to, że coś, jakby zachęca nas do wejścia do rzeczywistości dotknięcia tego co możemy tylko giną pod podglądać na pewno moim zdaniem siłą jest też to, że jest to kino, które nie kończy się tezą, dlatego że ufa swojemu widzowi i bez Genowefy i wiz mieszka w Izraelu czy mieszka w Polsce w Niemczech czy we Francji czy Szwajcarii to to tutaj jest siłą, ale nie tylko tego kina, ale każdego kina, który ma ambicję, chociaż tak naprawdę tak rozmawiamy sobie, że tak, ale to zgodzie z prawdą moim zdaniem każe czym tak twierdzę, ale ty, ale był bardzo przyjemny film no myślę, że rzekomy Jaś, bo ich wymienienie Ależ, skąd my dlaczego, bo mamy odrzekł tak po wielo funkcyjne jest cukiernia alat i nie wiem to jest, gdy kijki do ligi, które jest bardzo fajną 2 strony formułą pastiszu Eurowizji 2, ale z drugiej strony jest próbą charakterów głównych bohaterów, którzy zupełnie przypadkowo improwizowali piosenkę, która nagle się okazuje hitem, który pozwala tej grupie, która tymczasem stworzyła wyjechać na festiwal, który nie jest Eurowizja ołtarz i jakość ministerstwo czy jakoś tak przepraszam za niedokładne nazwanie tego wydarzenia w filmie nie biorą udział w takich powiedzmy kwas Eurowizji zajmują drugie miejsce nie o to chodzi chodzi o to jak potrafią ze światów, z których pochodzą przedstawić siebie i znaleźć wspólną pasję i nagle się okazuje już jest takie bardzo dobre spojrzenie na ludzi, którzy świetnie bawią się formą i kino jest od początku do końca w tym, by kamera w tym filmie jest bardzo samo świadoma między naszymi zestawieniami i wobec wystarczy do kina czy wobec pewnych klisz kulturowych bawi się znakomicie, że polecą cukiernia pana, bo to jest film, który tu jest wysokokaloryczny jeśli chodzi o dziadku mur, ale humoru nie nachalnego takiego, który nie jest jakąś ja bym powiedział da szkołom powietrzny prostych gagów w tylko jest opowieścią o tym jak człowiek czasami banalne rzeczy może zrobić coś co może być źródłem radości prorok jest tak, że trudno te filmy, które wyśledzić cały czas śledzić festiwalowe kino Charlie PL w ich szukać na płytach bardzo dziękuję prof. Marek Kaźmierczak z Instytutu kultury europejskie miasta to imienia Adama Mickiewicza państwowość i dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!