REKLAMA

"Boję się, że w nowym Parlamencie Europejskim Pakiet Mobilności upadnie i zostaniemy z obecną, niedobrą sytuacją"

Data emisji:
2019-01-11 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
14:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Maciej Zakrocki, witam ponownie, to są Analizy. Teraz rozmawiamy o ważnym bardzo dla polskiego rynku, dla polskich pracowników, dla polskich firm ważnej sprawie, w studiu pani Joanna Popiołek zastępca dyrektora departamentu transportu Zrzeszenie międzynarodowych przewoźników drogowych w Polsce dzień dobry panu, dzień dobry państwu. W Polsce, aczkolwiek wczoraj była pani w Brukseli, gdzie odbyło się posiedzenie komisji transportu, podczas którego posiedzenia zapadły w dość ważne decyzje, aczkolwiek wielką przesadą były tytuły niektórych mediów, które brzmiały mniej więcej tak: dla dziesiątków tysięcy polskich rodzin wspaniała wiadomość, zablokowano niedobre pomysły Unii Europejskiej.  Rozwiń »
To trochę oczywiście przesadzona, bo jeszcze nie zablokowana wyjaśnimy, o co chodzi no na pewno nie zablokowano ruch wstrzymano to jest pewien etap w procesie legislacyjnym rzeczywiście tutaj wiele pozostaje tak jak jest po prostu, a jednak dalej gra się to, o czym było tak jak on powiedział wczoraj, bo komisja transportu turystyki mówiono, ale 3 ważne zagadnienie dla branży transportu Międzynarodowego tzw. pakiet mobilności rozkłada się właśnie z tych 3 elementów pierwszy dotyczy delegowania pracowników kierowców naszych zawodowych, a drugi element dotyczy dostępu do rynku w tym kabotażu i trzeci element to czas pracy odpoczynku kierowców to 3 pasy są bardzo ważny one napełniały zamiarze całkowicie zreformować się na transport międzynarodowy w Europie i teraz jesteśmy na etapie zdobywania stanowiska parlamentu, bo to jest procedura dialogu, czyli parlament rada i komisją muszą razem usiąść i z tym swoim stanowiskiem każdy, ale dość jakiegoś ostatecznego porozumienia i na razie jesteśmy na etapie, kiedy to sam parlament, a nawet jeszcze nie parlament tylko komisja parlamentarna próbuje wypracować jedno i parlamentarne stanowisko właśnie do tych dalszych negocjacji dalszych negocjacji to on to co wypracuje komisja sportu turystyki musi na sesję plenarną mieście także już mamy takie doświadczenie z przeszłości, że komisja transportu turystyki np. powiedziała przed wakacjami, że absolutnie zgadza się na delegowanie w transporcie my się oczywiście wszyscy ucieszyliśmy szampany otworzyliśmy, a potem na plenarnej sesji całkowicie odrzucono to stanowisko i powrócił temat znowu do komisji transportu i turystyki także miejsce na tor to jest trzeci ostatni już etap w bok, bo już jest decyzja rady jest stanowisko komisji, ale jak widzimy najtrudniejsze chyba w proteście teraz właśnie wyjaśnimy po pokoju, o co chodzi, bo w im w tym ogólnym przekaże mówisz tak polskie firmy polscy kierowcy to jest ogromna część Europejskiego rynku transportowego niektórzy mówią, że to nawet z 25 % 28 nawet 28 no właśnie i że w związku z tym ogromną część tego tortu właśnie mają nasze firmy, a ten pakiet mobilności miał spowodować, że dla wielu tych firm to praca nad europejskim rynku będzie nie tylko, że dużo droższą, a więc mnie już będziemy konkurencyjni w, a jedno, a albo nawet wręcz niemożliwa no i właśnie na jakim jest na jakim etapie jest właśnie ta legislacja teraz powiedzieliśmy, ale co co dokładnie jest z tym problemem, który w tych przepisach proponowanych modeli ma pan tutaj rację rzeczywiście tych firm transportowych polskich obecnych na rynku międzynarodowym w Europie jest bardzo dużo, bo mamy jak ona już 228 % rynku to bardzo dużo zmierzamy do 30 % mamy 35  000 firm transportowych, które w tym międzynarodowym transporcie mówimy o polskich firm, które są aktywne w tym międzynarodowym europejskim transporcie są aktywne liczymy, że ich Flota to 205  000 samochodów nie po sobie wyobrazić, że na każdy sam utrzymać jedynką na 2 kierowcy poza tym mamy tych kierowców prawdą odpowiednio dużo i co to oznacza to oznacza, że w sytuacji, kiedy ten nasz kierowca zawodowy wsiadł do zasady delegowania to musielibyśmy dla każdego takiego kierowcy prowadzić rejestr jego pracy no bo to jest bardzo mobilna praca to nie jest także 1 kierowca zawsze przyporządkowane do 1 trasy, a on będzie jeździł dziś do Niemiec pojutrze do Belgii potem będzie ich z Belgii Holandii pan to jest bardzo zmienne to zależy od wielu czynników odczyt tego, jakie zlecenia spedytor w danym momencie, ale nie zmienia to faktu, że musielibyśmy je rozliczać mu czas pracy w danym kraju i potem na odpowiednio stosować zasady delegowania z tego kraju, czyli np. gdyby się okazało, że spędził dużo czasu w Belgii to musielibyśmy pójść do przepisów belgijskich pracy, a w tym przypadku nawet tych takich sektorowych buty w tych krajach to są przyjęto takie dla danych branż odpowiedni inne przepisy i do toposu to wszystko analizować to wszystko zliczać to potem wszystko odpowiednio udowadniać co więcej musieliby się takiej notyfikacji wcześniej robić nasz kierowca będzie jechał tam do tego kraju to nie jest proste, a to wymaga dużej takiej administracyjnej oprawy i nasi przewoźnicy głównie średnie małe firmy no to widzą w tym bardzo duże zagrożenie duże firmy zachodni kapitał na szkodę nosy oraz MON mają dużą szansę struktura administracyjna małe średnie nie mają tego komfortu są tutaj w dużym zagrożeniem czy zagrożeniem wyjaśnijmy jednak zagrożenie 103 przejeżdżający z Polski do Portugalii kierowca jadąc przez kilka państ w w inny sposób i widzów wg innych przepisów nie miałby być rozliczane i to wszystko miał być odpowiednie zapisy będą to nowe i choć sam tranzyt, bo jak przejechał tylko przez Niemcy to dlatego pewnie nadal nie dotyczyło, ale w tym docelowym kraju już w Portugalii tak to od momentu przekroczenia granicy i do momentu rozładunku liczyli mu czas pracy tamtej Portugalii odpowiednio liczyli potem pieniądze, które muszą należą same pieniądze to może jest kłopot, bo nasi kierowcy nie zarabiam źle problemem jak mówią są te wszystkie administracyjne na narzucane nam obowiązki notyfikacji, które wcześniej trzeba było robić prawda to jest trudne to jest trudne biorąc pod uwagę bardzo mobilny dynamiczny transport to niemożna tego porównać wprost do takiego nie w hydraulikę czy opiekunki osoby starszej permanentnie przebywający na wpadnięcie na kontrakcie rocznym to zupełnie inna sytuacja i to nas bardzo niepokoi druga sprawa, która jest bardzo tutaj ważna to dostęp do rynku, czyli to drugi element to co wczoraj zostało przyjęte w parlamencie jako jedyna z tych 3 proponowanych rozwiązań to jest właśnie kabotaż to dyskobol też powodu to taka operacja, którą wykonujemy w kraju, do którego przyjeżdżamy w transporcie międzynarodowym, czyli przypuśćmy jedziemy z Polski do ministra sportu załadowanie tam rozbudujemy też samochód i następnie przez 7 dni możemy wykonać 3 operacje wewnętrznych po co butelkę, bo też wprowadzony po to, żeby nie było pustych przebiegów po to, żeby ten transport jak najbardziej ekonomiczny po to, nawet, żeby jak ser przyjedzie pan do Berlina musi pan z Hamburga co zabrać to między tym rynną Hamburgiem zapakuje i coś tam sobie przewiezie ni to wszystko ma wspólnie służyć tym ekologicznym salon ekonomiczny salon Broda i tak to wyjątkowo też nigdy nie był otwarty nigdy nie był liberalny zawsze były te kwestie pozamykane w pewnej w pewnym stopniu, a teraz się chce go jeszcze bardziej zamknąć, czyli to co zaproponował pan tu wczoraj w tym swoim raporcie to jest ograniczyć szkody do 3 dni mówimy o o pomyśle, który pracował ważnym elementem mocnej zniżki powstał w dole, który zaproponował rozwiązanie, czyli już nie 7 Znicz operacji, a 3 dni tak naprawdę 3 dni można wykonać operacji jedno może 2 tak biorąc pod uwagę, że trzeba zapewnić czas pracy odpowiedni, że trzeba ten czas na załadunek rozładunek przewidzieć jak się ma sprytnego spedytora, który zorganizuje to maksymalnie 2 przewozu maksymalnie, ale to sami dobrego spedytora podnajmuje go oczywiście zastanowić nad tym, dlaczego to tak zaproponował nową m. in. właśnie chodzi o to, że jeżeli Polski transportowiec tak męczyć mówi kierowca jego samochód mógł wykonywać takie usługi na terenie, trzymając się tego przykładu Niemiec przez 7 dni to w tym czasie, wykonując ileś tam tych operacji w Don z punktu widzenia jak go rozumiem tego posła zabierał pracę miejscowym firmom transportowany dni to właśnie to jest po prostu o protekcjonizm to jest zabezpieczanie swoich własnych rynków Niemcy mieli też Francuzi Belgowie w Koninie lub nie tyle nie lubią oni już Nizio w takich długodystansowy dalekich przewozach oni zlecają innym Polakom Litwinom Bułgarom Rumunom konie jeździmy na dno to mówimy wokół komina, więc są jak Georg Bruni jest walka o międzynarodowe Przewozy z walką o rynki w swoje własne i to z protekcjonizmem zamykania tego rynku po to, żeby nie zrobił tego przewozu przewoźnik z Polski tylko przewoźnik niemiecki Bruno i to jest jawny, ale można, by powiedzieć z jego punktu widzenia my też mamy swoje firmy transportowe, jeżeli Polacy się teraz obawiają, że to może spowodować, że część filmu nie wytrzyma tej tych tych nowych przepisów to dlaczego nie biorą pod uwagę naszych interesów no my musimy dbać o swojej firmy w swoich mamy doskonale rozumiem mamy też przecież jesteśmy kabotażu, a i, tak więc są mną patrzymy na to ma obiektywnie, bo dzisiaj my jesteśmy liderem w Europie i kabotażu jemy innych, ale też są zagrożenia, że przyjdą do nas będą nas obdarzono często też trzeba no patrzy na obie strony medalu prawda i inne ma na to patrzymy, ale te 3 propozycje, które były wczoraj, ale debatowano w parlamencie on był skrajnie niekorzystne tak on był skrajnie niekorzystne co jeszcze to trzecia rzecz, która jest w pakiecie to jest czas pracy odpoczynku kierowcy to bardzo ważne rzeczy państwo wiecie już od dawna od dawna jest dyskusja bardzo poważna o odbiorze odpoczynku w kabinie czy 45 godzin kierowca odpoczywa i spędza to w kabinie zgodnie z przepisami co jest niedozwolone jest również do hotelu prawda no i zgodnie z tymi nowymi wiem z obecnymi też tylko nikt tego do tej pory nie egzekwował nikt tego tak nie pilnował i stąd jak, ale z drugiej strony przeżyli firmy transportowej producenci specjalnie nawet tak przygotowywali samochody, bo w tych samochodach właściwa jest także miejsca rozliczania były zaplanowane jest ona daje tylko nikt wcześniej niż są na to uwagi nic się nie czepiał tak powiem szczerze trojga, a teraz zaczęły Sky tak jak Belgia Francja Niemcy Holandia zaczęły to kontrolować bardzo skrupulatnie i Jerzy Miller to jest duży problem, bo ja rozumiem, że z przepisów wynika, że nie możemy odbierać tego odpoczynku ale gdzie jest infrastruktura, bo to to jest ważna prawda, żebyśmy mieli, gdzie zostawić samochód, bo człowiek to 11 aspekt tego tematu i uczy się bardzo ważny no ale te słowa agent ten człowiek przywozi z jakiś towar ten towar jest wart jakieś pieniądze to ubezpieczyciel ubezpieczał, więc pewne normy powinny być też zachowany nie można go tak po prostu zostawić na parkingu sobie pójść, tak więc owszem, zgadzamy się na to, żeby rząd te odpoczynki były poza kabiną w sytuacji, kiedy jest odpowiednia infrastruktura, bo my tej infrastruktury potrzebujemy prawda dla człowieka, bo musi godnych warunkach odpocząć oczywiście, bo jeżeli porównamy np. tom kabiny, w którym się czuje komfortowo do kiepskiej jakości motelu, w którym musi dzielić pokój z Rumunem Florinem, który nie zna no to wiadomo, że się nie czuje to komfortowa prawda w tej sytuacji, ale też tak jak mówię to jest samochód, który jest bardzo duże pieniądze i to jest towar, który jest zlecony powierzony im, za który bierze odpowiedzialność jest ta infrastruktura jest ważna to co się dzieje teraz w tym pakiecie na to mylny tutaj już w tym proponowany wczoraj to poseł sprawozdawca mankament to jest Holender zaproponował, żeby nawet skrócony odpoczynek nie był dozwolonych form w kabinie czy nawet taki krótki rys 4 godzinny i dość za daleko prawda, bo do pewnych rzeczy możemy, jakby usiąść porozmawiać o nich, ale jak coś jest daleko to on u nas już to się, jakby ten opór salonu samoistnie wytwarzano pełno nie zatracamy się w tym wszystkim bo gdzie ta infrastruktura, a nie mamy też złudzeń, że jeżeli chodzi w ogóle o Europę zachodnią Francję Niemcy Belgię oni będą budować dla nas parkingów, sprawdzając jak ja absolutnie stanie wieża tak to wyglądało z propozycji, że w ciągu 6 lat powinny powstać parkingi parkingi certyfikowany no to jest mało czasu i nie wiadomo czy to jest w ogóle możliwe do zrealizowania i czy w ich interesie zbudować nam parkingi też bolesne może znów rozwiążemy, bo tam się pojawi też temat no walcz z firmami przykrywka gigahercami Letter Box, gdyż Adamowi skrzynki poczty w oczach to jest duży problem im tutaj właśnie poseł Artur k, czyli ten niemiecki z tą swoją propozycję Fuller w swoim pierwotnym raporcie bardzo mocno w te spółki uderza w co to są zespół w spółki córki spółki, ale też boksy tak na nie mówimy to jest właściwie tylko Adrian Stańczak czuli gdzieś tam jest wynajęte jakieś biuro w tym biurze jest od czasu do czasu jakaś osoba, która przyjmuje korespondencji lub nie, a tak naprawdę cała działalność tej firmy funkcjonuje w zupełnie innym kraju, czyli n p . to głównie z Zachodu przyszłościowym powstawały takie, że takie spółki, a u nas szczególnie tego nie widzimy, ale nóżką na Słowacji czy w Czechach są takie firmy i tam po prostu, pomimo że działalność zarejestrowana w tym kraju to w ogóle aktywność cała jest n p . w Belgii Holandii Hiszpanii w tych zachodnich krajach czy przerzuca się tych swoich kierowców z samochodami, które de facto mające rejestracji czeskie czytam słowackie pion permanentnie funkcjonują w tym kraju, z którego przyszedł ten kapitał i tak wygląda to daje mu poseł Artur być może całkiem zasadnie się do tego tematu odniósł inny my nie reprezentujemy takich firm nasze firmy to tak jak udział małe średnie z polskim kapitałem to naprawdę tacy realni przewoźnicy, którzy funkcjonują, więc jak dodaje nie obawiamy się takich uregulowań to bardzo dziękuję za te wyjaśnienia rozumiem, że pani obecność w Brukseli to jest element tego dobrze rozumianego lobbingu polskich firm i po polskich interesów, czyli skoro owa walka nieskończona jak ja kalendarzowa pani to widzi jednak samo dno widzę co bardzo źle tak naprawdę, bo wydaje mi się zwykle parlament tego nie przyjmie ten parlament tego nie przyjmie, że to jest tak trudny temat on musi tak mogli w tym parlamencie, że zmieni mam nadzieję, że to się skończy, ale też boję się kolejnego parlamentu, bo nie wiadomo, kto do niego przyjdzie podaje boję się, że będzie to więcej takich właśnie protekcjonistycznych zachowań z nowymi posłami tego też się boją albo też się boję tego, że w ogóle ten pakiet upadnie i zdaniem sytuację, w której skład rocznie do końca dobre w po to, by takie było bardzo dziękuję pani Anna po Popiołek Zrzeszenie międzynarodowych przewoźników drogowych w Polsce była z nami dziękuję dzień
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!