REKLAMA

„Nasz Pan Obdarty ze Skóry" – kim był meksykański bóg Xipe Tótec?

Data emisji:
2019-01-12 07:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:15 min.
Udostępnij:

Weekendowy Poranek i odrobina historii w Radiu TOK FM. Historii niezwykłej, bo związanej z Ameryką Łacińską i jej rdzennymi mieszkańcami. Rozwiń »

Jak donosi "Gazeta Wyborcza" meksykańscy archeolodzy po raz pierwszy natknęli się na świątynię boga Xipe Tóteca. Kim był? W jaki sposób go czczono?

O dawnych meksykańskich wierzeniach mówi gość Karoliny Głowackiej, czyli dr hab. Katarzyna Mikulska – kierownik Zakładu Historii i Kultury Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej w Instytucie Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Karolina Głowacka przy mikrofonie, sobotni poranek Radia TOK FM. Teraz mamy dla państwa odrobinę historii, jest z nami pani dr hab. Katarzyna Mikulska, dzień dobry, dzień dobry. Pani doktor jest kierownikiem zakładu historii kultury Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej w Instytucie studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego. Pani doktor czytam w "Gazecie Wyborczej", że meksykańscy archeolodzy po raz pierwszy natknęli się na świątynię boga Xipe Tóteca i to jest, pomyśleliśmy razem z wydawcą Bartkiem Pogranicznym, bardzo dobry pretekst do tego, żeby porozmawiać szerzej o dawnych wierzeniach meksykańskich Indian.  Rozwiń »
Jak tak czytam o wsi PET w ataku to wydaje się, że nie był on zbyt przyjemnym nałogiem jak to było no tak się może wydawać, dlatego że już samo tłumaczenie imienia imienia tego Boga, a to oznacza nasz pan obdarty ze skóry i jak bardzo ich praktycznie skojarzenie budzi się tylko on jedno 1 być może dla nas nieprzyjemne, ale chyba trzeba zrozumieć, jaka była istota i tego Boga i tej religii w ogóle, żeby zrozumieć, o co tam chodziło i Szepeta tak jest chyba takim drastycznym dramatycznym tutaj bóstwem, bo doskonale pokazuje jak dawniej bez Amerykanie mieszkańcy dawnego przez hiszpańskiego Meksyku wyobrażali sobie świat jego funkcjonowanie co było podstawą ich religii, ale to jest także on się wydzierał ze skóry czy dla niego będzie rano ze skóry notes jeszcze bardziej skomplikowane, bo to był dług, który chodził ubrany w skórę tych, których obdarty ze skóry i ci wszyscy, którzy chodzili ubrani w taką skórę lub też, który też, gdzie rano nazywa się tak samo poszli po ten właśnie, ale nic to był dług to coś co najnowsze badania też pokaz pokazują Carlosa Gonzales Gonzales, że to był przede wszystkim Bóg kukurydzy i związanego z odrodzeniem kukurydzy i jej kukurydza w przepisie pańskim Meksyku zresztą tak jest dzisiaj przygotowywano do spożycia w ten sposób, że ją gotowano z wapnem znaczeniem zwrotnym takim dochody tylko z kamieniem wapiennym co daje po pierwsze, ułatwiało dostanie się do środka ziarna to znaczenie trza było, o co chodzi o to, żeby rozmienić na Monte na masę trzeba ją było obejrzeć wyłuskać z tej skórki zewnętrznej i najlepiej to zrobić ręcznie oczywiście, bo to robota w nieskończoność tylko znaleźć jakiś sposób, żeby to łatwo było zrobić krok w związku z tym to gotowanie z kamieniem wapiennym ułatwiało właśnie to, aby oddać z tej skórki tej zewnętrznej powłoki na dodatkową kukurydza w przez to traktowanie wapnem zachodził kontratyp nocy zachodzi tam proces chemiczny, który może się do nas pani z kanalizacją ANN polega na tym, że to takie długie włókna białkowe, które są w kukurydzy one są rozrywane rozerwanej przez to łatwiej przyswajalna dla organizmu no oczywiście akurat może nie wynik badania robił w epoce przed hiszpańskim takiej takich, ale chodziło o to, żeby no właśnie takich jak najlepszy sposób jak najprostszy sposób ją potraktować, żeby można było zmienić na masy kukurydzianej to jest jakiś łącznik to obieranie kukurydzy, a i obdzierane generalnie, ale jednak na kukurydzę, a obieranie człowieka to trochę daleko idące skojarzenie, kto przekładano co to znaczy, że winne, że zdaje się w ofierze tak składano temu ubóstwu te osoby, które były odbierane ze skóry czy też skórę niemożna utożsamiał tego Boga i temu przez pewien czas wolny to cała elita rodzaj zaszczytu, ale tak to, bo stanie się bowiem na pewien czas to właśnie ta istota siedzimy z amerykańskiej, że wszystko polegało na tym, że w rytuale w tym co się działo odtwarzano, ale to co się wydarzyło, kiedy chcę w przyszłości tej mitycznej im jeszcze raz na ziemi przeżywa nowy to co bogowie swego czasu zrobili na początku tworzenia świata, a w zasadzie to wiadomo, że jeśli to są rytuały rolnicza to się to powtarzam co roku było robione w taki jak najbardziej namacalny sposób na oczywiście możemy sobie skojarzyć z naszą Wielkanocą nie wiem w Kalwarii Zebrzydowska kończy czystym co się dzieje na Filipinach, bo dokładnie takie bezpośrednie od przeżycia tego jeszcze raz akurat się przed atakiem polegało to na tym, że w gotowanie kukurydzy w tym z tym wapnem to było takie zabicie jej nowo tylko wtedy można ją było zjadać, ale już taka ziarna potraktowane w ten sposób złóż już z nich nic nie rosła, ale był o kilka miesięcy w roku około 100 dni, kiedy tak kukurydza w ogóle nie gotowana w ten sposób jedzono ją tylko w postaci surowej UE i to było od końcówki od końca zbierania plonów to mniej więcej w listopadzie 2 do czasu, kiedy nowe jak na wzrost i wtedy przestaję około 100 dni to było nie wolno było kukurydzy trwa tak traktować nie można im było zabijać i w tym czasie miały miejsca te rytuały ku czci Boga jeśli PTTK i polegały właśnie na tym, że faktycznie odtwarzano ową mityczną historię tnie trzeba było ich w ubrać go w skórę ale gdy jego nie było nigdzie, więc musieli stać się dymisji przed atakami jego tacy rzymscy przedstawiciele jego ziemskie wcielenia, czyli właśnie ci ludzie ci się po, którzy skórę wcześniej zabitych jeńców się ubierali, czyj to byli, więc nie było także ktoś w Monterrey nie zje pozwalało obedrzeć ze skóry nie tak tak to nie było no ale myślę, że ci co sobie to skóra wkładali, bo jest głową w ton więcej niż 1 sporo ich było na to też do przyjemnych rzeczy to nie należało do niej chodzić w tej skórze i 20 dni 20 dni tak, gdy nie powodowały, iż zaraz przy okrutne no właśnie właśnie to też jest fakt bardzo ciekawy efekt skórką nabierali zupę na drugą stronę to znaczy został po zewnętrzną to stary program po wewnętrzną część skóry i Gniewina zaznaczono inaczej to po prostu by tego nie przeżyli ona też wysychał, a na jej faktycznie Ełk zapach, który się zapoznać się w straszny to zresztą też mamy opisy w źródłach jak to wyglądało, ale chodziło o to, żeby jak, gdyby on wspomóc przyrodę w tym, żeby ten był ubrany w skórę tak jak kukurydza jest ubrana skóry Zielona wyrosła i w zasadzie dopiero z zajmowaną zajmowali się bez skóry jej po tym, jak pierwsze pędy kukurydzy albo kwiatów wyrosłem i wtedy zbierano się w swym świątyni właśnie przy PTTK aleja mówię teraz w mieście gęstej plan domu poza miastem nie mamy śladów po tej świątyni w naj tamte skóry pochowano zdejmowano i zakopywano w ziemi i od tej pory można już było kukurydza normalnie jeszcze chwilę wcześniej zabić, czyli ugotować obiad z wapnem tak, czyli załatają cały ten rytuał tak okrutnie brzmiący z naszej perspektywy to jest po prostu rytuał płodności ziemi teraz należy rozumieć tak jak najbardziej nawet starszych opisać się często spotykał PiS, że Bóg czyta to tak to był Bóg wiosny to jak jest związany jest właśnie też też z kwiatami pięknie pachnący nim to też wiąże się też kolejną historią mityczną bardzo ciekawą jak były stworzone kwiaty to w 1 z bogów zamienił się nietoperza dotarł do takiej bardzo pięknej bogini pięknej młodej, która się na was czekać sal od kres jej kluczową w część żeńską i w mojej gminie z tego odstęp drogowa do bobrów jest go wyrosły kwiaty, ale bardzo brzydko pachniało w związku z tym wydał je bogom ze świata pod ziemią, czyli ze świata zmarłych ci bogowie umyli tę część KO i wtedy wyrosłe z niej kwiaty już pięknie pachnącej rośnie też bardzo ciekawe, że ten trend ten mit ta historia się też bardzo łączy z tym się po to, taki montaż był z 1 strony od tego co tak bardzo nieciekawie pachniało uważa jednak powiedzieć, że był to po prostu smród wtedy, kiedy on też bieg im wciśnięte przedstawiciele jego jego wcielenia na ziemi chodzili ubrani w skórę no to taki zapach roznosił liny, a jednocześnie był bowiem od kwiatów tych pięknie pachnący czy to jest także on mnie tamtejsze kulty byłego szczególnie okrutne czy to jest czas taki znak czasu i u nas też może bywał podobnie jak to efekt jedno jak to interpretować jak to oceniać ja myślę, że w tym, którzy też ocenić, bo nam się wydaje wszystko co jest okrutne coś, czego nie znamy wydaje się, że jak zrozumiemy istotę tej religii NATO wtedy to też nabiera zupełnie innego on, więc ginęli w niezbyt przyjemny sposób mogliby u nas jeńców ginęło czy też nie jest tylko w lodzie na polu walki aż 3 chłopów oraz zabijanych albo rodak kobiet, które leczyły to święto to jest kwestia ma perspektywy tak, iż wydanie nam ile wiemy o tamtych kulturach ścian widać chociażby w pani wspomniała o tym, że w źródłach mamy coś się z zapisanej, jakiego rodzaju źródła mamy dostępne bardzo różne mamy mamy to coś co dla nas najłatwiejsze wydawałoby się najbardziej dostępne na to są źródła zapisane pismem alfabetyczny im po hiszpańsku już 3 z wczesnej epoki kolonialnej i przez zakonników albo przez tereny Indian lub też metysów, którzy chcieli zachować swoją historię jak mówi żona się tak wydają na pierwszy rzut oka najprostsze no bo są dla nas zrozumiałym językiem nihilizmem nie do końca ufała zapiskom misjonarze np. nie mogą być trochę stronniczy Otóż to właśnie to w nim o nim bardzo dużą robotę oczywiście wykonali, ale jednak wszystko to co widzieli to próbować tłumaczyli w jaki sposób na sobie znane koncepcje w związku z tym też często tak przej znaczone, że jedno duże mamy z tym problemów, żeby się tam dogrzewać się tego co chcą, o co faktycznie chodziło i na czym polega ta myśl przepisów pańska na drugi typ źródeł, jakie mamy to są księgi przed hiszpańskie, które oczywiście szkłem nie mają tych tego wpływu Europejskiego na nich, ale z kolei największym wyzwaniem jest sam ten system komunikacji graficznej, które tam jest z nich stosowany nową Annie przypomina naszego pisma dokładnie, chociaż tę zasadę, którą znamy też wykorzystują należę do rad jest coś podobnego nie będą hieroglify ów egipskich pismo obrazkowe po prostu 4 zupełnie inny sposób myślenia trochę tak trochę nie znaczy, że czynnik do pisma egipskiej odzwierciedla nowe w dużym stopniu, mimo że jest takie bardzo figura sztywne, a tutaj bez amerykańskiej jest ich figuratywne, ale tylko o niektóre elementy umowy są dosyć wiernie kodowane głównie nazwy nazwy osób nazwy miejscowości albo nazwy stanowisk społecznych, a reszta niekoniecznie musiałaby zmienia mnie nie po takiej potrzeby, żeby to w taki dosłowny sposób kodować na jesteśmy jednak nastawienie na torze to uznajemy za pismo co nam jesteśmy tak dosłownie w stanie odczytać tak samo, jakby to powiedział ten, który to zapisałby jest też dość genialny sposób zapisu, który pozwala iść szeroko się kulturze rozwijać stąd też się też nie ma co ukrywać, ale my czy pismo i czytanie to pewnie też było jednak dość elitarne zajęcie to coś pewnie nie różniły jakoś specjalnie tego co mieliśmy na naszych terenach właśnie wydaje mi się, że skoro było takie figura aktywne to wbrew pozorom musiało być chyba dużo bardziej to trochę wzrostem miały dostęp będzie oczywiście nie nie w takim samym stopniu jak dla specjalistów to tutaj nie nie ma co ukrywać, ale jeśli coś się pewne elementy tego systemu wizualnie coś przypominają no to siłą rzeczy łatwiej jest to dostępne w sieci MO ne gronu, a ten sam system też bardzo ciekawe były wykorzystywane nie tylko w tych księgach przed hiszpańskich, ale też na malowidłach ściennych na płaskorzeźbach na rzeźbach to są te same elementy i tutaj w to jest właśnie to duże podobieństwo znany z Egiptem z kulturą dawnego Egiptu duże, że nie było takiej granicy tam, gdzie my byśmy ją postawili między tym co jest pisma na ten cel z obrazem tylko to cały czas to próba jedność współdziałał cały czas czy potrafi pani wejść w głowę osób żyjących w tamtym okresie zupełnie innej kulturze zupełnie innym sposobie myślenia przecież no, więc jesteśmy ludźmi wychowujemy się w danym systemie kulturowym społecznym języku to kształtuje nasze wyobrażenie, żeby się wyrwać z tego wszystkiego i jakoś tak na nowo spróbować wchłonąć zupełnie inny świat zupełnie inny sposób myślenia w DM sześc są ogromne wyzwanie pani sobie z tym radzi to wszy wszyscy byśmy bardzo chcieli wejść w głowę mu takiego STK z epoki przed hiszpańskiej, ale jak ważni powiedziała jest to po prostu niemożliwe nigdy do końca możemy się bardzo starać się w zasadzie to chyba tylko mógł być świadomym ograniczeń tego jak nasza kultura nas modeluje i jej przez co nam jest trudniej zrozumieć tamtą traumę albo elementy tamtej kultury i chyba tylko ta świadomość, a może w jaki sposób trochę pomóc przybliżyć się do ne do tajemnej tak odległej kultury oraz samodyscyplina musi być intelektualne i oczywiście dziękuję panie bardzo za opowieść o poranku pani dr hab. Katarzyna Mikulska kierowniczka zakładu historii kultury Hiszpanii i Ameryki Łacińskiej w Instytucie studiów iberyjskich i iberoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję serdecznie dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!