REKLAMA

Niemiecka motoryzacja po II wojnie światowej

Zmotoryzowani
Data emisji:
2019-01-12 12:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dzień dobry, Krzysztof Woźniak, zmotoryzowani, w studio oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki, dzień dobry panie Jerzy, dzień dobry panu i dzień dobry państwu. 1956 rok to w Polsce za nami, ale do 1956 roku na świecie motoryzacja się rozwijała i to jak. Głównie, jeżeli chodzi o zachód od Polski, będziemy mówić w kolejnych odcinkach, przynajmniej 3, myślę, że nawet więcej, o motoryzacji właśnie naszego Zachodniego sąsiada, już wtedy znienawidzonego. Tak bardzo znienawidzonego w tamtym czasie, co zresztą odbiło się jeszcze nawet w latach 60., bo nie próbowaliśmy z Niemcami nawiązać żadnej współpracy licencyjnej.  Rozwiń »
No właśnie, czyli ten dla metra na 60 w ten kraj, którego władca rozpętały piekło drugiej wojny światowej Niemcy poświęciliśmy co prawda już o ich myślę, że pół roku temu 1 odcinek na nas takie bardzo ogólnym określeniem motoryzacji poniemiecki w Niemczech po po drugiej wojnie światowej no ale musimy bowiem widzieć szerzej, bo tam bardzo dużo bardzo ciekawych rzeczy się działo najwięcej w Europie cud gospodarczy trudno, tak więc tam było w wojnie tak nazywa prawda w Niemczech cud gospodarczy tutaj chciałbym od razu zdeptać pewien mit, bo bardzo wiele osób sądzi za cud gospodarczy w Niemczech to był wynik planu Marshalla to absolutna nieprawda jej plan Marshalla pomoc dla kraju zdumiał, gdy obejmować też polskie, ale Polska wstępnie zgodziła, ale oczywiście pozostali nam zakazał jest plan Marshalla to było tak de facto pomoc dla państw zachodnich ze strony Stanów zjednoczonych, w który do obrotu pomoc bardziej najbardziej pomogła Stanów Zjednoczonym, ale to już nieważne w każdym razie biznes jest biznes oczywiście plan Marshalla nie wspomógł Niemiec oni mieli zupełnie inne powody, dla których na, którym Wyry i zrobili ten cud gospodarczy Otóż proszę pamiętać o tym, że same roczne reparacji Niemców były dwukrotnie większe niż cały plan Marshalla o euro rocznie więcej płacili cały plan Marshalla Masala i dał do zespołu w ostatnich latach Polska otrzymała od Unii znacznie więcej kilkanaście razy więcej niż Niemcy od planu Marshalla także nie plan Marshalla w ich głos stany Zjednoczone bardziej pomogły Niemcom w reformie walutowej, która była elity, by wtedy przeprowadzona, a nie w wyniku planu Marshalla, ale w, którym Niemcom zachodnim no właśnie o to co jest dość istotne, a nienawiść ze strony Amerykanów Anglików Niemców i Francuzów dosyć szybko zniknęła, kiedy pojawia się zimna wojna, bo wtedy nagle oni Stali po 1100 jak barykady natomiast to, że Niemcy tak pięknie się odbudowały to tutaj, aby podał 4 zupełnie inne przyczyny i o tym, chciałbym powiedzieć przede wszystkim to pamiętajmy, że jej koszt wojny wojny są drogie koszt wojny jej spadał na państwa wszystkie, które nie brał udział, ale Niemcy poradziły sobie też inaczej, bo w dużej części Niemcy kosztem wojny o wciąż żyli z JLL i sojuszników i państwa okupowane pomysł Belgowie płacili za paliwo na samoloty lecące na Londyn Bonn startował z Belgii tam Belgia musiała dostarczyć to paliwo Polacy musieli płacić przykładowo mógłby za szpitale wojenne, które były na terenie Polski, gdzie leczyli się żołnierze wracający ze wschodnim były ze wschodniego ze wschodniego frontu Francuzi musieli pół zapłaci za powstanie wału atlantyckiego sojusznicy Węgrzy Bułgarzy musieli płacić składki to było duże pieniądze wszystkie majątki Żydów z kolei szły na nasz hołd o o obecnie ocenia się, że było całości pieniędzy, które Niemcy wzięli do prowadzenia drugiej wojny od innych państ w z około 2 bilionów euro i tu jest bez opodatkowania jest to jeszcze na czysto na czysto mieli 2  000 000 EUR to są potężne pieniądze dalej drugi powód, dla którego nie znaleźli środki na ten cud gospodarczy był po prostu rabunek liter cyfr i finale czterdziestym piątym roku powiedział, że trudno przegraliśmy wojnę, ale zrabowanej, ale zarabiać trzeba zrabowany majątek musi pójść na odrodzenie nowych Niemiec, bo to potężny majątek zrabowany w państwach jest nie tylko dzieła sztuki, ale ale, ale choćby właśnie działa sztuki c z gazet no to reformy nie harda Ludwik Erhardt to był człowiek, który zwany jest ojcem reform o wprowadził przede wszystkim tak zupełnie inny system podatkowy, który zachęcił Niemców do inwestycji i przeprowadzić tę słynną reformę walutową to było w czerwcu 1948 roku reforma była absolutnej kabin dokonana chodziło o to, żeby Rosjanie przede wszystkim się nie dowiedzieli się i tutaj rzeczywiście stany Zjednoczone pomogły w tej reformie dlatego, że to w stanach Zjednoczonych zostało wydrukowanych 6 miliardów nowych Marek marki, by miało być wymieniane des pieniądze zostały wydrukowane i skrzynkach drewnianych skrzynkach przetransportowane Rwanda echach, a zachód może i tak nazywa rzeczywiście w drewnianych skrzynkach przetransportowany statkiem do budowanej drodze statek historii ludzkość tam było powtarzam 6 miliardów nowych Marek sami z reguły 23  000 zloty nie pasuje dobra kontenerowiec nie był on zerowy z pieniędzmi naładowany pieniędzmi i ta reforma przebiegła w sposób kapitalny trzeba przyznać, że to był wzorcowy książkowy przykład reformy dość powiedzieć, że zaraz po reformie policzono wartość aktywów niemieckich i okazało się, że wartość aktywów w fabrykach niemieckich byłaby w stanie w 1936 roku, więc oni tak i to spowodowało ten cud gospodarczy, bo to wszystko się pięknie wyprostował i Niemcy, bo Niemcy były wtedy otwarty dzień 2 reformy odparł nasz świat w latach 1000 w ciągu 1 roku w rzędzie od czterdziestego dziewiątego do pięćdziesiątego 1,5 roku, bo to chyba od lata czterdzieste dziewiątego roku do grudnia b r. eksport niemiecki wzrósł trzykrotnie, bo z tego skoro tak przemyt tak ładnie się prawda eksport wzrastał wszystkich towarów i w ogóle tak co tam mieli to bardzo zgodnie z tak, ale w całkowicie jej eksport i przemysł tak ładnie się odradzano, jeżeli chcemy się tak ładnie odradza, bo trudno, żeby ta flagowa gałąź przemysłu, który zawsze była motoryzacja w hali, w którą oni kochali, której byli właściwie ojcami no nie oszukujmy się boi obiektywnie Daimler-Benz tak dalej no trudno, żeby oni zaniedbali taką sprawę jak i jakie powinny jak i właśnie motoryzacja i czwarty powód tego cudu gospodarczego, którym jest nie powiedział dosłownie parę sekund odgłosy po tej reformie wzrosło morale bardzo nie dzwoni wcześniej byli w koszmarnej sytuacji nigdy nie byli tak, bo nawet upokorzeni, bo jej pierwszej wojnie światowej tutaj już w pokrętny sposób Lis deptanie i po tej reformy to morale wzrosło był wzrost gospodarczy, gdyż od czterdziestego dziewiątego roku do wyjścia tego drugiego co roku średnio wzrost o 7 i 38 % PKB brutto no bo to jest marzenie dzisiaj jakiegokolwiek państwa w i tutaj zapytać ta pracowitość nie wierzyli wzrasta morale no to oni Niemcy zawsze byli pracowici tego nie można im odebrać wyraźnie, który uważa on to było głównym powodem cudu gospodarczego nie powtarzam głównym powodem cudu gospodarczego był rabunek to są oni nakradli w czasie drugiej wojnie światowej, ale jeżeli do tego dodamy właśnie tę pracowitość pewien plan wykorzystania udane reformy to wyjdzie to co wyszło, czyli ten właśnie cud jest od niemieckiej z przełomu lat czterdziestych i pięćdziesiątych w ich toby było tyle jeśli chodzi o takie ogólnych natomiast musimy jeszcze jedno, że bardzo ważne sobie powiedzieć Otóż w tym czasie koncerny niemieckie najbardziej znane to główny, który przed wojną produkowały samochody przy w czasie wojny nie próżnował tam się zmieniła, gdyby zmienił się profil produkcji, ale te koncerny zatrudniały ludzi pracowały czasami Zachodu zatrudniały więcej osób nawet z tym zatrudnieniem to wiem że, która jest bardzo mnie nie wiemy, o co chodzi prawda no bo szczególnie tutaj splamił się BMW splamił się volkswagen tak to jest czarna plama Niemcy się tego dzisiaj wstydzą wcześniej nie wstydzili, czyli zatrudnianie na roboty przymusowe przywożeni przez pierwszy w BMW TG zysk po prosta trzeba nazwać dojrzali, więc tak dobrze obrazował, którzy za zapłatą otrzymywali tylko miejskie z beznadziejnego jedzenia no i oni za to pracowali po 12 godzin dziennie pozbawienie pracowali nie tylko mężczyźni, ale mnóstwo kobiet pracowali to chyba o tym, mówią ten cmentarz tam jest prawda zresztą mówić no i oczywiście i trzeba to powiedzieć, że wszystko to co było produkowane było tylko w 1 celu wspierania armii i planu wojennego i już miało to na celu podtrzymywanie na wygranie wojny oczywiście nową nazwą, ale jak popatrzymy sam sobie na różne koncerny koncerny do to tak Maybach produkował silniki do czołgów prawda Daimler-Benz te silniki do najbardziej chyba znanego niemieckiego samolotu drugiej wojny światowej do Messerschmitta BF 109 opel ciężarówki wojskowe reż Dan odpalali bliscy do budżetu była najpopularniejsza ciężarówka w czasie drugiej wojnie światowej ciężarówka, która przywiozła z całą, a drugi etap realizacji na front wschodni nie tak, że to nie dlatego, że to była ciężarówka, która wedle zamachem pojechała z Berlina pod powstali jak tylko ona porabia podejścia oczywiście po 50 km dzielnic wszystkie ciężarówki przewoziły to było takie półciężarówki był nawet powiedział, bo taniej niż jak mówili ciężarówka sobie wyobrażamy ile naprawdę nas coś takiego nie wtedy takich pojazdów nie było, a teraz były to proste samochody z kabiną dwuosobową w środku jest drewnianą skrzynką do załadowania i załadowano nie tylko żywność, ale również mundury ubranie dać jej cieplejsze powiedzmy na nakaz Jesienina sadzimy to tylko tam przewożono ulicami trudno zgadnąć RAŚ rzeczywiście ma pan rację pani sobie opel zrobił liczę, że o porze Panama silniki do U-Boot ów widzą KBF robił to wiadomo, bo miał robić volkswageny miał robić samochód dla ludu do rowu samochód dla rogale i wybranego ludu, a robił samochody dla żołnierzy dla żołnierza dywizji napar z góry klepali porobili tamy radość, kiedy w wielu krajach cywilnych samochodów też dostało SA osoby wybrane tak naprawdę dorobili Google bagienne, które zadebiutowały w Polsce we wrześniu 1939 roku, a potem jeździł po całym świecie i po Saharze jeździł doskonale sobie radziły i trudnych warunkach w Rosji sobie radziły także odwagę tutaj estakady niefrasobliwe reakcje tak sama fabryka jako taka na początku nazywała się Kraft duch trojki, czyli siła przed radości to była organizacja tak jak nasze LWP, która organizowała wczasy i taki zabawny, ale i Ferdynand Porsche i Ferdynand Porsche takie BMW co robił OBWE był miał do niesamowitego pecha w następnym odcinku może o tym jeszcze będzie mówić, bo tutaj będę mógł się powiązać jest w nim państwami komunistycznymi, dlatego że jazda była mówię Hitler postanowił, że będzie mógł być rozdzielone w czasie wojny i Monachium robiło silnik do oka ból, a przede wszystkim idzie już dość wysoka Bulls to samolot samolot tak właśnie nie wszyscy mogą kojarzyć z resztą przecież logo BMW Lotos wygrał kasę prawda tak drogowcy z logo BMW do zoo z białe skrzydła niebieskim dla nieba z tym, że to jest taka taktyka przyjęta prawda nie do końca, dlatego że z kolei biały niebieski dookoła Bawarii po prostu jest natomiast jest samochodem w tym pierwszym etapie BMW i tuż przed wojną były robione, by ze mną, a jednak znalazło się w rękach sowieckich po drugiej wojnie światowej i stąd się wzięły to, o czym będziemy to mój pierwszy był po wojnie był produkowany w państwach państwa bloku komunistycznego BMW z bloku komunistycznego jak to zrobić prawda, ale taka jest prawda tak rzeczywiście było w innej bazy, by zamach 5 i jej zresztą tam bardzo drogi pracowało to zapowiedział, że BMW w Monachium 20  000 tam jeszcze więcej debaty i więził pracowało no no to co jest bardzo bardzo przykry przykry temat w każdym razie te wszystkie fabryki, które były w Niemczech, które przed wojną i wyznaczały kierunki w motoryzacji, które przed wojną były jej, by zakładali bardzo bardzo prężnie mi nic nie straciły w trakcie dojścia Adele Adolfa Hitlera do władzy, bo Hitler był miłośnikiem motoryzacji i cały czas fabryką się na rękę i nic nie straciły, kiedy po 6 latach od dojścia Hitlera do Łask władzy wybuchła wojna w trakcie wojny te zabiegi miały popyt na swoje produkty i pełną parą pracował, ale pod koniec Iwojny światowej tak jak np. fabryka opla, która została praktycznie zrównana, jeżeli dobrze wiemy z ziemią jest brandem opel miały opel miał 2 swoje wytwórnie i 1 z wytwórni była całkowicie zrównana druga wytwórnia była do połowy zrównana z, tak więc dzieje tutaj jest rzeczywiście jest, ale ze sobą opóźniło opóźniło produkcje produkcję, bo w rundzie z Lecha była wytwórnia zniszczona do połowy to główna wytwórnia mas w Brandenburgu była druga to ona nie nadawała się nawet do odbudowanych właściwie nie nadawała zupełnie do niczego tak tabletki były zniszczone Mercedes miał trochę szczęścia Merkel, ale to tzw. kno w ho w pozostało, czyli oni wiedzieli jak co robiliście wyjdzie to nie fabryka to nie wszystko jest, że chodzi o to, żeby wiedzieć jak stylizowaną dokumentacja tych maszyn była wynoszona też niestety nie zostałaby zniszczona, bo właśnie w Brandenburgu w te maszyny razem wszystko jedno licho wzięło, bo bomby Karbowy buchały i po prostu tam nie było odbudowywać słusznie pani Zyzaka pana zegar, bo czas tej części dobiegł końca na koniec pewna informacja naszym słuchaczom się należy, ponieważ dzisiaj jest niestety ostatnia audycja na antenie Radia TOK FM pozostajemy od przyszłego tygodnia z państwem spotka Stach, a więc wszyscy ci, którzy pragną wsłuchać w dalszych opowieści Jerzego Lemańskiego oraz moich o historii motoryzacji to zachęcamy do słuchania spotka Stach co tydzień będzie ukazywać się kolejny odcinek zmotoryzowanych, ale tylko ne tylko w internecie my nie przestajemy się spotykać i Holendrami 0 jedno zdanie, jeżeli można się zarazić podziękować, ponieważ dostaje dużo miłych informacji wiadomości na Facebooku lub jakoś tak właśnie tam znajdują radiosłuchacze kontakt ze mną, więc dziękuję za te różne miłe słowa przeważnie bardzo miłe dziękuję za różne zaproszenia na wszystkie informacje odpowiadam ja w sumie to dziękuję bardzo tak jak mówię od przyszłego tygodnia będziemy w internacie zachęcam zmotoryzowani nazwa się nic nic nie zmienia na dziś kończymy Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję panie, że dziękuję bardzo Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko do usłyszenia
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium - Radio TOK FM bez reklam: czyli TOK + Muzyka, podcasty z audycji Radia TOK FM oraz podcastowe produkcje oryginalne TOK FM. Tylko teraz w cenie 15 zł za miesiąc. Na zawsze!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA