REKLAMA

Orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ile się na nie czeka?

Data emisji:
2019-01-12 13:40
Audycja:
Twój Problem - Moja Sprawa
Czas trwania:
15:10 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Twój problem, moja sprawa Anna Gmiterek-Zabłocka, witam państwa w drugiej części mojego programu twój problem, moja sprawa. Zacznę od tematu, który opisała 1 z mamy, napisała do mnie na adres problem@tok.fm, chodzi o kumulacji roczników i ucznia z zespołem Aspergera, bardzo zdolnego ucznia z określonych przedmiotów tyle tylko, że kumulacja może spowodować, że to jego wybitne zdolności gdzieś zostaną odłożone na bok. O trudnościach właśnie takich dzieci porozmawiam w jednym z kolejnych programów. A teraz u mnie orzeczenie o specjalnych potrzebach edukacyjnych.  Rozwiń »
Napisała do mnie mama z Warszawy, która chciała uzyskać takie orzeczenie dla swojego licealisty i okazało się, że poradnia proponuje jej bardzo długi czas oczekiwania pierwszej połowy grudnia termin, jaki zaproponowano poradnia z ulgi to początek kwietnia to oznacza, że tak odbywałoby się spotkanie z specjalistami z psychologiem pedagogiem i dopiero na podstawie tego spotkania i odwagą konstruowana jest diagnoza gniazd dla szkoły taki wydawany jest dokument o specjalnych potrzebach edukacyjnych na ten dokument od tego spotkania czeka się ustawą o 30 do 60 dni czy to oznacza dla mnie w tym mamy, która się zgłaszać do poradni o pomoc tak naprawdę dla syna oznacza to oczekiwanie jakieś pół roku czy tak naprawdę realnie dokumenty do szkoły mogę zawieźć z końcem ogólną z końcem kwietnia początkiem maja lub z mniej optymistycznie dopiero z końcem maja tak długie oczekiwanie półroczny oznacza, że nos najzwyczajniej w świecie nie otrzyma ze strony szkoły takiej pomocy wsparcie, jakie mógłby mieć na podstawie tego orzeczenia i choć nauczyciele są w większości otwarci na rozmowę i na to by wspierać ucznia to jednak ten dokument to opinia mówi jasno najwyraźniej tak dosyć szczegółowo wskazuje jak wytyczne do postępowania z uczniem tak nauczyciel wie jak wspierać jak postępować na co zwracać uwagę, a on tutaj nikt tak naprawdę zachęcił musiał sam boryka się tak ze swoimi ograniczeniami problemami i przełoży się to oczywiście przełożyć naszą rzeczywistość tak na jego funkcjonowanie wśród rówieśników funkcjonowanie w szkole oczywiście na problemy z nauką być może nieobecność Henin będzie gorzej funkcjonować gorzej się czuł po prostu swój problem moja sprawa proszę państwa moim gościem w studiu w Warszawie w studiu TOK FM jest pan dr hab. Paweł Kubicki socjolog wykładowca szkoły głównej handlowej, a jednocześnie przedstawiciel inicjatywy chcemy całego życia witam panie Pawle dzień dobry, a będziemy rozmawiać o orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego czy orzeczenia o specjalnych potrzebach edukacyjnych są problemy z otrzymaniem takiego orzeczenia polegające na tym, że poradnie wyznaczają takie na bardzo długie terminy panie Pawle, jaka powinna być ta procedura no bo ja sobie tak wyobrażam, że jeżeli dziecko nie wiem, choć do przedszkola czy szkoły np. podstawowej no to jest to duży problem, kiedy się okazuje, że wiele miesięcy trzeba czekać na orzeczenia jest to problem w ogóle takiej dosyć duży z tego względu, że każdy miesiąc bez wsparcia bez działań i choć oczywiście będzie się mówiło, że to wsparcie powinno być natychmiastowe, ale jeżeli chodzi o takie bieżące działania nauczycieli dane mogą być natychmiastowe, a jeżeli chodzi o dodatkowe godziny zajęć czy nauczyciela wspomagającego to jednak to natychmiastowo oś uzależniona jest od posiadania pewnego papierka, czyli właśnie orzeczenia w przypadku tejże konkretnej matki jest też problem z tym, że ona, gdyby jej się orzeczenia kończyło, stając się w grudniu i rozpoczynając procedurę w kwietniu może przegapić naboje tak, ponieważ naboje są, zwłaszcza na wiosnę i w tym momencie, kiedy ta procedura się przedłużała skończyła później mogą się okazać, że akurat dana szkoła jedyna klasa integracyjna zamknęła nabór i trzeba się martwić o skierowanie do innej szkołę albo dyrektorka zaplanowała już etat arkusz organizacyjny z podpisanej przebadano go na nowo negocjować z organem prowadzącym, czyli gminom dodatkowe pieniądze można podzielić, dlaczego taka procedura jest ani inna i ona jest nieformalna, bo jeżeli chodzi o przepisy i odpowiedź jednostkom, ponieważ nie jest nowy problem ja mam przed oczami właśnie kopie takiej odpowiedzi, gdzie pani Joanna Pilarska dyrektor departamentu wychowania kształcenia integracyjnego cytuje przepisy § 10 ust. 1 rozporządzenia w sprawie orzeczeń opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych w sposób jednoznaczny określają termin wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia od dnia złożenia wniosku lub uzupełnienia nie może być dłuższy niż 30 dni w szczególnych przypadkach 60 dni i cała zabawa polega na tym, żeby rodzice dzwoniącego do takiej poradni czy pytającego się złożenie wniosku odłożyć, żeby on złożyć wniosek później, ponieważ termin 30 dni lub 60 liczył się od daty złożenia wniosku, czyli tak naprawdę trochę jest wykorzystywana taka niewiedza rodziców tutaj w tym przypadku tak go od myślał, że część rodziców po prostu o tym nie wieża mogłaby nie wiem wydrukować sobie taki wniosek samodzielnie go złożyć to jeszcze jest inny problem część poradni nie zamieszcza druku wniosku o właśnie po to, żeby sobie rodzice nie drukowali i nie składali, a od 1 stycznia jest jeszcze 1 możliwość, ponieważ wchodzą przepisy pozwalające składać wnioski drogą elektroniczną za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej, ale i część poradni jeszcze nie zamieściła w widocznym miejscu informacji o takiej możliwości to też data wpływu byłaby też potwierdza skoro elektroniczne i od momentu wpłynięcia mamy 30 lub 60 dni niestety część pojazdu nie jest na tyle przeładowana zgłoszeniami, że w sposób nieformalny sobie reguluję kolejka od razu się wydłuża ten okres oczekiwania właśnie poprzez takie dodatkowe zabiegi, czyli ja rozumiem panie Pawle, że tak naprawdę taki rodzic wcale nie musi czekać na to spotkanie z tym psychologiem poradni tylko może jeśli ma ten wniosek fizycznie jak druk czy też chce to złożyć za pośrednictwem ePUAP PUE to może to zrobić bez wizyty w poradni i widzenia się nazwijmy go z psychologiem, a nawet powinien, ponieważ tak jak mówiliśmy na samym początku już szybciej zacznie się te pełne wsparcie to lepiej, a niekiedy to i nie chodzi o to, że szkoła ma złą wolę, bo wcześniej mówiłem dodatkowych etatach i godzinach, ale są też szkoły, które po raz pierwszy stykają się z daną niepełnosprawnością czy daną osobą i potrzebują po prostu wskazówek, a te wskazówki zostałyby w zaleceniach do orzeczenia, czyli z kilku różnych powodów uznaje to zaraz po informacji czy zaraz po takich sygnałach niepokojących składać wniosek o wydanie orzeczenia o to, żeby ten czas z ustawą rozporządzenia wytrawny skrócić ryby płyną zgodnie z prawem 30 w szczególnych wypadkach 60 dni największe problemy są w poradniach specjalistycznych i w dużych miastach, ale i to może się trafić także w maleńkim miasteczku czy mniejszej miejscowości wszędzie tam, gdzie zgłoszenie jest więcej niż personelu, a z drugiej strony, jakie ma z pracownikami poradni to większość pracowników poradni, mówi że są przeładowanie pracą oraz Łotysze chyba kółko zamyka, bo tak naprawdę pracowników jest chyba zbyt mało przeładowanie pracą, bo rzeczywiście problemów z najróżniejszych uczniowie mają mnóstwo ten naj to kółeczko nam się gdzieś tam za ten plan, by jeszcze nie zapominajmy, że zgodnie z teorią, która nie aż tak często przychodzi w praktykanci pracownicy poradni także powinni być aktywni społecznie i dużo bardziej niż są obecne, bo n p . w ramach procesu diagnozowania mogą konsultować czy robić różne rzeczy na terenie szkoły jak chociażby współpracować przy opracowaniu indywidualnego planu edukacyjna terapeutycznego programu, czyli przywitać no i jest problem Nene dosyć tradycyjny sposób, mówi że przecież przepisy są oczywiste i prosimy zgłaszać nieprawidłowości i tu dochodzimy do jeszcze 1 problemu radzić z 2, że mieszkając na danym terenie podlega pod daną poradnię wie też albo bardzo szybko informują go inni rodzice MO, że z lokalną pojadę warto żyć w dobrych warunkach, ponieważ orzeczenie jest czasowe, a więc wiadomo, że do tej poradni się w Jarocinie wiadomo, że to co jest zaleceniach jest negocjowane dyskutowane może nie tyle co do ogólnych potrzeb, ale co do sformułowania w związku z tym medycy nie chcą podpadać uczciwie mówiąc własnych radni nie chcą się wychylać się jak też zakładam, że ci rodzice, którzy się do pani zgłaszali nie mówili pod nazwiskiem nie wskazywali konkretnych poradni tylko mówili co na zasadzie rodzica dziecka te rzeczywiście tak jest, że rodzice nie chcą się ujawniać się na dobre dzieci tak naprawdę czeka na wolnym dziecko czy zostać cud przysłowiowy rodzić problemów przykleja etykietkę problemowego dziecka na dziecko i dla bezpieczeństwa dla dobrych relacji także cechy dla Świętego spokoju wylicza się godzą oczywiście, że ci, którzy są bardziej zorientowani w systemie po prostu składają i przestrzegają przepisów, ale też we własnym zakresie, a nie zgłaszając, składając skargi ani pola, a ja, zmieniając temat chciałam z panem porozmawiać na koniec naszej rozmowy o Janku Gawroński im 4 chłopców 13 letnim SS spektrum autyzmu, który napisał list do pani minister Elżbiety Rafalskiej wiem, że pan to miejsce znam Janek jest ze SL adwokatem on działa na rzecz innych osób z autyzmem, chociaż ma dopiero 13 lat wiemy, że część jego interwencji, które podejmowało skończyła się sukcesem no tutaj zobaczymy zabiega o spotkanie z panią minister zresztą sami państwo posłuchajcie to dlaczego ją napisałeś ten list, bo jestem zdenerwowany, bo będziemy zniknęły chodzi mi o do środowiskowej Samopomocy typu de osób ze spektrum autyzmu oczywiście i dlaczego one są takie ważne ważne są, bo zastawiają ulice pójdą do nieba gościu wolno im dalej u osoby do 2 w nocy z mamą i jak się, czego się spodziewać po tym, mieście jak pani minister może on, że termin na spotkanie o romantyzmie chciałbym też, aby wszyscy przyjechali KIO, które nie mart w się była Sień i inni to są osoby, które nie mówi on niezbędny impuls są wyjątkowe czy dla pana zaskoczeniem było to co się wydarzyło to znaczy po pierwsze, że na przełomie roku okazało się, że domy dla osób dorosłych z autyzmem, które miały powstawać takie było zapewnienie ze strony ministerstwa jednak powstawać nie będą, bo właśnie jest ten zapis z rozporządzenia zniknął, a po drugie, czy ten list był dla pana zaskoczeniem list nie był zaskoczeniem po pierwsze jest to bardzo aktywny samorząd śnieg podjeździe na sam możesz nie widziała w jakim środowisku, czyli działa w ramach inicjatywy chcemy całego życia, a 1 z flagowych inicjaty w jest petycja w sprawie środowiskowych domów Samopomocy typu DIN dyskusja nawet, chcąc nie, chcąc słyszał od rodziny znajomych bliskich o tym, temacie ten temat jest w przypadku rodziców dorosłych osób z autyzmem tzw . Nisko funkcjonującemu na 1 z kluczowych tematów i tutaj, tym bardziej bo teraz grającym, ponieważ było przekonanie dla przypomnienia postulaty pojawiały się od dłuższego czasu wynikały z praktyki praktyka była taka, że osoby Nisko funkcjonujące nie mówimy tylko o środowisku artystów, ale mówimy też osoba z niepełnosprawnością intelektualną już tymi przemyśleniami i nie były przyjmowane do placówek, gdzie ze względów finansowo organizacyjnych i bardziej się opłacało przyjąć osoby wyżej funkcjonującą mówiąc potocznie rajdem pełno jest znana od lat i rozwiązaniem tego problemu no było stworzenie nowego typu środowiskowym domu Samopomocy dodatek związany to zapisano można powiedzieć, że flagą owców flagowym programie tego rządu, czyli w programie za życia jako pkt 32 tak na bazie tego punktu przygotowane rozporządzenia jeszcze w październiku na stronach ministerstwa podkreślano jak duża jest potrzeba tego typu domów i że jest to spełnienie postulatów i 18 grudnia okazało się, że tej potrzeby nie ma, ponieważ po drobnych modyfikacjach uda się stworzyć program na bazie istniejących placówek z przyczyn tego programu nie ma, a nawet jak powstanie minusem będzie tworzenie i nie będzie on powszechny i nie wiadomo jak długo potrwa, ponieważ nie będzie tani umocowany w ustawie ani w rozporządzeniu może być to tylko program czasowy i tylko Praga w ograniczonej skali, ponieważ nie ma programów dożywotnich pisanych no właśnie w ten sposób te, które mają być trwałe są elementami ustaw albo rozporządzeń do usta w z moim gościem był pan Paweł Kubicki socjolog jednocześnie przedstawiciel inicjatywy chcemy całego życia pięknie dziękuję za rozmowę dziękuję proszę państwa, odnosząc się jeszcze do listu Janka do pani minister Rafalskiej chciałam powiedzieć, że pani minister wczoraj odpisała chłopcu na Facebook com Janku w ministerstwie rodziny pracy i polityki społecznej pracujemy nad przepisami, które będą skierowane do osób ze spektrum autyzmu i sprzężonymi niepełnosprawnościami zapewniam cię, że to ważny temat dla nas chcemy stworzyć środowiskowe domy Samopomocy dla osób z autyzmem i sprzężonymi niepełnosprawnościami chcemy stworzyć żadnych zapewnień tu nie ma, ale dodam, że Jankowi zależało na spotkaniu w ministerstwie w tym liście pani minister nie ma o nim mowy, ale trzymamy kciuki, że jednak do takiego spotkania dojdzie tyle na dziś proszę państwa zapraszam na Facebooka na mój profil twój problem moja sprawa dziękuję za państwa obecność, a już teraz przed nami informacji Radia TOK FM
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!