REKLAMA

Bogusław Deptuła: ""Sztuka plastyczna Schulza jest bardzo odważna, erotyczna" (powtórka)

Data emisji:
2019-01-12 18:00
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Czas trwania:
25:17 min.
Udostępnij:

Międzypokoleniowy dialog z geniuszem Brunona Schulza czyli o wystawie Bruno Schulz- artysta nienazwany, wystawa w Muzeum Okręgowym w Toruniu ( od 15 grudnia do lutego 2019) Rozwiń »
Goście Marty Perchuć- Burzyńskiej to Bogusław Deptuła kurator wystawy, pisarz, krytyk sztuki i Jan Bończa-Szabłowski- krytyk teatralny i pomysłodawca wystawy

Dzięki Schulzowi Adam Woronowicz i Maja Komorowska zostali aktorami, ale odniesień do twórczości tego pisarza i plastyka jest więcej. Na wystawie między innymi drzewo Pawła Althamera i odnalezione rysunki Rolanda Topora. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

"Bruno Schulz artysta nienazwany" w muzeum Okręgowym w Toruniu wystawa poświęcona twórczości Brunona Schulza oraz artystów, dla których działo tego wybitnego twórcy było inspiracją. Bogusław Deptuła kurator tej wystawy jest dzisiaj gościem kultury osobistej, dzień dobry, historyk sztuki, krytyk, ale także pisarz, witaj serdecznie, i Jan Bończa Szabłowski krytyk teatralny, ale nie tylko, pomysłodawca wystawy i wystaw w ogóle o Brunonie Schultzu. Przed mikrofonem również Marta Perchuć Burzyńska.  Rozwiń »
Artysta nienazwane, zanim zagłębimy się rozmowa o tej konkretnej ekspozycji mylny chciałbym, żebyśmy porozmawiali o tym jak to się wszystko zaczęło w stronę Schulza cofamy się o 1012 lat tak mniej więcej mniej więcej tyle to się zaczęło od mojej wizyty w Drohobyczu pojechałem to jako 1 z nielicznych dziennikarzy z Polski do Drohobycza po odkryciu fresków Brunona Schulza poszukiwanej przez wielu dziesięcioleci i sprawa była głośna, ponieważ te freski zostały odkryte, a potem kilka dni po odkryciu Yad Vashem jest konserwator konserwatorzy z Yad Vashem przyjechali i zf część tych fresków zabrali do do Izraela, więc sytuacja była bardzo głośnej wtedy pojechałem właśnie jako dziennikarz zrobiłem tam reportaż z miasta, które wcześniej jednak udało mi się na wyobraźnię na opisy ze sklepów cynamonowych i sanatorium pod Klepsydrą, czyli starałem się znaleźć tam w tym Drohobycz ulica krokodyli po zagląda znaleźć swoje wyobrażenie sklepów cynamonowych znalazł nic tak myślę, że tak znalazłem przede wszystkim niezwykłego po opowiada trzeba inny, który było właściwie takim na najważniejszą postacią w Drohobyczu ulgi Brunona Schulza, czyli afery Alfreda Freyera to był taki człowiek, który był jego uczniem w i każdy, kto chciał przyjechać do Drohobycza i coś się dowiedzieć o Schulzu powinien on do niego pojechać byłby już w świetnej formie Bogusław zresztą okazało się niestety, że spotkał się z nim kilka lat wcześniej w związku z tym znak, ale po pozwach poznał go poznał go lepiej IT takie rozmowy z artystami moja z różnymi artystami i równego Bobo, bo ten ten pobyt w Drohobyczu dla mnie jakiś taki ważny okazało się, że wierzy, że wielu artystów majaki swoje swój osobisty stosunek do Schulza w każdy ma swojego Schulza też takie wrażenie, że to jest jakiś wyjątkowa postać rzeczywiście, dlatego że kogo, by nie spytać kim by nie rozmawiać to reakcje na nazwisko Schulza jest zawsze tak bardzo żywa w desce jakoś ciekawe to pokazuje, że ta, że ta literatura rzeczywiście zrobiła, bo sąd wielkie wrażenie na ludziach i że żyje w nich to jest i dowodem NATO jest też ta inicjatywa Janka, który prosił różnych artystów jak było, żeby się odnieść do do RODO dla jego twórczości do twórczości Schulza i skutki były na bardzo różne daty te do odpowiedzi są w bardzo różnych form jest ważny bardzo różnej tonacji, ale zawsze to było to reakcja tych ludzi właśnie przeżywa kryzys euro odsłona już go w stronę Schulza nawet nie strzelaliśmy Wierzba to jej nie umiem nad tak jak można tego nie policzył, że można uczyć się to zrobić natomiast, że ludzie jest tak któraś z nas może może 3 jest chyba aż tyle nie, bo mówimy o odsłonie, bo szczerze każda edycja jest trochę inna, dlatego że szyby tak wymyśliłem, że nie ma sensu to znaczy, że mam jakiś pomysł i już będę z nim objeżdżał te w jednych od dochodzą do daczy pomysł jest taki, że o twórczości Brunona Schulza opowiadają prace współczesnych artystów czy mamy taki międzypokoleniowy dialog z z geniuszem Brunona Schulza w każdej edycji dochodzone po każdej edycji dochodzą nowe prace i za kształt artystyczny tej edycji o jedno odpowiadają tzw. innowatorzy plastyczni czy dyrektorzy artystyczni my wybieramy do od tej grupy takich naprawdę bardzo ciekawe postacie twórców takich jak na ciekawe osobowości jak mieliśmy w muzeum Narodowym w Kielcach to był to Leszek Mądzik jak mieliśmy fryz z zamku Królewskim Robert Kuśmirowski jak mieliśmy w Zabrzu o 2 lata temu Agata Duda-Gracz, gdy teraz w tym roku mamy wyjątkowo szczęście do do wyjątkowych artystów i idzie, więc wie jak i słyszysz te nazwiska to bierze każdy inaczej ten świat poszedł po to, by podporządkowuje swojej wyobraźni, bo mniej, bo tutaj dos dajemy im całkowitą dowolność to znaczy ktoś może zrezygnować z kilku prac może dołączyć swoje może dołączyć często jest tak, że artyści specjalnie na tę wystawę przygotowują swoje prace za chwilę jeszcze o samej wystawie o tym co na wystawie porozmawiamy, ale chciałabym spytać sięgnął po tytuł czemu artysta nienazwane czemu Bruno Schulz jest artystą w waszym zdaniem nienazwany to jest oczywiście pomysł Jan Kamiński on odpowiada jak uczy się mam jak w tył głowy odpowiedział ustępuje poleje się nie są warsztaty, żeby wszystko może to być też PJN się z tobą nie zgodził np. byłoby tylko Haynes czuje ja się, że syn Boba tak się zastanawiamy czy tata to co ten ta nazwa się jakoś tak bardzo spodobała jak je dla siebie wymyśliłem to pomyślałem sobie, że to jest taki artysta ciągle nieodkryty, gdyby nie, gdyby nie film Wojciecha Hasa pewnie w ogóle byśmy nie słyszeli obrona nie Schultz, co gdyby nie odkrycie i ich kradzież fresków pewnie znowu byśmy nie słyszeli ten Schulz jest ciągle jak ja, gdy kiedyś mieliśmy edycję wystawy w Pradze i dowiedziałem się, że ludzie wierzę, że Czesi czescy artyści, którzy muszą mierzyć ze zrozumiałych względów musieli emigrować z Czechosłowacji pojechali do Stanów zjednoczonych z tomikiem stomii kijem opowiadań Schulza i spotkali się z BMO artystyczną nowego Jorku i tam oni rozmawiali i punktem odniesienia był Schulz, ponieważ tam jest jakiś kino da się w nowym Jorku, gdzie ten film Hasa jest pokazywany prawie na okrągło, więc go, więc ten Schulz jest naprawdę jakiś niebywały w kontekście ponieść każda każda edycja Nisko, że mamy artystów plastyków Mistrzów ligę malarstwa grafiki rzeźby fotografii tak dalej, ale staramy się zapraszać jakichś wybitnych artystów potem my do Schulza bardziej pasował zawsze Adam Woronowicz i kiedy się jak do niego zadzwoni umówi nas przyjemności, dlatego że dzięki Schulzowi właściwie zostałem aktorem, by jak za otwierałem na jej jeszcze w liceum w Białymstoku tworzyłem takie kółko teatralne i tam zaczęliśmy właśnie pracy od oczu ulica maja Komorowska też od umowy, a więc potem się okazało n p . Marta Lipińska znana dobrze aktorka nie jest jej mama chodziła do truskawek SA do jazdy do właśnie liceum w zaćmie mieszka w Truskawcu chodziła do liceum w Drohobyczu miała z rysunki z Brunonem Schulzem w ratach co mnie zastanowiło to co Bogusław powiedział na początku jako historyk sztuki nie wspomniałeś o twórczości plastycznej Brunona Schulza na początku naszego spotkania tylko powiedziałaś no wiesz ta literatura no bo jednak, kto jest także kontekst buduje buduje był buduje słowo Schulza nie obraz ja wiem, że to może nie brzmi dobrze skoro już na wystawie, ale to jest absolutnie niekompatybilne to polega na tym, że ta proza jest tak sugestywna tak plastyczną właśnie tak wizyjne, że właściwie, gdyby nie było dzieła plastycznego Schulza to i tak byłoby nie byłoby znakomicie natomiast dzieło plastyczne jest cel jednak podporządkowane temu tej literaturze to nie jest także ono uwolnione będzie tak nośne, gdyby nie miał tego słowa, dlaczego dlatego, że nie tutaj też nie ja nie boi się tego tego powiedzieć to nie jest plastycznie geniusz nie to to jest bardzo średnie artystycznie natomiast to niema znaczenia znaczenie jest z tego wynika z tego połączenia z tego związku pomiędzy pomiędzy słowem, a obrazami my po prostu uwielbiamy te rysunki, dlatego że one właśnie dopowiadają pewne rzeczy które, których bo, bo on w rysunkach jest o wiele odważniejsze niższe niż słowo osobie pozwala na rzeczy które, bo to są rzeczy prywatne osoby to pozwala na taką swobodę realizuje swoje no powiedzmy sobie erotyczne, bo to jest bardzo, zwłaszcza te najważniejsze kontekst tej tej sztuki dziś mówimy o sztuce Schulza to jest kontekst erotyczny i osobie ta pozwala na takie rzeczy najmniej liczna erotyczną demoniczne erotyczne, ale prawda też na miłość nie bójmy się tego słowa masa historyczna prawda nie ma problemu net, ale nie ma problemu właśnie w rysunkach natomiast gdy przechodzimy do literatury do DM do seksualności jest jednak stłumiona no nie da się ukryć tam nie ma nie ma scen pełzania po podłodze u stóp kobiety tak ana deser podaje ty wiesz dobrze, ale nie ma tego znane w sposób tak dobrze, ale nie ma tego związku z tym dlatego jest ona jest nam potrzebna ta sztuka plastyczna, że ona nam daje to coś, czego nie ma w słowie pokazuje nam o obrazami no i to jest i to jestem dopiero wtedy to jestem cały Schulz wobec tego nie ma całego Schulza to jest jedno bez drugiego nie istnieje dlatego nie można mówić, że jeżeli rzeczy nie ma znaczenia czy bez zdobyczy to jest niedobre to jest istotne, ponieważ to daje nam całościowo w postać o połączeniu słowa i obrazów twórczości Brunona Schulza rozmawiamy w bardzo miłym gronie Bogusław Deptuła i Jan Bończa Szabłowski kurator i pomysłodawca wystawy Bruno Schulz artysta nienazwane w muzeum Okręgowym w Toruniu teraz czas na informacje w radiu TOK FM za chwilę wrócimy do naszej rozmowy raz jeszcze dobry wieczór Marta Perchuć-Burzyńska to jest kultura osobista dzisiaj w moim studiu goście Bogusław Deptuła kurator wystawy Bruno Schulz artysta nienazwane w muzeum Okręgowym w Toruniu jest ta wystawa do obejrzenia i Jan Bończa Szabłowski krytyk teatralny, ale nie tylko pomysłodawca wystawy, o której rozmawiamy widać widać coraz wyraźniej różnię wystawa obejmuje prace Mistrzów malarstwa grafiki fotografii i rzeźby, w którym blisko było do Brunona Schulza to m. in . Zdzisław Beksiński Igor Mitoraj Tadeusz Kantor Roland Topor, któremu do Schulza, bo najbliżej no z tego wymienionego grona to ja bym powiedział, że to forowi chyba tak to jest to były tak śmieszne, kiedy szykowaliśmy ten raport powiedzmy sobie szczerze dopiero się pojawił teraz więc, że tak ocieramy się coraz odważniej wprawdzie uregulowania kwestii kolejnej edycji nagle nagle po prostu wypłynęły wypłynęły rysunki Rolanda topora, które są w kolekcji teatru studio i okazało się, że Nord temu panu podoba podobne myśli po głowie krążyły to znaczy siedział pod stołem podglądał podglądał panienki no to o tym, o tym miejscy o tym, same rysunki topora, który w gruncie rzeczy mogą być właściwie odpowiedział na na myśli i poszukiwaniach Fundacja zapytała się o ten kontekst taki plastyczny Toya i chciał być pewnym fenomenie tej wystawy to, że artyści, którzy czasami nawzajem się nie cierpią są bardzo zazdrośni o swoją sławę tutaj nawzajem się, jakby tak polecali nakręcali tak jak ja pamiętam jak robiłem mniej co z taką miękkie spotkanie z panem Franciszkiem Starowieyski Janowi to pan chce zrobić wystawał Schulza był pan już Beksińskiego namówienie na to powinien pan zaczęli od pekińskiego ten sadomasochistyczny Beksińskiego to jest właściwie to jest to to jest to jest cały Schulza to jego obrazy takie oniryczne to jest ta, gdy to jest to sanatorium pod Klepsydrą i potem i tak i tak rzeczywiście było, bo tutaj antenę Starowiejskiej wizy zainteresował mnie przede wszystkim takim dominacją kobiety nad mężczyzną od zawsze DW Starowieyskiego kobiety są piękne duże prawda takie dominując dominujące Ninę West prawie nie ma w tym gracz meczu wolał przedstawiać kobiety mówią Starowieyski, więc tam tam po prostu nie ma facetów w świecie Starowieyskiego jest facetem, ale mamy też prace Nowosielskiego tak jest na 3 pierwsze jeszcze takie, kiedy się pojawiły, w których żyje edycja, bo Nowosielski nam kojarzy teraz takimi ikonami jest prawda jakimiś takimi cerkiewny nie obrazami, a to jeszcze były takie masowe histeryczne kobiety po rozpina ne na jakiś takich no i sadystyczny drań, bo one były tam skrępowany zamieszany jest taki cykl rysunków z lat czterdziestych Jerzego Nowosielskiego, gdzie również takie wątki się pojawią akurat nie ma tego w tej odsłonie, ale ale, ale kiedyś było i to i to rzeczywiście oczyszczenie nie można tego sprowadzić tego do tej do tego świata wyłącznie erotycznego Bobo, bo te odpowiedzi są tutaj bardzo różne i rusz nawet niema żydowskich miasteczek Kukiz tutaj Bereszyńskiego, a mamy obrazy Dwurnika które, które są też, jakby taką do powieści są o w Drohobyczu, ale i o Holokauście i IT obrazy znowu nieobecny właściwie do pewnego momentu w twórczości Dwurnika nagle na skutek właśnie Janka takiego zaproszenia pojawił się fenomen Schulza chyba polega na tym, że bardzo prędko wytwarza się wielka bliskość pomiędzy czytającym, a autorem ta proza jakość niż zwykle w nas ożywa brakuje nam tego człowieka po prostu fizycznie chcielibyśmy z nim pogadać kopanie Bruno nie jak jak pan to robi jak pan robi się pan tak to wprawdzie szef rządu o jakość jest stale obecny na tej wystawie trzonek się tak, że do nas uśmiecha i gdzieś tam patrzy czasami na to, że próbujemy w sposób polepszyć gorszy wrócić do tego jego świata kiedyś miałam taką rozmowę z braćmi Kłaj, którzy przyszli byli strasznie zmęczeni przyjazdem do Wrocławia wszystko wydają, ale jak powiedziałem no bo obrona nie Schultz odłożyli oczywiście rozmawialiśmy bardzo długo, bo okazuje się, że bracia Kłaj oprócz tej ulicy krokodyli zrobili są teraz na etapie robienia swojej własnej wersji sanatorium pod Klepsydrą aktorsko takiej rozmowy animowany jest z tym to moglibyśmy za za zaapelować, żeby nasza strona musi trochę wsparłaby myśli rzetelny obraz przybrało ocenia jest taki fundusz nagrodowy to z terenu, ale jeszcze wracając na chwilę do naszej toruńskiej wystawy waszej wystawy każda edycja to już ja na tym powiedział tych Szurkowski wystaw ma swojego artystycznego patrona była wymieniana już Agata Duda-Gracz Leszek Mądzik Robert Kuśmirowski tym razem ważna postać Pawła Althamera i alei i bije po powiedz jeszcze 2 słowa Bogusz powiedz o tym, pamięć Jerzego Kalinę właśnie w przed chwilą włoskich w Płocku i to była niesamowita, bo Kalina wrócił do swojej najsłynniejszej rzeźby to znaczy z przejścia tego słynnego powołał znowu te postacie, które w, które teraz troszeczkę jak tak, kiedy bułki z innego świata idą tak to takie niesamowite i procesji, trzymając przed sobą bochny chleba w kształcie macew i to jest rzeczywiście aranżacja, którą jerzyka i panom bardzo nas zaskoczył i bardzo nas tak Pm przekona od razu tym ten pomysł ze strzałem dziesiątkę no czy tak trafioną metaforą, jakby żydowskiego losu losu, którego Bruno Schulz niestety nie nie unikną to jest też taki, jakby zdrowej symbolicznego nagrobka dlatego dla tego człowieka, którego w, której nie ma swojego nagrobka prawda nie ma tego miejsca na ziemi może ma tylko my nie wiemy, gdzie ono jest prawda teraz Kalina panel do grobu do wspólnej jakiś Mogilan radzą sobie na no i teraz i teraz i teraz Jerzy Kalina, jakby w pewnej metafory czy sposób robimy to nagrobek jakoś tymi tymi sklepowymi matce wam to bardzo było to po bardzo takie przekonywujące bardzo sugestywnej bardzo, bo jest poruszająca i teraz może być Althamer no art Hammer Althamer od lat moście i kiedy pojechaliśmy do niego z zaproszeniem i porozmawiać, jakby zapadł traktować rzeczy się zgodzić na nas na na udział w tej wystawie jest woda reakcja była taka no, rozciągając posum powiedział Schulz chce iść przecież im Schulza no tak tak trochę siebie trochę jego no i oczywiście ukazał się znowu, że to jest postać to jest jakoś strasznie bliska Althamera, że my wszyscy jednak wśród zajętych ALT Hamer to już bez wątpienia mecz to już nie ma w ogóle żadnych wątpliwości, bo to jest jakaś taka, a taki duch wolno latający jak naprawdę trudno drugiego takiego spotkać Paweł Althamer jest kimś zupełnie niewiarygodny ja zawsze mówię o nim, że jest kosmitą zawsze to co jest szalone w tej wystawie to co jest piękne w tej wystawie się ta wystawa ma wtedy sens, jeżeli naprawdę wciągamy do tego ludzi, którzy kierują tymi szacownym często instytucjami, jeżeli boja np. pamiętam, że muszę czekać na zmianę 2 dyrektorów w muzeum Narodowym w Kielcach, ponieważ pierwszy pan powiedział, a cóż to ja mówię no wie pan po pierwsze na Kielce to miasto pogromu po drugie, Kielce to miasto Rafała Olbińskiego, który zrobił nam plakatami no i co z tego po potem był drugi, który też nie bardzo apotem trzeci to wreszcie sam do mnie zadzwonią był kiedyś obecny dyrektor, który był kiedyś zastępcą pani Gołubiew sam do mnie zadzwonił biły zaprosiłem wtedy Leszka Mądzika i otworzyliśmy coś takiego w starych wnętrzach muzeum Narodowego wtedy karnej wystawa zapoczątkowała muzeum dialogu kultur coś takiego czy ten Schulz otwierały, bo przecież ta wystawa tak naprawdę prócz tego, że mamy do czynienia z pracami naprawdę najwybitniejszych współczesnych artystów, toteż pokazuje torze, że ten tygiel kulturowy wymieszany przez różne różne kultury, które wchodzą do do kultury polskiej jedno man ma jakiś sens ta różnorodność tej kulturze jest bardzo bardzo cennym zjawisk, ale nie skończyliśmy jeszcze wątku Pawła Althamera, bo on miał podobno kilka koncepcji Michała zaufanej taka jak najwięcej, a my się w końcu zakończyło drzewem, które nagrzewają Poznania dobrego złego, które zrobił na mnie tak sobie nazywam, jaki nazywana Althamera kamery nazwa Schulz po prostu mam zrobić z dziećmi z muzeum Pragi tam razem skomponowali ten twór potem za odzież ośrodków wychowawczych to i tak się do zagrożenia, że trudna młodzież, którą są Paweł Althamer od lat po prostu pracuje współpracuje robię robię różne rzeczy wciąga w 1 z 1 strony wciąga jak ktoś z ulicą wyciągali z tego za pomocą tego wciągania i trochę wyciąga z nich nie wyciąga z nas oczywiście i to jest ta jest bardzo bardzo ciekawe, więc ta rzeźba jest absolutnie metaforyczna to niema, jakby to jest to jest znowu taka rzecz, że każdy może sobie dowolnie interpretować tę figurę to dla nas zerwana na początku takie jak koń to zużyli miałem wrażenie czystek przewróconych RS to już jest ze wsi lub w szkole i każdy sondaż dziennie w cierniowej są w koronie na 3, dlaczego tych cierni było tak duża, dlatego że Thatcher niestały się takimi bodźcami, na które nagle Aleksieja Leonowa dziś rano różne nacje najczęściej mydła Medu ogonka nordic wal takie tak jest takie takie przedmioty, ale to jest, że to jest rzeczywiście jakoś bardzo niezwykły mecz może powiemy, że najpier w miała być tzw. oficjalne delegacje czy ma przyjechać złote autobus Pawła Althamera właśnie z jego podopiecznymi tak dalej tak dalej miał odejść do spotkania pomiędzy torunianami i warszawiakami nawet na wystawie z różnych powodów to się nie dało nie dało niestety zrealizować z zajęć kości i obligacje z Orlen dar listy uroczysty wernisaż prac można prawda nie nie dały się drzewo przyjechało w ostatnich zawodach Michał owo zaliczali na nim nie nie ma co ukrywać, że tak, że tak było to też pokazuje, że ta wystawa jest takim dość dynamiczne rytmy oleistych, aby przez nie, bo być może tutaj być wdzięczni wszystkim wymieńmy nazwiska to jest przynajmniej 2 dyrektorów, którzy w tym naszym szaleństwie odnaleźć jakiś sens i byli inni całkowicie choć, gdyby nie wyrozumiałość i był z Korei Azja i aktora Leonarda Sobieraja z Płocka z muzeum mazowieckiego w Płocku i gdyby nie dyrektor muzeum Okręgowego w Toruniu Marek Rubnikowicz to wszystko, by się nie udało się nie mnie nie powiodło ta najważniejsza rzeźba, czyli rzeźba Pawła Althamera przyjechała godzinę przed otwarciem wystawy dzień przed otwarciem wystawy był gotowy plakat, dlatego że projekt plakatu, bo specjalnie na tę wystawę mamy portret Schulza tym razem namalowany przez Andrzeja Dudzińskiego Andrzej Dudziński, by je żona maluje go z okazji swoich urodzin akurat tego dnia, kiedy otwieraliśmy wystawę obchodził urodziny bezpieczne konteksty żyję naprawdę takie kosze globu Platon znana wszystkim unosi się duch Brunona Schulza i nadal niedocenionego i jest taka 1 rzecz, którą ZUS, która jest taka niedobra w tej w tej całej historii to znaczy my dziś jesteśmy odcięci od Drohobycza no bo trudno mówić, że jest inaczej inaczej trudno udawać, że jest inaczej i wydaje mi się, że trochę to, a ekstrapolacji Tęczy to wyniesienie jak do pewnego stopnia Szulca z Drohobycza i odcięcie go od tego miejsca powoduje że, że chyba nie ma aż takiej nie wiemy, kto po takiej mocy w tej w tej w tej sytuacji ja oczywiście ulegamy magii tej tej prozy zawsze mam wielką przyjemność z lektury doping też powiedzieć, że i, z czym jest taki 5 książek, do których wraca co roku i wśród nich właśnie był już tak no bo to jest znowu wjedzie to jest wielka wielka niezwykła polszczyzna to jest także nie ma drugiego takiego pisarza po w polszczyźnie nie ma i daje taki ekwiwalent, jakby swojej wyobraźni, jakiego naprawdę trudno szukać kogokolwiek nie wymienię żadnego innego nazwiska, dlaczego dlatego, że moim zdaniem mimo tego, że Schulz fascynuje to nikt mnie wygenerował prozy na podobnym poziomie w tym stylu, ale też co otwiera wyobraźnię my też sobie możemy różne rzeczy robić przy okazji tego tego projektu Schulz artysta nienazwany wspomniała się o Agacie Dudzie graczy mieliśmy taką wielkie szczęście, że Siwiak poszedłem z tym projektem do pani nie prezydent Zabrza to ona mówi to nie pan sobie znajdzie budynek, w którym będzie pan chciał zrobić tam wystawę czy praktycznie byliśmy całe Zabrze do dyspozycji, kiedy trafiliśmy na bardzo piękny taki jakiś Królewskich hotel jest z początku dwudziestego wieku od 40 lat 1 nieczynny właśnie on był jakiś taki Admiral Palast weszliśmy do środka mieliśmy wrażenie, że jesteśmy na planie filmu sanatorium pod Klepsydrą Agata Duda-Gracz przyjechała z gronem swoich artystów po przybierała i za pacjentów sanatorium oni mówili Schulzem wcieka wy byli takimi żywymi eksponatami, którzy integrować się z publicznością, która wchodziła opuszczonej restaurację otworzyliśmy cukiernię ciast trujących to jest tytuł obrazu tego Witolda Wojtkiewicza, którego malarstwem bardzo fascynował się Bruno Schulz, więc mogliśmy naprawdę siebie to puścić wodze wyobraźni nowe dalekie rejony, bo tam, bo to Schulz, a może mam pełną ułatwia teraz Toruń, a po Toruniu, gdzie Schulz zawita już wiecie my chcielibyśmy, żeby była to Bruksela chcielibyśmy, żeby był to Wiedeń i może kiedyś bociany lekarz namówił, żebyśmy w stanach wreszcie to pokazać może tak no mamy jeszcze w Polsce kilka adresów do tej pory jest jeszcze niezdobyty Wrocław i jest jeszcze parę innych miejscowości byście się tam wystawa przeszła największe muzea, kiedy pokazywaliśmy w muzeum Narodowym w tym Krakowie była najchętniej oglądaną wystawa to, bo było około 10 lat i to na stałe właśnie tt recenzje, że mamy van, że mamy fankluby też powstało tej wystawy już prace magisterskie to jakoś nam na metr daje to takiego w taki Power, żebyśmy robili to dalej, żebyśmy otwierali się na innych artystów cały czas powstają nowe prace inspirowane Schulzem i w związku z tym cały czas jeszcze odkrywamy go na nowo i dlatego cały czas jest nienazwany, bo tak naprawdę czekamy na kolejne rzeczy, które powstaną zainspirowany podobnie narzekamy nadwozi do najsławniejszych może powieści Mesjasz najładniejszej nieznanej powieści Brunona Schulza Jan Wojciech Zubowski i Bogusław Deptuła byli gośćmi kultury osobistej rozmawialiśmy o toruńskiej wystawie Bruno Schulz artysta nienazwane bardzo wam dziękuję za to spotkanie cięcie w bardzo Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informację w radiu TOK
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!