REKLAMA

Zachwycał się nią sam Chopin – o Marii Szymanowskiej

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2019-01-13 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:30 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
inny jak niedzielny poranek Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studiu pani prof. Irena Poniatowska dzień dobry pani profesor dzień dobry państwu ani profesor jest emerytowaną profesor w Instytucie muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przewodniczącą rady programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, a będziemy rozmawiać o Marii Szymanowskiej, dlaczego dlatego, że w grudniu tego roku mija 230 rocznicę urodzin Marii Szymanowskiej i tu cytuję za Rozwiń » uchwałą Senatu kobiety Europy pierwszej zawodowej pianistki kompozytorki Europejskiej sławie niewątpliwie najwybitniejszej innej skutecznie działającej ambasadorki kultury polskiej w latach dwudziestych dziewiętnastego wieku zgadza się pani z tym opisem tak z tym, że powiedziałabym, że nazwa zawodowej pianistki jest może trochę przesadzona, ponieważ ona nie miała żadnych studiów ani konserwator i innych ani studiów nad kompozycją, a jednak okazało się, że została wziętą bardzo pianistką podziwiano w całej Europie jednocześnie była twórczynią prawie 100 różnego typu, ale prawie 100 utworów, a postępowanie zaczęłam z GL wgłębiać się w postać Marii Szymanowskiej czytać dowiadywać się tego wszystkiego no to ja się zastanawia misterium stawiam teraz takie publiczne pytanie, dlaczego ona nie jest wymieniana wśród pierwszych Polek wygląd na równi z Marią Skłodowską Curie COS przecież ten sam poziom sławy znaczenie Europejskiego inna dziedzina oczywiście, ale i pionierka no, dlaczego tak jest, że Maria Szymanowska nie jest tak popularne być powinna ja myślę, że w właśnie, jeżeli chodzi o kulturę muzyczną to jest bardzo duża takiej no powiedziałaby my niedbałości, jeżeli chodzi o wiek dziewiętnasty i częściowo w wieku 18 po wojnie polskie wydawnictwo muzyczne zajęły się głównie wydawaniem albo muzyki dawnej albo muzyki współczesnej, która po pięćdziesiątym szóstym roku robiła na świecie Polska muzyka karierę, a zostawiono, zupełnie jakby właśnie twórczości dziewiętnastego wieku, zwłaszcza że i w pewnym sensie można powiedzieć, że geniusz Chopina jak gdyby cieniem położył się na całej twórczości krajowej w związku z tym w ogóle nie wydawano tego, że państwa właśnie mija 200 lat od tego czasu jak Maria Szymanowska ogłosiła w wydawnictwie Bright Coffee i Hertel np. 20 etiud, które były wtedy jej na pierwszy w ogóle w Polsce etiudy na ponad 10 lat przed czasem, kiedy Chopin zaczął pisać etiudy i do tej pory proszę państwa te 20 etiud nie zostało w całości wydanych w Polsce w latach pięćdziesiątych wyszedł taki album, w którym było kilka potem w latach dziewięćdziesiątych też kilka no ale proszę państwa trzeba wydać całość i właśnie teraz PWN nos ze względu na m. in . na moje postulaty, by wydaje już te wszystkie etiudy przecież, dlaczego my ciągle w szkołach muzycznych Grammy tylko czuć się właściwie Czernego, a niemal w ogóle nie wprowadza się do szkół właśnie etiud Szymanowskiej niektóre oczywiście Chopina są za trudne, ale właśnie może trzeba byłoby sięgnąć po te wcześniejsze modele, które pokazują takie wczesne romantyczne środki wirtuozowskie właśnie do Szymanowskiego, ale podobno młody Chopin słuchał koncertu Szymanowski samozachwyt słuchał słuchał 2006 . 8002006 . roku tak zachwycał się to była dla niego ważna znajoma nie ma komentarzy do tego nie ma wiadomo tylko, że koniecznie chciał być na koncercie no ale myślę, że w, jakim się w serwisie, jeżeli to było wydane przez Bright Kotwa doznały te etiudy poza tym tam wtedy wyszło 6 ze szczytów poświęconych etyce w muzyce jak gdyby rodzaj pewnego takiego wydania zbiorowego utworów Marii Szymanowskiej z tym, że wydawnictwo Bratko i Hertel w tej chwili nie przyznaje się do tego, że to była z ich inicjatywy mówią, że nie, niemniej jednak musiało to być tam drukowane, bo w całej Europie pisze się, że są do wydania Brett kochaj i Händla pewnie było to z jakiejś inicjatywie prywatnej ktoś za to zapłacił, a oni wydrukowali Maria Szymanowska pisała również muzykę do ballad Mickiewicza chociażby no proszę państwa właśnie chce to podkreślić ona pierwsza sięgnęła po ballady Mickiewicza właśnie np. wspaniała ballada Świtezianka i wspaniała ballada i Puchar zdobyty w 2 rada oprócz tego pieśni także do do słów Mickiewicza i pieśni z wieży pieśni do wigilii prawda takie właśnie, a skoro Szymanowska pisała muzykę do ballad Mickiewicza oni znali na to może to nie wiemy czy występ mały wspólne nos znali się przede wszystkim, ponieważ ona w salonie w Petersburgu przyjmowała artystów polskich arystokrację rosyjską przede wszystkim my także pana Piotra wjazd ziemskiego, którego znała jeszcze w Warszawie z 1800 dziewiętnastego roku, a Mickiewicz bywał tam ciągle można powiedzieć i często bywało tak, że on recytował swoje wiersze swoje poematy zeszło napisał dla niej takiej, by taki poemat na jakimkolwiek świata zabłysnęła aż w końcu i one recytowała, a one akompaniowała to znaczy improwizowana no a potem jak wyjeżdżał już z Petersburga i z Rosji dodała mu swój i tak nieduże zeszytu utworów, które one way Will SEE i one teraz są na Uniwersytecie w Jenie, a poza tym trzeba też powiedzieć, że niezwykle, że tak powiem zachwycał się nią sam byty i napisał na jej trzeszczy takiej porze Maciej 3 wiersze, a z zewnątrz, czyli pojednanie i potem przyjmujący Mickiewicza u siebie w Weimarze Gellwe właśnie przywitały i jego jako przyjaciela właśnie pani Szymanowskiej, a poza tym norm w to może za chwilę o tym, powiemy o tych w takich apel powiedziałabym narodowych tradycjach do jakich sięgnęła, ponieważ napisała muzykę do 5 pieśni historycznych Niemcewicza to właśnie Polski nie ma na mapie to też trzeba o tym, pamiętać, że to jest wyjątkowy czas dla twórców kultury tych, którzy chcą jakoś podtrzymywać polskość jak Szymanowska dorobiła no właśnie efekt tak samo jak gdyby nawet niektórzy może uważają, że trzeba jej zarzucić to, że została forty pianistką i 2 carycy Elżbiety Aleksander Mediolanu i drobny, ale ona została wy w 18002002 . roku już tak mianowana, ale pojechała dopiero do Petersburga 2007 . roku, dlatego że chciała ustabilizować swoje życie mieć jakieś stałe stypendium na utrzymanie dzieci, bo rozwiodła się dwudziestym roku z mężem, a miała troje dzieci to właśnie jak było i jaka to była sytuacja dla Marii Szymanowskiej w tamtym czasie być kobietą kompozytorką jednocześnie matką żoną, czyli to nie jest tak żona zrezygnowała z życia rodzinnego na rzecz kariery tylko jakoś to połączyła, ale w ogóle ona w tamtym czasie jako kompozytorka to było chyba jednak rzadkie zjawisko no i nawet rzadkie było, że była wspaniałą pianistką i rosła biała imię Polski w całej Europie i to począwszy od Petersburga, a skończywszy na Londynie Paryżu Amsterdamie i we włoszech nawet dotarła aż do Neapolu, ale w pewnym sensie ja myślę, że ta kariera potem już troszkę ją uwierała, bo ona ciągle była bez dzieci chciała jak i stworzyć dom dla nich i myślę że, ponieważ uważano pewnie, że kobieta powinna być się w domu zajmować się domem dziećmi to i może z tego powodu nawet postanowiła rozwieść się, bo jednak bardzo dużo wyjeżdżała to chyba nie odpowiadało mąż Sania wygrała z 2 Moonlight, a dużo było takich kobiet w tamtym czasie no i później była Niemka deklaracji Schuman, która właśnie trochę później, ale narzekała w liście n p . do Skrzypka i Józefa Joachima, że w zasadzie wyklucza się ją jako twórczynię, a nawet chce się ją jak gdyby od żegnać się tego, że jest odtwórczynią, czyli o NATO odczuwała, mimo że było to jednak już 1015 lat później, więc była to sytuacja trudna, ale w przypadku Marii Szymanowskiej ja myślę, że ona stała się taką gwiazdą Europy, dlatego że świetnie sobie radziła im na fortepianie, ale także, że była kobietą piękną pełną wdzięku świetnie ubraną dbającą oswój wygląd i to robiło wrażenie w całej Europie ona się zaprzyjaźnił z wieloma artystami w całej Europie w UE jak wyglądało jej dzieciństwo jak to się stało, że udało się osiągnąć taki sukces w muzyce no to bardzo dziwne właściwie auto dydaktyka, bo ona nie miała jak mówię żadnego przygotowania konserwator innego uczyła się prywatnie główną ma u pana Lisowskiego i wyk Gemma, ale to są nazwiska, które niewiele nam w tej chwili mówią no i tak jak mówię żadnych studiów takich oficjalnych jakiś one nie miałam musiałam mieć ogromny talent, a była 1 z dziesięciorga dzieci i raptem okazało się, że od dzieciństwa wykazywała niezwykłe zdolności no a poza tym to też rodzice tego nie słyszeli, bo to wie pani w tamtym czasie można było powiedzieć, a ty to dziewczynka się, ale nie grzeją się uczyli ją prawda na na fortepianie, ale i potem w zasadzie można powiedzieć, że jako kompozytorka jest amatorem, ale amatorem, który zna całą technikę tej epoki to znaczy na niej pisała wielkich cyklicznych utworów takich jak Sonata czy koncert fortepianowy, ale tzw. muzykę bardziej, którą określa się jako salonową drobne utwory fantazje właśnie te etiudy z preludiami razem pomieszane z tym, że preludia wówczas były też typu leci do nowego poza tym proszę państwa druga taka sprawa niedociągnięć nasze 24 mazurki napisała osobno wydany właśnie ubrać go w 2 i tak w pięćdziesiątym szóstym roku 900 pięćdziesiątym szóstym wyszły one w Rosji Jamal zredagowała lub też nawet cykl 25 mazurków, ponieważ dodałam jeszcze 1 Mazurek, który jest w innym takim zbiorze 18 tańców i wydałam to w prywatnym takim wydawnictwie Hildegardy w Ameryce, bo poproszono mnie o to natomiast my nie mamy wydanej 3 zlotemu to było 924 mazurki przed Chopinem, że państwo oczywiście one nie są typu Chopinowskiego one są i Mazur Kamil użytkowymi dogrania w domu do ogrania w salonie do ogrania w dworkach czy też świetna do uczenia miał świetne do uczenia poza tym właśnie jako utwór dowolny w szkołach muzycznych, bo one są krótkie zwarte bardzo dobre mazurki, ale użytkowe jest chyba tylko 1 pomnik Szymanowski i znowu nie w Polsce w Petersburgu i ludzie w ogóle nie bardzo nawet wiedzą o o niej, a nawet za granicą i tak byłam w no i w jakimś tekście napisałam ten Szymanowski dobrze by zawsze robił mi ktoś nakaże Szymanowski, ponieważ nawet nie wiedzieli, że właściwie taka pani mogła zaistnieć w kulturze polskiej pod koniec roku było wydanie, ale znowu nie w Polsce tak duże państwa właśnie chciałem zanocować, że pani Elżbieta Zapolska wiele lat temu założyła Stowarzyszenie we Francji w Paryżu Maria Szymanowska zresztą ja jestem jakimś tam honorowym przewody przy honorową przewodniczącą i już właściwie 3 × spotkaliśmy się na konferencjach i jej poświęcony, które odbywały się w stacji palu w Paryżu i właśnie pani za Polskę, która jest z wykształcenia śpiewaczką wydała teraz 6 romansów Marii Szymanowskiej, który też wyszły właśnie we w latach 181819 w tej serii 6 zeszytów, ale wydała je w Kassel ze wstępem w 3 językach niemieckim i angielskimi i francuskim, ale to z tego co pani mówi z tego co też możemy zorientować, bo jestem przekonana, że dla innych dużej części naszych słuchaczy Maria Szymanowska pojawia się po raz pierwszy jako osoba, która się warto zainteresować to naprawdę dobra decyzja Senatu, żeby rok 2019 był jej rokiem o bardzo dobra i to właściwie jest inicjatywa pani Zapolskiej, która cały czas staramy się o to pisała wnioski, które ja pobierałem i wreszcie dopilnowała tego, żeby Senat uchwalił ja myślę, że jednak trochę pomyślano o tym, że trzeba także w no jednak poświęcić te wspaniałe kobiety w naszej historii i dlatego Senat się na to zgodziły AP, że państwa powinna ona mieć swój rok w 1989 nad WZ w lecie urodzin, ale widocznie starania nie były zbyt intensywne co innego mieliśmy głowy chyba wtedy jako krajem wsze dlatego chce może dlatego na koniec mamy dla państwa prezentacji 1 z utworów Marii Szymanowskiej w wykonaniu Anny Ciborowski ne, a my możemy zaprezentować dzięki pani profesor, która dla nas tę płytę tutaj do studia TOK FM przyniosła pani prof. Irena Poniatowska emerytowana profesor w Instytucie muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz przewodniczący rady programowej Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina opowiadała o Marii Szymanowskiej dziękuję bardzo panie profesorze dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA