REKLAMA

Sportowiec amator: czy dieta i suplementacja ma sens?

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2019-01-13 17:20
Prowadzący:
Czas trwania:
14:33 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przy niedzieli o sporcie, Przemysław Iwańczyk, kłaniam się państwu ponownie, a wciąż jesteśmy na konferencji poświęconej sportowcom amatorom. Chcę przywitać kolejnego mojego goście jest nim pani prof. Barbara Frączek z Akademii wychowania fizycznego w Krakowie z zakładu medycyny sportowej i żywienia człowieka, współpracuje pani także z polskim związkiem narciarskim, dzień dobry pani profesor, dzień dobry. Pani profesor zadam kilka pytań, z którymi z pewnością spotyka się pani na co dzień. Czy da się algorytmem określić w jakim stopniu na życie sportowca czy to amatora, czy też zawodowca, wpływa jego dieta?  Rozwiń »
W porównaniu z wysiłkiem, jaki podejmuje w procesie treningowym tak naprawdę musimy wiedzieć, że żywienie wspomaga trening fizyczny diet i innych obecności dietetyka jest równie ważna obecność psychologa w zespole osób, które pomagają trenerowi Bernd podobnie jak pomaga lekarz czy czy inny ekspert z innej dziedziny natomiast rzeczywiście jest to kwestia wspomagania wysiłku fizycznego czy wspomagania procesu treningowego w sposób prosty przekazują nam się, że dietetyka ma wpływ tyleż nam parametry wydolnościowe co przede wszystkim na rzeczy, które dotyczą składu naszego ciała, czyli poziom tkanki tłuszczowej mówiąc wprost, ale czy istnieje taka bezpośrednia zależność między tym w jaki sposób jak efektywnie wykonujemy nasz trening versus to co zjedliśmy mówiąc już tak obrazowym generalnie my Mind żywienie sportowców to odgrywa wpływ pośredni na jego zdolność wysiłkową, czyli poprzez odpowiedni stan zdrowia innych będzie to wpływamy na stan zdrowia stan zdrowia decyduje o tym, że zawodnik ma optymalną formę sportową i może podejmować się trening w najbardziej optymalnych sytuacja jest ten wpływ żywieniowe jest raczej pośredni mają natomiast kwestia bezpośredniego wpływu na inne możemy tutaj mówić o rodzajach inne suplementów czy ciało drzewek, które my mogą w sposób bezpośredni wpływać na inny metabolizm ma na funkcjonowanie komórki, ale w Generali ten wpływ pośredni jest jak wybuchła, tym bardziej istotne, bo był właśnie to co pan wspomniał budowała skład ciała czy właśnie stan od żywienia, wpływając na stan zdrowia to sute, ale czynniki, które wpływają na odpowiednie przygotowanie sportowe zawodnika do Trapani bardzo istotne sprawy i traktowałbym to naprawdę śmiertelnie poważnie żyjemy w czasach, kiedy reklama czy też telewizyjna 4 medialna generalnie buduje świadomość ludzi sportowców zawodowych, ale też sportowców amatorów musi pani przyznać, że w tym w tej powodzi reklam Grow stanowią artykuły zwane suplementami diety właściwie oferują nam się wszystko nawet niespokojne nogi mogą być też powodu, żeby przejmować jakieś piłki jak bardzo serio potraktować w generalnie ludzie do suplementacji są coraz mniej otwarci nastawieni poddał pod wątpliwość sensu komentowanie się czy też urlopową powątpiewają w skuteczność tych środków to dobra droga czy też błąd, bo to ma kolosalne znaczenie w procesie budowy formy generalnie wątpliwości w nauce są bardzo dobrą drogą bo, bo przecież tak nauka się rozwija złośliwości nasze największe odkrycia trudno oczywiście dlatego dobrze, że wątpimy natomiast Mbank oprócz pytań wątpliwości my możemy korzystać z czegoś z czego co stanowi bazę, czyli jakiś pewnik w nauce my mamy my zalecenia żywieniowe mamy wskazówki dietetyczne dotyczące stosowania suplementów, które są prezentowane przez te stanowiska bardzo poważnych towarzyst w naukowych i sportowych dietetycznych, na których powinniśmy bazować tych stanowisk jest bardzo dużo Amerykanką Lotos po tym, gdy Sejm, czyli amerykańskiej Instytut medycyny sportowej australijski Instytut sportu mamy także polskie stanowisko wypracowane przez Polski komitet olimpijski centralny ośrodek medycyny sportowej są to pomocne opracowania i tutaj mamy jak gdyby małe wsparcie naukowe w postaci tego typu publikacje stanowisk no dobrze to tyle jeśli chodzi o wiarygodność, ale teraz już się z poziomu boksowania samego organizmu mówi się, że to co organizm sam sobie albo sam w sobie wypracuje jest najlepsze, że w, zmniejszając liczbę bodźców z zewnątrz takich właśnie suplementy to właśnie pomagamy sobie było mu doprowadzą do sytuacji, w których naturalnie rozwija się w organizmie pytanie czy czy nie powinniśmy raczej hołdować zasadzie niech no właśnie w 2 szkoły 1, która mówi nam stwórzmy taką sytuację organizmowi, która będzie dla niego najbardziej optymalna, ale mamy ryzyko, że organizm się rozleniwi nie będzie mem inne wykazywał takich mechanizmów na takim poziomie na kim oczekujemy, a druga sytuacja to właśnie stwórzmy taką możliwość, żeby organizm ma minimalnie to co potrzebuje co jest niezbędne i wstyd z powodu, żeby na bieżąco regenerował się ich korzystał z tych zasobów dietetyczne tutaj w kontekście suplementów chyba ta to długa droga rzeczywiście lepsza czy mamy podejście takie stosujmy suplementy takie, które uzupełniają niedobory żywieniowe stosujmy suplementy takie, które będą przywracać zdrowie albo będą wspomagać zdrowie, ale nie stosujemy w sporcie stosujmy suplementy, które będą wpływać na wydolność fizyczną, czyli konkretne kierunki działania suplementów w konkretnych sytuacjach, kiedy będą one, kiedy stosowanie będzie uzasadnione w pozostałych sytuacjach raczej poczekajmy aż organizm pokaże czy innym stworzy sytuacje, w której będziemy musieli zastosować daną strategię suplementację czy jest pani przerażona pani profesor ogromnie jestem przerażona kwestiami zanieczyszczania suplementy w wiadrze faktem jest najbardziej przerażona jest to się Malisz jechały w stronę dopingu to pani chodzi i dopingu tego takiego dopingu którego, który jest inny, gdyby nieświadome dla nas klientów czy odbiorców stosujących preparaty no i ta mnogość rzeczywiście suplement wiadrze wektora każdego przeraża kontrolowanie czystości preparatów czy coraz to nowych substancji, które zostają wykrywane i upałem i możemy je traktować jako suplement albo zastanawiamy się czy możemy je traktować tą to może troszeczkę przerażać, ale z drugiej strony myślę sobie, że VE jest impas bardzo dużo związków obecnych przede wszystkim w produktach pochodzenia roślinnego nie tylko warzywa nie tylko w owocach, ale także w ziołach, których jeszcze nie odkryliśmy, których wpływu nie znamy etosu produkty, które nie zawsze goszczą w naszej diecie w odpowiednich ilościach jeśli poznamy związki z dnia próbujemy te z tego źródła wyciągnąć skondensowaną formę tych związków to być może okaże się, że to jest to, czego nam brakuje mąż pani Brown zrozum, że pani idzie ku naturze przez FSA jak najbardziej ku naturze to oczywiście świat idzie w 2 produktom jak najmniej przetworzone czy jak najbardziej naturalnej formie produktów spożywczych moi ten świat chyba roślinne skrywa więcej tajemnic niższa świat zwierzęcy, który chyba jest bardziej zbadamy także wszczęte wobec tego wrócę do mojego pytania pani przerażenie pani profesor to przerażenie miało dotyczyć tej mnogości diet, jakie w tej chwili spowijają nie wiem Polski internet są nie tylko Polski wszystkie takie środki przekazu, które są łatwe w dostępie czy to dla osób dorosłych bardzo świadomie czy też dla dzieciaków, które nie są wyczynowych sportowców zawodowych pani zwrócił uwagę pani profesor bardzo proszę na to w jaki oni modele preferują bądź też eksponują jako jako te właściwe dieta bez laktozy, a dieta bez przepraszam ja się z kieszeni tych wszystkich, że muzeum na zachód toną w prasie 2 dni ich tak uświadomione mamy też inne diety diety bezmięsnej tato graniczną ostatnio też się życiem teraz organizujemy nawet z USA komedia w tego jest całe mnóstwo, ale jak widzisz to jest dla nas właściwa czy da się to zbadać czy są badania, które potwierdziłyby nam na to, że to nam służy to nie od tak tak to jest najciekawsza część dietetyki sportowej z tą akurat mnie przeraża go fascynuje, że coraz to nowe pomysły nowe strategie żywieniowe nowe diety pojawiają się naukowcy próbują analizować pod kątem ich też rzetelności i w pod kątem takiej nauki naukowego zastosowania w PRL pod kątem korzyści zdrowotnych, ale też negatywnego wpływu on wtedy to, które pan wspominał po to, są tzw. diety na alternatywne czy diety eliminujące eliminacyjne one eliminują jakieś grupy produktów spożywczych albo jakiś składnik pokarmowy i ta eliminacja ma służyć jakimś celu mamy sprawdzamy kontrolujemy czy wyeliminowanie zmniejszenie podaży na skład węglowodanów, czyli o wyeliminowanie mięsa bez diety będzie miało wpływ będzie miał korzystny czy niekorzystne powita akurat jest bardzo bardzo ciekawa wyprawa z czystym istotniejsze zwracać uwagę wiem, że modelowo byłoby świetnie zwracać uwagę na dietę w okresie dorastania wzrastania organizmu, a później, kiedy jest nasz organizm dorosły uprawia sport w decyzji istotniejsze z punktu widzenia właśnie rozwoju człowieka chyba nawet takowy w ciąży jeślibyśmy tak zlotemu, czyli to chyba rzeczy wracam do syta żywienie fatalnego początku totalnego początku żywienie w każdym okresie życia człowieka, czyli począwszy od tych właśnie ciąży poprzez wiek rozwojowy dietę dorosłego człowieka chyba ten wiek rozwojowy jest chyba najważniejsze tutaj tak bym powiedziała może w takim ukształtowaniu nawyków żywieniowych takiej po prawidłowych racjonalnych posta w żywieniowych te są ataki najlepszy moment na edukację w play profesor wobec tego jak, sięgając po obu, próbując wydobyć od pani teraz już konkretną empiryczną wiedzę pani wyniesioną współpracy ze sportowcami zapytamy o 5 najczęstszych błędów, jakie oni popełniają właśnie w tym procesie żywienia w kontekście zachowań żywieniowych czy w kontekście toi toi spożycia no myślę, że w kontekście zachowań żywieniowych taki mamy na największym błędem rzeczywiście próbowanie diet, ale bez konsultacji bez konsultacji z dietetykiem nazywa taki najpoważniejszy błąd, ale już dziś obraz, robiąc pauzy bez wątpienia włączamy dietetyka do całego sztabu trenerskiego, jaki jest wokół zawodnika tak tak to wina nawet jak najbardziej zgadzam się natomiast we w kwestii takich błędów popełnianych popełnianych nieświadomie najczęściej to jednak wciąż kwestie nawadniania pomimo tego, że nawadnianie w czasie wysiłku przed wysiłkiem po wysiłkową są to motto to bardzo znane już zalecenia żywieniowe druga kwestia to tu próbowanie do ograniczania spożycia różnych produktów spożywczych, które wydają im się, że wpływają niekorzystnie, bo obserwują, że właśnie ktoś wyklucza gluten i czuje się lepiej ktoś z kluczami Jonsson czuje się lepiej, czyli eliminowanie takich produktów spożywczych składników pokarmowych, które nie jest podyktowane koniecznością apteki przy takim chęcią spróbowania Enej takie ograniczanie kaloryczności czasami zupełnie bez potrzeby bez też nieuzasadnione czy my mówimy nie zbilansowanie diety pod tym względem podaży podstawowych składników i mikro składników pokarmowych w Pekinie zastanawia czy właściwie powinniśmy, więc wykluczyć też te produkty z 2 tej gamy wszystkich dostępnych, które uchodzą za niezdrowe nie wiem czy to kwestia kampanii czy rzeczywistych badań, ale muszę o tym, że mleko w jakikolwiek formie Wim organizm starszy tym trudniej jest przyswajalne panikowali czy nie to tu zaś niekoniecznie markowe wiadomo, że zarząd wraz ze wiekiem zmniejsza stężenie enzymu, który trafił na mecz jak to, więc zapewne trawienie mleka wraz z wiekiem będzie utrudnione, ale chyba nie ma ze stosunku niż konieczność eliminowania mleka można je zamienić na inne produkty fermentowane stoi chyba bardziej przy wyeliminowaniu produktów najczęściej kierujemy się albo preferencjami pokarmowymi albo właśnie modą i trzeba tutaj zastanowić się od 4 te 2 czynniki rzeczywiście nie powinno być dominujące w naszym myśleniu o ożywieniu preferencji są bardzo mocnym czynnikiem, ale wydaje się, że nie ma takiej osoby, które można nie można dogodzić racjonalną zbilansowaną dietą zakładając, że wykluczam produkty, które nie lubi wydaje mi się, że czy to preferencje możemy w 2 TSI swobodnie zapewnić z tej rozmowy z panią pani profesor wyciągam 1 wniosek Niewiem czy słuszne, ale wymaga on wielki świadomości mniejszość za stadem mniej za badaniami go słuchać siebie własnego organizmu kontakt słuchać siebie słuchać ekspertów słuchać osób, które nam doradzał dobrze jak najbardziej z bardzo słuszny wniosek o nasz są rozmowy rozpoczęliśmy od tego i myślę, że powinniśmy zwiększyć, a pani udzielić precyzyjnej odpowiedzi ile procent sukcesu to jest właściwa dieta jest udzielenie szef wsi no to już tak szczerze rzeczywiście myślę, że około 3040 % powinniśmy my w tym wśród tych wszystkich czynników wpływających na trening trening sportowy założyć, że jest to dieta to państwo zaproszone informacja rady tego co ma panią zapraszam do wymusza niejako na taką prywatną konsultację chciałbym usłyszeć co mnie, żeby podnieść swoje parametry wydolnościowe nie tylko pani prof. Barbara Frączek, bo moim państwa gościem dziękuję bardzo bardzo dziękuje akademie wychowania fizycznego Kraków zakład medycyny sportowej żywienia człowieka Polski związek narciarski także jesteśmy na konferencji poświęconej sportowcom amatorom w Warszawie odbywała się w piątek i w sobotę informacja później kolejny mój gość związane właśnie z tym wydarzeniem przy niedzieli o spór
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!