REKLAMA

Powstaje wielkie państwowe studio filmowe

Data emisji:
2019-01-14 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
21:08 min.
Udostępnij:

Filmoznawczyni Joanna Malicka komentuje lansowany przez Ministerstwo Kultury pomysł połączenia studiów filmowych w jedno wielkie państwowe studio filmowe.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Jakub Janiszewski przy mikrofonie, ze mną w studiu Joanna Malicka, filmoznawczyni, producentka filmowa, Wydział Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego, dzień dobry, dzień dobry. Będziemy proszę państwa rozmawiać o pomyśle, który został już przez niektórych bardzo mocno skrytykowany. Mianowicie ministerstwo kultury jako włodarz łączy parę podmiotów ze sobą, parę podmiotów dość mocno okrzepłych, tak bym powiedział, w środowisku filmowym. Mianowicie zespoły filmowe takie jak Kadr, Tor, Zebra, Wytwórnia filmowa, Studio małych form łączą w jedno. No i teraz pytanie, co to miałoby być i czemu miałoby służyć? Rozwiń »
Ale może najpier w wyjaśnijmy sobie co to są te zespoły jak to właściwie funkcjonuje na dzisiejszym rynku produkcji filmowych, że ktoś czyta gazetę wyborczą co mu ciężko znaleźć taki tekst Tadeusza Sobolewskiego, który twierdzi, że to jest w zasadzie cios serce polskiej kinematografii, która właśnie został zaś zaczęła odnosić sukcesy i tutaj został przywołany przykład zimnej wojny oraz kleru jest zastanawiam czy można te zjawiska łączyć to znaczy czy kraj zimna wojna mają się jakoś do tych zespołów filmowych wytwórni?

To zaczęłabym od tego, że w tutaj w ogóle jest kilka rzeczy po pierwsze, rzeczywiście nie można łączyć się klaruje zimnej wojny sukcesów ostatnich lat polskiego kina niewątpliwych i absolutnych z istnieniem i łączeniem pomysłami jakiejś reformy tak naprawdę w zespole do tego co co chce chce zrobić ministerstwo w zespołach filmowych tak to nazwijmy Envelo mimo wszystko uważam, że w dodawaniu do tego we w dziejach, czyli wytwórni, która jest bardzo dużym prężnym i rzeczywiście niezwykle mocnym, ale państwowe tworem do tej dyskusji to jest to to jest troszeczkę mnożenia mylenie pojęć, ale robienie pewnego zamieszania w i zacząłem rzeczywiście zatrzyma tego czym są zespoły filmowe, bo historia zespołu filmowych też historia polskiego kina i tutaj chyba nikt nie ma co do tego wątpliwości tylko, że ta historia, która odbywała się 60 lat temu kino w studio filmowe kadr to już 1955 przez wiele lat rządził tym Jerzy Kawalerowicz jak się popatrzy na filmy, które tam produkowano tu jest tak Wajda Kawalerowicz Morgenstern Wajda Kawalerowicz, ale 2 inne wielkie nazwiska to tak właśnie idzie tak przekonująco, ale ostatnie lata praca Andrzeja Wajdy to już nie jest są państwowe studia to jest wielkie w prywatne przedsiębiorstwo wbre w wspaniałe zresztą producent, czyli Akson studio które, gdzie Wajda był właściwie częścią tego zespołu do samego końca miał osobny pokój i współpracował z Michałem Kwiecińskim więc, jakby historia to jest to jest historia, która do pewnego momentu jak i trwa i rzeczywiście buduje historię polskiego kina ja nie mam nic do zespołów filmowych to rzeczywiście w tej idei pierwotnej było coś niesamowitego chodziło o to, żeby filmowcy filmowcy reżyserzy filmowcy, którzy twórczo działają spotykali się z literatami ludziom, którzy piszą i wspólnie przygotowywali filmy, które później produkowano za państwowe pieniądze i w tutaj jak i jeżeli ktoś ma wątpliwości jak to była bardzo polecam książkę pana profesora zaliczka w go naprawdę bardzo bardzo taką kultową, gdzie ona opisuje jak wygląda historia gospodarcza kinematografii, która miała niewiele wspólnego z tą częścią twórczą potrafimy powstawały, dlatego że gdyby tak ten ferment twórczy dredy, który był w zespołach filmowych to był ferment, który był skrojone na tamte lata właśnie lata 5060, a nawet 7 i nawet 80, a właściwie to i tak jakby, a później go jeszcze 1 rzecz, a później nawet po osiemdziesiątym dziewiątym roku nastąpił pewien kryzys w ogóle produkcji filmów, dlatego że trochę nie wiedziano jak tamten system przykleić na nowoczesne rynek i dopiero kiedy powstał Polski Instytut sztuki filmowej urynkowienia ono to wszystko ruszyło i te zespoły filmowe, które LS, by istniał w tej chwili nie są tak naprawdę cieniem tamtej historii część być może ważnym, ale zupełnie inne dobrze jak rozwiąże to musisz być delikatna jako osoba z tzw. środowiska jednak zadam pytanie bardziej jak poczekaj ja zadam pytanie wprost co można powiedzieć, że to były zbyt małe byt w wytwórnię poprawione podjazdy w następnym roku 80 powstaje tor Zanussiego i nie wtedy po prostu inaczej pracowano i to w tutaj od razu powiem nie ma to niczego wspólnego za koszt z próbą delikatnego powiedzenia, że to jest dobry dzień dobry pomysł to po prostu była były w takie nowe formacje stworzone na zupełnie inne czasy inni w darze do tego, że coś, czego przykładem niech będzie Andrzej Wajda właśnie wcześniej pracujący w zespołach filmowych później kiedy, kiedy przed wszedł rynek znalazł prężnego producenta myślącego już w zupełnie oczywiste różnice się już nie zespół filmował producenta producent jest to przede wszystkim ich jakby trochę wy tutaj chodzi o to żeby, że w 80 dziewiąty rok oraz drugi ten trend Edwarda granica, czyli powstanie polskie instytuty Instytut sztuki filmowej wymogu powstania zawodu producenta, a producent to jest osoba lub firma, która jest właścicielem filmu, jeżeli zespoły zespoły nie są są, ale górale są państwowe, bo to są instytucje kultury, a producenci filmowi to są spółki prywatne prywatne firmy nawet jednoosobowe ludzie prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, którzy są właścicielami filmu i te pierwsze pytanie, jakie zostaje zadania na egzaminie na studia produkcja filmowa czym się różni producenta kierownika produkcji producent ma prawo do filmu, a tutaj ta sytuacja jest bardzo niejasna, bo jeżeli instytucja Filip, jeżeli instytucja kultury jest niejako właścicielem filmu to trudno powiedzieć do kogo tak, że należy i co co więcej w te zespoły filmowe i to jest ktoś bardzo ważna sprawa niżej Hanka nie pojawiająca się nie wiem, dlaczego te zespoły są właścicielem, a właściwe takimi instytucjami zarządzającymi bardzo wieloma tytułami, które wyprodukowały oni mają ogromne zbiory i to zbiory również, że fizyczna nie może mamy Filmoteka narodowa która, której obowiązkiem jest zbieranie w filmów gromadzenie gromadzenie tych tytułów i IAI to jest cel, ale podejrzewam, jeżeli nie wiadomo, o co chodzi to prawdopodobnie chodzi również o pieniądze i prawa UE o zabranie tego tak dokładnie w 1 miejscu, a wytworny i myślę, że to małe zespoły czy te 3 które, które chcą władzy jest zlikwidować czy wcielić tak napraw zostaną wchłonięte władz GIIF Władysław Dyjas, czyli wytwórniach, którą tutaj mamy na chełmskiej po sąsiedzku to jest wielkie z kolei zaplecza, owszem, również producent i owszem, również w instytucjach zajmująca się produkować produkcją filmów są najwyraźniej oni ani w nie tylko produkują wielkie nazwiska wielkie filmy wielkich reżyserów, ale oni n p . w wspaniale wyprodukowali pierwszy film Agnieszki Smoczyński córki dancingu, które są w jest filmem artystycznym i władz Dyjas prawdopodobnie po prostu wchłonie te małe zespoły filmowe natomiast są zaś, że towar w bok pewniak pewniak coś w dziejach ciemna strona moje 2 no tak jakby co do zasady to pięknie pięknie brzmi rzeczywiście może Mozart niech pięknie, ale chyba logiczne bez wątpienia, bo to jest coś, czego nie zrobiono wcześniej co by obie związane również z pewnym takim wprost z naszą tradycją filmów bez pracy filmowej i brzmi to rzeczywiście dobrze, niemniej jednak jest pewna pułapka, którą można wy tutaj tutaj w w rozmowie z moją przyjaciółką z Instytutu teatralnego na zwróciła uwagę na pewno orzekł, że takie łączenia powodują, że powstają nowe instytucje, że to nie jest tak, że władza jest po prostu zagarnięcie zaleczyć wchłonie, żeby tak jak w Czechach te mniejsze pomniejszone jednostki tylko zostanie powołana nowa instytucja, a nowa instytucja jest nie tylko nowy dyrektor czy nowe rzeczy czy nowa nowa kadra zarządzająca to jest również druga strona medalu, czyli nowi ludzie na różnych pomniejszych stanowiska i gazu, a ja widzę tutaj wielkie niebezpieczeństwo po bo ci ludzie to są fachowcy z wf Deja jest jednak z niewielu miejsc jeśli nie jedynym w Polsce, gdzie są ludzie, którzy jeszcze potrafią wywołać taśmy 35 mm, ale po szesnasty wbre w pozorom to nie jest taka łatwa sprawa dobrze, ale pod Aleppo co mają to rodzić, bo wieś 200819 przepraszam, że się nie przyzwyczaję, ale od czasu do czasu robi się takie filmy to są filmy, które inaczej wyglądają, które inaczej, ale też elfy reforma w WIG powoduje inne opowiadanie historii po prostu się być takie miejsce w Polsce i ten jest prawda jak i to, że to jest Państwowa firma test dla pro toto to dokładnie to ja się tutaj zgadzam to powinna być Państwowa firma, która poniesie te koszty i nagle źle dlatego dlatego ta dyskusja jest taka trudna, bo tak buzują z 1 strony emocje świadomość historyczna rzeczy, które dyskryminowało trudno się nie zgodzić z drugiej strony presja rynków, choć niełatwa sprawa w, jaka się też dyskusja siła o tym czy dać w pytaniu taka dyskusja tocząca się wokół tego czy rynek rzeczywiście powinien mieć na kulturę aż taki wielki wpływ, bo pamiętajmy, że w żagle wy pieniądze którymi obraca rynek filmowy w Polskim Instytucie sztuki filmowej są pieniądze, które przychodzą z działalności rynkowej to nie są państwowe pieniądze to są pieniądze każdego z nas nie z podatków, ale z tego, że oglądamy filmy chodzimy do kina nawet gdy w używamy rozmaite wyjątki i tutaj się zatrzymamy za chwilę wrócimy do rozmowy, ale on włączenie ich w różnym od dziur i ze mną studiowało Joanna Malicka film znawczyni producentka filmowa wydział Radia telewizji Uniwersytetu Śląskiego przed informacjami wytłumaczyła na czym polega ten fenomen studiów filmowych zespołów filmowych, które teraz miałby w nowym pomyśle być likwidowane i łączone z wytwórnią ja rozumiem, że to co w tym momencie może budzić największy niepokój to właśnie to co się stanie z wytwórnią tak naprawdę tak naprawdę te ni EW naj to co powiedziałam ten tor torze nagle nagle powstanie jakiś nowy twór i ta niepewność, że właśnie zniknął gdzieś tam zgubią się fachowcy to głos będziemy musieli się na nowo uczyć tego systemu łącznie z nowymi pracownikami przede wszystkim inie warto zawsze jest pułapka, ale w tym przypadku eksportu w szczególnie trudne, bo to jest ogromna zresztą wytwórnia jeszcze 1 od 1 rzeczy nie powiedziałam wytwórnia posiada również studia filmowe garderoby w kostiumy to może brzmi banalnie dla dla człowieka, który w, których nie nie wiem nigdy nie był na planie filmowym, ale znalezienie kostiumu jest ogromne były trudne i tutaj są mamy bardzo zła tradycja związana z tym co się stało w Łodzi, gdzie część też gigantycznej wytwórnie to było takie takie 2 ogromne molochy dla lotniska w warszawskiej IS to coś się to wy w Łodzi Elwro, gdzie się rozdrobniona nie w Opus film częściowo wykupił też zresztą prywatna firma producent zimnej wojny tak na marginesie w wykupił część się też w taki tego majątku, ale niestety część zupełnie gdzieś przepadła zginęła, a zagubiła się nikogo nie było stać z drugiej strony taka całkowita jest całkowite urynkowienie też też nie jest dobre, bo po to mamy przykład semafora łódzkiego też firmy z ogromną tradycją ogromnym majątkiem trop bardzo chciała przejść suchą nogą przez urynkowienia państwo, gdzie się tam zgubiło po drodze i nim właściwie poległa w musiał wyprzedać wszystko co nam, dlaczego tak się stało z tą formą ktoś, kto potrafi wytłumaczyć lojalnym zdaniem 1 zdaniem nie handel, ale wy jeśli miałabym wskazać źródła to mogę w 2 k o kilka miesięcy temu był 2 tygodnie temu był bardzo ciekawa artykułów o polityce, który niestety pewnie by do autora, gdzie był pokazany proces właśnie tego ranka zwijania i Espace pro toto na podstawie RTG tego co się stało semafora wchodził w trudne, aczkolwiek artystycznie bardzo dobre układy i nagle krok po kroku szersze to wszystko rozsypała i tutaj myślę, że żal strach oprócz tego, iż czysto takich sentymentalnych w związku z tym z tymi instytucjami no myślę, że strach jest również o to, że ktoś, kto nie będzie fachowcy oczywiście ja tutaj bywam, bo jeszcze nic nie wiadomo tak naprawdę jak to na jakich zasadach będzie tak, by tak dalej ale, ale też może stać i toby była ogromna strata dla polskiej kinematografii zbytego przeżyła zupełnie nie wyobrażam dobrze, ale teraz byśmy się zastanowić nad tym czy faktycznie to co ministerstwo próbuje zrobić też urynkowienie tych podmiotów czy może raczej nadanie jest już bardziej wydolnego też budżetową bardziej sensownego kształtu boja rozumiem, że mimo tego, że zespół jest nieporównywalnie mniejszą jednostką niż wytwórnia to i tak się dublują pewne role oczywiście dublują się, jakby pewne kompetencje i to w zasadzie nie ma trochę dzisiaj uzasadnienia i chce jednak część tego wątku który, gdyż jest tutaj omijamy to znaczy czy to jest dobry pomysł, żeby dalej funkcjonowały zespoły, które są przydzielone tym wielkim reżyserem wielkim postaciom Zanussi Machulski to nonsens w podest to da odpowiedź NATO NATO pytanie jest bardzo niejednoznaczny nie potrafię tak naprawdę i nie ma tutaj w ogóle nikt nie kokietuje naprawdę nie potrafi odpowiedzieć tez dobre czy zły pomysł, ponieważ w UE ministerstwo argumentuje i naprawdę trudno się nie zgodzić z tą argumentacją, że w zmieni się troszeczkę za z naszym nasza współpraca międzynarodowa poprzez ustawę przypominam o tym, ustawa z ustawą, która powoduje wprowadza ulgi dla producentów z zagranicy chodzi Wołek kilku słowach chodzi o to, żeby ktoś, kto przyjedzie z dużą produkcją przeprowadzi do Polski dużą produkcję filmową miał z tego zyski i takie ulgi są prowadzone właściwie we wszystkich krajach, z którymi my możemy konkurować my jesteśmy wspaniałym krajem pod względem Krajobrazowym i to w jeżeli, jeżeli są to wielkie product produkcja boli łódzkie panie nie mają problemu z tym, że tych pieniędzy nie odzyskają, ale już produkcje europejskie duży albo amerykańskie to jest głupota po prostu działa jak naczynia połączone duży zysk, ale też duża czy państwo dużo zyskuje, nawet jeżeli odda trochę tych pieniędzy inni, by takie jak Wajda od ulgi walczono od wielu wielu lat nowo no no po prostu to powód Witaj to było logiczne, gdy Polacy wchodzą w koprodukcji to są koprodukcja czasem mniejszościowe jest bardzo dużo na rynku wbre w pozorom czasem Bóg nie dostrzegamy, że tam jest jakiś Polski wkład w jakimś filmie, ale my byśmy chcieli też mieć takie koprodukcje, które przyniosą oprócz prestiżu oprócz 3 i festiwali również pieniądze, bo to jest uruchomienie wszystkich ludzi, którzy pracują od ich stronie w takt być może po stronie Japonii zająłby całego swojego biznesu Annie i teraz i teraz tak podejrzewam, bo nie wiem, ale zakładam, że ministerstwo doszło po prostu do wniosku, że maleńkie zespoły filmowe rozdrobnione podzielone na kilka instytucji prawdopodobnie nie będą konkurencyjne najzwyczajniej w świecie nie staną do walki o tych wielkich partnerów ponieważ, jeżeli wielka amerykańska firma szuka producenta z np. w Polsce to chciałabym, żeby to był producent właśnie mamy tutaj będziemy mieć władzę daje połączone z zapleczem produkcyjnym, więc to będzie producent, który będzie miał zaplecza, który będzie miał te wszystkie rzeczy, o których mówiliśmy wcześniej i który może być partnerem również ze względu na swoją wielkość i to on no to brzmi logicznie tego teraz pytanie czy w praktyce rzeczywiście ta Szczytna idea przełoży się na realny realny zysk i no i druga strona rzeczywiście likwidacja tych 3 małych studiów 3 małych zespołów filmowych doprowadzi do tego, że dotyczy to czy to na pewno jest konieczna czy po prostu nie należałoby bardziej rozbudować w dziejach jako partner, bo był w niektórych wypowiedziach pojawia się w UE w taki wątek, że wylot tutaj to będzie zarządzania odgórna finansowe, a mnie się wydaje, ale to jest moja moja opinia, że nasz rynek jest tak mocno już jednak ukorzenione i to koło zamachowe już jest w takim ruchu, że zmiana zmiana przyniosłaby katastrofa to rynek, by się rozsypał teraz i teraz Lwy, by Polska zmiana to byłoby za mało, aby to był no no właśnie do zarządzania zarządzania odgórne Polski dopóki istnieje Polski Instytut sztuki filmowej w przypomnimy sobie my spotkaliśmy się do studia, dyskutując bodajże 1 , 5 roku temu już o tym jak będą wyglądały zmiany w Polskim Instytucie sztuki filmowej, kiedy są naprawdę wyglądało na to, że wszystko idzie regułą w zagładzie i że będzie mieć drugi teatr Polski tymczasem, że okazało, że MO oczywiście niektóre rzeczy działają lepiej niektóre rzeczy działają gorzej instytucję zmienię, ale co do zasady jak we wszystko zostało w tym samym rytmie dalej są dalej dalej pozyskiwanie pieniędzy czy poszukiwanie pieniędzy jest związana ze startem w konkursie, gdzie takie same prawa ma mały producent taki duży producent liczy, że wielu idzie się przygotowania liczyć się jakieś sensowne zaplanowanie tego czyli jakby co do zasady system się nie rozwalił i być może tutaj będzie tak samo, ale gwarancji nie mam co rozumiem, że w zasadzie głównie chodzi jednak o to, żeby utrzymać te reguły, które się wszyscy nauczyli ten ekosystem, który dziś wytworzył właśnie Polski Instytut filmowy natomiast jednak jak się okazuje nawet połączenie stworzenie nowego dużego gracza nie będzie już, że zrujnowanie tego wszystkiego to ja mam na wywiezienie też, ale nie ma tej pewności, bo być może wy, bo wystarczyłoby że, że Lwy dla dużych graczy zrobi się jakąś furtkę i wtedy system zostanie, jakby od środka rozruch sens, ale na razie nie będzie nie wiemy tego, więc dopóki, dopóki nie będziemy mieć konkretów też etno nową siłę musiałem myśląc realnie od rynku, bo obok w tak jak tak jak pan Sobolewski misia Polska w tej chwili jest mocnym graczem jest ogromne zainteresowanie naszą kinematografią PISF polskie filmy naprawdę to nie jest mrzonka naprawdę mają mocną pozycję na inne znana na świecie nawet nie tylko w Europie na świecie, więc jeżeli my to zaprzepaścimy, jaki los się kupiły decyzjami pomyłkami nawet drobnymi jakimiś takimi zmianami, które to zgubiłem to co co zostało wyprowadzonych z dworca pociąg odjedzie my znajdziemy gdzieś tam, gdzie jest stacji daleko od centrum świata, a dziękuję bardzo Anna Malicka film oznaczenie producentka filmowa z wydziału Radia telewizji o Uniwersytetu Śląskiego była państwem większe, ale on włączenie ich różni od
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!