REKLAMA

Mirosław Nizio: "Mam za zadanie przywracanie pamięci w sposób odpowiedni"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-01-14 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:34 min.
Udostępnij:

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Systems LTD stworzył i będzie realizował projekt architektoniczny wyjątkowego obiektu. Muzeum Narodowe „Memoriał Ofiar Wielkiego Głodu” powstanie nad Dnieprem, w okolicy Ławry Peczerskiej. Rozwiń »
Mirosław Nizio opowiada Marcie Perchuć-Burzyńskiej jak ważne przy pracy nad miejscami pamięci jest, aby tworzyć miejsca refleksyjne, a nie takie, które niepotrzebnie wywołują ponownie traumę. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Dzisiaj wszyscy jesteśmy wstrząśnięci informacją o śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza, który zmarł po tym, jak wczoraj został raniony nożem podczas wielkiego finału Orkiestry Świątecznej Pomocy. Smutna informacja dotarła także do nas z Krakowa: nie żyje prof. Mieczysław Tomaszewski - legenda polskiej muzykologii, wybitny znawca twórczości Chopina, twórca krakowskiej szkoły teorii muzyki. Zmarł w wieku 97 lat. Ja zapraszam państwa teraz na rozmowę z Mirosławem Nizio, polskim architektem, współtwórcą muzeum ofiar wielkiego głodu w Kijowie. Kilka tygodni temu minęła osiemdziesiąta piąta rocznica klęski głodu na Ukrainie, która w latach 1932-33 pochłonęła wg różnych szacunków od 3 do nawet 10 000 000 ofiar. Upamiętnić ten straszny tragiczny czas horroru ma nowe muzeum narodowe w Kijowie, która będzie największą inwestycją muzealną na Ukrainie. Rozwiń »
I tu pojawia się Polski wątek za projekt gmachu odpowiadała we współpracy z ukraińską pracownia Tradex Systems pracownia Nizio design International znana m. in. z opracowania koncepcji muzeum historii Żydów polskich Polin w Warszawie przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, a gościem kultura osobista jest dzisiaj Mirosław Nizio założyciel pracowni, ale również artysta rzeźbiarz architekt wnętrz i mecenas sztuki witam serdecznie, dzień dobry.

Poważny Narodowy ukraiński temat w rękach polskich architektów było to dla pana zaskoczeniem, że strona ukraińska wybrała właśnie projekt Pańskiej pracowni?

 wydaje się, że może pan powrócić do przeszłości i 15 lat pracy na różnym poziomie materii muzeów historycznych muzeów narracyjnych domyśli, że do 15 lat doświadczeniem na różnym poziomie przygotowania ekspozycji przygotowania również obiektów architektonicznych muzealnych muzeum przygotowania narracji dzięki realizacji wysta w skłoniło ukraińską firmę jak również przedstawicieli, którzy zajmują się przygotowaniem tego projektu do wsparcia wsparcia na poziomie profesjonalisty tak też rozmowy prowadzone były na poziomie wsparcia tego projektu

A nie ukrywam również majem kilkukrotne wyjazdy prelekcje i spotkania w Kijowie Charkowie może przyczyniły się również to inną decyzję tych władz ukraińskich zatrudnia mojej firmie do wsparcia, ale damy się już nową mówiąc językiem architektonicznym do stworzenia obiektu, jaki również przygotowania koncepcji stałej ekspozycji muzeum wielkiego głodu w Rawiczu zostawiono panu wolną rękę czy jakież jednak zastrzeżenia strona ukraińska przedstawiła pana pracownik może wytyczne wskazówki jak to ma wyglądać tak oczywiście mamy do czynienia tutaj z traumatyczną historią mamy okoliczność wypracowania projektu architektonicznego w kontekście przygotowanej wybudowanej przestrzeni Memorial koło domu forum 20 lat temu obiekt memoriału wyglądam nietypowo jest to obiekt w postaci świecy kilkunastometrowej wysokości, która została ulokowana na wzgórzu w dolinę ławry Peczerskiej jak również w kierunku Dniepru tak też kontekst zakładał już wpisanie się ten krajobraz i też o punkt wyjścia punktem wyrażają również bardzo ostre restrykcje i UNESCO odnośnie tego krajobrazu tej dolinę, zakładając niby chodzenie zbytnio w abstrakcyjne formy, które by zakłóciły ten spokój Krajobrazowym, a raczej wtopienie się tego robić w tej krajobraz, tak więc wstępne założenia już były określone moja firma rozpoczęła analizę przygotowania jak również wspomną o filmie projekt system, która bardzo dużo wniosła, pomimo że tych doświadczeń nie ma założyliśmy takie Formuły tej bryły, aby była wtopiona, ale z drugiej strony uwidoczniło pewien AM niepokój pewną formułę, której to bryle możemy, więc dziś już pewne założenia symboliczne MO Han założenia są liczne w tej bryle uwypuklają pewną ramę rano w postaci przełamania dachu i pęknięć pęknięcia nie tak z nas ma ranę kłutą raną to jest też to pęknięciem rejestry tego wnętrza symbolicznie ME wydobywa się prawda, która została zakopana zagrzebana przez wiele lat przez władze radzieckie, a dziś rolę będąc w środku widzimy światło, które wchodzi do środka, którą ten daje nutkę optymizmu nadziei tak jestem z założenia bardzo prosta, ale się nam w wymowie są głównym założeniem formowanie bryły natomiast w przypadku wnętrza to już jest inna historia jazdy z założenia przystępując do formowania bryłę tworzenia symboliki staramy się, aby te wnętrza również miał od charakteru konsekwentny, która realizuje od zewnątrz do wewnątrz i tak też z założenia wnętrza mają charakter również charakterystyki ziemi zaoranej ziemi ukraińskiej w ogóle bryła jakich wnętrza to jest formowanie tej symboliki na poziomie warst w tektonicznych, które stanowią główny element narracji ziemia, która już Zorana przez taki symboliczny PUK bolszewickiej rewolucji, który to pod przywództwem Stalina doprowadził do wielkiego głodu 1003 . roku 1933 roku stanowi zatem bardzo ważny element symboliki tego wnętrza w symbolice jeszcze wnętrze porozmawiamy o samym budynku i ekspozycja, ale pan był w Kijowie kilka tygodni temu, prezentując swój projekt ten o Lublinie po prezentacji były podzielone bo, bo przecież takie projekty zazwyczaj na Polsce na pewno tak była wzbudzają zawsze wiele emocji ja nie ukrywam o tym, o tej historii i o tym projekcie my już słyszałem ten mamy okoliczności spółka uczestniczenia w nowych historii ja mogę z przypomnieć naszym historię tworzenia miejsc pamięci, a bramą czynny udział w tworzenie ich miejsce w przypadku muzeum powstania Warszawskiego 3 projektów pacyfikacji wsi polskiej Wiśniowej czy muzeum Polaków ratujących Żydów przy tworzeniu tych projektów zawsze były debaty zawsze byłem też nastroje negatywne, ale Ukraina jest już na etapie walki o niepodległość odzyskanie niepodległości im i w zasadzie ukrywana prawda 300 lat już nie może być ukrywana są na tyle dojrzałe świadectwa badań starannych badań o tym od tej historii pozwalającym mąż i stworzenie już bardzo silnej ekspozycji podbudowana i absolutnie faktami, które to są fakty możemy już obserwować w Memoriale, który znajduje się postać świecy mamy tam bardzo wiele wywiadów świadków historii jeszcze znaczy, że będąc na uroczystość 85 lecia rocznicy głodu spotkałem bardzo wiele osób z zagranicy z Kanady, jaki różnych części świata, które dzielą się tymi historiami, a historia jest niesamowite tym przypadku budowania historii muzeum powstania Warszawskiego budowane na historię dają bardzo wiele projektantom jak kuratorom to stworzenie wiarygodnej historii mamy do czynienia w przypadku gmin i wielkiego głodu z nim wywiadami z obrazami świadków historii, którzy przeżyli mamy do czynienia z ludźmi, którzy się pamiętający czasy są to już osoby w wieku podeszłym, ale on też moment, kiedy jeszcze możemy odczuć tę historię traumatyczną na własnej skórze rozmowy z tymi ludźmi mamy do czynienia również z zapiskami pamiętnik Kamil tę historię różnych, który był ukrywane w szufladach, które były ukrywane przed światem ze względu na bardzo restrykcyjne ograniczenia, a zresztą ujawnianie mówienie o tym, było karalne teraz mamy tę swobodę mówienia o tym, a z jej strony ludzie, którzy współuczestniczą w tym projekcie poznanych osobiście współtworzą tę narrację jak upamiętnienie już od 20 lat co ludzie, którzy rozpoczęli tę drogę upamiętnienia właśnie monumentem Memoriale świeccy i ma okoliczność szczęście dajmy się uczestniczenia w tej drodze upamiętnienia właśnie z tymi ludźmi jest to bardzo pozytywne duże wsparcie i na początku 2 jedno zaproszony do współpracy z oczywistym było dla mnie zakwestionowanie pewnych rzeczy na poziomie mojego uczestniczenia w tym trybie, a im oczywistym było, że przygotowanie merytoryczne będzie po stronie ukraińskiej tak też oczekiwałem tak też zakładałem, że wszystkie materiały sceny łóżkowe merytoryczne zostaną przygotowane swój zespół kuratorów historyków ukraińskich romantycznie bardzo z bardzo wieloma znaczącymi osobistościami stref serii w historii, którzy ten fakt badali od wielu wielu lat w tej merytorycznej strony muzeum wielkiego głodu i do polskiej współpracy polsko-ukraińskiej współpracy przy tym projekcie wrócimy już za chwilę po informacjach Radia TOK FM gościem kultura osobista jest Mirosław Nizio muzeum wielkiego głodu w Kijowie, którego współtwórcą będzie Polska pracownia Nizio design International, ale rozmawiamy w kulturze osobistej z Mirosławem Nizio krążek wróćmy może to od tej merytorycznej strony muzeom czy pan merytorycznie również właśnie będzie miało jakiś wkład w to co pokaże muzeum tego oczywiście wspomniałam wcześniej strona ukraińska osoby współczesny Charlesem w tej fazie projektu nie mają żadnych doświadczeń w tworzeniu wystaw szczególnie wysta w o tak silnym ładunku emocjonalnym dlatego może moja osoba współtworząca wiele takich może nie taki, bo określa ten obiekt jak muzeum Legii tam ekspozycja na poziomie zupełnie Mn innym na poziomie, którym chciałbym zainicjować coś więcej niż zwykłą narrację innym ekspozycyjną, którą stronę mieliśmy do czynienia w innych przestrzeniach innych muzeów to narracja będzie się składała z 2 części tak zakładałem to jest właśnie mój wkład do stworzenia ekspozycji już na poziomie stref historii związanej z wielkim głodem, ale nie tylko z wielkim głodem również historię kolejny to jest moja część, którą zainicjował, jaką ekspozycja, która będzie oznaczać tektoniczne symbolicznym materiałowym budująca wielkie emocje do mnie, że emocje nie można budować na poziomie tylko pewnych elementów wkładów w mocy może budować poprzez architekturę i przesyłem ładunek im architektoniczny, który zniewala z ich strony stwarza poczucie pewnej traumy i tak też wydaje udało mi się sformować tory te, które na poziomie w bardzo abstrakcyjnych diagonalne trójkątnych form, które będą obrazowały tą zabraną ziemię, a z drugiej strony poprzez drugie zdarzenie w formule bardzo Zygzak wad tej, która będzie symbolizowała mechanizm represji doprowadzenie do wielkiego głodu w postaci bardzo abstrakcyjne bardzo silnej i silnego narzędzia komunalną ze Stali symbolizującą ten mechanizm represji doprowadzenia do wielkiego głodu i to już w swoim wymiarze jest bardzo silna bardzo emocjonalna bardzo abstrakcyjne, ale bardzo wymowne jest niezwykła to co pan, mówi że architekt ma taką pewność, bo tak rozumiem, że ma pan taką właśnie pewność, że to co pan stworzy wywoła emocje, skąd pewność siebie, że one są idealnym, przygotowując się do tej przygody Allen narracji przygotowanie ekspozycji też znikały fakty historyczne czytałem wiele publikacji jam osobność jako okoliczność rozmowy z wieloma ludźmi wydaje mi się, że ten temat tak oczywisty tak ważne są obrazowo mojej głowie już pewną formę abstrakcyjną architektoniczną, która będzie już wydają się w tej formie, którą zobrazował on tłem do wprowadzenia już tych faktów oczywistych w wymiarze projekcji innym wymownych wypowiedzi narracji świadków historii będzie tłem już przygotowanym do zobrazowania n p . na ścianie, którą specjalnie przygotowałem tylko ziemia już za organu, który to umieszczam zdjęcia i Ukrainę umieszczam zdjęcia portrety rodzin mieszkańców, które będą już w zasadzie w późniejszym etapie przestawiono zupełnie na 1 poziomie na ścianie pamięci i będziemy widzieć właśnie te różnice pomiędzy ścianą życia i ścianą pamięci na poziomie zrujnowanego zamkniętego użycia wielu jednostek, a będziemy okoliczności oglądali również jak duży niż demokratyczny powstał jak życie zostało zamknięte w pewnych historii, które tworzyć im kontynuacji i to sią wydają się bardzo oczywiste dla mnie fakty jak również obrazowanie ten materiał, żeby wzbudzić w ludziach, którzy będą na tej ekspozycji muzeum czy budzą emocje emocje będą również budował starał się budować poprzez również w istotny element, jakim jest zapach czarnej ziemi, która czujemy go w Azarenka jeszcze powiem o szczegółach tej ziemi jak mówiłem ziemia będzie symbolizowała to tkankę ukraińską na początku będzie pięknym pejzażem i widokami trumny z cerkwi będzie obrazowała kulturę sztukę będzie kursowała ludzi, którzy tą kultura tworzyli naj będzie się, więc chcieli ten obraz tej ziemi, która jest piękna piesze przystać na ziemię czarną bez planów, doprowadzając do głodu, doprowadzając do śmierci, doprowadzając do przetrwania i później będziemy widzieć się na poziomie tej warstwy ziemi, która prezentuje to kolejne również odrodzenie to są myślę bardzo istotne elementy odczuwania tej historii poprzez życie i upadek i odniesienie się w zderzeniu, że tym pługiem metalicznym czarnym zardzewiałym, który to Bóg może to się i kiedy mówimy o symbolice tego projektu muzeum wielkiego głodu w Kijowie powtarzają się takie słowa jak prawda jak pęknięcie to wszystko będzie zamieszczone w tej branży architektonicznej symbolice czy kwestia wybaczania też pojawia się mnóstwo tak oczywiście to już jest w strefie, kiedy się, kiedy go nasz Ukrainy się odradza, kiedy widzimy to ścianę pamięci, kiedy widzimy symboliczne jest stół OZ, kiedy widziałem to historie debat z rozmów, ale widzimy również coś co wydaje się w każdym są w tym przypadku powinno być refleksja i wybaczenia i nadzieja, która zostanie również sposób bardzo symboliczne urzeczywistniona poprzez wpadanie tego snopa światła do wnętrza holu głównego holu głównym, który jest początkiem tej narracji jest nietypowym wymiarze muzeów i jest to holm, które jest holem obłożenie bazy komercyjnym, a są one wszystkie elementy, które są użyteczności ważnej jak sklepik czy szatnie w schowane w miejscach niewidocznych, a korytarz będzie tym początkiem tej narracji, która będzie wytwarzała już zdających u zwiedzających te emocje poprzez tekstury światło i wydobywanie się go tego niuansów, które możemy dotknąć się wyczuć ziemi, która to ziemia jest faktycznie naturalna mam taki pomysł, aby to struktury ziemi, która została sformowana na poziomie abstrakcyjnym, kto to będzie wykładziną w charakterystyczne elementy będą wydobyta poprzez dziś w materiały jak piasek kamień ściągnięte z różnych części Ukrainy chciałbym, aby przy tym muzeum wsi już w wykonaniu fizycznym tych elementów współuczestniczyli ukraińscy rzemieślnicy ludzie, którzy będą wspólnie przygotowali realizowali to wspólne zadanie upamiętnienia jest on tylko tym narzędziem, a z drugiej strony chciałbym, żeby to fizyczne wykonaniem całości było dokonane przez ludzi z Ukrainy w taki mamy cel w co jest dziś największym wyzwaniem dla architekta, który musi przewracać swoimi projektami pamięć i niejako dopasowywać tę historyczną pamięć do realiów współczesnych i trochę jednak mimo wszystko zajmować się też interpretację historii zawsze wydaje mi się wybrałam taką karierę gram taką drogę może nie mówią o karierze, bo kariera to brzmi źle przy tego typów projektach, ale ogólnie wybrałam tę drogę tworzenia miejsc pamięci chyba z wyboru, gdyż zakładam, że każdy na ziemi w przypadku mojej osoby ma pewne zadanie moim zadaniem przywracania pamięci historii w sposób taki, aby były ten obrazy odbierane w sposób odpowiedni odpowiedniej to znaczy nie na tyle traumatyczne na tyle silnym, aby nie przekroczyć pewnej granicy ich przypadku, gdzie jest granica granica jest moim zdaniem jest granica jest na poziomie przeładowania i na polskim jam takich formuł narracji, że człowiek odczuwa taką traumę i to cierpienie w sposób jednoznaczny tak jak osoby, które to fizycznie przyszły tego nie można robić tak musimy zaoszczędzić TFI styczności on tego cierpienia, a takim poziomie, ale przystawić to w tak wymowny sposób, aby można było odczuć to cierpienie, a jak można przygotować się pytań sobie zadaje nie sposób przygotować się narrację ekspozycji w przypadku muszą młoda na tyle, żeby człowiek kończył to cierpienie, jakim budżetem przeżywali kryzys nie sposób jej absolutnie jest to niewykonalne, a ja mam zadania były to namiastka tego cierpieniem, bo wcielono na poziomie odczuwania tego cierpienia odczuwania tej traumy od słów odczuwania przeżywania historii ja zawsze daje przykład obrazujący, jakby to, o czym mówiłem przykład przygotowania wcześniej w ekspozycji byłym obozie zagłady w Bełżcu było przygotowane pomieszczeniem poza ekspozycją, którą okoliczność nam przygotować pomieszczenie, która miała właśnie dać możliwość przeżycia tej tragedii, a polegało na tym, aby w pomieszczeniu zamkniętym z jedynymi drzwiami wprowadzić czarną ziemię bez okien i sposób obrazić szło nie sposób było wejść do tej przestrzeni indywidualnie zresztą, gdyż były to tak traumatyczne przeżycia, które nie sposób określić, bo kilku tygodniach tą przestrzeń zamierzonym związanym z wami zamieniono na magazyn, gdyż to za obraz właśnie taki nie może przekroczyć pewnej granicy, gdyż może doprowadzić do niesamowitego bólu i traumy, która może zostać wiele lat i te właśnie zadania arch. Mekki projektantów takich muzeów i takich narracji szczególnie na poziomie obrazowania tragicznych historii zadanie bardzo trudne moim zdaniem zebrano doświadczenia różnych tego typu obiektów zdarzyło się ziemia okoliczność przygotowania projektów o historii drugiej wojny światowej historię zagłady w przypadku muzeum Gross-Rosen muzeum pacyfikacji wsi polskich czy muzeum Polaków ratujących Żydów te projekty chyba już doświadczenia i obserwacji pozwalają mi na pewną refleksję i tworzeniem następnych może podobnych, ale powiem i innych przestrzeni jeszcze na lepszym poziomie przygotowania to są te doświadczenia wydają się miastu ciasno eksperymenty eksperymentować możemy dla siebie, ale naszym zadaniem jest przygotowanie ekspozycji na 3 dla ludzi, którzy będą próbowali otruć to historia to ogromna odpowiedzialność udziałem w ich będą trwały prace nad ustawą mamy za sobą ponad 1 , 5 roku pracy projekt budowlany jest w fazie wykańczania na początku roku będzie on rozpoczęty proces przygotowania ekspozycji stałej na poziomie już od wkładów i jedziemy właśnie z grupą projektantów jak również historyków, którzy będą zajmowali się również współpracą z kuratorami kreski na warsztaty, które mają zobrazować obszar możliwości i warsztaty mają na celu również Orzeszka redukowania z drugiej strony wsparcie strony ukraińskiej co i jak trzeba przygotować, żeby to ekspozycja wykonać test procesu następnego roku zdradza tajemnice budynek jest ważne już budowania fundamenty są ustawiane to znaczy, że tego trybu moim zdaniem nikt nie może zatrzymać i Słowacją sprzed wielu różnych projektach spotykam się oczywiście z różnymi okolicznościami wstrzymywania prac czekania to są również momenty troszkę trudne dla mnie względów na torze wkracza czasami w te projekty polityka to jest też ważne, aby te projekty, które współtworzą one miały tu Bartosza polityczną w tym projekcie wydaje się, że on piłkę z głodu udaje się, gdyż projekt jest na tyle na albo wyjściowe na tyle ważny, że nie sposób tego trybu chyba zatrzymać mam nadzieję taką, że ten projekt będzie chodził w fazę realizacji, gdyż jest wielkie parcie na jaki również wielka nadzieja, że ten projekt szybko powstanie, aby tą prawdę o sposób już w poziomie narracji słów jakich cóż obrazów przedstawić Mirosław Nizio z pracowni architektonicznej Nizio design International, która współtworzy muzeum wielkiego głodu w Kijowie był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie w radiu TOK FM ciasne informacje o
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA