REKLAMA

Krzysztof Zanussi: "Prawdziwa motywacja tych zmian jest niejasna, intencja jest ukryta"

Data emisji:
2019-01-15 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
24:14 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej jest Krzysztof Zanussi, reżyser, dyrektor studia filmowego "Tor". Rozwiń »

Rozmowa dotyczy planów ministerstwa kultury czyli połączenia studiów filmowych (Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, Studia Miniatur Filmowych oraz studiów: Kadr, Tor, Zebra i Kronika) w jedną instytucję. Czy decyzja, która zapadła w ostatni dzień 2018 roku była w ogóle konsultowana z filmowcami? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska. Dzisiaj gościem Kultury osobistej jest Krzysztof Zanussi, reżyser i szef studia filmowego "Tor", witam serdecznie. Witam panią i państwo, ale szef jak widać już z jakimś terminem, w którym to studio ma zniknąć z horyzontu, bo taką wiadomość dostaliśmy. A w ostatniej godzinie urzędowania no i z wielkim smutkiem noszę teraz wiadomość, bo funkcjonowaliśmy 50 lat, z tego 30 w naszym nowym systemie. Nie kosztowaliśmy państwa, bo nie mieliśmy żadnej fundacji, żadnej podmiotowej dotacji, nikt nas nie utrzymywał. Utrzymywaliśmy się na tych samych zasadach co wszystkie prywatne produkcje. Rozwiń »
Natomiast byliśmy po prostu 1 z ośrodków decyzyjnych znaczy można było zrobić film w to, że można było zrobić więcej był pewien wybór zależy od usposobienia od temperamentu każdego z nas i tak była myśliciel z przykrością widzę tekst pana ministra Lewandowskiego, który napisał, że studia miały sens w państwie totalitarnym, bo koncesja na sztukę dzisiaj różnorodność buduje się, tworząc mechanizmy wsparcia dla wszystkich twórców, a nie dla grupki uprzywilejowanych jak za komuny przyszła minister bardzo niezręcznie się tutaj wyraził, bo po pierwsze, odwołuje się do różnorodności to jakoś jego formacja ideowa szczególnie nie powinna tego robić, bo przecież zwalcza ten pogląd, że różnorodność bez wartości jest wartością mnie nie jest.

W sztuce nie ma demokracji to znaczy nie jest także wszyscy twórcy tacy sami dobrzy co innego należało się walić, a co innego przeleżał debiutantowi, więc to jest populistycznej tomie szalenie zaniepokoiło, bo od strony takich idei zarządzania kulturą no bo to jest bardzo smutne to jest już tak liberalną wolnorynkowy, jakby się nie spodziewał tego przedstawiciele tego rząd

Przypomnijmy może minister kultury dziedzictwa Narodowego ogłosił rzeczywiście przed świętami zamiar połączenia państwowych instytucji kultury wytwórni filmów dokumentalnych fabularnych studia filmowego kadr studia filmowego tor studia filmowego zebra studia miniatur filmowych i studia filmowego Kronika dzięki temu ma powstać wg planów ministerstwa profesjonalny publiczność środek produkcji filmowej, który będzie poważnym partnerem dla realizatorów wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich nowa instytucja ma również tak jak twierdzi minister kultury wspierać rodzimych zachodnich producentów szczególnie młodych twórców panie Krzysztofie czy ktoś w ogóle ze środowiskiem filmowym z szefami studiów filmowych konsultował to ogłoszone zmiany czy na razie zamiary zmian czy to spadło jednak na państwa tak jak grom z jasnego nieba?

Sposób ogłoszenia tego świadczy o tym, że to miał być znienacka i zasadzki, bo któż ogłaszał ostatnie godziny urzędowania starego roku taki ważny dokument nie nie było takiej rozmowie miałem okazję się zaś w rozmowie z panem ministrem Glińskim już po tym, no i ich mój Boże broń nie może dyskutować Wojciech decyzja zapadła jeśli ktoś, mówi że tak postanowił motywy tej decyzji są wątłe i były nadawały się dyskusji, ale nie ma takiej dyskusji nie ma takiej dyskusji Google po co kultura, jaka kultura no cóż najbardziej wolnorynkowy okrzyki jak właśnie tutaj w cytowanym tekście, że ma być różnorodność wszystkim porównałbym go nowy stomatolog nie zapowiada polityki kulturalnej żadnej po prostu natomiast myślę, że właśnie coś jest jakiś kolor zniknął tor, których prowadzą 30 lat miał chyba największą ilość koprodukcji świeci jak coś wie w obu produkcjach natomiast w tym tekście są buńczuczne zapowiedzi, które wyglądają zupełnie inna nieprofesjonalne bo kto słyszał o tych wielkich produkcjach, które u nas będą chciały szukać wsparcia to co też wiedzieć o rynku jak to jest, kto do kogo przyjeżdża, że widzi, dlaczego Amerykanie wycofali się z obcych rynków poza brytyjskim i nie liczyć na to żyje w Polsce będzie troszeczkę większa wytwórnia podobni ktoś przyjedzie nie przyjedzie mamy ich prawo o zachętach, który zobaczymy jak działa ono też jest z jakimiś tam chyba feler w wymyślone, ale dyskusji rozmowy z nami nie ma mówiąc już 2 lata ostatnie nigdy nie byłem 2 × byłem na rozmowie w ministerstwie na własną prośbę do Wisły nigdy nikt nic nie pytał przecież to niema no cóż przyjrzy to jest małe środowisko jest nas kilkunastu, które mamy w pewne doświadczenie i międzynarodowej i ta świadomość jak te kłótnie jak komunikacja wyglądała w przyszłości dotąd mógł dać może nasz głos byłby komuś przydatne, ale jak dotąd nie jest dobrze to w takim razie jak pan reaguje na takie słowa, że w końcu nastąpi koniec z PRL -em w produkcji filmowej miot scentralizowanie, który planuje minister nam raczej wszystkim właśnie z czasami PRL-u tylko jeszcze gorzej i już nie patrzy nawet na podobieństwo organizacyjne, bo chłodzi się padło złośliwe zdanie to będzie Mosley nad Wisłą Mosley był takim pomysłem, który mieli Sowieci, żeby z nimi działaczowi ud i to zawiodło w kobiecie nie stworzyli Hollywoodu ich kultura nie rozlała się po świecie dowie się rozlało popularna kultura amerykańska, więc tamto było też już wiemy, że błędem, a tutejsi trudno w ogóle o tym, rozmawiać o czymś bardzo serio bułkach to są rzeczy oparte na nie wyjaśnionych przesłankach w to co znalazłem w tym zdaniu to właśnie są ślady populizm populizm z najgorszym pomysłem szczególnie w dziedzinie kultury i populizm jest gwarantowanie bezideowy do tego bym się nie spodziewał pod tym rządem a, czyli rozumiem, że nie ma racji minister kultury sądzący, że nasz rozproszone rozdrobnione jak mówi studia nie są w stanie konkurować z zagranicznymi producentami wzrosły o stanie trudno konkurować na polskim rynku mamy sukcesy, które nie mają największy amerykański Black Baster nie zawsze te filmy są najwyższej jakości, ale czasami mają odgrywają ogromną społeczną rolę takiego odegrał kler film, którego musieli się można go nie zgadzać, bo przynależy nie zgadzać, ale który obejrzało 5  000 000 ludzi on dotknął czegoś bardzo istotnego i myślę, że w efekcie przysłuży się na dobrej ani złej sprawie natomiast wysokość zupełnie niezasadne, gdyż wiadomo, że w Europie w byśmy funkcjonowali na świecie dzięki niewinnie dużym filmu w tonie Krzyżacy to nie faraon to nie Ogniemi mieczem nie może świetnie zrobiony to nie Quo vadis stał się międzynarodowym hitem tylko dostały się filmy Andrzeja Wajdy i do takiej jak pokrój diamentu przyszłych niewielką produkcją i do ostatnich lat filmy naszych kolegów Pawlikowskiego to nie są filmy wielką budżetowe to one podbijają świat, a kino artystyczne dno pewno, dlatego że ono ma w świecie swoje miejsce natomiast miejsce dla tego kina komercyjnego jest już dawno zajęte i to się bardzo trudno wcisnąć no tak to jest dosyć pesymistyczny to co pan, mówi że miejsce takiego wina jest już dawno zajęte w świecie, czyli my nie mamy prawa marzyć o holi ludzie w dacie, jeżeli bylibyśmy rozsądniej, gdybyśmy nie umarli, dlatego że nie warto mieć marzeń niedorzecznych cała struktura społeczeństwa amerykańskiego czy inny okres w życiu masowy dla nich nie ma słowa kultura jest słowo Entertainment, czyli rozrywka zabawa i to jest zupełnie inny rodzaj produkcji i tak jak nie próbujemy konkurować w dziedzinie produkcji samochodów dla przykładu nie udało nam się inne już polonez nie podbił świat go już mocno, bo ten rynek też Józef zajęty tak samo tutaj, jeżeli ktoś nie udaje dziś i Włochom inżynier, którzy mieli wielkie tradycje czynie czyta i tych filmów, które nazywali kolosalną nieprawda, kiedy Amerykanie u nich kręcili Eugeniusz nie kręcą wymusza, bo nie opłaca się z grobu w Amerykaninie lubią wychodzić ze swoimi produkcjami z Ameryki szczególnie pod rządami Rambo nie ma do tego zachęt odwrotnie praca ma zostać w Ameryce, więc to są uogólnienia, bo to jest przykre, że ktoś, kto szuka szuka argumentów, jakby sugerował, że to my jesteśmy nieprofesjonalni, a teraz przyjdą prawdziwi profesjonaliści leży pan minister Gliński w rozmowie ze mną powiedział, że tych słowach tych słów Romneya próbuje on się przez przez nieuwagę dostały tylko do tego dokumentu będą one są broniący ogromnie, bo ja bym szczególnie teraz tym strasznie złym czasie, kiedy wszyscy tak strasznie się spięli w takim hotelu w taki ogólny niezgodzie Nokia musi kryć więc, żeby nikomu nic budować złych intencji tylko dyskutować z argumentem no ale argument jest słaby dobór, skąd mają przyjść ci doświadczeni doświadczenie w koprodukcji międzynarodowych przyciąga oczy to przecież jedyna osoba, która 2 osoby, które mają doświadczenie chodził tu jest Agnieszka Holland i Żych Jerzy Skolimowski no ale do nich z Siennicy nie zwracał w tej sprawie Krzysztof Zanussi jest gościem kultury osobistej rozmawiamy o planach ministerstwa kultury, który ma zamiar połączyć państwowe instytucje kultury studia filmowe 1 wielką halę i instytucje za chwilę wracam do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM druga część programu kultura osobista ze mną w studiu Krzysztof Zanussi reżyser i szef studia filmowego tor rozmawiamy o planach ministerstwa kultury na połączenie studiów filmowych w 1 instytucję panie Krzysztofie oczywiście wszystkiego nie da się przeliczyć na pieniądze ale jaki jest obecnie w 100 finansową stroną studiów filmowych ministerstwo twierdzi, że działają na granicy rentowności, a nawet odnoszą strat oczywiście to może nie ma wyjścia, ale dlaczego, kiedy rozłoży, jeżeli jest niemal 30 lat w tych samych warunkach od 1 roku budżetowego w mamy stratę drugiego mamy zyski Odys utrzymujemy się nie ma sygnałów alarmujących, że mamy spaść z Argentyną w studiu kadr klubu bardzo zadłużone wyszło z ogromnych długów na ostudził zebra to buble jest studium finansów kwitnące w, więc to są argumenty nieżyciowe po prostu takich faktów nie ma do nas dziś nie dopłacam, ale ja widzę ciągle wiem jestem przekonany i to jest w tekście napisanym tu chodzi o centralne sterowanie to znaczy, żeby był 1 ośrodek decyzyjny, a teraz rusza już do mnie przychodzi ktoś z projektem w, a ja w ten projekt nie wie, że długo odsyłamy do pana Bajona czy do pana Machulskiego i romskiego i niech oni decydują może im się spodoba i oni będą za tym projektem Stali, a teraz będzie go 1 osoba, która będzie inwestował, bo nie daj Boże komitet, który będzie trącą wszystko co się choćby 1 członkowi komitetu nie spodobało tak działają Committee no właśnie co za tym wszystkim stoi tak naprawdę jak one przepuszczać chodzi faktycznie o przejęcie politycznej i finansowej władzy nad kinematografią wprost chodzi rząd dusz naprawdę, ale o rząd dusz każda władza powinna zabiegać to jest jej powołanie, ale powinna robić ich stan służby skutecznie, bo ja nie mam nic przeciwko temu, żeby Polskę polskie życie kulturalne było przynajmniej być popularne to znaczy miał też 2 bieguny był 1 biegun jest 1 salon, który orzekał wszystkim i długie prawie tekstem, jakby w rządowym no ale ja nie widzę po 2 latach żadnych oznak, że powstanie jakiś nowe elity już jakiś jest inny centrum opiniotwórczy, że są w jakiś zrównoważony przynajmniej siły, które się spierają o przyszłość światu przyszłe społeczeństwo przyszłość Polski niczego podobnego byłoby śladu nawet nie ma żadnego w ferworze dyskusji więc, gdzie te nowe elity się pojawiają to my staramy się jako niezły Jakub studia, które są niezorientowany komercyjnie staram się popierać projekty wartościowy jedyną naszą troską jest, żeby nie zbankrutować to się udaje, gdy nie musimy odnosić oszałamiający sukces finansowy, bo nie do tego jesteśmy powołani byli teraz to będzie większy organizm w Barlinku my bardziej ciężki, a nakłady mniej sterowny mniejsze czy oryginalnych może się w taki organizm wpisy, więc żal mi tego bardzo zasmuciło myślę no ale mój Boże przeżyłem różne systemy w UE i dlatego no nie tracę nadziei, że jeszcze w będziemy dalej pracować w jakimś nowym molochu, który nas pochłonie pan minister obiecywał, że wszyscy przejdziemy do tego nowego malucha no ale nie będziemy już mieli prawo głosu ani prawa decydującego głosu tak jak mamy teraz w każdym zespole z osobna decydujemy, że ten w katyńskim stawiamy na to produkcji czasem parę lat w męczyły się, żeby do produkcji do 5 no właśnie to pytanie o to jak państwo mogą się odnaleźć w tej nowej sytuacji, jeżeli te zmiany rzeczywiście wejdą w życie, bo chyba nie będzie wyjścia, chyba że może uda się złożyć jakąś taką kontrpropozycję ministerstwu kultury uwzględniającą zmiany ale w jakim w takim zakresie akceptowanym przez państwa również oczekuje pani Sojusz niemożliwego, ponieważ motywacje tych zmian jest niejasno i wewnętrznie sprzeczne i tu widzimy jest liczyliśmy na naszej stronie internetowej to naszą odpowiedź na argumenty ministerstwa odmowy będziemy wszystkie one podlegać rozbiciu to są po prostu nieprawdziwe budził prawdziwa intencja jest ukryte nie wiemy, dlaczego przystał, a drugie pytanie polityków, dlaczego zmieniać, kiedy jest dobrze jest bez wątpienia dobrze to znaczy kinematografia ma się nieźle nawet więcej niż dziś nie ma się chyba najlepiej od wielu lat widzieli w tym momencie się już w deblu bój o to trzeba odgadnąć co za tym stoi, dlaczego komuś zależy, żeby takiego Lechia była zupełnie inna skoro taka, jaka jest odnosi na świecie sukcesy podoba się Polakom i dobrze funkcjonuje i jako 1 z jako 1 z dziedziny w bardzo dobrzy no i przykładnie bardzo żyję w wizjerze to będzie naruszał zobaczymy do jakiego stopnia, ale wiem, że jedno w ta władza dotychczas nigdy nie podejmowała rozmowy na temat pryncypiów na temat celów na temat wartości długu był przecież o tym jest wieczne milczenie, a czy podejrzewa pan, że za tym wszystkim stoi jakaś chęć kontroli ideologicznej wojny z powszechnie mówi o tym, ładniej było to chyba trzeba powiedzieć rządzie dusz rząd dusz to już jest coś co osób, które w Dziadach nasz Komarow błagał pana Boga chcemy mieć rząd dusi każdy, kto ma władzę powinien o tym, rząd dusz zabieg zresztą już coś zdobył Maciej Gładysz zdobędzie no ale ja muszę wiedzieć ten rząd dusz włosów, a czemu miałby zmierzać ku wielkiemu społeczeństwu ku wielkiemu obywatelowi ku, jakim ideału, a ta debata się nie otworzyła w i na pewno to stronom powiedzmy sobie liberalną ma swoje hasło moim zdaniem często bardzo Storm staromodne przebrzmiały takie problemy z dziewiętnastego wieku w ale druga strona WN milczy więc, tym bardziej nie wiadomo o co by to miało chodzić cóż ja jestem już człowiekiem wiekowym, więc w, tym bardziej pamiętam, że uszkodzenia płyty niech żywi nie tracą nadziei ja mam nadzieję, że to przeżyjemy mimo wszystko, ale żal mi tego, że w ogóle nie ma wielu, że nie ma rozmów, że jest tylko cały czas są podejrzewani, że przeciwnik ma złe intencje zupełnie niepotrzebnie boom w Prośnie trzeba zakładać dobre intencje przeciwnika ja nawet tutaj zakładam dobre intencje ministerstwo pali w nie rozumiem, bo one się nie kreują zupełnie z tekstów, które są napisane nic mu nic niech nie tłumaczyć samo przeczytać napisana naprawdę bardzo niewielu czas, jakim wrażeniem wyszedł pan ze spotkania z ministrem kultury oczywiście ogromne przygnębienie i stąd pociechom, że przynajmniej w tej nowej strukturze jeszcze na razie przynajmniej widział dla nas miejsce w tylko jakie to będzie miejsce co będzie mnie i będziemy mieli do powiedzenia czy nie chodzi o to, żeby utrzymać w swój etat dyrektorski był w moim wieku spokojnie mogę się z nim pożegnać w ale chodzi mi o to, żeby mieć wpływ na do klubu szczególnie złoty krzyż próbowali bardzo wielu młodych takich właśnie, których inne komercyjne studia nie miał odwagi wziąć na siebie bicz, bo pływali prawa autorskie od prywatnych producentów wtedy, kiedy produkcja była trudna i ryzyko dla myśmy się mogli na to pozwolić prywatny producent nie mógł tak ryzykować to był bardzo duże atuty naszych przedsiębiorstw państwowych w no i to wszystko teraz będzie w cudzych rękach rodziny będzie decydował, chyba że zostawią nam, chociaż trochę autonomii, a wtedy po co było Douglas sklejanie tego urazu w środowisko filmowe ma na tyle siły, żeby stawić jednak odpór tym pomysłom przychylni wątpię w to to znaczy, że widzowie nigdy nie miał taki prawdziwie siły czasem stała za nami opinia publiczna to oczywiście pomagało w czasach komuny miał jakieś znaczenie w, kiedy prowadzisz wywalczył stworzenie Instytutu filmowego, który nas uniezależnił od administracji to był bardzo 10 lat temu ważną inicjatywę i przypominam, że to PiS właśnie głosy PiS-u przeważyły, że ten, że poparło przeszło pół Platforma Obywatelska była właśnie jako liberałowie jako wolno bankowcy byli przeciwni i teraz, kiedy PiS jest przy władzy, dlaczego on osłabia coś z czego powinien być dumny, że zażywa zdobyli wtedy jeszcze długo odkładałam premiera Kaczyńskiego, który ze zdziwieniem przyjął nasze podziękowania, bo widzieliśmy w tej sprawie jesteśmy wdzięczni, że jeszcze naprawdę zagłosowali trafniej możemy, bo już pokazać rezultaty no to było za czasów poprzedniego pisowskiego rządu, a w tej chwili widzę także, że ten PiS, który był naszym tworem i chyba tworzy bardzo udane mówi dziś boksuje w miejscu programy operacyjne nie są gotowe wszystko stanęło, więc coś w tym zarządzaniem rzeczywiście jest inaczej odnosimy wrażenie, jakby niewielka autonomia filmowców komuś jeszcze przeszkadzało, jeżeli powstanie nowa instytucja to właśnie też pytania o wpis w co się stanie z Instytutem nowych zostanie wchłonięte to nie do nas pytanie myśmy stworzyli pewien obraz z prawej też pracował nad tym całe środowisko filmowe w i udało się to prawu tworzyć i przegłosować w sejmie i to prawo było w porównywane z podobnymi mu z ustaleniami prawnymi w innych krajach dość dobrze mamy kontakt i dobrze umiemy się zapytać, kto tutaj na po drodze mógł jeszcze dopomóc wskazać, gdzie są pułapki niosą niebezpieczeństwo w dole okazało się, że ten system też nie był aż tak zabezpieczony przed ingerencją władzy jak byśmy przypuszczali, że jest Węgrzy to spotykamy się, żeby rozmawiać o studiach filmowych, które w wg planów ministerstwa mają zostać połączone, ale spotykamy się także w takim dosyć trudnym czasie trudnym czasie dla polskiej, kiedy wszyscy jesteśmy pogrążeni w żałobie po prezydencie Pawle Adamowicz po prezydencie Gdańska ja przypomnę takie słowa pana sprzed 2 lat, gdybyśmy się odwoływali do jakich wartości to konflikt mógłby zostać przedmiotem debat dziś jest to raczej przedmiotem bezpośredniego starcia, czyli wojny plemiennej to jest wielkie sporymi dozowanie naszych relacji to musi w końcu doprowadzić do nieszczęścia nowych i ich tu nieszczęśliwi już stało i modeli w powietrzu to jest najgorsze, bo toczyłaby wielkiego wielkiego wielkiej zmiany w naturze byłym ton debaty publicznej się zmienił, żebyśmy się wyrzekli tych złych i myśli przypisywanie złych intencji naszym ligowym przeciwnikom nawet jak jest im przekonani, że oni te złe intencje gdzieś tam ukrywają w no ale dyskusja w stylu debaty jeżeliby ta debata nie była tak brutalne nie była tak chamska wypowiedź grubym słowem to oczywiście nie dochodziłoby również do aktów gwałtu najwyżej byśmy sobie wzajemnie rzucali argumenty, ale zaszliśmy bardzo złą stronę strój bardzo trudno się wycofać w i chciałbym bardzo zobaczyć, że ten, kto to po to, po to niepotrzebna ofiara przynajmniej wpłynie na język debaty w naturze to się coś poprawić w oparciu, o ile pamiętam jak po śmierci papieża był taki moment, kiedy Polska przez chwilę stało się opanowana stały się wyrozumiała, choć trochę kultury mniejsza mądrzejsza danie z autu długu za chwilę wróciły te wszystkie głosy ludzi, którzy są w notach przekonani o swoje racje, bo nawet nieprzekonani jak chcą zmusić do tych racji innych, że przestają mówić zacznę krzyczeć i wtedy wszystko zmyślił zaczynał potem jest przypisywanie złych intencji i twierdzeń jeśli tak twierdzisz to, dlatego że jest draniem, czego nie wolno robić nabytych ktoś jest draniem to trzeba dyskutować z argumentem ani 1 z jego osobistą postawą no i tu jesteśmy znowu Zaplątani w takie emocje, że trzeba, by ich naprawdę głęboko się wyzbyć myślę, że kościół mógłby odegrać tutaj rolę, ale bodaj podejrzewam, że tego nie zrobi i że nie jest fizycznie w stanie być tym rozjemcą, który ma być powinien już od wielu lat no ale zamierza budować autorytet moralny wydaje mi się, że kościół, w jakich rzeczy przepuścił nieuważnie nie zauważył i nie wszedł w środek tej debaty z tą swoją misję pokoju z tą Gałązką oliwną, w którą jakby go z chrześcijaństwo jest zobowiązane głosić jedność jest jeszcze do odbudowania, kiedy z 1 i z drugiej strony widać już tak naprawdę tylko okop, a może właśnie problem tkwi w tym, że brakuje nam autorytetów Otóż brakuje nam go tort się rodzą, więc dlatego chciałbym jasno zobaczyć w jedno stek autorytetów jest nawet w Syrii w tym dramacie pan Owsiak, który stworzył wielki ruch był niezwykle pozytywnego działania, ale też spotka się więcej jest niechęć czuł niż pragnienie naśladowania ja myślałem, że pojęcie Juszczaka będą inne konkurencyjne inicjatywy nikomu nie podoba się w róbta, co chceta tu zrobić coś podobnego, ale inaczej pod innym hasłem tymczasem raczej wizja agresję aniżeli mniej aniżeli pragnienia konkurencji zrobienie czegoś innego i to samo wżyciu kulturalnym inwektywy, ale żadnego poszerzenia Platformy Platformy z dyskusji nie widzę żadnego wyjścia i chęć przyciągnięcia ludzi i to mi się wydaje najgorsze mamy ludzi przyciągać przyciągać, a nie okopywać się w szańcach no to się jakoś na razie nie manifestuje iskierka nadziei w Aninie żywi nie tracą nadziei to się też uczyłem od wielkiego poety więc, że świat definicja pracy w ale jestem bardzo zasmucony tym coś co widzę co się dzieje i że tak niedawno mieliśmy Polskę w Dobrzeniu robić ładniejszą niesie niepotrzebnie teraz problemy zaczęły nici obraz w samochodzie wspomnienia zostawmy, bo były piękne Krzysztof Zanussi był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie cykl Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia ciasne informacji w radiu TOK FM
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA