REKLAMA

Samotność w nowoczesności

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-01-15 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
36:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
A w studiu jest dr Jacek Dobrowolski, filozof z Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego, dobry wieczór, dobry wieczór. Co ty myślisz o tym brexicie? Może od tego zacznijmy. Czy raczej właściwie o tym chaosie, który wokół brexitu już od pewnego czasu panuje. I wydawało się, że właśnie chaos króluje, niczym w filmie Larsa von Triera - tyle o nim sądzę. Myślę, że będzie się pogłębiał i będzie coraz bardziej. Rozwiń »
Zanim jeszcze weszliśmy na antenę, zanim jeszcze w ogóle zaczął się ten wieczór chwilę rozmawialiśmy o tych doniesieniach z Wielkiej Brytanii skomentowała to właśnie kosz dosadnie krótko o tym, że będzie się pogłębiał chaos i że zdaje się, że czeka nas zawierucha dosyć intensywna w związku z tym m. in . dlatego że Polska z wielką Brytanią na rozliczne związki to właśnie choćby za pośrednictwem wielu osób, które pracują tam w dziejach gnał z drugiej strony tak jak przedmówca obrosły 

Nie mogę do końca uwierzyć w to, żeby Brytyjczycy miejscy są Anglicy w zasadzie już teraz miejscy zachować czegoś tak skrajnie pragmatycznie to znaczy w UE w tym ten chaos jednak będzie kontrolowany w tym szaleństwie będzie jakaś metoda chyba nie nadano inny wielki dźwięki Anglik wygra z udaje się, że jeśli w grę wchodzą ogromne pieniądze, a tu w grę wchodzą ogromne pieniądze na tą tak z chaosem różnie bywa to jest zazwyczaj chaos kontrolowany wtedy, a poza tym ta z ramienia obejmuje swoim teraz gminy o nasze w dodaje zakaźnego w rolę nadal 

Też ważne jest to jak się zachowa Unia inaczej też pójdą na takie ostra zwarcie czy jednak za oglądam ten 1 krok do tytułu w wydawałoby się, że jednak za taki dżentelmeński powodów może należałoby aż tak twardo tutaj stać, ale z drugiej strony są też pewne ściśle realistyczne cele dla jednostki realistycznych celów jest co to jest daje Ziobrze dla obżydzenie Brytyjczykom tego jak tylko się dało nam, więc dalej tego sami chcieli prawda z w no wszystko wszystko zmierza generalnie ku złu jak twierdził Kant

Czy oni tego chcieli czy nie chcieli to jest też kwestia wśród nich samych sporna rozmawiałam z wieloma osobami to w części są tacy ludzie, którzy bardzo jest się od lat intensywnie przyglądają angielskiej sferze publicznej często uczestniczą na różne sposoby na debacie publicznej w wielkiej Brytanii i oni uważają, że no właśnie ta chęć była bardzo bardzo bardzo problematycznej złożenie różnych czynników w tym agresywnej kampanii jednak pewnej demagogii, która tam się wylała z różnych stron manipulacji jakiegoś rodzaju braku świadomości tego właściwie w jakiej sprawie się głosuje, że to wszystko razem doprowadziło do takiej sytuacji, kiedy na drugi dzień po tym, referendum wszyscy się obudzili i jak po jakiś taki monstrualnej imprezie, w trakcie której bardzo dystyngowany dżentelmen wypija ogromną ilość alkoholu zaczyna się zachowywać w absurdalnie w ramach zajęć z Gorzowa później rano nic nie pamięta tylko, że danina względnie najmu i własne folia to z tamtych czasów, kiedy się zszokowani dowiedzieliśmy, że w referendum wygrali Brexit owce to on, w którym miałam taki pomysł na dworze to było trochę tak walnąć jak walnąć pięścią stój chcącego rozwalić po prostu no właśnie to było dokładnie z tych jego nauczyciel to też można było bardziej ogólnych zastanawiać nad tym na ile w ogóle referenda wyrażają jakąś Heinz prawda na ile referenda w ogóle angażują w nas o tę grę polityczną jakieś realne podmioty jakiś realny, bo my sobie wyobrażamy, że jest jakiś podmiot taki, iż po pół lub z Romanowów w referendum sama jest filarem populus przemawia na jedno McLean żona głosem za drugim stacji filtrów w ten sposób się rozstrzyga jakaś ogólna Wola powszechna, marnując filozoficzny, ale być może właśnie dostosować je żelowe jakieś abstrakcje tak naprawdę jest tylko chaos istnieją umów o takim referendum istnieją tylko samotne jednostki, z których każda głosuje niejako na własną na własną rękę w oderwaniu trochę odchodzą od innych związków w tym żadnej woli powszechnej tutaj nie ma tylko właśnie ostatecznie wynik jest tak, by w pewnym sensie ram domowych w nowe problemy z OFE zależy od tego, że być może np. gdyby tamtego dnia, kiedy było referendum brexitowego, gdyby na szkolenie było być może bardziej słonecznie to wtedy wynik byłby inny to właśnie tak żegnaliśmy się wielokrotnie z takimi tezami, że dowolne dowolna zmiana, jakiej bardzo prostych czynników mogłaby tutaj przeważyć szalę winną stronę facet w ogóle z nas może doprowadzić do tak daleko idącej krytyki demokracji, że zasady wszelkie głosowania powszechne w obchodach ją jako lider rada jak Janusz Korwin bryła oraz nowa selekcja ma tak daleko się posunąć się nam na pewno ma ta polityczna pewnym poziomem meta politycznego dyskursu można się zastanawiać nad tym czy etyce demokracja jest skuteczną formą racjonalnego zarządzania i na jej czy np. emeryt okradł Fiat z w stylu chińskim nie zarządzają koniec końców skutecznej lepiej efektywniej i z większym pożytkiem dla ogółu pokazuje przykład chińskiej Republiki ludowej czy jednak większość ludzi jest zadowolona z węglem myślę, że byli zadowoleni, gdybyśmy tam urodzili wyraźnie wychowano do wiary w liberalną demokrację magistrem i tego typu iluzje Dobrowolski coś z wami stało w ogóle Jawa poznaje w nowym Rachel w mniemaniu zapisem, że do KPH, ale tak osoby po prostu, gdy panuje tutaj brytyjscy często demokracja nas rozczarowuje po prostu to popularność różnego rodzaju osobliwych Gruchała wolę walki MMA nie jestem chyba tak świat tak jak, jakby czysto teoretycznie rzecz biorąc trzeba być wielkim fanem referendów prawda, bo referenda to demokracja bezpośrednia ani na jego balkon wideo, ale Naum praktyka pokazuje, że referenda nie prowadzą to jakiś rozwiązań dla lepszego dobra często ma, więc są jednak to za pośredniczenie w reprezentacji, ale reprezentacja to z kolei ma swoje wady prawda no ale teraz wchodzimy na własny kwestia filozofii polityki i krytyki i na ustroju parlamentarnego co chyba nie jest przedmiotem nie mówiliśmy mówić o samotności trzymałbym się tego tematu pomyślałem o samotności, kiedy wprowadziłem się do gry też figura jakiegoś zbiorowego podmiotu, który ma się wypowiadać właśnie w akcie referendalnym ów podmiot zbiorowy składa się wszakże z tych w takich małych podmiotów atomów w poszczególnych, które idą do urny i wrzucając głos i później z tej urny wychodzą wracają do swoich mona obecnych domów tam się zamykają w tych swoich małych światach nowoczesność co jest tym sensie są maty głosów nie wyrażała się jakiejś nowej jakości, która obyła się wyrażała ducha wspólnoty tylko 1 ile jest swego rodzaju sondażem tego co o oderwana od siebie, a to za to Milovana jednostki jak głaz danej chwili czują nowoczesność to epoka samotności i chyba dno tak z na mnie nie tylko o w nowych wielu względów można tak uważa, że każda z tych powodów cywilizacyjnych to znaczy wiemy że, zwłaszcza dzisiaj wydalenie go nie tylko w naszych czasach, bo to starszy dłuższe już dawniejszy problem, który siedzi zaczyna już u schyłku średniowiecza w taki powszechny i samotności jako pewnego zjawiska społecznego warto na czele dużej firmy mają stosunkowo dużej liczby osób, które nie należą do żadnych było tuż opartych na bliskich w więzieniach albo w ogóle do niczego nie należą wręcz po prostu Magma nie wiem czy wiesz, ale n p . z we Florencji w 14002007 . roku 13 , 60 gospodarst w domowych to były gospodarstwa jednoosobowe, a pracodawcą, a dziś w dzisiaj ile we Florencji dozwolone jest zbliżona liczba do tej pory nie wiemy, ale jest ona przewożona do Florencji, bo nie jestem badaczem samotności we Florencji ich autobus był bardzo realne i przyjemną żart, ale może samotność we Florencji jest lepsza niż jest samotność, ale wczoraj, że zaczęła właśnie tutaj ciekawa, że w piętnastym lekko to było jedno z głównych miast świata, a więc właśnie takim w ten sposób w awangardzie nowoczesności znajdowało, a i już wtedy właśnie ten problem, bo 14 proc, aby go o samotnych gospodarstw domowych to jest to jest już można powiedzieć problemy społeczne, a nawet szerzej to połowa z tego to były wdowy i wdowcy, ale i dzisiaj właśnie wdowy wdowcy stanowią dużą Bośnia i duży odsetek populacji ludzi samotnych jej natomiast n p . w starożytności i samotność niebyła szczególnie w dobrze znaną formą życia i generalnie rośnie wszystko odbywało jednak czy życie wiem większość życia dotyczyła jednak w bramach tak bardzo ścisłe i Chance tych kontaktów praktyczne praktycznie nikt, zwłaszcza nikt cywilizowany nie był samotny bycie samotnym to była zasady kara wygnano ewentualnie taka w odpowiedzi rusza słynna wygnania Owidiusz Zawada, który cierpiał bardzo zresztą nad morzem czarnym siedział i cierpiał bardzo na samotność tak dla każdego cywilizowanego obywatela być osamotnionym zdobyła generalnie nieszczęście ubranka i Tomas cel tak powszechniej futbolem stołowym wszystko jednak odbywało się w ramach na DVD z takiego na nas na znak, że organizm swoją cenę o świat zmienia świat nadały swoistego organizmu wpływa społecznego, gdzie ludzie są również jako ciała prawda dość stłoczeni nazwijmy to atak kończył w starożytnym Rzymie w sensie ścisłym ścisłym sensie tam było bardzo tłoczno na podobnie tłoczno jest dzisiaj np. psy w miastach w dno morza opowiada, bo dalekiego Wschodu, ale w ogóle w miastach trzeciego świata jest generalnie bardzo tłoczno tzw. trzeciego świata już mówiąc z takim pełnym w skrócie jest bardzo poważna o wiele bardziej tłoczno niż w miastach europejskich, tak więc zdania, że nie działo ludzkich na Manhattanie to nie miasto europejskie rzecz jasna nowy Jork tylko Hayes Lazurowej, gdzie indziej chemia, ale Londyn rolnego urodzonego w płocie Renata, ale na Manhattanie to jest rzeczywiście jest niewyobrażalna, a co nie zmienia faktu, że akurat tamto na ulicach podano natomiast już 6 radio gospodarstwa domowe do samotna gospodarstwa na bony stanowią dużą liczba na takie Manhattan czy w Londynie, więc zamiast w Rzymie nie było czegoś takiego jak jest na samotne gospodarstwa domowe tylko bułek czy takie większe własne zmarło z organizmem czy czy Chen man czy dziś można powiedzieć, że starożytności kobiety, które nie brał udziału w życiu publicznym były pogrążone w takie względy na jej samotność jej domu strona prywatnego takiej samotności prywatności w tym sensie to było zjawisko powszechne no bo dotyczyło wszystkich albo większości zacytowanej kobiet do zasady właśnie nie było nie można powiedzieć to była jakaś taka cywilizacyjna statystyki obecnie paradygmat cywilizacji pełna to znaczy, o ile właśnie o o życiu nowoczesnym można powiedzieć, że ona z głębszym sensie życia samotnym nie tylko właśnie w sensie czysto fizycznym prawda do NATO dodają również ma tłoku albo właśnie w na odwrót tak można powiedzieć o tym jak bardzo ludzie są w kadrze rzadko rzadko rozsiani po najrzadziej są Rosjanie tym tym większa samotność i dotyczy, ale nie chodzi tylko włączają gęstość zaludnienia, a dla nas bardzo istotnym do tej czynnikiem jakościowym dla samotności, ale z nowoczesności wymyśla jej Pańko też upowszechnia go po jako pewną praktyka taką samotność czysto duchową nazwijmy to filozoficzną czy psychologiczną jakimś takim torze psychologiczna to, że dwuznaczne bodaj jeszcze dochodzi inny aspekt, którym po za chwilę może to, żebym powiedział, ale taką duchową samotność samotność filozoficzną, która polega na młyn z tak zrobić, żeby mi, żeby taka gra była ona szeroka polega ona na tym, że jestem tu niezależnie od tego czy z ludźmi czy bez ludzi nie wyraża tego, że są daleko od blisko to jednak nie może się fundamentalna, że jest to fundamentalne samemu to na niej tutaj można mówić o wymiarze metafizycznym tej samotności w nocy każdy z nas jest w mocnym, by tam prawda jak śnieżna za mało wobec świata zrozumiałego rektora do mazania chyba rozpoczyna np. z rozdrażnienia przy czym Baska jeszcze dodatkową jest opuszczony czy też czuje się opuszczony przez Boga za bardzo ważne też aspekt tej nowoczesnej samotności bomb powiedzmy, że liczy, że co dostała żegna się też tak powiem parę słów za chwilę, ale nasz wkład w chrześcijaństwie w stronę cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza chrześcijańskim z kolei inaczej niż w tej klasycznej starożytności pogańskiej samotność czy była z kolei dojazd taka może mało dla nas oczywista ciekawostka była bardzo powszechnie praktykowana mamy cel taki ruch ojców pustyni 141 do hali z całą noc msza ta, że z narożnego i można starożytności jest zagrożeniem jest pałac jest dokładne dane ten okres między trzecim, a szósty manewr, jaki tam 1 obawę, że ogromna plandeki wielki wewnątrz chrześcijaństwa ruchy obu stron w głowach co do zasady nawołujący wiernych do udania się na pustynię tak my najprościej rzecz ujmując mistyczną monastycznych ta tutaj i to udany na pustynię, jakby już zasada do zasady polegało na takim zerwaniu z cywilizacją tak to czy, iż chodzi o taki wymiar kulturowy tego montaż tej zrywania tutaj z cywilizacją wzywania tutaj z tym światem pogańskim co jest na papierze pogański Basznia po drugie, żydowskim coraz bardziej opresyjne rosną podatki i jeżeli tak dalej tak Darskiego rodzaju formy opresji, jakiej my jednostka zawsze taka słabsza jednostka to zdanie uprzywilejowana nienależące do jakiegoś patrycjatu może odczuwać, więc mnóstwo ludzi, uciekając przed tą presją jednocześnie, poszukując daje im nowej obiecywanej tutaj duchowości to na tej pustyni można byłoby znaleźć trzymała się tam uciekaj i i prowadzi życie może też dzikie ptaki takiego takiej nową możliwość daje taka nowa dzicz prawda czy wyborów są ludzie, którzy uciekają z miasta po to, żeby stać się na nowo dzików sam jej motto w praktycznym sensie, prowadząc dziki żywot co zresztą dodać są bardzo różne praktyki bardzo zróżnicowane od po prostu takiego dzikiego dzikiego koczowania lizaki szałasach aż po Zamora z Murowanej się w jaskiniach najlepiej pełnych uważają, że i Skorpionów albo nie film mieszkaniu na słupie prawda jak Szymon Słupnik słoma rozwijali się na różne zmysłowe umacniają się w rejonach, gdzie generalnie było tak, że Bylica nabić w sektorze byli samotnikami we wspólnocie to znaczy o nim, że jest to jest na tej pustyni lekkich takich większych zgrupowaniach wzajemnej pomocy, aczkolwiek też jednak dość raczej oddzielenia bądź oddzielnych szałasach właśnie czy oddzielnie tam wydrążonych jakiś zmian dla małych oraz z RMI ci, którzy w chwili swojej samotności z dala od innych żyli w Walencji dobrą grą bardzo powszechne to znaczy byłem z posady w cenach bito, gdzie nawet 20  000 osób w areszcie przebywa około 1 miejsce, ale jest spora grupa ma zły bardzo dużego basie to byłoby już miasteczko balet, by ci ludzie zajmowali normalnymi rzeczami to stanowiliby już duże miasto cywilizowane, ale i to po prostu by tylko włącz się po to, żeby nikt nie sądzę, żeby tam wydzielanie bakalie Mar, jeżeli z różnego rodzaju demonami, które ma zrodziły bazy Aviano narożne pochodzi zło duchowe praktyki, chociaż też wielu z nich wielu z nich często popadała już mostów mogłem nic na tamten ruch nie był bynajmniej przedmiotem jednoznacznie na jej afirmacji ze strony ze strony autorytetów na pozostałych aut o tym, zwrócono uwagę zarówno na ich dzikości życie w brudzie niemy CSR i t p . rzeczy, jaki takie walory duchowe kwestia wzięła się na wkład w inny dochodziło do rywalizacji w ascezie prawda między zerem tam 1 drugiego próbował pobić polscy w tym jak bardzo jak bardzo właściwie pod naszą zerówkę dla ich surowym praktykom pozostało po tym, ruchu, o których mówimy o ruchu zjawisku tzw. po te tematy takie krótkie anegdoty przypowieści właśnie o różnych ulicach, którzy wygłaszają mądrości życiowe takie Formuły niekiedy paradoksalne przypominające trochę tradycje Zan w ogóle pewien duch wschodnich w tym jest niewątpliwie obecny w tych mądrość w miejscu, gdzie zwalonych i ascetyczna tego typu mają właśnie coś ze sobą wspólnego na Wschodzie to takie praktyki samotnicze są znane należała nigdy tam zresztą mam dla gmin ta powszechność ucieczki na pustynię, bo takim zjawiskiem tymczasowym nadal działać pustynia była, bo to cały czas mówimy o Egipcie gminy nowy blok bliskim Wschodzie, bo tam tam też tereny Syrii prawda ja mogę Północna Afryka to mój wschodniej zachodniej tutaj odłam to była nasady na wahania poza tym pamiętajmy, że to są, zwłaszcza w tamtym okresie to powstanie też można aż 30 km od Rzymu Betacom względne obraz to nieprawda pamiętajmy, że most nad GKS-em mówił w sądzie wydmy piaszczyste, choć zwykle testowane te są pełne wydmy piaszczyste, więc to może, by jakakolwiek pustelnia Direct powstanie w tamtych czasach było bardzo dużo awans aniżeli na mandat spory odsetek są w niektórych miejscach dochodziło do wyludnienia miast i władz po prostu martwiły się o to kto będzie się zajmował słowa Sługi życia, kiedy większość z łosiem na pustyni asceza po rezerwy może nie większość podają media dużo ludzi poszło na to powtórzę to odczuwalne jest to odczuwalne właśnie dla dla miasta jako Jagiełło jako ubytek nawet były nawet projektu, że właśnie siłą ich ściągać z powrotem do miasta do obowiązków życia codziennego w stolicach puste niebo i chcesz pokazać w jakim sensie jako protoplastów tej nowoczesnej samotności w wlała się protoplastami to oni nie byliby o po pierwszym, jakby kościół w pewnym momencie stwierdził, że trzeba to ogarnąć i uporządkować teren ten ruch został jednak zablokowane i długu skanalizowany w klasztorach w tempie Rzymu Benedykt benedyktyni weto była taka forma lekkie wspólnotowe samotności Wyman surową surową regułę, która raczej właśnie afirmuje asceza uroda, ale i jakieś tam bardzo nieswojo niszczy towarzyskiej prawda zakon szczególne, więc ministerstwo zostało skanalizowane te te ruchy jego zaś podporządkowany jakiejś formy, jakie może reżimowi to, że stało się tak wylewała się wylewać jest formą i zagrażać woda porządkowi w natomiast wydaje się, że Duda nie ma żadnej ciągłości pomiędzy tym, a nowoczesnymi i już są 3 nowożytne tymi postaciami samotności, bo te drogie, że ma taki charakter jak w ogóle cała nowoczesność przesiąknięty przeniknięta duchem świeckości tak drodzy panie premierze jednak ci wszyscy cena ambicji Jeremi ci nawet z napędzają z drugiej strony Święty Antoni nie był samotny Bącal TOZ był kuszony przez demony da jak, a jak nie miały dodała, że jak nie demony anioły da się pojawiały i t d . więc taka zgoda Ruda samotności jednak mamy jeszcze w towarzystwie jest w towarzystwie wielu by także z istoty z żalem wszystkim Boga i szatana to duża nieustannie toczą walkę o twoją duszą, żebym z terenem prywatnym co jest naprawdę religijne FOMC nikt nie jest samotny Anna, żeby być tak naprawdę naprawdę poczuć co to znaczy być zupełnie same zdane na siebie to trzeba właśnie tak jak być może nasze pierwsze Pascal program Pascal był religijny, ale my tych zmian nie czuł, że Bogu było bardzo smutne, że było gdzieś było blisko, żeby się z nim komunikowała głównie chciał nawiązać jakiś kąt tak Bóg Pascala to jest boks to tanie milcząc o tym, nawiasem, mówiąc że w takim totalnie samotnym właśnie mogę być z nikim nie komunikuje Lgota Mosze osobistą, choć bywało, że ogień płonął swoje oddali swoją nadają się raz zapłonął, ale potem już się, ale potem już więcej zapłonęło i biedny Pascal w tęsknocie za tym pierwotnym gaz ten może być racjonalizacja, albowiem racjonalizację w jego przypadku dobrą Chin, ale zakład zamkiem taka jest racjonalna kalkulacja ta nazwa adres, ale jednak też wydaje się jednak istotą UE od, których Pascala była dobra takie momenty i domu trzeba się maksymalnie ogłupić i wtedy właśnie może się poczuję tego Boga obdarza tam nie należy za bardzo wdawać się w jakieś przygody z rozumem bada tylko odwodzi człowieka od właściwej pracy lepiej właśnie się martwią się poszczycić się ogłupia, zwłaszcza jaszczurek właśnie wpadnie jakieś takie otępienie modlitewna my mówimy tutaj to nieomal dosłowny, cytując z wywalczenia Pascala zmyśliła na, więc zgoda taka forma właśnie tak tego samotni, czego on Pascale osamotnione przez Boga Bóg jest osamotniony przez Pascala nie wiadomo czy Bóg szuka Pascala opaska na pewno szuka Boga, ale go właśnie nie może do końca nigdzie na Marsa 3 uchwycić często zagłada kapie artyście fundamentalne fundamentalne doświadczania nowoczesnego on w człowieka, który po raz pierwszy wzięła się wyraźnie czuje wyraźnie czuję tę pustkę metafizyczną, a jednocześnie ta pustka jest z opóźnieniem albo inaczej paska, ale jest też jest kimś, kto odziedziczył po Kartezjusza pewien istotny istotny problem można, by nazwać problemem metafizyki samotności tak to znaczy, jaka toczy się ten problem przełamuje ale, ale w zasadzie go o przełamuje na tyle jednak z nie do końca, a zagraniczne czy udany czy efektywne sposoby ten problem jednak nie przestaje nawiedzać filozofii nowożytnej aż do mów, że to dziś poniekąd warto też ten słynny problem czy, skąd 2 małe w 2 wersjach do postaw my tak, skąd wiem, że ten drugi też tak jak ja mam wnętrza do Kartezjusza płaszcze mówił, skąd wiem, że ci ludzie za oknem to nie są tylko automaty w czołgach wie czemu to czapki tam, w którego grają znalazło się też automaty mają czapki bez przypominają ludzi tylko walenie są dziś jestem bardzo aktualne mówi o dniu dzisiaj są w sensie dosłownym no tak w czapkach, życząc dalszych rodzą może to właśnie był zimowy dzień wywalczone Henryka Wańka tezy brzmią te refleksje na jednych, a drugie werset ten bałam się nazywa soli przyznam, że w ogóle podłe, bo podejrzenie pada w ogóle jestem jedynym beta norma, że rada starożytności z no wy wołał Bursztyna prawda, ale powiedzmy, że może nie dla myślała co ten weźmie doprowadza do kina lat teraz tak oczywiście, ale nic nigdy on tam futbol także problemu nikt nikogo aż tak nie zaprząta no bo nikogo aż tak nie przejął, żeby ktoś naprawdę stało się kimś, kto twierdzi, że jest jedynym beta z rozmazem sztywne ramy w euro później na Bajkale Max styl jednak z takim metafizycznym sensie to uważał go społeczny potrawy to trochę, że to jest pewna różnica dodasz mamy takiej dodają problem metafizyczne naprawdę jestem ścisłym metafizycznym sensie jedynym co istnieje Max trailer w taki ciekawy filozofów dziewiętnastowieczne osobliwa figura pod wieloma względami autor książki jedyne jego jak te są chyba zwariowała na SOR-ach Lazio 21 jego własność jego własność, zwłaszcza w toto jest bardzo ciekawa figura samotnika może 1 z największych właśnie samotników nowożytnej filozofii no może, bo jest sławna modna jest paru samotników właśnie począwszy od kard Hozjusza to nawet osobiście ręczy, że lubił samotności specjalnie po to, pojechał do Amsterdamu właśnie okazuje się, że sam z daleka to jest ustalenie przed jakimi prześladowaniami uciekało ewentualnymi czy obawami, że liczni obawa prześladowanego skierowała do Amsterdamu w Katarze tam w Amsterdamie byli ludzie, zwłaszcza zajęci kupiectwa ambient archiwa mógł się tam czuć jak na bezludnej wyspie wrak fiata wysypiska dostępnego w liście do swego przyjaciela przebywali tutaj do Amsterdamu będziemy tutaj jak 2 na pewno będziemy to ich domach samotnika w tej wszyscy się zajmują wyłącznie handlu w KNF WK jest Jacku, ponieważ zbliżamy się do końca tej rozmowy poufne przez moment takim zupełnie współczesne doświadczenie samotności, bo to jest problem problem no zjawisko społeczne, które narasta w ostatnich dziesięcioleciach myślę pokazują to wszystkie statystyki ma też wiele wymiarów oprócz takiego czysto społecznego właśnie także n p . ten związany ze zdrowiem publicznym, bo okazuje się, że to współczesna zupełnie badania pokazują, że samotność ma mniej więcej taki wpły w na samotność rozumiana jako subiektywne poczucie osamotnienia niekoniecznie musi być ktoś, kto w sensie fizycznym nie obcuje z innymi ciałami albo mieszka w jakiś izolacji ale, że to mniej więcej taki wy Wiera Zwonariewa Sycylia to efekt główne danie główne rodzaje Mojak palenie papierosów nadużywanie alkoholu objadanie się niezdrowa, ale i t d . i tak za mocno że, zwłaszcza jak, jakiej się, tworząc jakieś trucizny własne pełna to znaczy fabuła się, jakiego z trochę przypomina właśnie Reks taki nałóg wpada w Bonn z BOR, dlaczego dlatego, że z 1 strony psychologicznie rzecz biorąc istnieje coś takiego jak na intymne bardzo głębokim poziomie, lecz jako teren taka temperament da ona cecha polegająca na tym, że albo się ma skłonność taką Dolot szkołą albo przeciwnie właśnie raczej się, czego skłania do mniejszej czy ograniczonej towarzysko aż będzie jednak, że najprościej mówiąc to ludzie hak z charakteru po prostu z temperamentu bardziej towarzyscy i minie i aż po ekstrema tutaj mamy dostać taki bardzo równomierny co mam taki rozkład prawda od skrajności do bardziej umiarkowanych forma 11 drugiego zarówno towarzyskość, jaki nie towarzyskość zależy nam, że film tak jak powiedziałem to występuje na poziomie temperamentu czy ta cecha bardzo głęboko ułomna osadzona w ludzkie głębię ludzkiej osobowości wręcz, jakby poniekąd z uniwersalna tak duże oczy niezależnie od tego, że samotność ma swoją historię, że od starożytności na takie postaci jak nowoczesność ma takie postaci to wydaje się, że z drugiej strony na pewnym poziomie takich ludzkich odruchów z tego najgłębszego poziomu który rządzi naszym zachowaniem to jakaś taka, że nieomal stała cecha razem czy to mamy pięcioro stopnia 35 Dziennikowi ową teorią osobowości czy 3 czynnie go teoria osobowości to w tych czy wśród tych 5 bądź 3 czynników zawsze występuje ta oś intro wersja ekstra wersja Maciejczyk do ludzi odludzi ta dowodzi odlot w połączeniu z tym, że bała się dzieje, gdy na salę mamy taką skłonność jak możemy skłonność do alkoholu prawda, ale co może lubić alkoholu i jego o raz na jakiś czas używać i mieć z tego przyjemność bez popadania w alkoholizm czy jakoś żyć bez problemu bez tego robić z tym problemem to na dojazd do domu na to, że nasza cywilizacja dostarcza nam, że to ważny nie wymaże mnóstwo alkoholu, że jest łatwo dostępna jest łatwy dostęp do samo dno, bo na nich nie kosztuje pełna, więc wiem, jakby tej samotności jest dużo ofert jest duża podaż nazwijmy to sam los można, że tu można w każdym razie jeszcze, stosując jakieś takie zgubne klasyfikacje powiedzieć, że jakaś część tego obszaru samotności we współczesnym świecie to samotność nie jest wyboru jakaś część to samotność z wyboru w tym sensie czasem, że mamy oczywiście ludzi, którzy wybierają taki styl życia mamy też ludzi, którzy go wybierają dlatego nasze nie są w stanie za bardzo wchodzić w bliższej interakcji z innymi, ale jest ogromna część osób, które po prostu ze względu na czynniki zostały zaś zmieszał ze sobą do władz można być zarazem jakby charakteru introwertykiem, a jednocześnie mieć z nie jakieś dodatkowe traumy czy lęki i tak dale i albo jednocześnie być seniorem rodu porzuconym czy czy opuszczone do I czynniki mogą nakładać można też być kimś, kto nie jest w ogóle introwertykiem zaś w ogóle nie ma skłonności do do wody sam do zażycia samemu, a też, jakby z powodów losowych jest sam fundament z ZUS bardzo różne odcienie nie ma w zasadzie Legia takiego 1 wzorca bycia samotnym można powiedzieć, że właśnie ma być opuszczonym czy porzuconym czy owdowiały my czy izolowany czy wykluczonym to jest jakiś nie ma wzorzec samotność jest ono bardzo wiele obliczy light my to wszystko co wymieniłem są takie społeczne czy nazwijmy to niezależne zupełnie od charakteru jednostki czynniki, które swym charakterem mogą dokonywać jego władz albo mogą też zareagowała 3 różnie bywa nadamy nasze wsie w gminie żaliła się panda z pań dają tu jest n p . gdy jest całkiem spory odsetek, bo chyba będzie około 30 % populacji to są właśnie ci od złotko wie raczej samotnicy mniej lub mniejsze lub większe, że to nie minimum od razu o ludziach, którzy 30 lat żyją w lesie prawda, bo to jest skrajność, chociaż takie przypadki też miały ostatnie miejsce w sądach taki czy jako stado gdzieś tam został aresztowany wręcz po po wielu wielu latach przebywania w lesie goście policja znalazła aresztował do ważności pokazuje nasz stosunek do, a do tego zjawiska i jaka jest jakąś taką stygmatyzacją samotników wszystkich prawda tutaj to tylko skrajna skrajna postać, ale więź z nie mówimy tylko władzy skrajnych postaciach możemy też tutaj bardziej umiarkowanych, które są czas 3 bardziej bardziej powszechna na mamę skład w Japonii i tzw. dzikich Komor i tak jest obchodzony w ogóle Japonia pod tym względem jest niebywale interesują nas niebywale interesującym krajem, bo to chyba właśnie wynika ze swojej z tej właśnie kombinacja nowoczesności tradycyjnej japońskiej kultury samurajskie jak Samuraj to zysk trochę jednak człowiek z liczną, ale nie samotny, ale na swój sposób jednak na tyle jednostkowy badał odnotowane w takiej swojej Samuraj ski i Schillera to i tak było przeciw elitom kliki komory są takim współczesnej chyba naśladowca w samuraja jest to porozmawiamy z góry zapraszam tymczasem musimy niestety naszą rozmowę kończyć potraktujmy jako prolog domena w samotności to wrócimy do tego tematu dr Jacek Dobrowolski, bo państwo goszczą bardzo dziękuję, że swoją własną filozofię Uniwersytetu Warszawskiego, a po dwudziestej drugiej prof. Małgorzata Jacyno najpierw wszakże
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA