REKLAMA

Jak rozumiemy demokrację? Czy jesteśmy społeczeństwem przemocowym? Odpowiada prof. Małgorzata Jacyno

Data emisji:
2019-01-15 22:00
Audycja:
Godzina Filozofów
Prowadzący:
Czas trwania:
52:41 min.
Udostępnij:

Prof. Małgorzata Jacyno rozmawia z Tomaszem Stawiszyński o tym, co się stało w niedzielę, kiedy podczas finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy w Gdańsku doszło do zamordowania prezydenta miasta Pawła Adamowicza.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Ostatnio słuchałem tutaj Bartosza Dąbrowskiego, który prowadził listę przebojów Radia TOK FM i uświadomieniem sobie, że jest prostszy sposób niż takie oczekiwanie do pełnej godziny, żeby powiedzieć, że jest dwudziesta druga np. 6 i zawsze tak czekałem, że jest dwudziesta, była dwudziesta druga 50, jeszcze 10 sekund, żeby już ta pełna godzina padła, a on po prostu, mówił że jest np. prawie dwudziesta druga 6. To wspaniałe rozwiązanie, które chciałem zastosować, ale jak zacząłem o tym, mówić, to się zrobiła dwudziesty druga 6, niemal prawie dwudziesta druga 7, jest to tylko 30 sekund.  Rozwiń »
Nie wiem w ogóle, co wrażliwsze od godziny na mównicę czas, który zgodzi na nawiasem mówiąc, ale to na osobną dyskusję prof. Małgorzata Jacyno w studiu dobry wieczór dobry wieczór Instytut socjologii Uniwersytetu Warszawskiego zacząłem ze sobą, ale już przestaje być wesoło jak sądzę, bo chciałem panią zapytać o na początku to co się wydarzyło, a w niedzielę w Gdańsku podczas finałów wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy został zamordowany prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

Przypomniałem sobie jakoś naszą rozmowę grudniową, kiedy była pani u mnie w tym programie później rozmawialiśmy jakoś jeszcze z wy dawczynie Anną Jakubowską, która akurat przejęłoby obowiązki wydawcy na ten 1 wieczór i pani pamiętam powiedziała coś takiego w duchu dojść do fety stycznym, że na dobrą sprawę w tym przyszłym roku to zapewne będzie tylko gorzej i żebyśmy się raczej nie spodziewali, że na cokolwiek ku lepszemu pójdzie i tak sądzę, że jakoś szybko się spełniło to pani proroctwo, bo rzeczywiście doszło do jakiegoś makabrycznego wydarzenia, które jak sądzę nas wszystkich pogrążyło jakimś rodzaju szoku po prostu.

Może zaczęłabym mu tego, że to nie jest jeszcze taki dobry moment, żeby Henryk przedstawiać jakieś psychologiczną socjologia zna sprawozdania tak na razie lepiej trzymać się z takimi narzędziami pracy z daleka, dlatego że inny wydaje mi się, że cały czas się dowiadujemy czy przyjmujemy do wiadomości co się stało i lepiej chyba trochę takim zwykłym ludzkim bardziej językiem o tym, też tak my na razie mówić, zwłaszcza że oczywiście to wszystko się pojawia w kontekście na takiego poczucia, że coś jest nie tak z naszą sferą publiczną w ogóle im inny wydaje mi się żony inni też pierwsze głosy, które się pojawiły już interpretację to zwracają uwagę tym, że próbują jakoś się to doświadczenie przemocy wyrzucić ten zneutralizować mówi się sporą internecie Twitterze o płynne zaniedbaniach związanych z ochroną albo o chorobie w inny albo polityce albo polityk ceną

Warto zauważyć, że to nie jest także tech inne różne czynniki możemy umieścić poza naszym ciałem społecznym naprawdę nie trzeba wyjechać z Polski, żeby postradał zmysły czy stracić równowagę inny to są nasi ludzie nasi przestępcy nasi chorzy nasi zdrowi i Heleny porównywała to co się dzieje w Polsce z tym co się dzieje w tej chwili we Francji, bo tam jest też taka bardzo żywa debata publiczna wydaje się, że w ogóle w tej chwili wszystkie bez mała społeczeństwa Unii Europejskiej przechodzą duże wstrząsy też muszę się mierzyć z przemocą w sferze publicznej i zastanawiam się nad tym, jaka jest różnica między nami my naszą sferą publiczną, a przykładowo właśnie sferą publiczną francuską wydaje mi się, że tam po bardziej wprost co mówisz i przypomina się o tym, że historia tego społeczeństwa to jest historia przemocy i zastanawiam się czy nam by to pomogło, gdybyśmy sobie tak powiedzieli, że jesteśmy przemoc owym społeczeństwem po prostu musielibyśmy zejść z naszej auto narracji z bardzo chyba uzewnętrznia na pozycji ofiary ofiara z definicji jest wyjęta z dnia tego typu cech czy tego typu jakości ona pada ofiarą przemocy, ale czy jest obiektem przemocy, ale sama przemoc nie emituje amen to mamy chyba bardzo mocno w naszym samo rozumienie historycznym właśnie uobecnia ona najgłośniej ktoś może przejawiać na różne sposoby mam wrażenie, że wtedy, kiedy widzimy przemoc jako część naszej tożsamości takiej zbiorowej kolektywnej tożsamości rannych to wtedy trochę to debata wyglądałaby inaczej, bo zastanawiam się nad tym jak zrobić jak o jak i jak uchwycić te różnice między naszymi sporami, a właśnie sporami francuskimi to nie jest tak oczywiście, że tym samym taka zmiana inna sprawiłaby, że tej przemocy, by po prostu nie było, ale wydaje im się, że istotne jest to, żebyśmy mogli wyjść 3 z pewnej bym powiedziała polityki przyczynowości, bo mam wrażenie, że coś się pod powtarza w tej chwili nawet w takim przyspieszonym tempie powtarzają się pewne reakcje hali rozumie przez to pojęcie polityki przy sezonowości, czyli taka polityka, która ma pozwoli nam ustalić sens czy im to podejrzewam, że 23 różne sensy, że będzie to wydarzenie dwuznaczny wieloznaczne, że będzie takim promieniotwórczy radioaktywnym odłamkiem cha, który odbędzie się po co jakiś czas pojawiał w różnych sporach w różnych sytuacjach niż wydaje się wtedy, kiedy przyjmie się do wiadomości to, że się ma taką tożsamość przemocą domową to by trochę jest także, aby wszyscy uczestnicy dyskusji wiedzą, że wszyscy wiedzą różne każdy ma założoną niebieską kartę i nawet i tras tak jak powiedziałam to nie jest równoznaczne z tym, że przemoc zniknie zniknąć całkiem to ona chyba nie, ale nie ten nie może nigdy nic tak nie będzie ono o możliwości wyjścia z takiego poczucia, że ciągle nam się coś powtarza, że ciągle doświadczamy tego samego, a nawet pewne historie powtarzają się już takim skróconym tak tempie przyspieszonym tempie wydaje mi się tak mi się skojarzyła jej jak próbował uchwycić te różnice w debacie francuskiej to skojarzyło mi się to z taką powieścią chasydzką przekazywano sobie przez różnych autorów teraz ona trafiła do agendy na Otóż chasydzi zastanawiali się nad tym, jaki będzie królestwo pokoju jak ona nastanie i zastanawiali się nad tym czy trzeba wszystko zniszczyć, żeby pojawiła się nowa rzeczywistość noty nowa, a przyszłość damy im odpowiadanie sobie, że nie chodzi o to, żeby wszystkie rzeczy ludzie zmienili swojej istoty ale, żeby wszystko przesunęło się 1 cm jeśli chodzi o małe pomieszczenie np. taki jak do studiów, by przesunąć 1 cm no każdy musiałby się nauczyć inaczej okrążać ten stół tak siadać miałby trochę inne wykonywałby trochę inne gesty ruchy czułby się też trochę być może wytrącony z równowagi chasydzi mówili, że jeśli chodzi o małą taką ograniczoną przestrzeń to możemy to sobie wyobrazić no ale jeśli chodzi o cały świat każde drzewo każdy dom toby było dużo trudniej, ale wydaje mi się, że z tej opowieści chasydów, by nie wynika coś istotnego, a mianowicie Zień właśnie nie chodzi o zmianę całej istoty, ale chodzi o zmianę pewnych granic poczucia granic, że chodzi o zmianę takiego poczucia sensu i być może to by się sprzedało, zwłaszcza że ten sens, zwłaszcza że właśnie wszystkie społeczeństwa europejskie w tej chwili przechodzą duże przemiany można się spodziewać się bardzo trudnych sytuacji z tego powodu, że no to jest coś co porównałbym do procesu rozwodowego żegnamy się kluczy też zmienia się funkcjonowanie różnych instytucji publicznych i przechodzimy do samodzielnych form życia jak to się dzieje to znaczy jak wydarzenia się tego rodzaju zmiany w sensie czysto praktycznym pytam, bo często się posługujemy taką terminologią, w której powiada się, że konieczne jest głębsza refleksja, o czym się albo, że my jako wspólnota powinniśmy włączyć pewne obszary, które reagujemy z naszego sposobu myślenia o sobie i innych albo, że powinniśmy wspólnie przepracować jakiś kwestię przez związane z przeszłością z włączeniem jakich narracji, które są wypychane pani też mówi o tym, że powinniśmy w jakim sensie zobaczyć własną tożsamość jako nasyconą przemocą założyć 3 na sobie niebieską kartę sobie jako społeczeństwo i jak się w ogóle na poziomie zbiorowym w obszarze tak zbiorowej podmiotowości dokonują takie, które takie zmiany co to właściwie znaczy, że ziemia to powinniśmy zrobić jak to mamy zrobić mam na istnienie wspólnych instytucji instytucji publicznych sprawia, że jesteśmy takim 1 ciałem społecznym, które ma wspólny krwiobieg my po to, są banalne rzeczy jak pan pyta o takie ataki praktyczny wymiar np. właśnie system podatkowy czy 3 szkoła publiczna czy służba zdrowia publiczna zwróciła uwagę na to, że n p . w debatach francuskich rzadko się to zdarza, ale jeśli komuś się to zdarzy to natychmiast jest przywoływany do porządku u nas natomiast można mówić tak po prostu na przykładzie bezpłatna służba zdrowia nie ma prywatnej służby zdrowia i wszyscy się na nią składamy mimo bezpłatnej służby zdrowia mamy zagwarantowany w konstytucji równy dostęp do służby zdrowia co też nie jest zagwarantowana tak w sensie praktycznym nie dali, więc z pewnością ludzie często mówimy o tym, że słabnie więź między na czym to polega niż wydaje się, że to idealny nie jest tak, że to przejście do takich samodzielnych form życia dokonuje się po prostu bez poczucia straty bez poczucia żalu bez takiego poczucia źle będziemy innym społeczeństwem zupełnie być może innym społeczeństwem tylko próbujemy często rekompensować sobie te tracą no właśnie dniu niż w ten sposób, że inni tworzymy żaru dużo intensywnych emocji angażujemy coś co nazwałabym anty wspólnotą to znaczy wyjmujemy sobie różne kategorie zawodowe różne grupy, a tą polską Ziemcowa to nauczycieli jak do lekarzy ING zostają oświetlony rzęsistym światłem i zaczynamy krytykom marsz potępia nowa tkanka stygmatyzować one i potem jak już coś dzieje bardzo trudno jest to zmienić bardzo trudno też przywołać ten te 2 narracje mamy wtedy tylko 1 fotografię nauczycieli, którzy otrzymują mają bardzo niskie marne wynagrodzenia i t d. to jest daru i to jest ta różnica, którą ja widzę między społeczeństwem polskim francuskim nic w każdym razie nie jest tam na pewno tak, że są piętnowane różne grupy, ale jedno też rozumiem to on byłym już, że dzieje się to w pewnych specjalnych warunkach, kiedy próbujemy mieć takie poczucie więzi pomniejszy dają dają dają one dają poczucie współrzędnych tak czy i jak ja się z kimś mówiła mi ktoś mnie pyta, gdzie ja jestem ja mogę powiedzieć coś więcej oprócz gola, a tutaj są takie szare ściany farb jak ten ktoś ma trafić takie muszą znać adres jak mówię o współrzędnych MON na myśli właśnie taki adres społecznym na jesieni inny temat społecznej związane z więzią, jeżeli tracimy te więzi na to właśnie jesteśmy w takim pomieszczeniu, w którym są szare ściany i nic więcej nie możemy powiedzieć dlatego każdej każda taka sytuacja w, w której możemy, choć czuł się jeszcze raz z taką takie braterstwo bliskość z innymi wydaje nam się bezcenna i rozumiem, że dlatego właśnie tak intensywnie przeżywamy różne takie sytuacje, kiedy stwierdzamy, że jest np. jakaś patologia nieprawidłowości jest Andrzej rzeczy tam, bo to łączy tak wymyślił on to jak czytam komentarze do urn do pewnego wydarzenia takiego i zobaczyłam w PiS nie nie da się ukryć, że zajrzałem tu tylko po to, żeby zobaczyć właśnie te komentarze także jestem coś takiego inna rzecz, że czujemy jakiś rodzaj ciepła tak uczestniczący właśnie w takim paradoksalnie czas nachodzi go właśnie sytuacje jak naładowana agresją przemocą tak w domyśle, że chodzi o intensywnym aromatem łączność współrzędne, tak więc więc dobrze by było, żebyśmy tak się czuli, jaka jest właśnie osoby, o których wszyscy wiedzą, że mamy założoną niebieską kartę może może się uda nam się tak nie rozmawiamy o pomaga non fit and mamy ten krajobraz społeczny, który pani opisała ten krajobraz ludzi przebywających w szarych pomieszczeniach, z których jest tylko jedno wejście Jona często polega właśnie na jakimś zorganizowaniu się przeciwko jakiejś grupie społecznej no bo tylko wtedy się czuje jakiś rodzaj przynależności kiedyś wspólnie z innymi piętnuje, ale jakichś innych i społeczeństwo jak też pani powiedziała, który jakimś sensie od własnej przemocy czy od własnej dyspozycji do przemocy tożsamości przemocowych się izoluje nie chce tego nie chce jej widzieć nie chce o nich pamiętać mamy tu do czynienia z taką psychoanalityczną rzecz ujmując sytuację rozszczepienia i wyparcia i teraz nagle następuje jakaś inwazja na to się dzieje na oczach nas wszystkich inwazja bardzo brutalnej nagiej przemocy, a także nie jesteśmy w stanie tego z takim prostym sensie odwrócić wzroku, bo po prostu mamy to transmitowane 24 godziny na dobę, ale jesteśmy w takim dniu, w którym właśnie wszyscy wychodzimy i próbujemy się jednoczyć, ale poprzez elementy nazwijmy to pozytywne nie przemoc owe tylko nie, piętnując go właśnie to pozytywne, że wspólnie pomagamy dzieciom poprzez tę inicjatywę i taka inwazja następuje i co dalej no właśnie lotniczymi żyjemy z kością w gardle i to zrozumiałe, że staramy się jej pozbyć się z nimi jakoś też ze zrozumieniem się odnosi się tak do tego, że się, że usiłuje się znaleźć jakąś przyczynę może wiązkę przyczyni ale, ale właśnie też z tego powodu duże, że przez najbliższe dni będziemy musieli mówić oddychać jeść mając cały czas te koszty w gardle nie pozbędziemy się jej na to właśnie dlatego pomyślałam, że możemy nazwać się dobrze by było tak ości powiedzieć sobie, że jesteśmy po prostu społeczeństwem przemoc owym tylko chciałabym tak tylko, że to może, bo gotowe to jest to jest bardzo radykalny wbrew pozorom to, bo to brzmi nie nie pan, że niewinnie, ale brzmi, kiedy się to wypowiada w taki sposób dostępne w każdym razie, ale wbrew pozorom jest bardzo radykalny gest psychologiczne nagle to co wyparte dostrzec no bo to co wyparte niewidoczne siłą rzeczy sobie właśnie, a nie nie do koła, bo oczywiście też istnieje taka strategia, która w, jakim sensie pozwala nam zneutralizować te naszą własną przemoc to znaczy włączyć w to co się wydarzyło właśnie w tym Strumień codziennej powszedni przemocy tak to nazwijmy, ale i np. przypisać odpowiedzialność czy winne no choćby jakiś grupie społecznej, która ponosi odpowiedzialność bezpośrednio za to co się stało i w związku z tym no mamy tutaj wtedy prognozuje na ten gest, który pani powie, o którym pani powiedziała tylko właśnie pełne kontinuum stan z macierzą organ długo jak tylko o to będzie możliwe będą właśnie mówiła 1 ciele społecznymi, które im też niekoniecznie musi się ze sobą czuć dobrze zwróciłam uwagę na to różne winnych debatach poza polską, która się odbywają nie relacjonuje silny aktów przemocy 12 trzeciej czwartej strony, dlatego że zazwyczaj każdy przechodzi do studia z takim rejestrem rannych, których doświadczył bezpośrednio albo, identyfikując się z kimś z czymś poglądem zwróciłam uwagę, że właśnie Chełm w tej chwili we Francji, gdzie bardzo dużo się dzieje takie rozmowy są natychmiast to ucisza one i nikt nie kontynuuje tych wymian i rozumiem to w ten sposób, że jesteśmy blisko znamienia sfery publicznej Brink i rzezie przygotowujemy się do innego jakiegoś wyobrażeniach inne sfery publicznej jako ringu tak, jako że muszą czymś naturalnym zwyczajnym staje się wymiana ciosów no bo ich już zostało właściwie przynajmniej w Polsce jak sądzę naczynie ja mam nadzieję, że jeżeli zachodzi dużo mniej, ale są zróżnicowane głosy Iwona Bednarz jest problemem to myślę dużym luzie my mamy małą samowiedzy, ale nie w takim sensie, że jesteśmy nie dorobił zaginięcie zapóźnieni, ale w takim sensie już zdaniem Anny też przy pełnych badań, które mogłyby być w takich momentach przywołane które, które stają się też częścią świadomości społecznej to jest bardzo ważne tak, żeby wiedzieć jak się jak się idzie nie ma jak się dziś niż my, żeby znać swoją historię najnowszą to wtedy to wtedy też, że nie dowiadujemy się, że jesteśmy społeczeństwem przemoc owym tak nagle w którymś momencie, ale jakoś to mamy czas, żeby to przyjąć do wiadomości tylko można wypracować tego rodzaju cały czas przepraszam wracam uporczywie glonów do tzw. praktyki praktyki ich rodzin w obszarze, którym się poruszamy właściwie rozróżnienie sam na teorii praktyka jest problematyczna, bo chyba trochę tak ta praktyka wygląda jak wygląda nasza teoria odnosi się warunkują te stare ale, ale zapytam no tak naiwnym, który oczywiście oczywiście ja ja tak jak powiedziałam wolałabym nie podchodzić z jakimi konkretnie narzędzia, ale prawda koncepcjami dlatego odwołała bym się do takiego wymiaru uniwersalności, a mianowicie, że dobrze, że to jest taka podstępna oba zasada etyczna mówiąca o tym, że jesteśmy zobowiązani chronić słabszego i bardzo często w codziennych sytuacjach jesteśmy osobą słabszą albo właśnie tą silniejszą i osoba silniejsza zawsze jest zobowiązana do tego, żeby chronić słabszego także przed sobą tak mu wtedy, kiedy my jesteśmy musimy musimy pamiętać o tym, że my też mamy silniejsi w różnych sytuacjach proponuję do pani jako pewną uniwersalną regułę życia społecznego czy, a i tak nam takiego ćwiczenia ma niebieską kartę jestem przemocą dała nadzieję, że byłam silniejsza, ale w wielu sytuacjach i mam ich tak jak tak jak się chroni słabsze istoty nie tylko on nie tylko dzieci nie tylko zwierzęta, ale także dorosłych z o słabszych chroni się przez to, że nie mają Niewiem dostępu do hobby n p . do sfery publicznej tak czasami trzeba chronić innych gości przed sobą inni, ale ten to ćwiczenie duchowe, które pani lekturę pani proponuje tutaj to jest coś co stoi wydają się radykalnej sprzeczności z pewną filozofią bardzo silnie tutaj propagowano po osiemdziesiątym dziewiątym roku nie tylko tutaj rzecz jasna, bo to neoliberalna narracja, która popularna jest w różnych miejscach świata, ale tu w szczególności też z różnych powodów ona była bez alternatywna w tym okresie nie można też w jakim sensie zrozumieć, dlaczego ona bez alternatywna była nawet negatywnie, oceniając okoliczności, ale rzeczywiście ona była bardzo silna i głosiła powiedział nam zupełnie odmienny rodzaj wizji świata i też tego jak układać relacje międzyludzkie raczej polegający na tym, że moja siła jest pochodną mojej wartości jest pewnego rodzaju wskaźnikiem też tego, że jestem zaradny, że dobrze sobie radzą, a inni skoro są słabsi no to sami są sobie winni im wydaje mi się, że rzeczywiście to nasze Imaginarium w tej chwili jest przechodził wstrząsy dajmy się istotne to się jednak mówi się darwinizm społeczny Jan i chciałabym teraz odwołać się do tej antropologii właśnie liberalnej nie neoliberalnej Bocian co się mówiło o tym, że liberalizm neoliberalizm właśnie dlatego są atrakcyjne proste w wyjaśnianiu, ponieważ w zasadzie nie dysponują to niema żadnych dogmatów innych, a więc nie ma też pewnego rodzaju przemocy tak nie trzeba nikogo zmuszać do przyjęcia tej zimy tego poglądu tego stanowiska i to jest atrakcyjna antropologia powiedział, abym im taka antropologia, która mówi o tym, że uwzględnia właśnie tę naszą przemoc są BOŚ zachłanna żona łączność i mówi o tym, że jeśli chodzi o sferę ekonomiczną to tutaj to z naturą zachłanności żarłoczna niszczeje będzie mogła sobie hasać natomiast wynikiem tych relacji ekonomicznych tak, ponieważ np. będę zabiegała o to, żeby pan był moim klientem czy też raczej w tych wizjach jak się dzisiaj mówi fałszywych barteru tak będzie musiał wymieniać towarami będzie zależało na tym, żeby utrzymywać poprawne stosunki po prostu z panem fakt, czyli stosunki społeczne będą czymś co się będzie Skra pisało jako efekt w relacji ekonomicznych czy kandydowało tak będzie skutek mogą bez nudy wciąż pełnych stosunków społecznych my w tej chwili widzimy, że nabrałem ochoty na jakąś taką galaretkę wie pani w toku albo owoce kandyzowane była w 2 zlote składek na moment podzi w, bo musiałaby spokój i t d. ja jakoś nie chce powiedzieć tak, bo oczywiście w tej chwili intensywnie czyta się obraca się, zwłaszcza do Hayeka niedawno było polskie wydanie ono już niemal nie budziło takiego zainteresowania Ulrich von Hayeka ekonomista jest wolny rynek, który ma lektura prawda z lat osiemdziesiątych znana w latach dziewięćdziesiątych Janusz Korwin-Mikke to pamięta, że propagował właśnie, więc realny, ale to już jest to już jest raczej doktryna neoliberalna natomiast chciałbym powiedzieć mu się, że był to pewien projekt, który opierał się na pewnej antropologii, która powinna, zwłaszcza w kontekście tego co się dzieje w społeczeństwach europejskich, ale także w kontekście właśnie tego tematu, na które się umówiliśmy relacji między kulturą naturą konieczności ochrony środowiska i t d. no to kim przestaje być staje się przedmiotem ataków właśnie z tego powodu, że to jest taka doktryna, która mówiła o możliwości nieszkodliwego zbawiennego dla wszystkich rozwoju tymczasem od lat dziewięćdziesiątych ta koncepcja już w tej chwili jest trochę zapomniana tu od lat dziewięćdziesiątych mówiło się o głębokiej ekologii i ta jest taka takie stanowisko, które zakwestionowało i kierunek rozwoju i możliwość ciągłego rozwoju mnie się podoba jak właśnie czy Francuzi klienta, a strona prawicowa, ale mam namyśli taką prawicę francuską co, do której cywilizowani nie ma wątpliwości ta skrajna lewica Francuza elegant and we włosy takie poglądy jak tutaj lewica w Polsce ten dla bezdomnych psów Rudno to to na tym polegają wstrząsy w Imaginarium możemy już dobrze nie znamy współrzędnych nie znamy kierunków co jest lewicą co jest prawicą co tak co jest legalne co jest prawomocne prywatne publiczne to tt wszystkie kategorie są problematyczne, bo pojęcia idee nie funkcjonują sobie spokojnie nie usypiają słownikach i czasami ktoś coś ofiarowuje, zwłaszcza jak pisze prace zaliczeniowe są to budzi chmury albo, na które tak ona Th zaś w planach także jest generalnie z laboratorium Hampel słabo kontaktuję to to jest raczej to jest chłopów funkcjonowanie obecność znaczeń idei literaturę pani się tutaj tak naprawdę w obecnej chwili, gdy im w życiu społecznym my raczej przypomina film, który z filmów Tarantino tej strzelanina tak, a nie takie przechadza niesie tych idei od słownika dosłownie i Katowice PL i też zajrzeć tam kogoś odwiedzić w dole są to on tonie tak funkcjonuje i to właśnie dobrze widać je dzisiaj dzisiaj bardzo dobrze widać to niestabilność, kiedy wszystkie znaczenia pojęcia zostały zostały rozkopane no, więc właśnie prawica to do tego jeśli już będzie taka możliwość do tych pojęć używa w wrócę, ale chciałabym powiedzieć ostatecznie co podoba mi się w tej argumentacji prawicy francuskiej, a mianowicie właśnie się mówi ono PKB o rozwoju to oni robią wrażenie takich zdezorientowanych mówią o rym to słyszymy, jaki jest cel ale jaki jest cel tego celu oraz szlak to ta to nas niepokoi dajmy się, że to bardzo trafnie bardzo kategorycznie powinny właśnie każe zapytać o możliwości naszego hymnu takiego funkcjonowania, do którego się przyzwyczailiśmy, bo widzimy, że np. taka idea bardzo nośna w latach dziewięćdziesiątych Zielonej konsumpcji, czyli takiej konsumpcji świadome i refleksyjnej oczywiście tam się zmieniały style mody inne, ale wydawało się, że to jest coś co Pogoń CNN powiedziała 2 formy podmiotowości nowoczesnych społeczeńst w, a mianowicie obywatela i konsumenta, ale można nawet powiedzieć, że te podmiotowości obywatela zaczęto zastępować podmiotowością konsumenta no i idea idea haczyk ten projekt z różnych powodów trzymania się różnią się czymś wyróżniają obywatela konsumenta to znaczy, że czym się różni obywatele od konsumenta na konsument przede wszystkim jest właśnie taką bardziej samodzielną formą życia to konsument też ma takie przekonanie, że różne swoje swobody wolności wybory z tych moralnych spółki swoje wybory moralne to niesłychanie istotne może realizować na rynku, ale muszą, że rynek tworzy taką przestrzeń praktykowania demokracji, ale też daje możliwość wywiązywania się z obowiązków moralnych Knighta idea upadła na stopniowo stopniowo inne odpadały z nich różne elementy z różnych powodów także z tego powodu oczywiście, że to, że innym mamy w tej chwili stagnację siły nabywczej zwłaszcza, gdy niektórzy mówią o stagnacji niektórzy mówią o tym, że żadne zmniejszyła się siła nabywcza, bo ty jesteś czekamy jak się tę siłę nabywczą rolniczych prawda i ich wtedy w zależności od tego albo albo widzimy, że jest stagnacja albo musimy powiedzieć o tym, że albo musimy zauważyć, że żarty to siła nabywcza spada w społeczeństwach Unii Europejskiej no, więc to jest 1 rzecz druga rzecz np. teraz też słyszałam, że inne są apele w mediach publicznych francuskich o to, żeby nie korzystać z sądów nie korzystać z przecen, ale o opinię publiczną wstrząsnęła wiadomość, że to jest to jest to z innego porządku wydarzenia, ale mówi o tym jak rozpadała się ta idea właśnie Zielonej konsumpcji opinię francuską wstrząsały wstrząsnęła wiadomość, że Amazon zniszczył może kilkaset tysięcy może kilka milionów całkiem nowych produktów chodzi oczywiście autorzy nie wszyscy odbierają te produkty albo jest wracają albo są uszkodzone opakowania n p . i teraz składowanie tego kosztu kosztuje oczywiście, więc producenci wydają dyspozycje o zniszczeniu po jakimś czasie Mann i wynikało, by z tego, że inne we współczesnej ekonomii zarabia się też na produkcji co na nich szczenię w produkcji po to jest taka powiedziała no paradoksalną już sytuacja w domu liczna w rulon blachę trwała ta która, która po prostu każe powątpiewać czy tak w taki oto sensowność sensowność innych ratowania środowiska za pomocą właśnie takich indywidualnych strategii konsumenckich za pomocą stylu życia stąd też np. teraz się pojawia dużo takich projektów, które byłyby jakąś formą wspomnienia uczynienia tak znalezienia jakichś innych zbiorowej podstawy ten pomysł jest krytykowany, ale też jest, ale też jest rozpowszechniany gminy to jest pomysł hola Ariel SA nie mniej niż Filipa jest on tak, ale Paula Harrisa, który rozbieżność przypadkowa nazwiska aktora jak Air, który mówi o tym, że należy należałoby przede wszystkim zacząć od ustalenia tego co nam jako obywatelom jest niezbędne do przeżycia bite są oczywiście powietrza i woda, a raczej zaczyna naprawdę takie właśnie liberałowie od bardzo elementarnego poziomu, a może szczoteczka do zębów manierka strefa euro Bochenek chleba albo coś takiego to po prostu powietrze-woda dał mu być może z problemem mimo, że to dla nich na nic ani jest taki projekt w tej chwili właśnie ekonomiści francuscy różne rzeczy wyliczają je także to czy stać społeczeństwo francuskie na dochód podstawowy tak mówi o społeczeństwie francuskim, żebyśmy mieli trochę więcej przestrzeni oddechu, żebyśmy mogli zobaczyć też tak przynajmniej mam wrażenie, że nasze przywary mam wrażenie, że jak podsuwam pod oczy państwu fotografię społeczeństwa francuskiego to wydaje się, że nie jest takie bolesne, że my jesteśmy zacofani zapóźnieni prawda on po prostu popsuły widzimy pewną różnica no, więc ceny mówili, że nie mówi się takim projekcie, ponieważ pani nasze jest takich wyliczeń ścisłych ekonomistów wynika, że dochód gwarantowany jest w tej chwili absolutnie niemożliwe im też tartak groby budżet nie uniósł mówi się n p . o tym, że, aby woda do 40 l dziennie była na innych w ramach podatków VAT, czyli nie nie była upubliczniona winnych, żeby było to dobra upublicznione po, żeby były różne stawki, ale jeśli ktoś myje samochód na to przekraczać 40 l na dobę i choć jej hale w pierwszą stawkę zaczyna płacić jeśli ktoś ma prywatny basen Noto wchodzę na kolejną stawkę najmu reszcie stawki dla korporacji z tego powodu duże, ale nic nie ma w tej chwili nic w zasadzie co będzie mobilizowało do tego, żeby one po pierwsze, oszczędzać po drugie do tego, żeby poszukiwać jakichś technologii np. pozyskiwania korzystania z tzw. wody szarej tak to już takiej wody, która nie wymaga intensywnego oczyszczania, więc jest leje mówi się też o takim projekcie posiłków w ramach w ramach systemu podatkowego posiłków bez dla wszystkich dzieci z tego powodu, że przygotowanie tych posiłków mniej kosztuje mniej marnuje się żywności my dorośli dzieci mają więcej czasu jak wracają do szkoły, więc są takie projekty, które innym mają właśnie przywracać im było się są poszukiwaniem takich kolektywne form życia właśnie ze względu na konieczność ochrony środowiska po nim, ale zarazem zaraz owego kontekstu środowiskowego jeszcze wrócimy, bo rzeczywiście tak jak powiedziałem na początku umawialiśmy się na rozmowę o naturze i kulturze w kontekście polskich sporów o Puszczę Białowieską chodziki niezwykle mocnych elektryzujących emocjonalnych sporów, które przechodzą płynnie od takich naładowane rzeczywiście bardzo intensywnymi uczuciami debat były w portalach społecznościowych po już takie bezpośrednie akcje blokad poranku czynne szarpaninę i t d. natomiast mówi pani od tych projektach rekonstruujący wspólnotowość społeczeństwie francuskim jednocześnie nie od pewnego czasu docierają do nas bardzo radykalne sceny z ulic francuskich miast regularnej wojny momentami pomiędzy protestującymi ubranymi żółte kamizelki, a policją, która skądinąd dostosuje dość bezpośrednie środki interwencji i myślę, że to też daje pewien dystans do tego co dzieje się czasem na ulicach polskich miast i do tego jak Polska policja zachowuje, która wydaje się być zgoła jednak łagodna nawet w tych najbardziej drastycznych tak nie mówi o patologii, ale Aleo mówi o interwencjach na ulice podczas takich zbiorowych w sytuacji w porównaniu z tym co robi policja francuska, bo to jest już naprawdę rzeczywiście coś co ciężko oglądać mam no to jest taka sytuacja, która pokazuje na poruszone w tej chwili usiłujemy się z określeniem tego co jest legalne i c jest prawomocne i w tej chwili we Francji bardzo dużo mówi się o tym, że władza nie ma prawomocności tak nie ma nie jest uznawana i że to nie jest tak, że będziemy się wymienia się argumentami ten Totem tamto zrobił Ależ byłam sama jak przejmuje władze to jest odpowiedzialna za porządek publiczny i ta odpowiedzialność za porządek publiczny nie oznacza, że jest on klucz do policji jak trzeba to otwieram ten pokój wylatuje policja bada, bo to zupełnie zmienia sens demokracji to by znaczyło, że jak ja idę na wybory to przede wszystkim rozważam tą komu chce dać legitymację do tego, że to, że urzędy prowadzą policja czy wojsko rynek już w ogóle nie trzeba mieć programów tylko heavy metal Chem komuś powierzyć z drugiej strony powiedziałbym rozumienie państwowości w duchu bardzo klasycznej definicji Maxa Webera, że państwo to instytucja ma monopol na przemoc ma ono monopol na przemoc, ale istotne jest to czy ten monopol jest widziany jako prawomocne i to ten przypadek francuskiej dobrze pokazuje jak to jest Jan k Gminny oczywistość robi się coraz bardziej fakturować jako oczywistość jak n p . się raz 0203. pobierze też darwinizm społeczny to wtedy zaczyna albo n p . my rozmawiamy w tej chwili o antropologii i liberalnej, że to jest pewna antropologia chętnych, że nie ma w tej myśli Henry nic takiego się, że może ona skądś pochodzi, że my jako swoją socjalne zależy już, że układana projektuje nam pewną rzeczywistość no, więc jak rozpadają się takie wyobrażenia no to wtedy mamy do czynienia z bardzo trudnym momentem, bo tak jak powiedziałam to nie jest także czy po prostu wymieniamy sobie znaczenia jedne na inne tylko, że te też znaczenia o nią stanowią o takim naszym krwiobiegu, więc właśnie dlatego się mówi o tym, że, że w tej chwili nic definiuje my sami się demokracji to czemu w takim bardzo otwarty sposób, że musimy sobie powiedzieć, o co chodzi o Unii Europejskiej czy chodzi o demokrację czy chodzi on wyścig globalny czy chodzi o asymilację chińskiego modelu kapitalizmu to wprost się stawia te w Toronto tak się sprawia stawia tę kwestię jako właśnie taką alternatywę i siłowanie się między tymi 2 różnymi projektami niedawno też ukazała się natychmiast została przetłumaczona na język angielski inne została książkę sza my no i 1 jego książka podłe ciała jest filozof haki z młodego pokolenia w pańskim wieku w inny to jest chyba dla dróg jego książka ta historia Bruno też od razu przetłumaczoną, a Gershwina i innych właśnie ukazała się jest dyskutowana jego książkę książkę Societe ani gubernator, czyli społeczeństwo, które nie daje się rządzić nim no bo co się dzieje wtedy, kiedy nie ma było władza nie jest prawomocna traci prawomocność co się dzieje wtedy, gdy się w no no jak się pojawiają to samodzielne formy życia i kiedy nie ma znikają teraz widzimy jak szkodliwe było osłabianie np. związków zawodowych inni, dlatego że niema Skin usiąść dostali morskim rokować mógł to się okazuje o wiele bardziej wydajną strategią skądinąd właśnie w tym ruchu żółtych kamizelek uczestniczą przede wszystkim adwentyści mu już coś Harrisa, a dentyści, czyli nawet, gdy w drugiej kolejności dopiero ci, którzy oddawali białe głosy u nas nie ma tej tej tradycji, żeby tak, że taki sposób o tym, mówić zazwyczaj się to kwalifikuje jako przeja w analfabetyzmu politycznego jak są nieważne głosy tak się do nas, by prawda mówi, że to wcale, że ta jest analfabetą politycznym rzeczy batem broszury inaczej może tylko krzyża, jaki będziemy stawiać tak dalej także inni natomiast plan, ale tam jest ich na radnych jest tradycją polityczną oddawanie głosów białego czy pustej kartki tak, by była po polsku najlepiej chyba innych gminnych i legginsy są 2 kategorie najliczniej obecne w ruchu żółtych kamizelek czyli, czyli akcenty Szcze ci, którzy nie chodzą na wybory, czyli 50 % tak jak większości społeczeństwa europejskich no i druga kategoria to są właśnie ci, którzy oddawali białe włosy z Societe anonimowe Noble, czyli społeczeństwo, które nie daje się już rządzić, dlatego że ludzie wypracowują sobie w holu za państwowe formy życia nie wiem czy w polskich mediach podawane informacje o tym, że ponad połowa radarów w tej chwili została zniszczona, dlatego że we Francji Ronald Reagan to jest związane z tym, że ograniczono dozwoloną prędkość z 90 do 80 km, gdy pojawiło się wiele nowych radarów chory i oskarżoną rząd francuski, że po prostu robi taką składkę na państwo tak, ponieważ wszyscy od lat przyzwyczaili się do pewnej prędkości to te z tego co mi wiadomo jest dzisiaj już Barana słyszałam takie głosy z rządu francuskiego, że w sumie jeśli to jest problem to możemy wrócić do 10 km ma 83991000 różnych ofert wstępnych etapach, tak więc widzimy ekskluzywnego, a więc widzimy, że się, że się że, ale widzimy, ale to jest utrata to raczej świadczyłoby o tym, że państwo traci traci prawomocność więc, jakby napotyka 1 rzecz to jest pewien projekt ekonomicznej polityczne jaki, jaki w tej chwili się pojawia w tym porządku europejskim, ale druga rzecz takie granice takie granice rozwoju granice wzrostu netto pojawiają się też granice bym powiedziała zindywidualizowanie, a tak ultra indywidualizm u nas ślubu mnisi PRL tak indywidualizm okazuje się, że bardzo trudno jest zarządzać takim społeczeństwem jeżeli, jeżeli inny np. ratowanie życia ratowanie zdrowia stanie się kwestią indywidualnych wyborów, czyli np. stanie się tylko kwestią Filantropii to znaczy, że jak chce autoryzować swoją decyzję chce decydować dlatego, że to państwo, że wydaje też pieniądze są marnowane lekarzem przejadają kradną w i tanga apel i t d. więc Elby w tej w tej w tym projekcie neoliberalnym przyjmuje się, że teraz każdy będzie miał lepszą kontrolę nad tym jak ty, ale tej to jest wielki problem, bo co to znaczy, że jak chce autoryzować swoją decyzję no to ja nie chcę, by móc decydować o tym czy tam ma być leczony czynie nie chce tak uważam, że już, że nie powinnam, podejmując relaks w Chinach hoduję owce na dachy oczywiście mógł pan Heniek liczy się dla mnie, ale i to, że za pozytywną uważam uważam, że nie bierze sobie mam niebieską kartę tak wolę powiedzieć tak jestem przymocowaną do niej i nie jest w tą dwójką właśnie w ten sposób powstaje społeczeństwo, którym się w ogóle nie daje rządzić, dlatego że dlatego, że no no i czym będziemy się kierowali ich w tych sytuacjach, tak więc myślę myślę, że dla każdego ostatecznie byłaby to bardzo trudna decyzja OPEC był, bo wyobraźmy sobie, że przecież też moje środki finansowe będą ograniczone i dresy janusze janusze sama podejmować decyzje, więc rzeczywiście tam taki system publicznej służby zdrowia no wy daje nam takie poczucie, że uczestniczymy w krwiobiegu, że spotykamy codziennie ludzi, którzy na sortowanie i których my ratujemy tak i to to jest właśnie ta więź z ptakami jej się, kto o, której na co dzień nie myślimy natomiast teraz wyraźniej widać, że zawarliśmy jakąś umowę społeczną no i że duże, że ta umowa społeczna jest w tej chwili zrewidowano się, że jest pod znakiem zapytania, ale też zrewidowana w sposób bardzo o drastyczne momentami też bardzo realne szkoda, że np. oddajmy cześć to, że to, by np. pozwoliła nam uniknąć bardzo prosty sposób pewnych pułapek zwróciłam uwagę na to, że wtedy, kiedy dwa -trzy tygodnie temu miała miejsce taka sytuacja na w paryskim pogotowiu, że osoba, która czekała na przyjęcie przez lekarza po prostu się nie doczekała zmarła w poczekalni to natychmiast lekarz inwestują w Polsce bardzo często lekarz natychmiast powiedział, jaki jest algorytm obliczania efektywności pracy w pogotowiu ratunkowym Nathana algorytm mówi, że jeżeli jakiś pacjent trafia w krótkim czasie drugi raz do pogotowia ratunkowego to ich efektywność spada to oni powinni pacjentem tak się zająć tym pacjent przez rok już na tamto na to pogotowie nie przechodził no ale wiemy, że skoro były cięcia w służbie zdrowia to bardzo wiele osób będzie długo ignorował różne objawy, bo wizyty mają np. wyznaczoną za kilka miesięcy w naszym przypadku dopiero za tak 6 lat temu w 2 w no, więc właśnie do teatru to jest pewnie odpowiedź na pytanie, dlaczego wciąż nie jest ustalony termin koszyk gwarantowanych usług medycznych najwięcej, bo można, by tam było wpisać prawdę mówiąc też lot w kosmos w filmowej reż Anton Olechnowicz to po trzeba poczekać tam można się zachwycać numerek na rozwiązanie, choć zarazem z badań domowych o darmowy lot ta forma w szwach, a w park Zdrojowy z tak możemy możemy fantazja mecz z obrońcą Legii od lat znają nasze konto to zwróciło moją uwagę, że w debacie francuskiej obeszło się bez nagonki na lekarzy, a inny, bo on od razu mógł powiedzieć, jakie są algorytmy tymczasem u nas jest także albo narzekamy na służbę zdrowia, a potem się w pył zamieni się orientujemy, że młodzi lekarze opłacają ze swoich marż ich wynagrodzeń w swoje kształcenie tak robienie specjalizacji nie tylko kupują książki, ale tam z tego co pamiętam uczestniczą w różnych szkoleniach i t d . tak więc dajmy się, że to jest istotne mówimy osobną różnych nieprawidłowościach, a potem bierzemy się trujemy i ratujemy walkman niejaka jako osoba syndrom Münchhausena trudniejsze chwile w bardzo dziękuję prof. Małgorzata Jacyna nie rozmawialiśmy na dużej kulturze prawie, choć właściwie rozmawialiśmy, bo o kulturze jednak po maturze też w jakim sensie, ale z problematyką czujemy tę kwestię mam nadzieję przy okazji którejś kolejnej rozmowy tymczasem raz jeszcze bardzo dziękuję dziękuję prof. Małgorzata Jacyno była państwa gościem teraz informacja po informacjach Robert Ziębiński to mówimy o horrorze literackim w szczególności opowieści witraż cała upiorna opowieść, która się właśnie po raz drugi ukazała poparł
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: GODZINA FILOZOFÓW

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!