REKLAMA

Filip Bajon:"Mamy CBA, to brzmi poważnie, ale wiemy, że możemy spać spokojnie"

Data emisji:
2019-01-17 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
W studio:
Czas trwania:
22:26 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Filip Bajon, reżyser, dyrektor studia filmowego "Kadr". Rozmowa dotyczy kondycji finansowej studiów filmowych, specyfiki pracy polskiego przemysłu filmowego, zapowiedzi ministra kultury, aby studia ze sobą połączyć, ale także kontroli CBA w siedzibie studia "Kadr", która właśnie trwa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, dzisiaj gościem Kultury osobistej jest reżyser Filip Bajon, dyrektor studia filmowego Kadr, dobry wieczór. Scenariusz filmu o Polsce jaki się pan ostatnio kołacze pogłowie? Rozwiń »
A, to jest to jest bardzo dba bardzo skomplikowana sprawa i trudna bez nich pełno było pani natychmiast na to odpowiedzieć, bo myślał o tym, ale wiem, że to jest bardzo skomplikowany i trudne dla dana pisania scenariuszy to jak można oczywiście jak nasza rzeczywistość 3, która jest również trudna do wody do opisania to w ostatnich dniach szczególnie tak mocarstw w tych smutnych dniach.

A dzisiaj w kulturze osobistej wracamy do tematu, który już poruszaliśmy w radiu TOK FM ostatnio gościem był chociażby Krzysztof Zanussi chodzi o plany ministerstwa kultury i połączenia studiów filmowych i zrobienia z nich 1 wielkiej instytucji profesjonalnej instytucji, która będzie poważnym partnerem dla realizatorów wysokobudżetowych produkcji europejskich i amerykańskich, czyli coś w końcu będzie tak jak mówi ministerstwo poważniej profesjonalnie.

Bo do tej pory było jak ja nie rozumiem, że po pierwsze, czy związku przyczynowo-skutkowego między próbą likwidacji studiów 3 studiów, które pozostały podamy w zespołach filmowych, a wielką produkcją amerykańską tu nie ma żadnego Jung tłum i te 2 rzeczy mają się do siebie nie wiem jak grzyby w 2 bardzo odległe planety, które nie mają ze sobą nic wspólnego nawet na siebie nie od nie oddziałują, żeby PSL po, przeciągając się 3 odpycha od to są 2 kompletnie różne rzeczy połączone 

Tak, ale ministerstwo twierdzi inaczej ministerstwem rządzą socjologowie socjologowie patrzą na świat specyficzny sposób inne my bardzo często mówimy, że mówienie o sztuce w kategoriach socjologicznych bywa bardzo złudne to się mówić o kategoriach dużych grup z kategorii społeczeństwa grupy społecznej klasy warstwy i t d . 

Natomiast film to są indywidualności to są ludzie, którzy bardzo wiele widzieli, którzy bardzo dużo się na patrzyli, którzy widzieli wiele wiele nieudanych reform również kinematografii kinematografię ostatnio dzięki działaniu paru osób została ostatnio przyjmuje do roku 1000 w 2015 została uporządkowana ona działała oczywiście można się było spierać jak wszystko nie ma idealnych modeli nie ma idealnych modułów, ale tak kinematografia takie demografia działa na sukcesy odnosiła sukcesy i działała prawda z 1 strony był klub PiS z drugiej strony była ustawa o kinematografii z trzeciej strony było Stowarzyszenie filmowców powstaje Gildia reżyserów w czwartej strony była zacięta był to układ konferencyjny i dobrych i ten układ z UE próbuje się w tej chwili rozbić ja myślę, że ME my nie wiemy na czym ma polegać ta reforma, bo ja nie wiem trzeba polegać na zrobienie z 3 studiów 1 czy pozostawienie tych 3 studiów pod bokiem wytwórni tutaj inne filmów dokumentalnych, czyli byłaby to przeprowadzka no ale jak mówił Gogol po co od razu łamać krzesła mu w dalej dodaje ja myślę, że a, ponieważ jestem z wykształcenia prawnikiem i jak mówi dużo widziałem i studiowałem ekonomię polityczną socjalizmu to ja wiem, że socjalizm działał centralnie musiał mieć 1 prawda i jedno 1 przedsiębiorstwo jedno zjednoczenie i jedno miejsce, które może być zarządzany centrali styczny i coś takiego próbuje się moim zdaniem zrobić, bo zespoły nie są celem są pretekstem, żeby rozpocząć pewien proces, a ja myślę, że ten proces on się bierze z 2 rzeczy ale, aczkolwiek z jedno Elbląg jestem pewien, że nikt tego nie potwierdził to z 1 strony wiąże się to z tego, że włodarze nasze 1 MR kultury da się zdenerwowali widywałam Smarzowskiego i tyle że wymknęli się wzrok, a że nie mają takich narzędzi, żeby film typu kler czy inny zatrzymać związku szczytem, kiedy można coś zatrzymać, kiedy coś jest centralnie zarządzane to jest teraz, jeżeli zaś mamy w centrali zapewniam panią, że nie chodzi tu wielkie koprodukcja amerykańskie, które są wielkim mitem niewykonalnym na terenie wytwórni filmów dokumentował logistyka dużej produkcji amerykańskiej jest tak duża, a wytwórnia dysponuje 1 halą zdjęciową, w której o godzinie dwunastej robi się bardzo duszno tam pracują mili ludzie z szefami można bardzo łatwo się dogadać, ale to nie ma nic wspólnego natomiast moim zdaniem ma to coś wspólnego ze myśleniem o wpuszczeniu księdza Rydzyka do kinematografii czy rząd ma szkołę medialną wypowiadał się wyraźnie sam widziałem, że chciałby otrzymywać pieniądze Kinematograf widoczne na produkcje, które wyjdą spod jego ręki i toteż można zrobić tylko i wyłącznie centrali stycznie, więc idealistyczne myślenie myślenie MOS filmowe jest, że tak powiemy ci się wyższe i głębsze i daleko bardziej głębokie niż tylko przypadek 3 studiów filmowych w dawnych zespołów filmowych, które skupiły się na apel, by Webber w produkcji filmów artystycznych na produkcję filmów lekko większego ryzyka na debiutach prawda czynna ważnych tematach historyczna ma w tej chwili trochę pozostajemy jednak w domysłach dlatego moje pytanie brzmi czy ktoś z panem w ogóle rozmawiał na temat tych zmian jako dyrektorem kadry konsultował, bo z tego co jest pana kolegów z innych studiów spotkania były, ale już po ogłoszeniu decyzji nikt ze mną na ten temat nie rozmawiał ja wiedziałem, że takie myśli kołaczą się w niektórych głowach to wiedziałem bardzo dobrze ja zostało to ogłoszone no i przypomina się klasyka ogłaszania pewnych wiadomości nieprzyjemnych wieczorem w piątek na internecie bez żadnych rozmów z nami przed dość długim weekendem sylwestrowym, czyli jednak znaczy to, że ci co ogłasza linii nie mieli takiego poczucia totalnej pewności, że robią słusznie i otrzymają za to oklaski w oczy po tym, ogłoszeniu w jaki sposób panowie ze studiów filmowych państwo nie wiem, więc zaczęli rozmawiać wspólnie analizować zawierane między UE dziś w kontakcie nie byliśmy 1, ale w jednych miejscach rozmawialiśmy, że są takie pewne, że tak tam przemyślenia, które to pani zaprezentowano też wynikają jak jest z MSP z pewnych rozmów z takiego myślenia co może co może być dalej oczywiście, że źli, że rozmawiamy na ten temat zastanawiamy się czy to pójdzie w tym kierunku jak ja mówię bardzo bardzo głębokie one bardzo dalekim czy też jest to by nauczyły taka bb bb chęć zademonstrowania własnej obecności w dziale rządzenia p t. kultura czy jest pan pesymistą dla pana jak zmiany oznaczają koniec niezależnej kinematografii w południe zaistnienie w 2 istnienie koniec pewnego modelu kinematografii, które wypracowaliśmy przez wiele lat wypracowywał go Jacek Bromski Libet wypracował go Waldemar Dąbrowski Robak wypracowywał mogą wiele osób, żeby ten model powstał i była zmieniana była bardzo to od i była zgoda całego środowiska na ten model ten model się zaczyna, by zaczyna kończyć ten model jest de konstruowany w słowo dekonstrukcja jest to bardzo łagodną szło Filip Bajon reżyser jest gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas w radiu TOK FM na informacje w kolejne części kultury osobistej i Marta Perchuć-Burzyńska przed mikrofonem ze mną w studiu reżyser Filip Bajon dyrektor studia filmowego kadr rozmawiamy o planowanych zmianach proponowanych i czy już zdecydowanych przez ministra kultury połączenia studiów filmowych i zrobienia z nich 1 wielkiej instytucji, która de filmem jak rozumiemy zarządzała na stronie ministerstwa ukazał się kilkanaście dni temu już po ogłoszeniu decyzji dokument zatytułowany Dymitr realizacja studiów filmowych czytamy w nim m. in . że mitem jest, jakoby studia filmowe stanowiły podstawę produkcji filmowej w Polsce i że łączenie studiów to w rzeczywistości likwidacja fikcji i stanowisk dyrektorów stanowiska dyrektorów zawsze można zlikwidować dyrektorzy instytucji kulturalnej podlegają ministrowi kultury każdemu, który nie jest ze związku, z czym nie jest to żadne bohaterstwo czy jakaś niebywała wizja zlikwidować stanowiska dyrektorów studia nie są fikcją, a studia jak powiedziałem te produkują filmy studia lokat produkuje te filmy corocznie wybór wyprodukowaliśmy 2 debiuty 1 dotyczący Czarnobyla pana pączka bez wylewności pełnometrażowy film ma dokumentalny o rozpadzie Rosji kraj koniec imperium zrobiliśmy w tej chwili kończy kończymy film o Józefie Piłsudskim i teraz może powiedzieć mebel my jesteśmy w projektach filmowych filmu dokumentalnego and Rewards holu Bogdana Dziworskiego bezsilnie ME jesteśmy w filmie dokumentalnym o Henryku klubie to są nasze nasze, że tak powiem kontrybucje do spłacania naszej gleby w historii naszej w naszej kinematografii i naszych memy i naszym wybitnym twórcom, które tych, którzy tak kinematografie tworzyli więc, że tak tam kontent tego co my robimy co studia robią nie jest żadną fikcją ich średnia kadr produkuje elementy te lata trudno powiedzieć, ponieważ my jesteśmy na uzależnienie od opinii rada ekspertów, którzy te nasze scenariusze my otrzymują je opiniuje on udało nam się zrobić 3 filmy, by pełnometrażowej teraz przygotowujemy się do czwartego do do debiutu, ale muszę pani powiedzieć, że na każdą sesję składaliśmy co najmniej 2 debiuty czerpania z tych sesji było już dość dużo podejrzewam, że złożyliśmy około 12 scenariuszy filmów filmów debiutanckich, z których niektóre przeszły tak jak to jest 1 przechodzą inne nie przechodzą jeszcze wyprodukowaliśmy słynne seriale dla showmax czuł oraz artyści to myśmy to wyprodukowali więcej produkujemy dość dużą bazą sportową był tak uważałem jak inne zostałem mianowany na to pisemne stanowisko, że to, że taka jest moja powinność my nie dostajemy żadnych dotacji na prowadzenie studiami się utrzymujemy sami i muszę powiedzieć, że np. film o Józefie Piłsudskim złożyliśmy 5 naszych milionów 5  000 000 zł to są pieniądze studia kadr z MF każdy inny film debiut wkładamy 1 000 000 zł studia kadr, a te pieniądze mamy już po spłaceniu długów, które istniały w studiu, kiedy do studia one przejmowały ministerstwo twierdzi, że studia działają na granicy rentowności, a nawet odnoszą strony mamy nie ma drze w ja mogę mówić tylko za byle ZZ za studia kart nie tylko jesteśmy rentowni, ale jesteśmy bardzo rentowny i jej nic nie kosztuje my nie kosztuje my państwa w prasie jeszcze zrozumieć, o czym mówi, że złączenia 3 studiów w jedno to nie jest jeszcze tereny te MOS film, o którym RO ku, którym mówimy o 0 żyję każdy ruch zebry i toru i to to jest jeszcze za mała jednostka, żeby powstał most film w oparciu o wytwórnię filmową o wytwórnię największą w Polsce jak tam funkcjonuje, jaka istnieje to jest pewien zaczyn, do którego można dodać jeszcze inne konstrukcje, które nie wiem jakie, jakie mogą być, ale można wtedy dodać dobudować jeszcze inne byty i wtedy powstanie 1 ten prawdziwy MOS film, ale od czegoś trzeba zatrzymać i to połączenie 3 czy nie połączenie, bo nikt z nas nie wie prawda, jaka jest coś co tam drzemie w głowach decydentów my nie wiemy i ja wiem jedno, że to jest początek jakiegoś procesu jak ten proces się rozwija rozwinie ja patrzę na to bardzo pesymistycznie zawsze od czegoś trzeba zacząć zawsze reakcja łańcuchowa zaczyna się od pierwszego łańcuszka na stronie studia filmowego kadr okazała się ostatnia informacja, że mają państwo poważną kontrolę poważną kontrolę już mieliśmy dwumiesięczną, która nic nie wykazała teraz mamy CBA nie wiem w jaki sposób i kto jej inicjatorem, że tak powiem przybycia CBA nam chodzi tutaj o filmy, które sprzedajemy naszym klientom tym klientem są telewizja naziemna najczęściej różnego rodzaju telewizja MF wystawiamy te filmy na sprzedaż i najlepszą najwyższą ofertę przyjmujemy i te filmy na 2 lata sprzedajemy taką umowę podpisaliśmy ostatnio z Polsatem była to najbardziej dla nas korzystna oferta telewizja publiczna, która nagle obudziła się, że nie ona otrzyma te filmy złożyła najniższą najmniej interesującą finansową propozycję, ponieważ rozumiemy swoje działania jako dyrektora, że działam na korzyść studia, żeby studio miało jak najlepiej jak najwięcej jak najkorzystniejszą umowę podpisywało nie miałem najmniejszej wątpliwości, że ona najlepsza oferta, która jest powinna zostać zrealizowana, ale to brzmi poważnie no ja wiem, że to brzmi poważnie, ale wie pani nie zaskakują nas Algierczyk ma pan obawy z tym związane jest nie mam zdania, że jesteśmy klarownie przezroczysty przejrzyście i i wiemy, że możemy spać spokojnie w jest pan z wykształcenia prawnikiem, o czym już wspomnieliśmy na początku jak z punktu widzenia prawnego właśnie takie połączenie mogłoby wyglądać znaczek są największe trudności już na jakie na zmianę związaną przemiana podmiotu ME my mamy n p . po zawierane umowy z ministerstwem cyfryzacji na rekonstrukcję cyfrową majątku element naszego Narodowego, jakim są inne wielkie filmy zrobione w wystroju w czasie, gdy bilet, żeby w Detroit trybu istnienia całej naszej kinematografii, jeżeli zmieni się podmioty te wszystkie umowy są nieważne, żeby tę umowę zawrzeć, żeby być, żeby się dogadać z ministerstwem, żeby znaleźć podmioty realizują realizujące ten trend ten cel ten teren ten wątek ten proces rekonstrukcja wiem ile to trwało trwało to 2 lata w ja wiem na ile są te pieniądze z Unii przyznane na rekonstrukcję w momencie zmiany podmiotów zmieniać nie ma umowy stają się nieważna i 3 na nowo przeprowadzać ten cały proces sąd potrzeb i tracimy te pieniądze wtedy i wtedy tracimy te pieniądze, aczkolwiek mam na pewno minister powierzenia traci co jak też, że traci do obrotu nowe instytucje mają wynieść wg szacunków ministerstwa 100  000 000 zł rocznie, ale 4  000 000 jak na bieżni nie wiem czy Niedzielan, a ja rozmawiam z kolegami debet prywatnymi również, by te bez dna zupełnie prywatnymi producentami, którzy mówiono z prywatną, a którzy są na wiele RM i naprawdę wiedzą, o czym my gramy, ale nic z tego nie rozumiemy, że ma być raz słyszy 200 × słyszę często pytamy o przepisy wykonawcze nie ma przepisów wykonawczych i ani ja nic z tego nie rozumiem co mieliśmy już o debiutantach, których m. in. kadry wspiera w tym, żeby wystartowali na rynku na stronach ministerstwa czytamy, że ta decyzja o połączenia studiów filmowych oczywiście i powstania nowej instytucji realizuje od dawna formułowane postulaty środowiska filmowego ostatnio zdecydowanie wyrażany przez środowisko młodych producentów i twórców filmowych czy zna pan te postulaty i wie, kto dokładnie informuje, że nie znam tych postulatów, ale nie wiem, kto reformuje czy jest realna dla mnie jest to pewien rodzaj Bobem pie pierwszy się dowiedział w czy jest szansa pana zdaniem, że po znalazła się jakakolwiek nić porozumienia jakiekolwiek wspólne działanie może jednak wspólne przeanalizowanie sytuacji czy to nie ma raczej szans na dialog, a ja uważam, że w szansę na dialog zawsze no przecież po to, skończyliśmy dobre szkoły podstawowej, żeby dialogować sprawdzaj, żeby umieć ze sobą rozmawiać, ale czasem fakty idą tak daleko, że jest trudno je ne je cofnąć w mojej analizie jeszcze te fakty nie poszły tak daleko natomiast ja nie znam tego tego jak ma ja mogę przypuszczać, jaki jest generalny cel prawna jak mówię, jeżeli kin kinematografia Polska była dobrze zorganizowanym systemem produkcji dystrybucji my dochodzenia do debiutów jeszcze raz mówię nie ma systemów idealnych ja mówię, że to był dobrze zorganizowany system to po co tworzyć nowy system, który zabiera lata można wejść w stary system i choć tak przekonstruowany lecz, żeby przestał być systemem całej kinematografii i służyć całej kinematografii tylko, żeby służył temu, kto będzie centralnie wydawał polecenia i centralnie kinematografią żadnych znam takie przypadki za długo żyje, żeby mieć złudzeń, kto może stanąć na czele tej instytucji nie wiem nie jest to żadne nazwiska nie padło, ale ktoś będzie musiał tak jeśli plany ministerstwa dojdą do skutku to liczy pan jakąś reakcję jeszcze całego środowiska i środowisko filmowe jest na pozór środowiskiem dość rozbite, ale generalnie w sytuacjach sytuacjach takich kryzysowych potrafi działać, że tak pan jednolicie, aczkolwiek znał różni ludzie mają różne interesy prawda i ja taką spójność i Solidarności środowiska UE wieża i myślę, że coś takiego nastąpi, bo nikt nie lubię ręcznego sterowania cię spotka się pan z głosami, które chwalą decyzję ministerstwa nie usłyszałem ani 1 takiego głosu co jeśli ta zmiana rzeczywiście zaczną wchodzić w życie czy pan jako obecny dyrektor studia filmowego kadr jako reżyser Filip Bajon i jest w stanie odnaleźć w nowej instytucji będzie pan próbował przynajmniej jako reżyser Filip Bajon podejrzewam, że nie, zmieniając swojego charakteru pisma jestem w stanie znaleźć się w różnych rzeczywistościach i je robić autorskie kino natomiast jako dobry, byleby dyr Filip Bajon dyrektor kompletnie nie mam pojęcia czy to jest możliwe, żeby się znaleźć prawda w kompletnie bez zmienionej rzeczywistości w Filip Bajon i był gościem kultury osobistej bardzo panu dziękuję za to spotkanie dziękuję bardzo teraz w radiu TOK FM czas na informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!