REKLAMA

"Nie wykład, ale wysłuchanie młodzieży" - jak powinny wyglądać lekcje dot. mowy nienawiści?

Analizy
Data emisji:
2019-01-17 18:40
Audycja:
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie, a ze mną w studiu pani Izabela Meyza, trenerka, mediatorka, która m. in. prowadziła w szkołach lekcje czy zajęcia o mowie nienawiści, dzień dobry dzień dobry. A rozmawiać będziemy dlatego, że prezydenci Wrocławia, Łodzi, Torunia, Bydgoszczy, Poznania, Warszawy, Krakowa i Białegostoku, a pewnie jeszcze kilku innych miast, postanowili zorganizować taką serię zajęć w szkołach i uwrażliwiać na mowę nienawiści, oswajając dzieci z tym zjawiskiem, jednocześnie ucząc, jak temu przeciwdziałać, jak się zachować. Rozwiń »
I kiedy nas taka mowa nienawiści też spotyka i pomyślałam, że do przybyło też taką lekcję przeprowadzić na antenie Radia TOK FM albo przynajmniej sobie przygotować zastanowić jak ona powinna wyglądać w tytule bardzo ważne jest określenie co chcemy osiągnąć poprzez takie zajęcia z młodzieżą czy postawienie sobie już w celu jego zrealizowanie jak to bywa na warsztatach w firmach jest 

Tak samo tak samo skuteczną sposobem, żeby coś osiągnąć mnie rozwala zużyto w połowie zajęć pewnie, że tak zawsze warto stawiać sobie cele, ale myślę, że w tym wypadku w wypadku tego wydarzenia śmierci prezydenta Adamowicza 

Ważne, żeby w ogóle ściekami to przegadać żeliwo wiedzieć np. tym, które nie wiedzą może takie są, że został zamordowany człowiek osoba publiczna na publicznym wydarzeniu, jakim jest wielka orkiestra Świątecznej pomocy został zabity nożem to są drastyczne informacje zgoda dokładnie tak, ale myślę, że dzieciaki wiedzą co nieco w zależności od tego w jakim są wieku mają kontakt z mediami i być może ten kontrakt czy ta informacja dotarła do nich w postaci mowy nienawiści, bo jeżeli czytam jakikolwiek komunikaty wchodzimy nie na portale społecznościowe 

To od razu wiadomości informacji o śmierci prezydenta Adamowicza też pojawia się w kontekście kontekście pojawia się ich komentarze prawda, więc jeżeli dzieciaki miały do czynienia z mową nienawiści w tym wypadku warto tego wyjścia tego zacząć od doświadczenia zapytać ich uczucia od oceny system ma on, a młodzież chętnie bierze udział w takiej rozmowie o odpowiedź na pytanie jak się z tym czujesz przy innych mam opowiadać ruchem może nie warto wybrać takiego pytania wprost 

Natomiast myślę, że młodzież bierze chętni na udział w zajęciach, które dotyczą ich doświadczeń, jeżeli zapytamy o to co jest dla nich ważne może to jest bardziej trafne pytanie niż jak się czujesz to taka rozmowa zawsze wychodzi zawsze co jest dla nas ważne zamiast pochylić się Rzeczpospolita rozmawiała albo państwo ma zadrżała w posadach zamiast wielkich słów zamiast ocean zamiast mówienia jak powinniśmy się zachować jak powinniśmy to przeżywać co do czego się w temacie czytelna rozważne uczty dla was aktualne to, że n p . ze Ślesina matek dziś 345 minut musimy zachować powagę

To nie nie jest nie jest dobra dobra nie jest dobre 

I zakładam, że kiedy taki komunikat spadnie śnieg kilka osób decyduje się nie zachować tej powagi i lekcja będzie wjazd i mamy za efekty mamy zaraz za zagwarantowane w LO na ile trudno jest pokazanie młodzieży czy dzieciom czym różni się mową nienawiści od zwykłych wulgaryzmów i bić, bo to jest to trudno uchwytne myślę, że wielu dorosłych też miałby kłopot z wyjaśnieniem wydaje mi się, że mowa nienawiści im w ogóle mamy i tak dużo, dlatego że nikt nas nie uczy jak mówić o tym co się nie zgadzamy winny sposób i to jest to podstawowa różnica wulgaryzm pada wtedy, kiedy jestem zdenerwowana możemy się coś wymknąć z miast mowa nienawiści to jest takie działanie czy taki komunikat, który uderza w drugą osobę, którą coś obwinia i to właśnie tak rozumiem że, że używamy tego, bo nie potrafimy inaczej mówić o sprawach, które są dla nas ważne Stream nie zgadzam się zamiast powiedzieć źle mi z tym nie zgadzam się z tym, żeby uchodźcy przybywali do Europy czy do Polski nie czuje się bezpiecznie, bo boję się swoją przyszłość przy swojej kultury, mówi że uchodźcy są tacy jacy Jovan CIT za moment, kiedy zamiast mówić o tym co mi się nie podoba co mnie boli co czuje obwiniam kogoś i kiedy powstaje tam mowa nienawiści no EQUAL to mówić jakoś brzmi prosto rzeczywiście Ewę wraz z wizytą mogą trafić też do młodzieży z Enei tutaj czuć miłość do głównej sprawy w rozmowy o tym, a on co spotkało tych uczniów to uczennica czy oni sami zetknęli się z mową nienawiści, a co trudniejsza czy sami ją stosują to oczywiście, że wszystkim w nią stykają jak mam ja mam styczność z nauczycielami czy z uczniami do tych chleb powszedni mało tego jest rzeczywistość, której oni są sami i to jest najbardziej tragiczne szczęście z tym stykają w portalach społecznościowych rzeczywistości wirtualnej, ale nie tylko, bo się też zdarza w Realu i i tragiczne jest to, że oni nie mają z kim o tym, pogadać nie mają pogadać się nie mają dorosłych, z którymi mogliby pogadać o tym co przeżywają co się dzieje i to niezależnie od tego czy są sprawcami mowy nienawiści czy są jej ofiarą no ale z tyłu klasy odzywa się chłopak mówi pani izo wszystko w internecie jest pełne tej pani mowy nienawiści, o czym pani mówi teraz się tak gada KN zapytał co jest dla niego mową nienawiści, z czym się zetkną znając cytuje paradny rzeczy, których my nie możemy stać na antenie zacytować wolą no cóż mógł na nią może to właśnie w ramach takich czy nie powinnam być prawda ponad 6 i edukacyjne właśnie dlatego jest fajnym Żydem możemy sobie pogadać o tym co być może, czego być może nie wypada mówić przestrzeni publicznej, gdy takie laboratorium, kiedy możemy sobie swobodnie podyskutować powiedzieć co widzimy jak się z tym czujemy jak można, by to zmienić listę życzeń taką dyskusję co widziałem, dlaczego to się poruszyło jak myślisz, dlaczego to jest też ten ważny moment, dlaczego ktoś napisał coś podobnego, ale gorzej, gdy powiedzą mnie to już nie porusza się przyzwyczaiłem Okaj to może nie poruszać coś co dotyczy uchodźców albo jakiejś innej kwestii, ale poruszyć to to co to cud, że dotyczy twojego życia tak czyli, jeżeli słyszysz coś o sobie swoich kolegach z klasy ze szkoły tacie pewnie porusza to są zawsze tematy jak najbliższą życiu najbliższych lat naszej skórze, które warto poruszać, które młodzież gwarantuje, że dziś zajmuje uwagę na zbadanie ośrodka badań nad uprzedzeniami wynika, że połowa młodych Polaków przyznaje się do używania mowy nienawiści wobec niektórych grup to akurat wymieniają muzułmanów imigrantów Romów i gejów w związku z tym w klasie jest duża szansa, że szereg osób to będą ci, którzy posługują się mową nienawiści i brak w glosie do tego odnieść posługują się też często są już Rańda, że to jest jednoczy jednoczesne doświadczenia i nikt z Indiami zaczęła od komunikacji to też widać w przypadku śmierci prezydenta Adamowicza, jaki język kształtuje naszą rzeczywistość, więc zaczęłabym od nauki jak możemy inaczej wyrażać trudno się nie podoba jak możemy inaczej o tym, mówić co to za mnie porusza to co mnie nic się nie podoba co mnie wkurza, czego się boję zacząć od siebie mówić o sobie zamiast mówić o innych osobach, więc myślę, że w dużej mierze ta lekcja Pa Andy dyskryminacji czy ta lekcja przeciwdziałania nienawiści pewnym środkiem komunikacji zaczynał się mówić o innych nauczy się mówić taki sposób, żeby innych nie obraża, ale pani izo inni się tak nie komunikują to, żeby ją ten rośnie to jest ten problem, żeby w tym zaczynać od dzieciaków mówimy o tym, jakich edukować, a sami nie potrafimy tego robić dzieci im są mroźne zimy z panią dręczy go w szkole nic no ale wiedziałam co wtedy mową nienawiści jest dla dobra, ale możemy też zacząć tego uczyć jesteśmy dorośli też zaczęłam pewnie go osoba dorosła nikt nie uczył od kołyski mu umowy nie wiem jak się prawidłowo komunikować natomiast dzieci i młodsze, tym bardziej uczą się przez naśladowanie w podobozie 1 przykład jeśli mogę o rozwoju uczenia się przez całe życie w wczoraj dowiedziałam się że, gdy portal wirtualna Polska opublikował w dokumentację medyczną sprawcy morderstwa prezydenta Adamowicza w za absolutnie nielegalne i uderza nie tylko w tę osobę, ale przede wszystkim wśród wszystkich leczących się psychicznie w psychiatrycznym i zaczęłam chciano napisać komentarz do in w internecie pierwsza wersja brzmiała tak też pijany z portalu wirtualna Polska stosowała on sam skandaliczne zachowanie dziennikarzy to nie jest prawdziwe dziennikarstwo skasowałam ich smak piąta wersja była taka, że sędziom o kraj uprzejmy mogę zwrócić uwagę na to, że dzieje się niesprawiedliwość, ale zajęło mi dom sporo czasu no to jest taki proces edukacyjny, który pani przyszła sama ze sobą i gratuluję ale jaki wysiłek na innych wiceliderzy to też pomysł był przynajmniej sam siebie wyrzucałam od razu to co miał odwagę jeśli promujesz teraz impulsem dla miejsca, jeżeli pod wpływem emocji powiem jak to było też 1 Lechia z wirtualnej Polski język lojalnej Polski, jeżeli nauczyciel powie w tej chwili przestańcie mówić tak nie można ich więcej różnych komunikatów i takie dziecko prawdopodobnie napisze to właśnie gdzieś tam na Facebooku czy na innym portalu sobie poradzić z tym winny sposób, a ich nauczyciel podejdzie do niego lipowy Okaj służy artyście bardzo poruszyło i że nie potrafisz tego na ten moment wyrazić inaczej niż mówiąc te hieny oka usiądź pogadajmy o tym, że może uda się dobrać jakiś inny sposób pojmuje co się dzieje, o co pani mówi wynika, że lekcje o mowie nienawiści nie powinno odbywać się z przypadku od przypadku wypadku tylko wymyślić elementem codziennej pracy w szkole to znaczy właśnie takiego psa i komunikacji stosunku do jednych ludzi do drugich, ale mam wrażenie, że może się okazać, że w wielu szkołach to jest ten 1 incydentalny moment, kiedy takie zajęcia się pojawią jeśli w ogóle w takiej formie, a reformy wykładane zgoda, aczkolwiek warto od czegoś zacząć silni, że ja mam różne doświadczenia ze szkołami etycznie stąd ta na co dzień najczęściej wchodzimy z kimś z cyklem zajęć albo z innymi zajęciami i czasem taki 1 moment czeka 1 lekcja czy parę godzin zmienia życie, bo ktoś ma to doświadczenie, że był usłyszany i często spotykam z tym, że młodzież mówi jej von uchodźcy one przekażą też określenia takie słowa padają tak albo albo hiena, bo jeszcze coś gorszego no i wtedy to jest moment, kiedy oni czują oka ktoś nie wysłuchał ktoś stara się zrozumieć, o co mi chodzi i być może pomoże sfinansować to winny sposób, więc myślę, że warto jeszcze tej najbardziej zgadzam, że na co dzień to się też wynosili z tego, jakiego języka używamy, jakie kremy nauczyciele mówią do nas na przerwach i jak się jak się spotykamy z szacunkiem do tego co czujemy to to pewnie będzie nam łatwiej, ale warto warto zrobić też 1 lekcję tylko nie wykład, ale raczej odsłuchanie raczej wyjścia do świadczeń młodzież nowość DGP propozycja ma układ z warszawskich lekcji zaprojektuje się fikcyjną stronę internetową kampanię anty rasistowskie albo Poznajcie wytyczne dla stron internetowych w celu zgłaszania nieodpowiednich treści symbol ZUM Grzegorz przybywali symulacji rozprawy sądowej wszystko wydaje się takie oderwane od codziennego doświadczenia tej młodzieży z konsumentami jeśli też przygląda możliwe myśli takie to brzmi świetnie na papierze przyglądałam się temu scenariuszowi, którym pani mówi ten scenariusz rekomendowany przez radę Europy tak Night nauczyciel, który znał uczniów w Interze, który wie czym oni żyją może być tych doświadczeń i symulacji rozprawy sądowe jak najbardziej lokalnej czy wymyślanie strony internetowe jak najbardziej okazałej NATO musi być coś co młodzież się wkręcić na możliwość co ich porusza żal im wcześniej mieli te okazje porozmawiać ze sobą z nauczycielem od tych sprawach no to zgubią się na projektowaniu strony, gdzie mają być logo akcji, jaka czcionka ani na treści cen tego, gdy świat reż ważną takiej stronie, więc być może też na tym skupią się tutaj metod jest bardzo dużo też edukacja antydyskryminacyjna daje całe spektrum tego czym się może posłużyć przy takich zajęciach, a tutaj rozejm, choć od używane były ciekawe, że był skręcające i żeby to nie była pogadanka, więc te metody Sęk jakąś propozycją, ale jak najbardziej relacjami z relacji z najważniejszych ról w takich sytuacjach, gdy się coś dzieje to warto najpierw odsłuchać jej itp te dzieciaki czym żyją radziła w pani Izabela maj za trenerkę mediator Cup w doświadczeniem w takich zajęciach w szkołach bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję za wsparcie w ciasnej formacji poniższe spotkać z państwem Marta Perchuć-Burzyńska i kultura osobista dzisiejsze analizy przygotowali mnie to strzelecki Macieja rząd realizował je Adam Szurek
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!