REKLAMA

Jak wychować kolejne pokolenia bez mowy nienawiści? "Jedna lekcja nie wystarczy" mówi prof. Małgorzata Michel

Data emisji:
2019-01-17 22:00
Audycja:
Dość Przemocy!
Prowadzący:
Czas trwania:
12:41 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Wieczór Radia TOK FM. 6 minut po godzinie dwudziestej drugiej, jak w każdy czwartek o godzinie dwudziestej drugiej, przyszedł czas na program Dość przemocy - cykliczną audycję, w której zastanawiamy się z wieloma ekspertami o tym, nad tym, w jaki sposób powstaje przemoc, skąd się bierze, jaki ma charakter i jak jej przeciwdziałać. To też jest temat bardzo wielu rozmów. Rozwiń »
Teraz łączymy się z panią prof. Małgorzatą mieszkali Instytut pedagogiki Uniwersytet Jagielloński łączymy się przez Skype, a hala dobry wieczór w dół, by pomagali im do pani profesor trochę cicho, a ALS teraz zmian nie teraz Grand teraz coraz lepiej tak witamy witamy na antenie Radia TOK FM w Chełmku, a czemu zapytałby.

Chciałbym zapytać pani prof. Hermann o pani reakcję na inicjatywę nie tylko w Warszawie był też we Wrocławiu w Toruniu inicjatywę prezydentów miast, którzy mówią ze względu na to co stało się w Gdańsku wprowadzamy do szkół lekcje tolerancji lekcje, które mają uświadomić dzieciom czym jest jak się chronić przed mową nienawiści i co pani na to jaka jest pani reakcja?

Moja reakcja jest różna od nich od pory, bo inaczej zareagowała na ogół, a i na tej bazie później obok planu Bogdan mogą one w łaźni no, więc w urzędach brakuje na emocjonalny tak, aby mogła także sposób jak kupowałam i owoców ona jak idzie o 1 w górach po fachu, bo mam tak pobudka o 1 na pewno nie adekwatność usługi albo osób obdarzyło go i cel wypra w została podjęta albo zastanawiać no no no, jaki jest logika związek przyczynowo-skutkowy, bo trudno jest także parking na polach walki frakcyjne na faktach zarówno w profilaktyce jak i różnego rodzaju działaniach wychowawczych, które podejmujemy, ale i one są takie, że 1 dorosły człowiek zabija drugiego dorosłego człowieka, ale zaznaczył w Dzienniku prowadzone są akcje w Nowinach futrzak przeciwko mowie nienawiści i informacji w szkołach jak oni widzą związku z UE nie zaprzeczam, że tego rodzaju lekcje są szalenie potrzebne, ale do tego są programy wychowawcze każda szkoła masz wolny program profilaktyczny i wychowawczych, w ramach którego realizuje tego rodzaju były nie działania nie wyobrażam sobie z zarządu 

Pani profesor, realizuje tego typu działania?

Szkolny program wychowawczy i szkolny program profilaktyczny zawiera kwestie dotyczące również do przeciwdziałania przemocy w tym ma Rek przemocy ulegnie aktualne i oraz haiku i Arek jest praktyka polskich szkołach i o jedno praktyka polskich szkołach ich różna nie odkryję Ameryki to należy od szkoły natomiast, że z epoki tak nie bardzo dokładnie analizował bałam, że głos nauczycieli i dla mnie ogromnie ważne u nauczyciela mają po prostu realizują, na jaką zna panie tego rodzaju działania mieszczące się na liście zaznaczono w programie wychowawczym jest taki program, który jest skierowany do wszystkich uczniów akurat inną sytuacją jest w sytuacjach powinniśmy podjąć działania skierowane do uczniów, którzy już podejmują pewne zachowania ryzykowne akcje albo, który orzekł, że już są o incydentach wieńcowych i przemocy, czego uczących się też u Zenona przykład sprawy sądowej związanej z przemocą to są zupełnie różne sytuacje ja bym tutaj nie tylko nie mieszała je w dużych emocjach można działać w różny sposób natomiast drużyną w tabeli Jagą coś jednak te działania są podejmowane od reguły zgodne z nowoczesnym HR dyrektywami mówi Jakub Wilk przemoc w 2 natomiast od dziś Wisła jeszcze dodamy oraz dziedzin należało od razu porozmawiać na temat tego co się stało ale, ponieważ jedno mnóstwo dzieci witało go z własnych dzieci młodzieży tak i HR to są osoby, które są przerażone, które nie rozumieją co się wydarzyło w tego rodzaju rozmowy oczywiście nauczyciele powinni jej z uczniami przeprowadzić, ale nie widzę związku pomiędzy po to, niestety połączenie właśnie zrobił unik i a przypomnę rozmawiamy z panią prof. Małgorzatą mieszkali z Instytutu pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego łączyliśmy się przez Skypea zaraz się ponownie połączy ja przypomnę, że to jest także te co najmniej 3 jak i 4 miasta zaapelował, żeby nauczyć właśnie tu też w zaapelował, żeby nauczyciele wprowadzić takie lekcje lekcje tolerancji lekcji, które mają przeciwdziałać przemocy halo tu się słyszymy halo próbujemy się połączyć z panią prof. Atu takie państwo słyszeli przed chwilą z punktu widzenia pani prezes długofalowe działania, które zresztą powinny z punktu widzenia tego co jest w programie jest miejsce w szkołach to jest 1 rzecz i to powinno być szkołach robione ataki działanie na już związany z zabójstwem prezydenta Gdańska czy będące efektem tego, bo chyba jak rozumiem trzeba by zapytać prezydentów miast to wprowadza Allegro zniechęci się jakiś natychmiastowej i jakikolwiek od odpowiedzi NATO albo próbą nie wiem próbom być może zapobiegnięcia czemuś z gruntu nie przystaje do procesu edukacyjnego, który jest długi skomplikowany no tu proszę państwa trochę czytanie prasy z nami z halą na dniach tak słychać musi zapytać panią może zapytać panią 1 rzecz, bo to ja w domu ktoś może z boku, słuchając tego co pani mówi zgadzać się z panią coś co do tego, że edukacja w kwestii mowy nienawiści czy mnie tak jak są z nią radzić tys dół powinna być długofalowa ona powinna mieć jakieś plany są to wszystko w dodatku ktoś z boku patrząc może powiedzieć tak, ale to co pani profesor robi, krytykując decyzję prezydenta, żeby wprowadzać te lekcje tolerancji niestety wzmaga coś co robi również np. Stowarzyszenie ordo iuris, który krytykuje w Warszawie prezydenta Trzaskowskiego nie mówi rodzicom słać tłumacze oświadczenia o tym, że się nie zgadzać się na na na te lekcje tolerancji to się podpisywać się nie zgadzacie, czyli z 1 strony ma pani rację merytorycznie, a z drugiej strony czy nie nie ma ani obaw, że pani jest w 1 rzędzie z rządem od jury stosunki jak pani ustawiasz w Chinach klapki w ogniu w głowach bawiłam, ale w 2 Włochy żonglując, by pojechał po była sama zaproponowała pomoc dla was boli uważam, że jest ich uwagę od tempa na czym on w Anglii, choć najchętniej oglądali na innych o nową umową, bo mówiło politykom po by było ich mniej w regulaminie niekoniecznie muszą mieć pojęcia o dobrych jak co mają do tego prawo on PL proponuje, żeby nawiązać jednak nawet z profesjonalistami i robimy to po prostu robili to, że nic już robimy to zrobili dobry wybór to była adekwatne, bo aż do potrzeb młodzieży tak to potrzeba więcej, bo tutaj jedno w PRL dla mnie pokaże ważne, żeby ogłosić wobec otrzyma taką potrzebę dalszego na ten moment kryzysu, który wszyscy przeżywamy tak naprawdę młodzi ludzie, czego potrzebują natomiast jestem daleko od krytyki bolała rozumiem, że można tego rodzaju decyzje podejmować w sytuacji, która w UE rozważyła no bo też nie byliśmy przygotowani na na odległość 1 w tamtej, gdyż ulgę jak rozumiem pani widzi to w takiej perspektywie, że nauczyciele, którzy powinni się tym zajmować się w gdzieś w programie powinni to mieć to jest i 1 adresat tego, o czym rozmawiamy jak pani widzi rolę organizacji pozarządowych, których niektóre z nich na w szkołach prowadzą tego nie ma dużo w skali całych wolumenie wszystkich szkół w Polsce tego nie ma dużo, ale organizacje pozarządowe, które prowadzą warsztaty zajęcia wg pani to jest ważne jak to w tej całej historii Paul mowa w działaniu obwody do boju, a na ławę Paweł Nowak w głowach powiadam wam o rekomendowanego jako emaliowane lub były one mają baba pilot od lewej off label, bo chętnych, a występ naszych oba w w chłodne głowy badają wpływu na jaw, a od tych robót w tańcach Indian Wells przy okazji realizowanych w Anglii teraz o nowych postumentach powitała ich cechy są chętni zainteresowanie wypowiedzi byłego odlewnika na kilka Marka Michalaka byłby w sposób bardzo wyważony w UE powiedział z Żalgirisem po prostu boją mówi on i nasze obowiązki oznaczają one zapewnić tylko u młodzieży pochodzących z najkrwawszych rozmowę w Poławianiu bursztynu bawiło ostatnich programami profilaktycznymi długofalowymi byłaby jednak poczekam aż do momentu ich losem powiedziałem z tego etapu ta nie jest ono w dniach żałoby i na spokojnie na prawym zastanowiła jak ich zespoły interdyscyplinarne jak przygotować tego rodzaju Nobla, aby od ich słowa o organizacji pozarządowych jak je wprowadzać w szkołach społecznościach lokalnych klubów po obcych nie tylko szkoły chodzi w Azji bardzo dziękuję za tanim głos w tej całej dyskusji z nami była pani prof. Małgorzata Miciul z Instytutu pedagogiki Uniwersytetu Jagiellońskiego wciąż bardzo dziękuję pani profesor do usłyszenia, a za kilka chwil będziemy rozmawiać z dr Mateuszem Wrońskim z katedry prawa karnego Akademii Leona Koźmińskiego prawnikiem karnistą i ekspertem od mowy nienawiści to jest trochę odpowiedź na to co państwo w ciągu ostatnich kilku dni komunikowali nam w radiu TOK FM czy telefonicznie czy czy mailową mówimy dużo mowy nienawiści tak się stało, że jakoś może nie bezpośrednio może pośrednio tragedia w Gdańsku śmierć Pawła Adamowicza jako sprowokowała dyskusję w Polsce od maja do puszczamy mowę nienawiści do przestrzeni publicznej, ale państwo zgłaszali częstokroć na problem, który nazywa się tak wszyscy o tym, mówimy halny co dokładnie z mową nienawiści, a co nią nie jest tylko ostrą czasami agresywną, ale krytykom część poglądów wyrażoną taka nie inaczej, ale nie mamy tutaj pewności od niedawna na dobrą sprawę ten termin jest przez nas używane mam namyśli media mogą być w ogóle przestrzeń publiczną, więc siłą rzeczy zarówno media, jaki w polityce całe społeczeństwo swym używa czegoś co nie do końca sprecyzowane widzimy różne rzeczy nie słyszymy różne rzeczy, ale czy kwalifikujemy to jako mowę nienawiści to oczywiście nie jest nic ważnego, dopóki nie okaże się, że mowa nienawiści jest czymś co może prowokować i pośrednio powodować przemoc nie tylko słowną, ale i fizyczną i wtedy pojawia się poczucie odpowiedzialności nasze oczy jak mogę mieć cokolwiek zrobić, kiedy jestem świadkiem używania wszystko już mowy nienawiści co na ten temat mówi prawo, jakie są bardzo konkretne kroki, które mogłabym mógłbym podjąć śliczną w takiej sytuacji mam nadzieję, że na większą część z tych pytań odpowie nam dr Mateusz Woiński za kilka chwil rozmowa z Mateuszem Wrońskim
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOŚĆ PRZEMOCY!

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA