REKLAMA

Potoroczyn: Na naszych oczach sztuka zmienia się w propagandę

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-01-18 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:16 min.
Udostępnij:

Były szef Instytutu Adama Mickiewicza Paweł Potoroczyn: Co się wydarzyło po 2015 roku? Wszystkie instytucji kultury, których środki można było strumieniować na propagandę zostały przejęte przez władzę.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia, kapitał, gospodarka. Jest dziewiąta 5, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry. A dziś naszym gościem jest pan Paweł Potoroczyn, były dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza, założyciel Towarzystwa kultury stosowanej, dzień dobry, dzień dobry. Robienie filmów to wielki biznes? Rozwiń »
Robienie kasowych filmów, blockbusterów, hitów to jest duży biznes robienie kina artystycznego to jest może mniejszy biznes, chociaż sukces miewają temu oczywiście przeczy natomiast to jest to forma ekspresji, która podnosi społecznej 

Jak bardzo w produkcji filmów potrzebny jest państwo i rząd w euro właściwie nie ma kraju, gdzie państwo nie partycypowały w kosztach produkcji nawet wchodząc w pewnych czysto komercyjny przedsięwzięcia, ponieważ to jest niemal przemysł filmowy filmom sztukę, ale nie mam Przemysław Nowak jeszcze za ciasno na taką skalę jak jak mają Amerykanie, więc udział państwa jest niezbędny 

Proszę pamiętać, że w Polsce już film zaczyna przynosić zyski to państwo jest pierwszym podmiot też inwestorem, który te pieniądze od producenta od zysków, więc państwa tym nie do końca trasie inwestuje i odzyskuje swoje pieniądze

Czyli państwo jest potrzebna, żeby nieodzowną działa nią z w Polsce tych samych równych w Polsce w Niemczech we Francji w Belgii Wielkiej Brytanii we włoszech wszędzie, jakbyśmy tę rolę ocenili na dziś 

Państwo wywiązuje się ze swojej roli jest obecna wystarczający sposób w niewystarczający sposób?

Poznamy po owocach, dlatego że ostatnie zmiany w polskich sił sztuki filmowej zmiany tych gremiów, które ocenia ostro ruszyli tyłem do do produkcji odnosi się zmaterializowało w postaci filmów na ekranach naszych kin poczekajmy co chce to będzie myślę, że na pewno poprzedni poprzednie władze PiS -u mostem na wysokości zadania są tu widać po ilości widzów w polskich kinach na polskich filmach widać po sukcesach festiwalowych widać policyjne prawej międzynarodowych nagroda Połom zachwytach międzynarodowej krytyki ja myślę że, że państwo tutaj spełnił swą rolę co będzie za rok, 2, 3 to film krzyż powstał w pełnym cyklu produkcyjnym to dopiero okaże

Dobrze mając na uwadze to wszystko, o czym pan teraz powiedział jak należy interpretować siły ogłoszone tuż przed samym końcem 2006 osiemnastego roku pomysłu, by zniknęła wytwórnia filmów dokumentalnych i fabularnych studia miniatur filmowych studio kadr to zebra i połączono, by zostały w 1 dużą instytucję pytanie co latem przestrzegałem każdą władzę polityczną przed krakowskim liczę, że mówił pan, że to państwo jest potrzebny, ale to państwo państwo tworzyć polityki kulturalne i możliwość, a nie być kuratorem polityk niestety mamy takie taką taką politykę teraz, która zezwala politykom na ekspresję ich kuratorskich aspiracji Otóż ja to powtórzę jeszcze raz kuratorskie ambicji władzy szkodzą i kulturze i władzy w dłuższej perspektywie to niestety ten trend ten ma pan na to dowody tak to słucham dowody wtedy, kiedy na naszych oczach sztuka Zmierzch propaganda tak dzieje się obecnie bywa np. w miejsce, choć konkretne przykłady, ponieważ są twórcy, dla których to są ich działań nie chcieli ponieść ich być oskarżeni uprawiania propagandy one to jest 1 rzecz pierwsza pierwszy motyw to jest też kuratorskie ambicjami polityków drugi motyw wzorować się wydarzyło po 2015 roku wszystkie te instytucje kultury jak, których zasoby, których środki budżetu można było strumienia własną propagandę zostały przyjęte przez was bardzo częste jak w moim przypadku z rażącym złamaniem naruszeniem prawa osób no właśnie są instytucje narodowe ministra kultury, których budżetów nigdy nie uda przeznaczyć na bieżącą propaganda pomysł muzeum narodowe czy Opera one są poza radarem poza celownikiem ministra natomiast po, których środki, które budżet można użyć do tych celów propagandowych zostały przejęte zostały spacyfikowane proszę też spojrzeć na, ale pan tu mówić z tego, bo obawia się Isia podobnie stanie się jeśli rzeczywiście ministerstwo kultury przeprowadzi projekt tego scalenia instytucji wymaga powołania 1 dużej instytucji, które muszą pompować pytaniem mianowicie zawsze dobra metoda, ale ja nie za bardzo lubię też własne z jakiegoś powodu ktoś to wszystko była pod hasłem połączeniach już powodu połączono z muzeum drugiej wojny światowej muzeum Westerplatte czy kieszonkowym zupełnie ma malutkie muzeum dziś jak sposób na drzwiach już komunalne rozwiązanie jakiegoś powodu połączą narodowe jest od wizualne syf muzyką narodową to jest świetny pomysł, żeby nie wchodzi w kolejne długotrwały wyniszczający procesy zwalnianych dyrektorów to też powód żeby, żeby parę osób czyścić i zaparkować swoich własnych protegowanych, gdyż absolutnie oczywistym oczywistym Tyczyna rano zdaniem ministerstwo, gdy mówi, że powołanie nowego studia nie da nam więcej w koprodukcji i pozwoli by, abyśmy mogli konkurować na światowym rynku to jest niewystarczający argument też argument to jest trochę biznesowo argumenty natury w show-biznesie powinniśmy porozmawiać oczywiście był w tym studio Krzysztof Zanussi, którego zespół filmowy tor ma prawdopodobnie najwięcej na liczniku i w refrenie w jakiej przyszłości najwięcej 0 w koprodukcji w Polsce osy świetnie radzi, by z tego stylu molocha bez bycia częścią struktury, która będzie ręcznie sterowana przez przez zebry tego ministra kultury innego kolejnego ministra kultury w drużynowych koprodukcji nie są potrzebne łączenia instytucji czy studiów filmowych tylko, że ord. pod. która tworzy tzw. Sęk w tym zachęty do inwestowania w produkcji w danym kraju w stronę Rosji był w audycji kultura osobista gościem Marty Perchuć-Burzyńskiej tę audycję zresztą nie tylko tam było także rozmowy z sumą pana majora można odsłuchać na tokfm PL zachęcam do jest też trzeci mordów, które chcą ci pierwsi motyw to jest zawładnięcia całym strumieniem publicznych pieniędzy, które można dedykować agenci drugi test parkowanie swoich własnych protegowanych, a trzeci motyw to jest odsyłam do lektury książki pewnego szeregowego posła i na takich rzeczy jak założenia do ustawy minister Zaleski jest wręcz wprost otwartym tekstem mówi o nowym Polaku po nowym patriocie o matrycy im to nazywa się inżyniera kulturowa w jeśli tak jeśli taki zamysł to być może władza ma dobry pomysł, by go zrealizować, bo rzeczywiście będzie jednak kontrolę Centralna instytucja ma więcej pieniędzy, a przecież pieniądze są tutaj bardzo ważne, zwłaszcza w biznesie filmowym w taki zobaczymy wynik w kasie w Chinach czy na propagandowe gnioty pójdzie więcej niż 2030  000 ludzi od 2 publiczność w landzie rządzi odezwą nie będziemy tego tak bardzo liczyć to hasło weźmie na siebie odpowiedzialność to znaczy, że państwo weźmie odpowiedzialność za wszystko to, że kogoś innego zabraknie Niewiem dla chorych dzieci dla mediacji na nie wiem na drogi mosty na szczyt musi obchodzili państwo będzie w wkraczał w te sfery, które do tej pory w ciężką pracą z naszych zarabiały i państwo wręcz tylko o to, żeby wychować jakiegoś wzdycha Lucyna zwanego nowego Polaka no to żyjemy w państwie, które zna zapewne orwellowskim objawy warto uważa pan, że oprócz siłę potencjalnej tak interpretuje pana słowa szkody, jaką w rządzie May i tym instytucjom i przemysłowi filmowemu równie dobrze okaże się, że tych finansowych korzyści wcale z tego nie będzie ich niestety nie wskazuje proszę wierzyć zespoły są jej tam, gdzie zespół jest dobrze zarządzane, gdzie ma sprawnego ustosunkowany w świecie lidera to pojawia się koprodukcje bez zachęt podatkowych żadne w jego holu w Tucholi koprodukcja też nie pojawi bez NATO czy Czyżby czymś co będzie w 1 ręku ten multipleks są to cała ta gigantów kombinat czy nie któż to jest absolutny absurd drużyn na świecie stosuje się zachęty podatkowe nakierowane w nakierowane właśnie na oczy szeroko rozumianą kulturę czy 3 czy przemysł filmowy i oczywiście tak pan to jest największym konkurentem polskiego przemysłowego dzisiaj, kto już nieco się, by nie warrantów Bułgarii Rumunii właśnie doświadczył to znaczy, że oni byli myśli o krok do przodu po pierwsze, wprowadzić do swojej formacji podatkowych zachęty podatkowe dla inwestycji w przemysł filmowy po drugie, stworzyć coś takiego, o czym mówił o 1005 . roku, czyli 24 lata mianowicie każdy w zasadzie kraj Europejski w z unijnym plus i Białoruś Ukraina mają w Los Angeles tzw. film commision Gąska autor, który biega od studia do studia mówi w moim kraju można kręcić skutecznie i 5 nakręci to to po to, i to one tak nie dla banków w Polsce można kręcić wszystko związkiem pewnie współczesnego amerykańskiego miasta to każdą inną scenografię scenerię mamy tylko nie mamy film commision imamy zawodowego skauta, który by o tym, poinformował NFI Midas może to za drogie i aniżeli tutaj planujemy fuzję Niemca trwonimy nalewu na prawej pośrodku tak niewyobrażalne pieniądze, że w 2100  30050  000 USD dobrze i 200  000 rocznie to w skali 30 krajach i gospodarki i światowa to to są śmieszne byle jaki mógł być z tego zysk inwestycji w Przemyślu w Polsce tzw. wiszące, w którą zainwestowałem w studiach mówcą przy one szukają tam, gdzie jest taniej tam dziś mogą dostać się o zwrot VAT-u za właśnie tam, gdzie dostał robotę, a tych dodatkowych chodnika przy życiu taniej można zrobić się, że państwo mówi to nie jest teraz najważniejsze najważniejsze są filmy społeczne poprzedzały przy całej zażyłości Janusza Kamińskiego ze Stevenem Spielbergiem Monachium finał nakręcił wzrosłaby, bo w Polsce było za dużo tego filmu Spielberga Monachium w ilościach niż w Polsce, bo w Polsce w drogę wszędzie indziej dookoła jest tani w tej konkurencji i liczymy, iż żaden kombajn żaden kombinat imienia i ministra Glińskiego Tymon mama braci osobisty żal do pana ministra nie, skąd wygrałem z nim wszystkie możliwe procesu ostatni jeszcze najwyższy w dacie sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną jestem moralnym triumfatorem tej typu ten proces w sprawie odwołania z funkcji dyrektora Instytutu ta, która więcej myśli pan, że mają do dyspozycji te wszystkie argumenty, których używał pan przez ostatnie kilka minut za rozmowę tutaj w TOK FM ten wielki molocha do produkcji filmowych powstanie w Polsce w Palmyrze wdaje się będzie bardzo trudno uciszyć spacyfikować ludzi pokroju Zanussiego Machulskiego to są branże metalową rozpoznawalni twórcy bardzo szanowani przez tutejszą publiczność z potężną akustyką w różnych grupach po społecznych czy też ideowych myszy to będzie bardzo trudne i nie rozumiem ich nie rozumiem tego tygodnia instynktu, który sprawia, że ma być 1 kurator zamiast kreować polityki kulturalne będzie, za którą artysta jest lepszy, a który gorszy tego instynktu nie rozumiem, bo od po osiemdziesiątym dziewiątym roku żadna ich płytsza niż dla tego typu żądzy to na koniec scenę to tym dla naszych słuchaczy może już znana, bo często pana o to pytałem w minionych latach, ale raz jeszcze proszę o pana publiczną definicję, dlaczego o kulturze trzeba rozmawiać w audycji ekonomicznej, dlatego że bardzo to nie kultura jest częścią gospodarki to gospodarka jest częścią kultury mamy empirycznym dowodem, że to udowodnić oczywiście, że tak, a nie mamy czasu nie mamy jeszcze z myślą przez sektor kultury przemysłów kultury myśmy przekonywali władze i bez nas, że kultura częścią gospodarki po 2008 roku okazał się dokładnie odwrotnie, że gospodarka jest częścią kultury, jaka kultura taka gospodarka pan Paweł Potoroczyn były dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Towarzystwo kultury stosowane bardzo dziękuję za rozmowę 2 informacji w radiu TOK FM, a po informacjach druga część magazynu metal Gear
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!