REKLAMA

"Walka, życie i zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego"- dlaczego Leo DiCaprio wyprodukował ten film?

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-01-18 19:00
Audycja:
Czas trwania:
28:48 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Irek Dobrowolski- reżyser dokumentu "Walka, życie i zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego" i dr Piotr Rypson- kurator i krytyk sztuki. Rozwiń »
Rozmowa dotyczy kulis powstania dokumentu o Szukalskim. Irek Dobrowolski jest także reżyserem głośnego dokumentu "Portrecista" o Wilhelmie Brasse, fotografie, który w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz, na zlecenie SS prowadził tajną dokumentację fotograficzną. Dokumentalista zdradził, że właśnie pracuje nad fabułą "Portrecisty". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Dobry wieczór, przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska, witam państwa w programie Kultura osobista. Ostatnio na Netflixie furorę robi dokument o Stanisławie Szukalskim - zapomnianym w Polsce, ale jak się okazuje odnalezionym w Stanach Zjednoczonych genialnym malarzu i rzeźbiarzu: "Walka, życie i zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego". Reżyserem tego dokumentu jest Irek Dobrowolski, który dzisiaj jest gościem Kultury osobistej, witam serdecznie, dobry wieczór. W studiu także historyk sztuki i krytyki kurator dr Piotr Rypson, który o twórczość Szukalskiego wie sporo i również w filmie występuje, dobry wieczór. Rozwiń »
Irek Dobrowolski jest również autorem porażające tego dokumentu o Wilhelmie Brassie, który jako więzień na zlecenie SS fotografował więźniów obozu w Auschwitz teraz Stanisław Szukalski, czyli kolejny bohater wyciągnięty trochę z niebytu jednak?

No tak,  taka karma, człowiek chciałby sobie nic nie robić posiedzieć i np. napisać taki scenariusz czymś zupełnie innymi dzwoni telefon, że jest taka sprawa i to na drugiej półkuli

Kto dzwoni, Leonardo di Caprio?

Jasne, oczywiście Fechner z nie tak szybko nie tak szybko to był proces to była walka, ale wtedy historia była na tyle ciekawa, że dokładnie w tym samym momencie w Los Angeles była moja żona z ze swoją książką dla studentów uniwersytetów kalifornijskich, którym się wstydzimy się spotykała i opowiadała historię Wilhelma brasse inni na cóż ja oczywiście wzrostach z Warty coś słyszałem, ale nie był on jakby w najbliższym kręgu moich zainteresowań dowiedziałem się więcej Ania spotkała się z Glenem rajem, czyli z głównym bohaterem bohaterem filmu narratorem filmu można powiedzieć, który odkrył tak naprawdę nie tylko odkrywali zaś gest opiekował się potem Szukalski do śmierci, który wprowadził go w najbardziej niezwykły krąg ludzi z możliwych, którzy tak powiem poczuliśmy Szukalskiego on najpierw poprzez jego sztuka, bo widzieli ją z książek, który pokazywał Glenna, a później poznali go osobiście 

I nagle się okazało, że coś między nimi iskrzy w radzie ich tyle epok po prostu cała cała wieczność dzień i to jest bardzo ciekawe było inne zbieżność jest taka, że organizujemy teraz konferencję, która będzie zapowiadać się film fabularny portrecista jako koprodukcje międzynarodową i hasło tej konferencji brzmi Auschwitz w popkulturze mu, a Szukalski w zachował się zachował się dzięki popkulturze i dzięki popkulturze wraca do świata i co ciekawe wraca najpier w do świata, a dopiero później do Polski, bo tak to już jest z naszym krajem 

Teraz szybkie pytanie do dr Piotr Rypson na jakie są powiązania Szukalskiego z popkulturą?

No mi się wydaje że, że on w pewniej mierze miał jakiś taki wiek genotyp popkulturowe w sobie, bo dość łatwo przyjmował rozmaite wzory elementy, które później wprowadza do swoich rzeźb obrazów, a jednocześnie pewien rodzaj z 1 strony takiej narracyjnej komiksowej niemal narracji wizualnej, którą stosował w swoich rzeźbach i Iwona w swojej sztuce opowiadającej się pewną historię i to to jak bezy i 1 strona medalu, a druga no troszeczkę taka fantastyczna nośność rozmaitych tematów i wizji, które on miał miał w głowie i na te swoje prace przekładał dawało taki materiał, który po to, kultura mogła podchwycić albo lepiej by być nie mogło de facto jak w Kalifornii w tym, jaką historię opowiadały nam Stanisław Szukalski o tym, będziemy jeszcze dzisiaj rozmawiać, ale teraz wróćmy jeszcze na chwilę do do filmu historia tej relacji przyjaźni chyba tak można nazwać Stanisława Szukalskiego i grupa amerykańskich artystów zaczęła się od albumu znalezionego w antykwariacie przez Glenna Freya tak dla Andrei znalazły na album z wydanym w 2003 . roku jako młody człowiek musiał za niego słono zapłacić, ale ikonografia była tak porażająca i tak niepasująca do niczego co Glen znał, że ta książka szybko stała się sensacją w kręgach Glena na nim inne po kilku latach nagle okazuje się, że Szukalski jest niemalże ich sąsiadem nie będę tutaj jest tolerował seans filmu polecam obejrzenie, ale ta relacja była Anna absolutnie nie zaś niesamowita samego początku aż aż do dzisiaj ja zrobiłem takie takie zdjęcie w Sandrze z 2 Lena pot z gigantycznym billboardem praw promujące się i to zdjęcie jest symbolem zamknięcia jego walki walki Szukalskiego lub Szukalski wyszedł z niebytu Bobby reż co dalej jak zabraknie dla la Glen jest człowiekiem sile wieku nie będzie żył wiecznie tak no i co dalej szukać innej teraz nas nastąpiło takie odrodzenie i w mam rzeczywiście wielką satysfakcję, że Szukalski wrócił do świadomości i do naprawdę bardzo chciałby się powiedzieć na złotym wyzwanie, bo takie nazwiska za tym stoją i tak jest promocja 160  000 000 ludzi ma dostęp na kilkadziesiąt języków przetłumaczono ścieżkę na chrzest jest nieprawdopodobne, a jednocześnie uważam, że hymnem po po to, po dużych o trudach udało nam się przedstawić tę postać taki sposób że, jakby identyfikujemy się z przemianą, która w nim zaszły tak pokazujemy jak mu się noga, a on zginęła w tej życiowej drodze, jaką umieramy zapłacił cenę w jak kto odkupił i i powiedziałbym przepracował w sobie, bo nikt z jego przyjaciół to jednak wrażliwi artyści, którzy wyczuli fałsz nie odbierali go w taki sposób jak siebie sprzedawał w latach trzydziestych w MF powstanie filmu zaangażował się jak już wspomnieliśmy na początku sam Leonardo DiCaprio, który zna Szukalskiego osobiście podobno mówił o nim jako przyszywany dziadku czemu Leonardo di Caprio tak jest moje pytanie w filmie nie wystąpił w takim razie mam szczerze nadałby produkcji jeszcze większego rozgłosu występuje w tym filmie jego ojciec George, a Leonardo występuje w napisach jako główni na zdjęciu od 1 i jest na zdjęciu nocą zdradza, że w równolegle, kiedy odbywały się zdjęcia strach go oni mieli swoje strach go zjawa, bo na Alasce zabrakło śniegu nad nie będę tutaj zdradzał więcej owsa Apropos zmian klimatu, które Leonarda jest tak mocno zaangażowany, ale bez Leonarda tego filmu nie by nie było, bo bym myśmy naprawdę wyprowadzi sobie żyły mieliśmy wsparcie tutaj Piotra i muzeum Narodowego próbowaliśmy tym filmem zainteresować się wiele instytucji w końcu zaczęliśmy robić sami i w końcu trafiliśmy na nadzorca, który postanowił on zmienić się tak sytuację tak to też trochę trwało ale kiedy jednak Leonardo zdecydował się, żeby być producentem tego filmu na to wszystko poszło jak to się mówi jak z Płatka Leonardo był zaangażowany teraz amerykańską premiera, którą otwierał i przeprowadził fajnych znajomych, bo było Ala Pacino, ale handel energią jeszcze parę innych osób będą, więc rzeczywiście widać było, że jest ten projekt naprawdę zaangażowany i mówił to w pierwszy w słowach, że znał Szukalskiego, że zna jego twórczości, że kolekcjonuję jego dzieła także mąż też tak bym tak miałoby być jego ojciec jest jest 1 z głównych można powiedzieć bohaterów filmu i myślę, że też miał bardzo mocne silne związek przejścia tak w momencie, kiedy okazało się, że ten Szukalski, którego znają to Niejestem Szukalski, którego rzeczywiście mogliby sobie wyobrazić chorego męża o prawdę o jego w jego życiu tak i tu jestem bardzo ciekawa kwestia, dlatego że gdyby Szukalski był sławnym artystą i te rzeczy, by wyszła np. inne toby to morze spowodowało jakiś jakieś wielkie zainteresowanie mediów tym przypadkiem natomiast w przypadku Szukalskiego nie było takiej możliwości, żeby najpierw zrobić z niego sławnego artysty apotem opowiedzieć całą prawdę o jego życiu ten dokument byłby śmiech śmieciowe i jeśli ktoś tego nie rozumie no to jest jego problem w ciągu 5 lat gang way nagrał 200 godzin materiału, w którym Stanisław Szukalski osobie opowiadał bardzo panu ten materiał się przydały przy kręceniu dokumentów tak naprawdę były trochę chyba bazą zdobył tego filmu był taki jak to się mówi w w terminologii wykaz nowych działek pod po prostu manna, bo okazało się, że mamy na takiego samograj, a na razie tylko trzeba dobrze wybrać to był chyba największy problem 200 godzin, więc te te materiały były wielokrotnie inne przesuwane do sej mi się jego dna, żeby wyłowić z nich te fragmenty, które w końcu weszła do filmu bowiem do tej z filmów o Szukalskim można zrobić tysiące i żaden z nich nie będzie wyczerpywało tej postaci i żaden nie będzie taki sam zająć taki sam, ale to zadanie nie będzie skończoną opowieścią o tym, bo to na tym polega m. in. niezwykłość Szukalskiego zarówno w życiu, jaki w jego sztuce, która tak bardzo się nie mieści w wyobrażeniu na temat dbał, żeby Piotr teraz finał za chwilę to rozwiniemy w drugiej części rozmowy o te gośćmi kultury osobistej są w Irek Dobrowolski reżyser filmu walka życia zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego i dr Piotr Rypson historyk sztuki i kurator za chwilę wracam teraz czas na informację w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj Irek Dobrowolski reżyser dokumentu o Stanisławie Szukalskim walka życia zaginiona twórczość Stanisława Szukalskiego, który od niedawna możemy oglądać na Platformie Netflix jest z nami również dr Piotr Rypson historyk sztuki krytyk i kurator rozmawiamy o dokumencie Stanisławie Szukalskim i musi paść to pytanie w końcu, skąd to zapomnienie i skąd to przemilczenie Szukalskiego w Polsce, który jak wynika z filmu w czasie międzywojennym był bardzo znanej bardzo ceniony, chociaż nie do końca, bo przecież jego postać była nie do końca zapomniane, bo boi, bo jego postać gdzieś tam się pojawia na różnych wystawach pojawiła się ostatnio na wystawie późna polskość w warszawskim CSW wcześniej w Toruniu w roku 2011 też była organizowana wystawa z jego dziełami, ale do masowej świadomości nie przedostał się w nocnych każdy skomplikowany, bo o Szukalskim tak jak mówił rektor może ona bardzo różne sposoby mówić kręcić o nim różne filmy, ale jedno jest pewna, że Polska historia sztuki ta, która dotyczy czasów przedwojennych dwudziestolecia międzywojennego ten sposób tak my wypchnęła Szukalskiego poza poza obszar opowieści czy narracji dlatego rząd Mieszko przypadkiem skomplikowanym, który ja bym powiedział za dużo mówi o pewnych skłonnościach czy tendencjach społeczeństwa polskiego czy części społeczeństwa polskiego mówiąc recepcji jego sztuki, które dla wielu historyków sztuki myszy były nie do przyjęcia, kiedy zaczęły się nosić taki pomysł, żeby zrobić dużą wystawę Stanisława Szukalskiego w muzeum Narodowym to słyszałem od kilku od kilku do kolegów, że wywrze to, żeby się tym zajmować to też taki temat tabu i to jak tata był izolacja postaci Szukalskiego z 1 strony po spowodowała, że on jest w przestrzeni szerszej nieobecny mimo tego, że powstały na jego temat bardzo zasadniczy fundamentalny monografie w ale z drugiej strony, że jest taki pożądany interesujący, ponieważ magistrowi owocem zakazanym, którego nie dawano do skosztowania tylko przez to, że on z 1 strony był postacią bardzo awanturnik czcią i wtargnął na scenę sztuki polskiej dość chaotyczną taką nie poskładane po pierwszej wojnie światowej z dużą dynamiką z jakąś taką po prostu Samów władczą misją pokazania Polakom na czym powinna prawdziwa Polska sztuka polega szczególny dla Polska chyba Piter Polska tak to było nie do zniesienia dla wielu artystów dla wielu profesor dla wielu krytyków, tym bardziej że myślę, że recepcja i to należałoby jeszcze prześledzić sympatia wobec tego co proponował i wsparciu ostatecznym chodziło raczej z kręgów prawicowych lub skrajnie prawicowych w tym endeckich to jest jakby 1 aspekt podróży jest jeszcze ciekawszy moim zdaniem to tutaj mówimy o recepcji społecznej politycy o jakiś tam rozmaitych poglądach i t d . natomiast Szukalski zaproponował dla sztuki polskiej coś co trzeba w tej sztuce w zasadzie nie było mianowicie siłę moc i nawet powiedziałbym pewien poziom takiej agresywnej buńczuczne gości, która jest obecna w sztuce wielu narodów, zwłaszcza tych, które podbijały, które królowały, które były mocarstwowe no, a tego w dziewiętnastowiecznej sztuce polskiej oczywiście nie było i dwudziesty wiek był dość słabo wyposażony w tego typu figury formy i takich artystów, którzy dysponowaliby tym razem witalności siły czasem brutalnej bardzo nawet można policzyć na palcach, a ten i jego epizod antysemicki w jaki sposób zaważyło na percepcji właśnie jego sztuki w Polsce, bo w pewnym momencie wracając jeszcze do dokumentu dochodzi do pewnego zgrzytu ja też nie chce spekulować, ale no i mimo wszystko może o tym, wspomnieć amerykańscy przyjaciele dowiadują się o antysemickich incydentach z udziałem Szukalskiego, czyli m. in. o stowarzyszeniu rogate serce gazetce trakt, w której wzywał do antyżydowskich zachowań i wyrażał swój żal, że Polacy są tak bardzo osłabieni w swoim własnym kraju mówimy oczywiście w latach trzydziestych ubiegłego wieku nie tylko mogę potwierdzić, że to był szok poznawczy dla nas wszystkich, że IZ co się wydarzyło w ostatnim dniu zdjęciowym więc, żeby teraz przed konstruować cement całe myślenie o filmie potrzebowaliśmy trochę czasu i dodatkowych zdjęć natomiast jak to wyglądało w inne percepcji Szukalskiego wolałbym, żeby potem opowiedział Piotr, bo zna ten z tą sprawą znacznie lepiej ode mnie tylko mogę powiedzieć, że do czytnika przy zapłacił wysoką cenę za ten film osobistą, ale nie jest bardzo dumny z tego filmu i szczególnie, kiedy syn do niego pisze listy pochwalne na temat tego filmu ida odbija się mi się wydaje żadnych z 1 strony można powiedzieć mentalności Stacha Szukalskiego tutaj oczywiście to są moje lęki supozycje, czyli łopata, który wyrósł w Ameryce de facto i tak się wychował w przyjechał do Polski inni dość zaściankowej taki Puchar lata mamy pierwszą wojną światową dzięki tym pesymistycznym co tutaj dużo ukrywać był 1 z normą społecznych byłby bardzo powszechny wszystko jedno czy w Galicji w Krakowie 33 czy w innych miastach Warszawie, która była bardzo GSK w związku z tym myślę, że i on mógł przenieść tutaj coś co ukształtowało się w stanach mimo tego, że 1 z największych promotorów twórczości Stanisława Szukalskiego w Ameryce był żywot żydowskiego pochodzenia wybitny dziennikarz wydawca prasy Ben Hecht, który poświęcił mu piękne rozdziałów w swojej książce o rówieśnik i t d. wspominany w dokumencie wywierana na dni takie tylko wydać w na sekundę słowo, że 1 z najpotężniejszych postaci i Chicago Detroit renesans był Max Boden cha, którego ilustrował Drygalski się przyjaźnił dokładnie, który też był Żydem, więc myślę że i Szukalski im tak bardzo wszedł w to budowanie nowej czystej Polski, że po prostu zapomniał o tym, kim jest on sam to może być to możliwe nasz dotyk tego pewnie trud nigdy się nie dowiemy, bo mogło być i tak, że dla tego typu taki buńczuczny postawy wobec niego szereg środowisk w tym inteligencja wiem warszawska związana z awangardą i t d. daniną, bo nie do zniesienia było wiele osób, że żydowskie pochodzenie mógł sobie ten Stasiuk Karski z tego stworzyć czegoś bardziej ogólną figurę, że tutaj Żydzi hamują po prostu rozwój jego geniusza przy okazji w ogóle, rujnując cały cały kraj, ale też trzeba dodać, że tu nie było nic takiego nietypowego tłumaczą się zachowywał i myślał i mówił jak większość bardzo wielu Polaków, więc tutaj specjalnie oryginalny nie jest i też to jego wszystkie antysemickie wybryki i teksty one przecież nie znajdowały jak bardzo szerokiej publiczności zarządzeniem przez ich wejście z osobistą anegdotą, która mnie niesłychanie nas rozbawiła i zupełnie pomogła zrozumieć się ten jego TOK myślenia o, kiedy już otrzymaliśmy ten ten cios w postaci tego odkrycia i pracować nad nową wersję filmu no zaczęliśmy czyścić wszystkie źródła dot znana wcześniej byliśmy zajęci sam się sprawdzać jak w dni trafiam w korespondencji Szukalskiego do Mariana Kongo Konarskiego na następujące zdanie nie ufaj Dobrowolski Emu, bo wszyscy Dobrowolski to Żydzi jak to przeczytałem to jak z mężem orkę i w Zawiszy w te teraz już się wiemy więcej nie broń Boże ja na to zareagował negatywnie wręcz przeciwnie, ale chodzi o poziom tego antysemityzmu tak, że ktoś ma nazwisko Dobrowolski, który tradycje zmiany wiary w magazynie zatrzymano 3 wieki temu wstecz jeżeli, jeżeli to jest przykład, że nie wolno komuś ufać, bo miał 3 wieki temu żydowskiego przy przodka no to znaczy ten antysemityzm jest po prostu jak to świetnie napisał Wawrzyniec Rymkiewicz w posłowiu do tej książki, której trasa okazała ukazała, że był antysemityzm klasyczny, czyli taki po prostu owym w najgorszym nie chcę tutaj mówić wiejskim, ale takim najgorszym możliwym do żadnej Jean-Marie Le Pen z, a dziękuję bardzo natomiast powiedzieć 1 rzecz nikt z tym się mam nadzieję zgodzi, że w tych w tym czasie, bo to mówił prof. Timothy Bell Centre nią nie ukazał się w filmie tłumaczą, że niestety antysemityzm był wtedy normą w całej Europie, a antysemityzm amerykański był znacznie bardziej obrzydliwego niż ten, z którym spotykaliśmy się w Europie jest też chciałbym, żebyśmy spojrzeli na to w ten sposób, że zostanie także Szukalski był jedynym antysemitą wtedy na realność mieliśmy 1 rzecz, którą ja bym mu zarzucił wprost o to, że przyjeżdżając wielokulturowego Chicago, gdzie naprawdę miał do czynienia z ludźmi ze wszelkich możliwych ścieżek etnicznych i t d. tak dalej sam był dandys miał długie włosy wyglądał bardzo gejowską na jego bliski przyjaciel Max Boden Chaim był po prostu krajem, z którym współpracuje także, że niestety nie przeniósł się tego doświadczenia na grunt rodzimy to co powiedziała FIM jest za Szukalski był modernistyczną Chicago, a w Polsce stawia stawał się nacjonalistom i ich wieś zrozumienie tej tej przemiany dlatego ja właśnie mówiłem o tym, transatlantyku prawda ten trans trans Atlantyk w filmie pojawia się bodajże 4 oraz Szukalski podróżuje między polską ASA Chicago wiele razy, szukając swojego miejsca napraw to jest pytanie Polacy nie zniszczyli Amerykanie chce jestem patriotą bez kraju to są słowa Stanisława Szukalskiego jeszcze trochę o schyłku życia tego artysty chciałam porozmawiać, bo pod koniec życia intensywnie zajmował się udowadnianiem tezy, że ludzkość miała chodzić z 1 wyspy, czyli z wyspy wielkanocnej jego cała ta pseudo nauka zwana z armaty z synem własny alfabet, którym posługiwał się do końca życia jego amerykańscy przyjaciele też w to uwierzyli ci patrzyli na niego jednak z większym lub mniejszym politowania czy czy oni się nie poznali na nas Fina Amina jednak powiedzmy wprost to, bo część 2 Szukalski ego i nie przeszkadzało im to jak i jego egocentryzmu wierzyli w jego graniu rzeczywiste Robert Williams filmie dokładnie i dosadnie wyraża odpowiedź na to pytanie, że w pewnym momencie to zdało się, że irytujące szczególnie, kiedy Szukalski na pierwszej samodzielnej wystawie Roberta Williamsa zaczął opowiadać sobie natomiast ja byłbym na ostrożne z oceną pseudonauki są Szukalski ego dopóki ktokolwiek ktokolwiek zobaczy co to jest, bo do tej pory nigdy to nie nastąpiły też jest jeszcze misja Bidena i dał szans, żeby ktoś z zobaczył wodę do prac Szukalskiego tomy z 15  000 naprawdę genialnych rysunków jest Janie mieniem nie powiem, że stałem się w tej chwili zwolennikiem sarmatyzm wyznawcą, choć AJA chciałam, chociaż trzeba uściślić, że to nieprawda, że teoria polega na tym, że ludzkość pochodzi z 1 wyspy nie chodzi o to, że cała ludzkość po potopie zdołała się schować na 1 wyspie strasznie, dzieląc je, kiedy Londyn zapadały się od morza tak, by to w te mity są obecne w bardzo wielu kulturach prawda, więc z okazji tego nie wymyślił natomiast rzeczywiście to jest zupełnie oddzielna sfera wżyciu Szukalski z armaty z niej Proton, czyli macie mowa, czyli poszukiwanie przy pomocy, jakby instrumentarium, którego nie da się zweryfikować, bo on w zasadzie większość rzeczy dodawał na podstawie wyglądu i skojarzeń tak Jerzy zobaczył 2 różne obrazki w 2 różnych pismach dotyczących podróży czy są przyrody i w wpadało mu skojarzenie to już wybudował z tego całą wielką teorię no tak, ale życie w słoiku takich ludzi w średnim wzrost się w ostatnim Tysiącleciu były dziesiątki w różnych tonacjach 1 z pierwszych była chyba Hildegarda święta von Bingen gra też odkryła język angielski oczywiście to był język niemiecki, bo ona była Niemką i t d . tak dalej od wieków ludzie poszukują jakiegoś jednoczącego języka opra w początku, z którego w tym bardzo biblijna historia to znaczy poszukujemy pewnej prawdy sprzed upadku wieży Babel, kiedy na własną audycję o jedność działu analiz do konkluzji, że te poszukiwania Szukalskiego niezależnie od tego jakie kiedyś ocenią potomni były inne wyparcie mini ucieczką od wielkiej straty jego świat prawda on wierzył w ten świat, który budował w Polsce tak intensywnie i pomysły nawet agresywnie ten świat się zawalił na początku września 3009 . roku wraz z zaborami jego pracowni Jan potem nie mógł odnaleźć ani swojego miejsca nic z tego świata bądź zostaną wyjechał przecież to była taka decyzja, odcinając za zabierał wszystko co mam ukochaną żonę psa wszystkie zbiory płyną do Polski tam będę budował nową polską czystą sztuka no i potem ten sarmatyzm był taką ucieczką, która nie wymagała nakładów finansowych bo gdy miał codziennie tworzyć rzeźbę to by nie starczyło mu środków po prostu nie sprzedawał swoich rzeczy musimy powoli kończyć naszą rozmowę o Stanisławie Szukalskim i o dokumencie na jego temat, kto dzisiaj czerpie z jego twórczości przede wszystkim oprócz tego, że symbole szczepu rogate serce, czyli grupy artystów, którego był przywódcą wykorzystywane są przez ruchy skrajnie prawicowe komiks najbardziej, mimo że do środy, bo na świecie może być i scenografia filmowa i komiksie scenografii filmowej Mirek znacznie więcej wie natomiast będzie się wydaje, że to co jest w Polsce interesujące, iż to wystawa musieli opowieść o tym, kontynuowana należy to taka, że paradoksalnie był strasznie dużo tej Polsce mówi jego postać jego historia jego wzlot jego upadek i z tego powodu wydaje się to być tematem nagrodę godnym uwagi Szukalski nie inspiruje chodził od proszę państwa José Fernandes, który jako dwudziestolatek zaprojektował kostiumy Mistral Fajfer w Batmanie kobiety kota zrobił później również Ironmana modny ostatnio nakładana ich los Fernandez otwarcie przyznaje się do tego, że inspiruje się Szukalskiego, a po premierze podszedł do mnie uściskał mnie, ale nie mógł nic powiedzieć Bogu tak wzruszony bajkę o zapomnianym geniuszu dramatach kimś, kto stracił wszystko historia pięknej polsko-amerykańskiej przyjaźni, ale też być może pretekst, by opowiedzieć trochę nową historię Polski z nowymi wątkami również niestety antysemickimi walka o życie i zagina twórczość Stanisława Szukalskiego reżyser dokumentu Irek Dobrowolski był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkaniem z nami również dr Piotr Rypson historyk sztuki i kurator występujący w tym dokumencie bardzo panu dziękuję za spotkanie dziękuje Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia teraz czas na informację w radiu TOK
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA