REKLAMA

Jak stwierdzić śmierć?

OFF Czarek
Data emisji:
2019-01-18 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
35:43 min.
Udostępnij:

Czy transplantacja organów od osoby zmarłej jest etyczna? Kiedy możemy uznać kogoś za zmarłego? Wbrew pozorom nie jest to wcale oczywiste. Rozwiń »

"Na dobrą sprawę biologia nie daje nam podstawy, aby śmierć mózgu uznać za śmierć człowieka. Jeśli chcemy szukać jakiegoś uzasadnienia, czy śmierć mózgu jest śmiercią człowieka, to powinniśmy się zwrócić w stronę etyki."

W OFF Czarku rozmowa o książce "Etyka, śmierć i transplantacje" z dr. Piotrem Grzegorzem Nowakiem z Zakładu Badań nad Etyką Zawodową. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Łączymy się teraz ze studiem Radia TOK FM w Krakowie, tam jest dr Piotr Grzegorz Nowak, Zakład badań nad etyką zawodową Instytut filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego i członek zarządu Polskiego Towarzystwa Bioetycznego, dzień dobry panie redaktorze, witam serdecznie, dziękuję panie redaktorze. Właśnie ukazała się pana książka, zatytułowana "Etyka, śmierć i transplantacje" - książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. I o transplantacjach i o kwestiach etycznych związanych z transplantacją, micie wokół transplantacji dzisiaj w programie OFF Czarek będziemy rozmawiać. Rozwiń »
Taką główną myślą jest, że organy możemy pobierać od osób zmarłych od osób, które nie żyją problem zaczyna się w momencie stwierdzenia stwierdza śmierci jak stwierdzić śmierć, jakie są powiedziałbym filozoficzne czy też medyczne, jeżeli chodzi o stwierdzenie śmierci pacjenta czy osoby?

Tak, rzeczywiście to jest 1 z takich podstawowych problemów w etyce transplantacji kwestia stwierdzenia śmierci, a w zasadzie przede wszystkim jeśli chodzi o stronę filozoficzną kwestia pewnej koncepcji śmierci, która miałaby stanowić podstawę dla określenia, a okres kryteriów śmierci, a przez wiele lat w dyscyplinie, którą ja się zajmuję, czyli bio etyce w zasadzie panował taki konsensus, że ludzie umierają w tym samym sensie jak wszystkie istoty ożywiona 

To znaczy że, gdy mówimy o śmierci to mamy przede wszystkim na myśli śmierć śmierć organizmu człowieka tak, czyli nie, a śmierć w zasadzie zjawiskiem, a biologicznym powinniśmy kryteria śmierci, a może prowadzić tak z Kongresu pojęcia o organizmu, która funkcjonuje w biologii i a na tej podstawie dążyć do opracowania procedur medycznych do oczywistego dostęp perspektywę, a na razie dość teoretycznym miało przełożenie na sformułowanie kryteriów neurologicznych, czyli kryteriów służących stwierdzeniu czegoś co się powszechnie nazywa śmiercią mózgu

A jednak no okazało się zasady, że pacjenci, którzy znajdują się w stanie śmierci mózgu, a niekoniecznie mogą być uznane uznani za nie żywe ludzkie organizmy ptaki jeże -li AM śmierć miałaby być pojęciem, a przede wszystkim z zakresu biologii to ma dobrą sprawę biologia nie daje nam dobre podstawy do tego, aby śmierć mózgu uznać za śmierć człowieka raczej jeśli chcemy szukać jakiegoś uzasadnienia dla małych dotyczącego pytania, dlaczego śmierć mózgu jest śmiercią człowieka powinniśmy się zwrócić w stronę etyki i w stronę refleksji, która w zasadzie jest chyba powszechna dla każdego z nas w codziennym życiu to znaczy, że śmierć to nie jest termin naukowy śmierć to nie jest 

Przede wszystkim spotykamy się w kontekście prowadzenia badań laboratorium śmierć to jest terminy głęboko moralne, które nas dotyka jest silnie nacechowany etycznie śmierć rzadko jest dla nas obojętna, a zwykła, a często jest tak, że boimy się własnej śmierci wydaje nam się, że stanowi ona Kras czegoś wartościowego 3 naszego życia, a innym razem jest z kolei tak w szczególności w przypadku osób cierpiących na -li no i w n p . na choroby nowotworowe doznających wielkiego bólu, a wtedy jest także śmierć wydaje się wybawieniem końcem Monk i końcem cierpienia 

Natomiast rzadko kiedy śmierć jest dla nas czymś neutralnym no a gdyby to właśnie wskazuje nam, że na dobrą sprawa, a śmierć w tym sensie w jakim ona pojawia się w naszym dyskursie, a zwykłych ludzi, ale nie jest pojęciem, którego sensu 4 znaczenia powinniśmy poszukiwać w dialogi tylko raczej ta właśnie mleczną kach normatywne, które zajmują się badaniem sfery wartości, a no ja w tej swojej władzy w książce, którą pan Bóg był uprzejmy przedstawić przedstawiam analizuje właśnie różna koncepcja śmierci i też pewne uzasadnienia etyczna poważa pozwała pierwsza z tych koncepcji to koncepcja śmierci całego mózgu to w zasadzie jest cała koncepcja, a tyle co kryterium od pon, a jest dość spore zamieszanie terminologiczne, a jeśli chodzi o to co jest koncepcją śmierci, a co stanowi kryterium, bo ta słowa sią w różnym sensie pojawiają w dyskursie prawniczym nie w dyskursie filozoficznym mają trochę różne znaczenie, więc dobrze to śmierć całego mózgu no to jest coś co można moglibyśmy określić jako kryterium w sensie takim, że to jest określenie pewnego stanu, w którym my uznajemy za aneks do coś co badania medyczne powinny wykrywać i a my, jeżeli to zostanie wykryta to znaczy, że spełnione zostało kryterium śmierci tak, jeżeli Marat cały mózg to znaczy, że spełnione zostało kryterium śmierci natomiast, dlaczego to kryterium jest z NBA słuszna, jakie powody może przedstawić dlatego, żeby śmierć człowieka wiązać akurat za śmiercią mózgu Ania n p . ze śmiercią jego palca tak, bo moglibyśmy mówić hipotetycznie czymś takim jak śmierć pałacowa co być może oznaczałoby człowieka, który nieodwracalnie utraciły parę spraw lato to brzmi trochę zabawnie no ale oczywiście od strony filozoficznej nic nie przedstawili żadnej sensownej koncepcji, która pozwalałaby uznawać ludzi, którzy nią nieodwracalnie utracili swój palec za zmarłych natomiast oczywiście są takie koncepcja, która pozwalają uznać człowieka, którego doszło do śmierci całego mózgu za zmarłego i tych koncepcji jest kilka prawda, ale wspomniał pan właśnie o tej samej po samym kryteriom tak naprawdę może wyjaśnia czym ono jasno trzeba często takie kryterium zgodnie z torem, a śmierć można stwierdzić w przypadku nieodwracalnego ustania wszystkich funkcji całego mózgu włącznie z pniem mózgu u wagi jest to kryterium, która została w zasadzie po raz pierwszy wprowadzona w osiemdziesiątym pierwszym roku przez taką komisję amerykańską działającą przy prezydencie George Bush o stanie morza na i ono ono na bardzo się rozpowszechniło m. in. obowiązuje w zasadzie w dalszym ciągu w Polsce tak to kryterium nieodwracalnego ustania wszystkich funkcji całego mózgu jeszcze w dniu dzisiejszym obowiązuje natomiast jazda wymaga naszym słuchaczom zdradzić, że niebawem najprawdopodobniej dojdzie do pewnej modyfikacji na obwieszczenia dotyczącego stwierdzenia śmierci i zbliżamy się jeśli chodzi o nasze regulacje w stronę regulacji brytyjskich, które nie będziemy już mówić o kryterium śmierci całego mózgu w komendzie mówi się raczej on na kryterium śmierci jakoś mnie jako zniszczenia pnia mózgu tak znaczy w podstawowym kryterium będzie dla nas badanie czynności uczniom szkół w wrócimy do naszej rozmowy o informację Radia TOK FM informacje o 1120 już za kilka minut dr Piotr Grzegorz Nowak zakładu badań nad etyką zawodową Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego jest państwem goście rozmawiamy także jego książce etyka śmierć i transplantacje książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego formację za 4 minuty o godzinie jedenastej 20 ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Krakowie tam jest dr Piotr Grzegorz Nowak zakładu badań nad etyką zawodową Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego Annę dr Piotr Grzegorz Nowak jest członkiem zarządu polskiego Towarzystwa bio etycznego niedawno ukazała się jego książka etyka śmierć i transplantacje książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego w jak stwierdzić śmierć o tym rozmawiamy z pierwszej części naszego programu przed informacjami, bo gość mówił o tym, zaś śmierci całego mózgu czy też o kierunku stwierdzenia śmierci pnia mózgowego inna z koncepcji, które pan pisze to jest koncepcja somatyczne i dezintegracji tak tutaj rzeczywiście jest to koncepcja filozoficzna o barak i ona ma dobrą sprawę uzasadnić nam to 2 kryteria, o których pan wspominał to znaczy uzasadnić, dlaczego człowiek, którego doszło do nieodwracalnego ustania wszystkich funkcji całego mózgu nie żyje, a natomiast na samej płaszczyźnie filozoficznej koncepcja ta, mówi że każdy z nas każdy człowiek umiera wtedy, gdy nieodwracalnie przestaje stanowić zintegrowaną całość organiczną tak, czyli każdy z nas umiera wtedy, gdy przestaje być organizmem jest to właśnie ta koncepcja, której na początku naszej audycji wspominałem, że na dobrą sprawę ono bowiem była koncepcja w zasadzie w dalszym ciągu jest koncepcją dominującą natomiast została w bardzo poważnie po podważono też nie tyle sama koncepcja została podważona, bo oczywiście w dalszym ciągu jest sens mówić o śmierci organizmu tak, bo miała bowiem zajmują się tą sprawą niż w ich badaniach kwestia śmierci organizmu może być niekiedy istotna natomiast podważona została zostało wynika nie to są raczej uzasadnienie na 3 krótko mówiąc nie jest fakt, że człowiek który znajduje się w stanie śmierci mózgu może być uznane za on nieżywego na gruncie koncepcji somatyczne dezintegracji organizm tak nie jest tak, że człowiek, który znajduje się w stanie śmierci mózgu z pewnością jest martwy w martwym ludzkim organizmem w ten sposób prawo do tez martwy człowiek, ale to niekoniecznie jest martwy ludzki organizm jest pewna subtelna różnica to właśnie, ale jak subtelne lub wiem, że wczoraj nie umyka z zwykłemu człowiekowi nowym właśnie prawda no to jest to pytanie tak natomiast może powiem trochę o psie znaczna, żeby nie stwarzać wrażenia w mieszać się nim jakiś niepotrzebnych wątpliwości dotyczących tego czy śmierć mózgu jest śmiercią człowieka to może od razu wspomina krótko o tym dlaczego stocznia moglibyśmy ataki na stan uznać za stan śmierci z naszych wydaje mi się zioła i mam nadzieję, że państwo się z gazą, a ze mną po społecznym po głębszym zastanowieniu, że ostatecznie, a ze śmiercią człowieka mamy do czynienia wtedy gdy nieodwracalnie znika on pewien podmiot, wobec którego momentu jakieś obowiązki tak, który ma jakieś swoje dobre jak tylko coś może być dobra, bo zła fachowej literaturze i Charlotte i etycznej czy też, opierając się na pana fachowym dyskursie moglibyśmy mówić, że śmierć to nieodwracalna utrata statusu moralnego człowiek natomiast ma zasadniczą, a mąż, przekładając to ona na na najprostszy język trzeba się zastanowić się od nad tym, jakie cechy sprawiają, że my łodzian, a mamy jakieś swoje dobro i inne istoty chce na tym świecie mają wobec nas pewne zobowiązania tak w dyskursie, a bio etyczną przedstawia się szarak takich cech moim zdaniem najważniejsza, a jest kilka tak to znaczy tworzyła wszyscy jesteśmy istotami zdolnymi do odczuwania bólu cierpienia, a on, ale także jesteśmy istotami zdolnymi do odczuwania przyjemności, jakie subtelnej satysfakcji to jest 1 taka cecha, która sprawiała zarówno pan redaktor jak ja, ale jesteśmy pewnymi stratami, która na nie są rzeczami tak to znaczy że, a czasem się czuje w rzeczonym palący know-how no, więc właśnie prawda co ltd własną co tam łosoś sprawia, że to, że mamy swój żal, że coś u nas może być dobra od zła to jest jedno 1 sprawa druga sprawa, która być może się wiąże z pana wypowiedzią teraz, gdy pan podział czasu się pan czuje jak działać w autach debatach odwołuje nas do takiej perspektywy attyki, a wywodzącej się od Manuela Kanta, które stawiało nacisk na inną taką własność, a człowieka oznacza każdy z nas tam wypowiedziało jest podmiotem woli, a mówiąc prostym językiem każdy z nas jest istotą, która zdolna do tego, żeby chcieć czegoś mieć jakieś swoje plany NATO dotyczącą tego jak ukształtować własne życie i teraz taka druga cecha, która jak dobra, a wyróżnia nas, a od żarcia i wracają z tematu śmierci w upraszczają trochę ten problem moja koncepcja moja propozycja uzasadnienia tego, dlaczego śmierć mózgu jest śmiercią człowieka odwołuje się właśnie przede wszystkim do tych własną 2 własność znaczy, jeżeli mamy do czynienia, a sytuacją, gdy nieodwracalnie utraci tracimy zdolność do odczuwania zdolność do bycia podmiotem, a posiadającym Wola to motto można powiedzieć działa człowiek już nie żyje człowiek odszedł od nas na nie w tym sensie, że przemieścił się rywalek DAF, a tylko w tym sensie, że zioła no nie ma go już na tym świecie no i oczywiście jest fakt, że prawidłowo przeprowadzona i Taste neurologiczna nieprawidłowo stwierdzono śmierć mózgu wyklucza, a i to może kiedykolwiek, a dana osoba z powrotem zacznie coś kłócić się z powrotem odzyskał zdolność do tego, żeby czegoś chcieć czegoś nie chcesz n p . niech go natomiast wracając może do tego on do tego dodałbym jeszcze do tej pana wypowiedzi i Trocha być może przejazd małą dygresję w stosunku do samego tematu śmierci, gdy pan powiedział, że czuje się pan czasami jak grzeczna to, a ja bym czasem debiutował w kategoriach właśnie attyki Jankowskiej znaczy być może jest tak, że czasami, a osoby, która po spotyka, a traktują pana w sposób przedmiotowy tak jakby pan nie był osobą, która jest zdolna zdania o dokładne dogrania pewnych rzeczy próba i teraz po dziesiątym to jest coś perspektywę i tam Polska jest nie w porządku tak szacunek dla drugiej osoby opiera się o tym, aby traktować każdą istotę ludzką, jaką zdalną do tego, żeby samodzielnie planować własne życie i podejmować autonomiczne w BOR w swojej książce pisze pan także o koncepcji utraty zdolności do samo zachowanie o tak to co jest koncepcja aktora, a w związku w zasadzie z klęską wcześniejszej koncepcji, które pan napomknął, czyli tej koncepcji somatyczne dezintegracji została przed przedstawioną przez inne inną tym razem radę pracującą w stanach Zjednoczonych co ciekawe była to rada, która również była powołana przy prezydencie George Bush Future, że tym razem George Bush juniorzy, a nie ocenia rząd, więc ciekawe jest to, że w zasadzie obydwaj panowie prezydenci nie miało znacząco przyczyni się do tego, że od strony konceptualnej wykonała zostaną zostaną gigantyczna robota, żeby uzasadnić, dlaczego śmierć mózgu jest śmiercią człowieka natomiast rano ta druga koncepcja w związku z klęską pierwszej, a ona zaproponowała, żebyśmy śmierć przedefiniować stracha i inny sposób znaczek każdy człowiek umiera wtedy, gdy nieodwracalnie traci zdolność do samo zachowania rozumianą, o jaką no właśnie w jaki sposób rozumianą 1 z interpretacji tej dość na jakie wysublimowane koncepcji wiąże się z koncepcją entropii fakt być może nasze słowo nasi słuchacze wiedzą czym jest tropią pakt Ribbentrop jest miarą nie uporządkowania danego układu linii, a na mówiąc prostym językiem Entropia to miara bałagan tak w teatrze im wyższa, a Entropia o tym, wyższe bałagan i na mechanika statystyczną wywodząca się o Botswana mówi nam, że zasadniczo metropolia w świecie rośnie, a stróża na no to jeślibyśmy chcieli spojrzeć na a jakby świat jako całość natomiast organizmy żywe są takim specyficznym częściami tego świata on, że one są zdolna do tego, żeby tam Entropia cyklicznie obligacji obniża to znaczy podajmy przykład próba no załóżmy, że Clinton przed tą dzisiejszą audycję no musiał dotrzeć do studia na rowerze nie wiem, jaka jest pogoda w Warszawie Ola ona sporządzona w nowym Targ być może było to możliwe, ale w zauważmy, że no niestety na bazie pan też, że z czasem czasami pan traktowany, jako że ci, więc warto je wymyśla takie makabryczny scenariusz, że tak się złożyło, że jakiś nieprzyjazne kierowca, który niespecjalnie przepada za rowerzystami, a pana jako stron tną lusterkiem pan niestety się przewrócił na Torwarze o bezpieczeństwo gazowe bez kierowców tak no właśnie, tym bardziej że nie wychodziła na wzrost wynagrodzeń rano nie zapomina się jazdy na rowerze no no dobrze my co w takim przypadku no w takim przypadku modnego wdarło się także prawdopodobnie ona organizm został wytrącony zostaną Choma został na moment zarówno w dobrym miano nie uporządkowania w pańskim strzela wzrosła no ale zaraz później stał pomnik złapał się być może, gdy zjawił się pan w końcu w grudniu w końcu w studiu, a założył pan jakiś opatrunek na na jakieś oparcie, które powstało martwił się pan KOV dostarczył sam pan glukozę i w ten sposób pan Pański organizm, a doprowadził do ponownego czy też nie da w dalszym ciągu doby realizuje ten proces obniżenia cen ropy i ma zasadniczo wracając do koncepcji a kto je na utratę zdolności do samo zachowania można, by powiedzieć, że śmierć następuje wtedy, gdy my nieodwracalnie tracimy taką zdolność Ziobrę to Entropia obniżyć prawda o toby miała być śmierć właśnie przy pewnej interpretacji tej koncepcji z 20002008 roku, którą zaprezentowała na tak komisja przedłożyła obu uszu, a juniorzy oraz z myślą sobie, że pytanie we wszystkich tych kwestiach we wszystkich tych koncepcjach, o których rozmawiamy brzmi, kto miałby stwierdzać czym idzie i czy mamy odpowiednie narzędzia dostęp do stwierdzenia Merty tych rzeczy, ale ale o tym, porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM wierszem zbliżają się też jak nikt nie chciał zbyt duże tropi wprowadza w tym momencie i tak nie wprowadzajmy zbyt wysokiej dla poziomu entropii w dr Piotr Grzegorz Nowak zakładu badań nad etyką zawodową Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego z państwa mają goście ze studia w Krakowie informacje o jedenastej 40 po informacjach wracamy z ponownie łączymy się ze studiem Radia TOK FM w Krakowie tam jest dr Piotr Grzegorz Nowak zakładu badań nad etyką zawodową Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego członek zarządu polskiego Towarzystwa bio etyczna bio etycznego najnowsza książka mego gościa to etyka śmierć i transplantacje wydano przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdy panie doktorze czy mamy narzędzia i instytucje czy też podmioty, które by właśnie orzekały i liczone są dobre doskonałe pewne to znaczy samo stwierdzenie śmierci to jest sprawa medyczna problemu lekarza w oparciu o pewną ogólną koncepcją filozoficzną wraz z filozofami są w stanie zasnąć jakiś takie ogólne kryterium na początku czy np. to śmierć mózgu, a natomiast samo stwierdzenie śmierci mózgu i tak to jak, w jakich instrumentów użyć to jest przede wszystkim o kwestia medyczna tutaj filozofowie mają mniej do powiedzenia no ale niekiedy mogą się też wtrącić tak zasadniczą kryteria, która którymi się posługujemy, a są pewne na tyle na ile coś w naszym domu do świadczenia może być pewna mała teoretycznie może się nawet zdarzyć tak, że studio, w którym znajduje się o powietrza, a zgromadzi się tylko w połowie pomieszczenia po w prawa fizyki tego nie nie zabraniają one, niemniej jednak jest to niesłychanie mało prawdopodobne, by podobnie ta jest coraz nas z tymi narzędziami, które służą w stwierdzaniu śmierci mózgu ta może mówić o tym, że, jeżeli ta procedura diagnostyczna jest poprawnie przeprowadzona to możemy mieć podobną pewność trzeba co do tego że, bo pacjent faktycznie nieodwracalnie utracił swoją podmiotowość moralną tak stanowi przestał być kimś, kto morza, a doświadczyć czegoś dobrego, bo nic złego natomiast Ano oczywiście jest jakieś ryzyko błędnej diagnozy i tak wszyscy mówi się czasami zioła, a w przypadku stwierdzania śmierci mózgu to ryzyko wynosi 1 %, a no, a w mogłoby się wydawać dużo o no ale trzeba zdać sobie sprawę, że w tych przypadku stwierdzenia śmierci w sposób tradycyjny czyli gdy lekarz ze stetoskopem wsłuchuje się na pacjenta nie sprawdza czy doszło do zatrzymania krążenia no to anegdotyczne dane niekiedy wskazują, że tutaj ryzyko błędnego diagnozę czy błędnego stwierdzenia śmierci wynosi 5 % czy tak naprawdę to na bardzo wysublimowane złożona z badania, a diagnostyczna służąca stwierdzania śmierci mózgu są pewna na tyle dawno analiza powinniśmy oczekiwać na na noc na ile niepewności powinniśmy odnieść oczekiwać może w ten sposób podanej przez chwilę o pobieraniu organów od od zmarłego krzyżem takie potoczne powszechne rozumienie że, aby zostać dawcą organów, aby zgodzić się NATO to to wystarczy wyrazić zgodę w jaki sposób, że zgadzam się na to tymczasem wydaje się, że jeżeli się nie zastrzega, że się nie chce to jest się potencjalnym dawcą tak tak niektórzy nie zdają sobie sprawę z tego, że w Polsce obowiązuje coś takiego jak regulacja braku sprzeciwu lub też pogłoski, że to nazwa po prostu optował co oznacza, że każdy z obywateli jest potencjalnym dawcą, dopóki nie zgłosi sprzeciwu w krajowym rejestrze sprzeciwów oczywiście są też oświadczenia woli, a które są promowane niekiedy przy przeróżnych okazjach to znaczy takie karty, która można sobie wybrałem się napisać, że ja chcę oddać porządny, ale ona tak naprawdę mają wartość informacyjną natomiast nie ma ani nie są nie mają mocy prawnej pomocy naszych regulacji już sam fakt, że nie zgłosiliśmy sprzeciwu w ciągu naszego życia czyni nas potencjalnymi dawcami no i w wypadku śmierci uzasadniała Ola możliwość pobrania narządów oczywiście, gdyby ta forma wyrażenia sprzeciwu nakładają niekiedy są można powiedzieć rozczarował pewnej praktyki, którą lekarze stosują znaczy forma w formę wyrażenia sprzeciwu są takie rzeczywiście można złożyć szef PiS przez internaty się dobrze pamięta można też wysłać pocztą o taką informację, ale można też z zgłosić sprzeci w po prostu sprzeci w po prostu ustnie w obecności 2 świadków i a ono tutaj są pewne kontrowersje, ale no generalnie praktyka jest taka, że zawsze przed pobraniem narządów oraz koordynatorka transplantacyjna, która ach, co takiego pobrania dokonać rozmawia z rodziną, a my często miasta Zeta to ta rozmowa powinna mieć na celu ustalenie tego trzeba 33 czy zmarły Zarzecza nie wyraził właśnie sprzeciwów takiej ustnej formie rano z doświadczeń z moich informacji, które ma też mają charakter anegdotyczna wiem, że niekiedy ta rozmowa wyglądają trochę inaczej to znaczy koordynatorzy nie tylko pytają rodzina to trzeba ich bliskich nie złożył w ich obecności takiego oświadczenia sprzeciwu tylko zadają bardziej otwarte pytanie co znaczy trzon 3 w państwo ma skład wiadomo coś na temat posta w wobec 2 transplantacji, a o osoby zmarłe taka, bo 3 no najgorzej dzieje się wtedy, jeżeli koordynatorka transplantacyjna zapłata rodzinne czy ona się zgadza to, aby pobrać narządu, bo powstała wtedy w zasadzie ta jest cała działania, która niewiele ma wspólnego z obecną oraz obecnymi regulacjami prawnymi no mało tego sprawia, że tak naprawdę może zostać podważona decyzja, a którą osoba zmarła podjęła zarządcza np. świadomie, a zaniecha ująć są 2 zgłoszenia sprzeciwu, a k o Juliana szkła teraz w 2 wprowadzenie oświadczenia woli, ale jeżeli, a ja pozostaję wierny no to mogę to robić w sposób świadomy z walką o takim przeświadczeniem, że skoro rodzinie nie powiedziałam o tym, że się sprzeciwiam skoro pozostaje nic na ten temat no to prawo gwarantuje mi, że po mojej śmierci zostaną do niej pobrano narządy natomiast, jeżeli koordynator zapytała po mojej śmierci moja rodzina czy oni zgadzają się na to, żeby pobrać moje narządy no toż to de Arana moi bliscy powstaje w tej trudnej dla nich chwili mogą być skonsternowani w zasadzie zdezorientowani nie wiedząc jak zadecydować o innym coraz mniej mamy czasu, ale czy wszyscy byliby bardzo ciekawy wątek etyczny dotyczący efektywna może być dużym uproszczeniu, kto powinien korzystać tak czy i jak jak sprawiedliwie stworzyć zmodyfikować system no bo wreszcie mamy mniej w potencjalnych dawców niż osób potrzebujących, więc zawsze będzie ktoś, kto będzie można powiedzieć poszkodowany tak ktoś, kto na czas nie dostanie na organ do przeszczepu i n p . w związku z tym także umrze i to są poważne kwestie etyczne, żeby tak ten system ułożyć oby tak zmodyfikować, żeby było egis w sposób sprawiedliwy dobry tak warto też bardzo istotna niestety w Polsce teściowa wciąż rośnie dostrzegana, że sprawa alokacji deficytowych zasobów, czyli krótko mówiąc sprawa rozdziału o narządów, które na pewno nie wystarczy dla wszystkich, a ktoś będzie z pewnością na straconej pozycji i tego organu nie otrzyma to nie jest sprawa, którą da się rozstrzygnąć, a przez odwołanie włącznie do 2 medycyna tak to jest kwestia etyczna i tutaj na dobrą sprawę powinniśmy oczekiwać tego, aby medycy podjęli współpracę z filozofami zastanowili się nad tym nie tylko z filozofami, ale też może z szerszym słyszymy kręgami społecznymi i jedno w jakimś ciele właśnie takim interdyscyplinarnym ustalili jakieś kryteria, a na podstawie, których narządy przydzielać Nafty w swojej książce zaproponowałem kilka takich kryteriów z czego część część z nich w zasadzie pokrywa się stąd też możemy obecnie obserwować w zasadach alokacji natomiast ta część jest nowością, a w dotychczasową zasadę to co gorsza liczy tak ogólnie na to wezmę efektywność przeszczepiania narządów, czyli ważne jest to, żeby przeszczepić narząd temu komu ma duże ją posłużono aktu o koronie dać zaraz odrzucania tego organu i śmierci, a więc sesja na kwestiach taśmy, czyli obecnie jest oczywiście brana pod uwagę w materialna dla jesteśmy w stanie zrobić druga sprawa trasę wynika, jakby stracha przeciwnego punktu widzenia tak, bo mam, czyli już nie z utylitaryzmu etycznego tylko bardzo jest egalitaryzm etycznego punktu widzenia to jest kwestia tego jak złej sytuacji, gdyż jest tak, czyli to jest kryterium, które obecnie znany jest pod samym pojęciem pilności przeszczepienia, a jeżeli ktoś jest w bardzo ciężkim położeniu zagrożone jest np. śmiercią dziś jest bliski śmierci to ma wtedy twarz, a jest to jakaś racja moralna zatem, aby gdzieś w tej kolejce, a oczekujących znajdowało się wyżej niż ktoś, kto na ten narząd może poczekać jeszcze dłużej to są w zasadzie 2 kryteria, które dotychczas była uwzględniana natomiast rano jak ja powtarzam TomTom refleksję na temat kryteriów jeszcze w dwojaki sposób to znaczy pierwsze wywodzi się w zasadzie od kwestii tej egalitaryzm styczność tylko pytanie czy mamy czas unowocześnienia bierze, że mają też, że rejestracja musimy odesłać tych naszych słabszych, którzy są zainteresowani do innych do pana książki także bardzo dziękuję za ten wstęp na inny i też za rozważania na temat różnych koncepcji związanej ze stwierdzeniem z o śmierci nigdy więcej znajdą państwo w książce małego gościa zatytułowany etyka śmierci transplantacje książka wydana przez wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego państwo byłem gościem był dr Piotr Grzegorz Nowak z zakładu badań nad etyką zawodową Instytutu filozofii Uniwersytetu Jagiellońskiego członek zarządu polskiego Towarzystwa bio etycznego informacji już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy przygotował Paweł Ziętara, a nad jakością czuwał Krzysztof Woźniak
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA