REKLAMA

"O nienawiści rozmawiam z uczniami przez cały rok szkolny"

Data emisji:
2019-01-18 18:40
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
12:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. Prezydenci co najmniej 8 polskich miast zachęcili szkoły, aby przeprowadziły lekcje, jakiś rodzaj zajęć dotyczących mowy nienawiści, przemocy, dyskryminacji i rzeczywiście wielu polskich miastach takie lekcje się odbywają w tylu szkołach, choć też forma jest różna. Pomyślałam, że wrócimy do tego tematu, o którym już wczoraj było w Analizach i porozmawiamy z praktykiem, codziennym nauczycielem, prawdziwym nauczycielem. Pan Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie jest z nami w studiu, dzień dobry, dzień dobry.  Rozwiń »
Wczoraj, kiedy rozmawialiśmy z ekspertką powiedziała ona, że takie zajęcia zaczęłoby nie od definicji mowy nienawiści tylko od pytania i zapytania uczniów jak się czują informację o śmierci prezydenta jak powiedziałam wtedy jak z tomem, a pani w tym mówić w szkole, że doszło do zabójstwa prezydenta przecież to jest drastyczne informacja nabycia te dzieciaki i tak o tym, wiedzą czy pan o tym, rozmawiał ze swoimi uczniami tak oczywiście przegrać dowiedziałam o tym co się działo w Gdańsku stwierdził, że muszą o tym kto z nas tymi uczniami wszystkich tras, których uczy nie tylko w swojej klasie, które jestem wychowawcą, ale we wszystkich klasach poruszam ten temat zresztą z racji pysznego przedmiot, jakim jest historia, kiedy mówię o Holokauście o nazizmie faszyzmie też mówią o tej mowie nienawiści o tym, czego może poprowadzić ten język nienawiści i historia lubi się powtarza, więc chce też ma, więc to nie jest tak, że tylko rozmawiam z takich okazjach takich dramatycznych wydarzeniach, ale oczywiście tutaj nie wyobrażam sobie, żeby z uczniami na ten temat nie porozmawiać i przeanalizować tego co się dzieje w społeczeństwie i tych zjawisk negatywnych, które widzimy na co dzień w mediach tych zjawisk, które serwują nam politycy Zaremba i prawa i całe społeczeństwo nie w bieżącym nie rozmawia o tym z uczniami i co możesz mówić co myśli coś czuję na czym myślę, że młodzież jest też zaszokowana tym wszystkim co się dzieje oni sami mówią, że tony szamba, wylewając się w internecie na Facebooka, że to łatwe skromność skwitować nie zawsze mają świadomość tego, że w internecie nie są anonimowi, że w internecie nic nie ginie bardzo często, kiedy słyszą, że w sumie tak naprawdę, że założą ze swoich wypraw i dalej nie są anonimowi zresztą można sprawdzić to otwierają oczy, ale żadna wiadomość pan, że nie tylko opowiadają o tym, że obserwują jak inni obrzucają się błotem Ależ sami też to robią tak sami torowym i jak często słyszy, że na korytarzu wśród uczniów odzywki w stylu ty Żydzie ty Cyganie czy wynurzenie Johnson oczywiście reaguj, ale jak rozmawiam biorę takiego się rozmowy na widzów jest tam jako osoba dorosła bony talony nie wiem co się wtedy robi, bo jak możemy spotkać osoby, która tak mówi na ulicy niekoniecznie w klasie to co coś co pan wtedy się przede wszystkim kopytami czy też chciałby być obrażane w taki sposób albo w innych 3 najgorsze w tym to, że na to pytanie czy zdążyli uciec mówi mi to absolutnie nie przeszkadza to jest przerażające niż w społeczeństwie tak młodzi ludzie reagują, więc z takim użyciem siana spokojnie porozmawiać wytłumaczyć mu pewne zjawiska czyni starania się z ksenofobię antysemityzm i są w historii do czego doprowadziły takie zachowanie i dopiero wtedy, kiedy ja np. już dochodzę do sedna sprawy inaczej mówiąc antysemityzm, kiedy słyszę ty Żydzie tu mówić czym był Holokaust i skąd się widziało ile milionów ludzi poniosło śmierć w wyniku Holokaustu to zawsze porównujemy miasta mówi Zobacz w wyniku Holokaustu szacuje, że śmierć poniosło około 6  000 000 Żydów europejskich mówi to są 3 ponad Warszawę ludzi, których giną w myśl chorej nienawiści ideologii, jaką miała Adolf Hitler i młodzieży dopiero otwierają oczy, ale ludzi kina nie powie któryś tam bardziej bezczelny, że między w z wyzwaniem kolegi w klasie, a z Holokaustem z jeszcze ogromna przepaść i że nie należy stawiać takich prostych przełożeń nie są proste przełożenie, bo tak naprawdę od mowy nienawiści do takich zjawisk, które teraz rozmawiamy przez w Niemczech to się zaczynały niewinnie tylko od pewnych gestów od słów potem od ustaw aż w końcu doszło do Holokaustu chyba musimy zapobiegać lepiej zapobiegać niż leczyć takim zjawiskom tak, bo nie wiemy co będzie w przyszłości już widzimy narastające co nienawiść społeczeństwa jednak do drugich i to one ani takie seanse nienawiści na różnych spotkaniach politycznych na marszach doskonale wiemy jakich dziś słyszymy te różne negatywne zjawiska, gdzie widzimy, że można bezkarnie palić kukły Żyda na ulicach Wrocławia, że można bezkarnie wieszać portrety polityk, ale może sobie nic się to jest przyzwolenie społeczne, ale możesz uczniowie, którzy wyzywali się od Żydów Cyganów, ale czy Murzynów to nie są rasiści i antysemici tylko oni uważają, że ten język jest zupełnie przezroczystą nie ma konsekwencji może dla nich niezwykłe widowisko myślę, że może trochę inaczej wyzywali szkole już nieważne zamiast, ale może to nie jest to nie jest przeja w ich antysemityzmu tylko taki taka odzywka może niekoniecznie sprzyja antysemityzmu, ale bez przerw w nieświadomości co za tym stoi i co za tym się kryje za tym językiem, którego używają wciąż są kompletnie nieświadomi to jest problem też drugi, którego dziś dotykane, że oni zdają sobie sprawę, że o nim wszystko słowem tys aż słowo w tym słowem może zranić drugiego człowieka w tym słodsza to słowo można mieć nieprzyjemności postać procesu sądowego i młodzi ludzie też jest Anders rozdzielono Adam Bodnar Rzecznik Praw Obywatelskich mówił w naszym radiu ziem w 8 spotkań z młodzieżą i że dziewczęta nie zdawały sobie sprawy też pierwszy raz miały w ogóle kontakt z kimś, kto powiedział, że nie wolno do nich odnosić jako do szmat i czy już tamże 3 okresie nie będę cytować, że nikt wcześniej nie powiedział, że tak nie wolno, że byłby uznawały to za oczywisty została po prostu rzeczywistość dookoła niestety tak jest młodzi ludzie takim językiem, operując tak pozwem się też ma to ty świnio, choć i t d . takie Ależ tak powiem wulgaryzmy pojawiają się co najciekawsze jest to, że dziewczynki często cieszą się z takich określeń zdający sprawę czy to dla nich krzywdzący, że to ich obraża to jest dzisiaj problem, którego dotykam brak świadomości młodych ludzi, które właśnie tutaj rozmawiać, ale ta jest problem i wracając do zabójstwa prezydenta Adamowicza to nie jest także zabiła go mową nienawiści można uznać za tło można uznać, że miała wielki wpły w, ale zabił konkretny człowiek czy ma RR czy ma pan jakąś odpowiedź na morze nie nauczył nas wszystkich, dlaczego co się stało ja cały czas zadaję pytanie, dlaczego to się stało, skąd w narodzie społeczeństwie takie zachowanie ja myślę, że to jest pewien proces, który się dzieje to jest narastająca nienawiść jednych do drugich ludzi podsycana przez polityków przez media przez portale społecznościowe ten nienawiść jest podsycana i ludzie do takich zjawisk dochodzą dochodzimy zaczynamy miałam wrażenie, że zderzamy się z pewnością doszło do pewnej ściany, że to już jest runął ostatni taki bastion normalizacji kraju czy coś dzieje nie tak jak sam historia nigdy się nie powtórzy jak dla mnie historyka Grześka 7 proc został zamordowany Gabriel Narutowicz przypomni sobie ich okoliczności pogodzi się nagonki na jego osobę dziś otrzymaliśmy przez wiele lat nagonkę na prezydenta Adamowicza obserwujemy przyznał słynny wystawione akty zgonów cóż, których też znaleźć się prezydent Adamowicz z tego co wiem sąd nie zrobi z tym nic tak niską kulturę drogi oraz elastyny tak nic nie zrobiła z tym jest o czym my dzisiaj tutaj chcemy rozmawiać to znaczy, że jest przyzwolenie społeczne coś takiego a gdzie jest rozwiązanie, bo na pewno część uczniów może nawet zgodzić z tą diagnozą przyjąć doszło do wiadomości, że słowo mają konsekwencje, że słowa ranią, ale otacza ich to to jest oczywiste w internecie w domu w telewizji wrak, mimo iż być może, ale co trzyma on na nich jakieś rozwiązania jak i sugestie co dalej jak żyć zawsze mogę swoją mocą, że muszą także dzieje, kiedy rano wstaną, żeby mogli spojrzeć w lustro to jest najlepsza EMG metoda dla was na życie, żebyście mogli spożyć lustra, żebyście starali się być dobrymi ludźmi i patrzyli na to co krzywdzi drugiego człowieka, żebyście nie da się wplątać te seanse nienawiści, które dzisiaj stąd oczywiście nie opowiadali się po 1 stronie barykady czy po drugie, tak łatwo tak bezmyślnie bez jakiejkolwiek analizy wszystkim zawsze apeluje do młodych ludzi bądźcie świadomymi obywatelami, żebyście mieli własny rozum, a nie wasz rozrządu kierowany przez konkretnego polityka czy konkretne medium do tonie to jest droga donikąd, bo zginiesz albo zagubić się w tym świecie dziś obserwujemy, że młodzi ludzie gubią się w tym świecie w jakiej on ma pan czas uczyć historii skoro zajmuje się tak trudnymi ważnymi rozmowami z uczniami i uważa też ma obowiązek zajmowania się takim no ale jeżeli program jest podstawą programową do zrealizowania Agro tak rozkładam prawnik rozkładam czas, że jest to do zrobienia i nie dobranoc, żeby mnie poruszył DEKRA ilu uczniów klasie opon po to, zaś 2530 osób w klasie to różnie bywa w pytam, dlatego że wczoraj ekspertka w studiu powiedziała w tym, że czasem trzeba wziąć właśnie ucznia na osobną rozmowę zapytał, dlaczego tak zachował albo co dotknęło i to brzmiało bardzo w piękniej tak rzeczywiście profesjonalnie Real no właśnie w myśl rasowe czy nauczyciel jest w stanie zachować taką wrażliwość empatia uważność na każdego z tych 30 uczniów załatwiać to będzie chyba 38 z czytamy w średnio w Warszawie w linii, chociaż nie po poprowadzić lekcje, ale jakoś to młodzież uciszyć czegoś nauczyć w USA jak w tym w tym wszystkim w mi znaleźć czas na rozmowy o choćby tylko w zyskach, które do siebie nawzajem rzucają ja myślę, że to jest tak naprawdę organizacji czasu każdego nauczyciela i tak jakoś organizuje swoją pracę, bo jednak my mamy duże pole manewru w organizacji tej pracy tak jak nasze lekcje wyglądają to od nas zależy czy my przeprowadzimy tam lekcje czy potrafimy w czasie zachować dyscyplinę i przekazać informację czy sobie po prostu najzwyczajniej w świecie nie radzimy jak wielu nauczycieli nie radzi z tym tak z tym problem, a niektórzy nauczyciele w ogóle omijają to co pani mówi nie reagują na takie z Sanoka i zarząd GPW z jakich oni to przynoszą z domu ja nie mam na to wpływu to jest rola rodziców, a wręcz nawet w meczach ordo iuris to czyn ten, kto to organizacja stwierdziła, że to wręcz ideologiczna, a ideologiczne znaczy złe to od razu wytłumaczę, żeby takie zajęcia prowadzić fala w szkole więc, dlaczego pan to mimo wszystko robi co pan odpuścić powiedz sobie na nim na to siły czasu uczniowie z dużą, a w ogóle to jest wina rodziców jestem nauczycielem, bo zależy mi na tych dzieciakach na każdym z nich badawczych jest trzydziestka czy występ piątka miny niezależnej rzeczonej przyszłości oczywiście za nich odpowiedzialny ja idąc do pracy czy odpowiedzialność za tych 25 osób, które dziś spotka w klasie i za to, jakimi ludźmi będą może ja nie mam bezpośredniego wpływu tego stuprocentowego wpływu na każdego z nas z nich ale, chociaż niech 50 % tego co mówię do nich zostanie ich głowach ba 50 % zostanie też będę szczęśliwym człowiekiem, że mogą wpłynąć w jaki sposób, by żyć w takim pozytywnym znaczeniu pan nie jest ideologią tylko idealistą jestem trochę idealistą czasami to burdel Sęk w tym z Timesem, że niestety się gubię czasami w tym wszystkim czasami est boryka się ze ścianą, ale nie zawsze mówi mam nadzieję, że takich ludzi jest więcej, że warto to robić i że trzeba robić to taka jest nasza rola rola nauczycieli można być oczywiście nie mógł urzędnikiem oświatowym, które przychodzi do nich swoje 56 godzin w ciągu dnia i nie ma, mimo iż nic nie interesuje poza podstawa programowa one zrealizowane i tyle tak nie poświęca więcej czasu ratusz jest nauczyciel ZS urzędnika świata pań z nauczycielami ludźmi rozmawiajmy z tymi młodymi ludźmi, bo nie chcą rozmawiać oni potrzebują tej rozmowy oni sami, kiedy rozmawiać o tym, mowy nienawiści doszliśmy do tematu wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy Jurka Owsiaka oni sami też w 1 z moich prac wyżej inicjatorzy piszą listy teraz do jakiej wysyłają zbierają podpisy, żeby Owsiak nie odchodził to też piękny gest czy widać, że w tych młodych ludziach stąd też pozytywne zjawiska czy ci młodzi ludzie dostrzegają to co jest złe i co na nich realizować pewne, że w nich jest dużo dobra tylko siada wyciąga ręce no właśnie nie zadeptać, ale mam wrażenie wszyscy pozostali zajmiemy się głównie za oderwaniem i to dobra nie tylko tych dzieciakach młodzieży, ale i w nas samych, bo jak mówił na początku dzisiejszych analiz dr Sebastian Duda, choć łatwo jest to dobro porzucić a, a nienawiścią i złamał dużo prościej się karmić wydają się one wręcz irracjonalne Artur Sierawski nauczyciel historii w zespole szkół nr 23 w Warszawie do państwa i moim gościem dziękuję bardzo
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!