REKLAMA

Pojednanie wymaga od każdej ze stron kroku w tył

Program Specjalny
Data emisji:
2019-01-19 13:10
Czas trwania:
10:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przy mikrofonie Karolina Głowacka, Maciej Zakrocki, Tomasz Stawiszyński oraz ksiądz Grzegorz Michalczyk są w naszym studiu. Tak no właściwie można powiedzieć, że pojawiło się w tej homilii to wszystko, o czym mówimy od tygodnia. Szczególnie w tej ostatniej części, kiedy usłyszeliśmy ponownie takie przesłanie, apel, wezwanie, żebyśmy coś zrobili, jak konieczna jest przemiana stylu naszego życia i o tym, żeby te słowa, które m. in. też są częścią przecież liturgię, a więc przekażmy sobie znak pokoju.  Rozwiń »
W końcu zabrzmiały głośno donosu do nas dotarły jak, ponieważ akurat hoduje się rozłączyła w momencie, kiedy Damian pośrodku mniej więcej wypowiedzi sformułowałem negatywną opinię o roli kościoła Niechcę, żeby się na pustym zarzucie skończyło i powie może co mam namyśli, doceniając zarazem oczywiście mnóstwo dobrych rzeczy, które kościołów po osiemdziesiątym dziewiątym roku wcześniej dla polskiego społeczeństwa zrobił Otóż myślę, że w momencie, kiedy mamy podmiot z życia społecznego życia politycznego, który występuje z pozycji absolutnej to znaczy, który powiada cała racja jest po naszej stronie i to jest racja nie negocjowana my mamy wyłączność na dekret Chowaniec co jest moralnie dobre co jest moralnie złe my mamy stuprocentową prawdę, którą przekazała nam istota Boska jesteśmy jej wyłączną reprezentacją na świecie i nie ma z nami dyskusji na pewne tematy no to wówczas wszyscy jesteśmy trochę w pozycji problematycznej, kiedy od małego wyrastamy w poczuciu, że istnieje właśnie jakiś rodzaj i nieelegancki niegodny nie negocjował noś ci, że dobrą moralnie podstawą jest prostowanie przed 1 Ania, że racja może być stuprocentowa i że właściwie występowanie z poglądem konkurencyjnym czy alternatywnym jest nie tylko w no czymś co jest nieprawdziwe, ale także jest złem moralnym czy teraz swoisty tylko dla kościoła jeśli ja myślę, że to oczywiście jest obecne bardzo wielu innych postawach nie tylko w charakterystyczne dla kościoła, ale myślę, że w dużym stopniu na kościół tego rodzaju perspektywa, którą nie doktryna katolicka ze sobą wnosi do życia społecznego właśnie powoduje, że ten rodzaj absolutyzmu czy nieprzejednani jak w głoszeniu własnych poglądów w oczekiwaniu, że inni te poglądy przyjmą w takim przekonaniu własnej stuprocentowej racji udziela się po prostu także różnym innym uczestnikom życia publicznego i stąd wezwania do jedności często polegają na tym, że ten, kto wzywa wyobraża sobie, że ta jedność będzie realizowana wyłącznie na jego warunkach to znaczy że, owszem, wzywał do tego, żeby wszyscy się pojednali, ale ze mną się pojednali przestali w związku z tym ogłosić jakiś przekonania, które w moim poczuciu są nieadekwatne albo moralnie złe, ale i to jest trochę problem, bo coś co nazywamy to cały czas pojednanie ma swoją wolę nazywać jednak mimo wszystko w świadomością różnorodności czy zgodą na różnorodność wymaga wycofania się okrąg każdej ze stron to znaczy my wszyscy musimy uznać, że nie posiadamy stuprocentowego monopolu i że w dzisiejszym świecie ze względu na różne procesy cywilizacyjne możliwe są różne postawy wobec pewnych problemów nikt nie ma środków do tego, żeby je bezspornie rozstrzygnąć powoływanie się na starą księgę na autorytet z dawnych pisemna nie jest argumentem w dzisiejszym świecie na stuprocentowo poważnym tak bym tak to określił w związku, z czym musimy się zgadzać na to, że nasze postawy nasze roszczenia ulegają pewnej korekcie właśnie, dlatego że przestrzeń publiczną np. jest taką sferą, w której każdy z nas ma prawo wypowiedzieć oczywiście ta granica, jaki stawiamy, ale do pewnego stopnia wypowiedzieć swoje zdanie swoje przekonanie to nie znaczy, że jest ona złym człowiekiem, że jest zdrajcą, że jest sprzedawczynię kijem prawda albo, że jest moralnie złe albo, że jest jakakolwiek moralnie złe oczywiście tutaj trzeba oddać teraz głos księdzu Henrykowi ale zanim to zrobię powiem, że z 1 strony masz rację z drugiej strony o tyle może nie możesz mieć racji, że w kościół nawet jeśli utrzyma się co jest zrozumiałe z punktu widzenia religijnego kurczowo pewnych spraw jest zrozumiała z punktu widzenia religijnego są różne religie różne są dobrze, ale mówimy odejdź i o o tych znowuż, która jest tu i teraz w i właśnie chodzi o to, że drwi Kik i nie słuchaliśmy chociażby Jana Pawła II ja niedawno się nawiązał do testamentu, gdzie idol mówi ciepło ciepło i dobrze o przedstawicielach innych religii mówi jak wspomnieć miło rabina Rzymu prawda studenci świetnie rozmawiał chodzi o to, że jest też kościoła trochę takiego przekazu, który wcale nie odrzuca właśnie akceptacji innych czy zrozumienia, iż można krótko już co daje księdzu głos to jest oczywiście instytucja, która rozumie, że ludzie są różni dlatego w swoim asortymencie ideowym ma propozycje dla radykałów ma to propozycja dla ludzi bardziej otwartych potrafi mówić językiem bardzo taki Integrated trzonem bardzo tradycjonalistów licznymi konserwatywne i potrafiliśmy ich partii politycznej potrafi mówić językiem liberalnym po to, właśnie, żeby nikogo maksymalnie oczywiście w taki maksymalny w rozumieniu nie zrażać, więc mamy i tygodnik powszechny księdza Bonieckiego, który wprawdzie ma kłopoty intensywne i mamy znakomitą większość Episkopatu, która jednak kieruje swoją przekaz do tych bardziej konserwatywnej tradycjonalistycznych części społeczeństwa, tyle że oczywiście Jan Paweł II może mówić coś takiego, ale jednocześnie mamy deklarację dominus Jezus sygnowaną przez Benedykta szesnastego i mamy cały czas doktrynę o wyłączności i pełni objawienia, które jest obecna wyłącznie na w kościele teraz nie jako człowieka niewierzącego to w zasadzie mało interesuje natomiast chodzi o to, że tu się tworzy pewnego rodzaju klimat z społeczne i że też ludzie, którzy wchodzą w dojrzałość dzieci, które n p . od małego w jaki sposób kontaktują się z tą całą argumentacją wyrastają właśnie w takim przekonaniu, że dyskutować nie wolno to jest coś złego, że są takie rzeczy, z którymi w ogóle podjąć rozmowy nie należy, bo to znaczy, że się jest złem ksiądz Grzegorz Michalczyk dla mnie jako dla człowieka wierzącego w odróżnieniu od mego przedmówcy to jest taka perspektywa no i jest trudna do zaakceptowania, bo nie jest miłe, kiedy coś co stanowi dla człowieka pewną fundamentalną rzeczywistość wżyciu to określa się jako cool starych książek tak czytelne i starych pism, które jest anachroniczny no wiesz widziałem coś takiego było wykorzenienie dzisiejszym świecie z tym swoim głosem, który ja również z perspektywy człowieka niewierzącego tak to może wyglądać, jakby dopuszczam tego typu argumentacji gdzieś z nim fundamentalnie nie zgadzamy się w kościele z perspektywy to dotyczyło wyłącznie argumentu o stuprocentowej wyłącznej racji to znaczy o tym, że państwa postawa czy państwa pogląd nadaną z gminnym kwestia jest z pewnością prawdziwe, dlaczego dlatego, że tak jest napisane w starej księdze opony chodził kulach tylko, że dla miasta starać się dla jest aktem objawienia się Boga tak w to wierzymy w chrześcijaństwie fundamentalną kwestią niż stosunek do starych ksiąg musi się słynie z religią księgi w takim rozumieniu w jakim często się próbuje to interpretować tylko jest religią, która w centrum w swoim osoby Jezusa Chrystusa z wszystkim co Chrystus przy wsparciu również z tym do czego nie dorastamy w autobusie zgadzam, że jeżeli chodzi o kwestie aktywności kościoła aktywności chrześcijan w świecie nauczania kościoła to z całą pewnością jest zasób się w piersi brak szacunku dla człowieka inaczej myślącego rzeczywistość, która wciąż za nich wyzwaniem brak akceptacji dla kogoś, kto jest obok jest inny od nas tak go proszę zwrócić uwagę, że to są wszystko kwestie, które bardzo wyraźnie pokazują, że czasami w tym zapale również zapale polemicznym, bo naprawdę te same postawy, które pan krytykuje w kościele możemy spostrzec w środowiskach, które są Kościołowi przeciwne absolutnie nie fundamentalizm licznie odchodzą do wielu kwestii natomiast cały czas będę wracał do źródła właśnie to, że w centrum chrześcijaństwa stoi osoba Chrystusa nas w jaki sposób determinuje co nie jest proste do przyjęcia do tego właśnie, żeby z miłością podchodzi z miłością patrzy ci z miłością mówić o ludziach, którzy są inni, którzy nie podzielają naszego sposobu życia i nie należy utożsamiać z głosem kościoła ekstremalny głosów z jakich katolickich rozgłośni w sytuacji, kiedy np. równie dobrze można podkreślić to co mówi papież Franciszek o katolickich rozgłośniach, że problemem jest w nich np. nienawiść wobec innych i jest ostatnia rekrutacja świętości podkreślone dla mnie to jest bardziej wiarygodny głos kościoła ksiądz Grzegorz Michalczyk Tomasz stawić się aż woła papieża Franciszka oczywiście w studiu wyraz skrót informacji za chwilę do państwa wróci
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROGRAM SPECJALNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!