REKLAMA

Jak szukać światełka nadziei w tym wszystkim? Ks. Grzegorz Michalczyk i Tomasz Stawiszyński

Program Specjalny
Data emisji:
2019-01-19 13:30
Czas trwania:
42:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Trwa pogrzeb świętej pamięci Pawła Adamowicza prezydenta Gdańska, Karolina Głowacka przy mikrofonie, Maciej Zakrocki. Tomasz Stawiszyński i ksiądz Grzegorz Michalczyk są w naszym studiu, widzę ksiądz chciał się odnieść do słów z homilii arcybiskupa. Tak właśnie kończąc i szukając jednocześnie takiego światełka nadziei w tej mrocznej dosyć rzeczywistości, która nas otacza. To znaczy ta perspektywa chrześcijańskiego pogrzebu i to przypomnienie, że życie ostatecznie zwycięża, nawet jeżeli to jest perspektywa, który jakoś dla ludzi wierzących jest fundamentalna, że to zwycięstwo nad grzechem i śmiercią, bo w końcu istota chrześcijańskiego pogrzebu nie jest tylko aktem pożegnania społeczności, tylko jest pewnym wyznaniem wiary właśnie w to zwycięstwo dobra.  Rozwiń »
To właśnie z każdej mszy przychodzi to dobrze, że pogrzeb chrześcijański właśnie w czasie mszy świętej, bo tam to widać bardzo mocno inne z drugiej strony to co mówił arcybiskup Głódź sił o panu prezydencie jako człowieku wierzącym mam wrażenie, że to dobrze to wybrzmiało, dlatego że jeśli przyjmiemy to właśnie za określenie pewnego stylu życia świętej pamięci prezydenta ja muszę powiedzieć, że się takie chrześcijaństwo niesłychanie podoba w oczy żona jest, że to jest jakaś nadzieja, że ten człowiek, który był człowiekiem uśmiechu życzliwości, który w, którym nie było takiej zaciętości potrafił otworzyć parady równości za, który by miało być niezależnym czy podzielał poglądy tych ludzi, z którymi się spotykają lektury budżet niweczy ich nie podziela, bo przecież nie musiał wszystkich poglądów podzielać to jednak zawsze miał pewną życzliwość tak nie było w nim takiej zawziętości to myślę, że to jest to co tych ludzi tak różnych przecież w Gdańsku wokół niego jednoczyło to jest też to co pozwoliło mu w kontrze do partyjnych różnych decyzji właśnie wygrać wybory tak dotąd chrześcijaństwo uśmiechniętego człowieka, który się angażuje od samej młodości swojej jest aktywność społeczną dla dobra innych i dla hospicjum i dla orkiestry Świątecznej pomocy i dla wielu rzeczy jest takie chrześcijaństwo w praktyce to jest niesłychanie przejmujące świadectwo dobre świadectwo i pełne nadziei na dziś to ja też jako chrześcijanin w praktyce w takim razie się wypowiem, ale w 1 nominacji trochę innej niż katolicka oczywiście mówię to trochę w cudzysłowie, ale dla mnie niebywale przenikliwym interpretatorem chrześcijaństwa w kontekście historyczno kulturowa antropologicznym tak to nazwijmy niewierzącym koniecznie chrześcijaństwo w formule religijnej, ale pokazującym, jaki jest jakiś głębszy także wymiar społeczny tego co chrześcijaństwo ze sobą przynosi Otóż takim interpretatorem jest dla mnie zmarły 1 to parę lat temu francuski myśliciel Rene Girard, który skądinąd w rozpoczynał jako ateista swoje badania na chrześcijaństwo autem pod wpływem swoich studiów antropologicznych przesadna wręcz zagrały dużo kadrowe jest, że to jest równoznaczne z odwrotnym ta aktorka w przypadku Gerarda było była akurat tę stronę natomiast sądzę, że akurat Rene Girard jest niezwykle bystrym obserwatorem życia zbiorowego i pewnych mechanizmów, które w rozmaitych ludzkich wspólnotach funkcjonują i chrześcijaństwo widział widział Girard jako moment przełomowy w historii ludzkości w tym sensie i też religię inną niż wszystkie w tym sensie, że jego zdaniem Chrystus jest pierwszą w dziejach taką ofiarą, która w sposób bezpośredni otwarty demaskuje prześladowcą mechanizmy pokazuje na czym polegają mechanizm do zbiorowej przemocy i na czym w ogóle polegała zaraźliwa destrukcyjna siła ne przemocy, która z ludzkich wspólnotach rozprzestrzenia się bardzo łatwy sposób i która polega głównie na doszukiwanie się różnych negatywnych cech w różnych postaciach, które są inne, które są osobna, które nie noszą pewnych czy noszą właśnie pewien zespół cech nazwanych przez niego stereotypami ofiar niczym mi, ale mówię o tym, dlatego, że sądzę, że dziś nam wszystkim, by się lektura René Girarda przydała w tym momencie, w którym jesteśmy po śmierci prezydenta Adamowicza w tym takim w przededniu jak sądzę, że inne procesu wzajemnego oskarżania się o to kto za tę śmierć ponosi odpowiedzialność, bo Girard uwrażliwia w tej swojej lekturze chrześcijaństwo w ogóle lekturze ludzkiej kultury na to, że przemoc jest siłą tak jak powiedziałem zakaźną to znaczy, że się przenosi bardzo szybko człowieka na człowieka łatwo ogarnia całą wspólnotę, że nie jest siłą, która rodzi się w jednostce w tym sensie, że mamy do czynienia z jakąś grupą złych ludzi, którzy są osoby mniej inni od nas i czynią zło właśnie, dlatego że noszą jakieś 3 nad PiS tak uznała, więc w drodze, ale w latach 80 zlote na 2 nazywał fakt, że to jakoś wyrzucić poza spółek hak no właśnie od mamy taki odruch, bo to nam bardzo ułatwia sprawę tymczasem żyraf pokazuje, że ta przemoc rodzi w mechanizmach zbiorowych to znaczy my wchodzą ze sobą szczególnego rodzaju interakcje zaczynamy się zachowywać przymocował i przed tym się należy wystrzegać się na przemoc własną do dziś w szczególności bardzo wyczulonym, więc w tym sensie przewrotnie powiem, że dziś są to w zasadzie jest też chrześcijańską perspektywę na przemoc wcale nie musi być przemocą w sensie fizycznym dawno życzę dalszych osób wraz z dystansu widać właśnie w tym dyskursie dramatycznym niestety w obecnym w polityce obecny w społeczeństwie gdzie, dyskutując z drugim, który jest inny ode mnie, który ma inne poglądy ode mnie ja, chcąc go atakować najpierw go może zdetronizować da się odebrać mu prawo do tego rząd po pierwsze ma może mieć swoje poglądy, który miał się mogą nie zgadzać po drugie, niezależnie od tego jakie ma poglądy przysługuje mu szacunek, bo jest człowiekiem, jeżeli już nie kontekst religijny wchodzą tu getto przynajmniej ten podstawowy jakiś humanistyczny i te niesamowite, że ile razy w historii mieliśmy już do lekcji tak, że początkiem tragedii i dramatu zabijanie ludzi jest to, że nagle zaczną się na nich patrzeć z nienawiścią jak oni na niegodnych szacunku to jest jakiś tam powodów, robiąc jakieś tam karykatury, które mają przedstawić ich najbardziej obrzydliwy sposób, posługując się do Olsztyna do do kłamstwa na ich temat do deformacji dodaje nagle okazuje się, że to jest jakiś źródło tej idei tej erupcji późniejsze nienawiści, która prowadzi do dramatów i myślę, że dobrze, że to trzeba dostrzec też jako ogromną przestrogą jak i jak zrobić z tą odpornością na te wszystkie nauki no bo w ostatnich dniach pojawił się list naukowców Polskiej Akademii Nauk pojawił się list publicystów mamy nowe poruszającą ten list żony Pawła Adamowicza, który mówił o swojej grze nie ma w sobie uczucia nienawiści no i wreszcie mamy homilię, którą żeśmy przed chwilą mogli wysłuchać spotkanie z matką zabójcy no właśnie wizja prezydenta miasta i jednocześnie na obrazach telewizyjnych widzieliśmy w trakcie tych kamieni kości i najważniejszych ludzi naszej klasy politycznej ta, którzy też w tym wszystkim czystszą i podejrzewam, że tak jak innym każdy każdy z nich ma no to podobne refleksje, bo też trudno mieć inne no to na czym nie po waszym zdaniem panów zdaniem polega właśnie ta odporność odporność, że rzeki, kiedy jest taka chwila to wszyscy wszyscy są tego samego zdania, że wiemy to rozwiązanie tak długo tego nie wprowadzamy w życie rozumiemy, o co chodzi taka właśnie chodzi o jakąś tajną, bo to bowiem zgadzamy się woda wie jak niemożliwe ja myślę, że możemy też ulec pewnej idealistycznej iluzji, że oto uda nam się wskutek właśnie jakichś racjonalnych procedur nie wiem edukacji także edukacji do empatii, bo przecież z tego też można uczyć tylko trzeba mieć do tego odpowiednie narzędzia, że oto skutek właśnie takich znacjonalizowanych procedur będziemy w stanie osiągnąć w jakimś momencie społeczeństwo, w którym przemoc zostanie właściwie wyeliminowana i w którym nie będziemy się do siebie odnosili wyeliminowana z ograniczoną w dres mówisz tak jakby w ogóle nie było sensu robić tego typu jeno myślę, że należy, że też, że to było wstrząsające wydarzenie, że to było wydarzenie, które będzie miało daleko idące konsekwencje i będziemy jeszcze naprawdę przez długi długi czas się z tym konfrontować i wstrząsające także ze względu na potworny brutalny akt, który się wydarzy właśnie na oczach nas wszystkich także ze względu po prostu na obecność mediów tam, ale z drugiej strony no 27 lat z PiS na wielkiej orkiestry i ani 1 takiego wydarzenia Polska jednak od pewnego od lat już no jest krajem względnie bezpiecznym i o tym, też nie powinniśmy zapominać, że my to mamy w tej chwili multi pikowane wielokrotnie przez media przez to, że mamy do czynienia z morderstwem na człowieku, który znowu ważną znaną postacią Jonasz właśnie wydarzyło w takim centralnym punkcie jest też element tych artystycznych fantazji mordercy, który tak to sobie wymyślił, żeby właśnie zainteresowanych swoim swoją swoją potworną zbrodnią wszystkich nas jakoś nas tym zranić również, więc w, jakim sensie mamy tutaj zachwiane proporcje jeśli chodzi o ocenę tego społeczeństwa jako całości jak sądzę natomiast myślę chcę, żeby to jakoś padło, że to, że taka myśl czy taka nadzieja, że osiągniemy stan, w którym właśnie politycy będą ze sobą rozmawiali wyłącznie językiem cywilizowanym, w którym agresja z życia publicznego zniknie, w którym nie będzie takiej sytuacji to jest nadzieja, która się nie ziści, bo nawet w tych społeczeństwach, które mają znacznie bardziej rozbudowane instytucje edukacyjne, których kultura życia społecznego i politycznego stoi na znacznie wyższym poziomie niż w Polsce zdarzają się takie sytuacje i pewnie, gdybyśmy mieli jakiś taki inny utopijny albo wystąpi inny to w zależności od preferencji na układ polityczny ze stuprocentową kontrolą jeszcze z przewidywaniem genetycznym najlepiej, kto ma dyspozycja aktualnie realizuje się różnymi środkami kontroli zapobiegania no to może byśmy taką sytuację idealną osiągnęli, ale raczej to się nie stanie więc, jakby rzecz jasna należy tutaj cały czas rozmawiać też o procedurach bezpieczeństwa o tym w jaki sposób takiej imprezy powinniśmy ochraniać jak powinna cała ta infrastruktura, która jednak bierze pod uwagę okoliczność zła drzemiącego w ludzkiej naturze z funkcją drugiej strony prawda jest taka że, gdyby ktoś chciałby prezydenta Adamowicza zabił w poniedziałek wtorek środę czwartek część od lutego rozbudził w spektaklu chodziło tu chodzi o aspekt nie rozumiem, że dążenie do ideału jest jednodniowe, żeby stać ogłoszony został utopia zresztą niebezpieczna mam wrażenie, że jesteśmy świadkami jak już coś dramatycznego jednak spektakl ludzie naprawdę zmaga się ze sobą dobro zło co znaczy to, że co się wydarzyło na finale wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy, że to się wydarzyło tak publicznie, że przez kilka chwil morderca był no no brzeg przez chwilę był bezkarny w tym sensie, że nikt go tam z tej sceny nie mnie nie zdejmował z 1 strony mamy te fale obrzydliwych komentarzy, które się pojawiły w internacie również wobec mordercy Lizbonie dramatyczny życzących mu straszne rzeczy, a z drugiej strony to stan części zła, a z drugiej mamy cały czas Woś, który jest tym dobrem oraz postawę rodziny fenomenalną fenomenalną postawę rodziny urzędowe fenomenalną postawę urzędu gminy miasta gdańskiego i samych gdańszczan in gdańszczanek i naprawdę mam wrażenie, że teraz jesteśmy w takiej sytuacji trochę nie kto wygra całkowicie dobroci zło, ale co przeważy i to ciekawa jest co waszym zdaniem co przeważy ksiądz Grzegorz Michalczyk ciekawe, że tych postawach już Apropos głosu kościoła, który mówiliśmy, że bardzo wyraźnie widać tutaj do ktoś się pod tym podpisuje tak nie jest tajemnicą, że oburzeni papieski kardynał Konrad Krajewski rozmawiał telefonicznie z wiceprezydentem miasta Gdańska Pawłem Kowalczykiem, który właśnie spotkał się z matką zabójcy, a potem rozmawiał też z domem z rodziną żoną zamordowanego prezydenta i nie ma żadnych wątpliwości, że to stworzyć to są właśnie te postawy tak i współczucia, a zarazem to patrzenie na tych, którzy cierpią także będą z rodziną zabójcy ostatecznie zespół pop patrząc na tego człowieka oczywiście w sensie moralnym potępiamy to co zrobił, ale znamienne jest to co powiedział arcybiskup Stanisław Gądecki kilka kilka dni temu co zaś zostało sfingowane niesamowicie przez wielu środowisk, bo myślę, że nie zrozumieli przesłania, że ten człowiek, który z perspektywy religijnej patrzą z perspektywy wiary chrześcijaństwa Tottenham, który dopuścił się tego zabójstwa on też jest warte współczucia czy współczucia, który jest nie broń Boże uchwalaniem czynu czy usprawiedliwianie jakimkolwiek czynu, ale dostrzeżenie im jakieś dramatycznej kondycji człowieka, który do takiego czynu się inne dopuścił, który taki czyn podjął w tym kontekście z perspektywy religijnej patrząc no ten zbrodniarz również wart jest naszym najemcą nie przestał być człowiekiem mimo straszliwej zbrodni, którą popełnił pamiętam jak po zamachu 11 września i w 1 z pierwszych komentarzy do tego zamachu Jan Paweł II wtedy powiedział, że modli się za sprawców tego zamachu, gdyż dla niektórych było to szokiem prawda, bo należało potępić zdeptać i w ziemię symbolicznie choćby tylko tak jak przywoływane również dzisiaj przeze mnie na płytach to ta słynna scena Boya łączy się kojarzy ze słynnym zdjęciem tak Jana Pawła II w serwisach jak czuł tak do tego cała zabawa właśnie polega na tym Mitura rozumiem ciągle jest ten problem w w nosie nawet mówiliśmy o pokoleniu JP 2 tak, a potem się okazuje właśnie, że to pokolenie znowuż może fajnie było śpiewać je pod oknem na Franciszkańskiej dziś wspólnie korzystać tylko stworzyć w problemy zaczną przychodzić za walkę ze słuchaniem tego wszystkim regionom wrażenie nawiązującej do do tego, o czym mówimy że, że można mieć nadzieję i ja taką nadzieję osobiście mam to takie też właśnie iskierka jakaś nadzieja że, że ziemia po tym, strasznym doświadczeniu będziemy mądrzejsi choćby choćby w tym, żeby mieć świadomość, że trzeba koniecznie reagować na te sytuacje przemocy, który widzimy także przemocy słownej, że ta racja będzie radykalna i ze względu i ze strony tych, którzy zarażają swą dezaprobatę i potępiają takie postawy i ze strony Soły no nie wiem funkcjonariuszy państwa, którzy też powinni reagować tylko w jakimś czasie, jeżeli będą wieszane jakikolwiek symbolicznie choćby portrety spalone kukły prawda 3 czy jakieś inne akty, które są ewidentnie aktami przemocy VW w symboliczny akt zgonu notes coś jednak czym nie można przejść do porządku dziennego to jest coś co wymaga radykalnego sprzeciwu co ma w kontekście wydarzeń sprzed tygodnia ponury wydźwięk mówi o tym, akcie zgonu przygotowanym przez co miało być pewnie zabawne dla niektórych przez środowiska nacjonalistyczne faszystowskie w Polsce na coś się w ogóle nie spotkało żadną reakcją, bo dzisiaj oglądamy to przecież przed wielu miesięcy inne dzieło wykonane, który jakoś szczególnie nikogo nie nie nie nie przejęło nikt nie protestował za bardzo przeciwko temu ja myślę, że zgadzając się zasadniczo są z księdzem, że nie to uczulenie czy uwrażliwienie się na własną agresję i na agresję w ogóle dookoła w życiu publicznym jest dosyć istotna myślę, że TUW z kolei nawiązuje do tego co ty mówiłaś Karolina, że faktycznie ludzie zareagowali w taki sposób niezwykle przejmująco i to nie jest pierwsza taka sytuacja, kiedy społeczeństwo polskie pokazuje, że stać jednak takie właśnie Andreas Billert już notował odruch ewidentnie nie jest osoba, na którą można, by szykować lin 3 tygodni widać jednak w Gdańsku to prostsze, bo tak naprawdę to jest rzeczywiście to jest rzeczywiście bardzo bardzo budujące natomiast myślę, że podobnie jak w przypadku Smoleńska, który obudził podobny odruch w społeczeństwie wśród ludzi pamiętam te pierwsze dni po katastrofie smoleńskiej, choć już od razu na dzień dobry zaczęły się w mediach pojawiać narracje, które przerzucały się winą to znaczy była i to był pewien problem na dzień dobry od razu 1 narracja, że to na pewno był zamach, a druga, że to na pewno ten wstrętny Kaczor spowodował spowodował wypadek i już nie będę tego rozwijał ja sądzę, że w ogóle w tym co się wydarzyło po Smoleńsku w sposobie w jaki rozegrano w cudzysłowie ta historia leży sporo w z tego co źródeł tego co dzisiaj mamy na polskiej scenie politycznej, ale myślę że, o ile wiesz, że w zdecydowanie w ludzi o tyle nie wierzę w klasę polityczną specjalnie powiem szczerze, że od 1 chyba najbardziej wstrząsający dla mnie zdarzeń po tym co się wydarzyło w Gdańsku była nieobecność Jarosława Kaczyńskiego ma minucie ciszy w sejmie nie wyobrażam sobie jak najważniejszym już raz w państwie no tak, ale to zwierzę do napra w po pierwsze, taki człowiek się nie spóźnia takie rozdanie w ja wiem, ale po drugie, oburzył się tak samo, gdyby się rzeczywiście spóźnił, bo nie przeprosił za spóźnienie nie wyjaśnił tego i tam się wydaje naprawdę pokaz jak do takiego lekceważenia i czegoś na nas głęboko jakoś nie biorącego pod uwagę, z czym tu mamy do czynienia, że dno napawa to mnie jak najbardziej im ciemnymi przypuszczeniami co do tego jak ten spór będzie dalej wyglądał jak będzie rozwijał w tym momencie w bazylice Mariackiej w Gdańsku trwa przekazywanie gestów znaku pokoju teraz skrót informacji za chwilę do państwa wróci magazyn TOK FM wydanie specjalne Karolina Głowacka przy mikrofonie Maciej Zakrocki Tomasz Stawiszyński ksiądz Grzegorz Michalczyk są naszymi gośćmi często mówimy o tym, że to jest kolejne ataki takie wzmożenie społeczne, które obserwujemy w ostatnich latach najpier w śmierć Jana Pawła II potem okoliczności Smoleńska i teraz to co wydarzyło się w Gdańsku wyjaśnia chciałbym podzielić z taką refleksją, że rzecz, że nie wiem czy to jest to samo, że każda z tych sytuacji była jednak inna pierwsza to była śmierć, owszem, publiczna w pewnym sensie na żywo, ale jednak naturalna widzieliśmy, że Jan Paweł II gaśnie, bo nikogo to mimo wszystko nie zaskoczyło druga rzeczy jest dramatyczna zupełnie, ale to jest wypadek, a tutaj mamy do czynienia z takim nagim bezsensownym złem i dopiero tej śmierci trzeba nadać jakiś sens, żeby można było sobie z tym wszystkim społecznie i rodziny nie poradzić dlatego wydaje mi się, że w każdej z tych sytuacji uczymy się je komedia serial koło publicyści jako politycy jako społeczeństwo wszystkiego odnowa winnych tego dochodzi jeszcze 1 element w nawiązaniu do katastrofy smoleńskiej, jakkolwiek to nie brzmi źle tu i teraz powiem, że tam się trochę ten ból w rozłożył już można tak powiedzieć wsi jak podkreślam wiem, że to źle brzmi no na te 96 ofiar natomiast tutaj to co się wydarzyło jest strasznie sport kwalifikowany to po prostu chodzi o Pawła Adamowicza takiej i o emocje, które nam wszystkim towarzyszą tej 1 osobie i ich w tym jak widzę jakąś taką może różnica w stosunku do tamtej tragedii, że duży, że właśnie tam do do tamtejsze odnosimy na zasadzie Smoleńsk Otóż unosimy Paweł Adamowicz i ich, że może może to jest paradoksalne mocniejszy pierwszy raz padło w naszej rozmowie z umysłową media no to jest pytanie tak czy mówimy tutaj o 2 stronach tego dramatycznego sporu, który Polaków dzieli tak upraszcza łączy się generalnie, czyli o stronach, gdzie tam z tyłu myślimy natychmiast są konkretne formacje partyjnych ich lidera w wypowiedziach sejmik tak dalej jak rozwiązać myślę, że zachód ku sprostować jednak rozpocząć naszą rozmową od zapytania jak księdza jako duszpasterza środowisk twórczych form dziennikarskich idzie do duszpasterstwa jest i ja mam gracze w ogóle ten wątek myliłby się też chciał tutaj poruszyć i też posłuchać co państwo mają dowód do dopowiedzenia na ten temat miała wrażenie, że inny, że to jest się, że rola mediów dziś jest naprawdę nie do przecenienia ogromną rolę i jest pytanie czy jedno ten pewien paradygmat wolności słowa, do którego się nieustannie odwołujemy, a zwłaszcza jeśli chodzi o przekaz medialny różnych opcji czy to jest rzeczywistość, wobec której nie trzeba stanąć czasami nos pewną krytyką i powiedzieć tak, ale są pewne granice wolności słowa czy możemy się wtedy nie będziemy osądzeni, jaką media jako poszczególne stacje także jesteśmy tutaj tymi, którzy celebrują możliwość wypowiadania się do końca tak jak człowiek chce czy nie to jest bolesne kwestie duszpasterskie to jest tak no z dziennikarzami nie tylko z dziennikarzami, bo duszpasterstwo środowisk twórczych jest otwarty, ale generalnie myślę, że spełnia swoją funkcję to znaczy ja mam doświadczenie, że na mszach świętych u nas na placu teatralnym spotykają się ludzie również dziennikarze nie tylko także politycy co ciekawe kompletnie różnych opcji czy przychodzą wiadomo przychodzą ci, którzy są wierzącymi, którzy jakoś utożsamiał z kościołem chrześcijaństwem, ale proszę mi wierzyć, że to jest niezwykłe doświadczenie innych Jasnej perspektywy zawsze unikam jakichś kwestii politycznych homiliach w środę czasami niestety nabierają pewnego zabarwienia bał się mówi otwartości na obcych, którzy przychodzą, bo pani zostać mówi to ktoś może powiedzieć, że to jest polityczna wypowiedź jest ewangeliczne tak naprawdę stwierdzenie, ale generalnie budzi jakość nowe nadzieje to on politykiem w pewnym sensie tak tak, aczkolwiek też był za rozdziałem ewidentnie wiary od państwa tak cesarz otrzymuje co cesarza Bóg to co Boga dla miasta i właśnie wizja znaku pokoju ludzi, którzy zwracają się u siebie ku sobie będą z różnych opcji politycznych i szukając z tego co ich jednoczy czyli jakby będąc przy ołtarzu przy przy słowie Bożym przy Eucharystii to jest takie doświadczenie namacalne, że jednak to jest ta płaszczyzna, której się możemy spotkać tak przynajmniej jako chrześcijanie jako ludzie wierzący oby z tą z tym doświadczeniem można było wyjść też świat tak przestrzeni, jaką się tam uobecnia się go to moim marzeniem mojej duszpasterskiej nie myślę, że zasadnicza różnica między obrażaniem i mową nienawiści, a wolnością słowa, że to jest jakaś taka bzdura jak się, mówi że to, że to się nie da rozgraniczyć nad Brdą są takie rzeczy ewidentnie nie mówi się pewnych rzeczy i już ja sądzę, że trochę mówiąc o mediach posługujemy się też takimi kategoriami przynajmniej w tym rozumieniu, w którym używamy tego pojęcia no i już cokolwiek przed datą zwanymi to znaczy ta rzeczywistość, w którym wszyscy funkcjonujemy i w której funkcjonują także, że inni to jest rzeczywistość mediów społecznościowych przede wszystkim internatu, gdzie w ogóle taka instancja kogoś, kto filtruje przekaz praktycznie nie istnieje są jakieś algorytmy, które tam odsysa ją drastyczne treści, ale one głównie się przyglądają zdjęciom, żeby tam coś innego zostało jakoś się wyłapane w oczach to zgłosić to to jest jeszcze cały czas taki proces in statu nascendi właściwie my się tak naprawdę uczymy tego co można, czego nie można jak w ogóle tą przestrzenią strukturą rwać jak ją skonfigurować, bo sfera wirtualna przez długi czas była kompletnie żadnych regulacji wszelkich regulacji pozbawiona dziś wkraczamy w taki moment, kiedy już sobie zdajemy sprawę, że z tego, że trzeba to zrobić jak kodeksy karne napisy, ale prawda jednak media społecznościowe stają się w tym media nazwijmy to tradycyjne przecież to co się dzieje to głównie są jednak komentarze też to nie spełnia sprawdzony badane są moje wrażenia Otóż ktoś wrzuca jakiś link ten link jest zatytułowanym dany sposób procent ludzi, którzy nie klikają, gdy czytają dalej jest zapewne niewielki tu zaczyna się ten festiwal komentarzy nie mam racji nie ty masz rację tak dalej tajne, ale jednak to coś od czegoś zaczyna to jest link do konkretnych mediów i tu jest, by ta sceneria się, chociaż byt ujęto bywa różnie, ale pamiętaj też są bardzo różne media w internecie w tym sensie, że tym bazowym punktem wyjścia może być portal, gdzie przy, którym pracują profesjonalni dziennikarze, którzy rzeczywiście podają rzetelną informacją może być coś co tylko imituje taki portal jest w gruncie rzeczy rozwodnikiem jakichś teorii spiskowych nienawistnych nieprzekonani i t d . i t d . więc myślę, że my jesteśmy bardzo mocno jakość zawieszeni w takiej wirtualnej chmurze, gdzie nie do końca jesteśmy w stanie rozdzielić co jest rzetelna jest nierzetelne nie co jest emocją zawartym w Zułowie tak co jest faktem z opinią co jest obliczone na wywołanie na określonych emocji co ma podbijać jakich Bębenek określonym środowiskom co jest rzetelną informacją i sądzę, że jak się przyglądamy temu co dzieje się także po śmierci Pawła Adamowicza w internecie jak widzimy to z 1 strony bardzo pozytywną sale różnych komentarzy w niebie wsparcia w deklaracji pomoc z jakimś poczucia też wspólnoty w tej bezradności w tym szoków w tym poczuciu wstrząsu i t d . a z drugiej strony widzimy też jest dzisiaj widzimy jak na skrajny skrajne skrajne pośmiertnych rajd, który skądinąd, jakby nie jest przy tym wyłącznie zarezerwowane dla strony prawicowej, bo przypominam sobie całkiem niedawno po śmierci posłanki Jolanty Szczypińskiej posłanki prawa i sprawiedliwości te dramatyczne komentarze dokładnie w takim duchu z różnych właśnie blogosfery i fora forów na rzekomo właśnie taki liberalny tolerancyjny komentarza jest groźny emerytalnych po co w ogóle o tym, informuje 16 obchodzi Clintona i ważne monitoruje on pod różnymi materiałami też były także na stronie banku przecież możemy przeczytać o sobie też różne różne rzeczy ich naprawdę mam wrażenie, że ta sfera żebrze my cały czas jeszcze nie doceniamy siły która, która się bierze z tych mediów tego w jaki sposób to wzmacnia pewne nasze impulsy jak bardzo potrzebna jest jakaś forma no właśnie strukturyzacji tej sfery no bo my jeszcze tak na dobrą sprawę do euro naukowcy często podkreślają tacy, którzy się życiem społecznym też interesują nie tylko Biochemii mózgu tylko jeszcze przełożeniem tej Biochemii na nas na fakty społeczne, że my w gruncie rzeczy jest to tak na dobrą sprawę nie wiemy co to robić z człowiekiem ta cała cyfrowa rewolucja, że nasze mózgi zostały przez ewolucję po co jeszcze jesteśmy trochę taką, a przez ewolucję albo jak powie ksiądz miał zapewne przez siły ISAF polską filię za granicą mamy zaprojektowane do do kontaktu w rzeczywistości trójwymiarowej to znaczy do tego, żebyśmy się z innymi ludźmi tak nam systemy po prostu interakcji z innymi osobnikami naszego gatunku działają, żebyśmy się z nimi stykali jak oni mają formę trójwymiarową są ciałami, które w przestrzeni spotykamy i wtedy rozpoznajemy ich mimikę oni nam dają kiszone nadajniki sygnału włączają nam się te wszystkie obwody o odpowiedzialne za rozpoznawanie cudzych emocji uczucie Cetera wniosek, by w tej sferze w tej chmurze wirtualne w ogóle tego nie mamy w związku, z czym często nasze reakcje są zupełnie nie takie jak jakbyśmy, jakbyśmy nie mieli, gdybyśmy nie siedzieli przed ekranem komputera komin człowieka naprzeciwko REIT-y to niestety skutkuje też bardzo brutalną falą agresji, która tam płynie też uświadomią sobie niesamowitego chyba w pole rażenia z odpowiedzialności za słowo tak kiedyś ożywi szczotkować sąsiadką boskim tam przy stole dziś napiszą na sąd na losach mówi nagość okazuje się, że tysiące dziesiątki tysięcy zloty tanie są tym dotknięci Tomasza Stawiszyńskiego msza żałobna zmierzam ku końcowi spodziewamy się niedługo przemówień na pogrzebie Pawła Adamowicza, który będziemy dla państwa transmitować mecze będzie jeszcze tylko 1 rzeczy, że w PiS ta przestrzeń, której mówił Tomasz Stawiszyński i ta jeszcze trochę nie zbadana niezbadany skutek funkcjonowania tej przestrzeni to jest jedno, ale się wydaje, że to co jest zjawiskiem też trochę może za mało umówionym to jest polaryzacja mediów tak jak sceny politycznej czy jednak kiedyś to było tak, że te media były od opisywania rzeczywistości czy komentowania rzeczywistości czy po prostu były platformą, w której się toczyła jakaś debata publiczna to pamiętam taki moment, w którym złapałem się za głowę, kiedy wiele wiele lat temu zaczęto się zastanawiać jak budować w mediach publicznych Plura pluralizm roli i właśnie z przerażeniem stwierdziłem, że naj naj lepszym pomysłem jest to, żeby o czternastej był program prawicowy, a o piętnastej lewicowy i tak powiedzmy na przemian i idą przez kompletnie nie o to chodzi, bo to tylko utrwalało ten plemienny podział i liczby i właściwie dochodzisz do sytuacji, kiedy są ludzie, którzy mimo tego Radia to ja nie słucham tak, a inni, ale tej telewizji Toya nie oglądam i w efekcie w dniach, gdy dochodzi do sytuacji, w której media pełną pełnią rolę utrwalaczy tych właśnie zaangażowanych pozostanie wy ja bym powiedział, że elementem etosu zarówno ludzi mediów, jaki odbiorców tych mediów dzisiaj często staje się właśnie żelazna konsekwencja rozmawianie wyłącznie z członkami swojego obozu politycznego światopoglądowego i przełamywanie tej zasady budzi wrogość mnie nie chce, a nie rozdrabniać, ale kiedyś wyjdzie poza to co aż niechaj zło, ale siedzieć, a ten regularnie zapraszam Tomasza Terlikowskiego o romansie z ojczyzną nie zagraża to Republiki i po prostu jak ja to wrzucam na Facebooka to zawsze mam jakąś litanie zawsze mimo wszystko już od lat trwa i tak sobie rozmawiamy nie zgadzając się prawie w niczym, ale jakoś rozmawiamy w poczuciu, że jednak warto się spotkać właśnie, dlatego że się ma zupełnie osobne poglądy i że że można je nawet wyrażać w sposób bardzo wyrazisty, ale jednocześnie z jakimś poczuciem nie wiem szacunku też chęć wysłuchania i t d . jest po prostu zawsze jakaś straszna sala komentarzy, że tak nie wolno, że w ogóle nie należy rozmawiać po jego stronie po mojej stronie i to właśnie znak, że tak trzeba, bo jest tak jak i Australii denerwuje, ale góry słucham tych rozmów w tym ile ten test, by znaleźć rozwiązania za bardzo ciekawe czy pod pewnymi względami pewnie z ZUS z Tomaszem Terlikowski małych nie zawsze to natomiast rozumiem, iż jest to, czego nie brakuje bardzo wielu innych publicystycznych audycjach w programach wielu media, gdzie właściwie dyskusja polega na tym zaprasza się 2 wyraziste kompletnie przeciwstawne osobowości i wreszcie wystarczy ściągnąć rywal niż awans rywalom z Jonaszem w mojej żony i czystym kwadrans potem komora przy zakończyć program to jest niestety coś co Ano nie będę tytułów programów wymieniał, bo po co, ale proszę na to zwrócić uwagę dokładnie tak to wygląda co jest pierwszy kłócące się politycy media, którzy lubią zapraszać kłócących się polityków czy ludzie, którzy lubią słuchać kłócących się polityków siódemka wymienia główne oraz widzialność Raula Lozano bilans, kto to nakręca czy, dlatego że media nauczyły ludzi Tosik znika czy to jest jednak także to my tego chcemy ich dla nas celem żelaznego oczywiście myślę, że w, jakim sensie tak było zawsze to znaczy, że mamy jakąś wrodzoną tendencję obudowywania się we własnym środowisku w jakim dziś w mamy tendencję do redukowania dysonansu poznawczego do tego, żeby raczej nam się potwierdzały nasze przekonania niż do logowania do tak dalej natomiast myślę, że paradoksalnie właśnie będę się trzymał tych mediów cyfrowych Bono moim zdaniem jednak wnoszą jakościową różnicę coś tam multi, choć raz rozmawiali z Ełku komunikuje się ze swoim znajomym z Orkanem w jakimś sensie tak również facebookowe też są, ale może razić ludzi, którzy myślą podobnie właśnie wspierają tylko viagra dla większości ludzi, których na Facebooku w ogóle nie zna mówiąc szczerze osobiście, ale mam też całkiem niezłe spektrum jak sądzę to znaczy mam też np. znajomych wielu prawicowych i my też jestem w stanie jakoś z nimi nawiązywać kontakty staram się przynajmniej od czasu do czasu natomiast, że jednak internet był w momencie, kiedy kiedyś zaczynał i kiedy był ten pierwszy taki taka to taki moment zachwytu tym to możliwością technologiczną miał być takim wielkim eldorado właśnie, w którym wszyscy będziemy na równych prawach tworzyli rodzaj globalnej komuny, gdzie wszelkie podziały będzie jak z piosenki Imagine Johna Lennona po prostu, że nie będzie żadnych podziałów wszyscy będą tak granic religijnych i niczego co nas dzieli okazało się paradoksalnie, że to co miało właśnie tak wszystkich łączyć dołączy w wymiarze rynkowym, bo możemy się kupować sobie w sklepach na drugim drugiej półkuli bez problemu i nawiązywać różnego rodzaju interakcji o charakterze handlowym, ale że w sferze światopoglądowej gruncie rzeczy to powoduje, że się właśnie domykamy jeszcze silniej jeszcze mocniej w tych zamkniętych sferach to się wydaje bardzo niebezpieczne i dlatego niebezpieczeństwo jest łysy jest potrójne szyby, po które staną, dlatego że jednak w tradycyjnych mediach przynajmniej dał mu kiedyś była była ta kontrola redakcyjna to była ta ta zasada sprawdzenia informacji w 2 źródłach prawda to jest hulaj dusza jest nadzieją dlatego mówiłem wcześniej o tym, o tym poczuciu gdzieś tam głęboko o zakorzenione, że to, że mamy 100 % racji no dla mnie jest bardzo niebezpieczna to znaczy muszą być jakoś przekonany, że jeszcze czegoś się mogę dowiedzieć od kogoś z kim się spotykam wziął mnie na coś jeszcze otwierali umożliwia zobaczenie też moich własnych poglądów w innym świetle, a ja uznaję że, że po pierwsze, on na pewno nie ma racji, a po drugie, ponieważ ja mam rację to znaczy, że jestem dobry jeśli ktoś wobec tego ze mną polemizuje to niech go nie ma racji, ale też jest zły jeszcze do tego lotu wówczas możemy już tylko się w naparze odczują teraz powiem tak, że jeśli jest naszą gatunkową przypadłością, że lubimy dzielić się na obozy, bo tak działają nasze mózgi tak został tak ewoluowała liczne to ja nie wiem czy kiedykolwiek może być lepiej to jest nasz humanizm to hit jesteśmy to jest nasza ludzkości, bo wierzę, że kultura wznosimy przeciwko naturze to znaczy, że to jest jednak dzieło, które się realizuje właśnie, zaprzeczając różnym odruchem naturalnym, że w imię pewnych wartości, które mamy staramy się przekraczać, jakby to co nas wyposażyła -li tylko przyroda zainteresowana właśnie sukcesem ewolucyjnym Inei w związku z tym będą liczne wyzwania przed nami z tego, że coś jest nie wynika, że powinno być za chwilę powinny rozpocząć się przemówienia jeszcze głos księdza Michalczyka norach jak mniemam mimo wszystko mimo tych wszystkich pesymistycznych aspektów, które poruszyliśmy mam jakąś nadzieję, że te dramatyczne wydarzenia, których jesteśmy świadkami spowodują trochę głębszą refleksję i wyciągniemy jakieś wnioski przynajmniej w tej kwestii, żeby grać, żeby umieć rozmawiać z szacunkiem dla drugiego człowieka, żeby umieć zaakceptować, że obok jest ten, którego poglądy mogą nie odpowiadać, którego styl życia mogę krytykować nie utożsamiając się z nim, ale że akceptuje żołnierz tuż obok, że jest coś co raz jednak łączy, że mam wrażenie, że z perspektywy chrześcijańskiej dodatkowo dochodzi do tego ten mocny argument, który wyraża się w sensie pojęcia bliźnich w Dęblinie wbrew temu co się potocznie sądzi to nie jest ten, który myśli podobnie jak kija, który ma podobną wspólnotę wartości podobną wizję świata tylko bliźni takie zespoły etymologicznie sens tego słowa w greckim tekście Ewangelii testem, który z blisko, który jest obok może być kompletnie różne tak jak dla Żyda kompletnie różne i niewinnie zaakceptowania GUS Samarytanin i odwrotnie taka właśnie w tej produkującej przypowieści, którą opowiedział Jezus miłosierny Samarytanin nie to właśnie on jest miłosierny paradoksalnie z perspektywy Żyda, a nie inny Żyd, że to wszystko pokazuje, że te granice można przekroczyć 3, jeżeli strony w bliskości tych anioły się dużo chodzić po drugiej stronie internetu ogląda tę prawdę, siedząc po drugiej stronie internetu izba jest noworodkiem krótkie pytanie jak to pogodzić się ksiądz jak ksiądz to godzi z komunikatem, że jak ten bliźni ma inne poglądy na temat tego, skąd wszechświat się wziął, jaki jest człowiekiem, skąd człowiek się wziął to pójdzie do piekła ale gdzie jest powiedziane w katechizmie kościoła oraz grę z rejestru § 2 lidze i to, że ich przyzwolenie na swoją drogą ciekawe, że widzieli jak ma rozmawiać ja mam wrażenie na temat chrześcijaństwa i tego są rzeczywiście mówi kościół kościół nie ksiądz ambony, który może niestety kleszcz wydziela naturalny, ale oczywiście z nauczaniem kościoła jest zupełnie inna opcja czy wręcz przeciwnie mam wrażenie, że jeżeli byśmy się wsłuchać w to co mówi kościół choćby sobór watykański drugi ostatni, że tam jest ukazana jedni sami też szacunek dla ludzi, którzy inaczej myślą, którzy nie nie poznali Boga, którzy Boga nie wierzą, którzy wcale nie są odrzucani wręcz przeciwnie to kościół mówi o tym, że ten, który jest w kościele są duchem fizycznie, ale nie sercem nie kocha nie miłuje, że ten będzie potępiony i może jest w kościele są ściany natomiast jeśli chodzi o tych, którzy są poza wspólnotą kościoła w ścisłym sensie szerszym może też są przynależne nijakość kościół wyraża się zupełnie inaczej to jest naprawdę Materna ciekawą rozmowę to jest duży zaprasza o takim rozwiązaniem jest umowa przyniosła katechizm i Dance daty konkretne formy ruchu scena jeszcze jako media mówimy, bo to w uważam, że przód przy pomocy każdej formy medialnej można można robić to dobro przypominam, że do dziś serial popularny, w którym się pojawiają młody ksiądz, który przyjeżdża właśnie z Watykanu jest dziś i takiemu bardzo napompowany wiedzą, którą tam zdobył i z przerażeniem słucha mieszkańców tej wioski, do której przyjechał w co oni myślą o chwilę powie, że w mówi to w ogóle nie domek w mięsie wydaje, że w tym tym sensie ksiądz ma rację, że często też pewien schemat funkcjonuje właśnie w takim spojrzeniu bomby częściej słyszymy co mówią niektórzy księża i jak ksiądz powiedział, a często mówią bzdury, a mniej wiemy to co mnożyć mamy na to, że media są spolaryzowane tymczasem ja postawię tezę drastyczną, że nie ma czegoś takiego jak 1 kościół katolicki tylko renciści nie podoba w 1 kościele dojdzie do drugiego, lecz nie podoba ten się wstecz do księdza Michalczyka, bo trochę jednak bardziej te strony nie idzie to no to chyba każdy z Leszna, ale jednak umocnionym, ale jest naszym jest zjawiskiem, które dzisiaj, a Sylwia la w ale są jednak dokumenty soborowe i są teksty, których wrażliwość jest gwarantowana przez ducha Świętego nie znamy powtórzyli zaś rywale, ale w Wawrze do nich należę złośliwi, którzy do nich zaglądają, ale że ich prawdziwość jest gwarantowana przez ducha Świętego, który za pośrednictwem nic się, że nie zmienili zdanie trzecie mówią o tych, które tam są odpowiednią rangę mają mamę teksty doktorów ojców kościoła i t d. i mamy katechizm kościoła katolickiego i oczywiście te pojęcia ten język cechuje się ogromną plastycznością właśnie ze względu też na to, o czym, o czym mówisz Karolina to znaczy możemy mieć się na podstawie tego samego tekstu wykładnię chrześcijaństwa taką bardzo radykalnie nawołują dać taką bardzo ostrą tradycjonalista zaczną wzywającą do starcia z niewiernymi możemy dziś taką bardzo łagodną taką bardzo otwartą i tak warto się też to uzasadnić przenosimy się do Gdańska, gdzie rozpoczynają się przemówienia jako pierwsza mówi wdowa pani Magdalena Adamowicz
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PROGRAM SPECJALNY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA