REKLAMA

Czy potrafimy (i czy chcemy) się porozumieć? Dyskutują językoznawca i specjalista od retoryki

Poranek Radia TOK FM - Weekend
Data emisji:
2019-01-20 08:00
Prowadzący:
Czas trwania:
27:56 min.
Udostępnij:

Zastanawiają się: Rozwiń »

prof. Włodzimierz Gruszczyński – językoznawca, polonista, wykładowca SWPS i Instytutu Języka Polskiego PAN, kierownik projektu Jasnopis

oraz

dr hab. Jacek Wasilewski – z Wydziału Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego, członek Komisji Żywego Słowa Rady Języka Polskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studiu goście pan prof. Włodzimierz Gruszczyński dzień dobry pani wzorem pani zrobi państwo językoznawca polonista wykładowca SWPS oraz Instytutu języka polskiego Polskiej Akademii Nauk, a także kierownik projektu jasno opisy w naszym studiu również pan dr hab. Jacek Wasilewski dzień dobry dzień dobry wydział dziennikarstwa informacji i bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego członek komisji żywego słowa rady języka polskiego na Rozwiń » temat planowanej na dziś rozmowy przyznam państwu ewoluuje ewoluuje wał, bo najpier w chcieliśmy porozmawiać prof. Gruszczyński po prostu o projekcie jasno PiS, czyli aplikacji służącej do sprawdzania czy tekst jest zrozumiały to miał być pretekstu do porozmawiania szerzej o tym czy mamy zdolności klarownego przekazu w międzyczasie zdecydowaliśmy się rozszerzyć tę dyskusję nie rozszerzyć ten temat i spróbować znaleźć odpowiedź na pytanie czy umiemy się ze sobą porozumieć stąd dyskusja językoznawca oraz specjalistą od retoryki i tworzenia narracji to tak tytułem wstępu, ale powiedzmy czym jest jasno PiS panie profesorze i co pana zainspirowało do tego, żeby stworzyć taką aplikacja jasno Piszczek panie redaktorze powiedziała jest aplikacją dostępną w internecie pod adresem jasna PiS Krupka PL zapraszamy i jasno PiS służy do tego, żeby sprawdzać czy tekst, który tam się w kolejach Bob one jego adres na własnym komputerze lub w sieci jest zrozumiały czym właściwie w jakim stopniu jest zrozumiały dla Polaka i w odpowiedzi przychodzi w w postaci liczbowej w skali od 1 do 71 to tekst banalnie prosty, który powinien być zrozumiały przez każdego bez względu na stopień wykształcenia i iloraz inteligencji, a 7 to tekst specjalistyczny trudny, do którego trzeba mieć jakąś wiedzę właśnie albo z jakiej dziedziny albo albo duże doświadczenie życiowe albo wykształcenie i w no i oczywiście podaje całą masę innych jeszcze szczegółowych wyników, które ułatwiają ewentualną zmianę tekstu i jasno, iż jest adresowany przede wszystkim do ludzi, którzy tworzą teksty użytkowe nie artystyczne to bardzo ważne stwierdził jakiś jakaś uwaga bo, bo te teksty użytkowe przede wszystkim urzędowe powinny być zrozumiałe dla każdego powinny być to jest nasze prawo obywatelskie jeśli do nas zwracać się urząd, zwłaszcza urząd państwowy to my powinniśmy móc to zrozumieć nie może być tak, żeby z papierem z pismem, które dostaliśmy z urzędu słyszeć Lwów dziś, kiedy albo iść do specjalisty iść i n p . z pismem sądowym do radcy prawnego to jest dosyć standardowe postępowanie ludzi i to nie jest dobry tylko w projekt ma już kilka lat co rozwiąże się rozwija on w zasadzie dać ten tata aplikacja, która jest dostępna jest dostępna w takiej postaci, jakie myśmy ją zrobili 3 lata temu zamknęli to było projekt naukowy i natomiast oczywiście cały czas myślimy nad tymi mamy całą masę pomysłów jak zrobić, żeby było lepiej, ale nie bardzo mieliśmy pieniądze na to w tej chwili rodzi się jakaś szansa powstaje spółka jasno, iż i będziemy walczyli z wersją no już komercyjną prawdopodobnie lub z wersjami komercyjnymi, ale też melodia przyszłości tak czy owak jasno PiS krok kapel to będzie adres, pod którym na pewno w dalszym ciągu będzie dostępna wersja darmowa nie bardzo państwu polecam nie trzymam kciuki za projekty i chciał, żebyśmy teraz rozwinęli wątek właśnie tego czy potrafimy się ze sobą porozumiewać inne panie doktorze zwracam się do Jacka Wasilewskiego pan ma takie poczucie, że my umiemy ze sobą rozmawiać zależy, kto to jest jak banki sądzimy, bo jeżeli ja siedzę tutaj obok Prusa na wódkę Gruszczyńskiego to oczywiście bolą go słuchać niż z nim rozmawiać, żeby jak najwięcej się w tej wiedzy nachapać, ale ale, jeżeli jesteśmy my, którzy tworzą pewne pewną wspólnotę podzielają te same wartości i mają ten sam język tu dużo łatwiej nam się ze sobą dogadać cały problem pojawia się wtedy, kiedy te grupy zaczynają być różne, czyli uczniowie nauczyciele dzieci w wieku dorastania i rodzice 2 różne partie polityczne urzędnicy i my zwykli mieszkańcy miast wsi często jest to jest pewien pewien problem tutaj bruk można rozdzielić na napad na takich pól, gdzie występują trudności pierwsze pole to jest toczącym się pozoruje Gruszczyński przystępność tekstu, czyli firmom, że tych co zrozumiałe nudzą ten tekst nie może być bardzo skomplikowany film nie może być zdań siedmiokrotnie złożonych, w których celują urzędnicy, a zwłaszcza prawnicy, bo po prostu kiedy my czytamy takie zdanie to były już ten siódmy człon zdania sprawę, że nie będę co było na początku i gdy zdamy z tego choroba rzeczownik obozu w łańcuchy rzeczownik odesłał strony bierne ulubionej tak bardzo chory języki cieszy się, że tutaj jest schron, w którym który może pomóc, ale nie jest za zautomatyzować poprawianie tych tekstów to fantastyczny, czyli przystępność tekstu to jest pierwsza rzecz druga kwestia jest taka czy mnie czy my rozumiemy, o co komuś choćby bardzo często jest tak, że my coś mówimy, ale mówiłem to taki sposób, który się przyzwyczailiśmy, aby konwencjonalny albo jakiś inny zespół w jakiś inny sposób jest umówiony nie wprost rocznie, jeżeli były nóżka mu duszno mi prawda Otóż, jeżeli proces ruszy z kim byłby człowiekiem uczynnym majestatu powiedziałby otworzą okno w Rio mogą od razu powiedzieć w smog naprawdę czy czy mnie zrobił pan różnicę, gdy otworzyła okno w MON mogę zwrócić się wprost mniej lub bardziej niegrzeczny sposób natomiast pewne konwencje związane z mówieniem wprost obecny i często także ludzi, którzy nie znają tego więcej, bo nie chcą ich uznać, że to co mówią mówią mówią nie wprost ani nauczyciele mówią może być jeszcze nogi miałam Lwów wychodziło coś złego chodzimy do usiąść tak jak wg mnie jest poprawnie oczywiście jest to komu jest to wtedy brak pełnego zrozumienia, że dzieci siedzą w ławkach, więc sposób, ale im wygodne to znaczy, że te ławki są nieprzystosowane do długotrwałego siedzenia, zwłaszcza u dzieci mały, więc i oddanie jest taki czy uczeń z z inny z nauczycielem się rozumieją to czy czynny czy nauczyciel pyta ucznia czy siedzisz tak Bóg jest niewygodnie dziś tak, bo to kontestuje się w to wierzymy trochę niżej znajdziemy od tego od tej powierzchni tekstu będziemy wiedzieli, jaka potrzeba stoi za tym, że robię, bo mówimy pewne rzeczy no to zaczyna się ten element nieporozumienia i trzecia ostatnia rzecz to jest kwestia czy my jesteśmy w stanie się porozumieć w ten sposób, że mamy te same kryteria prawdy, gdyż może być także, że akurat my sponsorem Gruszczyński zajmujemy się językiem lubimy język są podobne metody naukowe i IT procedury dochodzenia prawdy podzielamy natomiast, jeżeli ktoś ma inne kryterium prawdy i może bardzo szybciutko, by mieć one są co znaczy kryterium prawdy to stwierdzenie, że coś jest faktem albo podważania tego faktu to jest ten pojazd to nie jest kryterium prawdy to jest takie kryterium, na podstawie którego my stwierdzamy, że coś w prawdziwe to 3 jeżeli, jeżeli n p . wszyscy zgadzają życiem jest płaska to by taki czas, bo to wtedy to było tak naprawdę konsensualne Duda zgadzamy się, że coś jest jakiś zgadzamy się, że prawdą jest, że człowiek nie powinien zostawać sam w nieszczęściu to są Tusk tak naprawdę konsensualne, chyba że ktoś jest liberałem to mówimy sami sobie winne, więc dla strony, gdy produkt konkurencyjny, że mamy poszlak owe jedno proc e-sklepów to wszystko jest spójny świat, jakby ktoś jest fizykiem teoretycznym wszystkie wspólne kocha ręczne i wtedy mówimy, że tą sprawą może być tak naprawdę, która jest nieprawdą taką w życiu to prawda Janoszka mogę być rodzicami w polityce no czuję, że to nie jest kłopot dla ciebie tato, dlaczego tak twierdzi, że cały Uwierz mi tego stoiska z tak naprawdę w życiu ta intuicyjna instynktowna, jakkolwiek sobie mówiąc jest jakiś taki kryterium na szkodę może to jest logiczne rdzenie problemom empiryczną mamy logiczną prawdę objawioną, jeżeli chcesz naprawdę pierwszą naukową, a drugim objawioną nieporozumień tak się zastanawiam czy gdyby całą tę wypowiedź Jacka Wasilewskiego przerzucić do jasno PiS -u tego, bo sięgnęło w tempie zrozumiałości stawia, że byłoby tak w okolicach szóstki, więc będziemy do fitness prowadzę zdrowy jak z rozmysłem chyba z Delectą w dojazdach i teraz zrobią teraz dokonam pewnego rodzaju złośliwości ironii specjalnie dlatego od lat, dlatego że mam wrażenie, że bardzo często posługujemy się tą ironią jesteśmy bardzo wysoko w tym innym poziomie komunikowania się, czyli zamiast powiedzieć, a propos tego dusz nawet powiedzieć moglibyśmy otworzyć okno jest grupa osób, które wypowiedziała Bożenie może jeszcze dajcie mi szalik czy coś takiego etc etc tynku o poddaniu się zaś ten przykład, który Jacek rzuciły w komunikacji uczeń nauczyciel może być jeszcze na lampę położył nogi to nie jest tylko Grecja euro decyzja o rzeczy te kontestuje szczyty rzeczywiście jest niewygodnie stać tylko po prostu w tym w tej wypowiedzi nauczyciela do ucznia jest zawarta zła emocja w jest zawarta od razu ocena ty robisz źle źle, dlatego że ja uważam, że dobrze jest inaczej i ja zwracam się do ciebie taki sposób, jaki prawdopodobnie nie zwróciłbym się w analogicznej sytuacji do osoby dorosłej n p . do pana dyrektora, który by tutaj siedział w identycznej pozycji jak ty i to jest to jest 1 z powodów nieporozumień nie wiem czy w czynie 1 z najważniejszych, że my to dotyczy to jej i sytuacji szkolnych i sytuacji w inne społecznych, bo w pracy, ale również w rodzinie bardzo często nieporozumienie polega na tym, że człowiek wypowiada coś a, a druga strona słusznie lub nie znaczy jest podstawą faktyczną lub nie odczytuje to jako właśnie ironię jako coś co już jest oceniające ocenne ocenną oczywiście w stosunku do nadawcy tego pielgrzyma często nie ma żadnego ostrzeżenia, że oczy, a może byś usiadł inaczej tylko od razu jesteśmy kilkakrotne, ale to wynika z tego, że Polska kultura, która jest też moja opinia jesteśmy spadkobiercą tej kultury szlacheckiej nie tylko, dlatego że mówimy do siebie pan pani, ale również sposoby przekonywania kończyli ci, którzy są na wyższych stanowisk przekonują w ten sposób Szlachta przekonywał chłopców, czyli psiaka ba cała ich syn kawa to były takie takie derby, gdzie się w co dało ręce jak ktoś posiedział i nogi poszli do 3 dni do Toronto to wyodrębniono lokal zmieniał pochwy i ta chęć dominacji powoduje, że my nie szanujemy tego drugiego człowieka tak tylko od razu mówimy jak tu dominuje to ma się zachować wg moich reguł i teraz i druga to z tego, że mamy też pewna narracja o innych osobach już narracją wrogu, więc jeżeli ktoś jest ma inne poglądy to to my jesteśmy zanurzeni w tym, że wróg Żyd wróg to musimy go zwalczyć nie będziemy dyskutować z goli i nie będziemy z nimi będziemy się zastanawiać z czego wynikają te poglądy, żeby go zrozumieć, żeby osiągnąć porozumienie, bo było porozumieć się to znaczy zgodzić się z kimś tak co nie znaczy przyznać mu racji, bo to jest jeszcze ten problem, że często nie dyskutujemy z argumentami tylko dyskutujemy z konkretnymi osobami, czyli właśnie pan mówi zacznę może bez tych kategorii jest jego wroga wrócimy do tego po skrócie informacji prof. Włodzimierz Gruszczyński dr hab. Jacek Wasilewski są studia Radia TOK FM Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studio miny specjaliści od języka prof. Włodzimierz Gruszczyński oraz dr hab. Jacek Wasilewski dzień dobry panowie raz jeszcze, który będzie dobrym po tym co się wydarzyło w Gdańsku było niezwykle dużo mówi się o hejt się mowie nienawiści jest dramatycznym poziomie języka debaty publicznej to jest 1 rzecz, bo wydaje mi się, że jest dość łatwo zdiagnozować jednak co jest mową nienawiści, a co nie nie pomyślał, że powinniśmy też wpuścić trochę krok dalej właśnie porozmawiać o tym czy potrafimy się ze sobą porozumieć, czyli w mu to co się, obserwując chociażby na nieszczęsnym Facebooku bardzo kulturalni ludzie rozmawiają ze sobą z wykształceniem tak dalej rozmawiają ze sobą jakiś temat i oni nie mówiono głównie oni rzucają obelg i nawzajem, a mimo wszystko obserwuje tam kompletny brak porozumienia np. ktoś pisze większy komentarz to druga strona w ogóle nie czeka na to, żeby znaleźć coś co nas łączy tylko złapie jakąś 1 rzecz, której tak to druga strona się pomyliła i zaczyna w to kto uderzać zimy nie potrafimy się porozumieć nawet kiedy udajemy, że to kulturalna dyskusja co panowie o tym, myślę moje musi być na wierzchu Moyes Mojsze i to jest bardzo charakterystyczne, że myślę, że w każdym środowisku w środowisku ludzi wykształconych środowisku ludzi inteligentnych nie wiem czy nie jeszcze silniejsze my mamy my po prostu lubimy mieć rację i nie dopuszczamy tego, że zwłaszcza, kiedy test publiczny w jakim sensie prawda, a Facebook czy inne komunikatory tego typu prawda Platformy są właśnie miejscem publicznym to jest przecież forum jakieś 1 ma 10 znajomych na wejście na drugi ma 40 i im więcej tych znajomych, tym bardziej Tosię wszystko dzieje publiczne nie fajnie jest przegrać nie fajnie pokazać, że wie, że dałem się przekonać w każdym razie wielu ludzi tego nie lubi i z tego to wynika, że ludzie są poza tym funkcjonują właśnie w mediach społecznościowych mam wrażenie niektórzy, a może nawet wielu po to, żeby pokazać swoją rację swoją siłę ISAF, gdy to że, że rzecz, że coś im się udaje ogólnie rzecz biorąc prawda rzadko piszemy na w mediach społecznościowych za swoje, ale nie zdadzą jest jeszcze ta konkurencja na lajki, kto komu więcej jednak dorzucić dostanie więcej da lej skórze, że coś powiedziałem myśliwskim być może wynika to trochę z tego w jaki sposób metafory zużyjemy to miejsce w media społecznościowe, jeżeli jest miejsce moje zmusiło to nikt nie będzie mi wchodził z butami i z tym, czego ja nie lubi wysokie, by wejść ze śmierdzącą rzeczą do czyjegoś domu, tak więc ludzie wtedy wypychają albo mówią kim jesteś, że tak śmieszne tu mamy wiersz Brzechwy o krowie, która była inna opcja, by dobrze wychowa nie pewna Kwoka traktowała świat wzrok, ale i t d . więc pierwsza rzecz często czy to jest miejsce rzeczywiście publiczne to jest miejsce maszyny i my trakcyjnych trochę naszą przestrzeń, gdzie są nasze kaczuszki wszyscy mają przy takich rzeczy mówić danie się udało to co budziło złe Gruszczyński druga rzecz jest taka, że nie widzimy twarz brzmi Marcin bubel tutaj, by się nam pokłonił jacy my jemu że, że w momencie, kiedy rozmawiamy z nie bezpośrednio, ale niedaleko na wiecu, kiedy wrzucamy tam różne rzeczy tylko mamy mamy człowieka wprost to inaczej z trochę rozmawiamy im więcej jest takiego takiego wypisywania anonimowego jak kiedyś w to, ale tak się pisało kobiet jest głupi, bo to, tym bardziej cenny ten język służy temu, żeby raczej upuścić trochę swoich frustracji, żeby komuś dołożyć do naprawy czy myśleli jedynie potrzebujemy się zgadzać, bo do tej pory Prószyński i już wiemy co jest prawdą, a jeżeli tak to ktoś wyskakuje to my musimy go po prostu strzelić im jest także to nie znaczy my potrafimy się po zmierzchu czy w ogóle potrzebujemy się porozumieć i 5 kodeksu wydaje mi się tym nie potrzebujemy się porozumieć, gdyż każdy jest depozytariuszem prawdy i my nie mamy tego co w demokracji najważniejszy, choć to nadać mu się i zobaczcie, gdzie moje myślenie albo gdzie moja propozycja ma dziurę w in ostatnie często bowiem widziano ostatnio InPost bardzo mnie zdziwiło zaskoczyło mnie, że ktoś wpadł na tak i techniki i tych osób niż zrezygnować z ustawą demokracji, bo to jest Sejm, żeby ci, którzy są koalicję, żeby opowiedzieli do pozycji chcemy utworzyć takie prawo czy on was nie razi to byście wprowadzili, jeżeli mamy mamy także szybko procedujemy ustawę i debetową to niema nic wspólnego z demokracją reprezentatywną może chcemy, żeby jakaś osoba zaspokoiła w ludziach uwzględniła przynajmniej punkt widzenia więc, więc my nie mamy tego on tego nastawienia na porozumienie tak, by mamy coś takiego, że szablą odbijemy prawda już, że nasi mają być sterowane oczywiście zupełnie inaczej jest jak mamy jak i zewnętrznego wroga, ale jeżeli to samo się dzieje, kiedy tego zewnętrznego wroga nie mamy na to ten wróg się pojawia poprzez nominacje czy to nie jest także to kwestia języka tylko zgłębienie w naszej mentalności myślę, że tak jak z ruchem wyjeżdżają znienacka twoich przyszło mi do głowy takie porównanie mam właśnie na swoim na swojej ścianie facebookowej mamy przyjaciół nie tylko Polaków przede wszystkim Skandynawów i od lat jestem użytkownikiem jestem właścicielem tego konta i inne tak jak to klub morsów na dziś mediom społecznościowym widzę różne wpisy i widzę również wpisy moich znajomych przyjaciół kolegów koleżanek ze Szwecji z Islandii i o zaryzykuje takie twierdzenia i myślę, że się nie pomylę chyba nie widziałem ani razu agresywnego wpisu, a przecież dotarł docierają do mnie nie tylko te, które są adresowane do mnie, ale te, które są ich wnętrz zastęp com komentują siebie wzajemnie i ja tego po prostu nie odnotowałem tak samo wchodziłem w różnych momentach ostatnie dni 100 lat na elektroniczne na na internetowe wydania gazet szwedzkich Svenska Dagbladet Dagens nyheter w lesie tam siedzi w tej chwili bardzo ciekawe rzeczy bardzo dramatyczny, ale politycznie, bo ciągle nie ma rządu, o ile pamiętam Szwecja w każdym razie chyba nie ma u nas w ogóle się o tym nie informuje państwowy może wiele naz w i dziś i pew no jakoś działa, ale chyba też nie najlepiej i nie ma takiego jak ja jak ja nie zauważyłem, żeby pod artykułami pod komentarzami politycznymi w tych gazetach szwedzkich pojawiał się takich elit jak u nas taki hejt wymierzony, w których inne pytanie profesorze zwróćmy uwagę na to, że samo słowo hejt, który się już mocno spolonizowanej, a przecież my jednak żyliśmy z węgierskiego miasto też nie jest także, gdy wykonasz żadnej z tych kont nawet tych niezwykłych miejsc to przełomowy występ stoi w kwestii jest taka, że my mamy bardzo dobrze zorganizowaną kulturę wobec wroga, a śnieżenie poczytamy sobie wieszczów romantycznych Thomas biurowości i wroga tego wroga musi ukarać albo to wszystko co się działo gra coraz większym artystycznym więc, więc my jesteśmy spadkobiercą szlacheckiej kultury rycerzy w tym w tym jest wręcz był taki krótki moment podczas okrągłego stołu, że negocjacje pozytywny wymiar, czyli że potrafimy się grać dalej, ale później znowu staliśmy się rycerzami i to było zgniły był kompromis prądach huk i opuszczona przyłbicą na jelit i zdrada i tak byli, więc cały ten system, który panuje w Unii Europejskiej, że żyjemy sobie jest różnorodność musimy dogadać między sobą i to dogadanie się porozumienie z porządku u nas trochę tu jest takie spuszczenie gardy albo albo albo pozwolenie, żeby ktoś dmuchał w kasie i to jest 1 i może i może dlatego my inaczej trochę dyskutujemy było nas dobić przeciwnika sztorm dobić przeciwnika 1 z 2 dróg wysokiej i mówimy, ale dołożył nogę więc, więc też ta metafora czy rama w ramach walki z bardzo często używana także podczas wyborów ja uważam, że jesteśmy bardzo bliska Ameryki pod względem i przy przejmujemy nie tylko filmy ich muzykę, ale również sposób opowiadania polityki to co się dzieje u nas to co się dzieje tam wychodzi tzw. debatę publiczną niewiele się różni teraz, jeżeli nagle mnie pan prezes Gruszczyński mówi o o tym, formą Skandynawowie to my jesteśmy trochę inną kulturą plemienną, która finalnie radykalne inną kulturą, bo oni jednak wyrastają z nie z tego nie z tego dworku, który myśmy musieli bronić się w różnych powstaniach tylko wyrastają z tego miasta, gdzie ludzie żyli w 1 miejscu, ale jeśli się długa jak my w to uwierzyliśmy skoro byliśmy chłopakami i również inny rodzaj Zyzak w pewnych faktach RMF FM oczywiście, gdyby obrońcy nie chodzi o to jak myśmy to w co naprawdę tylko w jaki sposób na samych siebie opowiada myśli sobie otworzymy podręcznik historii to to jest historia narodu szlacheckiego na ile i domy bardzo mało jest Apropos praw innych praw człowieka wyzwolenia się na chłopów gminne w 3 różnych naborach pektyny ta kwestia zniesienia pańszczyzny, gdyż jest mała w związku z tym naprawdę ciągle myślimy o tym, że jest się, że powinniśmy walczyć z życiem zdobyta krwią i blizną, a jeżeli chcą i blizną na naszą ojczyznę zdobyta i w w ten sposób kreujemy swój nieswój potrąci postawą Obywatelską, bo to niema już miejsca na to, żeby odpuścić tak ma miejsce na stolik negocjują właśnie za odpuszczenie chciałam zapytać się boję nie ukrywam, że cała nasza rozmowa jest jakość w kontekście tego co się wydarzyło w Gdańsku i tych różnych rozmów i nie rozmów, które się odbyły nie odbyły wokół tej sprawy, ponieważ oczywiście wszyscy wiemy część z nawoływań do tego, żeby w ogóle to nie mówić nie mówili, że tak trzeba część strony nazwijmy to liberalnej wolała uszanować ich druga część tej samej strony mówiła, że my nie możemy uszanować w tym momencie urząd uszanować może maleje, by przemilczać, bo to w takim razie jest właśnie to odsłonięcie tej przy ulicy jego oddanie pola jak sobie poradzić człowiek kulturalny w tym świecie my skoro jak nie do Walii to przegra i będą pojedyncze, jaki byłby społecznie politycznie strasznie ważne panie prof. Urbanek pomysł na to bardzo trudne pytanie sobie bardzo często to pytanie zadaje też okoliczności śmierci przeraża dodam tu jesteśmy bez sparaliżowania różnego rodzaju tabu co można, czego nie można, ale mogę tylko powiedzieć już nie jako naukowiec profesor językoznawca szkoły jako jako człowiek, który przeżył kilkadziesiąt lat na tym padole i i ma różne doświadczenia i różne refleksje, że w tym wypadku ja po długim okresie właśnie zabierania głosu w różnych sprawach zmniejszania n p . na Facebooku w ogóle postanowiłem przez wiele miesięcy nie zabierać głosu na żadne tematy polityczne wyciszyć się wyciszyć swoich przyjaciół znajomych w ten sposób miałem nadziei tak dalej tym razem jednak zabrałem głos i i uznaje że, że twoi jest już nie tak jak ktoś powiedział nie dzwonek alarmowy tylko dzwon i trzeba kulturalnie bez nienawiści, ale jednak mówić nazywać rzeczy tak jak i jakie one są i oczywiście czysta kryterium prawdy, o którym była mowa pewnie moje kryterium prawdy jest inne niż wielu zwolenników nowego Hej, no może nawet nie filtrowania tylko zwolenników wiele prawdy prosto pod tak natomiast natomiast ja jak myślę, że nie można bez przerwy od 1 strony wymagać tego, żeby była kulturalna, żeby była cicho, żeby przemilczała, żeby nastawiała drugi policzek, a ja w każdym razie poczułem, że już nie chce nadstawiać drugiego policzka dr Wasilewski na granicę za psa kagańca i ten kaganiec nie oznacza cenzury tylko to jest problem elit to nie jest problem nie jest problem nie Alice, która tak nazwijmy, ponieważ norma twórcze Solid, jeżeli mamy pewien kapitalistyczną układ, w którym liczyliśmy, w którym media są tylko mają generować, jaki zyskało polityczne albo albo pieniężne to politycy się do tego dostosowują w związku z tym, przyjmując na jej najbardziej skuteczne strategie dużo łatwiej kogoś wezwać, że zdrajcą i wytłumaczyć, że jego, że jego pogląd jest niedobry, bo ekonomia tak nie działa poza tym nie ma na to czasu, a po trzecie to się w Tuszynie sprawdza, więc to wszystko są pewne strategie, które wynikają chociażby z tego, że polskie społeczeństwo nie czyta w odróżnieniu od krajów protestanckich, których dla wszystkich nowo, kiedy woda mówił do swoich swojemu i teraz, jeżeli wierzymy przyjmiemy sobie, że nie powtarzamy rzeczy, których nie powiedzielibyśmy przy swojej matce tak cięć nie bylibyśmy wobec wobec członka rodziny z dziedziny, w których życiu to jest to to jest kluczowa rzecz, że dziennikarze przyjmą taką taką kwestię, czyli że, nawet jeżeli coś sądzę, by to nawet, że świat, jeżeli Krystyna Pawłowicz po prostu w świetnie niczym Tęcza rozbłysły wraz z Rosji oraz rozbłysła albo ktoś inny znany z dniem z was jakieś inne strony to my musimy stosować mowę zależną, czyli tak jak udało się w wielu miejscach spowodować, że ludzie nie wrócę papierków na ulice, aby nie rzucać niedopałków wszędzie, gdzie jestem tak samo tak samo takie same działania trzeba przyjąć, jeżeli chodzi o te śmieci językowej, żeby to był rodzaj obciachu może też serwis sposób wiązać się w musimy kończyć się dr hab. Jacek Wasilewski wydział dziennikarstwa informacji i biologii Uniwersytetu Warszawskiego członek komisji żywego słowa rady języka polskiego dziękuję serdecznie prof. Włodzimierz Gruszczyński językoznawca polonista wykładowca SWPS Instytutu języka polskiego pan kierownik projektu jest napis dziękuję panie profesorze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PORANEK RADIA TOK FM - WEEKEND

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA