REKLAMA

Jak pracować z dziećmi przeciw mowie nienawiści?

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-01-20 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
16:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
tak to nowa stała pora naszego cyklu jak z dzieckiem dwunasta 40 chciałbym przywitać mojego gościa Maciej Sopyło Kooperatywa trenerska dzień dobry dzień dobry wracać będzie podczas naszej rozmowy do wydarzeń z Gdańska tyleż do czego co wydarzyło się dokładnie przed tygodniem na scenie wielkiej orkiestry Świątecznej pomocy tym bestialski sposób inwestor się okazało śmiertelnie ugodzony nożem prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, ale też wracać będziemy do tego co przez Rozwiń » ten tydzień wydarzyło się w Gdańsku i w Polsce, bo niezależnie od skali tragedii zawsze istotą też tragedii jest to by wyciągać z niej wnioski i pomijam już ten populizm, który bardzo często płynie z polityków, by przerwać mowę nienawiści ewentualnych łagodzić ptaków myślę, że w sposób niezależnie od barw politycznych jak przywdziewa menu należy z tego wyciągnąć lekcję naszego postępowania w ludzie z ludźmi i my dorośli z dziećmi o tym, chciałbym, żebyśmy porozmawiali w tej chwili niezależnie od bar w politycznych niezależnie od poglądów myślę tu jest to jest klucz do jego jeszcze bardzo cieszy że, że jest pomysł jest Wola, żeby więcej w szkołach rozmawiać na temat mowy nienawiści, żeby w ogóle nad tym tematem się pochylić i wierzę, że można to robić dobrze, że te lekcje były skuteczne moim zdaniem, żeby rozmowy nas dorosłych z z dziećmi mowie nienawiści kochajcie koszt to nie nie mamy pewnie czasu, żeby rządy definiować pojęcia, żeby żyć, bo ono skuteczne to myślę, że ważne jest, żeby ta lekcji zajęcia były włączając, a będą, włączając moim zdaniem wtedy, jeżeli los porozmawiamy sobie o tym, jaki cel tych lekcji dla mnie jest bardzo prosto z zewnątrz nie jest, tak więc taki cel ponad podziałami, które jesteśmy w stanie wszyscy przyjąć myśl docent cel cel, który ma w głowie jest taki, żeby nasze dzieci były po prostu bezpieczniejsze, żeby nie była ofiarą obrażania wykluczania z poniżania do tego są w myśl to potrzebne 2 rzeczy po pierwsze, żebyśmy z żebra, żeby dzieci, żebyśmy my dorośli też zastanowić się nad tym jak jest granica między wolnością słowa między moim prawym wyrażania poglądów, a godnością drugiego człowieka to jest 1 rzecz, żebyśmy wiedzieli co robić w momencie, kiedy druga osoba przekraczamy granicę i tę godność narusza to jest ono czym pracował tak, ale jest to sprawa osób gnicia też nas dorosłych, a przez to i dzieci, które uwrażliwiają przecież na to co komuś wolno w stosunku do nas, czego nie wolno czy da się to umownie zdefiniować bo, bo podejrzewam, że wrażliwość, choć nie podejrzewam dzięki tej nie trzeba od w wielkich dowodów wrażliwość każdego z nas zupełnie inne myślę, że nad po pierwsze, prawo jasno definiuje polskie prawo czym jest mowa nienawiści, ale aleja bym miał on też nie ogranicza do definicji, bo nie chodzi o to, żeby pójść do dzieci, żeby w ogóle w zaciszu domowym wygłaszać formułki definicje, których większość z nas pewnie nie zna chodzi o to, że byłem, żeby rozmawiać, żeby odwoływać się właśnie do własnego doświadczenia znaczy myślę, że porozmawia nie już o tym, kto, gdzie ma granicę i o sytuacjach o tym, czego doświadczamy w życiu, czego doświadczaliśmy już będzie olbrzymim krokiem do przodu i mojego doświadczenia wchodzenie do szkół pracy z nauczycielami pracę z rodzicami, ale prace też z dziećmi z młodzieżą to jest właśnie przepis na udaną lekcję to znaczy dzieci młodzież powinni sami wyciągać wnioski i nie może na to nie mogą być rzeczy, które my im podamy ex cathedra znaczy wyjdziemy i powiemy Słuchajcie mowa nienawiści to jest to i to nie należy jej stosować się, bo to i to czy powinniśmy stworzyć takie okazje takie doświadczenia, żeby to młodzi dość takiego wniosku po podam przykład bardzo konkretnym i raz z z dziećmi młodzieżą na lekcji bardzo często odwołuje się do ich przykładów i kawałkiem mojej lekcji elekcji kooperatywy trenerskiej np. praca z dziećmi nad tym, żeby pokazać im, że mowa nienawiści nieskuteczna jest bardzo prosta, jeżeli chce przekonać kogoś do moich poglądów i taki Smith Sarah bardzo często dajemy się w dyskusji mamy to doświadczamy tego też w polityce zaczynamy stosować mowę nienawiści to nie jest argument, który przekona kogoś do moich poglądów znaczy, jeżeli ja jestem poniżany obrażany przez przez drugą stronę to ja wcale nie mam ochoty przyznać rację i obronie swojego jak niepodległość i to jest argument, który często trafia na tak, ale z 1 strony mówimy o tym jak nie używać mowy nienawiści, ale myślę, że też taką solidną lekcją jest wyrobienie w sobie mechanizmu jak reagować na mowę nienawiści to sądy szkoły pierwsza to ta, której pan mówi pokazywać jej nieskuteczność, ale to pociąga za sobą inne konsekwencje, że jednak ten konflikt zakładamy, że dotyczą 2 osób eskaluje, ale też jest druga szkoła, która mówi o tym, żeby ignorować, bo nie ma nic gorszego dla oprawcy nawet do strony psychiczne jak ktoś się go ignoruje nie traktuje się do poważnych no jest to jedno ze ścieżek rzeczywiście wiele badań pokazuje, że rząd Haiti RM, które jest ignorowany po prostu się przed straci zainteresowanie na 3 czy przed przegrywa czuje się przegrany w tym sporze, bo po prostu jego celem jest zdenerwowanie nas jest moim zdaniem jest jest pewna granica od, których strukturom, którą jesteśmy w stanie tolerować ja ja n p . jeżeli widzą Haiti czy widzę mowę nienawiści ME na moim Facebooku co jest częstym takim polem gdzie, gdzie będzie ona występuje internet i ukrywam taki komentarz i zawsze staram się publicznie pisze do do osoby, która używa mowy nienawiści, dlaczego to robi nie wyrzucam takie osoby z ze swojego forum, a to, dlatego że uważam, że musimy rozmawiać to znaczy tu nie chodzi o to, żeby zamknąć się w swojej bańce to jest niezwykle ważny myślę też pod kątem lekcje, o których jest mowa to znaczna część rodziców pewnie się sprzeciwić z różnych przyczyn nie będzie się zgadzać na to mamy już taką dyskusję czy czy puścić dziecko ono na taką lekcję czy pozwolić mu uczestniczyć, kto ma wychowywać rodzice szkoła moim zdaniem to nie puścić to za mało i i przeprowadzić lekcję bez tych, których rodzice nie wyrazili zgodę to też jest za mało, bo nie chodzi o to, żebyśmy znowu zamknęli się w swoim gronie tylko, żebyśmy rozmawiali w gronie, w którym się nie zgadzam to jest niezwykle istotna i myślę, że ten dialog rodzice szkoła i włączanie rodziców do tego dialogu bardzo trudna jesień Newman z Księżyca wiem, że jest na to mało czasu wiem, że to jest olbrzymi wysiłek jest jest jedyną drogą to dowód grzywną wszyscy nauczyciele zdają sobie sprawę, że żal, że praca z dziećmi bez przy przy bierności rodziców, a już przy sprzeciwie rodziców jest jest niezwykle trudna trzeba bez dialogu między nami dorosłymi, kto będzie nam niezwykle trudno zmienić postawy młodych jeszcze 1 króciutki przykład jeśli mogę panom jest praca z komunikatem mija bardzo często na naszych lekcjach uczymy młodych posługiwanie się komunikatem jak wyrażanie własnych emocji tylko co z tego żyli cenne to tu dziecko wychodzi z klasy i krzyczą na niego nauczyciel nie posługuje się komunikaty mienia albo wraca do domu i krzyczy na niego rodzic go po prostu mnie, że dziecko szkoła ani nie jest w próżni my dorośli musimy też się edukować posiada zwrócić uwagę jak ta nauka zachowań w praktyce reakcji na te zachowania w praktyce sprzeczne ze sobą z 1 strony komunikowanie i ja tam moje emocje z drugiej strony uciekanie od tego nie zostać posądzonym o egoizm czy mi słuchaj innych jak wyłączyć przynajmniej na chwilę i myślę, że to można pogodzić musielibyśmy tutaj pewnie poświęcić się pół godziny na na rozmowę o tym, mechanizmie myślę, że to jest do pogodzenia mam inną kwestię, którą chciałbym z panem w tej chwili poruszenie, bo w Nysie upierał nawet jeśli niema racji to proszę mnie wyprostować wyprowadzić z błędu każda tragedia musi nieść za sobą jakąś lekcję, jakkolwiek wielka jest bolesna ofiara tak nie wyciąganie z tego wniosków jest chyba czymś najgorszym co może się przydarzyć nam się zgadzam i teraz pytanie czy ta propozycja dla gospodarzy miast prezydentów miast, by przeprowadzać takie zajęcia w szkołach mowie nienawiści jest akcją pod wpływem traumy, jaka spotkała nie tylko gdańszczanom, ale i Polaków w minionym tygodniu czy jest to jakaś stała tendencja, dzięki której złagodziły te tytuły to obyczajności tak to nazwę w Polsce odwoła się do innych przykładów, że ta analogia nie będzie fortunne, ale to co wydarzyło się jedenastego wrześniu spowodowało, że wprowadzono nie wiem do podróży samolotem pakiet bezpieczeństwa, który przestrzegane do dziś to w bardzo bardzo często w takiej formie, których dotkliwe dla dla pasażerów, ale jednak konsekwentnie się dostosuje bywa też wiele traum wiele tragedii, gdzie żyjemy nią przez tydzień może 2 bardzo szybko tego chodzimy zapominamy nie, stosując te trudno mówić o procedurach, kiedy są emocje prawda pytanie co zrobić, żeby po 2 tygodniach właściwie nie odejść od z prawej nie odłożyć ją na półkę jest to niezwykle trudno znaczy bardzo mi trudno wyrokować co będziemy mogli pewnie dla załogi z perspektywy czasu ocenić jedno jak i być może są łatwowierni to nie jest miał je bardzo wierzę, że użyto lekcje mogą być skuteczne, że może to być stały trend, że powinien to być stały trend i to czy myślę, że to bardzo zależy od tego jak ty jak to szansę szansę lekcji tak zostanie wykorzystana myślę, że rząd, że nic nie wiem czy to się przerodzić systemowe jakieś rozwiązanie myślę, że w cytatach w jego ocenie na razie system system edukacji, w którym który jakoś z piórami, który obserwuje z zewnątrz, które czasem chodzę tutaj niezwykle dużo zależy od lokalnych środowisk od dyrektorów od rodziców i od tego jak oni zagospodarują to możliwość myślę, że będą takie miejsca gdzie, gdzie indziej, gdzie te lekcje przerodzą się jakieś pogadanki nie zostaną docenione po prostu nie zostaną zauważone natomiast tam, gdzie zostaną mądrze przeprowadzona, gdzie na nauczyciela czy osoby z zewnątrz wchodząc do szkół przygotują się do tego pomyślę jak to zrobić pomyślą jak bazować właśnie jak wykorzystać doświadczenie uczy doświadczenie dorosłych wyciąganie przez nich własnych wniosków i jak robić to co rusz wydaje mi się robi prezydent Adamowicz nie miał nigdy przyjemności Poznania go, ale zdaniem krzyżem to dotyczy to z tego co słucham on był skuteczny, bo staną się słuchać wszystkich starał się nikogo nie wykluczać nie wyłączać i szukać dziś kompromisu też coś gdzieś tam poza poza swoimi poglądami przekonaniami i myślę, że dużo, że szkoła jest też takim polem, w którym jest to możliwe jest jedyną drogę tak naprawdę mi mam nadzieję, że w wielu miejscach lokalnie zostanie ta tarta to znaczy po pójdziemy po prostu tą drogą to jest 1 rzecz odważy będziemy się dzielić dobrymi praktykami, bo edukacja to jest jakoś taki odcinek, na które się bardzo łatwo narzeka, że mama myślę, że nauczyciele nie obrażą gdy, gdy to powiem, że to jest grupa społeczna, która lektura, która dużo narzeka natomiast ja bym bardzo chciał też po po pewnym czasie usłyszeć dobre udane przykłady takich lekcji bardzo bym chciał, żeby szkoły się nimi dzieliłem, bo to jest szansa na na jakąś trwałą oddolną zmianę moc taką zmianę wierze i o takiej zmianie mówią czy niema pan wrażenia, że trend lekcje jednak zostały uwikłane też w kontekst polityczny w jaki sposób, ale odbijają się temu nie dawał być może ta, która nie ma pan rację, że rzeź zostały uwikłane, że będą uwikłany w tym pytaniem czy uczuciem czy umiemy się od tego odciąć czy umiemy sobie z tym poradzić, bo problem jest Iran czy problem, którego doświadczają młodzi ludzie, którego doświadczają dorośli jest realne jeszcze raz powtórzę dla mnie takim celem podstawowym jest o wspólnym, który łączy myśli wszystkich rodziców nauczycieli pedagogów dorosłych jest to, żeby dzieci były po prostu bezpieczniejsze to, żebyśmy rozproszenie inną kwestię tak jak wyciągamy wnioski z tragedii, które dotyczą tego świata to chcielibyśmy to zmienić czy w czynie czy w jaki sposób państwo też mówią panu mówią niektórzy takie lekcje przeprowadzają korzystacie z przykrych doświadczeń tego co wydarzyło się nie wiem 11 września w stanach Zjednoczonych w Norwegii po po tragedii związanej z gry i wiekiem aut po Paryżu Monice i po Monachium i t d. możemy przytaczać wszystkie traumatyczne wydarzenia pytanie czy 3 są jakieś uniwersalne narzędzie, które można teraz zastosować w Polsce po tragedii związanej z prezydentem Gdańska, a Jeślinie to 3 LG Chem dotyczy to tych różnic kulturowych, które nie pozwalają nam postępować wg tych samych mechanizmów jak to jak to wygląda bardzo bardzo trudnej złożone pytanie nie mogę się odwołać do narzędzi edukacyjnych to narzędzie, z którego ja korzystam nie pod wpływem, której z tragedii, ale po prostu, dlatego że jest skuteczna im na nim buduje jak Kooperatywa trenerska też mnóstwo mnóstwo trenerów z cyklu Kolba, który mnóstwo informacji znajdziemy w internacie i mnóstwo schematów i rysunków, ale i minuty, gdy pan zechciał zakres zbudowane na tym, że ani też zaczynamy od doświadczenia to znaczy najpierw dajemy grupie jakieś doświadczenie odgrywam scenkę oglądamy film robił jakieś ćwiczenia, które następnie z przedmiotem refleksji grupy dopiero na trzecim etapie jest jakieś uogólnienia i dopiero tutaj włącza się prowadzący z jakąś ekspercką wiedzą wiedzą już o tym, czego grupa potrzebuje, widząc do jakich wniosków grupa doszła w czwartym krokiem w cyklu jest zastosowanie, czyli pokazanie grupie jak tą wiedzą zastosować w praktyce i myślę, że on to jest taki model, w którym możemy włączyć do oświadczenia, o którym pan, o których pan mówi, które pan przywoływał pod warunkiem, że one są bliskie naszej grupie docelowej i że to jest to doświadczenie, które pozwoli grupie się włączyć zaangażować i pracować mogą też być zupełnie małe nieznane powszechnie doświadczenia uczestników uczestniczy większość dorosłych miała doświadczenia z mową nienawiści czy z hejtem większość dzieci również miała takie doświadczenia i to jest coś co jest bliskie i to jest coś na co oczywiście są ostrożnością szacunkiem dla dla osób za ich zgodą, jeżeli zechcą się podzielić możemy w lokalnych społecznościach budować tego typu lekcje myślę, że to będzie o wiele wiele skuteczniejsze i znów odwołam się do do naukowców to jest skuteczniejsza metoda niż wykład niż mówienie ex cathedra dziękuję panu bardzo to rozmowę Maciej Sopyło Kooperatywa trenerską był moim państwo gość bardzo serdecznie dziękuję państwu zaproszą teraz na informację Radia TOK FM po informacjach o godzinie trzynastej kolejnym gościem będzie nim Łukasz Muszyński filmweb opowiemy o tym jak jest droga filmu do oscarowej nominacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Z pakietem "Aplikacja i WWW" - niezbędna wiedza zawsze pod ręką!

KUP TERAZ do 40% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!