REKLAMA

Tokfm.pl poleca podcasty

Audycja internetowa tokfm.pl
Data emisji:
2019-01-20 22:00
Audycja:
Audycja internetowa tokfm.pl
Czas trwania:
50:59 min.
Udostępnij:

Adam Balcer i Paweł Sulik zapraszają na Lechistan, czyli alternatywna historia Polski. W tym odcinku podcastu prowadzący przybliżą słuchaczom postać zamordowanego prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
TOK FM poleca audycje internetowa portalu Radia TOK FM. Kolejny odcinek podcastu Lechistan, czyli alternatywna historia Polski. Dzień dobry, mówią Adam Balcer i Paweł Sulik. Co prawda w poprzednim podcaście słyszeli państwo, że będziemy wracali do Uzbekistanu i to się wydarzy w przyszłości, ale ten podcast poświęcimy rzeczy, która jest wydaje mi się teraz najważniejszą sprawą dla bardzo wielu ludzi w Polsce. Tragedia, która wydarzyła się w Gdańsku, zabójstwo prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza spowodowało, że wiele osób zainteresowało się tą postacią gdańską i w ogóle tym, co prezydent Gdańska zrobił na bardzo wielu polach.  Rozwiń »
Paweł Adamowicz był ze wszech miar osobą oryginalną jako prezydent jako człowiek angażował się w bardzo wiele różnych przedsięwzięć co ciekawe na antenie Radia TOK FM można było usłyszeć rozmowy o tym, że prowadził nawet swego rodzaju politykę zagraniczną, dlatego że prowadził na stronach internetowych Radia Echo Moskwy i blogach, który był blokiem w języku rosyjskim

Bo mówił po rosyjsku.

I to jest niesamowite jak na samorządowca że oprócz 3 tych gwoździ, którą pielęgnował z Kaliningradem miastem w pod wieloma względami bliźniaczo Gdańskiem tak czy bardzo poważa związany z podobnym boi połaci dziedzictwa niemieckiej tak dalej Królewiec pamiętajmy dla tak właśnie królowa jest by, a to w tym, by ten blog prowadzony na stronach dla Radia Echo Moskwy był czytany przez przez tysiące Rosjan jest bardzo bardzo bardzo ciekawe 

Dziś skupimy się nad tym ma też będzie mówił w Gdańsku tak będziemy mówili o Gdańsku może parę słów o świętej pamięci prezydencie, dlaczego robimy to audycje oczywiście niewinny sprzeczność ta tragedia natomiast też postać prezydenta przypomnijmy że jest to polityk który m. in. powiedział kiedyś coś takiego nasze miasto Gdańsk chce być otwarty na różnorodność, bo różnorodność jest bogactwem nie jest problemem tylko w spotkaniu z innym tylko w spotkaniu z obcym możemy się wzbogacić dopiero spotkanie z inną kulturą odmiennością czyni nas bogatszymi i też powiedział, że to właśnie było jego życie był po co ja bardzo spójny odważne przypominam, że to cała nagonka, która nie dotyczy rzadko internetu kampania nienawiści przeciwko niemu prawdopodobnie żaden polityk żadna postać życia publicznego nie była tak atakowana przez inne media publiczne media zbliżone do partii rządzącej m. in. 1 z przyczyn tych ataków był fakt, że prezydent występował i jednoznacznie za tym, żeby Polska i w tym Gdańsk przyjęły uchodźców i to nie na zasadzie, że będziemy dokonywać selekcji, że bierzemy tylko dzieci był prezydentem, który założył pierwszą radę ds. imigracji złożoną z różnych osób różnego pochodzenia i też z dnia, w której byli muzułmanie przypomnijmy, że w był też prezydentem, który wydaje się, że pierwsze w Polsce prezydentem miasta, który wziął udział w i hektarze, czyli to jest ten w trakcie ramadanu postu kolacja, która jest mu każdego, ale wie czy poza po Zachodzie słońca jest każdego dnia w trakcie ramadanu był wtedy w meczecie, w którym będziemy opowiadać w Gdańsku jest jego zdjęcie właśnie jak siedzi z niej, że z muzułmanami i mieszkańcami Gdańska w garniturze i tak jak trzeba w meczecie oczywiście w skarpetkach i ich bez butów i był też prezydentem, który właśnie z tego powodu bardzo atakowany też przez polityków pod nazwiskiem m. in. oskarżano go, że w, których wpuścił gwałcicieli terrorystów i stwarza zagrożenie dla życia Polaków i był prezydentem, który m. in . z tego powodu Rezy był też inicjatorem właśnie tego listu prezydentów w sprawie uchodźców, który po, którym powstały te akty zgonu politycznego, gdzie było napisane, że właśnie naród wymierza karę za multikulturalizmu przypominam, że zostało umorzone te lata z prawa przez prokuraturę jest 1 z ostatnich postów właśnie prezydenta na Facebooku dotyczy właśnie tego, że zamierza się odwoływać, bo nie pozwoli, żeby tylko toczyć kampania nienawiści przeciwko uchodźcom imigrantom parę dni temu miał się zacząć też proces, który prezydent Adamowicz wytoczył telewizji TVP Info za klip z 2016 roku też taką żyjącą islamofobia ksenofobią i w którym też się znalazcy, więc jak to wszystko weźmiemy pod uwagę to z tego powodu bezdyskusyjnie jest to postać, która pasuje do nas audycji, ale też jak spojrzymy na miasto struktury był bardzo związane i nawet jak będziemy mówić zobaczą państwo jak się pojawi pojawią się niektóre miejsca, przez które który będzie odwiedzał kondukt jak będzie trudna dzisiaj 17 wyruszy z Europejskiego centrum Solidarności to zobaczą państwo są związane z tą naszą tematyką zaczniemy od samego miasta przypomnijmy, że powstało u ujścia Wisły, czyli właśnie na tym szlaku, który wielokrotnie mówiliśmy od Bałtyku do morza czarnego ujścia ważnej rzeki położonej na tej osi północ-południe tak do morza czarnego i dalej tak czytelna bliski wschód czy to właśnie do Anatolii Gdańsk był krzyżacki nie ukrywajmy tego tak, by miasto długo niemieckim i z większością niemiecką ludności potem będąc częścią oczywiście na początku będąc w Polsce porywacze krzyżacki potem znowu w Polsce mu opowiada dziś w naszych podcast jako Krzyżaka także bardzo ich ukształtowało doświadczenie znad morza Śródziemnego z ziemi świętej tak dalej okres krucjat w tym np. różne rozwiązania architektoniczne mu opowiadać my też państwu ołtarzu jerozolimskim, który dziś jest w Warszawie, ale był właśnie w bazylice Mariackiej, gdzie zostanie pochowany prezydent Adamowicz, czyli jak państwo pamiętają mówiliśmy o tym, że był związany z pielgrzymkami do ziemi świętej w piętnastym wieku powstanie tego ołtarza właśnie bogatych mieszczan niemieckich, a czasami możemy zobaczyć, że jak ktoś tam docierał na bliski wschód to mógł spotkać mówiąc w ten sposób gdańszczan, którzy znaleźli się tam i Stali się miejscowymi tak jest taki bardzo ciekawa postać jest szczególnie dla znana w Belgii w Holandii sieroty ze zmian na język niderlandzki, bo pochodzi z Gandawy nazywał się wydaje mi się, że to się czyta już z partii stele przepraszam wszystkich ekspertów od języka niderlandzkiego jeśli inni właściwie wymowie nazwiska Jon podróżował przez kilka lat po bliskim Wschodzie Bałkanach odwiedził też Tunezję Egipt w, a dotarł nawet do Adenu przez morze czarne czerwone ta kadencja pana jest w Jemenie no to delikatnie pokazuję państwu Horyzonty jego prawda taki pamiętnik z podróży dzienniki podróży zostały wydane po jego śmierci i były kilkakrotnie wydawane co świadczy wciąż w FF 16 wieku zdążył pod koniec piętnastego babcią szesnastego wieku i cieszył się bardzo dużą popularnością i są bardzo ciekawym źródłem historycznym pokazującym właśnie to spotkanie Europy średniowiecznej w teście handlowej właśnie z Niderlandów z bliskim Wschodem co ciekawe po Egipcie jego przewodnikiem był NASA Nasser bin, który był lokalnym ekspert może tak powiedzieć no i piwem, ale no problem i był mama mamy luki tak pamiętam, by opowiadać o tym w Egipcie ta warstwa rządząca wojskowa wielu z nich pochodziło ze ziem, które potem będą należały do Rzeczpospolitej, czyli ze stepów ukraińskich, bo byli pochodzenia właśnie z tych z tej grupy tureckiej połowa psów i okazuje się, że ten nas cała rodzina urodził się w Gdańsku w uporali się w Gdańsku proszę państwa dostał się do niewoli potem zrobił karierę w Kairze, gdzie pracował jako rusznikarz, czyli był częścią tej elity wojskowe jednocześnie na pracę jako rusznikarz osoba, która zajmie się broniła armatami no to jest ktoś tak to by dzisiaj pracował w no pewnie jakiś firmie produkującej prawda samoloty najnowszej generacji uzbrojenia w zbrojeniówce taki do takiej poważnej zbrojeniówce i on był przewodnikiem to się pojawia w tych właśnie w tej kronice wielokrotnie jest tak, że historia i stara się godzić pyta o różnym rzeczom tłumaczy różne rzeczy tak dotyczący islamu Mahometa i t d . więc mamy bardzo ciekawą sytuację gdańszczanina związanego z Egiptem, a MO Gdańsk właśnie w tym okresie rozwinął swoje związki handlowe ze Lwowem i ze Stambułem wybitny historyk francuski Fernand brodę ma jak mówiliśmy o Lwowie to, że już o nim wspomniany nazywał ten szlak, który powstał w Gdańsku lub Stambuł przesmykiem polskim tak na tej osi północ-południe bardzo ważny szlak i wspominałem państwa n p . takim nie postaci to on znowu urodzony w Gdańsku Marcin Dyl Lewek on był kupcem kronikarzem, który sporo czasu też, że spędził we Lwowie, ale pochodzi z Gdańska mówił po polsku urodził się jako luteranin natomiast w Warszawie z jak dotarł do Lwowa w Warszawie właśnie na tym szlaku to jest koniec szesnastego wieku początek siedemnastego wieku jego kiedyś żył w Warszawie poznał kupców ormiańskich ze Lwowa, by tam się zainteresował Lwowa trafił do Lwowa i stamtąd nogę delikatnie mówiąc Horyzonty mu się rozszerzyły i zakres tak destynacji byśmy powiedzieli turystycznych handlowych, które odwiedza, bo trafił oczywiście na wschód Kijów Moskwa, ale też jeździ do Konstantynopola Stambułu do stolicy imperium osmańskiego, a przyszedł na katolicyzm w Gdańsku i znowu wyjechał do Lwowa jako Dominikańskim w nich bardzo ciekawa kariera przypomina urodził się w rodzinie luterański i gra m. in. przyrównał Lwów do Wenecji tak taki port tylko nie nad morzem szkoda tym oceanem bezkresne, jakby powiedział Mickiewicza w wielkim sklepem w pobliżu i opisywał Luft LUW właśnie Lwów w ten sposób w mieście tak jak w Wenecji stał się czymś zwyczajnym, aby spotkać na rynku ludzi z krajów z całego świata w strojach Madziarzy czapkach Madzia Gach Kozacy w Kuczma słowo tureckie są spore też prezydent Leonid Kuczma przypominam Moskwik działanie w kapeluszach Turcy w turbanach wszyscy oni w długich szatach, bo wtedy tak się nie chodziło przeważnie w Gdańsku każdy z nich jakąkolwiek mówi religia znajdzie swój język tutaj miasto jest setki mil od morza jednak wciąż, kiedy widzisz to ja się to też jest doświadczenie Gdańska jednak czas, kiedy widzisz tłumy Brytyjczyków Turków Włochów ubranych jak żeglarze masz poczucie, że port morski znajduje się zaraz za bramą miejską, a to te związki wtedy staną właśnie tak mnie czasami zaskakujące Gdańska na tym szlaku można zobaczyć w fakcie, że w fiacie Levity siedemnastowieczne bardzo ważna postać chce się u nas pojawia w podcaście podróżnik i kronikarza elity osmańskiej, który zachował zachował się pani naprawdę gigantyczne takie kroniki pamiętniki z podróży, które są bardzo ważnym źródłem LG wiedzy na temat imperium osmańskiego jego sąsiad montes podróżował po Europie taki można poznać podejście mentalność jest duża, więc Etnograficzne co ciekawe u niego się pojawia postać bardzo popularna legendarna postać Sary Salt Lake to był wielki mistyk muzułmańskie związane z obiektach czytamy to była taka bardzo ważne Bractwo, do którego członkami byli korpus janczarów członkowie tego korpusu, który łączyła elementy chrześcijaństwa islamu diagnozy czy takiej wiedzy tajemnej z bliskiego Wschodu ze też elementami tureckimi wierzeń tych pogańskich tych szamani stycznych tak bardzo czego mieli n p . w swojej obrzędowości coś takiego jak za przypominającego Eucharystię wino na szkody, bo wtedy od innych czy coś z tym właśnie dzielenia się opłatkiem chlebem tak dalej, a no, więc wzięłam pod koniec trzynastego wieku prawdopodobnie był Tatarem z Krymu w różnych miejscach można odkryć jego groby dla muzułmanów z był symbolem takiej działalności misyjnej wśród chrześcijan i a były wedle pochowane w różnych miejscach i wg cen Ebiego i też inne źródła znajdziemy informację, żeby pochowane w Gdańsku w Gdańsku i to gdzie w kościele Świętego Mikołaja, który został ochrzczony Paweł Adamowicz i gdzie kondukt żałobny się zatrzyma podczas tego marszu do oba w do bazyliki Mariackiej, a ida to oczywiście te związki z imperium osmańskim dotyczą też czy innego miejsca, gdzie zatrzymać się kondukt pogrzebowy czy zatrzyma się przy pomniku Sobieskiego, bo tam przypomnimy w latach osiemdziesiątych czy to za stanu wojennego czy po to, właśnie 8889 wtedy młody Adamowicz był 1 z liderów ruchu studenckiego związanego z Solidarnością, ale dostała wtedy to był bardzo ważny punkt na mapie, gdzie zatrzymywały się te demonstracje dziś spotykali ludzie, żeby walczyć o wolną Polskę demonstrować to, więc tam w ten pomnik został zbudowany we Lwowie w pod koniec dziewiętnastego wieku w 1800 dziesiąty mocna dopiero po drugiej wojnie po kilkunastu latach trafił do Gdańska jest dziełem lwowskiego rzeźbiarza Tadeusza badał ciała pochodzącego z rodziny ormiańskiej Lwowskiej, a ranny został wykonany przez pracownię rzeźbiarską i Juliana Markowskiego to też bardzo ciekawa postać, ponieważ Markowski walczył w powstaniu styczniowym w pod dowództwem, a już sprawdzam przeprasza mówi pana Aleksandra Waligórskiego da, który był generałem i który wcześniej w latach pięćdziesiątych był w Turcji, bo oczywiście każdy porządny Polski patriota w trakcie wojny krymskiej próbował walczyć z Rosją Sojuszu z Turkami wiec był kwatermistrzem w dywizji polskiej kozaków sułtańskich gen. Władysława Zamoyskiego, więc pod jego dowództwem walczył w powstaniu styczniowym kilka lat później właśnie Markowski w i to co ważne, że co parę słów o tym, pomniku tak pomnik przedstawia oczywiście króla noc, by tak jak u esencja byśmy powiedzieli Sarmaty żupan kontusz tak jak trzeba tańczyć w tym stroju wschodnim ukształtowanym przez modę tatarską turecką i oczywiście król jest zwrócony twarzą na południowy wschód czy tutaj mamy też motyw przedmurze atak, bo to przypomnijmy, że Lwów był oblegany przez Osmanów krótko, ale był tak pasty, czyli właśnie w tamtym kierunku przypomnijmy, że sama mogła ją Sobieskiego bardzo związany ze Lwowem woda była słynna kamienica, której państwo opowiadałem, którą wcześniej zbudował bardzo ważny w kupiec 16 władzy wieczny korek jak Grek z krety, które zrobił karierę w Stambule i trafił do Lwowa i stał się najbogatszym tak naprawdę chyba poddanym w Polsce króla i był też, że właśnie mecenasem sztuki bardzo, że budowa ma bardzo duże znaczenie dla Ukraińców, bo też, a wspierał rozwój kultury w szesnastym wieku, a samo Sobieski urodził się niedaleko Lwowa prawda w Olecku był bardzo związany z funkcją, do której marzą mogą państwo zawsze podjechać masz krótką do Lwowa polecą tak czy takie małe autobusiki im i UPA ten pomnik trafił do do Gdańska, ale pamiętajmy o tym, że jest jeszcze kaplica królewska zbudowana przed wyprawą na Wiedeń dla katolików właśnie nazwana królewską również fundatorem był Jan trzeci Sobieski jest za zabytek bardzo ciekawy barokowy wy w Gdańsku problem jest oczywiście taki, że to my mamy dom wizja jest nam wbijano do głowy ja próbuję oczywiście jak banki są z la Manchy trochę ją skruszyć, że prawda chrześcijańska Europa starła się z Osmanami pod Wiedniem ani jak państwo wspominałem pasek miał trochę inne doświadczenia w Gdańsku zacytuję go państwo, gdy Jan Chryzostom pasek oczywiście znowu typowy Sarmata, który pozostawił po sobie pamiętnik, który miał potem nadszedł wielki wpły w też na Sienkiewicza, a no, więc pasek tak opisuje się wszyscy tędy katolickiej religii ludzie byli i są kontrahenci z tej króla 3 Sobieskiego pana naszego rezolucję jej część decyzji o próby oto, żeby ruszyć ma w 1 oprócz luteranów kalwinów, bo oni tę wojnę za swoją mieli i pana, bo za nieswojo mieli i pana Boga prosili, żeby torty zwycięży -li mówiąc, że to inny i t d. ujmując się za opresyjną takie lego im jak po coli główny sojusznik Turków luteranin węgierski bohater Narodowy Węgrów, który walczył po stronie Turków byłem w ten czas w Gdańsku to pana Boga Boga proszono pozbierać, żeby dał zwycięstwo Turkom nad cesarzem przykro mi jachtami z gazet TUW cokolwiek doczytali się, że jeszcze tak wiele mu poszczęściło, że tam, gdzie na podjeździe udławił kilku Niemców głosy w sensie katolików, bo to mówią Niemcy to zaraz triumf zaraz biorę Radia rum, a ona jest, by takie wdzięczności Wołoch głuche lub młotka Ullrich Margot obrazy takie lego na koniu aromatycznego przyznawano sprzedawano tak i t d. tak dalej trzymamy jak widzą państwo ono obraz z innym, ale co pokazuje, że re no Gdańsk miał zresztą swoją specyfikę, bo bardzo długo miastem luterańskim tak, bo większość mieszkańców niemiecka miasta była luterańska 1 z takich właśnie postaci ciekawy ktoś w osiemnastym wieku było EPO pochodzący właśnie one gali z pubu świeże Świetlicki, który się oko urodził koło Ostródy i trafił do Gdańska związał się z Gdańskiem tam umarł było orientalny listą były ważną postacią, bo inne m. in. był lektorem języka polskiego gimnazjum akademickim Gdańsk to była niezwykle ważna instytucja do edukacyjna był też profesorem filologii na Uniwersytecie Winter bardzo bardzo ważnym i Uniwersytecie podróżował też po Niemczech pracował tylko przez jakiś czas wandali m. in. na rozwój napisał astrologii, gdy Kam PS Cygan, a w Indian legat i Regis persa lub, czyli rozprawę o Perskiej astrologii, ale znając jednocześnie właśnie języki wschodnie potem mamy motyw taki, że z Gdańskiem związał się też Frejlich Teodor Wilk, który urodził się na Pomorzu, ale właśnie mieszkał potem w Gdańsku i to co mówiła także związki między Gdańskiem ma Kaliningradu, czyli Królewca on studiował właśnie na Uniwersytecie w Królewcu był też uczniem wybitnego holenderskiego arabistyka Alberta Szultes 1 została objęta listą nauczył się właśnie języków ma m. in. arabskiego, ale oprócz tego był uczniem i przyjacielem to giganta filozofii światowej, czyli Immanuela Kanta, który jest symbolem tego miasta Królewca jest tam pochowany on też był związany właśnie, więc z tym w naszym gimnazjum akademickim, gdzie został nawet jego rektorem i zasłynął z prac dotyczących właśnie świata islamu np. przetłumaczona łaciny i wydał to jest koniec osiemnastego wieku w Lejdzie w Holandii historię islandzki władców Etiopię autorce etiopskiego kronikarza roku opublikował też teksty prawda arabskiego podróżnika przetłumaczone na Abby, a ból twardy przetłumaczone na łacinę, a no, ale też było oczywiście odpowiadałby on miał duże wkład w upowszechnienie właśnie filozofii Immanuela Kanta tak to pisał pisał o nim po niemiecku i kolejny moty w Step ten sam okres przybywają mowa oczywiście jak widzą państwo zainteresowaniem wówczas oświeceniowe, a w Gdańsku światem islamu, ale był handel nie skończył się wraz z upadkiem Rzeczpospolitej przypominam, że gdańskie odzież zamieszkane w większości ludność niemiecką został zajęty przez Prusy dopiero w 1700 pięćdziesiątym trzecim gdańszczanie stawiali opór, a nie chcieli się podporządkować nie chcieli, żeby przeszli przejść pod panowanie Prus to były czasy, kiedy do w Gdańsku też ten koniec osiemnastego wieku pojawiali się kupcy Ormianie pochodzący z bliskiego Wschodu nie ze Lwowa 1 z nich znika rodzina ścianach Rosjan przybył z Iranu tam, gdzie była duża duże skupisko osiedlił się w Gdańsku osiadł w starych Szkotach, toteż nazwa państwa pokazuje jak Gdańsk łączył różne nawet w nocy różne narody, bo nie przypadkiem ta nazwa nawiązuje do Szkotów jego syn urodził się właśnie tam Johann Stepan czasochłonny, a na Rosjan i o utrzymanie się zajmowali zajmowali się ci kupcy eksportem bursztynu ale jakiego bursztynu z tego, bo z tym robiono krzyże, ale robiono też modlitewniki właśnie do krajów muzułmańskich po jej sportowa ma już modlitewniki wyprodukowane tam tak na miejscu w Gdańsku zajmował się tam w tym właśnie Johan Europę od ich od ojca przejął interes słynie z tego, że Rabka założył restaurację z ogrodem właśnie starych Szkotach, gdzie jak po raz pierwszy grano w Gdańsku nie wiem czy na ziemiach polskich tt to musiałbym sprawdzić w bilarda on sprowadził Story stoły bilardowe tor z grą pochodzącą z wysp brytyjskich stare szkoty to po prostu miejsce, gdzie po jej powinien się pojawić bilard on sam, żeby państwo z pożyczek na Horyzonty podróżował po całej Europie, a biznes jest właśnie z bursztynem robiło w GM, a w Konstantynopolu, gdzie założył spółkę Szach Marsjan i Willian czy to był jego bałkański prawda współ właściciel tej firmy niestety kiedy wybuchła wojna o niepodległość Grecji Noto toczyła się przez całe lata dwudzieste powstanie greckie wszelkie imperium osmańskie Mono to biznes niestety zbankrutował tak, ale to państwo pokazuje bardzo dobrze ten szerszy horyzont, a i teraz przechodzimy też do tego bardzo istotnego wątku powie, że mamy przypominam państwu jak mówiłem, że świętej pamięci prezydent Adamowicz był naj w darze Noto był w meczecie w meczecie w Gdańsku, który jest obecnie 1 z 5 czynnych meczetów i domów modlitwy w Polsce jest duży jest duży minarety Niemcy w ogóle nie największy zbudowany w roku 91 z tego też powodu, że mamy w Gdańsku po drugiej wojny światowej duże skupisko Tatarów ze Wileńszczyzny Nowogródek Grodno i t d . tak, czyli właśnie jest stamtąd trafili tak jak w ogóle mieszkańcy Wilna, z którego pochodziła rodzina Adamowicz zarówno matka idioci, którzy poznali się w Gdańsku, ale oboje pochodzili z Wilna COS Adamowicz też podkreśla, że to miało duży wpływ wiemy, że winna jest miastem partnerskim Gdańska bardzo pięknie teraz co daje mu cześć, a i ten meczet, że jesteście pamiętajmy, że te z Gdańska i mamy tego meczu to był długo Selim Chazbijewicz, który jest dzisiaj naszym ambasadorem w Kazachstanie pewnie jedynym ambasadorem muzułmaninem Polakiem, a i Maciek nosi imię poety filozofa Dżamal, a Dina ona dla niego za niego był często mogą państwo go po prostu zapamiętać Olaf gani to wystarczy, który pochodził prawdopodobnie z Afganistanu wg innych teorii z Iranu o sam podkreśla, że z Afganistanu Jon jest bardzo ważna jako taki fundator właśnie islamskiego modernizmu nieprzyjemna woń takie umowy dążenia do unowocześnienia reformy islamu dziewiętnastym wieku, kiedy żył i a jest postacią oczywiście bardzo nie przypadkiem został patronem tego meczetu pot kre w był przeciwnikiem kolonializmu, ale jednocześnie chciał, żeby te państwa muzułmańskie cechowały się oczywiście chciał, żeby to był demokracji, żeby to było monarchy parlamentarne uważa, że w szariacie można też znaleźć elementy można znaleźć różne elementy tak ale gdy m. in . test dotyczący sprawiedliwości społecznej tak egalitaryzmu i t d. i był przeciwnikiem władz despotyczny, bo opowiadał, że właśnie za reformą podróżował od wszystkich naszych terenach tak świat nie był naprawdę taki mały był w Azji centralnej na Kaukazie był samym aktywizacji, by ciasto pisał o sobie, a Rumi czy rzymianina tak ze względu na to, że oprócz tego, że był w Egipcie w Kairze w Indiach, gdzie Brytyjczycy bardzo byli na niego wkurzeni, bo bali, czego bać się będzie podburza muzułmanów kadencji te bzdury, jakie w cudzysłowie jakiś hydrant kolonializmie i co ciekawe będące w Kairze został członkiem loży masońskiej a, a może, więc tutaj mamy też państwo pewnie znajdą się los rozproszy się jako Rzymianin z tego powodu, że przypominam państwu mówiliśmy o tym, wielokrotnie napalony nie wiem czy nie słuchać no że, a przecież imperium osmańskiego, gdy odwoływał się do Rzymu w piecach trafił zaraz zobaczymy dąży do imperium osmańskiego oto nagle stało się, że nie tylko dla Hani tylko przekształcił się rzymianina więcej podróżował po Europie Londyn Paryż Moskwa Petersburg Monachium tak ostatecznie trafił do Stambułu tam, że przez kilka lat i tam też zmarł tam został pochowany natomiast chyba w czterdziestym czwartym roku afgański rząd poprosił, żeby go o przekazać jego szczątki do Afganistanu został pochowany w Kabulu, gdzie jest jego mauzoleum w stambulskim Uniwersytecie nazwanym jego imieniem mamy tam też oczywiście jego ulice rannych bardzo ważną co też jego ulicy nazwy prawda parków druki tak dalej w różnych miejscach Wagańca rzeczywiście Iran też twierdzi, że on jest nasz to jest takie spory tygodnik, który dobrze znamy czy jest Mickiewicza do pana dla niego też jest taki spór na jej ma w Teheranie też swój plac i ulicę, która właśnie do niego nawiązuje, więc jak państwo mogą zobaczyć, a Gdańsk w różnych momentach swojej historii wydawałoby się miasto położone na bardzo daleko od bliskiego Wschodu Hello Hello gdzieś tam nad morzem Bałtyckim jest związane z tym światem, o których my państwo opowiadamy islamu i wielkiego stepu i myślę, że z tego powodu te słowa świętej pamięci prezydenta o tym spotkaniu z obcym innym odmiennym, które wzbogaca, a niektóre z problemem naprawdę była aktualne Lechistan alternatywna historia Polski specjalne wydanie naszego podczas 100 ze względu na to co się wydarzyło w Gdańsku ze względu na śmierć prezydenta Pawła Adamowicza poświęciliśmy i postaci pana prezydenta i inne też poświęciliśmy miastu Gdańsk, a następny podcast Lechistan, czyli alternatywna historia Polski to będzie powrót do kraju, w którym już byliśmy przez monotonne wycie do Uzbekistanu dokładnie do usłyszenia za tydzień mówią Adam Balcer i Paweł Sulik referendum poleca dietę audycja internetowa portalu Radia TOK FM Szczecin PCT Dimitrowa i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór mieliśmy nagraną rozmowę na 10 chcieliśmy porozmawiać o dacie porozmawialiśmy ostre cięcie na ten temat nabiera zupełnie innego wydźwięku w tym kontekście i dlatego uznaliśmy, że nie sposób, żeby po prostu opuścić nie, opatrując szkołę w żadnym komentarzem właściwie nie, zmieniając temat nie przychodzą często tego co nic działo się w ostatnim czasie to tak uznaliśmy, że jednak publikacja rozmowy nagranej w piątek, która nie miałaby tego oczywistego kontekstu, który nie schodzi właściwie jest z czołówek gazet i z portali internetowych społecznościowych jest pewnie naszych głów i serc no byłoby jakoś nie w porządku, więc spróbuj spróbować chcemy się trochę z tym zmierzyć, ale może nie, wpadając to kolejne, która łatwo można wpaść kiedyś o takich rzeczach rozmawia trochę trudno stwierdzić co jest w takiej sytuacji w porządku, bo też dla mnie w pewnym sensie nie do końca w porządku również tym broniła komukolwiek mówienia im też być może jakaś duża potrzeba bardziej romansu i porządku z mówieniem jakoś bardzo trudno nie przemycać wraz z tym jakichś swoich baśnie nie ulegać od Ruchowi po celnym w interpretacji próbowania sobie zbudowanie jakiejś narracji wokół tego nie chodziło o to, że nic nie jest uniknięcie też tu, tyle że mój pierwszy odruch jest taki, że nie bardzo wiem co właściwie mogłabym na ten temat powiedzieć co znaczy nie, dlatego że niema wokół tego myśli odczuć, a dlatego, że wydaje mi się już każde wypowiedziane słowo to już jakiś sposób zamyka się różne inne możliwości widzenia tego, zwłaszcza na tym etapie, kiedy jesteśmy może jeszcze w gorączkowym poszukiwaniu wytłumaczenia wyjadaczom takie poczucie, mimo że dość dużo o tym, mówiłem w ostatnich dniach paradoksalnie oczywiście mówiłam mu mówiącą o tym, że niekoniecznie od razu trzeba tak dużo mówić w żele jeszcze potok słów jakimś sensie na ten temat i potok emocji wokół tego trudno się dziwić na dobrą sprawę, bo nie jest to wydarzenie powinno oczywiście o morderstwie dokonanym na Pawła Adamowicza koło w prezencie gmina Gdańska w niedziele 13 stycznia, które nami wstrząsnęło wszystkimi w związku z tym inne oczekiwanie, że tutaj wszyscy będą mieli racjonalną spokojną reakcję jest dochód i na nadmiernym idealizmem czy utopią wręcz, ale z drugiej strony myślę, że i ze względu na drastyczność tego co się stało i ze względu na poważny stan polskiej debaty publicznej na poważny stan społeczeństwa, w którym doszło do tego wydarzenia należy się z rozmaitymi emocjami odruchami, zwłaszcza odruchami grupowymi takich grupowych identyfikacji dna, w których nie konfrontujemy się wspólnie nie wspieramy się wspólnie z naszej bezradności czy poczucie jakiegoś przerażenia czy tego, że może jesteśmy tym wstrząśnięci tylko szukamy jakiegoś natychmiast wroga wspólnego, żeby go oskarżyć odpowiedzialność za to co się wydarzyło że może wobec tego wszystkiego trzeba postępować bardzo ostrożnie, dlatego że mamy do czynienia i za skróconą wspólnotą i z aktem drastycznej przemoc, które na oczach tej wspólnoty się dokonał i z jakąś potrzebą, którą ta wspólnota jest przeniknięta właśnie potrzebą jakiegoś przewartościowania wyjścia z impasu z rozwiązania jakimś radykalnym gestem konfliktu, który ją drażni tego typu wydarzenia drastyczne są jakimś sensie takim łatwym narzędziem do tego żeby, żeby rozmontować jakieś mechanizmy kontroli nic zarzucić pewne reguły wedle, których wciąż jeszcze tutaj gra demokratyczna się odbywa i dlatego ja podchodzę bardzo podejrzliwie i ostrożnie do do tego co się dzieje i sądzę, że w ogóle podążanie za odruchem impulsem ami emocjami 1,5 nie jest wcale wskazane, że rzecz że, że raczej pewna samokontrola powściągliwość zatrzymanie się działanie wbre w swojej naturze właśnie jest czymś co co jest bardziej bezpieczne, gdyż może w pewnym sensie tak, niemniej nie do uniknięcia jest ktoś się też mieć jakieś odruchy impulsy jej reakcje emocjonalne ta treść jest wpisane w z każdym się doświadczeni pytanie czy i jak możemy sobie z tym radzić co znaczy czy rzeczywiście potrafimy się zatrzymać jakoś obejrzeć to co się dzieje z nami tez się dzieje w naszym otoczeniu nic czy to zatrzymanie jest zbyt dużym wysiłkiem w takim sensie, że oczywiście pewną naturalną potrzebą jest właśnie szukanie wytłumaczenia niż szukanie rozwiązań szukanie być może w innych to jest bardzo często mechanizm albo próba podjęcia jakiegoś działania, gdyby jednak to odciąga nas od poczucia bezradności i być może dla banku na pewno poczucie bezradności w konfrontacji z przemocą i być w ogóle ofiarą w jakim sensie przemocą często też być świadkiem przemocy bez możliwości jakiegokolwiek zadziałania bez możliwości kontr akcji bez poczucia sprawczości innymi słowy to jest taki podręcznikowy przepis na traumę na syndrom stresu post traumatycznego często również, choć wbrew pozorom wbrew temu co się wydawało nie jesteśmy na tę traumę wcale aż tak podatnik jak niegdyś sądzono jakiś mniej więcej 20 % osób, które doświadczają tego rodzaju można przeżyć wedle danych później cierpi na jakiegoś rodzaju zaburzenia psychologiczna czy psychiczna w tym właśnie na PTSD MO, czyli na postrzał matek stres i colę 80 % z nas poradzi sobie samodzielnie z tego typu doświadczeniem pod warunkiem, że nie będzie się u nas i redagował i nie będzie się właśnie oczekiwało od nas, żebyśmy natychmiast po tym wszystkim opowiadali mówili jak najwięcej inni wyrażali swoje emocje w tym sensie powściągliwości i właśnie rodzaj takiego zatrzymania tego co czasami jakoś samo z nas wypływa może mieć działanie korzystne może spowodować, że pewne naturalne mechanizmy w cudzysłowie gojenia się w wewnętrznych ran sama zadziałają w nas i dlatego to już kolejna, że 3 myślę, że pejzaż tej bezradności, że właśnie kwestia bezradności jest niepopularna bardzo to znaczy w kulturze, w której żyjemy bardzo pragmatycznej bardzo dno takiej skoncentrowanej na aspekcie efektywności produktywności tego, żeby być sprawnym, żeby właśnie codziennie rano wstawać z łóżka iść do pracy i coś tam robić w tej pracy na kulturze, która bardzo negatywnie ocenia ocenia bezczynność, która ma liczne pojęcia do tego, żeby pewien rodzaj bezczynności czy braku właśnie aktywności działania piętnować to w ogóle pozwolenie sobie na bezradność na rodzaj takiego poczucia, że ja nie wiem właściwie co mam powiedzieć co mam pomyśleć co mam zrobić nie mam o rozwiązania gotowego nie posiadam w tej chwili jakiegoś jednoznacznego kierunku, w którym mógłbym pójść tylko właśnie jestem jakimś sensie rozdarty jestem dumna bezradny nie wiem właściwie jak opowiedzieć sobie to co się stało, że rzecz, że coś takiego jest jest traktowane panicznie, że to wywołuje jeszcze większą panikę jeszcze większy lęki stąd ten imperatyw narzucamy też przez media oczywiście cyfrowa, w które się karmią szybkimi reakcjami ten imperatyw właśnie natychmiast trzeba coś coś zrobić coś powiedzieć już jakoś natychmiast się do tego odnieść, a może właśnie wiadomo, że może nie może nie trzeba, bo rośnie ważne jest, żeby też poczuć, że jesteśmy wobec tego wydarzenia w jakim sensie wobec skali tej przemocy, którą zobaczyliśmy, która uderzyła no oczywiście najmocniej rodzina Pawła Adamowicza Anna jakiś tam dalszej kolejności także myślę dla wszystkich, którzy w tym społeczeństwie żyją może jesteśmy wobec tego no właśnie bezradni też bardzo trudne, a że bardzo trudno mi się zapewne zatrzymać właśnie, dlatego że jest to bardzo niewygodna pozycja ta nie czeka taki stan mnie nie jedzenia ani nieumiejętnością odpowiedzenia sobie czegoś, ale co zrobiły się może to jest różnica, że czymś innym jest stan, w którym ja jestem w stanie sobie nawet powiedzieć, że się czuje w jaki sposób obezwładniona bezradna nie mniej licealnym i czegoś na inną nie ma wyjścia popadamy w stan jakieś beznadziejni czym innym jest stan i jestem tego świadomy czym innym jest staw, w którym to się po prostu ze mną dzieje i jakoś rozpaczliwie próbuje się z tego wyciągnąć MD rozpaczliwie mniej lub bardziej, bo to po prostu jest jakaś forma chronienia się i źli ludzie sięgają po bardzo różne formy radzenia sobie z takim stanem, mówi że pewnej umiejętności, które już jest bardziej zaawansowane i w ten sposób Pen Rose biała powściągliwość znaczy jako pewną zdolność do zobaczenia siebie w tej sytuacji w tym kontekście innych w jakim się znaleźliśmy siebie siebie samych siebie nawzajem tego w jaki sposób też funkcjonujemy w ramach relacji z innymi w tym kontekście, jaki zaistniał to znaczy co robimy z naszymi emocjami do czego one służą czym sięgamy po takim najbardziej tak najprostszy w pewnym sensie odruchem definiowania dobra i zła rozgranicza linia widzenia świata czarno-białą szukania winnych redukowania zjawiska, które jest bardzo złożona do wyłącznie 1 opowieści 1 opisu tak jak n p . tutaj w tym przypadku może nim być choroba psychiczna po co też się w Warce w mediach często niewiele osób sięga lat nikt przeciwko czemu wystąpiło wyraźnie polskie Towarzystwo psychiatryczne i warto pamiętać, że nie uda się sprowadzić silny przemoc i jakiegokolwiek aktu agresji do tego, że ktoś jest nim chory psychicznie, że to nie jest rzecz równoznaczna, że nie da się tego tak zredukować dziś też choroba psychiczna to nie jest z kolei nim równoznaczna z tym, że ktoś im n p . jest agresywna albumu jest zdolny do popełnienia jest odwrócenie wśród osób, które mają stwierdzone zaburzenia psychiczne już nie wnikając w dyskusje o statusie tych diagnoz, bo bywa z tym różnie, ale inne, jeżeli chodzi o statystyka jest dokładnie taki sam odsetek osób wykazujących cechy przemocowych co co wśród osób zdrowych tzw. zdrowych, więc nie ma żadnego szczególnego jakiegoś obszaru inklinacji do przemocy, które miałyby właśnie osoby cierpiące na na zaburzenia psychiczne Ewa warto to podkreślać, bo taki odruch egzorcyzm chowania 1 z wielu czy 1 z wielu metod egzorcyzmy wania i właśnie lokowania przemocy czy zła gdzieś poza obszarem czy poza własnym uniwersum własnym, czyli ludzi zdrowych normalnych tak dalej polega właśnie na na delegowaniu przemocy do obszaru szaleństwa do obszaru patologia to patologia być może jest stale, ale nie akurat w tym znaczeniu właśnie skonstruowanie 1 opowieści tych opowieści jest bardzo wiele realnym podsuwane nam się w jaki sposób nie pieniędzy nie, umieszczając go wyłącznie na zewnątrz, bo też sami jesteśmy skłoni bardzo ulegać szukamy wszelkich innych wyjaśnień rozwiązać jakoś chcemy się i chcemy mieć jakiś punkt odniesienia i tym punktem odniesienia i im prostsze on nie jest mniej wyłania się z tego skomplikowane być może nawet niewygodny obraz tym w pewnym sensie bardziej niż nam łatwiej jest nam się, by chronić przed tym co trudne, a rzeczywiście konfrontujemy się z czymś co jest bardzo nieznośny jakoś to on też do wytrzymania on na każdym poziomie zarówno na takim poziomie społecznym politycznym jak bardzo indywidualnym wydaje mi się, że tutaj to uderza w jakiś ty kim z silnym tych co ty w swoim felietonie dla TOK FM nazwała się kruchość się życia i że też nie sposób od tego abstrahować, obserwując to co się wydarzyło oni i w pewnym sensie sięganie właśnie pod tą biedną opowieściom o 1 narrację jest zrozumiałą pokusą i może warto umieć to zobaczyć albo sobie to jakoś nazwać, niemniej właśnie sprowadzenie tego do 1 powieści jest tym co zarazem powoduje, że dotykamy, a w czymś co jest źródłem w pewnym sensie właśnie naszych problemów to znaczy co może generować przemoc co może generować podążanie za jakimiś prostymi odruchami impulsami odbudowywać nas w poczuciu, że nie mamy racji jesteśmy w stanie trzeźwo rozsądnie móc ocenić rzeczywistość inni nie i inni and not k przywiązać się bardzo do idei, że mamy słuszności i dobre rozpoznanie, a tymczasem być może to przed czym jakoś nas przestrzega to cała sytuacja i to co obserwujemy też jest to, że wszyscy w jaki sposób podleganie podobnym mechanizmom i że tutaj pociągami mechanizmy, które były w Polsce obserwowany już bardzo dawno, ale się takie formy rozgraniczania albo właśnie podążania za 1 opowieścią, która może się wewnętrznie wydawać bardzo spójna im koniec końców prowadzi do pewnej takiej kino zamyka nas jakimś naszym wewnętrznym świecie świecie, który bardzo często jest wyższy trochę Mann odseparowane od rzeczywistości w takim sensie, że w jego obrębie jesteśmy wstanie ulegać różnym naszym parada idealnym fantazją właśnie widzimy zło na zewnątrz nie szukać sobie różnych impulsów podatności tak dalej przede wszystkim zabiera nam umiejętność widzenia, a nikt siebie w pewnym kontekście, czyli zabierano też pewną umiejętności metalizowany, by się to powiedziała w języku psychologicznym, czyli pewną pewną umiejętność poddania refleksji tego co robimy, ale przede wszystkim też tego co robimy tego co myślimy tego jak co, jakimi emocjami podążamy zobaczenie siebie jakoś tym, że zepchnąć, ale też zobaczenia swego otoczenia w tym, czyli próby zrozumienia i nadawania wielu seansów przede wszystkim umiejętności rozpoznania, że nie jesteśmy w stanie nic znać motywy intencje innych osób innych grup i że w pewnym sensie trzymanie się kurczowe idei, że wiemy coś, że coś, kto zaczyna dziś stoi to jest tak naprawdę opowiedzenie sobie własnej historii, a nie zobaczenie tego, że mamy naprzeciwko siebie drugiego człowieka to jest coś być może to w czym niby czemu leczy powściągliwość mogłaby być tym czym się, kto to nazywasz ja bym pewnie jakiegoś rodzaju zatrzymaniem się do nas z pozwoliłaby zobaczyć, że właściwie wszyscy jesteśmy we władaniu emocji i że te emocje są czymś silnym Byczy, że wszyscy jesteśmy we władaniu całego spektrum bardzo różnych emocji również gniewu złości agresji i Peter nie chodzi o to, żeby je wyplenić tylko chodzi o to żeby wiedzieć co się z nimi robić, żeby nie nie być jak wyłącznie właśnie we władaniu, ale jakoś umieć się też do nich ustosunkować do tak inne powiedziałbym że, że zawsze są tutaj możliwe i to też widać jakość w kontekście tego co się dzieje, a 2 strategie 1 strategia to jest pisaniem takiego wydarzenia, które jest jednak w moim poczuciu jakimś radykalnym zerwaniem ciągłości jest jednak jakościowym ma jakościowym skokiem w tym wszystkim nic co się dzieje w Polskiej sferze publicznej to w tym sensie się dzieje w sferze publicznej że, że oczywiście mamy tu jakąś inwazją przemocy prosto w środek tej sfery i to na naszych oczach się wszystko wydarzyło i całej audycji posłuchasz na Platformie testowej tokfm PL w
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: AUDYCJA INTERNETOWA TOKFM.PL

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!