REKLAMA

Faryś: Jeśli dojdzie do twardego Brexit to pojazdy, które są produkowane w Wielkiej Brytanii mogą zdrożeć

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-01-21 09:00
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:03 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Ekonomia, kapitał, gospodarka. I jest dziewiąta 5, to jest magazyn EKG, Maciej Głogowski, dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan Jakub Faryś, prezes Polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego, dzień dobry, dzień dobry. Samochody osobowe nowe w 2019 roku będą droższe o...? Rozwiń »
Nie chcę nikogo straszyć, dlatego że cena samochodu zależy od gry kilku czynników przede wszystkim te są oczywiście kurs euro złoty no i jeżeli pojawi się twardy Brexit w najgorszym wydaniu, czyli to co jest najczarniejszym snem no to niestety pojazdy, które są produkowane w wielkiej Brytanii pewnie mogą zdrożeć, aczkolwiek sądzę, że producenci będą jakoś średnio tę cenę to po pierwsze po drugie jednak ciągle mam nadzieję, że zwycięży zdrowy rozsądek.

Czyli od razu mówiącą o cenach aut dostępnych w Polsce w polskich salonach dla polskich klientów trzeba zacząć tę historię od brexitu?

Spora część samochodów jest produkowane w wielkiej Brytanii

Spośród różnych Marek, które ma dostępne?

Spośród różnych marek spośród tych, które my mamy w naszych salonach, ale też w drugą stronę pojazdy, które są produkowane w Polsce, a może szerzej w krajach są 4, czyli w na Słowacji Czechach na Węgrzech one również trafiają do Wielkiej Brytanii my szacujemy, że mniej więcej 25 % pojazdowi części trafia do Wielkiej Brytanii na jej 25 % wyprodukowanych w Polsce jak wyszehradzki niechęć krajów Wyszehradzkiej co oznacza że, gdyby pojawiło się problemy na granicy, gdyby pojawił się np. kontrole celne, gdyby pojawił się, gdy pojawiła się konieczność wprowadzenia ceł na to bardzo logiczne jest, że niestety będziemy mieli kłopot to dotyczy wszystkich dostępnych Marek czy, o których powinniśmy myśleć o takim naturalnym skojarzeniem myślę, że wie o w możemy mówić o większości, dlatego że oczywiście w wielkiej Brytanii jest produkowany w kilka Marek od zakładów jest dużo więcej bez kilkanaście 

W Polsce klienci najczęściej to znaczy nr. 1 sprzedaży jest Skoda, by pamiętajmy o tym, że pamiętajmy o tym, że części podzespoły do samochodów produkowanych wyrobów różnych zakładach europejskich są robione w różnych krajach, więc to, że produkt finalny jest robiony n p . w Polsce Czechach czy Niemczech wcale nie oznacza, że znacząca część np. silnik może być produkowany w wielkiej Brytanii czy skrzynia biegów czy inne części zespołu, ale n p . tak rzeczywiście jest to bardzo różnie, dlatego że trzeba, by przygotować bardzo skrupulatną listy, które silniki, które po części po części podzespoły są produkowane, w którym kraju natomiast pamiętajmy, że branża motoryzacyjna jest bardzo zglobalizowanym branżą i dość trudno dzielić to jaki podzespół w jakim kraju jest produkowany i do jakiego samochodu w schemacie to procentowa wyliczona pisze, że mamy natomiast nie ma większego znaczenia, bo pamiętajmy, że z punktu widzenia klienta oczywiście, dlatego że pamiętajmy o tym, że cena ostateczna samochody z pewną ceną uśrednioną w związku, z czym jeżeli nagle okazałoby się, że 1 z modeli produkowanych gdziekolwiek akurat mówimy teraz w kontekście Wielkiej Brytanii, ale jeżeli produkowanych gdziekolwiek zdrożał, by np. 30 % na to nie tac to ten trend ten pojazd nie zdrożeją o tyle to ta cena zostanie w uśredniona inne modele nie zrażają ten zdrożeje mniej no nie możemy pozwolić sobie na to, żeby nagle 1 model był 30 % droższy od porównywalnych konkurs modeli z konkurencyjnych firm, ale też nie, żeby była zachwiana proporcja w danej marce, czyli o z całą pewnością twardy Brexit i z punktu widzenia rynku, bo to oznacza homologację, bo to oznacza ewentualne cła, bo to oznacza duże to dużo różnych innych kłopotów też granice i z punktu widzenia produkcji choćby taki przykład 1 dziennie w 1 stronę, czyli z Wielkiej Brytanii do Europy kontynentalnej i z powrotem przyjeżdża mniej więcej w każdą stronę 10001100 ciągników siodłowych naczep po w czyli, jeżeli przyjmiemy, że w naszych naczepach są jakieś na torze jakąś część podzespoły i różne rzeczy potrzebne do produkowania samochodów w Europie kontynentalnej wyprodukowane w wielkiej Brytanii i w odwrotnej, jeżeli przyjmiemy, że na 1 ciągnik potrzeba tylko 10 minut na jego kontrolę co jest bardzo bardzo optymistycznym założeniem to oznacza, że potrzebnych nam jest bardzo dużo celników do obsługi tak mówi się nawet o tym, że wrócimy do czegoś takiego pewnie część państwa pamięta kim tzw. karnet tir na pojazdach ciężarowych była taka niebieska tablica było napisane TUiR to jest umowa transportowa z grubsza polega na tym, że pojazd, który przekracza granice celne kiedyś w Europie pamiętamy takie były nie jest kontrolowany na granicy, bo ceni przyjeżdża do miejsca, z którego ten pojazd wyjeżdża on przekracza mając ten karnet tir granice bez kontroli i dopiero w miejscu, w którym następuje rozładunek jest ten pojazd po powtórnym kontrolowany na jej mówiłem być może takim rozwiązaniu, że n p . te samochody będą hasło kwiecień do wanny w w miejscu, z którego wyjeżdżają i tam w wielkiej Brytanii będzie odwrotnie będą będą kontrolowane po raz kolejny no to, gdyby zdarzyło się, gdyby okazało się, że ten najtrudniejszy czas najgorszy scenariusz realizuje się Brexit mama z tym twardym wydaniu i to już w marcu pod koniec marca to da się procentowo oszacować, jaki miałoby to wpływ na ceny aut w Polsce nie nie, dlatego że nie jesteśmy dzisiaj w stanie powiedzieć, jakie ewentualne bariery pojawią się 3 i jakie cło się pojawi w jaki sposób producenci pojazdów zareagują na to w jakim stopniu podniesiona zostanie podniesiony zostanie czy będzie wyższy koszt produkcji tego samochodu tylko wyłącznie ze względu na Brexit przypominam była taka próba no niezbyt udana pokazania co będzie działo się na granicy pamiętacie państwo kilka dni temu kilkaset ile mnie pamięć nie mieli właśnie takich zestawów ciągnik siodłowy z naczepą miało zamaskować granice Wielkiej Brytanii takie co się wydarzyło na jej właściwie to wniosek ujadanie jeżeli, jeżeli faktycznie będzie twardy Brexit w najgorszym wydaniu to będzie bardzo bardzo kiepsko na grę w MPK ma oczywiście na ten rozwój sytuacji, tym bardziej że w najbliższych godzinach być może poznamy kolejne możliwe scenariusze dotyczące tego brexitu 3 Moma rozumiem, że to właśnie Brexit jest takim to ładnie wypowiedzieć ekonomicznie 1 jedynym cenotwórczych czynnikiem w 2019 roku myśląc o cenach samochodów w Polsce Brexit może być czynnikiem cenotwórczym, jeżeli będzie w tym najgorszym wydaniu, choć ja ciągle powtarzam, że mam nadzieję, że z o rozsądek zwycięży i gospodarka wygra z polityką i jeżeli mówimy o innych czynnikach to wydaje się, że nie ma jakiegoś dużego zagrożenia, bo nie spodziewam się żadnych nowych rozwiązań wprowadzenie nowych norm euro wprowadzenia czegoś takiego znaczka jak WLTP w centralnej, czyli nowy cykl pomiaru czy nowy cykl badań homologacji homologacyjnych nowy cykl pomiaru zużycia paliwa emisji co 2 on wszedł 1 września zeszłego roku, czyli 2018 roku studnią wówczas na sprzedaż wpłyną na sprzedaż to było takie zawirowania mieliśmy przyjemność rozmawiać o tym, to było takie zawirowania, bo nie wszyscy producenci i zdążyli na czas i to nawet nie zwinie producentów tylko trzeba było bardzo dużo pojazdów homologowanych na nowo, a jak wiemy z homologacją zajmują się biura czy urzędy czy ministerstwo to różnie w różnych krajach, które po prostu mają określoną wydolność w związku, z czym nagle potworzyły się kolejki i niektórzy producenci nieco później wprowadzili te pojazdy, które były homologowane wg władz TPA oczywiście tych starych poza końcową partiom produkcji, czyli pewną ilością samochodów, które w, która wynikała z poprzedniej sprzedaży nie można było sprzedać w związku, z czym winno mieliśmy kłopoty, ale w tym roku, by nie spodziewam się niczego takiego w dużej skali w związku, z czym chyba głównym czynnikiem cenotwórczym będzie kurs euro złoty, a jak wygląda sprzedaż w zachodniej Europie nam portfel swoich dynamika ach, wzrostowych bardzo odbiega od tego co dzieje się na naszym rynku no tak, dlatego że choć rośnie rynek Europejski bardzo konsekwentnie od 2008 roku to te wzrosty są dużo mniejsze, ale są kilkuprocentowe my mamy kilkunastoprocentowe od kilku lat, ale i tak też był rok 20182018 było powiedzmy nieco gorszy, bo jeżeli chodzi o samochody osobowe mieliśmy nieco mniej niż 10 % wzrostu w Polsce w Polsce znana nie jest dziwne rząd właśnie w 2018 roku mieliśmy nieco gorszą dynamikę wzrostu, mimo że wciąż utrzymywał się wysoki wzrost gospodarczy wciąż chwaliliśmy się tymi dobrymi danymi o wynagrodzeniach co być może ktoś przykłada się na naszą skłonność do zakupów aut i wchodziły nowe przepisy podatkowe dla przedsiębiorców, więc część osób być może prowadzących działalność gospodarczą przyspieszyła decyzję o zakupie auta na przysłonę, przesuwając ją na 2018 rok ten ostatni czynnik nie był tak bardzo istotny jak można było się spodziewać, czyja część osób sobie wyobrażała, dlatego że trzeba było dostarczyć samochód klientowi, więc to był musiały być samochody, które fizycznie były wyprodukowane w 2018 roku i były do odebrania dokupienia, by pamiętajmy, że to zadziwia ono się coś na tym rynku motoryzacyjną czy nie jest segmentem pojazdów, gdzie zdecydowana większość klientów zamawia te samochody, bo to są samochody na ogół drogi, a tutaj mówiliśmy głównie w segmencie premium myślę, że nam po prostu zaczyna troszeczkę spadać te wzrosty, bo pamiętajmy mieliśmy kilkunastoprocentowe wzrosty przez ostatnie kilka lat i dziś i rośnie nam coraz bardziej ilość tych sprzedawanych pojazdów czyli, jeżeli weźmiemy pod uwagę, że sprzeda dobrze zostało zarejestrowanych w zeszłym roku ponad pół 1 000 000 samochodów osobowych, bo ponad 530  000 netto wzrost o 15317 %owy oznacza wzrost o mniej więcej kolejne 100  000 jej aż tak nie bogacimy się aż tak nie idzie nam dobrze gospodarka, żeby można było mówić o wzrostach dwudziesto procentowo, czyli rok do roku no między 70100  000 pojazdów i myślę, że ten, jeżeli utrzymamy w roku 2019 ten stabilny wzrost taki między 5, a 10 % to myślę, że będziemy za darmo, tym bardziej że na konto na pewno nie będą tańsze nie wiadomo ile droższa no panie redaktorze ja dobrze zrozumiałem, że ja mam nadzieję, że auta nie będą droższe, bo ciągle i nieustająco mam nadzieję, że mnie złoty będzie się umacniał mówi się o tym, wielokrotnie już słyszałem, że złoty jest jednak niedowartościowany no i mam nadzieję, że to Brexit będzie i mam nadzieję, że gospodarka światowa wszystkie zawirowania może nie znikną, bo to chyba jest życzeniowe myślenie ale, ale będzie, ale będzie spokojny o nadziei w pan Jakub Faryś prezes polskiego związku przemysłu motoryzacyjnego bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu EKG będziemy rozmawiali o symbolicznych 5000 zł, o co chodzi o tym, już za chwilę po informacjach
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Wszystkie audycje, kiedy chcesz! Teraz TOK FM Premium 30% taniej: podcastowe produkcje oryginalne, Radio TOK FM bez reklam i podcasty z audycji. Nie zwlekaj, słuchaj wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA