REKLAMA

"Od 2017 roku rząd przeszedł ogromną ewolucję w polityce antysmogowej"

Data emisji:
2019-01-21 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
26:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie, dobry wieczór państwu. Czasem zdarza się tak, że w Analizach rozmawiamy o jakimś polityku,o jakimś ekspercie, a potem rozmawiamy z tym człowiekiem, tym ekspertem, z tym politykiem. I tak jest w tym przypadku. W studiu pan Piotr Woźny, pełnomocnik premiera ds. programu czyste powietrze, dzień dobry, dzień dobry pani, dzień dobry państwu. A rozmawialiśmy o panu.  Rozwiń »
Wiem, słuchałem.

No właśnie to było dosłownie o panu z Kamilem Wyszkowskim dyrektorem inicjatywy sekretarza generalnego ONZ Global Compact w Polsce i fragmencik tej rozmowy z zeszłego tygodnia.

Chciałbym przypomnieć teraz na antenie w jest bardzo trudno akurat ministrowi ważnemu wspieranego przez ministrów, którzy za tym programem czyste powietrze stoją w umowie o ministrach, którzy rzeczywiście rozumieją, że ten problem trzeba rozwiązać mamy też w ramach struktury tego samego rządu ministrów, którzy tego programu nie chcą blokują jego wdrożenie to warto wiedzieć warto sobie w tyle głowy dziś dzień zanotować, że to nie jest program, który nie ma łatwo ona bardzo trudno w strukturze samego rządu

Tak mówił Kamil Wyszkowski z Global Compact w Polsce inicjatywę ONZ-owskiej to prawda?

Zawsze w mediach w komentarzach ładnie zaś można wyostrzyć tak jak pan Kamil to wyostrzył jam myślę, że to jest także w zawsze rządzenie jest grą zespołową nie jest historią w ramach, której uciera się pogląd, że się poglądy już resort w każdy z resortu jest odpowiedzialny za coś innego sztuka polega na tym, żeby w to wyważać pewnie problem polega na tym, że tym tematem smogowych w tak Lennona na poważnie na forum rządu się do tej pory nie zajmowano, więc ilość zaległości, które są do zrobienia jest identyczna

Jak się rozwiązuje te zaległości to niestety siłą rzeczy wnikać w kompetencji innych resortów innych ministrów na nic pewnie tego nie lubi, więc myślę, że główną trudnością jest to jak ta dosyć jednak już przywykła do takich wystandaryzowane w powolnych sformalizowanych metod działania organy administracji rządowej zmusić do tego taki bardziej do takich bardziej zwinne i szybkich metod działania, które są potrzebne, żeby sobie z problemem smogu działać natomiast nie narzekam na nie narzekam na nas na żaden resort na każdego ministra co chcą zdziwiłbym się, gdy pan na antenie TOK FM narzekał, ale w teście wrócimy za chwilę tego wątku, w którym ministerstwo może poszukać sprzymierzeńców, którym raczyli się znajduje pan kłopoty, ale nie uczy pan wie, że ma sprzymierzeńców w Polskim alarm smogowy no Name Polski alarm smogowy jest do tego nie nigdy nie ukrywałam uważam, że to jest Stowarzyszenie, które wykonało powiedziałbym dla rządzących gigantyczną pracę, bo to Stowarzyszenie, które działa pewnie 20112012 roku działa zresztą całą masę ludzi dobrej woli z Krakowa no pewnie teraz już zupa z wielu innych miast w Polsce natomiast i miasteczek i miasteczek traktować seksu są tam ekonomiści prawnicy inżynierowie SZ, ale rosną Polski alarm smogowy dokonał to czego, czego w wcześniej w Polsce nie było tego niczego nie robi administracja rządowa on zdiagnozował na czym polega problem polskiego smogu i zaproponował na nim może jakieś takie bardzo szczegółowe rozwiązania powiedział, jakimi tematami trzeba się zająć, żeby walczyć ze smogiem no i jeszcze jedno zrobił zaalarmował zjechał z budową świadomość społeczną na pewno zbudował świadomość społeczną to pewnie tam też przysłużyły się całe ma cała masa różnego rodzaju aplikacje do badania jakości powietrza przyczyniło się do tego to, że te wyniki tych badań jakości powietrza zaczął się pojawiać na w rozgłośniach radiowych telewizji czy też na portalach internetowych takich bomb jesteśmy w tej chwili myślę, że dla mam dla przeciętnego Polaka dużo ważniejszą albo równie ważną co prognoza pogody jest informacja na temat jakości powietrza to to samo oczywiście też dla państwa te informacje podajemy czekamy aż będziemy musieli, a jak mówią o tym, że ma pan sprzymierzeńców w Polskim alarm smogowy, dlatego że ukazał się ostatnio trzeci już deptaki LO im pakiet od cen dla programu czyste powietrze i całej polityki antysmogowej rządu i w ramach tego pakietu przedstawionego przez Polski alarm smogowy jest właśnie albo króciutkie rozdział o panu jako pełnomocników i pana urzędzie i tam pojawia się właśnie zależy od tych w tej rubryce króciutkie rubryce pozytywów i zysków natomiast pojawić też taka uwaga w widoczny jest jednak zbyt słabe umocowanie pełnomocnika w strukturach rządu działa on na podstawie zarządzenia premiera ani delegacji ustawowej nie posiada odpowiedniego zaplecza instytucjonalnego w naszej opinii piszą działacze polskiego alarmu smogowego ogranicza to możliwość działania pełnomocnika i koordynacji polityki antysmogowej jest coś co przydałoby się pan jako narzędzie, żeby łatwiej wdrażać program prac tak jak rozumiem czemu ocenę podobno też trudno się dziwić media i Andrzeja Surmę święte prawo żądać od administracji, żeby problemy, które są najbardziej palące były rozwiązywane od zaraz no pewnie niestety jest także, że problemu smogu się nie da rozwiązać zaraz potem cała w ciała cała aktywność to co działo się w 2018 roku to było to był czas spędzony na budowanie takich niezbędnych regulacji prawnych, które nie twierdzę, że są idealne, bo na pewno będą poprawiane na pewno w biegu okaże się że, że jest coś takiego co jest nielogiczne co trzeba zmienić natomiast na pewno jest także zostały zbudowane pewne fundamenty regulacyjne i na mogę tylko to skomentować żyje, że to fundament regulacyjne zostały zbudowane przy takim zapleczu instytucjonalnym, jakie miałem, więc ja bardzo, aby było w miejscowym niemym dodatkowych euro ideałem jest większy wpływ NATO i danych, gdy będą, gdybym mógł, gdyby mógł mieć na co dodatkowo wpły w to uważam, że potrzebna potrzebna jest to jest wielka gigantyczna praca, ale po coś co nazwałbym policją ekologiczną w Polsce to jest coś, czego w Polsce nie mamy to jest coś na co zwracają uwagę modni sztuką jest ustanowienie trzeba nieść od nas tak ważne jest ustanowienie norm i to robić w 2018 roku, ale wiadomo, że od samej zmiany prawa się rzeczywistość nie poprawia rzeczywistości poprawia przestrzeganie tych przepisów i egzekwowanie przepisów ochrony środowiska w Polsce nie mówię tylko czystym powietrzem w ogóle przepisach ochrony środowiska to jest no niestety z bardzo słaby punkt administracji rządowej samorządowej to pełna zgoda policja ekologiczna absolutnie, by się przydała o tym, też piszą w swoich ocenach podsumowaniach działacze z polskiego alarmu smogowego przepisy są, ale nikt nie masz ścigania sankcjonowania egzekwowania w gdy dowiaduje się, że ponoć w ciągu najbliższych dwóch-trzech miesięcy minister środowiska zmieni normy poziomów alarmowych one w Polsce są dużo wyższe niż n p . na Zachodzie znają się to już nie jest przegrana, gdyż niepotrzebną walkę niepotrzebny wysiłek, bo wszyscy wiemy, że pismo jest potworny w Polsce już nic nie przejmuje tym, kiedy jest poziom alarmowy, kiedy nie wszyscy wiemy, że oddychać ciężko byłoby mam jakieś podobne intuicje na ten temat to ja myślę, że jak ja traktuję jako symbol pewnego rodzaju tego jak prawo powinno wyglądać, bo myślę że, gdyby to w 2012 roku został wcześniej po razie alarm smogowy ogłasza ogłoszono wtedy, gdy stężenie Pm 10 było powyżej 12 µg metr sześcienny zostało do zmian w systemie g g metr sześcienny właśnie dokładnie o to, żeby mniej za tak powiem rozbudzać napięcie wśród opinii publicznej, żeby nie ogłaszać alarmów smogowych na pewno od 2012 roku masa rzeczy się zmieniła też świadomość na skutek tej sieci czujników tego obywatelskiego monitoringu jakości powietrza to wszystko się zmieniło poza tym 3 poziomy są przy przekroczony o jak czytam dzisiaj w Wieliczce od 1127 % gratulujemy, więc naprawdę nie w boju znaczenia to, na którym poziomie go, ale tylko ja bym powiedział w ten sposób myślę, że to jest taka symboliczna walka, którą warto byłoby dokończyć ja uważam, że jako symbol generalnie tego to jest to jest zmiana 1 rozporządzenia ministra środowiska zaczęliśmy rozmawiać z ze specjalistami z Ministerstwa Zdrowia którzy, którzy spotykają się z zespołami ministra środowiska ms jest ta zmiana się ta zmiana się dokona i jest jeszcze 1 rzecz, o których mowa to też powiedzieć w kontekście przekraczania tych poziomów alarmowych to może trochę anonsuje, bo widziałem, że pani pani redaktor chce też, żeby rozmawiać o kwestii smogu w przedszkolach to jest raczej nie niech państwo się nie mylą nie, choć od smogu wokół budynków przedszkolnych tylko w środku tak i to jest pomysł, że to co jest bardzo ważne to, żeby pamiętać, że mamy w Polsce to 2 monitoring jakości powietrza mamy ten monitoring państwowy, który skądinąd jest bardzo sensownym narzędziem ponad 500 stacji monitoringu jakości wycieczek na Polskę i skalę problemu zawsze będzie mało, ale tak naprawdę to dzięki temu, że mamy takie unijne monitoring jakości powietrza no to to właśnie ten to miasto polskie, które w, których te stacje monitoringu jakości powietrza nad SOS zostały zainstalowane to one się dostały na tę sławną listy światowej organizacji zdrowia 20162018 roku jestem pewien, że państwowy monitoring jakości powietrza swoje zrobił generalnie doprowadził do tego, że ten problem został zdiagnozowany i bardzo mocno wybrzmiał w opinii publicznej no ale na skutek tego, że ta sieć monitoringu jakości powietrza jest ciągle zbyt SB z jedno jest tak gęsta albo są miastem mamy takie oczywiste paradoksu, gdzie tam mamy np. stacje monitoringu jakości powietrza w Zakopanem mamy Nowy Targ, który jest kilkanaście kilometrów dalej nie ma tam stacji monitoringu jakości powietrza, gdzie jak twierdzą lokalni mieszkańcy w nowym Targu jest dużo dużo gorzej niż Zakopane nowy styl to co ciekawe do tych trudno przebić się w Zakopanem 400 % normy przekroczenia właśnie tego nie wiem czy pani redaktor referuje to właśnie z preferencyjnej stacji do tej pory prowadzone przez głównego inspektora ochrony środowiska czy któregoś z tego co ja nazywam obywatelskimi ani obywatelskim monitoringiem jakości powietrza, czyli kilka kilkanaście firm, które w Polsce sprzedaje to obywatelskie czujniki i tutaj wracając do do polskiego alarmu smogowego remis też warto powiedzieć słuchaczom to wydaje się być Jazz jest ważna informacja, że Polski alarm smogowy bodajże 1,5 roku temu w, a propos przewiduje co się stanie na skutek tego, że pojawiają się 2 równoległe sieci i monitorowania jakości powietrza to państwo zbudowana za mną jest ciężkie pieniądze no z taką pełną świadomością tego, że ważne jest referencyjny odcedzić musimy być bardzo skrupulatni, że wraz z mierzącym również wiarygodny wiarygodny tak jest to niewiarygodne odczyty no i ten obywatelski monitoring, gdzie obecny bazuje się na urządzeniach umorzenia aż tak wyrafinowanych i nie aż tak dokładnych, ale dających minęły, ale tak bym obraz no i kiedy Polski alarm smogowy zaproponował tym kilku czy kilkunastu producentom tu zjeść dostawcą tego typu czujników takie badanie takie takie jest zrobienie badania na okoliczność tego jak i pomiary mają się do tego wiarygodnego wzorcowego pomiaru jakości robionego przez głównego inspektora ochrony środowiska no to z tego co wiem większość podmiotów, które zajmują dystrybucją tych czynników w tej inicjatywie UE postanowią udziału nie wziąć na to oko normalny, choć w logo producentów różnego rodzaju sprzętu w Polsce, ale jedno żyje rozjemców pan mówi ja akurat korzystał z aplikacji, która opiera się wyłącznie na tych na tej sieci Państwowej był, więc mamy informacje, ale za to jako śliczna jak zespół jest w Polsce bardzo dobra aplikacja również wcale zanieczyszczenie powietrza w Polsce jest gra taka iluzja on mnie lepszy bardziej wiarygodnej nazwie moim zdaniem Elvis ukazujące jakiś problem to dobrze zostawmy to czynić na chwilę, a co z tymi przedszkolami zdziwiła pana ta informacja, że w przedszkolach jest MON, a w nie ulega dla mnie wątpliwości, że we wzorze, że jeżeli na zewnątrz jest zła jakość powietrza to co też musieli w jaki sposób oddziaływać na NATO co nam na pewne jakość powietrza, które jest w środku, ale na pewno pewna jakość Najwyższa Izba Kontroli donosi, że 75 proc zanieczyszczeń trafia również do budynku zaraz wrócimy z rozmową zastanowimy się m. in. część dotacji rządowych nie powinna pójść na uszczelnianie drzwi i okien, czyli obrony przed smogiem napływającym z zewnątrz trochę żartuję, a trochę szukam ratunku dla przedszkolaków Piotr Woźny pełnomocnik premiera ds. programu czyste powietrze w studiu zaraz po informacjach wracamy audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie z nami w studiu cały czas pan Piotr Woźny pełnomocnik premiera ds. programu czyste powietrze, a w gruncie rzeczy odpowiedzialny Szuba zaś całą politykę antysmogową rządu pewność, że zawsze o tym, rok rozmawiamy to też inny pełnomocnik jest wymieniany w pierwszym rzędzie jako dzieciak winny zaniechań w te panie ministrze, ale rzadko, kiedy pana chwalimy sukulenty ogrody chwil poznałem o tym co się udało z czego pan zadowolony jestem zadowolony z tego, że w 2018 roku to takie 3 fundamenty programu czyste powietrze się udało zrealizować, bo to raporty Nikolski pierwszy raport NIK-u na temat smogu z zawsze powtarzam z powtórzę z uporem maniaka w 2 w 2000 w roku 20002 wynik swojej pierwszy raport na ten temat przygotował wtedy mówił rządzącym, że jeżeli chcemy poprawić jakość powietrza to musimy wprowadzić normy jakości pali w stałych przez lata w te normy nie były wprowadzane i takie powiedziałbym 3 najważniejsze rzeczy, które zostały zaplanowane w programie czyste powietrze w 2017 roku to było tak wprowadzenie norm jakości do pali w stałych wprowadzenie norm emisyjnych dla kotłów tych domowych kotłów, w których palimy paliwami stałymi, czyli głównie węglem mecz z rzeczy to wprowadzenie programu w powszechnych programów finansowania takich, które wspierały wymianę tych przestarzałych urządzeń i poprawiały termomodernizacji i być w każdym z tych obszarów udało się przynajmniej te fundamenty regulacyjne ustanowić ja wiem, że to jest także, że zawsze oczekuje się tych zmian, żeby one były możliwie najszybsze ja mogę tylko tyle powiedzieć, że normy jakości paliw stałych tt tt przepisy rozporządzenia które, które minister energii wydał nową dla mnie już są sporym sukcesem jest tworzone są wzorowane na postanowieniach uchwały antysmogowej województwa małopolskiego z 2 stycznia 2017 roku wejdą w życie w pełni pod koniec 1 lipca 2020, ale myślę, że kiedy działaczom smok w Małopolsce doprowadzali do przyjęcia uchwały antysmogowej w styczniu 2017 w Małopolsce to w najśmielszych marzeniach nie oczekiwali, że ich regulacje prawne będą wzorem dla tego co o jedno pewnie ich cieszy, ale nie chciał zrozumieć, jakie są argumenty ministra Tchórzewskiego czy bliżej nieokreślonej administracji rządowej w przeciwko szybkiemu w jej wysoko standardowo staliśmy się standardy wysoko postawionemu rozporządzeniu o normach jakości paliw stałych łączy, jaki argument za tym, żeby tego zrobić tu teraz natychmiast co to jest zawsze argument dotyczący tego, że ma to pewnie siłą rzeczy ministerstwo energii jest, wydając rozporządzenie jest z 1 strony definiuje standardy jakości tego czy można palić w domowych piecach z drugiej strony jest właścicielem akcji i polskiej grupy Górniczej czy spółek górniczych no zawsze tego typu sytuacja, w której ktoś jest właścicielem jednocześnie ustanawia standardy jakościowe dla animowanej sprzedawać ten od, by odpady węglowe tylko nie do detalicznych detalicznych klientów tylko było przemysł dobrze dla energetyki zawodowej tracą na tym czy tracą na pewno będzie na pewno będzie to związane ze spadkiem marży po stronie spółek górniczych wejście w życie tego tak od Niemców tego nie ma najmniejszych wątpliwości to jest myślę, że to najtrudniejszy punkt tej tej całej układanki, bo pamiętajmy, że rzezie w drewnie Górnictwo w 20142015 roku w Polsce było w jakimś tam bardzo opłakanym stanie to restrukturyzacja plus tak powiem rosnąca cena węgla spowodowała, że to spółki się odbudowały natomiast natomiast zawsze tego typu regulacje, które wprowadzają normy jakościowej powodują, że pewna część produktu staje się mniej wartościowa jest związana z z obawami co do utraty źródła przychodów te argumenty, że wtedy będzie większy popyt na lepszej jakości węgiel, bo następuje wymiana pieców wymagających lepszej lepszego paliwa nie nie jest ekonomicznie racjonalny co ona jest racjonalna tylko tutaj one pewnie jest tak, że musimy zawsze pamiętać, że łatwo się ustanawia przepisy, a na pewnie trudniejsze programuje rzeczywistość technologiczną rzeczywistość produkcyjną takich podmiotów jak duże państwowe spółki dość konserwatywne jednak sektora górniczego no, więc my mieliśmy bardzo intensywne dyskusje na temat tego, gdzie ten, gdzie ten próg postawić mamy takie ustalenie, że w razie, że możemy spróbować jeszcze zrobić w tym czasie czekając na tego 30 czerwca 2020, że możemy zrobić jeszcze 1 rzecz, jeżeli chodzi o, że możemy ograniczyć się stosowanie tej in tej najsłabszej jakości paliw, które są w tabeli szóstej tego rozporządzenia możemy to ograniczyć tylko włącznie do podmiotów, które wykorzystują to te paliwa dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej jest coś pewnie z tego spróbujemy skorzystać natomiast znowu tak jak ja rozumiem, że zarzut, że z punktu widzenia ma 9 osób wszelkiego rodzaju kompromisem, bo są co sądzą, że tak chodzi o mediach, gdzie są to chodzi o zdrowie to chodzi o to, że ktoś potem oddycha tymi śmieciami tym pyłem ze śmieci węglowych nie ma nawet Niemcom słowo węgiel pojawił się w przypadku tych odpadów po prostu odpadów, bo bardzo dużo zauważą w mediach non takich przekazów, że w palimy śmieciami z w piecach i lat stąd ten problem znam się na ile w tobie sprawdzaj ile jest także palenie odpadami domowymi meblami tak dalej jest głównym dodaje, a z powodem powstawania smogu miastach w Polsce, czyli mniej wydaje się, że to jest także ja na pewno bym nie winił tutaj nie czyniłby z odpadów jedynego winnego tego są to co dzieje się z polskim powietrzem i i na pewno ten najgorszej jakości paliwa dwudzieste przestarzałe kotły, które po prostu nie mają nic mają żadnych standardów jakościowych, które powodują, że palenie w nich jest związane z z wyrzucaniem z powiedzeniem 6070 kg pyłów w sezonie grzewczym w powietrze, bo po to, dlatego wylatuje to ponosi za to odpowiedzialność na pewno jest także, że niestety w widać taką tendencję w na przestrzeni każdego początku sezonu grzewczego, że przez miesiące wiosenne letnie jest dokonywana w przez wielu pewnie przez wiele gospodarstw domowych w Polsce taka akumulacja różnego rodzaju nie wiem krzeseł meble ściany oraz tego typu fantów, które daje się, ale palić i myślę, że początek trochę paradoks czy ten początek sezonu opałowego jest najgorszy, bo wtedy moim zdaniem do tego pieca idzie rzeczywiście jest rzeczywiście dużo odpadów, a z węgla i gęstego smogu w nowe niskiej emisji w ja myślę, że za umowę zgodnie z wszelkimi może z wszelkimi badaniami, które są prowadzone nocą to jest 5060 % pyłu Pm 10 sobota jest za zastało go za to odpowiada spalanie właśnie węgla w tych do tego do tego pamiętajmy o tym, że to jednak kombinacja czynników, bo to jest także, że to jest wynik z 3 rzeczy to jest słał do ZUS słabej jakości paliwa czasami może czasami odpady słabej jakości piece i polskie domy, które jednorodzinne, które no w 70 przypadkach albo są nią nieocieplone albo są fatalnie ocieplone są takimi prawdziwymi wampirami energetycznymi, gdzie po prostu wrzucamy do tych starych pieców dużo opału na większe zużycie, a większość z tego idzie komin, więc to jest taki trójkąt bermudzki, który po prostu trzeba każdy każdy o każdy kąt tego trójkąta bermudzkiego trzeba trzeba czasu prowadzi oddzielne i jeszcze Apropos przy przeciwności losu i tej jak twierdził na naszej antenie Kamil Wyszkowski strukturalnej strukturalne mu oporowi w rządzie, dlaczego i jak tym, kto miałby być przeciwko wprowadzeniu obowiązku podłączania domów do sieci ciepłowniczej w miastach i jest na terenach podmiejskich w nowych domach i jest wszędzie tam nie tylko się da taki tutaj jest tutaj to jest to jest właśnie taki dobry przykład na to, bo jak oczywiście dla mnie to, że Polski alarm smogowy jest recenzentem tego, że tego rządowego programu czyste powietrze no to jest to powiedziałbym bardzo dyscyplinuje wiadomo, że ma się bardzo bardzo kompetentnego surowego recenzenta, który raz na pół roku czy raz na kilka miesięcy wystawi ocenę natomiast akurat ta historia godna natomiast rekomendacje dotyczące podłączenia domów wielorodzinnych czy w ogóle domowych nowo budowanych domów do sieci ciepłowniczej to jest taki ciekawy test ciekawy przykład dobrze brzmiący rekomendacji, która wydawała się bardzo racjonalna na etapie, kiedy ten program sformułowany natomiast ja mu w czasie tych ostatnich, które w czasie, w którym w ubiegłym roku spędziłem sporo czasu rozmawiając z przedsiębiorcami sektora ciepłowniczego w Polsce i na boom poznałem taką bardzo ciekawą zasadę, którą zasadne z zasadą 1090 co wytłumaczono mi inne, na którym z Kongresu ciepłowników, że w swojej praktyce działania przedsiębiorstwa ciepłowniczego w Polsce klient domowy kielczanie z domu jednorodzinnego 5 domów jednorodzinnych generują 10 % przychodów i 90 % problemów związanych z funkcjonowaniem firmy z, a więc klienci domowi nie są najbardziej pożądanymi klientami sieci ciepłowniczych ja to poniekąd nawet rozwiązania są miał być przepis o obowiązku podłączania, żeby nie mogli oni kierować wyłącznie rachunkiem ekonomicznym ani za wariata to rozumiem wydaje mi się redakcja przyjmuje zawiadomienie nie da się robić pewnych rzeczy wbrew takiej praktyce funkcjonowania rynku sieć ciepłownicza w Polsce one też zderzają się z wieloma przeciwnościami regulacyjnymi to jest chyba jedyny sektor w Polsce jedyny kawałek energetyki, który w 100 % taryf i to one przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki także ich 100 % ich przy taryfie zatwierdzanej przez prezesa URE to są przedsiębiorstwa, które zdaje się, że nie mają zbyt wiele dużych ilości wolnych środków na inwestycje i podłączanie innych podłączanie nowych nowych budynków i tak jak rozumiem z ich punktu widzenia podłączenie nowych Bud łączenie budynków jednorodzinnych tak naprawdę oznacza znaczące zmniejszenie rentowności działania, więc ja myślę, że to co jest ważne tutaj w tym zakresie ta rekomendacja została zmieniona jawnym to to jest coś nad czym pracujemy w tej chwili ja bym chciał potraktować sieci ciepłownicze jako takie narzędzie do załatwienia problemu wielorodzinnych budynkach no bo to jest rzeczywiście nie powinno tak być że, że mamy budynki wielorodzinne, w których Niewiem i szef centrum stolicy mamy także ładną wielorodzinne, które wciąż jest podłączony do sieci ciepłowniczej co się wydaje tak i to jest niemożliwe to się tak i to jest IT trudno trudno AMO, a mamy też przypadki takich budynków na Śląsku wiem, że z rozmów z miastami powyżej 100  000 mieszkańców na Śląsku, gdzie mamy budynki, w których n p . nie wiem no w 5060 % wspólnoty mieszkaniowej deklarowało wolę przyłączenia się do sieci ciepłowniczej na skutek tego, że ktoś tam inny ma już piece gazowe jak reszta Gminny ma biec na węgiel i nie chce się podłączyć do sieci to ten proces był klasyfikowany nowelizuje, ale na to by znów odpowiada pomysł obowiązkowego podłączenia sieci ciepłowniczej koniec trucia wzięli sąsiadów, więc też wydaje mi się, że w zasada liberum veto w Polsce już nie obowiązują, bo na poziomie wspólnoty mieszkaniowej Skania wierzy, choć zdecydowanie są tego czy mogę co chce być podłączone do sieci ciepłowniczej i pewnie w ten nowy 2019 rok chodzę z jakimś 1 z zamierzeń jest próba przełamania tego szybu tego 3 gimnazja i libero liberum veto w Polsce, ale w rządzie mówi pan nie ma zasady liberum veto jeśli chodzi o program antysmogowy ja myślę, że rząd przesadna pewną bardzo dużą ewolucję w tym obszarze to myślę że, że w 2 styczeń 2017 kiedy, kiedy smog dotarł do Warszawy, kiedy Fed w gruzach weź się, że mamy chyba trwała do 222 lata dokładnie tak w lecie, kiedy odkryliśmy, że Gajos jest Warszawa ich od kiedy Warszawa zrozumiała, że mam problem ze smogiem myślę że nie ma ani mnie nie sądzę, żeby tutaj ktokolwiek mógł też po po exposé premiera Morawieckiego i po użyciu smogu w exposé to na pewno jest dużo prościej robić też raczej wprowadzać zmiany, bo to jest w końcu 1 z kluczowych 1 z kluczowych obietnic 1 z kluczowych zobowiązań premiera Wyspowy, jakby ktoś przez państwo nie wierzył w to, że warto słuchać exposé w nowych premierów Piotr Woźny pełnomocnik premiera ds. programu czyste powietrze szalenie dziękuję za to spotkanie bardzo dziękuję również czas na informacje, a po nim zajmiemy się z innymi pracami rządu premiera Morawieckiego
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA