REKLAMA

Oswajanie Judasza

Data emisji:
2018-04-16 18:00
Audycja:
Kawiarnia Naukowa
Czas trwania:
43:12 min.
Udostępnij:

Judasz nie przestaje fascynować. Po wiekach złej prasy stał się źródłem inspiracji dla pisarzy, dziennikarzy, chętnie sięgają do tej postaci również reżyserzy filmowi. Rozwiń »

Nasze spotkanie związane jest z książką P. Stanforda, Judasz. Biografia kulturowa, wyd. UJ. (2016). Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Witam państwa bardzo serdecznie. Już się powoli też przyzwyczajam do tej roli, że jestem panem od religii w tej Kawiarni naukowej ale, zwłaszcza ten drugi człon zobowiązuje, że jest po spotkanie naukowe, więc staram się i dzisiaj też się postaram zreferować to, co mądrzy ludzie na ten temat napisali, powiedzieli. Też spróbuje coś własnego zaproponować, jak o interpretacji postaci czy raczej wyobrażenia postaci Judasza. Rozwiń »
Jak na plakacie pani prof. Fikus napisała, ta książka jest gdzieś tam w tle w PIT teraz stan forda Judasz biografia kulturowa, ale ona nie jest oczywiście najważniejsza na dobrze jeśli ją państwo przeczytali iście, więc będziemy sobie być może kłócić się o interpretację tej książki, ale ja ją traktuje jako punkt wyjścia do moich rozważań właśnie takich czterdziesto 5 dziesięciominutowych na temat no chyba by mówić i postać jest za delikatnie wybacza powiedzieć, że ta jest jednak jakieś monstrum, które w naszej kulturze jest obecny w i jest nie tylko będę próbował oswajać cao de konstruować raczej i jako punkt wyjścia państwo też nie więcej znacie moje myślenie o katolicyzmie reformacji.

A dzisiaj chciałbym troszkę zacząć tak od rzeczy może podstawowej znaczy jak ja w ogóle rozumiem religie czym ona jest i nawet to nie jest katechezę tak w Chechle w, a ja nie jestem katechetą nie jestem też jakoś bardzo zdecydowanie określony koncesyjne, więc najbliższa jest mi perspektywa, którą zaproponował już w latach siedemdziesiątych antropolog kultury i Clifford Birds, który po wielu studiach i badaniach bardzo różnych religii doszedł do wniosku, że taką daje i bezpieczniejszą definicja religii, które się każdy zmieści i nie poczujesz się z tej definicji wykluczany 

Jest określenie religii jako systemu kulturowego i taniego definicja zawiera 5 członów, które ja po prostu przypomnę i mający w głowie te definicje jako pewien schemat strukturę spróbuje zobaczyć postać Judasza na styku 2 religii, bo to, że się dzisiaj tym Judaszem zajmujemy to jest m. in . z tego powodu, że stał się on takim dogodnym rzeczywiście punktem wyjścia do rozmów między 2 religiami mianowicie, że między judaizmem i chrześcijaństwem, które z judaizmu wyraża słowo mam ich rzeczywiście już na kartach nowego testamentu, gdzie w jeśli zakładamy, że Judasz istniały to nie dla wszystkich jest oczywiste, ale zakładamy że, że istniał i mamy tych kilkanaście wzmianek o nim w nowym testamencie i one jak wyznaczały trochę trajektorie myślenia o tej postaci 

No i po tym, jak państwo wiecie kilka lat temu dokładnie 10, jakby mediach pojawiło się nowe zainteresowanie Judaszem ze względu na opublikowanie tłumaczenia opublikowanie tłumaczenia z języka koptyjskiego Ewangelii Judasza, która została odkryta w latach siedemdziesiątych, ale no jak to bywa z takimi odkryciami każdy chce coś uszczknąć dla siebie i i znalazca, ale i ten, który kupił sprzedał i t d. krótko mówiąc do roku 2001, kiedy National Geographic opublikował jej pracy zostało nabyła znowu jakaś fala publikacji związanej z Judaszem, a więc o tym wszystkim państwu opowiem w skrócie i zasadą im się może razem co z tego wynika dla naszego rozumienia obu religii, a przede wszystkim, a może jeszcze bardziej czy jest możliwe napisanie innej opowieści nie dla alternatywnej no bo historia jest 1, ale można spróbować chyba się zastanowić czy to co do tej pory, zwłaszcza ta grupa dominująca jak stało się od czwartego wieku chrześcijaństwo co zrobiła tej grupy mniejszościowej czy ta jest nieuniknione czy ten schemat ten paradygmat jest obowiązujący do gmin aż do przyjścia Mesjasza no Name no zobaczymy, więc religii jako system kulturowy może go przeczytam, bo to jest krótka definicja, ale myślę, że warto ją raz usłyszeć i potem z tego wiele rzeczy wynika, więc religia to zdaniem Zwiercan z bez 5 członów system symboli budujących w ludziach mocne wszechogarniającej trwały nastroje motywacje z drugiej trzeci poprzez formułowanie koncepcji ogólnego ładu istnienia i tworzenie wokół tych koncepcji takiej aury faktyczna mieści, że owe nastroje motywacje wydają się niezwykle rzeczywiste, czyli krótko mówiąc jest tak, że wyznawcy wszystkich religii są przekonani, że ich religia jest prawdziwe i to jest długi proces, żeby do tego daliście oczywiście komplikują trochę sprawę ateiści, którzy uważają, że wszystkie religie są fałszywe i w ogóle, zwłaszcza nowi nowy ateizm, który ma taką bardzo ostrą definicje czy w ogóle opis religii, że wszystkie religie są równie szkodliwe jedne bardziej drugie mniej, ale tam można je analizować pod stopnie pod względem stopnia szkodliwości, ale nie nie inaczej no ale też, że tak, by wyznawcy poszczególnych religii, pisząc o innych religiach w zasadzie nie odbiegają od tego sposobu widzenia religii jakie, jaki próg proponują ateiści tak, a najlepiej, by było, zwłaszcza dotyczy takich religii z ambicjami uniwersalizm licznymi jak chrześcijaństwo islam, gdzie właśnie jedno najlepiej by było, żeby dialog zakończy się dla on wersją nawróceniem na NATO najlepszą z możliwych religii no jest na 7 miliardów w tej chwili nic na to nie wskazuje, żeby w najbliższym czasie ta jednak najprawdziwsze religią zapanowała, więc ta po kulturowo kulturowe czy antropologa podejście korzystające z kategorii wypracowanych na gruncie antropologii religii ma tę zaletę, że naczelnik nie ma żadnego interesu w tym, żeby jakiś religii bronić tak staramy się je w miarę chłodno opisywać na jej jeśli czymkolwiek porównujemy na to się zastanawiamy na ile te religie są spójne wewnętrznie, że nie ma w nich jakichś sprzeczności teraz do do tytułu, dlaczego go zaproponowałem właśnie w takiej formie, bo wydaje mi się, że jak już napomknąłem to jest raczej wyobrażenie, które stało się niestety jest straszakiem nie tylko dla małych dzieci, ale i jest to postać, która do bardzo mocno ciąży nad naszą kulturą nie tylko religijną tutaj można się odwołać do olbrzymiej biblioteki książek analizujących właśnie o tym, krótko też powiem nowym filmie n p . w sztuce nowe archeolodzy w architekturze wszędzie ten nie da się pojawia ale, żebyśmy wiedzieli, o czym rozmawiamy, jaki stosunek właśnie tych wyobrażeń tych przedstawień do do tego co co wiemy to pierwszym krokiem oczywiście jest przeczytanie uważne nowego testamentu i tych wszystkich miejsc, gdzie jest mowa o ich dalszym dna jest problem tak i ta też nie jest moja jakaś tutaj fanaberia tylko już dziś ja wiem od 50 lat i to nie był jakiś taki właśnie antyklerykalnych badaczy tylko w bardzo poważnej jak zagraliście różnych wyznań i katolickiej protestanckiej i pojawiła się taka metoda krytyczna, którą rzeczywiście dla ludzi przyzwyczajonych, że nowy testament słowo natchnione i w ogóle Anioł szeptał do ucha w autorom świętym KE nie zmiennej nieomylne słowa bezpośrednio z nieba no ten rodzaj wyobrażeń jest oddany do poważnej próbie tak przede wszystkim na próbujemy się zastanowić co jakiś stosunek między tekstami napisanymi na różni, ale powiedzmy od 40 do wzrostu nawet lat, bo w życiu ziemskim Jezusa z Nazaretu, czyli mamy je przynajmniej jedno pokolenie tych, którzy przekazywali po co zapamiętali o swoim nauczycielom i mistrzu w sposób ustny 1 potem w niektóre niektóre wersje tych wersji ustnej zostały zapisane w innej wiemy, że już na kartach samego nowego testamentu są sporej różnicy i to dość wyraźny między różnymi przekazami no, więc takie zwątpienie jest czymś naturalnym dziś po prostu zastanawiamy się co ten tekst tak naprawdę nam mówi tak nie jest nie traktujemy go jako tekst, który z nieba właśnie jest wstąpił tylko zastanawiamy się tak jak przy innych dziełach literackich co autor miał namyśli potem, kto był tym autorem nie do kogo pisał, czyli kontekst po prostu te są już podstawowe pytania, ale one nam ustawiają zupełnie innym świetle to co przyjmujemy tak właśnie, słuchając w kościołach czy nawet pobożnie, słuchając i w kontekście właśnie Judasza trzeba powiedzieć, że cała narracja dotycząca Maine i śmierci zmartwychwstania wedle tych najnowszych badań jest po prostu bardzo świadomą konstrukcją literacką, która odpowiada z 1 strony sporu między rodzącym się chrześcijaństwem, a wspólnotą żydowską, która w większości nie uznała jest za Mesjasza z drugiej strony mamy też jak i trzeciego ważnego aktora, czyli władzę polityczną imperium rzymskie, która odegrała wedle badań historycznych i na bardzo ważną, czyli po prostu decydującą rolę śmierci śmierci Jezusa, lecz także do pytań mogę kilka nazwisk przywołać, zwłaszcza autorów, których książki są znane również przekładach polskich, by na jej bardziej taki obiektywizm etyczny w sensie takiego niemieckiego pojęcia filologii takiej ważnej wizy szaf Ts Rybak z rowerem niż, który napisał kilka książek tylko o Jezusie po prostu ciągle na nowo tego Jezusa przedstawiał i pod koniec życia on nie tak dawno zmarł napisał taką maleńką książeczkę, kto jest kim w nowym testamencie i tam biogramie Judasza zajmuje raptem 1 stronę i mówi o tym, właśnie, że jeżeli istniały no to wyraźnie widać, że tacy autorzy nowego testamentu chcieli nam przekazać, że był to taki typ spod ciemnej gwiazdy 3 i dobór epitetów sposobu określenia też grubą kreską jego charakteru to wszystko sprawia żonie z tym właśnie ciemnym mnie typem, który swoje, jakby apogeum negatywnego obrazu nie uzyskał w Ewangelii Janowej 3 mecze jak katolicy mówią, iż Ewangelii Świętego Jana w tle tych z państwa, których interesuje na jej bardziej wnikliwie zbadał tę jak te teksty są zrobione nie Gian Dominik taras Sun, kto zabił Jezusa korzenie antysemityzmu w ewangeliach ewangelicznych relacjach o śmierci Jezusa już same tytuły, a zwłaszcza od tytułu właśnie wbrew jej wyłącznym nie mieli przesłań z góry metę zawsze chcę niezałatwione sprawy, które wychodzą w trakcie, więc w każdym razie ten Grossa on rzeczywiście myślę bardzo dobrze to przedstawił ja uważam jego jego rekonstrukcje nie za przekonującą i tak kontekstu realizacja jest niezwykle ważne trafna, więc wspomniałem o Ewangelii Janowej, więc jadalny i tutaj to jest bardzo ciekawe dla tych z państwa, którzy może sięgnięcie do Ewangelii po naszym spotkaniu zobaczycie, że dla takiej nie uprzedzony lektury pierwszej może takiej ciągłej człowiek ma wrażenie, jakby byli niedobrzy Żydzi, którzy atakują dobrego Jezusa i paru wiernych mu uczniów i mieści się nie zna dobrze kontekstu to tak Czeczen zastanawiać kim tym terminie ZUS jego uczniowie byli tak, czyli nie ma wre jony, jakby tak dla takich dychotomii jak pracuje na takich kolorach czarnobiałych już z tego się wyłania ten obraz, że właśnie ten Angeli czy Jezus z razem ze swoją gromadką wiernych uczniów jest ciągle nagabywany prześladowany przez tych niedobrych Żydów, którzy ciągle mają mu za złe stracone mówi i ta dychotomia czyta to zderzenie tych 2 światów oczywiście i to we wszystkich 4 ewangeliach dochodzi do głosu właśnie w opisach męki i tam te wszystkie sceny opluwania to co znamy z tej religijności ludowej, którą n p . Alina cała bardzo dobrze zrekonstruowała czy w ogóle znanej z Polski i w ogóle z krajów katolickich przedstawienia męki Pańskiej no one jakby ten moment wygrywają najmocniej tak może tak w takich programach, które są na szczęście już robione przez chrześcijan Żydów i razem opowiadał taki 1 właśnie rabin, który się tym zajmuje mówi Jerzy opowiada o anegdoty, że i koledzy budżet się spotyka, bo i iluś tam w latach 1 przeszedł na chrześcijaństwo na jej ten go serdecznie witam mówi o jak z Żydami wymienienie zadań tak albo druga taka podobna zieleń, czyli problem właśnie konwertytów tak z judaizmu, którzy przeszli na chrześcijaństwo jest bardzo ważny ciągle ten moty w, że często właśnie konwertyci pisali najbardziej ostre teksty o swojej byłej wspólnocie albo moty w w ciągle ponawiane jego rokrocznie anty semickich zachowań, zwłaszcza wielki piątek właśnie koledzy bardzo dobrze chłopcy chrześcijanie zniżyć się spotykają na jej chrześcijanin zaczyna wielki piątek widzi tego kolegę w umowie lub usług i jak się co ty chcesz ode mnie przecież przyjaźnimy mówi no tak, ale zabił Chrystusa, by do słuchania, że to 2000 lat temu na jedno tak, ale jak to dopiero teraz w kościele słyszalne tak tak, że taka, a ten -li et in takie właśnie przedstawianie w tym jest tak naprawdę nam się wydaje te przedstawiania histeryczne to jest coś nowego nabrzeża liturgia chrześcijańska 2 tysięcy lat to jest nic innego jak przedstawianie w świetle tekstu właśnie tak skonstruowanych obrazu druk drugiego dna, więc nakreśla ten obraz, żebyśmy tutaj jasna mieli sprawę, że rodzące się chrześcijaństwo i judaizm rabiniczny to są 2 wspólnoty, które wspólnie wzrasta i tak i często narracji czy też polityce historycznej chrześcijańskiej jest także my chrześcijanie myśmy byli prześladowani przez pierwsze wieki prawda mniej natomiast w pamięci chrześcijańskiej jest fakt, że prześladowania i o wiele jest, by mocniej to byli Żydzi prawda rok siedemdziesiąty zniszczenie świątyni i na straszliwa rzeź Żydów Jerozolimskich 11003005. roku o powstaniu Bar-Kochby to są wszystko powstania przeciwko Rzymianom, które podejmowali Żydzi i oni byli prześladowani, ale to jak z naszej chrześcijańskiej pamięci się w ogóle mnie w ogóle nie jak wymienienie ich nie ma tego w naszej pamięci i to jest bardzo ważne, bo sądzę, że to ta pamięć o tym, nam uzmysławia, że mamy do czynienia z pewną konstrukcją wspólnoty wyobrażonej można zastosować to co ten Benedykt Anderson mówił o narodach obrażonych dziewiętnastym wieku dokładnie ten sam mechanizm my mamy do czynienia z 0102. trzecim wieku jeśli chodzi o stosunek chrześcijaństwa i Żydów, czyli tutaj konstruujemy sobie tych tych niedobrych Żydów, którzy zabili naszego naszego Mesjasza no i teraz przechodzę do tej Ewangelii Judasza, której wspomniałem bo jakby to, o czym powiedziałem i historia chrześcijaństwa przez 2000 lat to jest jakby utrzymywanie tego status quo tak nie było tak naprawdę między chrześcijaństwem judaizmem żadnego dialogu to jest fakt, o którym trzeba głośno mówić nie dziwi się, że dzisiaj n p . tak trudno nam zrozumieć się wzajemnie tak często wychodzą przeróżne jakich okazjach nie liczy bardziej Fonu fortunnych napięcia między wizją przeszłości tej najnowszej, czyli starej właśnie tej sprzed 2 tysięcy lat, ale po prostu te 2 wspólnoty religijne 33 kulturowe istniały obok siebie, ale po od Soboru Watykańskiego drugiego to, aby taki skok pewien wydawało się że, że dialog jest możliwe, że w kościół katolicki ogłosił ważną deklarację Nostra jej taty, który powiedział że pan Bóg obietnic, jakie przyrzekł Żydom nigdy nie odwołał i t d . i t d. dalej wiemy, jaki jest stosunek między dokumentami zgłaszanymi w Watykanie, a praktyką codzienną wspólna katolickich czy innych, tak więc powiedzmy sobie kilka słów o tym, że to oczywiście proponuję to na razie zawiesili Otóż moim zdaniem pewien impas w porozumieniu tych 2 wspólnot wynika właśnie z bardzo różnej wizji i pamięci historycznej teraz próbujemy zobaczyć jak Ewangelia Judasza wpłynęła i czy wpłynęła ona na pewno zmiany tych, gdzie to jest państwo czy to Ewangelia da się na jak też czytałem, ale nie uczy, że pan ze mną zgodzi to bardzo trudny tekst i tacy człowiek nie wiesz ja to parę razy nawet czytałem, bo tamci tak przygotować do naszego spotkania, ale może powiedzieć, że im więcej czytałem tym mniej zrozumiałe i to nie mówię tego, żeby zyskać dla państwa życzliwość, że taki skromny jestem tylko jest po prostu bardzo trudny tekst w sensie takim, że mini jak nowy testament właśnie, o czym bo powiedziałem wymaga takich narzędzi krytyki literackiej rozumienia kontekstu i t d . to z Ewangelią Judasza, gdy stopień trudności jest naprawdę jeszcze większe dlaczego, bo to jest tekst trzeciego wieku i oczywiście dużo wiemy o trzecim wieku wiemy o tym, że pojawiały się wtedy już nazywany jak herezje, czyli różne interpretacje bardzo w stosunku do ortodoksji no imamy właśnie ojców kościoła, którzy wylądowali trajektoria ortodoksji i mamy te strzępy tych heretyckich pisemek, które przeważnie nie dotrwały do naszych czasów no bo były tępione mamy natomiast zapisy właśnie pismak polemiczny, ale czasem i tak było właśnie na chama, a jej w latach chyba pięćdziesiąte, gdzie duża jedno stycznia ich tekstów odkryto no właśnie ten tekst Ewangelii Judasza z 1 z tych tekstów gnostyckich no i teraz to jest właśnie cały cała zabawa z tym oswajanie mi da się tak bo, bo mając w pamięci ten nos straszliwy ciężar właśnie im tych nadużyć związanych z wyobrażeniem Judasz był w wielu badaczy i myślało, że oto mamy wspaniały tekst, który może zmienić radykalnie obraz Judasza jako zdrajcy, który za marne grosze srebrniki zdradził swego mistrza dziennie za takiego właśnie oni wiernego ucznia krótko mówiąc Otóż tutaj dla niektórych to były właśnie ten największy boom, że tak powiem publicystyczna edytorsko interpretacyjny mamy Judasza, który jest najmądrzejszy z uczniem tak on był jedyny, który zrozumiał, że Jezus inaczej nie zbawi świata jak tylko przez swoją śmierć i jej naiwna jest w stanie pójść, a on po prostu umożliwiły realizację tego planu tak no i to jest wspaniała interpretacja prawda na coś bardziej cudownego i być może od tego czasu by się zaczęły zupełnie nowe właśnie reinterpretacja historii w świetle tej Ewangelii Judasza niestety pojawili się tacy różni więzi piłeczki kręci piór tacy jak nazwać dzisiaj decyzję o VAT od klepania klawiatury może ułatwić życie, aby było bardziej powiedzieć, którzy znaleźli dziury w całym tak znaczy eksperci właśnie prognozy się okazało i to jest oczywiście taka robota trochę w la Sherlock Holmes, a także tam Włosek ktoś mi tam sugeruję, a kanclerz nie do palarni za nim i t d. tak dalej, więc ja rzeczywiście dziwne polecam państwu takie śledztwo na własny rachunek bo, bo tutaj mamy do czynienia właśnie z taką interpretacją do poszczególnych słów wkładajmy tak to z nami od Sokratesa zdejmowania, której Sokratesa i zawsze mówił, czego unikać nigdy nie mów co robić wprawdzie, ale mówi to teraz dobrze robić tak wydajne i tam się pojawia przy Judasza to słowo i niektórzy to przetłumaczyć jako duch także był właśnie kończyli naukę duch Święty dobry ani go popychać do różnych działań no ale właśnie ci znawcy epoki powiedzieli nam nie w tamtym trzecim wieku to już Tender daje manto był demon po prostu te już jest jak HBO to nie jest taki aniołek tylko to jest ten właśnie, który kusi który, który jest non też ma swój interes, żeby ludzi żeby, czyli krótko mówiąc mimo tych początkowych entuzjastycznych interpretacji okazało się, że z tych grup rehabilitacji nowe więcej niż rehabilitację do zrobienia z Znicz Polonia zdrajcy ostatniej ciemnego tej paranoi bohatera pozytywnego no, więc takie Konrada Wallenroda w myśl naszej polskiej tradycji znamy te ich praw DCT się poświęcają na przyjmują na siebie właśnie wszystkie zniewagi i o to żeby, żeby jedno z prawa na końcu wygrała ona jest właśnie taki tekst April de konik ta jest pani z rajcy uniwersytety z Teksasu, która napisała taki bardzo orzeźwiające teksty, o ile w Timesie potem książkę napisała właśnie go po trzynastym, a po stole i te wszystkie rewelacje po prostu na to przebiła te balony poprawisz krótko mówiąc jest bardzo dużo książek, ale nie będę państwa tym w tym za zadęcia, ale jest to bardzo ciekawy także, że czasem i tutaj sądzę, że to jest inny ważna rzecz żeby, żeby wiedzieć, żeby czytać, żeby sobie wyrabiać własne zdanie, bo to co mamy w głowie to wpływa na to jak my postrzegamy rzeczywistość w Zatorze wiemy, że chrześcijaństwo w swojej zdecydowanej większości z pewnym utworem konstruktem kulturowym taki wtedy już wiemy, że no nie popełniamy żadnego żadnej zbrodni, jeżeli mamy wątpliwości co do takiej czy innej takiego czy innego sformułowania dna, jeżeli mamy swoje wątpliwości to trzeba je najlepiej artykułować nowy razem w towarzystwie innej n p . jeśli tutaj chodzi, bo ciągle mówimy o Żydach Judasz jako niemalże uosobienie judaizmu żydostwa no, żeby powiedzieć naszym braciom siostrom Żyda no Słuchajcie padliśmy ofiarą pewnej konstrukcji tak musimy tam wspólnie z rekonstruować jeśli ktoś szyje cena to jest tłumaczenie tej Ewangelii Judasza bardzo dobre na język Polski i tutaj nie myślę, że jest nieodżałowanej pamięci to przy okazji kilka słów o nim powiem, bo to jest naprawdę wybitny znawca kultury dynastii Saskiej ksiądz Wincenty Myszor on w zeszłym roku zmarł przedwcześnie na nas na raka my i on właśnie zdążył jeszcze przetłumaczyć tego tego też będę jej Judasza, ale w ogóle był najlepszym znawcą tej epoki ja trochę myślałem, że znajdę jakieś jego tłumaczenie jego brat żyje też z księdzem, ale zajmuje się dwudziestym wiekiem w Nysie go pytam czy czasem coś nie zachowało się w papierach brata jakieś komentarze mówi do bandy archiwum mamy całe fundacje, które będzie się z opublikowaniem jego spuścizny zajmowała ona, ale w tej chwili to wszystko cała co mogę powiedzieć, więc zachęcił mnie, żeby studentów posyłać do Katowic, bo to w Katowicach wszystko widzieli tam można własne zdanie sobie z siebie wiele wyrabiać no dobrze teraz książka, którą wszyscy znamy albo poznany w, więc to jest to błędy i pretekst do tego jak rozmawiam z panią prof. Fikus, żeby o tym, o tym porozmawiać to jest w podtytule ma biografia kulturowe i to jest rzeczywiście znowu Stanford nie jest biblista, więc imieniem i liści możemy w czytać takiej książki i niekoniecznie od razu mamy musimy mieć poczucie bezradności, bo on zrobił bardzo dobrą robotę i myślę, że można ją traktować też jako jako pewien niepokój pewną podpowiedź metody tak, bo książka 1 Ano tak jak z ludźmi prawda przyjaźń z 1 pociąga przyjaźń z drugimi w ogóle się także książki lubią Towarzystwo Indiami tezie, że ta książka jest taka właśnie z dobrego Towarzystwa i od takiej 2 przyjaciołach i jej autora chcę powiedzieć 1 rejs Heine Markowi on jest znany z innych tłumaczeń nie jest jego książek o Pawle o inne w 1 o Jezusie, ale ta akurat Judasza niestety nie jest przetłumaczona tytuł i Judasz i skali jota limity żydowskiego zła i to jest książka, z której on pełnymi garściami czerpie, bo ten smakowity, bo brytyjscy brytyjski historyk, który naprawdę całe życie siedział w archiwach jego publikacje są nasycone dokumentami on dużo pisało właśnie o średniowieczu o tym, wyobrażenie Żyda jako diabła Jacobsa jako to są naprawdę rzeczy odrażające, ale sądzę, że trzeba je znać po prostu dlatego, że to jest nasza pamięć kulturowa tak i Jakowi być może ten ma kopię będzie przetłumaczony i zobaczymy, że i on właśnie w tym, zwłaszcza w tej książce, bo inne to są mniej więcej takie mieszczą się w tych studiach, które znamy, ale tutaj on pokazuje, że postać Judasza jest uosobieniem chrześcijańskiego antysemityzmu to jest to jest jakby to powiedzieć wiecie państwo no wszyscy zawsze są ludzie źli dało się tak różnica jest to chyba Hitchens powiedział, że różnica jest taka, że ludzie religijni robią rzeczy złe w imię religii uczyli się wydaje, że robią rzeczy dobre i to jest właśnie ten cel tak tajemnica zła jeśli można się nad tym zastanawiać tak że, że jest coś takiego, że człowiek, który przeszedł resocjalizację dzisiaj bardzo chętnie dyskutujemy o o terrorystach islandzkich tak wszyscy niezależnie od tego co mi się zdarza niezależnie od tego na jaki temat jest spotkanie to przeważnie ktoś się zainteresowanie bardzo, jakim zagrożeniem dla nas jest islam liczyła sobie z tego zdaje sprawę na agencja zawsze odpowiadam, że dzięki naszej władzy nie mamy tego zagrożenia i w ogóle czuje się bezpieczniej szczęśliwi i zwykle kończy dyskusje, ale no i dlatego zachęcam do refleksji nad naszą historią chrześcijaństwa tak mamy bogatą 7 biegów bogatszym od islamu i naprawdę zmienną i tutaj postać Judasza jest dobrym takim my mamy inny pryzmat tym, którym warto się się przyglądać drugą książką, z której on też korzystam to jest literaturoznawczyni Suzanne Guba Judasz biografia, gdy PiS nowa książka, ale też nie przetłumaczono na myśli, że to, że pewne książki nie są tłumaczone teksty wścieka, że w krajach katolickich, jakim jest Polska i jesteśmy dumni bardzo z tego jest bal jak krople mierzę wydawcy oszczędzają polskiemu wydawcy i szokujących lektur mam wrażenie wyczerpać temat czytać po angielsku albo jakichś innych językach, więc tak to jest bardzo ciekawe bonusy niema tych książek nadal nie mamy problemu natomiast tutaj trochę mniej, bo jeśli państwo pozwolicie po fantazjuje na te w tych ostatnich 10 minutach Otóż mniejsze wyda je, że tutaj wspólnie niema mądrzejsze go, o który przeczyta parę książek więcej na ten temat i państwa, które macie swoje przemyślenia i goryczy się ze mną zgodzić albo nie, ale tak sobie myślę, że tak naprawdę każdy z nas mógłby taką biografię da się na 500 siadamy z Berto jemy naszych biblioteczka mamy dostępny internet w wpisujemy hasło Judasz i skali jota i nam wylatuje cały cały szereg i pytanie jest jak my i tego, że tę książkę napisze tak wtedy byle byśmy się mogli zastanowić, porównując nasze 3 artykuły czy książki czy zatem takie seminaria byśmy mogli sobie sprawić Otóż nie siebie i wierzę, że te książki, które legły w stały się pretekstem do naszego spotkania dzisiaj są jakimś wielkim wyjątkiem od dominującej i literatury dlaczego, bo one próbują się zmierzyć z tym, że z faktami z historią przedstawić w miarę obiektywnie i przywołują różne racje Zaj w sieci najpier w czytelniku wyrób sobie zdanie natomiast w większości ja nie chcę robić nikomu z Polski aktywnych publicystów katolickich prawicowych reklamy, więc żadne nazwiska nie padnie, ale naprawdę dużo książek nasi domorośli Nadwiślan w 2 i ZAK dzieci piszą i tam się nic nie zmienia w ogóle nie ma potrzeby jakich krytyki tekstu nie ma potrzeby jakich rewizję ustalonej w wyobrażeń wręcz przeciwnie ktokolwiek próbuje zrekonstruować tekst nowego testamentu to jest po prostu post modernistów niebezpiecznym i trzeba przed nim ostrzegać nie tylko dzieci, ale w ogóle katolików dobrych tak i tutaj moja moja konkluzja jest taka pisanie na temat religii pisanie na temat Judasza pisanie w ogóle na tematy jakichś osób z przeszłości to jest pisanie o własnych lękach ja piszę o tym co mi głęboko leży na sercu co napawa mnie lękiem obawą i często konstruuje bardzo spójny opisy, które robią wrażenie naprawdę obiektywnej tylko raczej UP popatrzył popatrzył na indeksy jej się okazuje, że dany autor, którego nie wymienię starannie omija już o literaturę krytyczną gdziekolwiek się jakaś bzdura, bo jak i która potwierdza autentyczności nikczemność Judasza Alba autentyczność różnych zbrodni dokonanej właśnie przez Żydów to jest od razu nagłaśniane no przecież jak mogło być inaczej no przecież oni w ogóle nie byli zdolni do przejęcia tego tego przesłania z pełnego obietnic zbawczy i t d . i to jest jak sądzę, że jesteśmy w takim momencie głębokiej polaryzacji tak i my i media właśnie jesteśmy na mamy tutaj kamery mikrofony, czyli mamy w Sydney w środku mediów bardzo to potęguje to znaczy my, że państwo cie tutaj przyszliście dzisiaj na to to jest ważny był tak, ale w tym samym czasie możemy naprawdę setki innych miejsc wybrać dziś utwierdzi my w naszej głęboko zakorzenionych przekonań ja ostatnio byłem na targach książki katolickiej i naprawdę to jest bardzo pouczające doświadczenie ja swego czasu dzięki temu, że już trochę żyje byłem u początków tych targów i pamiętałem jak i jakie książki były wtedy wystawiane na jakie są po 20 kilku lat po prostu Polski katolicyzm wyraźnie dryfuje w kierunku takiego samozadowolenia, że my jesteśmy wyspą, która ocali cywilizację życia cywilizacje katolicką i my na szczęście dzięki naszej mądrości, bo nie tylko rządu, ale i kościoła nie wystawiamy się na zimne wiatry, które osłabiają wywiady, które powodują głęboką sekularyzacji odchodzenie od kościoła, czyli grosze, ale mi wierzyć to nie jest taka nachalna aktualizacja nie tylko pokazuje, że pryzmat, przez które poznajemy np. postać Judasza jest taki pryzmat tym, który pozwala nam dużo się o sobie dowiedzieć i inna przykład, który prawdopodobnie większość państwa z maja znam bardzo dobrze to jest rzecz sprzed kilkunastu lat mianowicie filmy Mela Gibsona pasja prawda nie wiem czy wszyscy państwo widzieliście, ale była to był to filmy, do którego o wszyscy biskupi krytycy i księża zachęcali, żeby oglądać i mnisze wydaje, że właśnie w pasji zresztą w ogóle są też książki na temat w ogóle przedstawień filmowych postaci Judasza jeśli państwo pamiętacie no ten Judasz przedstawiony tam jest naprawdę ohydny jest po prostu budzący trwogę, a niektórzy mówią, że to jest wręcz pornografia taka nie Sak Rob pornografia tak postój jest lubowanie się w jakiejś w jakim się z sadystycznym znęcaniem się nad nad postacią Jezusa i t d . Nate przez kontrast niż derby dla mnie Mel Gibson, który jest skądinąd świetnym reżyserem tak bardzo dobre rzeczy robi, ale tutaj ten film potwierdza to moją tezę, że każdy posługuje się takimi środkami wyrazu, jakie bożemu dała tak i no i konstruuje pewne produkty artystyczne nie liczy bardziej udanych, które są projekcją jego głębokich potrzeb czy lęku i jej tak mi się wydaje, że właśnie oswajanie jest Judasza w moim odczuciu polegałoby na możliwości rozmawiania o o własnych klęka o tej no właśnie o tym co my robimy z własną przeszłością własną religią z własnymi przekonaniami
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KAWIARNIA NAUKOWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!