REKLAMA

Deglomeracja: dużo obietnic, mało konkretów

Światopodgląd
Data emisji:
2019-01-22 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
23:45 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Światopodgląd, Agnieszka Lichnerowicz, bardzo serdecznie zapraszam państwa na Światopdogląd i z wielką przyjemnością przedstawię gościa. Udało nam się po wielu dniach zapraszania pana profesora, bardzo zajętego, tutaj do studia dla państwa nam zaprosić, prof. Przemysława Cieszyńskiego z Instytutu geografii i przestrzennego zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, dzień dobry panie profesorze, dzień dobry. Specjalista od deglomeracji, a o deglomeracji będziemy teraz rozmawiać, bo wydaje się, że to może być nie wiem czy pierwszoplanowy, ale jeden z ważniejszych tematów nadchodzącej kampanii wyborczej. Nie wiem czy pan też tak czuje? Rozwiń »
Myślę, że to bardzo ważny temat, ale ważnym nie zawsze znaczy w nocnych tak powiem, a w tej chwili jest także popierają to w zasadzie wszystkie partie, a kilka takich partii jako partia złożona z Jarosławem Gowinem czy w ten projekt, który szykuje Robert Biedroń w mniej czy ma też wspominali przedstawiciele prawa sprawiedliwości przecież już w 2015 o tym, już to podnoszą to hasło niektórzy czynią je 1 z głównych, czyli te aglomeracje, czyli wzmocnienie mniejszych miast wzmocnienie prowincji w ich zasadzie macie miałoby to panie profesorze polegać to znaczy co dziś wydaje się pierwszym do zrobienia w realnym do zrobienia w tym chyba zaczęło takich kół po głównych doraźnych uwarunkowań, które stoją za tym, żeby do gromady aglomeracje czy dekoncentracji różnego rodzaju działalności w tym lokalizacji instytucji różnego rodzaju rzeczy prowadzić chodzi o to, że nasz kraj się bardzo szybko rozwija, ale na rozwój nie jest równomierne i to co dzieje się w ostatnich latach dekadach tych sprzecznych z przede wszystkim rozwój największych aglomeracji tzw. wielkiej piątki z Warszawa Trójmiasto Poznań Kraków Wrocław i robisz coś dzieje wszędzie na świecie i wielką falą niebywale dokumenty logo ŁKS Łódź to druga część wypowiedzi nie każdy kraj ma taki system miast system start jak Polska i to co powiem będzie jeszcze ważniejsze chyba tego, że na rozwój cywilizacyjny kraju mianowicie, że mamy ukryty potencjał w tym, że nasz system osadniczy jest docent też co to znaczy to znaczy, że mamy ośrodki miejskie w różnej wielkości mniej więcej równomiernie od siebie oddalone od wielkości tej trasy A2 mniej więcej równomiernie rozmieszczone w skali całego kraju i teraz taką samą sytuację mają np. Niemcy mają Włochy mocniejszy stąd kilka innych krajów i równowagę co dzieje się w Niemczech w Niemczech wszystkie najważniejsze instytucje publiczne są rozmieszczone w miarę równomiernie przyczyn tego kraju nie wszystko skupia się w drewnie na pozór mają też Federacyjny ustrój, jakby bardziej zdecentralizowany ustrój polityczny też pomieszkać być może trzeba posługiwać zasygnalizować być może nie wiem, że może natomiast do końca chodzi chodzi o to, że mamy tylko to potencjał i miasta, które mają w swoich swój potencjał ludnościowy ekonomiczne różne inne, ale to, że są miastami to już są też struktura nie pracuje na rozwój i prace na rozwój, bo nie ma tej masy początkowej nie ma tej masy pociągu zjeżdżają już niema pracy nie ma, ale to się z 2 teraz będziemy chodzi o to, że nie ma instytucji nie ma dużych przedsiębiorstw, które przyciągały generowały ten zalążek początek jak mówi pani obligacjach młodzi ludzie wierzę, dlatego że tam nie widzą swoich szans, bo tam nie ma atrakcyjnych miejsc pracy, który SNG, które są w miejscach publicznych Najwyższego rzędu dziesiątek centralnych ministerstwa jak najważniejsze instytucje państwowe, a także największe spółki Gdańsk postawę po dlatego ludzie wyjeżdżają na swoich miejscowości także z miast do Warszawy albo ubliżenia rozleje wódkę albo chemicy od tych miast zostały wielkiej piątki i teraz wreszcie to długo moglibyśmy mówić też umierających miasto od miasta, które w perspektywie najbliższych mogą stracić do 13 mieszkańców nawet załóżmy, że przekonaliśmy ALS słuchaczy, że to jest bardzo potrzebne to pytanie, jaki jest rozwiązanie czczono przyniesie korzyści będą też kontekście tego, że na szkodę Jarosław Gowin miał przedstawić konkretny projekt, ale na razie nie przedstawił ich poza takimi słusznymi hasłami polityków, że trzeba to dobre ma rację zrobić to jak słyszę konkretów to znaczy co miało być składa się na to by aglomeracja koniec tego na razie to jest trochę starsze bądź też nie tylko trzęsienie w jakiś tam instytucji to jest ważna część, a tylko część większego systemu Isuzu degeneracja to także mówimy o dostosowaniu obecnego w przyszłość swego czy do obecnego podziału terytorialnego z tym Goss starego systemu od tej naszej sieci osadniczej, jaka jest, jaka jest scenariusz jest pytanie czy województwa są za rzeczy są małe są potrzebne powiaty, jaki ten system zaliczyłbym Anglicy są luźno ze sobą należą Przemyśl czy tak tak znani Niemcy krążą po jakimś mega projekcja nie tylko o tym, że kilka urzędów zwalniać niż konieczność ręcznego przenoszenia urzędów to jest taka wisienka na torcie najbardziej taka powiedzmy, że syn chwytające tak powiem w różny w różnych wypowiedziach publicznych i ona jest atrakcyjna z punktu widzenia medialnego też, że przenosimy instytucji, a jest tylko część tylko część całego całego procesu degeneracja też szersze ujęcia w lesie leżą tony w grze, a jeżeli skończy nie ma pomysłu przeniesienia kilku urzędów to będzie za mało, aby to za mało na nie znoszą znalazły się takie pomysły, że przeniesiemy się jakiś urząd miasta po docenta 501, choć to nie wchodzić chodzi o to, żeby tak zaprojektować nasz system ZR teraz legislacyjne przemysłowy usługowy różnych lekarzy oskarża względem rywal był dostosowany do tych naturalnych ciąża do tego rozmieszczenia miast przestrzeni do ich wielkości do ich funkcji do ich potencjalnych funkcji do relacji między nimi oraz kwestia systemu transportowego jest kwestia wielu różnych rzeczy ważne nasi krytycy tego pomysłu jednak o tyle wyśmiewają pomysły od tak przenoszenia urzędów, że zwracają uwagę na to nożem w dużych cięć wykwalifikowanej kadry nie przeniesie się od tak dzisiaj jutro w Warszawie z rodziną gdzieś dołącz nowego Sącza zwracają nie o to chodzi o to chodzi o to chodzi, żeby się część kadry warszawskiej przeniosła do nowego Sącza chodzi o to by te osoby, które mieszkają w nowym Sączu w okolicach tamy zostały, a nie wyjechał do Warszawy i co i jak by powstał jednak ten urząd, który był planowany w ds. małej średniej przedsiębiorczości bodaj w nowym Sączu to totalną samby, bo od razu od Rzymu i o to chodzi, o ile ich od razu mnie natomiast to jest 1 z elementów, ale ileż ludzi już ileś osób nie wyjechało z tego nowego Sącza Belg został nagle zjechała do tego urzędu Nowy Sącz to grunt koło drogi dla dużej części polskiej miedzi jednak niedosyt oczywiście razem tworzyli go tak samo do Warszawy jest problem z Widzewem żegnał się z Przemyśla nie to doc. miasta, choć mamy czas, gdzie jest komika specjalistę mamy czasy jest internet to i nie wszystko trzeba załatwiać osobiście nie trzeba samochodem jeździć pociągami pozytywnie na brzeg ciało zmierza w infrastrukturę electrum właśnie z całą urzędową elektroniczną, a jeszcze transport publiczny, czyli jednak skomunikować te miasta, a dopiero potem zająć, jeżeli chodzi mi się, że w nocy z internetem na szczęście mamy jest to wszystko ostatnio słyszy się ludziom mówiła w Blankensee Stefan Michnik problemu właściciel sieci transportowych ITS system transportowy zasadniczego i tu też mamy wiele takich powierzchni na wzór z rzeczy mieszczą się tuż po co się stało w ostatnich 2 dekad także, że ten system transportowy nie dostosowywać trykoty tego systemu miast autentycznego deblista rynek optymalnie dobrana decydował unijni liderzy Dawid wysokiego w wysokich parametrów technicznych funkcjonalnych nie łączą naszego systemu z miast takie bramki zrobiłem czy na Zachodzie takie pewne standardy, że miasto też wielkości są połączone ze sobą siecią dróg wysokiego rzędu kilku wysokich parametrach tych rowów, ale czy autostradami drogami ekspresowymi miast dobrze 100  000 mieszkańców lubię takich obliczeń jak kiedyś ile par miast jest w Polsce połączony z obu miast miast można dojechać takim dodali chcą, by wyszło, że to było około 20000608. roku był początek takiego tego od nas największego boomu inwestycyjnego w transporcie wyszło mi 308 lat 20 kilku 30 % włodarz gminy o nazwie bene symulacji są modele plansze co było, gdybyśmy w tym samym tempie wtedy lobbował za szybkie tempo chłodno chcieli zapewnić pełną spójność 10 wyszło mi, żebym 40 kilku miast ta pełna spójna sieć będzie w roku 2300, którym się będzie szybkie tempo utrzyma na tym, że nie będziemy, a jeśli będzie tempo tak jak było to godzi się tego to będzie rok 2130, a także nie ma priorytetów jeśli chodzi o wiązanie miast różnej wielkości w Polsce baszty tym większe, zwłaszcza wspólne przejście z obyśmy takie przykłady innych jest droga z Warszawy do do Trójmiasta willi, w którym jeździmy obecnie jeżdżą przez Łódź mamy, a 1 i mamy A 2 jeździmy przez Łódź 5 rano arteria ma być coś możemy walczyć, ale załóżmy, że samochody tak worków główna część ruchów poddasze dot niestety z Senegalem okazje, dlaczego w planach jest umowa dobre połączenia kolejowe z Rosją oraz wiersze druga praca wre za chlebem ludzie z 7, czyli powrotu tej starej trasie drogi nr 7 krajowych zamienić Olsztyna jest tak źle, ale ta i prasy, ale też najkrótsza trasa tej Mącznej więcej środków tych tych największych wzdłuż Wisły ja się buduje w ostatniej kolejności musisz tego trzeba zacząć lada jest takich takich luźnych różnych mankamentów polityki transportowej mamy bardzo wiele, że główna baza nie jest Warszawie, że można do zawodu muzyk, ale tak wracając do naszych naszych właśnie w nasze panie profesorze po informacjach prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu geografii przestrzennego zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk w jest państwa gościem boję co to są w głowie pytanie, że w PRL, by rozumiem diagnozę, że to jest duża, bo tracimy potencjał tej struktury, którą mamy do niej oprócz tego ludzi zmuszamy do przenoszenia się tylko pytanie, jaka jest alternatywa liczy ona nie jest łączony z góry wykonalne biorąc pod uwagę to jak w jakiej kraj jest jako funkcjonuje tak dalej, ale to po informacjach DPA pisze Agnieszka Lichnerowicz 3 państwa gościem cały czas jestem prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu geografii przestrzennego zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk rozmawiamy o do aglomeracji pomyśle, który podchwycili politycy jedni AM Super entuzjastycznie inni entuzjastycznie faktem jest, że wydaje się, że będzie to hasło tej kampanii, a ja cały czas mam poczucie, że poza tym, że politycy właśnie odmieniają potrzeba do aglomeracji na prawo i lewo w tym za bardzo widzę konkretne propozycje, aby iść mapy drogowe w zasadzie na czym miałoby to polegać co więcej jedyne co słychać to są pomysły przenoszenia urzędów do różnego rodzaju miast, a nie zwraca uwagę kuratorium bardzo ciekawe teksty Patryka Słowika sprzed kilku dni w Dzienniku Gazecie prawnej na razie to mamy co najwyżej centralizację, bo ani rzecznik małych średnich przedsiębiorstw nie został ostatecznie powołany do życia poza Warszawą jak to było planowane, a co więcej agencja on się z 2 kosmiczna tak Polska agencja kosmiczna została powołana do życia w Gdańsku, ale ostatecznie zostanie przeniesiona do Warszawy, bo takie wynikało z kontroli Najwyższej Izby Kontroli 65 % wszystkich etatów i tak przypadało na Warszawa w dużej części pozostałe w osoby, które pracowały w Gdańsku ludzie, gdzie były w delegacji, a więc krytycy mówią nie wyobrażają sobie jak miałoby wyglądać w przeniesienie takich urzędów w wezwaniu profesorze zdrowo się czas do wzrostu Leszczyńskiego, jakby to miało wyglądać taka aglomeracja tym przykład pani podała Gdańska jest bardzo poziom tak charakterystyczne i wartego umówić dostały się, dlaczego tuż przy gdzieś przenieśli czy sen z aglomeracji będzie wtedy wtedy się uda, kiedy będzie miał odpowiednią masę początkową tak i przeniesienie 1 urzędu nawet bardzo ważnego do innego miasta no Name satysfakcji nam korzyści z dużych nie przyniesie urzędnicy, dlatego że przynieśli ze sobą z Gdańska Sopotu do Warszawy lub te rady Warszawy dawny, dlatego że w Warszawie pozostała reszta cała reszta daje ważne ważniejsze ważniejszych urzędów taki jak, zwłaszcza ministerstwa nie dlatego trzeba zacząć to jest Sejm Senat tego pomysłu do tego mięśnie muszą przynosić, ale do ministerstwa zwrócił uwagę, że problem polega na tym, że myślimy od aglomeracji producenci regulacji w sposób może zbyt mało ważne, gdyby jednak wydłużone są ale gdyby 3 udało się przenieść kilka ministerst w ministerstwa minister Hall profesorze dokładnie tak dokładnie tak mówi do dużych ilościach ministerst w, ale minister ma w sejmie muszą gdzieś blisko o tych wymogów muszą być i w ten sposób wszystko musi być zimno no i wtedy mamy centralizacja bardzo wysokim poziomie na tle, która sprzyja prezesem ZAK z całego kraju trzeba przełamać to myślę, że w życiu ważne, gdybyśmy przez ministerstwo sprzedaż whisky i do Białegostoku piękne Podlasie czysto 3 parki narodowe 4 parki narodowe co zastanie lokalizacji Ministerstwo Gospodarki Górny Śląsk w nasze tej pierwszej czynności się nam nad morze morze może nam kojarzyć w zespole ministerstwa kultury i t d. to chodzi o to że, gdybyśmy te główne instytucje państwowe różnych miejscach łatwiej byłoby innym urzędom tam się zakorzenić DOP red nawet mniejszych miastach jeszcze także co innego miasta i polega, że myśmy zbyt odważnie zamilkł zbyt szczątkowe jest to przeniesiemy się słyszy są różne pomysły słyszałem wypowiedź pana prezydenta Andrzeja Dudy, że głosy innych z ZUS bodajże dało rzeźby z zarządu to będę sama piątkowa i to nie załatwi sprawę to jest wciąż zbyt mało, ale wciąż zbyt mało tego co też teksty Słowik cytuje rozmowę z Dominikiem czają o tym, że Węgry też miał się deklarować, że skutecznie wyszło jak zwykle, czyli zrezygnowały Węgry testach 14 albumy należą nie miał na Węgrzech jest Budapeszt cała reszta mówią tak tak fatalny najkrócej można w Polsce mówi mamy bardzo niewyraźny wykorzystany jest skarb Narodowy my dziś system, bo są też te stosy mają Niemcy to co częściowo w dużym stopniu Włochy to co ma Holandia Hołdys pisze we własnym gminy Grunwald, ale nawet system skuteczny i to pomysł ten system on nie pracuje w całości tak jak mógł pracować, a przez to mniejsza konkurencyjność mniejsza tak mniejszy PKB mniejsze, więc wyższe wyższe koszty obsługi działalności Tyler Farrar, bo cała piwnica pogląd, że wszyscy ekonomiści, że większość osób mówi o korzyściach aglomeracji tak, ale bardzo mała Miss obywatelskiego rozwoju warto tutaj bardzo mało ekonomistów mówi o nich korzyściach aglomeracji IDS chodzi o to, że jeśli w 1 miejscu zbyt dużo się z końcem czerwca skoncentrują w tej chwili mamy właściwie to w albo mamy lub zatwierdzili w Polsce to nam da największa jednostka to są wszystko zasysać ci zaś od domu z miast to jest nasz przekonuje, że to dość niezdrowe dla Warszawy Warszawa staje się kimś centrum biurowe instytucjonalnym oczywiście, że dla nas kwestia kosztów umowy paradach odwiedzi na pewno z wizytą w Warszawie tak samo jest, że w jeżdżą nasi nasi słuchacze samochodami autobusami linii wiem, jakie są korki, jakie są za szczeniaki są koszty zewnętrzne związane z tym, że z tym, że mieszkanie w Warszawie, bo tu jest najlepsze miejsce dok dla kariery dla dla zamieszkania dla dla dla płacy tak, a nawet jak bardzo utopijny jest to co pan profesor przedstawia to znaczy ja nie chcę w ogóle wszystko utopią uważam, że auto na przewóz utopia miał potem jest szansa że, ale i pytam w takim kontekście, że mamy taki ustrój polityczny, jaki mamy mamy też kapitalizm i tam i pytanie czy to jest wykonalny, bo po mówią bardzo ambitnym projekcie, który wymagałby konsultacji wymagałby on opracowania byłby projektem ileż dekad musiałby być przekazywany z 1 ekipy rządzącej do drugiej ekipy rządzącej my ja sobie trochę tego nie wyobraża pani redaktor to kto jest tak w roku dziesiątym też nikt nie był świadomy nikt nie podejrzewał, iż każdy bał się tego co będzie jak żeśmy przeszli z tego systemu zdalnie sterowanego z nakazu orzeczonego na system wolnorynkowy jakoś się udało w latach dziewięćdziesiątych niż 69 województw najniższych mówiło się, że to są małe województwa lecz aby dostosować do nowych wyzwań rozwoju Regionalnego do nowych uwarunkowań w jej wyniku, zwłaszcza z tego kapitalizm tak dalej jakoś udało dużo reform był już było w Polsce regiony, które udały się w sensie, że w Metrohouse w jako społeczeństwo także klasa polityczna no trochę za bardzo jesteśmy tam kasy posłem tej tzw. ciepłej wody, w jakich używa się i mamy tu marzenia możesz mieć dla nich wzorami dla mamy tutaj bawić na rozwój jest dobrze jakoś to będzie natomiast nie będzie dobrze, dlatego że gdy Polska się zmaga się już zaczął się zmagać z poglądem populacji i te problemy z nawarstwień, dlatego że miasta tej wielkości właśnie jak 100  000 mieszkańców jak gmach jak Łomża do morza może jest mniejsza jak Włocławek jak Wałbrzych jak wiele innych miast gmin oraz majówka mają pewne nadzieje mają w tym konurbacja Górnośląska to nazwać zagłębiowską to coś co innego od miasta prezenty są tak jestem typowym wszyscy się ośrodek rozwoju zaplecza Mariusza myszki Łomża Biała Podlaska alei pokoju możemy sobie tam duże miasta wymienić te w miarę normalnie stałych dniach miasta wojewódzkie tak, by miasto wojewódzkie i kilka takich 3 największych kilkanaście te miasta mają już luksusów zostały tak zaplanowane na taką zgodność z AfD i za chwilę na względzie dość wzrost będzie spadała będą problemy z utrzymaniem tego wszystkiego, bo koszty rozruchu wzrostem od miasta co jakiś sposób pomstowali nie można tak może będzie miał 5 aglomeracji tzw. wielkiej piątki trochę jeszcze może innych ośrodków takich jest niestety z punktu widzenia do położenia mogą się rozwijać, bo turystyka to też rynek jeszcze nie tak nie można to może tak, bo zastanawiam się skoro przyznam, że na dziś ma małą wiarę w możliwość realizacji form obecnej sytuacji też politycznej, lecz społeczno-politycznej w Polsce wielkiego projektu, który jednak wymagają takiej pracy intelektualnej konsultacyjnej tak nagle czytamy, że partie będą przedstawiała projekt ID aglomeracji na wybory są jesienią ich nie taka jak to się głównym lobbystą złych stosunków operator słuchaczom firmy, zwłaszcza ono też większą ilość osób mają liczne dialogi w rezultacie bardzo ważnego wyśmienicie no to, że jest taki pomysł to jest to miasto rzeczywiście trzeba skorzystać z ZUS z wiedzy umiejętności doświadczenia ekspertów różnych rodzajów dysk SSD mają w sobie artystę w 1 z nas naukowcy dłużnicy zwykle to, o czym napiszę jest dużo ośrodków naukowych, które co ten temat mogą podjąć jest bardzo wiele instytucji naukowych eksperckich pretendenta Nafta mogą wypowiedzieć i na pewno bym zalecał, żeby w tej chwili słyszę, że takich pomysłach na coś trochę za konkretnymi miasta na to co dostanie to dodanie do nich o to chodzi tu nie chodzi o to chodzi choćby wśród znanych żadna kość może skończyć z okablowaniem systemowej reformy nowego systemu rozdzielania gotowym Polski tak to najszerzej określi to jest kwestia samych Belgów damy rady doradców osób w tym, że jakieś urzędy przenosi mnie jest kwestia, gdyż mamy system spółki ze spółki w prywatne mamy podział toalet mamy plany to właśnie one elementem jest wolnorynkowa nareszcie coś, o czym się nie mogliśmy ba bardzo ważne kwestia przepływów finansowych, bo kwestia polityczności jak mówiłem to jest kwestia tych wielkości miasto, że wielkość ich rozmieszczenia na terytorium tego kraju, a efekty każdy może się narazić się kwestia przepływów las między nimi 1 i tym nie zależy od przychodów są przepływy finansowe jest kwestia Wolf po pierwsze, przybyło tych wolnorynkowych był to teraz odda tych przepływów, w których zachodzą we mszy w państwach czymś w państwach innych do ich budżetów gmin samorząd samorządów województ w powiatów i dostęp do zrobienia jest tyle co wiem to trwają pewne prace nad nad taką powiedzmy takimi przekształceniami tego tego systemu opodatkowania przepływów to w tym swoją pracę w jakość dawno już trwają tylko trwają do ich efektów efekt wywierany żaden z mocnymi transportem publicznym mam wrażenie, że Ruscy bardzo dużo mówiło o brakach transportowych w Polsce i nadal nie ma konkretnych pomysłów tutaj systemowego rozwiązania i wsparcia tak, żeby ten transport się rozwijał Stras pójście do sądu sąd, gdy kwestie pierwsza sprawa jest poziom wód z takim krajowym regionalnym dostępne są koleje to są autobusy to jest 100, a druga kwestia, niemniej ważna jest dla kontrastu publicznie chwali, choć teraz tutaj też jest właśnie kolejna sprawa za finanse można też powiedzieć na to, że mamy bardzo silnie rosły bardzo rozdrobnione osadnictwo i turyści coraz bardziej się rozprasza i przyszłe systemy transportowe, które są na tych w setach pobliskich miast, zwłaszcza z BOŚ rozwiązanie wolnorynkowa, owszem, tak zbędny wydolne, by nie można było w zawodach zawody się rozrosła bardzo się, więc wezwaliśmy straż wiemy to i nie ma takich cichych takich sieci autobusowej jakikolwiek inny kto by efektywnie rozwiązała ten będzie opłacalne samochody może zerwać z 500 m autobus już od 2500 m wzwyż skazańców polskich miast na samochód prywatny ktoś się z Holocaustu to niektórzy jednak przekonywali, że może nie za w każdej, ale w OKS jak w każdej sytuacji, ale jest bardzo dużo przykład to na oddzielną rozmowę, gdzie można, by było, by jednak np. 1 mecz o wsparciu jest państwowym, czyli rzeczywiście nie byłoby to w sensie takim jak po byłym wolnorynkowym w pełni efektywne, ale biorąc pod uwagę koszty społeczne czy ekologiczne edukacyjne związane z zatrudnieniem w bok to inwestycja opłacalna jeśli chodzi o koszty społeczne to czeka nas jak mówiłem te populacje i jego Hamas zwolnił ich liczba ludności nie jest aż tak bardzo pomocny jest ważna jest najważniejsza zmiana strukturalna to zdarzenie z osób starszych i te kwestie transportowe tych pań mówi ta kwestia wykluczenia transportowego w uczniach przestrzennego lub z sedesu masz czas pomyśleć co czasem dużych graczy to na pewno się jak tablica z bardzo w Ameryce są bardziej ważne Otóż tak zmierzają do końca panie prof. Limy pan ocenia mruczy coś się, jakbym w taką rozmowę może nieco co pół roku mnie więcej na ten temat się zmieniają bieg uznawał on jest się kostką precyzuje poza ogólnym mówieniem, że trzeba będzie zrobić syn i politykach aktywizujących się przed wyborami, bo tam przecież w tych mniejszych miastach są wyborcy ja myślę tak korzystnej strony to co słyszę z różnych stron medialnych w willi ze strony opozycyjnej strony rządzącej dla innych jest to pewna jest jednak zgoda na bocznym torze pewnych donacja jest w programach no chyba wszystkich ważniejszych partii politycznych prawda to trudna, ale jest jeszcze konkretów dalej czekamy natomiast konkrety są niektóre wasze mówi Labudda z Kongresu z rozumienia sensu pozmienia pana premiera gość, ale są bardzo mnie słyszą nie znalazłyśmy konkretne złotówki było areną euro było takie lekkie wskazanie, że są takie miasta np. Jelenia Góra i by ta zmiana, że może z tymi w głowie to nie o to chodzi, żeby w Villeneuve pokazać, że do kilku miast przynosimy to może wymusić głębsza systemowa reforma dotycząca nie tylko przynoszenia przenoszenia z sieci powiedz tam jakiś instytucji, ale głównie z systemu terytorialna od sesyjnego przepływów finansowych tych budżetowych nawet w 2 zlote wyższa obsługa transportowa wj Eden różne rzeczy bardzo dziękuję prof. Przemysław Śleszyński z Instytutu geografii przestrzennego zagospodarowania polskiego kryminału państwo kościół dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA