REKLAMA

Co to jest „Ekopoetyka”?

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-01-22 21:20
Prowadzący:
Czas trwania:
35:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wieczór Radia TOK FM. Dwudziesta pierwsza 7, wieczór Radia TOK FM, Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie, witamy się razem z Bartłomiejem Pogranicznym, który wydaje ten program i Liwią Prądzyńską, która go realizuje. Będziemy razem do godziny dwudziestej czwartej. Jak zwykle to jest taka żelazna formuła, jaką ja tutaj zawsze wypowiadam: do dwudziestej czwartej, prawda, będziemy na antenie. Wprawdzie wszyscy to wiemy, ale zarazem jakieś takie powtarzanie tych różnych formuł, nawet powiedziałbym cokolwiek rytualne powtarzanie, jakoś osadza, przynajmniej mnie, w tej płynnej nowoczesności, daje jakiś punkt stały, jakiś punkt odniesienia. Jest nam to wszystkim potrzebne, jak sądzę. No, więc jak państwo pozwolą, będę tak co tydzień mówił, że do dwudziestej czwartej będziemy na antenie.  Rozwiń »
No, chyba że nadejdzie taki dzień, kiedy jakieś inne godziny, a też może taki, w którym już w ogóle nie będzie tego wieczoru Radia TOK FM no ale to na razie jest to w każdym razie trwamy na posterunku.

Za moment, by książka na głos jak zazwyczaj po książce ma głos w studiu Julia Fiedorczuk i Zuzanna Warso razem wspólnie występują, choć często dotąd występowały nierozłącznie także w moim programie Zuzanna Warso prawniczka Julia Fiedorczuk pisarka poetka wykładowczyni w Instytucie anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego jako twórczynię współtwórczyni projektu Eco poetyka dzisiaj wystąpią w wieczorze.

No właśnie to, o czym mówimy to państwo sami usłyszą bardzo ciekawa inicjatywa łącząca je ekologii poezje i prawo i różne inne jeszcze obszary aktywności i doświadczenia porozmawiamy o tym, już po książce na głos ma myślę, że koło dwudziestej pierwszej 25 po godzinie dwudziestej drugiej natomiast godzina filozofów studio prof. Zofia Rosińska filozofka z Instytutu filozofii Uniwersytetu Warszawskiego i dr Maciej Myszka psychiatra z uniwersytetu Warszawskiego Uniwersytetu medycznego i porozmawiamy o relacjach powiem to językiem tradycyjnym pomiędzy zbrodnią, a szaleństwem, a teraz mówiąc językiem nowoczesnym pomiędzy agresją, a zaburzeniami psychicznymi 

O tym co to właściwie za zbitka pojęciowa stereotypowa, która często się w dyskursie publicznym pojawia, zwłaszcza w teraz w kontekście tych wydarzeń tragicznych z Gdańska zbitka, w której przemoc idzie w parze z chorobą psychiczną albo z zaburzeniami psychicznymi i że to jest zbitka stereotypowa to podkreślać nie trzeba wciąż niestety ona funkcjonuje statystycznie to się niestety nie sprawdza, bo wcale nie jest tak, że ludzie z zaburzeniami psychicznymi mają jakąś szczególnie większą tendencję do stosowania przemocy przeciwnie można powiedzieć większa część miażdżąca większość aktów przemocy dokonywana jest właśnie przez ludzi zdrowych

Ale co to właściwie znaczy człowiek psychicznie zdrowy co to znaczy człowiek przyszli psychicznie chorych jak w tym kontekście jak się do tego wszystkiego ma przemoc o tym, właśnie z prof. Zofią Rosińską, która się filozofią psychiatrii nie od dziś zajmuje i dr Maciejem myszką psychiatrą o wrażliwości filozoficznej będziemy rozmawiali po godzinie dwudziestej drugiej, a po godzinie dwudziestej trzeciej trochę zmienimy temat naszym gościem będzie Jakub Majmurek krytyk filmowy eseista publicysta będziemy rozmawiali o filmie Jan bander znaczy to jest taki odcinek specjalny serii Black Mirror niezwykle ciekawy ekscytujący serial każdy sezon tego serialu składa się z kilku takich gości osobnych pełnoprawnych filmów jak tam nie ma żadnej ciągłości fabularnej pomiędzy tymi odcinkami każdy z tych odcinków każdy z tych sezonów jakoś się przygląda potencjalnym ścieżką rozwoju technologicznego i temu w jaki sposób tego rodzaju rozwój technologiczny może wpłynąć na kulturę na człowieka no to wszystko co nie nas dotyczy tym razem trochę nietypowy odcinek jego cechą charakterystyczną jest to, że jest on interaktywne to znaczy widzowie biorą bardzo aktywny udział w kształtowaniu fabuły i w określaniu działań i losów bohaterów na ile to jest taka jednorazowa historia, a my za to być może jest zapowiedź jakichś trendów bardziej wyraźny w rozwoju rozrywki co to w ogóle jest za projektem bander znaczą o tym z Jakubem Majmurkiem po dwudziestej trzeciej na, a teraz już książka ma głos, a po książce nagłos wracamy i studiu będą Zuzanna Warso i Julia Fiedorczuk Radia TOK FM wieczór Radia TOK FM Tomasz Stawiszyński przy mikrofonie w studiu Julia Fiedorczuk dobry wieczór dobry wieczór pisarka poetka wykładowczyni Instytutu anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego również i Zuzanna Warso dobry wieczór dobry wieczór prawniczka adwokatka, ale dzisiaj spełnia właściwie innych trochę Ola jesteście niż ta rola, który zaanonsował tutaj, choć poniekąd także ich w tych rolach będziemy rozmawiali o projekcie Eco poetyka roszczeniem czy słowo projekt jest dobre określenie to jest blog jakiś przedsięwzięcie o charakterze artystyczno naukowo ekologicznym społecznym niesamowicie multidyscyplinarne zjawisko tak bym powiedział Julia Fiedorczuk cóż to w ogóle za przedsięwzięcie Eco poetyka to już tytuł twojej książki czytam złość tytuł książki, którą ja napisałam razem z Harvardu Bertrandem le AM, który Smyka meksykańskim poetą i tłumaczem mieszkającym w Warszawie, ale też książka, którą my napisaliśmy kilka lat temu to była nasza ataki eseje, które nosi podtytuł ekologiczna obrona poezji i była nasza próba sformułowania takiej myśli na temat możliwego Sojuszu między ekologią i poezją 3 nic próby przyjrzenia się temu w jaki sposób polityka w literaturze współczesnej, ale w ogóle w sztuce współczesnej może odzwierciedlać aktualne problemy ekologiczne i w jaki sposób może też dawać nam nowe sposoby na niwie zrozumienie miejsca człowieka, a z poza ludzkim świecie na wyobrażenie sobie relacji pomiędzy ludźmi i poza ludzkimi istotami i coś zaczęło wszystko właśnie od tego o co od tego wspólnie napisanego eseju my założyliśmy stronę internetową jako bazylika kropkę com tak i na tej stronie najpierw no troszkę publikowaliśmy własnych rzeczy potem bardzo chcieliśmy zaprosić do współpracy największą grupę ludzi w tej chwili rusza blok ten blok już zaczęliśmy pisać no właśnie teraz ZUS są, ale też chciałabym wymienić inne osoby to jest oprócz 3 rajd weterana i Anna Mańkowska i Maciej Rosiński z uniwersytetu Warszawskiego również w UE i że MF mym popsuł od kilku lat praktykujemy wspólnie taki tytuł formy pracy intelektualnej, która nie jest stricte akademicka tylko różnie wychodzi poza akademie struny jakich form aktywizmu, ale też bardzo ważna jest po prostu nie wiem radość wspólnego namysłu nad nad różnymi takimi kwestiami związanymi z tymi problemami, które mamy we współczesnym świecie, bo kwestia kryzysu ekologicznego to jest naszym zdaniem problem nr 1 na pewno 1 z z podstawowych problemów współczesnego świata także dla nas takie wspólne myślenie przez pryzmat naszych rozmaitych dyscyplin naszych rozmaitych nie wiem doświadczeni praktyk zawodowych czy naukowych czy artystycznych wytyczenie wspólnego myślenia ZUS świadczenie wspólnego twórczego działania ty jesteś po prostu sposób na radosne życie w sytuacji i domaga kryzysowe i momentami nikt z list też być może jest to sposób na jaki zna ne na walkę z 1 z rozpaczą tak czy przez lękiem, który w, którym czujemy z tej kryzysowej sytuacji jak podkreśla Wenta te kwestie radości, dlatego że wręcz, że kwestia takiego alternatywnego hedonizmu już tak powiem w odniesieniu, zwłaszcza do ekologii etc dziś bardzo ciekawy temat szukanie takich przestrzeni przyjemności, która nie jest całkowicie skolonizowana przez kapitalizm, który nie jest całkowicie skolonizowana przez Niewiem taki czy innym taką inną strukturę jak choćby statku Akademii Niewiem punktacja, a w publikacji tak dalej tak dalej jest to przestrzenie rozważnie go przyjemność bardzo się podoba, choć inne stanowisko to chyba było ich chyba może tutaj co, więc w każdym razie przyjmie takie jak co widzę dla nas dla nas to jest też próba szukania takiej przestrzeni wolności do myślenia po prostu do myślenia idą idą o i do twórczego działaniom w poprzednich latach urządzaliśmy takie spotkania w ramach tego władcy kii, który nazwaliśmy swą płeć, czyli spotykaliśmy się w różnych miejscach w Warszawie i po prostu rozmawialiśmy o wierszach wybraliśmy na to władze wiersze współczesnych poetów i poetek wydaliśmy sobie wieczorem no i po prostu tak długo wahał się chciało słowo po słowie linijka po linii CE le ty wiesz omawialiśmy to były spotkania otwarte dla wszystkich i zdarzało się, że przyłączali się ludzie nawet zupełnie przypadkowi, którzy po prostu być gdzieś Niewiem w tym w danym miejscu w wcześniej przez pewien czas czytaliśmy Espinoza i to też to też było takie działanie wspólne, które w, którym uprawia Lis wraz z ich skądinąd odniesienie jest takie auto prezentacji na waszej stronie do Zuzanny się teraz zwracam się twoja rola z przedsięwzięciu, o którym rozmawiamy nie polega na tym, że bada szczytu wszystko jest zgodne z pra w jak i ta okoliczność jakichś pozwów ubezpiecza się z cały projekt tylko inaczej w tym uczestniczysz jak takie ma na co dzień zajmuje się prawami człowieka, więc dla mnie udział w tym przedsięwzięciu też jest wyjściem poza poza tym codzienną pracę jest o tyle wyjściem ciekawym, że prawa człowieka z założenia są dystrykty taki wariant robót Center liczne natomiast mnie zawsze towarzyszyło przekonanie, że wrażliwość na wrażliwość na dobro człowieka ludzie w ogóle nie wyklucza empatii wobec obecna tu tylko wobec natury byty życie jako takiego dla mnie też też to pole jest o tyle ciekawe, że pozwala krytycznie jako krytycznie przyjrzeć się prawu jak ono jako 1 z 1 z NATO czy należy nam na prawo jest narzędziem, które w, którym sobie próbujemy poradzić z tym kryzysem z katastrofą ekologiczną wydaje mi się w obliczu tego nadciągającego końca i trochę w obliczu takiej sytuacji, w których wbrew instynktowi przetrwania i zdrowemu rozsądkowi teraz coraz bliżej jesteśmy krawędzie wydają się, że tak jest krytyczne spojrzenie na NATO narzędzie, którym się posługujemy jest bezwartościowe wydają się, że to co jest to co jest szczególnie istotne to jest taki multi dyscyplinarne Intel interdyscyplinarny charakter nawet radykalnie interdyscyplinarne oraz Szwecja radykalnie interdyscyplinarnej wydają się że, że taki eksperyment tym co znaczy jako krytyczny Eetek krytyczna lektura prawa tak czy taka lektura takie czytanie tekstów prawniczych, które na pierwsze na pierwszy plan wynosi relacja pomiędzy ludźmi, a naturą jest pies jest potencjalnie ciekawy opiera się na założeniu, że w grze prawo też opowiada pewną historię na temat na temat natury i w jaki sposób te natury konceptu realizuje to znaczy ona nie jest to obiektywna taka jak jest to pewna wizja Natural, bo są to pewne wizje natury czy elementów tej natury i można zapytać czy sposób w jaki mówimy na temat my prawnicy mówią na temat natury rzeczy pisze na temat natury przekłada się potem ewentualnie na skuteczność działań na rzecz ochrony środowiska jedno właśnie Bobo, choć to jest jak mówimy przedsięwzięcie radykalnie interdyscyplinarne to jak rozumiem pewnym zasadniczym medium czy jakimś ośrodkiem zainteresowania waszym głównym jest, więc trochę tak KO w tym co Zuzanna powiedziała w języku prawa jako też o takim takiej przestrzeni transmisji różnego rodzaju filozofii relacji z idei wartości i t d . a poezja tutaj też mam przed sobą całe ciasto autoprezentację ze strony Eco poetyka piszecie o takim powiedziałbym niezwykle bogatym, a takie niezwykle bogatej palecie rozmaitych zastosowań funkcji mowy języka pojęć z poezją jest tutaj jakąś szczególną odmianą dla USA z przemówienia tak było z jeziora język szczególną odmianą nic z z kilku względów to, że pierwsza sprawa zakażemy po prostu wszyscy lubimy poezję i jak jesteśmy czytelnikami poezji w decyzji na rzeczy, ale druga rzecz jest taka, że poezja wydaje się być szczególnie takim intensywnym laboratorium metafory dzięki laboratorium, w którym się wykuwa nowe sposoby mówienia i lubię myśleć o poezji jako o takiej formie twórczości, która bada nowe rodzaje wiedzy nie tyle takiej formy twórczości, która nam daje więcej jakiś informacji czy więcej jakiegoś rodzaju wiedzy tylko tylko właśnie takim laboratorium, które nie tych które, która wykuwa nowy sposób Poznania czy nowy sposób nowy sposób wyobrażenia sobie nie wiem jakich relacji tak w rozpuszczonej poezji np. w ogóle kwestia Pozorski przyrody zawsze była 1 z najważniejszych tematów porzuconego początku piel 1 i starsze teksty poetyckie już suma ocen tak i we współczesnej poezji współczesna poezja bardzo dynamicznie reaguje na kryzys ekologiczny sens co z tego z tego z tego względu na tradycyjną poezję o przyrodzie czy taka właśnie poezja natury nie romantyczna oczywiście ona też bywała różna i wywoła bardzo zmasowana, ale często pokazywała to poza ludzką naturę działa koło w ogóle taką potężną siłę, wobec której człowiek jest niczym mały, ale też jak koło kit miło rozmaitych ludzkich dramatów jako coś na co się patrzy jako nowoczesne taką pasywną scenerie Lu różnych ludzkich przeżyć takie oczywiście bardzo bardzo w tym momencie upraszczając Leny ze współczesnej poezji coraz częściej, ale po pierwsze, pojawia się taka intuicja czy domy to już wiemy, że ta poza Polska przyroda też jest krucha jest zniszczona na rysy szok dla wyobraźni, który jest bardzo trudny dla nas w ogóle do zaabsorbowania mówisz o tym, że kryzys ekologiczny to jest w pierwszym rzędzie kryzys wyobraźni, dlatego że my tak naprawdę nadal nie umiemy sobie wyobrazić tego, że zniszczyliśmy klimat bardzo znana niewiarygodne i teraz, gdy te nowoczesne teksty poetyckie bardzo często formalnie eksperymentalne one odpowiadają właśnie na to, że ten kryzys wyobraźni na ten szok poznawczy, przed którym stajemy w momencie, kiedy w Turcji wydawało im wieczne i niezmienne nagle taki nie jest czapka następstwo pół roku, a prawda jest nie można już myśleć o przyrodzie tak jak myśleli o nim poeci romantyczni no bo to byłoby po prostu nie nieprawdziwe jest dużo bardzo takich tekstów poetyckich, które badają zarówno na poziomie niewiele tematyki jak i co dla nas jest ciekawszy na poziomie formy, czyli właśnie poetyki kwestię tego w jaki sposób sobie w ogóle na nowo wyobrazić te wszystkie relacje tak, żebyśmy mogli przepracować nasze stare już nieskuteczne metafory metafory związane nie rejestrację wideo chrześcijańską i tym jak ona zostawiała np. właśnie relacje między człowiekiem z ludzką przyrodą, więc jak wypracować sobie nowe metafory nowy sposób patrzenia nowe rodzaje wiedzy takie, które będą przydatne mniejsze i bardziej adekwatne po prostu dało do naszych czasów Dody to jest w ogóle bardzo ciekawy sposób patrzenia na poezję nie wykona poezję oczywiście, ale no w takim powiedziałbym standardowym odruchu, że jak sądzę myślimy, zwłaszcza Opole jest jako o zajęciu mało praktycznym to znaczy takim, które raczej w sferze estetycznej albo Wyki w takiej naprawdę wąskiej w wąskim obszarze się realizuje i lektura poezji jest czymś co przebiega bez konsekwencji poza jakąś satysfakcję np. intelektualną czy estetyczną właśnie tymczasem tutaj mówić o poezji jak właśnie pewnego rodzaju warsztacie do tworzenia nowych pojęć do budzenia pewnego typu wrażliwości jako czymś co właściwie idzie w awangardzie tych wszystkich przemian kulturowych cywilizacyjnych co jest niezwykle interesujące ujęcie zastanawiam się jeszcze jak to się przekłada na te rzeczy, o których ty mówiłaś to znaczy już na powiedzmy transformacji, jakie się języka, który jeśli miałbym powiedzieć czy podać przykład jakiegoś języka, który jak najdalej od poezji stoi to jest właśnie język prawniczy język kodeksu, choć oczywiście jego też można traktować jako pewnego rodzaju literatury czy pewnego rodzaju poezja, ale on się wydaje, w czym z gruntu odmiennym to znaczy także, jeżeli chodzi o jakieś cele, które się stawia temu dyskurs sowieccy Terra, a to zderzenie tych czy to czy to nie to przemieszanie tych obszarów może być jakoś niezwykle inspirujące można, by powiedzieć rzeczywiście, że teksty tych praw i prawne czy wręcz prawnicza są muszą po przeciwnej stronie tego kontinuum w cudzysłowie przydatności i języka i też czy też sposobu lektury teksty prawne często odbierane są 3 rzeczy czytane są jako coś obiektywnego jako coś realną co w zasadzie nie ma autora tylko istnieje istnieje sam w sobie i jest subiektywne i nie jest skażone żaden sposób ten kontekst ten czy momentem historycznym, w którym zostało stworzone dajmy się, że to jest teren to jest potrzebnymi itp, żeby to prawo traktować jako o obiektywny punkt odniesienia, który reguluje nasze stosunki społeczne i nasze życie codzienne jeszcze za długość zaczniemy zastanawiać nad tym, że to napisał konkretne osoby reprezentujące konkretne wartości no to możemy podać w wątpliwość ten teren normatywnych natomiast w toku są to co mnie interesuje właśnie to jak jak wartości konkretne wartości 3 sposoby myślenia na temat natury jednak przejawiają się w tekstach prawnych to znaczy to wcale nie zmierza do tego, żeby poddać wątpliwości Hey i ich uwagę on tylko, żeby zastanowić się i krytycznie przyjrzeć temu może jednak opowiadamy konkretną historię na temat świata na temat środowiska naturalnego reprezentujemy konkretne wartości czy legislator tak czy prawodawca reprezentuje konkretne wartości, które nie mówimy o różnych właśnie nie stoimy w punkcie Archimedesa będę go zawsze mówimy z jakich pozycji z jakiegoś punktu widzenia zakres modelu takiej no co za tym idzie ten trend ten model, który w, którym determinuje sposób w jaki ujęta jest natura w naszym prawie może się przekładać na potem kolejne działania tak prawo tworzy kontekst tych wszystkich innych działań na rzecz ochrony środowiska i może może sprzyjać pewnym pewnym rodzajem działania może hamować z 1 strony sprawy odnajdujemy wartości tak uznanych za bardzo ważny w społeczeństwie realnie, a w drugim kroku w momencie, w którym te wartości muszą być wyważone możemy znaleźć odpowie na pytanie co jest ważniejsze tak np. ważniejsze jest banalny przykład tylne ochrona tak środowiska czy swoboda gospodarcza i z jakich powodów wydaje mi się, że już dość tego typu pytania są ciekawej odpowiedzi na nie mógł członkom potrzebne, żeby jednak zmienić zmienić w sposób płynny sposób myślenia zwiększyć skuteczność tych działań na rzecz ochrony środowiska we mnie, bo np. widać, że jest graczy założenie, że w ogóle język tak zakłada nie wiem język potoczny tak zakłada, że tylko ludzie mogą być podmiotami jak i czy tylko ludzie in, że tylko ludzie tworzą oznaczenia, że tylko ludzie tworzyli ludzie są twórczy, że tylko ludzie i w jaki sposób mogą nie wiem mający taki weksel in z że, że iść tylko podmiot może mieć Sprawkę z Instytut ciekawe pytanie o sprawczość, który też staramy się trochę poruszać w tym naszym eseju o Noego poetyce na jej decyzja na pewno planuje rozwinąć na tym blogu w jakim stopniu n p . z Lubska twórczość ludzka wyobraźnia jest stricte ludzka w jakim stopniu ona tak naprawdę ma wspólne źródło z taką twórczością fundamentalną nie wiem za życia jako takiego tak rewolucyjna kontrrewolucja jest przecież też nic takim procesem, w którym jest bardzo dużo o tworzenia eksperymentowania zabawy teraz się okazuje też wcale niekoniecznie wszystko jest jakość jest zdeterminowane są ciekawe też pytanie, które być może też wiąże się z tym, o czym o czym, o czym właśnie za zamówić także ktoś, kto może być, gdy w, którą z automatu, bo jest jest traktowany w ogóle jako podmiot jako jako i jak o i czy też jako jednostka nie wiem zjawisko posiadając jakąś sprawę w gminach w protestach wizja podmiotowości jest bardzo partią zdefiniowana ściśle prawda to znaczy mamy idą w gruncie rzeczy jeszcze taką bardzo zakorzenioną z 1 strony w chrześcijaństwie z drugiej strony w kartę z naszą wizją podmiotowości jak sobie ją tak zdefiniujemy no to wiadomo, że tam wszystko wypada poza Homo sapiens i toalet znajdujących odzwierciedlenie w w przepisach prawa podmiotami to teraz i obowiązków mogą być ludzie i bardzo ciekawej wydają się, że to jest 1 z kierunków, które będziemy będę chciała eksplorować w naszym wspólnym działaniu to są te momenty, kiedy prawo przyznaje podmiotowość jakąś formą podmiotowości nieludzkim istotą są przykłady orzecznictwa ze Stanów zjednoczonych kiedy, kiedy naczelnym tak w jakim stopniu przyznano podmiotowe ze względu na to znowu podobieństwo do ludzi tak, ale z drugiej strony was w nowej Zelandii w zeszłym roku tak świat świat obiegły informacje o tym, że podmiotowość uzyskała rzeka aktywne głośna historia więc, więc celem, więc są te momenty, w których następują następują szczelin tak jak mają miejsce jakieś pęknięcia w tym monolit się czy w tej żelaznej zasadzie wydają się, że ryzyko jest taki obawa jest taka, że w momencie, w którym otworzymy drzwi i przyznał podmiotowość nieludzkim istotą będzie miała o będzie euro ruszy lawina także musimy też tę swoją pozycję jako ludzie musimy chronić i na tym budować swoją wyjątkowość na tym zbudować swoją swoje swoje prawa PN moje moje jak głęboko wierzę w to właśnie rzezie drze w uznanie człowieka za podmiot praw nie, ale nie nie nie wyklucza empatii i przyznania praw także istotom ludzkim, które również odczuwają ból czy rzeczy trzyma rzeczy mają świadomość i zobaczymy mówicie o tym, obok posługuje się tym określeniem projekt przedsięwzięcia cały czas jest książka pod tym samym tytułem jest blok, który powoli zapełnia się treściami, ale mówiło się też trochę o tych przedsięwzięciach, które wcześniej nie zrealizowały jeszcze o spotkaniach różnego rodzaju i dyskusja o otwartych pozycji trochę o przyszłości może i teraźniejszości jak to planujecie rozwijać, jakiego typu działania jeszcze planujecie realizować mówi w tej chwili na razie chyba planujemy głównie skupić się na działaniu właśnie w tym zespole który, który powstał tu już zmieniła wszystkie osoby jeszcze porozumienia mają córkę Jagodę gliny skąd, która robi zdjęcia dla nas ten i nie raz miesiącu mamy takie swoje spotkania redakcyjnej wtedy wtedy po prostu spędzamy razem czas inni i dzielimy się tym co przeczytaliśmy i planujemy planujemy kolejne wpisy właśnie tego naszego bloga byśmy trochę o tym, że może z czasem mogłoby z tego powstać jakaś książka znowu taka wspólnie wspólnymi siłami jak napisano i to na tym etapie są chłopa w tonach na tym etapie to tyle, jeżeli chodzi o o planowane działania ja chciałabym zacząć z czasem zapraszać wie większą liczbę gości na naszą stronę jest scena wolno zacząć publikować swoje przykłady z poezji amerykańskiej również na tym blogu, ale też zapraszać poetów do publikowania swoich tekstów, jeżeli będą chcieli poetów i poetki, jeżeli będą chcieli tutaj jakoś uczestniczyć w w tym naszym przedsięwzięciu mamy już w tej chwili trochę gości jeśli chodzi o dzieło sztuki plastyczne tam są 2 bardzo ciekawy moim zdaniem takie wizualne projekty pokazane na naszej stronie, więc chciałabym, żeby ta, żeby to nasza strona stała się źródłem rozmaitych informacji rozmaite inspiracje dla ludzi IEO poszukujących jakichś nowych rozwiązań dziś nowych koncepcji, jeżeli chodzi o uprawianie aktywizm ekologicznego trwa, bo ja myślę ocenia się oto nasze działania jako o pewnej formie aktywizmu właśnie to tworzenie przestrzeni do myślenia i to zrobił to razem, że też do działania dziś takie porady indywidualne i służy ono jest partyzanckie w gruncie rzeczy tak no bo my robimy po prostu jako grupa przyjaciół BAM, bo chcemy tak myślę o właśnie myślą o życiu jest pewna forma aktywizmu, żeby w opozycji do do nawet z nut wszystkich rzeczy, które stanie się mówił o brutalizacji języka atak i wysokim poziomie agresji takiego stresu, który wszyscy przeżywamy to tworzenie takiej przestrzeni, gdzie jest trochę inaczej funkcjonuje wydaje mi się o PIT cenę samo w sobie także to też w jaki sposób my posługujemy się językiem, pisząc i myślą w jaki sposób MEN el czytamy tekst uważnie, pochylając się nad słowami, że to jest też jakiś rodzaj właśnie aktywizmu wcześniej powiedziała coś takiego, że nie przeważnie się o poezji jako oczywisty nie ma też daleko idących konsekwencji mają właśnie uważam, że metafory to są bardzo silne narzędzia bardzo silne to, chyba że mamy do czynienia z poezją zaangażowaną nad morze mury obalać i wywoływać rewolucje i t d . w każdym razie z jakimś czynnikiem, który bardzo się z silnie sprzyja mu na takim społecznym zjawisko tak, ale może można myśleć o zaangażowaniu też właśnie się w niekoniecznie taki sposób, że to muszą mieć wierszy, które wprost odnoszą, który wprost nawołują na szkodę jakiegoś działania tak, ale że wiersze, które zmieniają sposób myślenia 3 odwołują się do wrażliwości albo do wyobraźni w taki sposób, który coś głęboko gdzieś porusza ważne, by ta definicja, którą ty podała bardzo ciekawa wydaje mi się też tak tego czym się planujecie zajmować inne jak traktujecie poezji właśnie jako pewnego rodzaju warsztaty tworzenia nowych pojęć test na dobrą sprawę też 1 z ważnych współczesnych definicji filozofią może właśnie zajmuje się wytwarzaniem wytwarzaniem pojęć, więc to fundusze wszystko ładnie spotyka swego poetę Bizon jest to szamani z po drodze gdzieś w humanizm się pojawia, ale też wiosce miał czekać chciałabym EU, a propos języka wspomnieć o wiosennie otc, bo to co jest bardzo czekała interdyscyplinarna gałąź wiedzy, którą łączy z głową 3 badania nad EW, jakby nad ewolucją tkanek tak materii w ogóle z badaniem semiotyki AIM i druga z semiotyki jest także znaczenie jest obecna w materii od samego początku od samego początku już com com już na poziomie komórki, a na poziomie nie wiem powstawania organizmów wielokomórkowych odbywa się coś takiego jak rozmowa w cudzysłowie u i odbywa się w drzwiach interpretację czy odbywa się pewne przekazywanie treści, ale nie tylko tak zdeterminowane przekazywanie treści, ale również interpretowanie tych treści przez tkanki właśnie n p . przez materię, która odpowiadała tak, a nie inaczej n p . na informacje zawarte w jeździe na imię wydaje bardzo bardzo ciekawe ze względu na to, że w ramach takiego właśnie kartezjański go sposób myślenia dom powiedz, który nadal powiedzmy jakoś damy kształtuje nasze poglądy na wiele spraw zakłada się zawsze, że mu w oczy brak milcząco zakładamy, że zachodzi sprzeczność między materią, a z oznaczeniem tu znaczenie należy do sfery ducha, a materiał należy to taki system Comarch SA po w pasy nam właśnie pozbawiona sensu, aby oceniać to kompletnie idzie na przekór właśnie tej opozycji tak mówiąc o tym, że materia jest nasycona znaczeniem od samego początku, a znaczenie zawsze jest materialne bardzo ciekawa na pograniczu jeśli to nie metaforyczne jest co mówisz to w zasadzie lingwistyki mistyki powiedział, chociaż tam nie ma tak, chociaż nie ma właściwie niczego o niemal naczyń są Motyka z nauką, a więc nie ma tam egzamin ma nam niczego niczego okresowej jest tematyce mistycznego niby to skądinąd akurat bardzo mnie przy nim nie przeszkadzało, bo wydaje się, że jest to rodzaj mistycznego wglądu, w którym mowa nie wynurzyć kościółkiem wartościowy i ekologii Wittgensteina może przyjść jak zwał tak SN Ludwik Hirszfeld wraz z nowszych HR w w tym Galeon Leninem się teza traktatu nie to jaki jest świat jest zmęczony co mistyczne, lecz to, że jest on, a co na to za każdą pasuje tutaj tak bardzo musimy kończyć jeszcze jakieś ostatnie słowo, a propos jako poetycki coś co jeszcze chciałby jeszcze dodać zaznaczyć uwzględnić wydaje mi się, że i 1 z naszych celów jest też on rozwijanie tej i nie miał wrażliwości czy tej świadomości ekologicznej jako takiego elementu każdego zasady działania innych i ich żal im bez względu na to, jaką dyscyplinę się się zajmujemy cieczy w oczy w jaki pracujemy to jest taki rodzaj i namysłu, który powinien towarzyszyć nam i ich właśnie, spotykając się w takim gronie radykalnie interdyscyplinarnym możemy możemy testować jak to jak to w naszych kontekstach działa i wymienia się INF -U doświadczeniami jednak na ten temat w bardzo dziękujemy ci Julia Fiedorczuk Zuzanna Warso z Watford czy nie Eko poetyki przypomnijmy, że adres internetowy Eco poetyka kropkę com
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA