REKLAMA

Interaktywna przyszłość rozrywki

Data emisji:
2019-01-22 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
40:49 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Wieczór Radia TOK FM wciąż trwa, przy mikrofonie Tomasz Stawiszyński, w studiu Jakub Majmurek, dobry wieczór, dobry wieczór, krytyk, filmowy, publicysta, eseista, dziś w roli krytyka filmowego bo o różnych sprawach rozmawiamy. W roli krytyka filmowego, a może futurologa trochę, a może też krytyka kultury, bacznego obserwatora współczesnej. Mam zamiar rozmawiać o filmie, który właściwie nie jest na pewno filmem kinowym, który to już nie jest telewizją, jest na interaktywną formę fabularną. Rozwiń »
"Czarne lustro Bandersnatch", sfilmowane przez platformę cyfrową Netflix, na pewno państwo wiedzą, więc już państwo czy, o czym rozmawiali z gości no chyba krytyk kultury najszerzej rozumianym właśnie to jest ta rola, w której przed państwem dzisiaj wystąpią Banderas ma 3 latek odcinek specjalny serwis.

To jest tak jak powiedziałeś coś nietypowego, bo właściwie niby odcinek serialu, ale ten serial to jest są właśnie takie osobne filmy ne, więc to nie jest taki klasyczny serial pokazujący się czy ukazujący się poza jakąkolwiek serią pełnometrażowy jeśli chodzi o długości, ale bardzo nietypowy jeśli chodzi o formę i struktura tamy był rzeczywiście jest to próba wykorzystania Platformy cyfrowej do tego, żeby stworzyć interaktywną opowieść od samego początku widz właściwie z Turowa już jesteśmy Widzew do końca czy jesteśmy kimś więcej czy kimś innym niż widz ma oferowany różnego rodzaju wybory, które wpływają na to co widzimy na ekranie w zależności od tych naszych wyborów ta akcja może rozwijać się bardzo różnie od Anny w Bochum państwo znaleźć się z internecie bez problemu tabelek, gdzie te wszystkie możliwe ścieżki fabularne są rozlosowane 

To jest dosyć rozbudowane drzewko no i w krytyce również takich 5 podstawowych różnych zakończeń jakich można dojść w tym w tym filmie Jakub, kierując odpowiednio Bacha w kierunku swoich bohaterach czy kanciastych zakończeń majtek swoje równe mniejsze opory warianty w tym też ten serial ten odczyt ten film to widowiskowy jest skonstruowany w ten sposób zachęca nas nie tyle do tego, żebyśmy właśnie szli tą 1 ścieżką nie zobaczyli jak ona wygląda do tego, żebyśmy eksplorować główna ścieżka z czasem tak, by pozwala wracać wtedy, gdyby dochodzimy do 1 za zakończenia 

System pytano czy chcemy faktycznie wyłączyć i przełączyć na napisy końcowe przy może jednak spróbować jeszcze innej ścieżki często faktycznie trochę doświadczenie, które jest bardziej dziś tam być może podobne do gry komputerowej grania w grę fabularną możemy sobie zrobić strajk im, nawet jeżeli dokonamy jakiegoś złego wyboru, który kończy się tym, że ten nasz bohater, którym sterujemy nim wpada pod pociąg to możemy dokonać się innego innego wyboru ja przypominam sobie jako czeku rodzą one pod koniec lat siedemdziesiątych wychowany w epoce analogowej i fascynujący się grami, ale g analogowymi właśnie początkowo później dopiero komputerowymi takie pojawiające się tak takie gry, które się pojawiły już pod koniec lat osiemdziesiątych w Polsce, na które w, jakim sensie przypominało strukturalnie właśnie bander znasz zresztą tam w tej w tym filmie w tym samym przedsięwzięciu istotną rolę odgrywa książka pod tym samym tytułem, która ma taką właśnie struktury rozwidla dającą się, w której można różne dane zagrać już na szosę wije się realizacja książek z tej serii takiej serii k złamał nogę agent HOKEJ taki właśnie książek, gdzie mamy rozwijający się różne sieci narracyjnej czytelnik sobie sam wybiera na pozór pozwał grafik do sądów, gdyby ten akwen został tam nieprawidłowo mógł wykorzystać Andrzeja będzie się toczył proces złe słowo tylko do końcowych grach, bo to właśnie się jakoś tak również sentymentalnie przypomniało takiej gry któreś tam pojawiły pod ten z lat osiemdziesiątych w Polsce, które nie były grami planszowymi tylko właśnie miały strukturę przypominającą coś co później rozwinęło się jak ból RPG, która polegała na tym, że była taka książeczka i właśnie w książeczce były różne opisane przygody bohatera, który byłeś ty i w określonych momentach babka rzucała się kostką jak ci wypadało nie wiem liczba 3 albo 6 albo 9 no bo wtedy wszedłeś jakiegoś rozdziału o określonym numerze i w ten sposób właśnie realizowały taki rodzaj różnych alternatywnych możliwych scenariuszy i ścieżek albo czasami mogłeś to sam wybierać 1 z takich gier Pańka nazwała się gobelin Jana była dokładnie tak zbudowana właśnie jak Bandery znaczy no pan ten proces, który mówi, że to jest proces, który został rozstrzygnięty 3 nie ma już został złożony do grobowej deski drugi tkwi nadal podejrzewam, że prawnicy to przeanalizujemy zapewnia nas będzie chciał zawrzeć jakąś ugodę pozasądową wyznał najwygodniejsza z drugiej tak bardzo ciekawe proces Netfliksa ostatnio Sabina Cieśla z serial właśnie Sabina rocznie na rewanż za stabilne co, gdzie pozwała Netflix świątynia szatana z 2 Zuzanna jest niesamowity serial nawiasem mówiąc ja to jakoś omijały MSW rządzący, że to właśnie jakiś jest inny mówi tak dla nas bardzo dobre zdanie Otóż możemy państwu Polacy są nie tylko, dlatego że tam dostać się witają Achillesa i tam są już zielony jest jakaś ujmująca, ale też w ogóle dba i zatyka właśnie Bajkał czarownice liczą się opuszczona przez Angelę Carter przez współczesny feminizm przez śniegiem lewicową wrażliwość Ameryki trampa coś bardzo ciekawe i zaraz wrócą one poddane ostrym sosem okultyzmu Pa rys i naprawdę transgresji nie niektórych takich jak, który na 2 mnie jednak tak zaprawionego transgresja różnego rodzaju budziły rodzaj wentyla Hannibal Lecter śniadanie inni tak na trochę miejscy radni RM i 3 ekspert no właśnie tak jak powiedziałeś te prace z wtorku zobaczymy co z tego będzie, ale w miesiącu za czas to fatalna zawarła ugodę w tam już tak rozstrzygnięte tak tak mówiła zaraz po rodzeństwie procesie z twórcami tych książek czy Diora Wencel natomiast w przypadku Sabiny chodziło w szczególności o figurę, bo w komentarzach latam stoi w holu pewnej szkoły dość istotnej, do której główna bohaterka zaś na 8 ciężar figury i Stanach bardzo słynna Detroit stanęła tak ona stanęła w Detroit była to próba wielokrotnie umieszczają w tym nie stanowi imię parlamentami, gdzie ich włodarze stawiali monument 10 przekazaniu tego się zaczęło figura tej tej Triady figury w ogóle, gdyby święte świątynia szatana, stając się tak organizacje, które z organizacją przede wszystkim lobbując na rzecz świeckiego państwa nie słyną z takich akcji, że ilekroć wiadomo zastanowi nad zale w jest on wprowadzić zmiany nie próbuje on umieścić symbole religijne to nie wykorzystają też poprawkę zaraz zaraz narty nie można uprzywilejowywać żadnego wyznania, ale skoro stolicę Boscha chrześcijański, a to musi też stanąć, żeby nie było dyskryminacji satanistyczne n p . kiedy wre na Florydzie tam wydrukowano jakieś książki dla dzieci właśnie chrześcijańskie to oni n p . wtedy wydrukowali książki satanistyczne dla dzieci domagali się ich włączenia do programów szkolnych szkolnego skoro te chrześcijańskie zostały wcześniej włączono, więc bardzo ciekawa oraz organizacja jest od nich taki reportaż nakręcony przez portal was można go na YouTubie znaleźć bardzo państwu polecam oś to bardzo ciekawe skądinąd to wyobrażenie szatana czy wreszcie bat for meta, czyli figury, której ku, której kult sprawowali to jest domniemanie oczywiście francuskiego dziewiętnastowiecznego okultysta el fas, ale i templariusze to właśnie z twórczości Hasa Leviego to wyobrażenie, które wszyscy znamy pochodzi z takiej figury z głową kozła piersiami kobiety skrzydłami dziwnymi to jest właśnie figura, która się w tej stadninie pojawia i tam w szczególności chodziło o to, że to cały ten układ jest dokładnie 11 przeniesione stoi rzeźba, która stoi w Detroit łącznie z dwójką dzieci dziewczynka i chłopiec stanu ustają w każdy może chodziło o to, że użyto wobec użyto tak tej figury bez za jakieś formy licencji czy Copyright udzielanego właśnie przez świątynię szatana, ale wracajmy do bander znaczka, choć i osłabienie, by się chciało porozmawiać dłużej to jest taka opowieść, która jakimś sensie no wyłamuje się, że mam wrażenie z tego dotychczasowego z tej dotychczasowej stylistyki na serial Black Mirror no bo w jedynym to jest jakaś taka formuła rzeczywiście, która pokazuje nam do kont z technologiczne rozwój może nas zaprowadzi czy raczej rodzaj takiej zabawy eksperymentów formalnego jak zrobiło się, że jeżeli druga na pewno się wyłamuje z tej Formuły w tym sensie, że nie jest taką klasyczną narrację serialową właśnie takim klasycznym filmem telewizyjnym Black Mirror składa się właśnie z takich pojedynczych filmów, które powiązane są raczej światem przedstawionym, jeżeli w ogóle są powiązane jest 1 świat przedstawiony, a nie nie fabułą wprowadzenie tego elementu interaktywnego tego elementu gry walnego bez wątpienia zmienia radykalnie to jak odbieramy ten serial ale gdy już gdzieś w jakimś sensie do poszukiwania są pokrewne głównym tematem Black Mirror jest wpły w technologii tego jak wyobrażamy sobie, że technologie będą się zmieniać w najbliższym czasie na relacje społeczne na ludzką podmiotowość nasze ciało na to jak on też jak konstruowana w ogóle jest forma to właśnie takie zupełnej fundamentalne dla naszego ja kategorie wydają się, że w tym z filmu ma Rosz znaczy się też jest, choć jeszcze mniej na poziomie fabuły co na poziomie samej formy tego czy tej formy tej diety interaktywności klej znacząca najbardziej jest forma tego przekazu nie to co opowiada ta historia na poziomie narracji świata przedstawionego bohaterów i t d . bo o ile ta historia historia faktycznie jest chyba jedynym filmem jedynemu ile dobrze pamiętam z serii Black Mirror, która osadzona jest niewielkich bliższej przyszłości podkręcone i teraźniejszość noc w przeszłość, ale w przeszłości Windows na symbolicznym dość znaczący w roku 1984 opowiada historię projektanta gier wideo, który non przeżywa różnego rodzaju męczarnie, starając się właśnie stworzyć grę wideo, która byłaby przeniesieniem książki przy tego typu służyłaby adwentowe w świat taki na jeszcze bardzo graficznie prymitywnej gry gry wideo i sama historia litrów oczywiście Buzały, który często był formułowany przez krytyków tego serialu nie jest tak szczególnie ciekawa na poziomie fabularnym to jest to oczko coś innego do czego niszczono, czego przyzwyczaił nas Charlie Brooks w tych swoich w tych swoich filmach albo co jest najciekawsze w tym te właśnie forma jest właśnie po w jaki sposób ten serial wystawione są doświadczeni Inter aktywności i to w jaki sposób o władzy, a Inter w żywności jest moim zdaniem bardzo znacząca to często krytykom umyka właśnie Bobowa interaktywność to jest coś znacznie więcej niż tylko sama prosta konstrukcja polegająca na tym, że my dokonujemy jakichś wyborów meta jesteśmy właściwie aktywnym zaangażowanym w całość podmiotem jesteśmy jesteśmy tak trochę narratorem tego numeru szanujemy historię my wybieramy ścieżka historyczno turystyczne gra się też mamy taką pewną strukturę grywa w struktury grywalność i nie wie, kto jest będzie czy było się będzie u państwa przypadku tego odbioru, ale miałem coś takiego się jednak gdyby ten gracz to jest jakiś mój zawodnik to jest jakiś gość moja postać premia steruje ich steruje w grze i dokonuje takich wyborów na początku miałem takie takie wrażenie, że chce wygrać wszyscy, gdyby zrobić coś się skończy, a jak najlepiej pewnie każdy oczami wielu z nich to coś takiego mariażu kota zakończenia z skłaniają jednostek podstawowych zakończeń jest takie zakończenie już widzimy jak gra zaprojektowana przez tego bohatera jest oceniana i różne zakończenia, a tam od 1 do 55 gwiazdek jest oczywiste że, gdyby włącza się nam tu jesteśmy też, gdyby ukształtowani przez gry wideo i przez to, że to jest coś trzeba wydać takie pragnienie, żeby przejść to jak najlepszymi w paradzie z kolei w razie trzeba powiedzieć myślę, że nie jest pojawiającego się nad miarowo, że zarazem te wysokie oceny gier niekoniecznie muszą korygować powiedziałbym z pomyślności miasta wydział lasów Bakera z w kolejnych latach rośnie bardzo szybko i Tesco szalenie ciekawego ten sposób myślenia zostaniemy zmuszeni do jego zakwestionowania też niedawno Netflix opublikował dane na temat tego statystyki częściowe jak ludzie faktycznie wybierali w tej grze i właśnie z pierwszych wyborów, jakimi stajemy jako ten bohater myślę, że możemy sobie takim samym początku pozwoli na drobny z Paulem zdążyła zapisać się trzyma zresztą gore to umrę w firmie komputerowej, która mają z niego kupić czy w domu i większość ludzi 70 proc jak stwierdził mężczyzna wybierało po raz pierwszy, kiedy dokonywał tego wyboru, że ma to robić w tej firmie EMA i okazuje się, że to jest zły wybór, bo tam nie ma dobrej atmosfery do pracy ta gra się okazuje bycie Eko zupełną porażkę zostaje zniszczona w telewizji my wtedy bohater mówi muszę spróbować jeszcze raz najbardziej znane przechodzimy do napisów końcowych czy próbujemy jeszcze raz, ale tu po raz pierwszy, gdyby widzimy, że wybór, który się wydaje oczywiste wcale oczywisty nie jest prowadzi dom i porażki do i do swego zamieszkania taki w ogóle nazwijmy to ślepych ulicach takim jest właśnie tę ślepą uliczkę i tak konstrukcja będzie bardzo często jak gdyby przekonujemy się z słyszymy taki dźwięk prawda, a zły wybór to jest coś co jest właśnie najciekawsze, bo w oglądanie tego czy gdyby partycypacja w tym projekcie z takim właśnie nastawieniem, że my mamy przejść mądrej uzyskać najlepszy wynik bardzo szybko okazuje się frustrujące na końcu zostajemy z takim poczuciu, że być może nie ma tej dobrej odpowiedzi nie ma szczęśliwego szczęśliwego zakończenia to jest coś się wobec kultury, która jest oparta o kult poszukiwania dobrej odpowiedzi kurtek szali wolności rozmiarach jedno znajdowanie prostej ścieżki w labiryncie jest wciąż bardzo ciekawym jest w tym komunikatem krytycznym, który nie jest na poziomie tego co widać w fabule, ale samej tej formy interaktywnej tego co ona robi z widzem no tak, bo tutaj trudno o satysfakcję tego wprost tym sensie tego słowa, chyba że przeważnie bardzo specyficznej definicji ważną rolę George zobaczył inny tryb np. zaczynamy po prostu to ja też coś takiego zauważyłem, że miałem, kiedy w to grałem, kiedy w pomarańczowe, gdyby zupełnie powróciłem po ścieżkach chce to wygrać chce też wreszcie najbardziej sensownego zakończenia uczony był też coś takiego, żeby jak tutaj najbardziej torturować bohatera co to i tak najbardziej zrobić osoby co by go skrzywdziła nasz test w pewnym sensie pewna ścieżka, na której odnajdą państwo satysfakcji z innej, gdyby tutaj strony dziś szukamy też takich być może być może rozwiązań co tutaj będzie w tym czasie w najbardziej absurdalne mamy też jedno z takich zakończeń, które wprowadzają, gdyby całą tę narrację jakąś taką płaszczyzny płaszczyznę absurd letnimi, jakiego byśmy tego wyjścia z tego labiryntu poplątanych ścieżek i rozwidlenie szukali to ono nigdy nie będzie takim po prostu rozwiązaniem, które będzie dobrą odpowiedzią na postawiono zagadki myślę, że poza ten labirynt prowadzi nas taką stronę, która z punktu widzenia takiej klasycznej ekonomii narracji, ale też MTI ekonomi, jaka nas otacza w świecie rzeczywistym jest bardzo niesatysfakcjonująca jest najciekawsze w tym projekcie powiedziała, że no to jest też w tym sensie nietypowe, że po pierwsze, Sienie dzieje w przyszłości tylko dzieje się w przeszłości, a po drugie, że na jakość bardziej aniżeli perspektywami rozwoju technologicznego interesuje się naszą kondycją po prostu nie ja bym dodał, że to jest rodzaj takiego traktatu metafizycznego o strukturze rzeczywistości tam się mnóstwo odzywa różnych koncepcji bardzo atrakcyjnych macie atrakcyjne przede wszystkim ono niezwykle skomplikowane problemy n p . z fizyki teoretycznej wszystkich tych wyobrażeń o światach alternatywnych różnych możliwościach, które się realizują w tej samym w tym samym momencie, choć ma dostęp mamy wyłącznie do 1 poznawczy ale gdybym tam także na to też popatrzył to znaczy jako na formę akrylowej faktycznie wydaje się, że te zarzuty, które mówią, że te rozważania bohatera wdepnąć zaczyna mówić, że nie ma wolnej woli, że ktoś nie steruje i t d. to nie jest najbardziej fortunny moment tego filmu to faktycznie kilka tak brzmi jak ktoś, kto na kursie na pierwszym roku studiów filozofii nagle poczyta jakąś filozofię, która kwestionuje pojęcia, by wolnej woli no i bardzo to co później to później przeżywany dziś o wiele ciekawsze niż na tym poziomie, że te koncepcje, choć nie dochodzą do głosu explicite jednak to co dzieje się na płaszczyźnie tej interaktywnej formy to co ona robi z nami jako z odbiorcami i jak nas frustruje nas realizował żeglarze lodowi szlagier na pewno jest także, że już sama kwestia bohatera, który czuje się sterowane i ma poczucie, że ktoś w nie odpowiada za różnego decyzje to już jest zdecydowanie co innego aniżeli jednak pewna wizja rozumiem zawarto też tę bandę znaczne w tej w tej książce czy tej powieści, która jest, która jest takim taką szkatułkę szkatułce, gdzie rzeczywiście, jakby ta kwestia rozwijających się ścieżek różnych możliwości i alternatywnych losów przypominająca poniekąd z słynny film Krzysztofa Kieślowskiego przypadek ne no to jest jakby coś takiego co cudze coś co się mierzyć z tym obrazem rzeczywistości przypadkowej takiej, z której właściwie nie ma żadnej wyraźnej struktury dna, gdzie nasze poczucie losu przeznaczenia, zwłaszcza wyznaczane wyłącznie przez przez czynniki tam domowa no tak to na pewno nudno na pewno też gdzieś w tym filmie w tym filmie działa w tym też, bo faktycznie no ono o, gdyż z 1 strony daje poczucie przypadku, ale z drugiej strony mamy jednak otoczono je jakoś mało to my widzimy to równe i rozgałęzienia rzeczywistość Stanisław Lem kiedyś pisał chyba w wielkości doskonałej albo w wielkości urojone przepraszam, bo doskonałej próżni ktoś z tych 2 książek, które były zbiorem recenzje nieistniejących książek napisał właśnie o o tego typu eksperymentach z literaturą co prawda jest różne punkty wyboru czy czytelnik dokonuje wyboru i tam stwierdził, że miałoby to sens tylko włącznie w tym momencie, gdyby po dokonaniu wyboru czytelnikowi znikały wszystkie inne opcje nie mógł w czerwcowym było innego na to, że jadą władz Hamburga, ale nie jest żadnym przypadku literatury jest trudna technicznie przygoda książki prawo do zrealizowania w sumie takich jak by dostać można coś takiego zrobić to byłby ciekawy eksperyment, by zrobić przyznaje jednak na tle, którego każdy jest inny z najwyżej od kogoś od kolegi się dowie albo sobie z resortu jak konto coby było, gdyby zrobiło coś coś innego przyznaje, że ja miałem pewne momenty rozczarowania najpierw właśnie tymi szlakami ścieżkami tym, że to się jakoś zapanować trzeba wracać do tych samych punktów, a później w tym, że w zasadzie mamy dostępne wszystkie możliwe zakończenia i że jeśli tylko nie dąży do napisów końcowych są to właściwie mogę rozpatrzeć sobie wszelkie możliwości zobaczyć wszystkie ścieżki tak że, gdyby co jest ciekawego widzi, że te wszystkie ścieżki one profesor prowadzą donikąd tak tam nie ma żadnej takiej, która byłaby jakimś takim szczęśliwym szczęśliwym za jakikolwiek sposób zakończenia na ile sądzisz, że ten format ta propozycja ten pomysł już niezależnie od tego co on tam ze sobą przynosi, z czym się próbuje mierzyć ludzkiej kondycji, o co w nim właściwie chodzi na ile to jest w ogóle coś takiego co jest przyszłościowe to znaczy nie jestem jakąś bombę efemerydą ciekawą rozrywką tylko może stać się w przyszłości nie wiem jakąś jakimś elementem głównego nurtu rozgrzać rozrywki jak czytam nie dawał taki tekst o tym i w ogóle znaczy tekst, który ma, którego autor dowodzi, że istnieje pewna branżach, które zawsze o krok do przodu technologicznie i zastosowanie także różnych pomysłów i jest branża pornograficzna już od Bacha w filmach porno mamy do czynienia z takimi właśnie interaktywnymi z propozycjami, w których się wybiera różne inne warianty, a to prawda scen seksualnych, a to rodzajów czy odmian seksu, a to partnerów partnerek tak dalej no i że jak zwykle przemysł pornograficzny wzruszenie go przez pornografii Piotr Natanek niż wcześniej były też kreskówka dla dzieci dba o butach, które też oferowała podobną technologię podobne wybory dziecięcemu widzowi nie oglądały wywołały domyślam się od zakończenia były trochę w Uniejowie wymowne niż Bandera zmarł w, a zatem doszedłby jest jeszcze 1 z branży uważają, że tym razem Press Photo byłem przekonany, że chodzić o branży gier wideo Toyota wiadomo także w sosie jeśli chodzi o gry wideo to tam mamy do czynienia w grach fabularnych z bardzo bujnym rozwojem właśnie narracji opartych o alternatywne zakończenia alternatywne ścieżki rozwoju i faktycznie wielu osób, które wywodzą się raczej takie, jakiego background gamingowego niż, że filmowego na bardzo kręciło nosem na to nas na rabat oznacza tyle już dziś w nocy w ogóle to jest cały ten szum, że w grach wideo to jest od dawna już w grach wideo nad wymieniali konkretne tytuły akurat setów nie znam ani się za tak głęboko w grach, które jest narracyjny nie filozoficznie pokażmy innym względem są dużo po prostu ciekawsze od tego by wg tych krytyków z branży leasingowej co OFE co oferuje Charlie Brooks jest po prostu dokonuje się inscenizacja i prowadzenie do tego biegu filmowa telewizyjnego czegoś co w grach wideo było już zastosowane na o wiele ciekawsze o wiele lepszym poziomie tam były twoje we WD w grze wideo ograć, który zagłębi się w taki świat zagłębić się taką narrację Mendoza ma do dys pozycji o wiele bardziej wyrafinowane dzieło równych rozchodzących się alternatywnych narracji niż to, jakie OFE, jakie oferuje bank jest po Polsce się większość tych gier fabularnych współczesnych, które są bardzo rozbudowanej mają tę całą warstwę interaktywną też niezwykle subtelnie zbudowaną no to właśnie realizuję coś coś takiego dotarł już w ogóle Ballestremów napisany scenariusz tego tła i nie jest narzędziem właśnie do tworzenia fabuły gier wideo są właśnie różnego rodzaju tryby warunkowe, gdzie są w rozwidleniu narracji w zależności od konkretnych wyborów Graś i t d. zadba też w ogóle narzędzie to jest używane do pisania gier wideo zostało do napisania tego scenariusza drugiego próbował na początku pisać klasycznie tak jak opisał wszystkie inne, ale z różnych po prostu nie ogarnia, że w czarne jest potrzebna jest narzędzie, które się, by które, które właśnie używane jest przez projektantów projektantów gier wideo daje się też już w latach dziewięćdziesiątych w branży gier wideo mieliśmy do czynienia z takimi właśnie też eksperymentami stworzenia czegoś co można uznać za rodzaj właśnie interaktywnego filmu, w który wyświetla się w zależności od tego jakich wyborów dokonuje się teraz gry wideo również opierają na grafice 3 de w latach dziewięćdziesiątych była jednak tak, ale taka myśl, żeby może ten obraz, który gra szła przed oczami był bardziej gramy bardziej obrazem takim fotograficzna filmowym takie gry np. fantasmagorii, a 3 Gabriel Knight 2 lata był zasadny był powstawało w ten sposób ZUS nie ma się aktorów stawiano plan filmowy filmowano to oni by Graś miał otrzymać coś co wyglądało jak obraz filmowy no i nie ma też o taką grę na peceta bardzo dawno temu jeszcze w latach dziewięćdziesiątych jakąś taką strzelaninę już nie będą też nazywało, ale w formie takiego Kowalskiego jakiegoś kowbojskiej scenerii właśnie na coś jak gdyby oglądało się WSP ornych i miał się rewolwery i tam przez oszalałych z postaci, które były postaciami filmowymi bardzo to było wtedy efektowna no tak gościnny ale, ale właśnie w coś co w rodzaju sztuki fabularnej i grexit to rodzaj interaktywnego filmu na twoją to było coś się pojawiało właśnie w takich w takiej narracji jak fantasmagorie czy Gabriel Knight 2, chociaż na tamte narracja to mniej stawiały na alternatywne zakończenia debaty myślę tu raczej taki klasyczny kłamstw na pewno Gabriel maj 26 proc co było przejdą z punktu ADO punktu by, klikając odpowiednie przedmioty, używając ich robot, wykonując jakąś pracę dedukcji nie było tak tak skomplikowane drzewo narracyjny, jakie mamy Bandera zmarł w to ja wrócę do tego pytania, które z zawałem czy uważa, że to jest coś takiego co ma szansę skolonizować tę sferę filmową telewizyjną oraz załączenie, ale na pewno nie, bo w tej teraz niebyła tak entuzjastyczne i wydaje mi się że, ale i na wszystkich innych przyjemności szukamy szukamy w kinie telewizji Radia z wolnym wyborze szefa ABW coś takiego, ale na pewno to będzie obcych, która będzie testowana, która będzie stosowanej, która będzie się gdzieś tam pojawiać częściej, zwłaszcza wraz z tym nie będzie rosła rola Platformy cyfrowe w odbiorze treści treści audiowizualnych na pewno to nie jest tak, że nagle większość produkcji będzie interaktywność po prostu może pojawić taka nisza, która będzie ono właśnie niższą ona może gdzieś tam, ponieważ liczy więcej niż niejeden tytuł, ale na pewno to nie stanie się dominującym sposobem tego w jaki sposób będą prezentowane treści audiowizualne mówiłeś trochę już o tych reakcjach recenzjach filmu Bandar smaczny pomysł trochę więcej o tym, jako goście, bo recepcja prośbę to było bardzo mieszanymi strony właśnie było też ryzyka ze środowiska gamingowego załatw no, o co tutaj tyle szumu to już od dawna robimy lepiej oni kradną nasze pomysły i robią to gorzej w obie strony była reakcja krytyków telewizyjnych krytyków filmowych no to z kolei narzekania to najsłabszy odcinek Black Mirror, że to jest to się słabo napisane, że aktorstwo niedobre złe nowa historia z nożem 2 technika ciekawa ta interaktywność kanale History jak się przyjrzymy się dosyć słabo słabo słabo słabo broni, że to nie jest, gdyby ten poziom najlepszych z najlepszych odcinków wydaje, ale byli tacy, którzy zwracali uwagę na to pytanie, gdyby niekoniecznie chodzi tutaj o sądom historii, ale właśnie oto interaktywność to interaktywność to w jaki sposób na frustruje nasze pragnienia idzie przedefiniowania wujek jak też mówić coś o tym, pragnieniu tworzonym przez ideologię grywalność ideologie się tego, że wszystko jest grą, którą można wygrać jest tutaj najważniejsze tanie, a nie sama historia takie głosy też się w teście pojawiały się z generalnie jednak tak powiedzieć, że najkrócej to podzieliło krytyków filmowych telewizyjnych, a osobom dzieciom, które mają background w grach nie podobało się na takiej zasadzie, że ono u nas to jest od dawna już lepiej w Jaśle cały czas też zastanawiam nad tym, bo po to, oczywiście stać się 1 z przejawów tylko takiego postępu technologicznego tego, że mamy dziś z tą formuła Platformy cyfrowej, że ta technologia umożliwia nam tego rodzaju ingerencje w oraz strukturę fabularną tego co oglądamy w jakim kierunku w ogóle będą się rozwijały tego typu Platformy to znaczy to możliwości techniczne stają się coraz bardziej rozbudowane można oczekiwać, że w zasadzie zakres naszych możliwości niem kierowania w to wszystko albo w ogóle wchodzenia w jakąś interakcję z rzeczywistością ekranową będzie się zwiększał, więc pewnie jest 1 z przejawów jakiś transformacji tego takiego bardzo prostego interfejsu, że wchodzimy na stronę mamy do wyboru firmy możemy sobie wybrać swoją nową tak zdecyduje się od możliwości technologiczne taneczny ogranicza Copyright nie możemy sobie np. wyobrazić że, gdyby inaczej wyglądały prawa autorskiego to Platforma też dawała możliwość tego, żeby na nią z każdego filmu zrobić sobie jakieś swoje funkcje, od którego obszarze są w samo to wywołuje nawet to tutaj jest z kolei niespecjalnie twórcy filmowi są chętni, żeby liczyć producenci czy właściciele praw, żeby tak przedefiniować zasady uprawnionego uprawniony go wycisza też forma forma nie można tworzyć dzieło oparte oparty na cytatach do tej w praktyce podejście do tego jest bardzo równe, więc to też, gdyby myślę, że zakres tego co będzie mogła robić technologie będą definiowały np. kwestie prawne związane z prawami z prawami autorskimi i innowator, jakby to jak technologia może pozwalać ingerować istniejące teksty druga rzecz no to jak może na to pozwalać prawo ono z pewnością Platformy będą z sprzyjały powstawaniu różnego rodzaju nowych i nowych treści będą też, by się pogłębiały proces taki bał ani z racji publiczności coraz rzadziej mamy do czynienia z takim komunikatem, który jest kierowany do wszystkich coraz częściej będą nasze np. filmy dla Niewiem dla fanów kina samurajskiego z kina samurajskiego kina o zwojach mieszkała Agnieszka pierwszego i Bolesława Chrobrego i to już tak ogólnie jest potężna publiczność w domyśle RZA no ale właśnie po złożeniu Mieszko, ale samuraje mają jednak lepszy PR w masowych dziś zbierze jakaś taka grupa fanów kina samurajskiego, dla których warto wyprodukować ileś tam zabijali ich nawet wysokobudżetowe tryb lock to konsumowane przez taką globalną publiczność dla Platformy streamingowe i niższe byłoby to w epoce telewizji analogowej, która była też o wiele bardziej narodowa narządy na pewno Platformy streamingowe bardzo zmieniają sposób produkcji głównie, wpływając na telewizyjne kino, ale też takie głosy żony teraz wezmą zastąpiona kinowe zastąpią telewizje są co najmniej przedwczesne mówi mamy coraz więcej takich premier, które n p . z pojawieniem się równolegle na platformach cyfrowych i w kinach w telewizji ostatni film Romana salony władzy oczywiście wyjątkiem są bardzo ciekawy przypadek tego Netflix na początku miał takie założenie żony nie nie pozwala na równoczesną eksploatację tych filmów kina, ale trochę wymusiły to rozumiane wydaje się festiwale z Europejskiego rzeczywiście w zeszłym roku ogłosimy jeszcze zaszło w 2017 roku w Cannes była wielka kontrowersja czy filmy wyprodukowane przez Netfliksa powinny być pokazywane w konkursie pokazano 2 filmy Netflix sowy o godle koreańską i o historię rodziny Mayer owi z rodzimej Rawy z historią wybrane i oba te filmy były produkowane dla Netfliksa z takim założeniem żony nie wchodzą do kin tylko są pokazywane od razu na Platformie wołał wielki protest głównie animowane przez środowisko dystrybutorów filmowych francuskich, ale nie tylko biura to jest festiwal kina święto kina nie można tutaj pokazywać głównym konkursie filmów, które nie będą w ogóle w konkursie na euro początkowo miała być skierowana do Ghany lekarz powiedział, że w konkursie tego nie pokażą, że to nie wejdzie do kin, ale że mogą pokazać jak i bocznej sesji w efekcie nie zgodził wycofał ten film Scan skierował go do Wenecji i Wenecji opracowana chyba taki kompromis, że ogólnie, gdyby film wchodzi na Platformę cyfrową globalnie, ale też w niektórych miejscach będzie mógł być śnić, żeby będzie udostępniał prawa do pokazywania go w kinach i faktycznie czy jest taki eksperyment, że w Polsce film wprowadził do kina Gutek film Jan był dostępny w ograniczonej dystrybucji jakiś tam liczbie kin studyjnych w Polsce oprócz tego w tym jest ono w dniu premiery było też dostępny u każdego w domu na ekranie na ekranie komputera jestem bardzo ciekawy jak to zadziała byłem już w weekend premiery Romy w Muranowie bursy sporo ludzi na tego typu kino lato to nowe rondo cala są na Muranowie to większa była była dosyć zapełniona, gdyż oglądając fragmenty tego filmu nie całość się na ekranie komputera jednak widać bardzo różnice widać, że te kadry są jednak komponowane raczej pod duży ekran myślę, że sensowniej jest zbierać zioła czy zwolnienia z obaw fani po raz pierwszy i po raz pierwszy w kinie nadają się do nas będzie korzystał z tego modelu dystrybucji, że będzie najpier w twarz będzie wrzucał jednocześnie do kina i do ido ido i od razu serwisy streamingowe nas do takiej Platformy n p . Amazon, które produkują filmy z myślą, bo to, żeby je potem spotkać na swojej Platformy no ale przed wprowadzeniem na Platformę normalnie działają jako dystrybutor pokazują mnie w kinach na Amazon był współproducentem filmu Manchester, by w wersji no i filmu, który był filią oscarowym bardzo poważnym konkurentem do głównej nagrody laureatom Oscarów kilku Oscara w kilku ważnych kategoriach i wprowadził go najpier w w taki ograniczonej dystrybucji tam kilka tygodni do kina amerykańskich szlaki raczej studyjnych w dużych miastach, a potem wykorzystywał na swojej na swoim Platformie zmyśla model, który zdobędzie takim dominującym modelem współpracy platform streamingowych z kinem 1, ale pojawiają się też takie filmy tworzone przez wybitnych twórców kina, które zamiast na ekrany trafiają od razu do platform cyfrowych myślę na przedostatnim filmie braci Coen nic by się pojawił od razu na Netflixie tak też tutaj też było pewnie dyskusje czy to czy to powinno to powinno trafić jak i dystrybucji do kim się nie i wydaje się jednak, że będzie się łamały będzie też jednak otwierał rządom kinową dystrybucję mi się tym przykłady Romy, gdzie to zrobili i sądzę, że podobnie będzie z nich najdroższą produkcją produkcją, która najwięcej kosztowała Netflix szturmem wszedł złodziej wyszedł ze studia hollywoodzkie wycofał on być nowym filmem Martina Scorsese i mają już mentor Kościołek niesamowite pieniądze, które poszły głównie na technikę komputerową specjalną, która umożliwia odmładzanie twarzy aktora Leonardo, który dziś ma 70 lat gra sobie kamieniarze niesamowita obsada z komputerową, ale są młodzi, żeby fundusz ma 30 w bez konieczności obsadzenia jakiegoś innego aktora w roli młodszego i to kosztowało podobno jakieś wielkie pieniądze Nate Robert DeNiro faktycznie gra tytułową rolę irlandzkiego Galaxy irlandzkiego gangstera tomów czytam budżetem ponad 200  000 000 i nie sądzę, żeby Netflix, że tylko i wyłącznie wrzucił go na Platformę cyfrową będzie pewnie chciał ściągnąć krzyż i część tych pieniędzy dystrybucji kinowej, bo to jest też cały czas jakiś sposób, gdzie najłatwiej jest zabrać pieniądze z rynku i najłatwiej jest sfinansować produkcję filmową model biznesowy Netflix polega na trochę się wino produkuje swoje treści bez kupuje prawa no i co za to, że to przyciągnie kolejnych abonentów, którzy płacą stały abonament w tym modelu faktycznie niespecjalnie trzeba się przejmować tym czy dany wyprodukowany z Netfliksa film czy serial obejrzą tłumy ważne jest, żeby było jak najwięcej abonentów i wieczór mamy jakiś serial, który nie ogląda dużo ludzi, ale ci ludzie się zapiszą już będą przez następne lata płacić ten abonament, bo nikomu się nie chce wyrejestrować za dużo roboty jak już nie ogląda dopłacimy jest też występ ten model biznesowy to biznesowy opiera na greckim lenistwie państwo jest jakieś wielkie wielkie wielkie pieniądze dla dużych wymagań wielu wypożyczalni wideo siłowni tego typu notariuszy, by dać się z algebry geometrii zamiast pamiętam, że starość żużla w loży teatru strefa euro z całkiem sporo wypożyczanie i gniewnie wideo wiele drzwi sam wiedziała, że funkcjonują właśnie ludzie się uczą się nie chce wypisać ich dokonać formalności, żeby tam nie ściągała z konta w Tychach 7 USD co miesiąc, ale rabat n p . w Niemczech są jeszcze cały czas wypożyczalnie kaset wideo w Auchan Tesco jest ujmująca tak, bo wierność dla nośnika bardzo bardzo interesująca, ale wracając do tego modelu to wydaje mi się, że rzecz, że to będzie funkcjonowało równolegle z modelem, którym coś chodzi albo jednocześnie na Platformę do kina rynek do kina na Platformę jednak się ustalić jako dominujący w jej no cóż zobaczymy jak będzie wyglądała ta przyszłość, której mówisz, że coś wiemy na temat przyszłości w mniejszej skali to znaczy przyszłości kolejnych odcinków serialu Black Mirror czystej źródlanej zawłaszcza, ale jest kolejnym sezonie śruba mają w tym roku również do niego zdjęcia to, więc zobaczymy pewnie znak albo na koniec tego roku na początek przyszłego będzie kolejna partia rozumiem, że nie wiemy czy będą tam jakieś strukturalnie podobne wyzwania związanego z tego swego stanu Waldemar Bieniek, że znowu klasyczną narrację, że pan rozstawu takim jednorazowym eksperymentem powiedz na koniec jeszcze naszej rozmowy trochę to zamarkował iż, dlaczego właściwie sądzi, że w tym sensie bardziej przyszłościowa jest klasyczna forma polegająca na biernym odbiorze, że w, jakim sensie nie mamy ochoty brać odpowiedzialności za każdy jest go w interakcję z bohaterami i my chcemy się bawić trochę demiurgiem urządzania raju na potłuczone szkło i zarządzania naszym regionem inne przyjemności emocjonalne no wydaje mi się że, gdyby w cały czas w kinie czy w telewizji chcę już taką historię, lecz właśnie w możemy nie decydować, gdzie możemy być zaskoczeni, gdzie trochę ten film 3 odcinek serialu porywa nas zarządza naszymi emocjami, a grali relacja z tym światem przedstawionym z bohaterem no i dostarcza trochę po prostu innych przyjemności, które też samo ważna ale, których pewnie nie szukamy koniecznie w kinie, a wyobraża sobie, że jako człek, który właściwie zawodowo ogląda filmy miał być nagle w każdym oglądanym przez siebie filmie decydować o przegląd Famuru każdy donos Nowaka był to na pewno nie wydają się akurat tej w tym, by dostać się wciągnęło mnie to ta struktura sama okazała się znaczącej żona jest tak też pewnym manifestem filozoficznym, że nie ma dobrego wyjścia i to jest coś co jest jakoś tam też jakoś tam interesujące ale gdybym miał faktycznie chciał po prostu pograć gra fabularna czy to bym pograł gra w branży właśnie, by nałóg ja grałam takiej gry właśnie ten wspomniany w Night 2 śmiem wątpić, iż takiego strasznego oszustwo to nie obiecuje właśnie taką interaktywność, który tam de facto nie ma mnie zawsze wrażenie, że to jest po prostu taka historia Bośniak ma dostęp jest kilka po prostu ścieżek, które sobie wybierała, a nawet jest tylko 1 ścieżka po prostu musi kliknąć odpowiednią, żeby coś realnie wzrosły, więc takie powinny się też nie daje dzięki zupełnej im inercji w nurt stało się już pewnie w dzieciństwie gra Endera oczywista jest właśnie wątek rządach jakąś taką grę komputerową życia przejść przez olbrzyma, który go tam ciągle zabija, a tak legend opisuje Orson Scott Card daje takiej publiczności wystawiony można zrobić wszystko też odpowiedź na to reaguje się dostosowuje do tej reakcji to faktycznie stwarza jeszcze nieskończone możliwości na gry wideo na ciągle są chyba bardzo bardzo daleko od takiej wersji normy euro dalej aniżeli to co pamiętamy z kar cielesnych oraz innych parafii wraz z faktury można zrobić absolutnie wszystko to jakoś dla mnie nie jest atrakcyjny w działamy podobnie rzeczywiście nawet w tych najbardziej rozbudowanych grach nie to, żebym był jakimś szczególnie zapalonym graczem nie znam się w tej chwili w ogóle prawie na, a mam na dostęp do konsoli czasami coś tam sobie grywam ne no to zawsze też miał poczucie, zwłaszcza w tych grach fabularnych takich nawet bardzo rozbudowane, że to jest jednak operowanie na kilku względnie kilkunastu dość sztywnych sklep także samego poziomu elastyczności jest ona jest niewielki i w jakim stopniu towarzyszyło mi to wrażenie także przy Andersa 3 Utah czy ten hotel jest celowe Jonatan, jakby też coś co zresztą to też coś ma zalety, a kulturalny jak gdyby nie gra się trochę nie wywiązuje z tej obietnicy, jaką daje no cóż bardzo dziękuję Jakub Majmurek Lula Radogoszcz jemu krytyk filmowy eseista publicysta kończymy też Anna wieczór Radia TOK FM nie interaktywne w tym zasadniczym staje się, że jednak chcemy tak mi się wydaje, że nikt nie sterował przebiegiem tej naszej rozmowy ale kto wie, kto wie może widzimy w pokoju multimedialnym Paulem Ryanem w także nie wiadomo, choć nie wiadomo może właśnie byliśmy sterowanie całkowicie bardzo dziękuję Bartłomiej Pograniczny wydawał te audycje z nazwą Tomasz Stawiszyński dobrej nocy państwu życzę im do
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!