REKLAMA

"Nowoczesny tabor trzeba cofnąć w rozwoju, żeby mógł jeździć w Polsce"

Analizy
Data emisji:
2019-01-24 18:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
22:59 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie. Wczoraj minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział: "Przez ostatnie kilkadziesiąt lat polska kolej była traktowana po macoszemu. Likwidowano linie kolejowe, złomowano tabor, zamykano dworce. Odwracamy to szkodliwe dla Polski myślenie". Te słowa padły z ust ministra infrastruktury w czasie pierwszego Kongresu rozwoju kolei. W tamtym kongresie oprócz ministra Adamczyka był też Bartosz Jakubowski z centrum analiz Klubu Jagiellońskiego, dzień dobry, dzień dobry, jest z nami studiu. Pana ministra nie ma.  Rozwiń »
I jeszcze, to z kolei pan premier, o tym, że stawiamy na polską kolej i kolej jest ból kołem zamachowym polskiej gospodarki w RN in co to za Kongres i jakie pan wyniósł z niego nauki oprócz tych optymistycznych komunikatów ze strony władz zaczyna.

Trudno mówić o nauce wodnistą zakończy się nauczyłem ma, że mówimy o tym, że staramy się poprawiać humor, bo to, bo wszyscy byli bardzo optymistycznie nastawieni w prelegenci można powiedzieć dyskusji żadne tam już patrzyłem w poważnej raczej było takie w twierdzenie, że wszystko jest świetnie i będzie tylko jeszcze lepiej, ale wtedy może takie są fakty może to co mówi pan minister, że odwracamy szkodliwe dla Polski myślenie w kolejce jest prawda ruszyło się coś w tym biznesie w znacznym może pan minister ma taki wynik badań, że jakoś im zmiany świadomości społecznej udało się osiągnąć nie wiem natomiast taki fizyczny fakty p t. jakieś tam wykop wielkość przewozów tak stan linii kolejowych czy punktualność pociągów na to raczej nie to nie jest ten wynik, który idzie ku lepszemu 

No dobrze, to jeszcze raz pytanie co się udało na kolei przez ostatnie 5 lat?

5 lat coś udało noc nałoży całkiem sporo udało się nie udało się do 5 perspektywę unijną, ale to znowu trzeba oddać sprawiedliwość to raczej niebyła zasługą 2 ostatnich 3 lat cykora, czyli takiego rzutu na taśmę z dolnego w latach 214215, że jednak jakoś tam nogą dopięto ostatnie inwestycje rozpoczęte nic się w latach 211212 czy już tak mocno pod koniec perspektywy no i tak po mozolnie powtarzamy te truizmy na remonty torów m. in . 

M. in. sławny projekt Pendolino i domykanie wszystkiego na grudzień 2 czternastego roku takie bardzo zintensyfikowane prace, które zakończy się w grudniu 214 nowy projekt zakupu taboru dla PKP Intercity z też dopięte na ostatni guzik, a wręcz awansować, czyli już po czasie w 2015 roku w grudniu 

No i troszeczkę przez ostatnie lata mieliśmy takiego przywileju zwolnienia inwestycyjnego akcje donos przyspieszyła no to trochę tak jakby w, że tak brzydko mówiąc zwrócił się własne nogi

Dlaczego, proszę wyjaśnić

Choćby właśnie w zeszłoroczna z końcówki zeszłego roku upadłość Astaldi, która zostawiła rozebrano linię kolejową Warszawa Lublin otrzyma akurat wczoraj niespecjalnie mówiono o finale fakt ministerstwo takie, że ta linia w tym momencie jest z rozebrano ona jest wstanie takim jak po przejściu wojsk sowieckich, chociaż od wojska sowieckie ministry z piątym roku nie zabrał

Ale wciąż stoją znaki ostrzegające, że tu przebiega tor kolejowy naszym dobrze, że stoją jeszcze nowe maszyny mogą utorować wyjechać natomiast, o ile w przypadku jakichś innych inwestycji, które się toczą to jakoś tam te prace, gdzieś z opóźnieniami to postępują co w przypadku tej linii mamy do czynienia z tym, że po pierwsze to modernizacja nic nie zostanie dokończona, a jedynie będzie przywracana przejezdność linii, toteż może za 2 lata

Czzli dramatyczne wieści na ja pytałam co się udało jakoś pan tak ucieka proszę o bardziej promować, bo tutaj znów mogą może wesprą się mną, a decydentami z tej z tej konferencji mowa była o tym, że powstanie Polski Holding kolejowy, który rozwiąże szereg problemów związanych ze tym z tymi inwestycjami kolejowymi, o co może dokładnie chodzić miałam zielonego pojęcia w jaki sposób ich woli Holding Colian w zespole inwestycji a co by Holding kolejowych czy ja domyślam się, że chodzi prezes Mamiński mógł to w wirze świata to był jego słowa zaczął mówić temat holdingu PKP podejmuje już od paru ładnych miesięcy jesienią roku w Żydów to jest jakaś szersza konsolidacja spółek z grupy PKP chyba muszę marzyć i tak ponosi sama na tym polu i jako przykłady może nie wczoraj, ale często podaje jak mniemam grupy Orlen czy czy KGHM pokazuje jako przykłady takie działania w holdingu tylko, że chodzi o przypadku takich spółek można jak Orlen czy Lotos nie polega na tym, że spółki w grupie Lotos nawzajem sobie sprzedają usługi oferują prawie rok był taki wsobny z polegać na tym np. że Lotos skupuje on Europe i Europy wykorzystują one, że Lotos asfalt i Lotos, który produkuje paliwa Lotos produkuje oleje i inne rzeczy tak, ale faktycznie na chodnik po prostu wyświadczył usługi i który produkuje różne rzeczy w możliwie szerokiej gamie, a nie świadczy usługi nawzajem sobie co mamy do czynienia w tym meczu grupy PKP no ale trend dobrze, bo myśmy przez chwilę czy rzeczywiście taki pomysł, by z list i rozumem bardziej połączy ze sobą strukturalnie te wszystkie spółki PKP czy to tak kończę w końcu to nie jest dobry kierunek, bo przecież wiemy o tym, że one prawie, że one mówią o chowie wsobny mają dziś nawet takiej radnym bratobójczej wojnie na wyniszczenie w obliczu takiej bratobójczej wojny na wyniszczenie tu nie ma to raczej mieliśmy do czynienia z tym, że prawica nie widział Otóż lewica on też tak biegli nie powiem, ale ceny za wykorzystanie torów np. o tym, się testom dna czy ceny węgla w dzień zarówno PKP PLK jest przewóz jest operatorem infrastruktury zarząd infrastruktury, które stosujemy wszystkie takie same stawki dla wszystkich przewoźników już te czasy kiedy, kiedy były stosowane jakieś ulgi dla określonej grupy przewoźników już dawno minęły na szczęście w oczy się dyskusja o stawkach dostęp do infrastruktury w branży kolejowej zawsze jest burzliwa i zawsze sprowadza się do podobnych wniosków żony są w Polsce za wysokie niestabilne natomiast tutaj nie wiem co miałby zmienić Holdings inni, jaka struktura holdingowa, bo tak czy owak jesteśmy związani prawem unijnym i komuś jest zarząd infrastruktury stosowanie dyskryminujące stawki a gdy ktoś mówił wójt wiedział czy w komentarzach taką datki dla takich ironicznych komentarzy to tam brodę chodzi o to, żeby powstało dużo nowych stanowisk w dobrze płatnych i inni myślę, że są nieduże opłaty w grupie PKP już jest więcej niż niepotrzebna natomiast ja rozumiem w jaki sposób i gdzie indziej tak ideę połączenia w jaki sposób majątku w ramach grupy PKP z tym, że to jest o tyle trudna, że tam, gdzie Najwyższa Izba Kontroli 3 lata temu stwierdza, że są największe problemy, czyli zgodna z inwestycji pomiędzy PKP polskie linie kolejowe in PKP energetyką plan polega Otóż po pierwsze, PKP polskie linie kolejowe no w dużej mierze na rzecz skarbu państwa i swoją politykę inwestycyjną realizuje w oderwaniu od pozostałych spółek, chociaż być może tutaj należałoby np. z PKP Telkol pewne rzeczy związane z infrastrukturą komunikacyjną, czyli światłowody linię różna komunikacyjne tutaj być może należałoby pomyśleć o pierwszym rzekomych konsolidacji spółek na zlecenie PKP energetyka za sprywatyzowane i nie z grupy PKP to było największe promy zgodna z inwestycji, bo okazało się, że mamy tory, ale w ostatniej chwili zorientowano się, że infrastruktura związana z dostarczaniem energii jest w rękach innej spółki, która tę inwestycję się nie przeprowadziła, więc było w ostatniej chwili do domykania tego wielkiego projektu Pendolino ich za to były największe zastrzeżenia ze strony wzięli do kontroli dobrze, że ta koordynacja inwestycji nie postępowała należycie wykorzystać już tych tego nie nie zrobimy no bo PKP energetyka jest poza grupą PKP mimo nazwy dla kogoś znało ją znacjonalizować nad taktyką rzuca na boku to jeszcze jedno pytanie z, a propos tej wczorajszej konwencji konferencji Kongresu to jest kolej patriotyczna był cały osobny panel temu poświęcone i zdjęcia są w samym panem ministrem ja byłem na tym związanym z rozwojem ekonomicznym nie był pan na panelu kolej patriotyczna i nie nań tylko na etosie pracy Kolejarza byłem sam koniec w z kolei patriotyczna jakoś nie zainteresowano, gdy powiem panu co z kolei patriotyczna pan powie czy to czytanie świetnie kolej patriotyczna tu znów cytuję pana ministra Adamczyka to przede wszystkim docenienie własnych możliwości zaufanie, jakim obdarzamy polskich producentów czy inicjatywa w budowie nowych szlaków międzynarodowych przebiegających przez Polskę i co pan na to bardzo ładne słowo tak, ale zaufanie i montażem polskich producentów czy to rzeczywiście jest obdarzony na czym trudno żyć obdarzali innych, kiedy tak naprawdę mamy dość osobliwą osobliwa technika i sieci kolejowej, gdzie mamy archaiczny system zasilania i archaiczne systemy zabezpieczenia ruchu krajowego, więc trudno, żeby u nas jeździł bardzo nowoczesny tabor był u nas nowoczesny tabor dzieciom dostosować na czarno cofnąć Krzysztofiak w rozwoju, żeby chciał u nas jeździć, więc na dobrą sprawę zadomowił się u nas w sumie 1 tylko zagraniczny producent taboru, czyli szwajcarski Stadler, którzy chwilowo właśnie wyciął bydgoską Pesę w przetargu dla Intercity, oferując dużo korzystniejsze ceny co się do tej pory się zdarzało na odwrót nic, a poza tym czy warto korzystać z usług polskich dostawców taboru oczywiście, że warto korzystać, jeżeli oferują tam w wysokiej jakości w dobrej cenie w bez awaryjnych oczywiście, że warto zawsze warto korzystać zarówno w lepszym im lepszy niż korzystać, bo oczywiście pojawiło się żarty, że byłoby lepiej, żeby zamiast kolei patriotycznej rząd budował kolej punktualność, ale to uznajmy, że to są tylko żarty szyderców, a są osoby tym drugim elementem w budową nowych szlaków międzynarodowych przebiegających przez Polskę, jakiego szlaku Międzynarodowego brakuje wszystkich, do których faktur nie no w jak rosną przecież jeżdżą pociągi z Polski do Polski, ale z Polski do Polski to dobrze, że test ma też w tej części Polski do drugiej dalej zagrali właśnie te 3 pytania czy to, że to są rzeczy szlaki międzynarodowe nadal w dna ciągle czekamy na budowę kolei dużych właścicieli Greka, który de facto stanowi część sieci europejskich dzięki nim przecież nowe w zasadzie zobowiąże się zobowiązaliśmy się do 1 jego budowę na tym, że chodzi o pozostałe odcinki takich korytarzy transeuropejskich stąd mamy z nimi pewne problemy niestety w ciągle czekam na skończenie budowy Rail Baltica, czyli tak to do modernizacji niestety ani budowy nowej linii w czeka ciągle modernizacja na byciu tabuny linii ze Skierniewic do Łukowa, która też jest częścią paneuropejskiego korytarza transportowego w zachód, na który jest w dramatycznym stanie w wodzie transport towarów, a to mocno i to przepustowość tego odcinka 70 tys ci nie tylko w transporcie towarów wykorzystywanych, ale on głównie do właściwie 1 tor miesiąc z niskimi prędkościami, więc jeżeli myślimy o faktycznie poważną nowym jedwabnym szlaku o transporcie towarów wschód zachód no to wypadałoby chyba trochę winiet i zintensyfikować prace związane z poprawą infrastruktury dla przewozów towarowych w zaraz wrócimy z rozmową studio Bartosz Jakubowski z centrum analiz klubu Jagiellońskiego i przyjrzymy się jeszcze w kolejnym elementem związanym z polityką, ale kolejową, a nawet pro kolej ową, bo ponoć taką prowadzi rząd prawa i sprawiedliwości zaraz po informacjach wracamy kondycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną studenta oraz Bartosz Jakubowski z centrum analiz klubu Jagiellońskiego i rozmawiamy o pierwszym kongresie rozwoju kolejne, które nasz gość był w był tam też minister Adamczyk był premier ma mocny Dymny Morawiecki w ich o rzeczywiście dużo pozytywnych optymistycznych słów padło na temat tego w, jaka polityka, lecz jest prowadzona wobec kolei wg naszych włodarzy po kolejowa widzą oni wagę kolei z Anną my mamy do tekstu trochę wątpliwości upalny nasz gość mówił przed informacjami, że w ciągu ostatnich kilku lat za zamarły raczej inwestycje niż jakoś szczególnie rozkwitły, a czy to jest także ministerstwo infrastruktury stawia po prostu na inny sposób, gdy transport n p . na auta czy też generalnie tak, że to ministerstwo pod przewodnictwem Andrzeja Adamczyka generalnie słabo sobie radzi w tej w każdej innej dziedzinie mamy niestety ogromne wrażenie, że są osoby nie w każdej dziedzinie w boisko różne zarząd dróg to większość przetargów to obecnie rozstrzygana to są przetargi uruchomione jeszcze przez czy to minister Wasiak 3 minister Bieńkowską czy czasem nawet przez ministra Nowaka przeżył tyle lat pana Sławomira w resorcie nie ma tak natomiast obecny w przetargu mamy Sztuba 60 zaledwie 10 km dróg ekspresowych autostrad z czego bodajże 6 km to jest niedokończony przetarg na 1, który już dawno jest rozstrzygnięty, więc tych przetargów na drogi też jest ono dość mało wyszło rozbierana siły i teraz w ostatnim momencie przed wyborami wyruszą z kopyta od dość ciekawe, że właściwie teraz pan minister Gant zapowiada ten cel w różne inwestycje też czekamy za ciasno ustawowe Bytom dotyczącą uzupełnienia infrastruktury kolejowej, by tam państwo mówiliśmy rządy w TOK FM uzupełnienie lub raczej zbudowanie odnowa części połączeń, które zostały zlikwidowane zostaną w domu siedzieli żona utknęła niczyja nikt nawet nie widział projekty ustaw, więc i nic nie było w celu ani w żadnym innym mediom, że można, by znaleźć jeśli chodzi o projekt ustawy 3 rozporządzenia, o ile ten właśnie program odbudowy stan remontów infrastruktury lokalnej, który dość drogich udało się wdrożyć można, by mieć z niego to pewne zastrzeżenia dostał on został dość dobrze przygotowany dość szybko został wdrożony już w innym nawet już odpowiednie, że tak powiem ustawy zostały uruchomione ta bardzo krytykowano opłata emisyjna doliczana do ceny benzyny, która w istocie jest tym podatkiem celowym na budowę dróg samorządowych, a to się tak pan do nowego roku o drogę pamiętam, że była taka lista połączeń kolejowych, które miały się właśnie zmieścić i miała to realizować ustawa, która jednak i wdowom czy to już przegapiła moment w tym dostało już przygotowana została przyjęta mnie niestety nie została przyjęta, chociaż z drugiej strony, jeżeli spojrzymy na to ma Ks tym kreskami, bo tak nam w zasadzie się traktować to kto poważnie na nią bardzo nie lubi takich programów, gdzie po prostu jest to w stylu flamaster planu, czyli wyciągamy mapę kreślimy flamastrem i wychodzi nam coś co nam się wydaje, że być powinno i to może dobrze wygląda medialnie, że się nad tym pochylimy na to wygląda to tak właśnie dość mało poważnie w szkole to poważny czynnik poważnie, ale kolejna rozmowa z 1 z ekspertów, który mówił, że te odcinki kolejowe, które mają być uzupełnione czy na nowo zbudowane to nawet sensownie zostały dobrane i o co tutaj będę będę może trafić na świat kontrowersyjna się z tym nie zgadzam przykładami będzie Jastrzębie-Zdrój, który jest na ustach wielu polityków tak jako największe miasto w Polsce bez dostępu do kolei pasażerskiej rozebrano linią nie przez tak dawno temu i w oczy wiście na tej mapce od g kolej plusy się też pojawiło tylko, że pojawiło się nie w takiej formie w jakim pojawi się powinno miałem przyjemność nieco ponad rok temu wręczyć je pani prezydent Jastrzębia-Zdroju i być autorem tego projektu takie przystępne jak studium wykonalności budowy kolei Jastrzębia Zdroju, gdzie nie może zostać tanio dokładnie zaprojektowanej odbudowała obliczone koszty analizy wszystkie tak naprawdę to był gotowy dokument, który tym tak naprawdę sprawę, że można go podać dalej i rozpocząć przygotowania do odbudowy dzieli niż w perspektywie 34 lat nawet ją odbudować między, dokąd trafi do ministra Adamczyka, po czym na mapie kolej plus inni narysowano tej linii w tym przybył, którym została ona panu ministrowi dostarczać go zupełnie innej strony z niewiadomych powodów i wodą jest nie wiem jak ona miałaby zostać wybudowana w w tamtej strony, ponieważ to jest coś zupełnie jak też przebieg chorób przyszłym młodzieżową brzydką jest od czapy w w no dobrze mam nadzieję, że niedługo projekt powstanie apotem zostanie skierowany do konsultacji w ich jeszcze przed wyborami przyjętej nawet może jeszcze zrealizowany, bo nie wiem właściwie na co pan minister czeka w mniejszej na rzecz rozmawialiśmy o tym, wcześniej ruch kołowy polskim holdingu kolejowym, którym ma zostać powołany 1 z jego winien celów mam być szybsza i szybkiej zręczne ze zrealizowaniem inwestycji p t . centralny port komunikacyjny jak tam się posuwają prace jeśli chodzi o ten pomysł na czyjeś chodzi o w Lahore trybach pracy w zakresie kolejowych z całego projektu zapasach odbywają się najlepiej było proszone uczy się odnaleźć mówiło się prace przygotowawcze nie wbijanie łopaty w ziemię oczywiście natomiast tam pewne cele są zarysowane jony stopniowo będą realizowane mam nadzieję, że tutaj nic się z tym miejscem nie stanie myślę, że akurat w tym zakresie spółka celowa odpowiedzialna za zbudowanie centralnego portu komunikacyjnego podoła oczywiście, jeżeli będą na to odpowiednie pieniądze tak, bo nawet lepsze specjaliści bez pieniędzy tych linii po prostu nie zbudują i drudzy są największe obawy chyba też samej spółce co do tego, żeby po prostu dofinansowanie było zapewnione i to oni finansowa na to, żeby ci w swoim spocie siedzieli i przygotowali ładny papier, ale też na to, że po prostu oni mogli też ten przetarg 10203 . uruchomić tak natomiast dzień bardzo widzę związek pomiędzy spółką celową powołaną do budowy centralnego portu komunikacyjnego, a holdingiem PKP, bo on coś coś mi się nie zgrywa aż no i same znaki zapytania, a jeszcze mam pytanie o to czy powoli zaczęły wracać na tory, ale te wszystkie rzeczy wycofane wagony pasażerskie i wagony Wars, która cudem trafiły do remontów albo do różnego rodzaju, ale naprawdę na koniec okresu przydatności łączną tu niestety już to tak dość wolno to modernizacje starszych wagonów postępują i to nie tylko są wagony barowe, ale też m. in. wagony sypialne kuszetki, które prawie w ogóle znika z Polski torów w tym momencie te wagony można policzyć na palcach obu rąk w tym momencie mężczyzna długo trwa PKP Intercity i wydaje mi się, że są powody popłyną pierwsze 2 po pierwsze jest niemal priorytetowa w spółce zupełnie na to żeby, żeby faktycznie zająć się tym, żeby to wagony przywrócić do ruchu, bo ten segment pociągów nocnych w jaki sposób przez przez lata podupadał nie było trochę na niego pomysłu i chyba po prostu przede wszystkim nie było jakiś takiej wiary, że z tego jeszcze mogą być pieniądze do zarobienia tak mówić bardzo kolokwialnie, a z drugiej strony też wykonawca tych napra w jakoś tak specjalnie się do nich przykładali i przewoźnicy głównie nalicza kary umowne niższy niż płaci za odebrane w dzwony, więc z tak można powiedzieć, że nie ma jakiś taki wolicie Energi do tego żeby, żeby ten projekt przywrócenia świetności nocnych pociągów w Polsce faktycznie i wagonów barowych Bonobo w taktowny spółka Wars obsługuje i wagony barowe i sypialny, więc ścieżkę to taki jest dla na ich niekorzyść spółki ma też sponsorów, którzy płacą często w pełną cenę biletu za ten standard apotem on nie jest spełniony rozumiem, że wszyscy udają, że z porządku znaczy poniekąd poniekąd tak jest, że już w 3 powiązane ani barwy miast jest w pociągach PKP Intercity rzezie faktycznie wagonu brakuje składach wagonowych natomiast poniekąd takim rozwiązaniem jest wymiana taboru na nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne no bo zespół trakcyjny po prostu jest 1 całością tam wagon barowy zawsze jest nią naszego odłączenie się odłączyć dokładność one nawet do Barbary zostawmy, ale mnie może taka powinna zeznawać wożenia ludzi wzór samochodu opłaca trudno wciąż nie da się zarobić na kolej nie włączy się nie da zarobić natomiast jest tu akurat muszą obronić PKP Intercity przed jakąś taką ogólną krytyką, że nowy za poprzedni rok no jednak wyniki finansowe spółki bronią, ale mają wzrost pasażerów tak nas po raz po raz pierwszy od na czym pani po raz drugi w zasadzie spółka ma dodatni wynik finansowy faktycznie liczba pasażerów rośnie szybciej niż wypłacana dotacja, więc wyniki tak naprawdę patrzy to wyniki przewozowe no to wyniki wobec zarządcy jak bronią tak pytanie na ile jest to efekt dotychczasowych inwestycji jak długo te wyniki finansowe będą się trzymać bez odpowiednich inwestycji w nowe środki trwałe, czyli w tabor w ale gdy w teście tam Niemcy dane są aktualne, że koniec końców najwięcej pasażerów przewożą w Polsce Przewozy regionalne tak oczywiście patrząc na na pasażu zagrodził pasy przy pracy przewozową, czyli ile pasażer przedział kilometrów no to jednak coś wiadomo, że przy, więc dalekobieżny z wagi tego, że jednak posłowie rząd dalej no to te wyniki w pasażu kilometrach przejechanych no to są znacznie wyższe w środku PKP Intercity jeszcze 1 mail oponom Kasia, który z innym znów zaznacza, że już kiedyś do nas piszą w tej sprawie rząd powinien zająć się trasami, które wymagają modernizacji np. trasy trasą Kielce Warszawa normalnie to jest 180 km teraz pociąg jedzie okrężną trasą nadrabia 80 km, czyli dodaje pan Łukasz razem robi 260 km jedzie aż 3 godziny co pan na to ma Toyota przyczyniające się modernizacja linii Warszawa Radom na tym odcinku właśnie od od Czechów Ka do do Radomia narzucił Woodward dalej będziemy się na torowe jest budowany drugi tor to jest 1 z tych wielkich modernizacji co miał się skończyć już parę ładnych lat temu natomiast nie udało się skończy tańczyć nago w obiektywie w testach w rzymskie trojga proc tej rundy nic w tym modernizacja pól było bardzo dużo różnych różnych problemów tam była niska jakość dokumentacji projektowej zerwana do umowy z projektantem przyznano projektant, więc co wydłużyło czas projektowania no i w tym momencie dopiero Tomasz Klek można powoli uruchomić przetarg na budowę, więc głównie te problemy z projektowaniem tej tej części, bo tam część prac wykonano na odcinku do od Czechów zostały te prace wykonane zostać zmodernizowana stacja Radom natomiast pozostałe odcinki na wciąż wciąż czekają na na prace budowlane, które albo jeszcze trwają odbyło się zaczną żyć nie wiemy, kiedy formuła będzie mógł jechać 180 km zamiast 160 innych miast niestety nie mam takiej mocy sprawczej, żeby mu udzielić uczyli się już w żaden prawomocny odpowiedzi, ale trzymamy kciuki na tę trasę Bartosz Jakubowski z centrum analiz klubu Jagiellońskiego był państwa i moim gościem przyglądaliśmy się efektom od pierwszego Kongresu rozwoju kolei, który odbył się wczoraj w bardzo dziękuję za spotkanie
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA