REKLAMA

Hiwa K. Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe | o wystawie w Zachęcie

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-01-24 23:00
Prowadzący:
Czas trwania:
35:10 min.
Udostępnij:

"Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe" to nazwa wystawy prezentowanej w warszawskiej Zachęcie, która przedstawia biografię kurdyjskiego artysty, który musiał uciec do Europy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Wieczór Radia TOK FM. W naszym studiu pani Aneta Szyłak, kuratorka, dobry wieczór, dobry wieczór. Jeśli ktoś z państwa mieszka w Warszawie lub też może przyjechać do Warszawy celem odwiedzenia Zachęty, to zobaczy tam niezwykłą wystawę. Wystawę albo raczej miejsce, które zostało zaaranżowane w ten sposób, że będzie mógł wczuć się - to jest moja prywatna opinia,  można się też nie zgadzać - ale wczuć się w sytuację artysty, który postanowił zaprezentować nam jak rozumiem nie tylko część własnej biografii, nie tylko fragment irackiego Kurdystanu, nie tylko nasz kontynent, czyli Europę, ale też spojrzenie. Trochę na filozoficzne spojrzenie na to kim, czy też czym jesteśmy jako cywilizacja. Rozwiń »
"Hiwa K: Wysoce nieprawdopodobne, choć nie niemożliwe" - to tytuł, który jest poniekąd rozwinięciem jego imienia, ponieważ Hiwa znaczy w dialekcie języka Kurdyjskiego nadzieja, a więc mało pesymistyczna, ale jednak z mikroskopijnym szansą może jednak nadzieję można utrzymać zaczął się na chwilę przy artyście dość niesamowita biografia 

Pochodzi z irackiego Kurdystanu tak jest taki sposób się z Dallas na europejskich salonach artysty jest uchodźcą politycznym skorzystamy z 20 lat temu uciekł w bardzo burzliwych okolicznościach podejmował 6 prób ucieczki no i dostał się w którymś momencie do Europy idąc pieszo tama studiował najpierw muzykę potem sztuka i właśnie tam się poznaliśmy w Akademii sztuk pięknych w Moguncji 14 lat temu ja tego czasu razem współpracujemy czy gdybym miała pani w jakim sensie uprzedzić pozytywnym znaczeniu tego słowa uprzedzić kogoś, kto będzie chciał odwiedzić zachętę to na co pani, by napić zwróciła uwagę, żeby w nastrój 

Ja próbowałem na początku powiedzieć, że może trochę filozoficznie, ale ja cię tak to odczułem Allen nastroić się w jakim jakie znaczenie, żeby spojrzeć na to jednak jak na historie migracji w historii klubu trudnych zawirowań politycznych tej części świata, jaką jest północny jako i raki Kurdystan czy też może historia Europy myślę, że jedno i drugi, że siłą sztuki siły Ka jest to już na 

On pokazuje jak bardzo bliskie są te światy, że te wojny, które są wydają się Europejczykom, którzy żyją w pokoju już od kilkudziesięciu lat, gdy wydaje się, że byli strasznie daleko, że to nas nie dotyczy, ale to i tak nas dotyczy po pierwsze, dlatego, że Polska brała udział w wojnach na bliskim Wschodzie, ale prawda my Polska jest także producentem broni i amunicji, więc siłą rzeczy w tych wszystkich wojnach uczestniczymy jak każdy, kto broni produkuję sprzedaję to co się dzieje z bronią być może Polska również broń 

To można zobaczyć na instalacji wideo, gdzie sportretowana jest działalność pana nas Chada, który obok miejscowości konsula sur la Mania przetapia właśnie to co zostało w konflikt z konfliktów zbrojnych Kandora na różne inne rzeczy w związku w związku z tym to też jest takimi to jest niesamowite, bo to jest jak zejście do Hadesu to jest trochę takie jak dotknięcie tego naszego, bo nawet nie wiem czy wśród tych rzeczy nie ma rzeczy wyprodukowanych w Europie może w Polsce ich niewykluczone oczywiście to jest bardzo ciekawy w końcu braliśmy udział w tej wojnie nie zakładam, że także z własną bronią i amunicję MF no i trzeba pamiętać o tym, że w letnim to co robi na żart, czyli przetwarzanie złomu wojennego z pól bitewnych i Iraku z wojny za to cel wojenny iracką irańskich mnie teraz także różnego rodzaju działań wojennych w Serie z wełny to jest rodzaj biznesu, które by nie zaistniał, gdyby nie to, że istnieją w wojnie istnieje przemysł zbrojeniowy właściwie z 3 tutaj jest coś bardzo ciekawego się dzieje, dlatego że mamy tutaj jak we 2 osoby, które my media ją nam tę wystawę jedno tys artysta sam kiła kał uchodźca, który dom często mówi o tym, że w żadnej diety jak sztuka jest dla niego rodzajem takiej membrany takim bębny z własnej skóry, którym on się kontaktu jest z tym światem zewnętrznym, żeby zakomunikować to co jest tak naprawdę niewyobrażalną, bo nie można opowiedzieć tych doświadczeń tak naprawdę nie można ich zobaczyć także, aby to przeżyć samodzielnie i dlatego on też używa różnych metod, żeby nam to umożliwić UE natomiast jeśli chodzi o nas żaba i przemysł zbrojeniowy w el to mnie on zwraca uwagę też na to, że w pewnym sensie na żart też korzysta na tej wojnie także desek niekończący się proces przemiany materii i, a także jak we w pokazania tego jak ona bardzo krąży też jest zresztą ów jak widzimy w tej pierwszej instalacji czyli czego nie zrobili Mark barbarzyńcy zrobił, by grali mniej w jak pokazuje nam, że ruch może gdzieś wyżej w dowolnej strony to działa także możemy oddać dzwony z ma ze zużytej amunicji, ale możemy też przetapia się obiekty kultury na wojnę tak nam na przedmioty z pewnym, które są potrzebne do prowadzenia działań albo na baldachim dla życia albo na bagaż, bo dla samych dla Orbána ósmego, który też był takim papieżem, który prowadził wojny Jon nie tylko baldachim odlał, ale także także działa and roll swoich RM w Vojens, więc to jest bardzo ciekawe, że brąz jest takim materiałem, który krąży między Paulem kultura polem wojny i Paulem reprezentacji władzą, tak więc chce mnie w artysta stara się nam to pokazać w tym coś niesamowicie metaforycznego znaczek z wyobrażam taki coś co jest pod odpowiednią porę podgrzanej zaczyna być płynny jako koszt taką dziwną poetycką siłę życiową, którą przepełniona jest nasza cywilizacja ta siła może być użyta albo dorzeczy absolutnie złych wojna albo nagi nagannych moralnie albo do rzeczy pięknych sztuka takie ważą się, że jest taka, jaka siła to by było takie moje pierwsze wrażenie były jak opuszcza już dzisiaj zachętę i zastanawia tak dreptał SO w Warszawie tekst zamiast ulicy zobaczyłem to była ta pierwsza myśl, że duża to jest bardzo metaforyczne to jest niegdyś w siłę coś coś co przenika w takiej płynnej formie jak rozgrzana właśnie intuicji męża, ale druga rzucę się one dopiero po mieście zachęty aden artysta prawienie pokazuje kobiet najlepiej z kulturowe na ile to jest nie tylko oni przecież nikt z nas może poniżenia znam świetnie i w innych, a i to nie jest intencjonalne to są po prostu sytuacje, w których akurat tych kobiet nie było natomiast gdyby obejrzał taniny jego prace te, które chcą Dave Whelan gra w tej wystawie nie ma no to widać, że z w pracach tak kobiety się epoka się są obecne aha są 2 prace zaznaczy tak ze pracy w w ich w pracy zatytułowanej pre i mieć pojawia się matka artysty, która się też są bojowe wielu jego pracach tego Żyda matka są wspominane on mówi o matce o tej powierzchni łatwiej relacji z matką, która jest bardzo silną osobowością i miała ogromny wpływ na jego życie z UE mamy też studentki z Instytutu sztuki Sulejman niektóre biorą udział w realizacji prace czy pamiętasz co w Kaliszu, gdzie jest studenci i sam artysta wypalają w trakcie protestów arabskiej wiosny 2011 roku teksty, które czytają za pomocą szkła powiększającego odeszli z pracy Mathew wyrażonej w ogóle niesłychanie poetycki w swoich działaniach bardzo często ma długie tytuły, które są wzięte czasami z poematów o bardzo mocno wyrósł pod wpływem też literaturę bliskiego Wschodu łączy nie tylko kurdyjskim się posługuje, ale też arabski, który był językiem jego edukacji i bardzo chętnie sięgam po metaforę pochodzące z tamtego obszaru kulturowego i myślę, że to jest też ogromną siłą jego sztuki wie, bo on jako mówią nie pokazuje niczego palcem tylko małym palcu małym palcem ani nie nie palcem wskazującym go palcem mnie małym, czyli elit są dla niego jest bardzo ważne także, by pokazywać podobieństwa form relacje z sytuacji występowanie czegoś równolegle, ale niekoniecznie szukania między nimi bezpośrednich powiązań, czyli jak we pokazuje nam też jak działa metafora tak w Czechach przepraszam, ale właśnie zaczyna mnie dusić, chociaż czasami jest to wyraźny coś więcej niż metafora tam, gdzie użyte są zdjęcia lotnicze niemieckiego Kassel, żeby opowiedzieć o zupełnie innym mieście albo albo w ogóle nawet w mieście przez duże, ale jakimś takim bardzo literackim to by to było bardzo ciekawe doświadczenie dla mnie na notabene w Norwegii to zresztą nie są ruiny kasę tylko tego modelu inkasa w silnik ta praca została zrobiona na dokumentach z Adama Szymczyka w taki sposób, że ma artysta sfilmował makietę znajdującą się z muzeum miejskim w Kassel i potem zaraz obok makiety cała ta praca była pokazywana i to jesteście ciekawi ono powiada, gdy jakość, jaką tajemniczą historię o ludziach, którzy w MF próbuje on zmieni Groove chodzi do Europy muszą udowodnić, że pochodzą z miejsca za naprawdę niebezpiecznego dla nich, ale ktoś może mieć pecha jak 1 z tych rozmówców być tzw. strefie bezpieczeństwa tak, ale jest to bezpieczeństwo, które my widzimy z naszej perspektywy wody nie ma czegoś takiego jak przestrzeń bezpieczna z Iraku tak naprawdę, a na pewno nie w Iraku w okresie tych wojen i tymczasowo z gry w kwestiach czysto uznaniowy co do tej pory ta praca jest zbudowana we frankach w relacjach poziomych i pionowych tak Ion właśnie opowiada o tym, kimś, kto musi o Boga, żeby wykazać znajomością miasta, który zna chodząc po nim, używając takiego widoku z góry tego hierarchicznego widzenia, który posługuje się prawnik celom, które go przesłuchuje sprawdzają czy on rzeczywiście stamtąd pochodzi w smutne zdarzenie takie wrażenie po innym obejrzenie tej pracy że, gdyby 2 zupełnie nieprzystające do siebie porządki 1, który mówi o sytuację sprosta możemy pomóc i jeśli jest zagrożenie, ale skoro jest ze strefy bezpieczeństwa to wracaj do siebie to no właśnie po co robi z tym co rodzi stres frustracja Beck teraz wójt w cudzysłowie oczywiście w słowie wrócić do miejsca, gdzie wiadomo, że nie jest bezpiecznie, ale podług tych europejskich kategorii jest ostra wobec ja powiem pani ziemię bardzo dziwne wrażenie, że ten moty w, gdzie się pojawiał teraz w Świdnicy przez 20 lat kilkakrotnie artyści sięgali do do takiego sformułowania strefa bezpieczeństwa rabaty to to co ona może być znany słuchaczom to kiedy podczas wojny w Bośni został utworzony właśnie strefy bezpieczeństwa zaś Gorazda czy to w Srebrenicy właśnie ludzie, którzy tam się schronili byli przekonani, że właśnie trafili do takiego miejsca, które pod ochroną międzynarodową, a część tych ludzi straciło życie co co w tym co jest im, by tam przynajmniej 1 bardzo lekkie wysmakowane komiks, który opisywał życie w strefie bezpieczeństwa w doraźne, ale to ta figura stref bezpieczeństwa pokazuje nam problem, jaki mamy z nazwaniem tego w UE jest też nasze wyobrażenie o tym co to znaczy bezpieczna lub niebezpieczne z naszej Europejskiej perspektywy, gdzie wydaje mi się wydaje nam się, że my możemy z tej odległości ocenić czy komuś coś się grodzić czy nie, a sytuacja tamten nie są Zara 1 k owe nie są czarno-białe w nie ma tam 1 wroga są to, aby takie wojny też wewnętrzne pomiędzy różnymi grupami interesu w zależności jest niebezpiecznie zależności do kogo takie rodziny się przynależy do jakiej grupy w mających wpły w na życie polityczne w, więc my próbujemy to wszystko upraszczać sprowadzać do pewnych takich kategorii są od pewnej systematyki Antoni nie ma tam żadnej systematyki test niezłe niesłychanie płynna i bardzo niebezpieczna sytuacja w NHL na ile w tej całej opowieści, która właśnie z bardzo często metaforyczne istotne istotne jest też kontekst, że to jest Kurdystan, który ma w akurat w w Europie w Polsce również taką w taką konotację, że oto jest miejsce, które wydawać, by się mogło ma w sobie jeszcze jakieś właśnie nie chce bez nadziei wracając do imienia artysty, ale dobrą prasę ma Kurdystanu w Polsce to co mówisz, że to istoty to miejsce, gdzie lokalne społeczności próbują wziąć odpowiedzialność za to zawsze wiadomo głównie Róża Avatar w dni, czyli 3 dni Besser syryjska część tych bardzo ciekawie mówi o Kurdystanie jako pewnym w państwie wyobrażone MF, jeżeli my wiemy, że istnieje autonomia kurdyjska, że są jacyś Kurdowie w Turcji we w Iranie w serii w Azerbejdżanie jest oczywiście gigantyczna diaspora kurdyjska w zachodniej Europie w stanach Zjednoczonych w ale tak naprawdę jak obecnie LAWP jeszcze do końca, że w wielu miastach w bibliotekach centrach kultury na uniwersytetach SN w krajach, które identyfikują się z miasta, które się identyfikują z Kurdystanem możemy zobaczyć mapę właśnie tego kraju wyobrażone g, który jest niemożliwy nie ma Narodowego w inne państwa Kurdyjskiego w i oczywiście z naszej perspektywy Europejskiej my wiemy, że tym, że to już troszkę wyczerpanych format c jest dziewiętnastowieczne Concept to państwo narodowe no no wie pani Ewa mam taką drugą my, że np. czytelniejszy jest dla nas nasze polskie tych tradycji rozbiorowych czytelniejszy jest to co Kurdowie mówią o nim bardzo często mówią wy tak potrafiliście przenieść jakieś ducha wspólnotowego ta kultura sztuka, jakie szkody tak niebędącym 123 lata nie było innych Wasyl takie miasta oraz na mapie nie było, ale wam się udało poprzez różne rzeczy instytucje kultury, ale bardziej takim dotąd idei to jest mobilnej to jest to zaskakujące podobieństwo jest na miejscu lekarz dał też nie bez powodu my znaliśmy z szybko wspólny język, ponieważ jest tam bardzo wiele podobieńst w też, że mniej interesujących ze względu na to, że jest kurdyjski się z gmin europejskim, więc mamy też wiele słupów linii i nawet z form gramatycznych podobne no bo wszyscy mamy oczywiście też inne europejskie korzenie językowe w ze względu na wpły w polskich malarzy na euro Irak na iracki modernizm szkołę tak polscy malarze PSL, którzy byli w armii Andersa i które stacja, którzy stacjonowali w karku koło w Bagdadzie nie oni mieli kontakt z malarzami tzw. wielkiej szkoły Ewa Tracz bagdadzkiego modernizmu i była bardzo duża wymiana między nimi idzie i tam do dziś mówi się w książkach, ale też o tym, wpływie Polaków w latach czterdziestych na 1, a tych artystów zresztą w jedni drudzy większe uczyli się w Paryżu prawda Bodo com PL to byli głównie malarza komitetu paryskiego, a z my artyści z Iraku także tam jeździli, więc te związki wbrew pozorom są bardzo silne, a EDF Polska zidentyfikowano pamiętajmy, że też w czasach komunistycznych jeździło się tam także wiedzieć polscy artyści był eksport polskich samochodów do dziś ten samochód, którego znam, który znamy jak on sam nazywa się palonej w RFN w Iraku czeka, ale chciałbym, by na takie mów innym poziomie to chyba zastanowić nad tym co mogłoby nas bardzo uderzać w w tym co może w Zachęcie zobaczyć, a o dłuższy siła jak rozumiem pokazuje nam od Rosji społecznym społeczność albo społeczności, które nie mają tych atrybutów państwa, które nie mają granic tak tych kluczowych instytucji typu nie wiem rząd i policja i tak musi sobie radzić jakość lokalnych społecznościach, ale i to jest 1 historia, która może być dla nas czytelna, ale druga jest mi się wydaje niesamowita mianowicie gdzieś tam ciągle w tym co widać w Zachęcie ja mam tu czułem takie w jakąś taką niebezpośrednią właśnie od niej pokazywanie dużym palcem, ale próby takiego do drapania pazurki powiedzenia trochę mnie wprost, ale jesteście może nie za to odpowiedzialni, ale na pewno nie możecie odwrócić wzroku, gdyż taki miałem wrażenie na zdecydowanie taki jest idealnym w swojej 1 z filmów, które w, których nasz żart opowiada o swojej pracy Metalurga w one, bo oglądał łuski po nabojach i i mówi, a tej z Niemiec, a to jest w Rosji oraz z Norwegii, tak więc on pokazuje nam, że tak naprawdę my wszyscy w tej wojnie uczestniczymy nawet dni zupełnie nieświadomie, ale nasze bezpieczeństwo, zwłaszcza krajów te, które mają duże bezpieczeństwo socjalne społeczeństwa, bo te kraje czerpią zyski z ogrom na jego z ogromnej produkcji zbrojeniowej w, a pamiętajmy, że wojna jest interes z biznesem i jeżeli mamy towar którego, które potrzebuje popytu nota popytem jest wojna prawda więc, że w my musimy to zobaczyć musimy zobaczyć na swoją współodpowiedzialność, zwłaszcza że tak się strasznie boimy tych uchodźców w inne demonizuje my ich czy są oni dla nas demonizowanie tak na potrzeby różnych politycznych użytków podczas gdy my wytwarzamy tę sytuację, która powoduje, że nie muszą ze swoich domów czekać no i teraz pytanie ktoś ty Tomas Suchanek Państwowa zastanawia się to w takim razie jak pokazywać sztukę artystów, żeby nie wchodzić z konfliktem przez pokazywanie własnej historii nie wolno cała dyskusja muzeum drugiej wojny światowej tak z, która tak naprawdę opiera się tylko na tej osi 3 czy wojna jest pięknym patriotycznym spełnienie pięknego patriotycznego obowiązku czy też jak to zarzucano, że z mozzarellą świata za bardzo pokazuje losy ofiar taki człowiek przestaje tek rozpatrzyć na wojnę jako ten patriotyczny zryw raz za bardzo zaczyna zaczęto postrzegać wojnę jako wódz straszliwe straszną katastrofę katastrofy, a no, ale jak to jest dyskusja, która się odbyła, ale to jest straszliwa katastrofa nie udawajmy, że tak nie jest zarówno o odmowę ludność cywilna jak żołnierze są ofiarami pewnych politycznych my rozwiązanie Jennings, których narzędziem jest wojna i im myślę, że nie ma niczego złego w we wzywaniu do pokoju i do postawy pacyfistycznej, dlatego że już dawno powinniśmy być po w ponad i poza tego rodzaju postawami, które nazywają zdolność do ofiary w czymś co jest aktem patriotycznym, owszem, czasami musimy, ale lepiej żyło do tego nie doprowadzać my możemy zabrać głos, bo to przechodzimy do głowy zawsze w tego typu sytuacjach już dzisiaj obejrzałem wystawę zachęci to szczególnie czy pani sądzi, że trzeba mieć jakąś wiedzę dotyczącą jej historii Kurdystanu trzeba mieć jakiś jakoś dużo zbyt dużą orientację w tym czy cała ta spora te społeczności przeszły agresji historia, żeby móc odczuć co artysta chce nam zaproponować czy też postem może nieuzbrojony lub nie każdy musi być zorientowane co można pójść tym tak nie uzbrojonym okiem spoglądać na to starać się po prostu przeżywać to czysto estetycznie, ale zdecydowanie myślę, że tak w Wysowej są bardzo atrakcyjne wizualnie co trzeba powiedzieć i LM el i sama w sobie jest bardzo ciekawym doświadczeniem nawet chodzenie jest, gdy wchodzimy do sali Matejko ski widzimy te piękne formy z piasku i ich firmy na ścianach to jest bardzo frapująco przestrzeni tez przede wszystkim doświadczenie statycznej potem w miarę jak idziemy przez wystawę i oglądamy poszczególne filmy oglądamy rysunki zdjęcia to odbudowuje się nam cała ta sytuacja Lednica mi wiedzy szczegółowej, bo tak naprawdę sam artysta i jego o to w jaki sposób ona opowiada film ma przede wszystkim swoją osobistą kup historię Poka pokazuje nam, że to artysta jest medium, przed którym płynie i osobiste doświadczenie jego własne cierpienia rozstanie z rodziną w strach przebywanie w więzieniach zagrożenie życia podczas uciekanie przez granice w towarzystwie uzbrojonych smok blogerów ludzi to wszystko jest takie nie da się doświadczeniem, w którym chyba jednak możemy się utożsamić jako osoba może jednak pamiętajmy, że jest ta praca w pozostałościach wielka instalacja, w której znajduje się 9 prac wideo siły, które nigdy nie był pokazywany w ten sposób prace się nazwa pozostałości jest to pozostałość po rysunku, choć jego WM Modiego, który artysta znalazł w tej sali tak, że też pozostałości po tak jakby duch tej śmierci w Gabriela Narutowicza, który w tej właśnie sali zginął artysta był świadom, planując wystawę tez miejsce śmierci kogoś, kto Novum było pierwszym demokratycznie wybranym prezydentem wolnej Polski w, więc też z tego też powoduje, iż są pod wpływem wydarzeń Gdańska dedykował dźwięk dzwonu, który znajduje się w trzeciej sali prezydentowi Adamowiczowi Romowie właśnie ten dźwięk jest tą przestrzenią jak medytacji nad czymś, czego nie jesteśmy w stanie wyrazić, bo jest to coś tak ogromnym szokiem i Ewy przerażeniem, że tylko w coś coś tak abstrakcyjnego jak przestrzeń dźwiękowa może w Syrii i stanie to w jaki sposób UE przyjąć do siebie co ktoś po obejrzeniu wystawy może powiedzieć skoro mamy tysiące ludzi, którzy z terenów nie tylko takich jak Kurdystan, ale teraz nie ma Afryki północnej w ogóle z Afryki bliskiego Wschodu przyjeżdżają do Europy niektórzy z nich uciekają do Europy to ktoś może powiedzieć oto przed nami fascynujący okres w sztuce Europejskiej, kiedy będziemy zasilanie takimi spojrzeniami, które były nam obce oto popa po to, da oto jak też pytanie czy damy głos ludziom, którzy mają inne doświadczenia po części tak humanistyczny rzecz biorąc oczywiście są wszystkie ludzkie tak, ale pokaźna perspektywy, z którą my nie mamy kontaktu może czasami gazety coś napiszą, ale o to tak jak w przypadku siły będziemy mieli rola życia tak drastyczne relacje i 1 do 21, ale czy wg pani taka będzie przyszłość jak łza się naprzód w Polsce utworzona to, ważąc wierzy, że to jest możliwe i myślę, że jest możliwe jest konieczne my w tej chwili w Gdańsku, gdzie pracuje w powstającym oddziale muzeum Narodowego Anną Muchą nowe muzeum sztuki właśnie chcemy się skierować ku wschodowi też wodne są bardzo to interesuje zaś, dlatego że da Vinci zawsze były tak naprawdę kultura Europy to nie jest kultura Grecji Rzymu, bo kontrole żywota tych kultur to są źródła w Mezopotamii tak, że to kolebka kultury jest tak naprawdę zupełnie, gdzie indziej, więc nasza kultura jest tak kulturą tak bardzo mocno za pośredniczą no i musimy o tym, pamiętać, że w kulturze jest wiele filtrów, że nie mamy monopolu na formę artystyczną i w tej chwili najciekawsze propozycje przypływają właśnie stamtąd, bo my musimy na nowo zobaczyć siebie w lustrze tak tego dziedzictwa, której w pewnym sensie zapomnieliśmy jesteśmy tego częścią więc, że i im bardziej sytuacja globalna i ekonomiczne i polityczna się komplikuje i dywersyfikuje, tym bardziej my musimy się otwierać na inne języki sztuki Bobak znalazł i że nie było, bo tak skodyfikowane i tak ograniczone, jakim jest w tej chwili, ale efektem takiego pytania oczywiście mogą się pojawić następujące, a co w przypadku chociażby i pije rano, kiedy okazuje się, że z powodu konferencji, którą w lutym organizuje Polska oraz Zjednoczonymi, które są ewidentnie skierowaną przeciwko Iranowi czy nie nie ma co kryć na takie głosy z Iranu, a to w takim razie myśmy, jakie działania wspólne artystyczne podejmować nie będziemy podejmowali skoro takie wrogie nastawienie ma dziś po raz kolejny czas odpowiedzi na to już tak, bo rozrosły nie pamiętam to jak czasu odpowiedzi na pytanie to co teraz zrobimy skoro budujemy sobie mur z jakimiś krajem pytanie czy jesteśmy w stanie takiego muru na płaszczyźnie wystawienniczej nie mnie nie zbudował zresztą w przypadku Rosji to jest, ale nadal aktualne moim zdaniem pytanie o to by zawsze zachodzi pytanie czy UE i jeżeli my pracujemy warte są z jakiegoś regionu, który nie jest tzw. artystą reżimowym propagandzistów kontrahent w KO to nie jest osoba, która reprezentuje dziś państwa bez osoba, która reprezentuje własną twarz twarz i społeczeństwo pewną kulturę, w której funkcjonuje, gdzie jest masa niewinnych ludzi, którzy nie mają nic wspólnego z tymi wojnami z polityką zagraniczną i musimy o tym, pamiętać tak wiele, że nie odpowiada nam polityka państwa z Iranem 3 Izrael z 3 jakiegokolwiek innego to jest jakby tylko i 1 wymiar taka, a pamiętajmy, że tam są ludzie są cywile, którzy bardzo często też nie zgadzają się z polityką w swoich rządów, więc jak rozumiem pani wierzy jednak taki uniwersalizm te tam, gdzie jest sztuka ta wznosimy się ponad wszelakie podziały i inni nie wiem czy nie dotkniemy nigdy w takie nie zostanie użyć, żeby w razie politycznie podwyżek też ludzie pamiętali, że boom kontaktujemy się człowiek do człowieka, a nie jest tak zeznania rocznego nawet nie nazwała uniwersalizm bowiem, że zawsze tego, bo jeżeli nie wierzy w uniwersalny język sztuki, bo to co zawsze uważaliśmy za imię i uniwersalny język suchy, bo to język sztuki Zachodu prawda, który nie ogłosił się centrum, ale świat sztuki, dlatego że tutaj mamy narzędzia instytucjonalne rynkowe, w które powodują, że ta władza jest władza hierarchiczną w świecie sztuki sami do tej pory dzierżył zachód się trochę zmienia ze względu na ogromne pieniądze, które znajdują się w niektórych krajach bliskiego Wschodu, które pozwalają tworzyć wielkie kolekcje wielkie wystawy, więc coś się troszeczkę to się, że wszystko się troszeczkę zmieniamy Nero spraw szaf do centrali ZUS je w toku, ale ja bym powiedziała, że my musimy patrzeć na sztukę jako coś co jest przede wszystkim o czymś humanistycznymi jest próbą między ludzkiego kontaktu i z próbą znalezienia alternatywnych narzędzi do rozumienia świata, które są inne niż to co nam pokazuje telewizja ani inne dotyczy tego jak kiedyś, jakiego rodzaju języki tworzy polityka na potrzeby swoich interesów partykularnych lub też pewnych interesów ekonomicznych różnych państ w w to jest coś innego, jakby 1 i siłą ludzkości jest to, że może być razem tylko wtedy, kiedy nie poddaje się tej propagandzie i kiedy słucha ludzi, którzy posiadają pewien rodzaj wrażliwości, która przekracza ten rodzaj prania mózgu z kim mamy jest z jakim mamy do czynienia wracając jeszcze do samego artysty siłaczka czy to jest tak, że w irackim Kurdystanie to nie jest jakoś obecny jego nazwisko się pojawia sią tam w ogóle funkcjonuje w takich kategoriach kredytów w Europie tak oczywiście funkcjonuje inaczej, bo świat instytucjonalne jest inne, że jest bardzo dużo działań samoorganizacji natchnął siła są też od 20 lat imię mi bym od 15 intensywnie wystawia także on tam jeździć sam też jeździmy tam razem prowadzimy działania edukacyjne na rzecz artystów w irackim Kurdystanie przekaz przeprowadziliśmy szereg warsztatów robiliśmy artystom już wystawy z Wells w Londynie w Gdańsku w Instytucie sztuki wyspa w ramach alternatywa, więc one jestem obecny bardziej jako autorytet, ale oczywiście też tam wystawia ostatnio też, że jesienią bodajże w listopadzie brał udział w wystawie w wspólnej zbiorowej z artystami i tamtejszymi zakończy, wisząc w tej chwili jest poniemiecka eksportową gwiazdą w rękach oczywiście w także jego życie ułożyło, ale ma wpływ na pewno my też niedawno wydaliśmy książkę Anny o taką antologię tekstów po raz pierwszy tłumaczonych na język arabski także jest dostępna w tym obszarze morza SM w obszarze Wilno bliscy blisko wschodniej Mendel bezpłatnie dystrybuowana jest książka o naszych doświadczeniach, ale także o tym jakie uważa MF teksty kultury z byłyby ważne dla przyswojenia w obszarze języka, a arabskiego w Allegro z nim kończąc naszą rozmowę w zasadzie inni nie warto się wcale takich artystów jak Chivas tamtego kręgu kulturowego albo z podobną biografię tak, czyli największym skrócie oczywiście w grań, skąd ochoczo do pani będzie więcej tak nas oczywiście jest już cała masa świetnych artystów, z których część wystawiałem będę w RO bić się w przyszłym roku wystawę z Arsenalem w Białymstoku z artystami z Iraku to będzie już taka większa prezentacja, która będzie uwzględniał też artystów arabskich jest niezwykle ciekawy region jest sama są bardzo ciekawych artystów z Iraku tutaj bym wskazała na szeroko Abbasa np. który już brał udziału w zębie, ale w Wenecji w irackim pawilonie też artysta kurdyjski unikanie Kamil, która mieszka w w tej chwili w Manche sterze no to bardzo często są artyści, którzy jednak mieszkają w diasporze, ponieważ łatwiej im po prostu tutaj funkcjonować, ale artyści, które będą pokazywała Białymstoku i być może, gdzie indziej to są głównie artyści mieszkający tam mieszkający w soli manii w armii Luo w halach, gdzie nic, lecz także w Bagdadzie pani Aneta Szyłak kuratorka wystawy siła Ka wysoce nieprawdopodobne, choć niemożliwe w Zachęcie bardzo pani dziękuję za rozmowę i również dziękuję
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - PAWEŁ SULIK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!