REKLAMA

Allan Starski: Udało nam się kręcić w prawdziwym mieszkaniu Schindlera w Krakowie

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-01-25 19:00
Audycja:
Czas trwania:
28:17 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Allan Starski- scenograf, który za "Listę Schindlera"( z Panią Ewą Braun) otrzymał Oskara i Andrzej Bukowiecki-krytyk filmowy. Rozmowa dotyczy filmu "Lista Schindlera", która 27 lutego po 25 latach ponownie wraca do polskich kin w dniu 74. rocznicy wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu Auschwitz- Birkenau. Rozwiń »
Jak w ponad 100 obiektach zdjęciowych ten film powstawał opowiedzieli nasi goście. Jak przebiegała współpraca Allana Starskiego ze Stevenem Spielbergiem? Dlaczego "Lista" jest jednym z najważniejszych filmów w historii kina? Co dla Allana Starskiego było najtrudniejsze w pracy? Czy coś ze słynnej scenografii "Listy" przetrwało do czasów współczesnych? Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Właśnie mija 25 lat od premiery 1 z najważniejszych filmów w historii kina. Na duży ekran wraca nagrodzona 7 Oscarami "Lista Schindlera" Stevena Spielberga. Film ponownie będzie można obejrzeć na wielkim ekranie 27 stycznia w siedemdziesiątą czwartą rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz Birkenau. "Lista Schindlera" otrzymała 7 Oscarów m. in. za najlepszy film, dla najlepszego reżysera, za najlepszy scenariusz adaptowany, za muzykę i za scenografię. Zdobywca tego Oscara współzdobywca z Ewą Braun Allan Starski dziś jest gościem kultury osobistej.  Rozwiń »
Witam serdecznie dobre i jest z nami również krytyk filmowy Andrzej Bukowiecki witam dzień dobry pani redaktor dzień dobry państwu czy pamiętają panowie ten oscarowy wieczór emocje tam tam na miejscu oczywiście i tutaj w Polsce również echem nie wiem jak Anglia na pewno też denerwował, że w niepamięć to takiego wydarzenia po pierwsze, że prawdziwe no jednak zaskoczenie i wspaniałe uczucie, że wśród tych nominowanych popiersie znalazła po drugie, dostęp przez Toma Hanksa byłam na scenę to na pewno takie rzeczy się nie zapomina po Andrzeju ja dla niej nie byłem na ceremonii wręczenia Oscarów oczywiście oglądałem ją tylko w 1 na ekranie telewizora i oczywiście Shannon w bardzo go w korku ucieszyłem natomiast Nisko wspominamy też na moc wspomnień to kto się cofnąć do jej jeszcze dawniejszego czasu, bo taka chyba symptomatyczna rzecz pojawiła się gdzieś jakiś Kasi już nie pamiętam co to było czy to był jakiś periodyk filmowe, czyli filmowy, że Steven Spielberg będzie kręcić film w Polsce w dziś w 2019 roku i taka wiadomości, że nie wiem czy Dawid Kiliński przyjeżdża 3 z Chile Belgii czy kino ktoś z tej najwyższej półki wygląda, choć łódzkiej czy w ogóle z zagranicznej nie robi na nas specjalnego wrażenia, ale to był rok dziewięćdziesiąty długi tak po dziewięćdziesiąty trzeci były zdjęcia, tak więc to muszą być przygotowani 90 drugi zaledwie 23 lata po naszej transformacji i to wtedy był no szok, bo Spielberg był już bardzo utytułowany reżyser miał za sobą szereg znakomitych dzieł i przyjeżdża taki reżyser nie tylko z wizytą, ale w ogóle, że tutaj będzie kręcić film, więc takie wrażenie zapamiętałem, a epilog był już na ceremonii rozdania Oscarów nadaje się też do tego dodamy, że jeśli oglądałeś to na ekranach telewizora to możesz oglądać telewizji szwedzkiej, ponieważ Polska telewizja odwagi tego po wtóre czy maleńką ta powtórka i to po paru dniach boja byłem w Los Angeles oczywiście, ale dziennikarze, którzy dzwonili do to właśnie mi to na wierze, że myśmy jeszcze nie byli chyba przygotowani na na promocję takich dużych wydarzeniach Oscary, a szczególnie w takim momencie, kiedy właśnie powinna Polska telewizja PiS odnośnie do 12 Midasa były takie czasy właśnie o tym, o czym mówimy tak Staszka byliśmy tym sukcesem wydają się zaskoczeni to właśnie to było tańsze, chociaż trochę spodziewało tej nagrody, a czy jeśli już wracamy do tej historii to oczywiście ma swoje targi etapy po pierwsze, dostałem nominację prawda i to dla mnie tak jak mówisz wtedy było wydarzeniem, że z piwem przyjeżdża do Polski, ale nie było olbrzymim przeżyciem torze dostałem nominację do Oscara i to był ten pierwszy, jakby etat czy pierwszy stopień, ale Toro zrobił sumienia na mnie największe wrażenie pamiętam ten moment dominacji ani sam moment propozycji w 2 ani jadą w jak dostał propozycję takiego reżysera Steven Spielberg to temat powiedział, że chyba był wtedy największym reżyserem najbardziej znanym na świecie w tym momencie kiedy, kiedy przystępował do listy Schindlera po filmach bardzo takich komercyjną o światowych targach, gdzie raz w wagonach on zaproponował New style zaproponował mi ten film Dzwoneczek, kiedy jeszcze robił drawski park prawda, a czy byłem zaskoczony byłem przybyszem przeżywam to strasznie, ponieważ o Janie traktuję tego w tym momencie jako rodzaj nagrody ich rodzaj wyzwania, a życie może ten film zrobić to nie jest tak żyje się strasznie cieszy gasi strasznie nie chciał żyć boję, ale przeżył przeżywam to szykował się do filmu przede wszystkim w jakim sensie unikam nad na początku pierwszego spotkania, bo Steven w pierwszej za przychody rok ma akurat jakiś niemiecki film i inni widziałam się z nim w czasie wieży dokumentacji przyjechał na drugą też osobiście jego producenci zaprosili mnie spędziłem ze Stevenem Spielbergiem Mińsk małą polską ekipom parę dni nic się busik ku w Krakowie jeździliśmy oglądaliśmy obiekty i po tej trzydniowej takiej intensywnej dokumentacji i producent odzieży Steven Spielberg zapraszamy na śniadanko i chce ze mną porozmawiać o filmie to już w tym momencie się domyśliłem, że jest szansa, że dostanę propozycję zresztą wtedy dostał propozycję robienia tego filmu i od razu rzucił się naprawdę do roboty ja jacy właśnie powiedzieć, że Lech ja, a nie rozumiem często wyjętych z wielu twórców, którzy z góry zakładają, że jakiś film jest, więc filmem w cudzysłowie oscarowym filmem, który będzie później krążył po festiwalach i robi film pisarz robi ten film jak najlepiej mogę i to jest moja przewodni, jakby my, żeby zrobić dobrze i w jeszcze w tym wypadku Stevena Spielberga, żeby zrobić na tyle dobrze, bo on akceptował moją robotę ujawnia w jaki sposób uzasadniał ten pana wybór Steven Spielberg w rozmowie z panem wyrwaniu się do tego przygotował to nie jest tak do końca na, że nagle wpadł na pomysł, żeby zrobić renowację Monzy z tego co podniesie dowiedziałem się z Los Angeles to oczywiście rozważał para scenografów kijem i i oglądali filmy na młyn zdumiony, że jak przyjechał do Polski to naprawdę znał filmy, które ja robiłem filmy z Andrzejem Wajdą Kol dok Korczaka znał film Agnieszki Holland wiedział, jaki film rok Korczaka zwłaszcza, bo to aż czarno białych plaż o KO na ławach nie instalował dla niego bardzo ważne dni także dlatego przygotowane należy fakt jest, że jak wiesz Andrzeju, że tak to jest Team prawda jeszcze się robi filmy, a szczególnie filmy takie nazwałbym je w artystyczny ważne, ale też filmy, w których jest współpraca między nie wiem reżyserem operatorem scenograf to ważne, żeby on poczuł, że może ze mną się dzielić swoimi pomysłami, żeby mógł się może ze mną porozmawiać na temat filmu nie tylko oceniał w ciągu tych 3 dni morza mój dorobek poprzednie, ale taką dobroć międzyludzką kontrakt daje a jaki był w czasie pracy czy Chestera Spielberg testach reżyser, który dąży do do celu bez kompromisu czy jednak rozmawia analizuje to zdanie jak ta jest, że reżyser już wtedy był reżyserem tak bardzo przygotowanym dla tego do tego salon zawodów swojego, że to zupełnie i też inny charakter np. niż miała Andrzej Wajda to jest reżyser, który z szukam najlepszych ludzi prawda w poszczególnych działach operatora scenografa i po pierwszych rozmowach oczywiście rozmowy są konieczne pod ziemią zrozumie jego jego pomysł na film, żeby on z kolei akceptował moje propozycje scenograficzne, ale w pewnym momencie obdarzoną nieprawdopodobnym zaufaniem i dał mi pewny 1 rodzaj swobody Macieja przygotowany dokument dekoracje, a on nie jest w większości oglądał w dzień zdjęć co było dla mnie nowa dodatkowym stresem pecha bo, bo on przychodził na plan i oczywiście po w ustaleniach, które zrobiliśmy przez parę miesięcy wcześniej, ale nie jak budowa dekoracji wydawała pieniądze na budowanie dekoracji wszyscy czekali w napięciu rano aż przyjedzie reżyser i zaakceptuje i zdobył właśnie najbardziej stresujące, ale i emocjonujące momenty i one, wierząc w przenośni przekaz mój wpis w moją wiedzę historyczną, bo ponoć, że zgromadził olbrzymi zasób swojej wiedzy rozmowy z ludźmi, którzy przeżyli te czasy jest 1 z jej wiatry były z scenarzystą tego jeszcze w Krakowie zmienia wiele scen po rozmowach z Vive nas ludźmi, którzy byli świadkami tych wydarzeń także żyli jeszcze wtedy, ale z kolei od strony obrazu to powierzył mnie to on sam raz odtworzenia Krakowa z tego czasu i zawsze się nie pytał czy czytasz ja robię zgodne z przekazem historycznym czy jest kolekcji ale jakby akceptował moje propozycje w rozmawiamy o liście Schindlera oraz twórcą scenografii Allan Starski i z krytykiem filmowym Andrzejem Bukowiecki ma okazję jest taka, że lista Schindlera wraca w tej chwili na duży ekran lista Schindlera ta lista Schindlera nagrodzone 7 Oscarami za chwilę wracam do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM czas na informacje w druga część kultury osobistej za mną studia scenograf Allan Starski krytyk filmowy Andrzej Bukowiecki rozmawiamy o filmie Stevena Spielberga lista Schindlera, który właśnie obchodzi dwudziestopięciolecie i w nowej wersji wraca do polskich kin będzie pokazywany w wielu miejscach w Polsce 27 stycznia w siedemdziesiątą czwartą rocznicę wyzwolenia obozu Auschwitz Birkenau w 2007 roku amerykański Instytut filmowy umieścił listę Schindlera na ósmym miejscu pośród 100 najlepszych amerykańskich filmów w historii to chyba niezwykle wysoka pozycja firm, które stały się klasyką niemalże od razu niektórzy mówią natychmiastowa klasyka tak no bo jest to film bez wątpienia wybitny przejmujący inne niezależnie od pewnych kontrowersji, które mogą mu mógł wywołać, ale ja pamiętam twarze ludzi i Gergel zapłakany autentycznie wzruszonych, którzy opuszczali kijki do wzruszeń i dno tych innych pokazanym czynem Oskara Schindlera i przeszli jego przemianą prawda człowieka i gongów i finansów do dowodu do człowieka, który postawił wszystko na krótko obronę tylko do ludzi Żydów skazanych właściwie nadal bada do zagłady na eksterminację więcej kont, więc to jest oczywiście szalenie istotne i chciałbym podkreślić, że tak wysoką pozycję i tyle nagród zdobył film, w którym bardzo znaczący udział polskich twórców fi fi fi filmowych przeglądałem teraz dokładnie czołówkę całą tą szczegółową listę Schindlera i oczywiście Allan Starski każdej Bydgoszcz dzisiejszy i Ewa Braun z Oscarami Janusz Kamiński z Azji teraz zdjęcia, gdy tylko jej pierwszy jego Oscar Duda kolejnego zalania jest szeregowca krajana też dostanie dzięki filmowi i Spielberga wtedy jeszcze nikomu nieznany prawie świeżo prawda po po szkole filmowej okazał się w fantastycznym autorem jest kilka zdjęć Anna Szarpak Biedrzycka projektantka kostiumów z nominacją do Oscara pierwszą z 3, która nie jest, którą otrzymała i trzeba powiedzieć całkiem liczne grono polskich a kto ów wprawdzie w rolach drugoplanowych lub epizodycznych, ale jednak znaczy zazna zaznaczyli się na ekranie czy wszystkim Andrzej Seweryn o 1 z USA zysk z hitlerowców jak zawsze zna z nóg znakomity, ale też i tutaj wiele innych nazwisk można, by wymienić boi niech Henryk bis talii Agnieszka Krukówna doba bardzo bardzo ich błędy Wójcicki nie wie wiele wiele gier wideo wiele osób także Wola dziecięcych i także co, ale nie przyznasz wśród współpracowników was prawda w ekipach scenograficznych kości bolą mnie żołnierz wyższych bardzo duży udział jest polskich filmowców to chyba trzeba właściwie ekipy, by prawie pół na pół mnie nawet więcej w mojej ekipie było nie wiem 1 Rek 1 rekwizytu Arka 2 rekwizyty oraz Los Angeles efekty specjalne, które zresztą później poprawialiśmy dużej pomocy polskich współpracowników, ale tak to była generalnie, by Polska ekipa ja muszę godzić akurat przypadku znacznie świadka 2 dni temu widział się za New Shepard i tak ona w tej chwili po naprawdę olbrzymi filmach, które teraz skończyła ten spider-mana z wi-fi oraz włożył do odegrania mają do zera ale, ale właśnie rozmawialiśmy o tym jak myśmy dali sobie radę wtedy jak byśmy podołali temu zadaniu potrafił wydaje no tak zrobiliście wiele wspaniałych, ale tonie było takie proste zorganizowanie tak dużej produkcji w Polsce zaraz w sumie po w po przemianach czuje jak mówisz to wtedy teraz przyjeżdżają różne kiwi Zielona dioda LED czuwa rada miasta wtedy to było naprawdę pionierskie zadanie w naturze jeśli mu, bo jeśli można tak też można, bo ja wczoraj specjalnie przygotowuje się do naszej dzisiejszej rozmowy obejrzałem jeszcze raz listy Schindlera i tutaj mogę zapewnić wszystkich widzów, którzy ten film widzieli 25 lat temu, gdy mamy nadzieję, którzy zobaczą go do do dochodu dopiero wtedy nie były jeszcze na świecie bądź byli byli i za młodzi, że to jest i dzieło nadal przejmujące i znakomite, ale zacząłem Allan jest wielkim podziwem, jakie rozległy miały jej zadania jak różnorodne no właśnie jest ich zagrali tabor, bo jestem ciekawa jak pan w ogóle się odnalazł w tych hollywoodzkich jednak realiach przecież to wszystko musiało mniej lub bardziej szokować chociażby budżet filmu czy liczbą obiekt, ale które miały w filmie wystąpi w drzwiach wie pani, że właśnie ten film na wschód standardy amerykańskie nie był tak hojny wielką budżetowe mogą być on ten wybór właśnie to złoży tt zderzenie 22 światów trochę on był bardzo duży jak nadarzy na nasze warunki, a nas na warunki amerykańskie nie był tak olbrzymim byłby film Anatomia rzeczywiście myśmy zgromadziły bardzo dużą ekipę, bo jeszcze jeśli weźmiemy pod uwagę, że w tym filmie, bo ponad 100 obiektów zdjęciowych z czego prawie 30 proc nie weszło do filmu oba boss 1 chciał mieć taką swobodę w montażu chciał mieć dużo senacka nakręconych historia po przeniesieniu fabryki do Czech w dużym stresem wypada o tym, kim nie może z bardzo długi jednak jest ciężar Jozak zagęszczony dodaliśmy sobie radę, bo jak mówi jedno to jednak nikt nie byliśmy ludźmi znikąd na drzwiach i przed naszą kadrą, więc im ucieczka z Sobiboru film taki telewizyjny, ale który też miał takie dyski do bardzo dobre przyjęcie był nominowany do ziemi za scenografię robią go co prawda nie w Polsce tylko na Węgrzech i i ich i w Jugosławii, ale nadal jest wtedy jeszcze, ale już jak poznałem system pracy tych ekip amerykańskich z kolei moi współpracownicy wszyscy byli tak rozemocjonowani tak naprawdę zaangażowani w ten film może po prostu wydają się, żebyśmy kawał dobrej lub ich aprobatę czytałem, że mimo, że dekoracja przedstawiająca obóz pracy w Płaszowie, a ceny to 1 z największych, jaka powstała w ogóle w historii polskiego kina i właśnie to było największym zadaniem było, bo było bowiem że, że na początku były takie pomysły, żeby kręcić obóz w Płaszowie na terenie byłego obozu, ale te zdjęcia lub nawet było parę takich, żeby kręcić paru miejscach, gdzie takie obozy powstały, ponieważ do wielkiej ucieczki amerykańskiego filmu powstał obóz na Węgrzech był jakiś obóz też 2 w Jugosławii i w Czechach były jakieś baraki nie myśmy się po pierwsze, postawić w pod Krakowem wprawdzie to nie jest jest ta sama dokładnie te same miejsca na miejsce bardzo podobne do tych kamieniołomów prawdziwy ktoś o pierwsze po drugie, pamiętam przy naszej dokumentacji z ze Stevenem ją pokazywałam godne miejsce, a później zbudowałem olbrzymią makietę obozu, która ma pociętą na 3 kawałki zawieziemy do Los Angeles i tam dopiero o ustalaliśmy ja pamiętam z domu trudno było wejść do samolotu podobno zna od lat wywiezie liście argumentami ich arenę jak zostawię tam wam klientom dekoracje ten model dekoracji zapytam się Stevena Spielberga mówię, a powiedz mi, które baraki chcę, żebyś zbudowała, które będą go takim ze stawkami jeszcze wtedy nie nie kombinowaliśmy także było to elektronicznie dodana, ale mówię, które widać tylko z przodu albo z boku jako takie zastawki, a on winien zbudujmy po prostu cały obóz w bojach są to kręci tak jak film dokumentalny towarzysz chce mieć pełną swobodę kamery także i rzeczywiście była dosyć duża dekoracji podobno pierwszy raz kręcił zdjęcia w autentycznym mieszkaniu filmowego bohatera tak no to jest nieprawdopodobne to się powiedzieć, że teraz znać starałem byłem sesje taką dużą mniejszą ekipą amerykańską miesiąc temu w Krakowie ściana do tego mieszkania wejść myślę, że mi się uda, bo chcę ciekawy co się stało z mieszkaniem teraz, ale nam rzeczywiście się udało kręcić wprawdzie mieszkanie z dorobić szokujące wrażenie kontrastu na ekranie mieszkanie Schindlera bezcelową pokazanej jeszcze w tym na tym etapie, w którym on tylko myśli o o pieniądze samo w sprawach finansowych o tym jak się tutaj dorobić na tej wojnie i t d . to rozległe jakiś łoża jakiś tam zdemoralizowane, że urządzenie waży 1 to myślę już zrobili dla 8 firm, ale także jest to prawdziwe w prawdziwe wnętrze tego tego mieszkania i w derbach Legia grała pani wybrał się należą też żadnego zarys dekoracja wnętrz wielkie też dodawali słowa uznania w natomiast potem jest kontrast jak Żydzi sprowadzani z stałej z całej Małopolski wprowadzają się do swojskiej do swoich ciasnoty straszliwej i były w getcie prawda i to robi tak był tylko wstrząsające wrażenie i w tym jest też niewątpliwy udział, ale pamiętajmy, że obóz to jest nie tylko o to, o czym mówi sztos te warunki, których byli więźniowie, ale ze zbudowaliśmy też wille komendanta na nas Boże powstała w mieszkanie Schindlera było wprawdzie wnętrza natomiast willa komendanta włącznie z tymi ankietami to on urządza z piwnicą i balkon z list wraz z sianem niosą już budowane na terenie tego obozu w tę listę Schindlera zapisać w historii rolnym jako ważny głos prezentujący tragiczny los Żydów podczas drugiej wojny światowej jako 1 z pierwszych takich głosów to lista Schindlera panów zdaniem rozpoczęła taką falę filmów trochę o tematyce żydowskiej sukces też ośmielił twórców, żeby do tego tematu sięgać to jest bardzo ważne co pani powiedziała ja myślę, że powstało wcześniej parę dobrych filmów w Polsce, ale nie miał tej siły przebicia się, ponieważ to Bośni po wojnie powstały pierwsze to chociażby prawda, ale to były filmy, które ona nie przepraszam ostatni etap tak to były filmy, które pozostały w naszym kręgu kulturowym natomiast przez to te ograniczenia że, że zdjęcie zrobił Steven Spielberg to ten film miał wówczas możliwość zaistnienia na zażycie może powiedzieć, że teraz ja mam dużo jeżdżę z takimi swoimi warsztatami zajęciami dla młodych reżyserów dla studentów poza świecie i właściwie zawsze pada pytanie o listy Schindlera nawet jeśli ja jeszcze nie zdąży ze wspomnień pisarza to ludzie naprawdę wszędzie pytają się o listę Schindlera moje doświadczenia właśnie z pracy w czasie mistyczne wracając do pani pytania, gdy czytałem, że z Steven Spielberg w pierwszym odruchu zaproponował reżyserię i wiadomo było, że to będzie, gdyby jego film w sensie takiego długu prawda dodania nazwiska dania takiej opieki producenckiej zaproponował reżyserię Romanowi Polańskiemu, ale tu ze względu na bardzo i wtedy jeszcze takie osobiste wspomnienia Romana Polańskiego z wczesnego dzieciństwa on nie tknął tego tematu, ale potem jednak to ośmieliło do nakręcenia pianisty na lidera ozdobą jako scenografem do dziś dzięki temu miał szansę zrobić 2 ważne ważne filmy na ten temat właśnie po to, najważniejszy chyba w jakie powstały często porównywane również o czas wolny to ja mogę Boże hasła o tym, muszę powiedzieć, że jak zostaną opozycja od Romana do euro pianisty to nawet takiej w takich troszkę złośliwych komentarzach producenci mówili listy Schindlera czy w ogóle ludzie ze środowiska filmowego na tak drogie szczawiu listy Schindlera w kolorze i może, choć jest olbrzymią satysfakcję, że to są naprawdę trwa już różnych tam naprawdę 2 różne filmy, a pomijając z jakby właśnie historia jest ważna jest Kraków, ale wydają się, że najważniejsze, że to z 2 wspaniały, ale kompletnie różnych reżyserów i ich doświadczenia czy ich wiedza o tym, czasie zupełnie inna emocje Romana są inne, ponieważ on właściwie pamiętał wieś robiliśmy ten film to pamiętał czasy wojny pamięta swoje doświadczenie, które chciał ukraść sejf i będą one z France Pierre Berge też ze swoimi korzeniami żydowskimi nad rzeką, że niezadowolonych z jazdy w radach korzeni oczywiście, ale wiele ludzi usłyszało ludzi i im jegomość, który by on chciał oddać hołd tym ludziom, którzy zginęli przeżyli wojnę w Polsce i rok już kadencji były jak najbliższy jest jak najbliższy prawdy, ale coś zupełnie inne inne doświadczenie inne emocje goście tylko słówko bowiem, a wrócę do początku czy byłem zaskoczony Oscarem w przewodzie, że oczywiście byłem bardzo ale, ale przed tym Oscarem z czego jestem bardzo dumny ten film dostał nagrodę krytyków filmowych Los Angeles za ten film za scenografię i zdarzają bardzo ważne nagrody jak i taka trochę oscarowej jaskółka to trochę tak, chociaż wszyscy ci sami dziennikarze przy w przeddzień oscarowy nie typowali listę Schindlera na Oscara, a jeszcze 1 nagrodę dostały się pewnie o tym nie wiesz, bo kiedyś było spotkanie z el wybitnym aktorem Jerzym szczurem, który przecież jest krakowianinem i mówiło się o tym, że niektórych naszych filmach oczywiście nie idzie nie można tego mówić o kogo ogólnie no i kuleje i gejów topografia to znaczy, że to nie jest tak go ktoś, kto mieszka w danym miejscu prawda, mówi że ignorują to co do 30 na ulicach nie odchodzi w lewo tylko wprawo i tak w Drachowie tak tylko bardzo chce nim tylko przy czystym jako czyste przykłady podaje natomiast mówi 1 na listę Schindlera i Jerzego już jest ze scenografią Allana Starskiego Stevena Spielberga i po prostu to jest to jest Kraków dokładniej, więc to jest bardzo miłą wychodzenie Julka jest strącenie, więc z rowu zrobią sceny miłosne historie miłosne staniały też jeśli coś pozostało w Krakowie pobudowane przez pana scenografii nie znaczy zostało to powiem wam jeśli zdążę fajną anegdotę jak robiłem z Wasilkowskiej my, choć się w to tam jest historia taki zapomnianej drogi w lesie, która była zbudowana też z płyt nagrobnych żydowskich i po swoim asystentom udział słuchacze nie wiedział w taka droga wygląda poszukajcie w internecie na pewno coś znajdziecie podobnego co będzie, jakby naszym pomysłem na to, jaką drogę zrobisz sobie, toteż twierdzę, że prowokacja, bo chciał, żeby wiedzieli więcej o tych czasach młodzi ludzie z dnia pracowałem i przynieśli mi zdjęcie taki zarośnięty drogi z płyt płyty nagrobne Chiny o zobaczcie to jest dokładnie to, o czym myślałam taka zapomniana droga zrobiona jest grobów kamieni grobów żydowskich okazał, że się, że to droga w tym z dekoracji w moim obozie, która pozostała wszystko zostało rozebrane, a ta droga pozostała zarosła jaj na dnie nie rozpozna w pierwszych 1100 i synowi pokazać jak wielkim scenografem jest nasz dzisiejszy gość to powiem też anegdotę męscy, kiedy po przygotowywano w inny film na ten temat Agnieszki Holland Europa EU BAM jest ze scenografią, ale ze scenografią, ale Alana i gdy ówczesny dyrektor muzeum historii miasta Łodzi oglądał zdjęcia dekoracji getta łódzkiego poetów Goethego racji getta łódzkiego do lutego do tego filmu i komuś, kto mu te zdjęcia pokazywał mi to jak dotąd zdjęcia przetrwały 50 lat liczonych od jedno korzystających z Juve chemia ONZ niech to będzie puentą naszej dzisiejszej rozmowy tak krótko jak panowie myślą jak i jako zbierze dane firmy dziś publiczność świeża ta, która dopiero się rodziła, kiedy lista Schindlera zdobywała świat chociażby ci młodzi ludzie, którzy dziś tak jak filmy Stevena Spielberga mają właśnie 25 lat dla mnie ważne, żeby obejrzeli film tak, bo to powoduje, w czym się spotkamy w wielokrotnie pytania jak są pytania to warto wtedy porozmawiać o o tych czasach warto się coś więcej dowiedzieć taksówką jest całkowicie się z tym z jestem z tym zgadzam i zobaczą film naprawdę ważny i ich, a w tym filmie zobaczą kilka rzeczy zupełnie wstrząsające ciała chyba powiedzieć, że sekwencja likwidacji getta krakowskiego to jest 1 z najbardziej wstrząsających przerażających sekwencji historii w ogóle kina okupacyjnego lista Schindlera proszę państwa powraca na ekrany kin z okazji dwudziestopięciolecia film został udostępniony w wersji 4 MK ultra HD będzie pokazywany już 27 stycznia w wielu kinach w Polsce moimi gośćmi byli Allan Starski scenograf, który za listy Schindlera otrzymał Oscara, ale dziękuje Andrzej Bukowiecki krytyk filmowy bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję bardzo Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czas na informacje w radiu TOK
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA