REKLAMA

Wielki państwowy przewoźnik kolejowy. Czyżby?

Skołowani
Data emisji:
2019-01-26 15:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
11:01 min.
Udostępnij:

W zeszłym tygodniu odbył się II Kongres Rozwoju Kolei. Wydarzenie bardzo istotne, bo otwierane przez samego premiera Mateusza Morawieckiego. Było tam również wiele zapowiedzi. Pozostaje jednak pytanie, czy realnych do zrealizowania? Rozwiń »

Ignorowanie kolei przez wiele lat zaczęło się mścić. Nie można robić tak dalej i politycy to zaczęli zauważać. Można też na kolei zyskać, można pokazać swój sukces, zbudować swój program - opowiada na antenie Radia TOK FM Jakub Majewski, który jest gościem Krzysztofa Woźniaka. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Krzysztof Woźniak, audycja Skołowani, witam państwa o nowej porze nadawania audycji. Tak jak mogli państwo się dowiedzieć z różnych źródeł Skołowani teraz o 15, będzie jedno wejście tzw. antenowe i dłuższa rozmowa dwudziestominutowa tylko w podcastach, podcasty oczywiście dostępne na stronie tokfm.pl albo w aplikacji mobilnej TOK FM i tak będzie teraz przez przynajmniej najbliższe miesiące. Rozpoczynamy tę nową jakość nadawania Skołowany od tematu kolejowego, bo był bardzo ciekawy kongres w tym tygodniu w środę, Pierwszy Kongres Rozwoju Kolei Przyszłość i Perspektywy. Dość istotne wydarzenie, bo otwierane przez samego premiera Mateusza Morawieckiego.  Rozwiń »
Ze mną w studiu dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej dzień dobry panie doktorze dzień dobry jak zwykle się spotykamy, jeżeli chodzi o kolei istotne wydarzenie czy kolejny Kongres kolejowy, który jest okazją do spotkania się z wszystkich z branży i pogadania prochach na ten temat z takimi wydarzeniami często tak jest, że jest to okazja do spotkania się wymiany uścisków i pogratulowali sobie niektórzy mówią złośliwie, że to kongresy dobrego samopoczucia, ale wydaje mi się, że ten miał też inne rzeczy odbył się na stadionie międzynarodowym zgromadził chyba 600700 osób to pokazuje skalę zainteresowania koleją kiedyś nie byłoby to możliwe do z organizowania, bo po prostu nigdy nie przebił się koleją nie interesował tutaj jednak był premier było kilku ministrów były rzecz jasna zarządy wszystkich spółek kolejowych są pieniądze na kolei ignorowanie kolei przez wiele lat zaczął się mścić nie można tego robić dalej i politycy to zaś w zaczęli zauważać, że można też na kolei zyskać można też na kolei pokazać swój sukces zbudować w MSW jakiś program, a ignorowanie jej prędzej czy później wróci cały Kongres zostały otwarte przez samego premiera Mateusza Morawieckiego, który powiedział, że przez 3 lata rządów prawa i sprawiedliwość jak rozumiem zostało zmodernizowanych 2 ,51000 linii kolejowych to trochę tam przesadził, bo plany realizacyjne to był już wcześniej na modernizację tych linii kolejowych, ale 2 pół 1000 przez 3 lata otworzony jak rozumiem zmodernizowanych linii to dużo mamona mówiąc szczerze nie jak go bardzo wnikliwie Kuśmierz śledziłem komentarze i w zasadzie nikt nie podał źródła, skąd się widziało te 2 ,51000 km linii to by wskazywało na to przez rzecz, że musielibyśmy miesięcznie finalizować kilkadziesiąt kilometrów nic takiego nie dzieje Polska jest 1 wielkim placem budowy, ale daleko jeszcze do do zamknięcia tych tych projektów jedyne projekty, które rzeczywiście zostały skończone to są projekty, które nie udały w poprzedniej perspektywie po prostu kończyliśmy je znał z dnia także mnie tata skala IT te liczby wydają się dosyć dosyć mało prawdopodobne mam nadzieję, że ministerstwo na pytania dziennikarzy jakoś wyjaśnić przedstawi wyliczenia co tak naprawdę zostało uwzględnione w tej w tej liczbie dużo się dzieje oczywiście że, gdyby rozliczać to tu wszystko co jest w kranach to ty to tych tysięcy kilometrów, by nie wyszło nawet troszkę więcej natomiast to jest rozpisane na 7 lat zazwyczaj w perspektywie unijnej początek jest taki że, że najpierw jest faza projektowania później wyłaniania wykonawców późniejsi wykonawcy wchodzą na plac budowy i bardzo długo nie można mówić co zostało sfinalizowane, bo tak naprawdę dopiero rozpoczyna no dobrze to kolejna zapowiedź pana premiera Morawieckiego na właśnie rozpoczęcie tego Kongresu obiecał 100 miliardów złotych na rozwój kolei oraz kolejne pytanie z jakiej perspektywie do 100 miliardów złotych byłoby no chyba do wyborów klejenie raczej nie ona na pewno wiemy, że do 2023 roku mamy około 6667 miliardów złotych do wydania na infrastrukturę kolejową jak do tego dodamy tabor kolejowy na to dość dojdzie jeszcze dobrych kilkadziesiąt miliardów pan premier dorzucił do tego jeszcze centralny port komunikacyjny na nocnej i gdyby to wszystko razem widzi to pewnie spokojnie do 100 miliardów można, by uzbierać rzecz w tym, że ten ostatni komponent znaczenie ma finansowanie, więc można tego typu mają zapowiedzi formułować natomiast trzeba by był jeszcze pokazać źródła z czego to zapłacimy, bo pieniądze unijne plus wkład krajowy do tych pieniędzy unijnych to są w miarę konkretnie policzone za budżetowania środki rozpisane w pewien harmonogram tutaj mamy raczej wyzwanie, żeby nie nie spóźnić się z realizacją inwestycji nie wyjść poza 2003 . rok wtedy Bruksela nie będzie chciała nam refundować tych środków natomiast kwestie centralnego portu komunikacyjnego to jest rok 2027, więc grubo grubo po poza tym IC poza tą cezurą budżetów unijnego obecnego nie wiem co będzie z przyszłym budżetem unijnym nie wiemy jak dużo pieniędzy będzie w ogóle dla Polski z tego trafi na kolej jak dużo będzie potrzebne finansowanie własne, więc to są raczej spekulacje myślę, że konkretem jest to co mamy dzisiaj zapisane w budżetach unijnych w budżecie krajowym programie utrzymania owym linii kolejowych to wszystko się kończy na 2003 . roku tutaj 100 miliardów łącznie na razie nie uzbiera to wszystko trochę zapowiedzi przedwyborami w takim razie, a propos tego dobrego samopoczucia, o którym pan powiedział, że na takich kongresach panuje trochę tak to odczytuję, że trochę zapowiedzi, gdy mówiące, że rząd ma zamiar inwestować szkolić duże pieniądze i ich podziękowano my to znamienne podziękowano za to, że duży wkład w ten inwestycja ma również Unia Europejska między wiesz, że będziemy dalej członkiem tejże wspólnoty dzięki temu będziemy rozwijać kolej, bo jak nie wrócimy do tego co było kiedyś przed 2004 rokiem na kolei nie było praktycznie żadnych pieniędzy i państwo polskie samo siebie nie było chętnych, żeby kolej inwestować raczej wierzyło w to, że będzie można ją wygasić, przynosząc cały ruch na drogi pan premier wspominał o transporcie samochodowym, że w strategii jest odbudowa oczywiście transportu samochodowego i połączenie go w sposób możliwie logiczne uporządkowane są odbudowę transportu kolejowego tak się zastanawiam, bo raz dalej nie mamy ustawy o państwowym transporcie zbiorowym publicznym transporcie zbiorowym transporcie zbiorowym przepraszania państwo, choć możemy Narodowym dość powiedzieć może tak będzie publicznym transporcie zbiorowym, więc ten transport samochodowy moim zdaniem kiepska jest odbudowywany wręcz przeciwnie kolejne połączenia Pekaesu są likwidowane w niektórych regionach, więc jak pan premier chce to połączyć to właśnie tych zapowiedziach, zwłaszcza w komentarzach później któryś pojawiłby się w prasie nie pomógł im wskazywano na to, że premier Morawiecki mówił o odbudowie transportu samochodowego, jeżeli dobrze rozumiem intencje chodziło mu o odbudowę transportu właśnie transportu publicznego my panią prywatnego, a nie sam, bo samochodowym transporty jest również jak wsiądę własne samochody gdzieś pojadę to też jest transport samochodowy rozumiem, że intencją było odbudowanie transportu publicznego, czyli autobusów komunikacji miejskiej i to jest rzeczywiście problem niezwykle palący, bo w tej chwili kolejne przedsiębiorstwa dawne przedsiębiorstwa PKS -u w różnej formule prawnej tak naprawdę dożywają swoich dni zamykają błyskawicznie oddziały w kolejnych regionach i te białe plamy transportowe rozlewają się po pomoc pomadkę w był lotem błyskawicy my i Zach i już nie będzie, czego ratować, bo po prostu już niczego nie będzie tam, gdzie dodruk docierają tory tam, gdzie z kolei można jeszcze liczyć na to że, że będzie można podróżować nie posiadając własnego samochodu natomiast z dala od torów będziemy skazani na własny samochód względem względnie rower czy leczyć czy wędrówkę pieszą bym nie da na tej konferencji, gdzie właśnie było pokazywane maty wykluczenia transportowego na ich geografowie z Instytutu Polskiej Akademii Nauk pokazywali właśnie jak zbadali czas dojazdu transportem publicznym różne miejsca Polski znaleźli takie gminy, gdzie jedyną możliwością dotarcia było dojechanie pociągiem i później 30 km piechotą i tak liczyli czas dotarcia do zdrowo zdrowo natomiast, że to jest czy to jest właśnie standard życia Europejskiego bo, bo możemy wszystkie pieniądze inwestować w autostrady natomiast dziś są miejscowości, do których ta autostrada nigdy nie dojdzie i nie zapewni żadnego innego transportu ma to być może z winniśmy akcyzy na samochody terenowe, bo to będzie jedyna forma dotarcia tam panie doktorze proszę mi wytłumaczyć już na koniec tej części antenowej Skołowanych czym będzie holdingu grupy PKP, który zapowiadał z kolei minister Adamczyk Holding grupy PKP jest trochę taka, że tak taki resentyment po dawnym PKP, czyli połączeniu wszystkich spółek, które kiedyś powstały mnie w dużej części wymuszane przez te przepisy unijne wspólnie z powrotem jedno 1 wspólny organizm to jest coś za tym tęsknią nie tylko kojarzy w Polsce, ale w całej Europie, zwłaszcza Francuzi bronią się mocno przed rozbiciem kolejne mniejsze spółki to jest coś co do tego z 1 strony mówisz o tym, że kolej podzielona na spółki nieefektywna kiedyś była 1 wielką całością i była spójna natomiast nie mówimy czegoś takiego liniach lotniczych albo sklepach spożywczych, że w zasadzie moglibyśmy wszystkie sklepy spożywcze zmarł w Polsce wielkie hipermarkety i malutkie sklepiki osiedlowe zjednoczyć pod 1 marką i wtedy będzie dla klienta lepiej, bo wszędzie wszystko będzie kosztował tyle samo nie mamy takich resentymentów wydają się, że konkurencja w tej dziedzinie jest pożyteczna nie kolej powinna być tak samo, zwłaszcza w przewozach towarowych może to mniej znany obszar w Polsce mamy mocno zliberalizowany rynek kolejowy i Przewozy dawny Narodowy dzisiaj PKP Cargo radzą sobie na nim dobrze mają ponad 50 % udziałów w rynku, ale jest mnóstwo innych przewoźników i dzięki temu ceny nie są weryfikowane są rynkowe przewoźnicy konkurują o zdanie o zlecenia o przewozu towarów i ten rynek jest rentowny i nawet do tego stopnia, że państwowe PKP Cargo jest jedynym w Europie przewoźnikiem, który został wprowadzony przez giełdę i ludzie chcieli kupić AMG Narodowego przewoźnika kolejowego co się i to się opłaciło i to się opłaciło firma zarabia pieniądze wydaje się, że mamy tutaj sukces i teraz mówienie, że to wszystko chcielibyśmy zawrócić i i z powrotem połączyć jedno wielkie PKP wydaje się, że ta jest takim bardziej sentymenty narodowe i ich wieku mocarstwowe niż niż realnie biznesowe uzasadnienie, chociaż oczywiście są jakieś obszary takie jak koordynacja tego, żeby spółki, która w tej samej grupie nie konkurowały ze sobą można można, by pewne argumenty my tutaj znaleźć to są pewne obszary, w których ta koordynacja mogłaby być pożyteczna natomiast co do zasady wydają się, że drogą na uzdrowienie kolei jest jednak otwieranie się na konkurs no właśnie toczy lepiej jest jak będzie dużo spółek przewozowych czy jednak 1 większa to o tym, porozmawiamy już w części podcast to my za kilka minut informacje Radia TOK FM państwa i moim gościem był w tej części dr Jakub Majewski my z panem doktorem zostajemy jeszcze i zapraszam już do podkładów Krzysztof Woźniak kłaniam się Nisko tuż tuż
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA