REKLAMA

Lepszy jeden duży przewoźnik kolejowy, czy kilku mniejszych? Czy w końcu będzie wspólny bilet?

Skołowani
Data emisji:
2019-01-26 15:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:42 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Przypomnę tylko, że w studiu jest dr Jakub Majewski, Fundacja ProKolej i rozmawiamy o kolei po dość ciekawym kongresie rozwoju kolei, który był w środę. Ten Kongres został otworzony przez premiera Morawieckiego, a wystąpienie miał też minister Adamczyk, który mówił o pewnym założeniu, że chcą budować się Holding PKP. Pan doktor w części antenowej powiedział, że to będzie taki duży przewoźnik Narodowy, tęsknota do tego jest. No właśnie, bo troszeczkę musimy nakreślić ponownie jak ta kolei w Polsce działa. Mamy PKP Intercity, który zajmuje się przewozami pomiędzy dużymi miastami, to jest faktycznie pod ministerstwo spółka działająca i mamy wielu przewoźników tzw. regionalnych.  Rozwiń »
W tym również PKP region to przepraszam PolRegio, które należy do samorządowców i trochę też do państwa i trojga do państwa wniosku struktura jest dość skomplikowana, ale przecież im oddzielona jest infrastruktura i Przewozy czyli kto inny jest właścicielem drogi akta 1 z właścicielem samochodu i tu w tym przypadku, kto inny armator, kto inny ma pociągi, które potem stara się mnie poruszają służy to przede wszystkim temu, żeby ta konkurencja była równa lub byśmy dali tory i pociągi 1 spółce, a druga miałaby z nią konkurować to rzecz jasna natychmiast by się zrobił konflikt wokół tego, który pociąg powinien jechać najpierw zna ten, który nie jest własnością tego, kto ma również tor stąd powstała spółka polskie PKP polskie linie kolejowe i takie spółki z funkcją we wszystkich krajach Europy we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej po to, żeby wprowadzać konkurencje na torach natomiast jeśli chodzi o Przewozy na to mamy znowu podział na Przewozy pasażerskie towarowe firma zajmuje albo jednymi albo drugimi głównie ze względu na to, że Przewozy towarowe są rentowne, a pasażerskie wymagają dotacji, jeżeli byśmy pozwolili mnie operować w tych 2 segmentach 1 podmiotowi oporu jawiła się nie niebezpieczeństwo, że ktoś będzie zarabiał na przewozach ładunków i dokładał do swojego przewoźnika pasażerskiego dzięki czemu do niego przewoźnik będzie jednak lepszy niż ten, który tylko woził pasażerów więcej drugi podział i na tym podziały wymagane przesunie się kończą, czyli w zasadzie obowiązkiem Polski jest posiadanie 3 spółek zarządcy infrastruktury, czyli PKP polskie linie kolejowe przewoźnika pasażerskiego, który może być regionalny dalekobieżny międzynarodowo to już jest nie to już mienie nie wymaga żadnego dalszego podziału oraz przewoźnika przewoźnika towarowego czy przewoźników towarów myśmy poszli trochę dalej ich n p . w przypadku przewozów pasażerskich podzielić mieście rynek na dalekobieżne i regionalnych głównie, dlatego że dalekobieżny wydawał się atrakcyjniejszą został po stronie państwa natomiast to wszystko co jest głęboko deficytowej wymaga naprawdę dużego wysiłku żeby, żeby znaleźć pasażera i żeby dofinansować te Przewozy, bo one nie sfinansują się nigdy z biletów, bo ludzie jeżdżą codziennie do pracy do szkoły do usług publicznych nie zapłacą takich pieniędzy, żeby się za to dało i wynająć tory i kupić pociąg i zatrudnić maszynistę i wywiesić rozkłady jazdy na na stacjach i t d. tak, by potem, gdy był zaś byłby za drogi niby z takiego jest takie usługi nie korzystał pana wymaga dotacji i to przekazano marszałkom województ w marszałkowie województw niespecjalnie dobrze współpracowali z dawnym PKP mieli duże podejrzenia, że pieniądze, które nie odniesie finiszuje na dofinansowanie przewozów są zbyt duże może można, by to zrobić efektywniej zaczęli zakładać własne spółki przewozowe w każdym regionie, który ma większe metropolie taka spółka powstała, żeby ten proces jakoś przed przerwać w pewnym momencie państwo zdecydowało, że da marszałkom to część PKP, która obsługuje Przewozy i tak powstał w ogóle Regio i tak powstało pod region 2001 roku jakoś tak mniej więcej tak powstał później z, by później kilka lat później właśnie w całości został przekazany marszałkom marszałkowie sami z Tax mnie niektórzy znali się w dość dziwnej sytuacji mianowicie mają własną spółkę przewozową, która obsługuje ich REGON i mają udziały w ogólnopolskiej przy spółce przewozowej, która też obsługuje średnio i kto dofinansowuje wszystko finansują ci studenci ci samorządowcy ci samorządowcy ze swoich budżetów nie jest to system przejrzysty nie jest też system, który gwarantuje maksymalną efektywność, bo w zasadzie nie wiadomo ile ta usługa powinna kosztować województw jak kujawsko-pomorskie wycofał się wręcz na przetarg zapytało ile potrzebujecie za kilometr, żeby obsługiwać nasz region i tutaj okazało się, że pojawiła się brytyjska Arriva, która powiedziała chce o 13 mniej niż wszyscy pozostali, czyli ukazał się Żydami są jeszcze rezerwy, że za te same pieniądze marszałkowskie mogłoby na torach w Polsce co ma 30 % pociągów więcej, czyli np. zamiast co godzinę pociąg jeździł do 40 minut i t d . tak dalej system jest dość skomplikowane, ale rzeczywiście chcemy jakoś jest to ewolucja prowadząca do tego, żeby się uporządkowało podobnie jak na rynku przewozów towarowych i ale jednocześnie to niepokoi tych, którzy przyzwyczajeni są do 1 wielkiej kolei bo jakie rozdrobnienie jak konkurencja a kto będzie miał, kto będzie zarządzał tą koleją przecież kolej ma musi być wielka musi być ogólnopolską musi być scentralizowana, bo inaczej nie będzie sobie radziła to są te sentymenty, które właśnie, który właśnie zawsze mówią podzielić się kolejne spółki przez co najmniej nierentowna najtrudniej pasażerom i zatrudni pasażerom, bo nie zrobiono wokół tego całej obudowy w postaci jednolitej informacji jednolitego biletu, który powinien dziś prawem obowiązkiem każdego przewoźnika i tak jest na Zachodzie jednak NATO w wielkiej Brytanii każdy przewoźnik pasażerski, który świadczy usługi ma obowiązek sprzedawać bilety wszystkich pozostałych przewoźników pasażerskich w tym kraju i że nie może to nie podoba to po prostu nie będzie świadczył usług w wielkiej Brytanii no właśnie Instytut Jagielloński niedawno opublikował w tym tygodniu zresztą opublikowało bardzo ciekawy raport na temat kolei właśnie w regionach pada tam stwierdzenie, że ta struktura konkurencyjna jest zbyt duża i to się nie opłaca i przewoźnikom i przede wszystkim pasażerom, więc proponują, żeby jednak bardziej rozwijać PolRegio, w którym to udział mają i samorządy i państwo jak już doszliśmy na rzecz tych mniejszych przewoźników tylko samorządowych wojewódzkich czy też w ogóle regionalnych jak np. szybka kolej miejska w Gdańsku jak koleje SKM to i t d . i t d. no właśnie kolej przewoźnicy samorządowi podnoszą argument, że ich usługi są tańsze niż użyli PolRegio, więc wydaje mi się że, gdy co to jest spór, gdzie każdy jak każdy próbuje bronić swoich racji pokazać swoje argumenty, że jest najlepszy jej i nie da się rozstrzygnąć winny sposób niż po prostu, robiąc zawody trzeba by zapytać jednych drugich o przeniesieniu oferty pokazanie co i za ile są w stanie oferować, bo oczywiście jest tak, że niektórzy przewoźnicy mają droższy koszt wykonania 1 km, ale jadąc nowym pociągiem na przekór jest klimatyzowany niskopodłogowy komfort monitorowany i t d . i t d . i wygra z nim ktoś, kto ma skład trzydziestoletni, który już dawno zamortyzowały tylko być może pasażerowie nie chcą jechać najtaniej jak się da, bo najtaniej byłoby wagonem towarowym no ale jeżeli samorząd będzie robić przetarg to ta kwestia wyboru będzie głównie uzależniona od ceny czy nie zależeć od tego jak się te przetarg rozpisze zależy jak rozpiszemy przetarg, ale możemy w przetargu napisać, że nie wolno jeździć taborem starszy niż 10 lat dla morzem, a może dzieci złomiarzy już się do tego przetargu nie zgłoś to trzeba iść jeszcze niżej to może trzeba społeczeństwo zapytać, jaki ona ma stosunek co do tych właśnie porównania kosztów, a komfortu czy jesteśmy w stanie więcej zapłacić, ale n p . w gorące dni mieć pełną klimatyzację w pociągu i np. jakiś tam połączenie internetowe czy jednak wolimy mniej płacić i alergologii spróbować otworzyć okno, chociaż w tym obozie ma, więc oczywiście, że takie badanie powinno się zrobić gdzieś to wycenić, ale jest z tego co ja znam nie różne opracowania dotyczące preferencji pasażerów to zaczyna być z nim w nich wyraźnie widać, że nie jest już także cena jest najważniejsza bardzo istotne jest niezawodność punktualność i klienci stanie się zagłodzić na nikim atestowany pociąg, ale zawsze o czasie to jest krytyczna, bo jeżeli on nie może liczyć na ten pociąg nie może dostosować tego planu dnia czy godziny rozpoczynania pracy czy zajęć w szkole do rozkładu jazdy, bo ten pociąg będzie przyjeżdżał każdego dnia o innej godzinie to po prostu nie będzie korzystał z kolei jest niezawodność jest absolutnie krytycznym parametrem później zaczyna być rozmowa o komforcie versus versus cenie a, ale te bilety kolejowe z w ruchu regionalnym nie są jakieś absurdalnie drogie, zwłaszcza bilety długookresowe miesięczne czy Czech czy czytam jej kwartalne i tutaj cena biletu też może być elementem, który jest jakoś wyrównywany dotacji niż marszałek ma zamiar zapłacić trochę więcej po swojej stronie to bilety będą tańsze, jeżeli chce zapłacić mniej to będą droższe bilety wtedy powstanie tylko pytanie czy ten pociąg będzie kogoś woził no może jeździć może być bardzo nowoczesna, ale przy za drugi bilet tak będzie pusty i w zasadzie pieniądze marszałka te zostaną zmarnowane, więc trzeba gdzieś to wypośrodkować trzeba wypośrodkować przyjąć kilka modeli w jakiś czas eksperymentować być może w 1 czy drugim regionie z zacząć pilotaż, by poobserwować to co się dzieje w innych krajach, zwłaszcza w Czechach są bardzo ciekawe przykłady mówiące o tym, że w różnych modelach można go z normą obsługiwać poszczególne linie kolejowe no coś innego jest potrzebna na linii bardzo lokalnej, gdzie tak naprawdę ich koszt uruchomienia pociągu jest tak istotny, że jak będzie za wysoki to pociąg po niej nie pojedzie w ogóle tam jesteśmy w stanie zgodzić się na tabor zmodernizowany czy znacznie starszy być może bez niej klimatyzowany być może nie niskopodłogowe, ale jednak jeżdżący często niż nic nas supernowoczesny pociąg, który przyjedzie raz na tydzień, bo na nich na więcej nikogo nie będzie stać, żeby go dotąd, a lot i tak sobie myślę, bo te osoby, które miały okazję jeździć taborem, który jest oferowany przez spółkę państwową PKP Intercity i no to już tego luksusu zaznały nie oszukujmy się w ostatnich latach naprawdę wymiana w tym PKP Intercity nastąpiła dość istotna udało się nawet wprowadzić internet w końcu też polatać z oczywiście nie wszędzie alei, ale już lada moment ma być w sali Magnolia w rodzinach Pendolino, więc ten komfort znacznie wzrósł no i te osoby, które jadą sobie tym PKP Intercity z dużego miasta do dużego miasta później mają się przesiąść do tych do tego taboru niekoniecznie znak jakości, ale zdecydowanie gorszego no to one już zaczynają trochę denerwować się i faktycznie i teraz pytanie czy jesteśmy w stanie wprowadzić tak rozbudowaną taryfa, żeby wszystkich ich zachęcić pieniężną sprawą i tam komfortową w przewozach dalekobieżnych troszkę łatwiej możemy zaproponować kilka produktów może powiedzieć masz dużo pieniędzy chcesz jechać szybko i bardzo wygodnie ekspresem ma trochę mniej pieniędzy no to musisz zgodzić się na nieco niższy komfort i trochę dłuższy czas jazdy jedziesz pociągiem pospiesznym tutaj między tymi samymi miastami normom, bo mąż mogą i powinny jeździć różne kategorie pociągów i wtedy naturalne jest każdy dobierze do swoich preferencji i czym taki produkt w przewozach regionalnych nie ma czegoś takiego to takiego w tym mieście były tramwaje droższe z miękkimi siedzeniami i tańszy jest ławkami pod ścianą jest niedroga no to ten drugi ludzie by przepuszczali 1 tramwaj, żeby to, żeby zaoszczędzić 1800 to jest pewien pewien standard, który trzeba sobie zdefiniować i muszę listu 100 % przewidywalny natomiast żyje to to, jakie będzie to już jest odpowiedzialność władzy publicznej jej budżet, który jest w stanie na to przeznaczyć to porozmawiajmy też o tym co pan doktor powiedział, czyli o tym, kryterium punktualności, który jest niezwykle istotne, bo faktycznie, nawet jeżeli mamy idziemy w jakąś trasę i mamy kilku przewoźników, bo też tak może zdarzyć, że od punktu ADO punktu, by musimy zmieniać nawyki trzykrotnie przewoźnika no to jak wystarczy raz się spóźnić się już cały nasz plan idzie w odstawkę musimy kombinować czy wiemy na ile ta kolej w tym momencie całościowo patrząc jest punktualna i spełnia to kryterium punktualności niestety w związku z tymi remontami z tymi dużymi modernizacji linii g dużymi pieniędzmi którymi, o których mówiliśmy w pierwszej części kolej mocno się rozregulował i w tej chwili i w związku z tym, że sieć kolejowa w Polsce jest 1 wielkim placem budowy jest także te pociągi jeżdżą specjalnie punktualnie i albo jeżdżą szybko, ale się spóźniają albo rząd bardzo wolno, bo w rozkładzie jazdy przewiduje się to, że pan już gdzieś tory nie będą wolne trzeba będzie czekać przepuszczać inne pociągi o o objeżdżać miejsca robót tak dalej tak by, więc najbliższe lata nie są niestety nie latami, który będzie nam łatwo jeździć pociągami naraz wszystko służy temu żeby, żeby później było lepiej to jest troszeczkę inaczej niż na drogach, gdzie budujemy drogi w nowych przebiega, gdzie jeździmy cały czas starą drogą, a gdzieś obok buduje się autostrada jak ta autostrada w końcu powstanie czy droga ekspresowa to wtedy zaczynamy nią jeździć mówi o teraz jest lepiej natomiast 1 kolej ciągle modernizujemy te same linie kolejowe po, których jeżdżą pociągi związku, z czym jest znacznie gorzej nawet w momencie, kiedy w stosunku do tego co było przed przeznaczy zacięciem się tych remontów tutaj tutaj w sukurs przychodzi nam trochę Unia Europejska, która nie wprowadza zupełnie nowy standard praw pasażerów mówiące o tym, że, że te odszkodowania będą w przypadku opóźnień powyżej 2 godzin stuprocentowe, że jeżeli pociąg spóźni się nam powyżej długo o tym, oddzielnie, bo Boban bardzo ciekawe pytanie na ten temat, ale to jeszcze chwilka i dalej o tej punktualności rozumiem, że to kwestia tych modernizacji najbardziej wpływa na punktualność, ale też z drugiej strony właśnie ten tabor czy w jakim stopniu mamy już na tyle nowoczesny tabor działa może zagwarantować oczywiście wszystko się psuje, ale w miarę w miarę wymiany rząd może zagwarantować tę punktualność i tylko skupiamy się jednak na tej sprawie modernizacji torów swoją infrastrukturę nauczyciel po nie tylko infrastruktura wpływa na nas na problemy z punktualnością, a jednak w przeważającej większości, bo przecież tabor zmienia się stopniowo i te targi IT tt dołki punktualności bardzo ściśle po pokrywają wszyscy ilością środków inwestowanych w sieć kolejową tabor wymieniamy stopniowo nie jest też tak, że zupełnie nowy tabor często projektowany pod konkretne zamówienie jest od razu niezawodny bywa także, że starszej daty kolejarze mówią, że póki jeździł tabor trzydziestoletni to tak go doskonale znali zrobili go w stanie wszędzie na szlaku naprawić jak dostaną jego lokomotywy, która ma naszpikowane elektroniką diakona w pewnym momencie wyświetli, że jest jakiś błąd to nic nie da zrobić tak to trzeba czekać na serwis często to Tytan to czy nowy tabor jest na pewno dużo bardziej niezawodny czy nie to zależy przede wszystkim tego najmniej sprawdzony wynajęto Serie są długie my mamy taką taki zwyczaj, że w związku z tym, że te pieniądze kapią z pewnymi takimi strumieniami później zatrzymują się później znowu jest jakiś jak jakiś, jakie rzucone środki na inwestycje to kupujemy ten tabor też dość chaotycznie kupimy 2 wagony czytamy czytam je zespoły trakcyjne później przez jakiś czas nic już nie kupimy 10 to będą już inne niż te 2 w międzyczasie trochę się zmieniła technologia zmienił się przepisy co do dopuszczenia, więc mamy tak serię mieli nieduże no o ów w tym roku już wczoraj w tym tygodniu PKP Intercity otwarto oferty na na 212 kolejnych składów zespolonych do ruchu dalekobieżnego no i na szczęście 1 z oferty, która mieści się w budżecie jest to oferta pociągów, które mają taką ładną nazwę flirt, który już 20 Intercity ma, więc chociażby miało 32 takich samych a, ale to nie jest oczywiste, bo w zasadzie powinniśmy zamówić taki pociągów 200 i w miarę pojawiania się pieniędzy odpalać kolejne transze i na koniec mielibyśmy 200 jednakowe pociągów, a nie z każdej dostawy zupełnie co innego do czego trzeba inny serwis inne części zamienne i wszystkim nas inny standard niezawodności jak ten pociąg z defektu je to odmieniamy go już na inny pociąg, więc wszystko się zaczyna zmieniać no i w razie czego też mam części zamienne właśnie do tego pociągów, które możemy wyjąć z kończyn bądź innego tego samego taboru jeszcze 1 kwestia, zanim przejdziemy do tej Unii Europejskiej i właśnie oddawania pieniędzy za spóźnianie się kolei to moja ulubiona sfera, czyli już wspomniano wcześniej wspólny bilet to jest to coś, czego ja kompletnie nie rozumiem, dlaczego to nie zostało wprowadzone i dlaczego tego nie ma oczywiście pan Adamczyk mówi często o tym, że ten wspólny bilet będzie na całą kolej z kraju niezależnie, jaki przewoźnik czy państwowy czy samorządowe czy trochę samorządowy trochę państwowe czy całkiem prywatne i t d . i t d. to dalej tego wspólnego biletu nie ma nie ma inie będzie trudno powiedzieć są tacy, którzy twierdzą, że już jest wolny i że od grudnia można go kupić w kasach są takie spółki, które mówią, że lada moment wprowadzą są takie spółki, które mówią, które mówią, że na razie przyglądają się jak ten projekt, czyli nie ma wspólnego biletu, więc to jedno do tak naprawdę go nie ma natomiast natomiast jakiś zalążek jest tutaj i tutaj powoli na zasadzie negocjacji żmudnych dosyć między przewoźnikami ktoś posuwa myślę, że tak taka oddolna inicjatywa ani nie wystarczy to potrzebne jest po prostu prawo, które usankcjonuje to jest to kto powinien być akcji w randze ustawy, który nakazuje wszystkim honorować pewną pewną jednolity system sprzedaży który, który umożliwia właśnie podróż z hydromasażem nie wystarczy je rozporządzenie ministra być może rozporządzenie z graczami Wisły w ustawie kolejowej delegację do tego rozporządzenia z wydaniem szczerze, że wiara, że to się tak oddolnie stworzy przy tych animozjach przy tym, że część spółek kolejowych jest własnością marszałków części własnością państwa są też spółki prywatne, żeby ci wszyscy jego moczy się dogadali i uzgodnień z zasady rozliczeń później do tego dochodzą ulgi później do tego dochodzą odszkodowania za spóźnienia to jest zasadzie winy, jeżeli pasażer jechał z 3 pociągami nasyci się spóźnił to czy ten pierwszy przewoźnik ma też oddawać ze swoich ze swojej puli środki to są dość skomplikowane rzeczy i wydaje się, że poznam poza takim rozstrzygnięciem naprawdę władczym na poziomie ministerstwa to zawsze będą wokół tego sporu zawsze tę spółkę wspólny bilet będzie jak oszołom, a to nie jest także wprowadzenie tego wspólnego biletu opłacałoby się wszystkim oczywiście, żeby opłacało się wszystkim, bo po prostu przy byłoby klientach się bardzo dużo ludzi odstrasza od kolei to, że ten system jest niejasny skomplikowany ani nie boją się tego, że kupują bilet pociąg stoi przy peronie, ale nie mają pewności czy z tym biletem wsiadając do tego pociągu przypadkiem nie dostaną kary powinni mieć taką gwarancję, że jest bilet kolejowy to mogą się poruszać pociągami kiedyś było także mają biec na pociąg ekspresowy mogłem jechać osobowym, bo przecież osobą jest tańszy dzisiaj bym się wsiadają do pociągu osobowego obie te, na które zostaną kary mam bilet na ekspres, a osobowy jest już innej spółki o komfort inne zupełnie, gdzie zobaczą trzeba dopłacić dobrze to ta kwestia Unii Europejskiej, bo to bardzo ciekawe pakiet mobilności kolejowej w zeszłym roku Unia Europejska coś takiego sobie wymyślono, że prace trwały oczywiście wcześniej, ale w zeszłym roku to już tak w pełni wypłynęło odszkodowania 2 godziny i 100 % zwrotu proszę powiedzieć, zaczynając od samej góry, czyli tego, gdzie powinna ten przykład dawać liście z dalej w dół PKP Intercity czyta przepisy to są gotowe na wprowadzenie czegoś takiego w nocnym, z jaką Polskę od zaraz po po uchwaleniu tych przepisów jest zadeklarowaliśmy, że wystąpimy o maksymalny okres przejściowy luz, czyli gra, czyli gdzieś tam na pewno do 2002 . roku to się u nas nie jej nie pojawi nawet nie dłużej, dlatego że mamy program modernizacyjny w związku z tym pociągi żonie punktualnie zaskoczymy z definicji moglibyśmy od razu bankructwa nie rozdawać bilety w kasach, bo w gwarantując, że pociąg spóźni 2 godzin trochę zmienia ale, ale z drugiej strony to też jest niepokojące, że nasz rząd często występuje o przepisy przejściowe rzeczy w sferach, które mają chronić konsumenta już mówiliśmy publiczny transport zbiorowy to dalszy o tym, transporcie samochodowym też dokładnie tak samo nie chcemy, żeby było lepiej dla pasażerów nie chcemy zliberalizować rynku kolejowego, żeby pasażami z wyboru, z którym przewoźnikiem chcą jechać nie chcemy, żeby pasażerowie mieli odszkodowanie za spóźnienia to, czego my chcemy chcemy, żeby kolej była droga nie punktualne i żeby nikt na mnie jeździło trochę to takie zaczyna sprawiać wrażenie okres przejściowy to znaczy, że jeżeli zaczynamy podnosić standard kolei to Polska zaraz podnosi rękę i mówi, a my chcemy nie podnosić jak długo można nie podnosić standardu kolei jak długo można starać się opowiadać, że to co jest to jest dobrze, a my zamierzamy robić jeszcze gorzej i czym możemy robić jeszcze gorzej no z bardzo mnie martwi takie podejście zamiast próbować podnieść standard zainwestować w to, żeby to zadziałało to my raczej mówią nie będziemy inwestować i chce mnie nie trzyma się tych reguł 2 godziny i zwrot całości ceny za przejazd jest powrotem to duże wyzwanie moim zdaniem trochę nawet bym powiedział Navarro-Valls tempo populizmem bo, bo może się okazać, że na pewnych trasach w pewnych konfiguracjach po prostu nie będzie się opłacało ryzykować, jeżeli nie miałbym jako przewoźnik kolejowy pewności, że zagwarantuje mi ktoś dostęp do torów, że ktoś z jakiś cudzej winy nie opóźnienie pociągu to ryzyko biznesowe takiego przedsięwzięcia może być zadłuża, bo przecież pociąg, który jest opóźniony powyżej 2 godzin jest czystym kosztem już nic na nim zarobię jest logiczne, by było zatrzymać go na pierwszej stacji i powiedzieć pasażerom, żeby wysiedli i by poszli piechotą no dobrze na to może ściągnąć z wszystkich praw pasażerskich, jeżeli chodzi o lotnictwo, jeżeli nie jest przyczyny przewoźnika no to już tak łatwo to odszkodowania to właśnie w tych przepisach unijnych i nie ma czegoś nie ma czegoś aha i nie ma znaczenia, że nie będzie wichura powali drzewa na tory ja nie jestem właścicielem torów ani lasu nie mam żadnego wpływu na to, ale ja będę wypłacał pasażerom z powrotem należność to jest dość ryzykowne wydaje się, że przy właśnie tym układzie który, który jest różnych spółek różnych odpowiedzialności, aby to uregulować również to co się dzieje z tyłu może się to skończyć tym, że po prostu część pociągów przestanie jeździć, bo ryzyko będzie drogo, ale z drugiej strony tutaj w tych przepisach jednak najważniejsze jest konsument zgadza się i tak rozumiem intencje tych przepisów tak rozumiem mają intencje tej Unii Europejskiej, która mówi chcemy, żeby kolej była bardziej atrakcyjna, że była alternatywą dla samochodów musimy podnieść jakość i to jest bardzo silne uderzenie właśnie jakość to, o czym mówiłem wcześniej najważniejsza dla pasażera jest niezawodność punktualność później są takie rzeczy jak cena czy komfort, bo tutaj można pójść na pewne kompromisy z punktualnością nie bardzo nie bardzo to będzie ciekawy rok proszę państwa, jeżeli chodzi o kolei dużo rzeczy się będzie działo wiele spotkań już nawet 4 marca, jeżeli dobrze pamiętam do tam razem z kolei Fundacja nie zwiastuje bardzo ciekawy bardzo ciekawe Kongres na temat bezpieczeństwa na przejazdach no właśnie PZL Mielec Nielba krzyżować 2 systemy transportowe i ich drogowy i kolejowy przejazdy dość niechlubna statystyka, gdzie też jesteśmy na szarym końcu jak w tym bezpieczeństwie ruchu drogowego kolejowego może z punktu widzenia wszystkich dróg temat niszowy, ale jak się policzy ofiary na przejazdach kolejowych to dość dramatyczny już kiedyś z panem doktorem mówisz, że bardzo dużo tych przejazdów kolejowych mamy w Polsce i jak działać poprawiać bezpieczeństwo na tych przejazdach to 4 marca będzie ciekawe wydarzenie oczywiście Skołowanych na profilu Skołowanych będę o tym, informować dr Jakub Majewski Fundacja ProKolej bardzo dziękuję panie doktorze za dzisiejsze spotkanie z góry skłaniam Nisko Krzysztof Woźniak
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA