REKLAMA

Ojczyzna - łączy czy dzieli?

Wywiad Pogłębiony
Data emisji:
2019-01-27 20:00
Prowadzący:
Czas trwania:
01h 43:57 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
te dni temu we Wrocławiu w domu dla kultury Oppenheimer przy placu Solnym miał przyjemność poprowadzić spotkanie z dr Krystyną Starczewską redaktorem Adamem Michnikiem i prof. Klausem Bachmannem poświęcono tematowi ojczyznę ojczyzna łączy czy dzieli to był temat naszej rozmowy z udziałem publiczności zapraszam państwa teraz do wysłuchania obszernych fragmentów naszego spotkania z partnerem debaty było przedstawicielstwo regionalne komisji Europejskiej dr Krystyna Starczewska Rozwiń » polonistka doktor filozofii pedagożka działaczka opozycji Demokratycznej uczestniczka rozmów okrągłego stołu jako przedstawicielska jako przedstawicielka środowiska oświatowego Solidarności, a w czasach transformacji ustrojowej po osiemdziesiątym dziewiątym roku założycielka pierwszej w Polsce Demokratycznej szkoły społecznej redaktor Adam Michnik redaktor naczelny GazetyWyborczej historyk eseista publicysta działacz opozycji Demokratycznej oczywiście również uczestnik rozmów okrągłego stołu autor wielu publikacji książek wśród rozlicznych nagród wyróżnień ma również miejsce na liście najbardziej wpływowych dziennikarzy świata i prof. Klaus Bachmann profesor nauk społecznych historyk politolog znawca dziejów Europy środkowo-wschodniej problematyki integracji Europejskiej autor książek o tematyce Europejskiej polsko-niemieckiej polsko-ukraińskiej obecnie związany z uniwersytetem SWPS i od wielu lat mieszkaniec naszej pięknej ojczyzny, więc z całą pewnością zaprezentuje oryginalne spojrzenie Niemca przez finansowanego z różnych powodów na ziemię polskie definicji opisów próby namysłu nad tym czym jest ojczyzna dzieł literackich świadect w sztuk wizualnych traktatów filozoficznych powstaje od wieków wiele na dany temat, więc może na początek zapytam państwa każdy każdego z państwa z osobna ojczyzna pierwsza myśl pierwsze skojarzenie czym jest dla państwa ojczyznę dr Krystyna Starczewska pierwsze skojarzenie ojczyzna to terytorium zam . przez wspólnoty społeczną, której jesteśmy członkami to znaczy myślimy o ojczyźnie jako miejscu, gdzie mieszkają ludzie wśród, których jesteśmy, w których których członkami jesteśmy z tym, że na, jakiej zasadzie nowych albo jest to wspólnota narodowa, czyli ojczyznę można, by powiedzieć to jest miejsce, gdzie mieszka, w którym wszędzie, w którym mieszka w określonym naród tubylczy, aby zastanowić co dokładnie znaczy można też powiedzieć, że to jest miejsce po państwo i to jest mi się taka wspólnota, czyli społeczność obywateli wchodzących w skład tego państwa to jest tak najogólniej przy tym myślę, że jedno jest pojęcie także tzw. małej ojczyzny, czyli takiego miejsca, gdzie mieszkają ludzie blisko z sobą związani i znających się no i są też pojęcie dotyczące wielkiej ojczyzny, jaką jest ziemia, bo jesteśmy wszyscy w jakimś sensie Rzymianami czy mieszkańcami 1 planety wszyscy ludzie medycznej można można rozmawiać w ogóle chciałam zacząć się takiego doświadczyłem takich dziwnych rzeczy, jakimi spotkała w życiu był to rok sześćdziesiąty siódmy uczyłem wtedy polskiego liceum Słowackiego w Warszawie i wchodzą moi uczniowie byli przyzwyczajeni do tego, że rozmawiają dyskutują mówią my chcą co myślą i przyszłą maturę na maturze był właśnie zdobyła maturę temat był patriotyzm ich ojczyznach socjalistyczny moje dzieci napisały młodzież to co myśli regionu i ty tam były one 2 prace, które spowodowały, że wezwano mnie kazano postawi dziewczynką ocenimy estetyczny, ponieważ prace były notek jednak te były apetyty kim mówi Rz chrześcijańska prace młodych taki miesiąc dziewczynki, które zaczynały się od mód ta z tego słynnego listu listu biskupów polskich niemieckich wybaczamy prosimy o wybaczenie to była piękna praca uzasadniająca, że właśnie ten duch miłości bliźniego sprawdzenia się powinny pomóc w przezwyciężeniu pretensji wzajemnych żalów film, a druga dziewczynka z kolei druga taka mała harfistka i Iwona zaczęła swoją pracę w zdanie, którego nigdy nie zapomnę to zdanie brzmiało tak słowo ojczyznę czy to w ataku czy to w zagrożeniu zawsze cuchnie mordem i uzasadniała jak łatwo patriotyzm przeradza się w szowinizm wrogość i że właściwie wszystkie największe nieszczęście świata płynęły z tego źródła, jakim było przywiązanie do własnej ojczyzny lęk przed innymi albo nienawiść do innych albo chęć pogłębienia wartości tych własnych, jeżeli to było źródłem i gminy bardzo ładne praca też samodzielna, w której uzasadniała, że powinniśmy wreszcie zrozumieć, że jesteśmy mieszkańcami ziemi i powinniśmy wszyscy widzimy siebie Solidarni, a ojczyzna to coś takiego jak właśnie dzielnicach którymi dziś wiemy lepiej niż miejsce w tym się dowiedzieć z innym bycie otwartym i nie wezwano kazano dziewczynkom postawi dwóję niebycie matury, kiedy odmówiłem został usunięty z pracy, po czym zostaną zakaz nauczania na terenie całego kraju dlatego o tym, opowiadał po takim osobistym przeżyciu nieufni nie utrzyma się do osiemdziesiątego dziewiątego roku opowiada o tym, było to świadczy o tym jak to pojęcie może różnić jak może dzielić ludzi, a poza tym jak może być używany, kiedy władze są autorytarne i kiedy musi bić dokładnie tak w takim znaczeniu używane przez społeczeństwo młodzież przywita władze życzy, więc to są takie takie rozmaite konteksty związane z tym pojęciem, ale tu widać redaktor Adam Michnik pierwsze skojarzenie rzadko na moich wargach niech dziś nowa Legia ma wyzna jawi się krwią przepojony najdroższy wyraz ojczyzna już naczep i pół powiedział także jak to tłumaczyć na niemiecki ja rozumiem, że teraz z tym wywołany do tablicy jako termin zbliżony Niemiec nie nie takie nie taki był zamiar czoło mogę tylko powiedzieć, że takich słów nie używamy, bo jest to przekładać prosto na język niemiecki to wychodzi z tego fotela do fotela zdobył bardzo ważne i często używane słowo jeszcze w rzeszy cesarskiej po tym w Republice Weimarskiej mógł już trochę mniej, a potem bardzo apotem coraz mniej co to wynikać z tego przykrego doświadczenia, że im głośniej krzyczeliśmy ojczyzna Czesław Lang Team zmniejszało się stało i Jan prawne w dzisiejszych czasach było 3005 . roku to właściwie był takim wyznacznik czy taki element, pod którym można było spróbować poznać w efekcie ktoś stoi pod względem krajobrazu politycznego opracowaną w mojej ojczyźnie czytamy wpada w uchwale będzie mógł przepraszam za 2, ale można po polsku można to tak odmienić fatalną będzie to się mówiło to co się mówi tylko jak się było na skrajnej prawicy właściwie przy czym dla Japonii na niemieckiej prawicy, która mniej więcej w języku niemieckim oznacza to samo co skrajna prawica po polsku, więc to była taka granica można, by powiedzieć to teraz się trochę zmieniono, ponieważ mamy parcie, która stała się, która dostała się do Bundestagu, która takiego słownictwo częściej używa teraz za to mocno krytykowano wiąże się z tym też pewien problem, ponieważ w tym ten cały dyskurs Narodowy czytelnika to cały dyskurs o narodzie ojczyźnie i UE takich wielkich słowach UE jest właściwie ograniczone do tych środowiskiem 100 można, by powiedzieć jeśli mój sąsiad po prawej stronie staje się 60 w siódmym albo ósmym ukuł takie sformułowanie, że lewica zapomniała o kwestie narodowej niemiecka Gliwice cały czas Lecha kryminału kwestie narodowej, zostawiając to prawicy w do tego stopnia, że nawet na niektórych manifestacjach lewicowych czy lewicowo-liberalnych w Niemczech w ostatnich w ostatnich miesiącach tu nawet ssaka z organizatorów, żeby pokazać flagę niemiecką, bo flaga niemiecka też się kojarzyła tylko z tymi ciałem symbolizmem niższa pomiędzy prawicowymi dlatego to czasami dla gości z Niemiec jest zaskakujące, że na polskich manifestacjach w ostatnich 3 latach jednak druga strona wnosiła flagę polską tylko niektórzy jeszcze dodatkowo to flagę Europejską i to była ta różnica prawda, więc z krótko mówiąc w Niemczech rzadko używane jak używamy do bardzo ostrożnie dlatego też, że nie ma większych dyskusji o tym co to znaczy jest taki to jest powszechnie znane po czterdziestego piątego roku czytam trochę później patriotyzm Konstytucyjny, który w samym założeniu jest nieletni ciśnienie odnosi się do pochodzenia i który ma stanowić taką substytucji czy taki inny substrat czytamy nie wiem jak to nazywać tego co dla Polaków, dlaczego jest po prostu dowodem także strata ta ekipa w rynek to powiedzieć, że wspólnota doświadczeń prawda języka historii tak dalej, do którego nie chcemy się odwołać no to odwołujemy się do konstytucji to, ale to jest taki, a tak jest też bardzo deklaratywny i w takiej sferze codziennej toto myślę, że paczek zależy od tego jak używamy w aucie, jakim językiem mówili w Toy myślę, że to jest w tej chwili to o co mu jak było szkicuje ludzi w praktyce w Polsce bardzo często jest po prostu wygląd ciała wygląda jak Polak w Niemczech też kompletnie nie funkcjonuje zadłużą imigracji natomiast funkcjonuje coś co można, by powiedzieć no dzieciom mówi jak Niemiec co jest oczywiście to śmieszne było w kasie Niemiec mówi inaczej i ja n p . w moim w tym regionie, z którego pochodzę z aresztu nawet w stanie odróżnić hołd, jaki jest jakieś wioski ktoś jest na podstawie tego jak on mówi czy też nie zmienia faktu, że np. imigranci albo dzieci imigrantów potem mówią tak samo jak w tej wiosce tak do tego stopnia się asymilują, ale mam takie wrażenie, że to w staje się coraz ważniejsze, że ku niemu nie mnie cieszy mnie mówi, że to jest człowiek, który mówi po niemiecku tylko to jest Niemiec, który mówi po turecku albo ma tureckie pochodzenie przykładowo, ale ważne jest, że mówi po niemiecku jak mówi jak mówi po niemiecku te wszystkie dyskusje o tym czy imigranci się integrują się nie integrują się tak dalej dotyczą właściwie tego uczył się cieszą płaci się uczą języka niemieckiego to ciekawe, że nikt z państwa nie powiedział tak po prostu Polska albo Niemcy dajmy na to, iż zastanowią się, dlaczego tego co wydawać, by się mogło jest najbardziej oczywiste bądź też najbardziej najchętniej wykorzystywane w dyskursie poświęconym temu tematowi jesteśmy Polakami jesteśmy Niemcami jesteśmy w tej i t d . i t d. niemniej myślę, że chyba jakimś sensie padło to znaczy, żeby powiedzieć, że ojczyzna to jest naród miejsce zamieszkałe przez 1 naród to w tym się kryje słowo Niemcy się z części barier w Niemczech i chcą się kryje Niemcy Francja i t d. Pepsi tak to jest używany wioślarze z prowadzimy rozmowę w pewnym kontekście historycznym pokrzywdzenie swoją Klaus Bachmann o tym, kontekście z takiej, że doszło jest obciążone stałym bagażem nieszczelności Tomasz Mann był zdania, że niemiecka ojczyzna on reprezentuje będąc w Kalifornii jej wygłaszają już przez radio może źle godzimy niemieckie państwo przed krwiożerczym w Polsce dzisiaj stale słyszymy ten język, który wzywa do jedności narodowej obywateli a kto jest po prostu językiem pełzającego zamachu stanu, który gra do dziś konstytucję w swoich swobody obywatelskie to to jest czy w PiS oszczerstwo kłamstwo demagogii, który mam w Polsce są historie złożyliście jest ten paradoks Paul w Polskę jest krajem katolickim chrześcijańskiej, ale ci, którzy najgłośniej deklarują swoje przywiązanie do ronda do wartości 36 Janicki w Divisovie wraz z pierwszych są z tych wartości uchylić paprotki do projektów po politycznych dla partii pro prawo i sprawiedliwość, która ani inni nie respektuje prawa jest najdalsza od PPL elementarnego poczucia sprawiedliwości, kiedy wspominał Klaus Bachman opatruje wieka Konstytucyjny mi się wydaje dzisiaj w Polsce właśnie ten patrzy pan tylko konstytucyjnym, który proponował Habermas w sporze o niemieckich historyków przeciwstawiał się tym koncepcjom etnicznym wypalę przed prawicowych i historyków niemieckich, których wspólnym mianownikiem było zatarł 3 w kwestii odpowiedzialności niemieckiej Zana i Nolte sformułował już analizy to właśnie wewnętrzna wojna domowa Europejczykom no i wybrał dla tego też po zawodach, które ma ukryć kłamstwo my w Polsce w bardzo lubimy opowiadać o tym jak dziś trzeźwieli w karierze niewinnych ofiar, ale bardzo niechętnie wypada mi się na temat który, gdy radna Pragi temat krzywd my Polacy wydali na innym nadawał do, a już zupełnie zalało oburzająca skandaliczna uważamy je za elektryczność wyrzuca po Polsce krzywdy, które by w dowolne jemu ukraińską Żydom, gdyż po Polsce nie czcimy naszego trio UW 3008 . roku, kiedy w Stalowej szły na Zaolziu na co pan po raz, a o o ojczyznę wybijali się w wirze Marshall w Warszawie z listopada w tym boli go faszystowskie pod hasłem po Polska dla Polaków tt szef da czy to my wyznajemy ojczyzna ufundowana na wykluczaniu widać bardzo od pana ta z pewnych koncepcjach Habermasa w par 2 korpus, którego dlatego w klapie domową przyznała z naszej konstytucji, bo to jest to co wolno łączyć konstytucja i szacunek dla prawa, a nie kre w zasili naziści oni 0 rasiści także polscy nie pierwsza mistyczna więź duchowa jest jak nigdy nikt nie jest niemożliwa do zdefiniowania tych osób zdaje sprawę z tego, że powalczy tylko ewolucyjny nie wyczerpuje pojęcia o 3 w Lechii to coś takiego, że już nie wie LO w moich przyjaciół jak samo małe luzy wzywał cara, kiedy słyszymy Mazurka Dąbrowskiego czy, z czym słyszymy jej polskie pieśni patriotyczne w lasach sytuacja, kiedy elementarny chrztu Polski wolnościowy wartości są zagrożone, ale po, jeżeli po pojęcie ojczyzny może służyć jako kij bejsbolowy do odbudowy, ale nie do Dover po połowie tych wszystkich inaczej myślą o Polsce o świecie natury ludzkiej wizja PS dostateczny powód, żeby z tym BP pod pojęciem boi się bardzo ostrożny i dlatego ja zacząłem od tego od cytatu z Kasprowicza rzadko udało jej wariant to Tadeusz Konwicki powiedział, że on żadnej swojej książce nigdy nie napiętnował inna plemienia są mniej i dlatego lub wzór wzór złym patriotą, że nie nie ja kochał ojczyznę godzinę dla całego globu dla dobrych i jezior i majątkowym, dlatego że nie można go kochać we własnej ojczyzny w PPL jest, jeżeli komponentem tego utworu uczucie nienawiści do tych i innych żydowskich i in Apple miejscu, które inaczej myślących rodaków powiedział pan słowo obciążony całym bagażem nieszczęść i faktycznie jest coś takiego, że przy pewnym poziomie świadomości trudno jest po prostu lekko łatwo i przyjemnie powiedzieć moją ojczyzną jest i to, bo trzeba sobie uświadomić, jaka jest historia tej ojczyzny i faktycznie, gdzie dochodzi do wykluczenia zapewne łatwiej jest trzymać się pojęcie ojczyzny emocjonalnego to są te małe ojczyzny to jest na odpowiedzi na pytanie czy to jest ojczyzna jest bez liku łatwiejsze są też, gdy możemy powiedzieć moją ojczyzną jest moja rodzina, ale też o moja wioska ojcowizna tak należy również ojczyzna jest sposób czoła definiował burdel należał w funtach lato to wiek mówi, ale może to ojcowizna bez tyle no i dzielnice rodzinna muzyka język ludzie różnie odpowiadają na to pytanie tymczasem ojczyzna w jako pojęcie ideologiczne już siły ociera o właśnie pojęcie narodu i tego co również, o czym również pan mówił o jedności narodowej 3 zacytuję jedność narodowa nie istniała nigdy i zdrowym rozsądkiem rzecz są rządzący nigdy nie będzie istniała chyba jako pozór groteskowy wymuszany przez despotyczny ustrój albo jako ideologiczne zawołanie służące maskowaniu konfliktów przez 1 ze stron konfliktu odnosi się to równie dobrze do wszystkich krajów świata nie było takiej jedności w Polsce nawet za hitlerowskiej okupacji, a więc, gdybyśmy byli na dnie udręki i upokorzenia narzuconych przez zewnętrzną przemoc złudzenie jedności pojawia się z rzadka w chwilach, które zdają się rozwiązaniem dotkliwych kryzysów to jest Kołakowski siedemdziesiątym trzecim roku esej sprawa Polska przeraźliwie aktualny, choć do innych wówczas w innym kontekście dopisał 3 w pojęcie ojczyzny jest wpisany podział czy to jest także nie da się mówić o ojczyźnie bez świadomości tego, że jest to w opozycji do czegoś chociażby do przyjęcia ojczyznę do niemieckiej ojczyzny prof. Klausem Bachmannem wsi w gminie Sieniawa cechy po pierwsze, myślę, że to jest emocjonalne i to nawet do przeżycia emocjonalne było trudno jest temu zaprzeczyć można próbować z sam to robiłem sam to robiliśmy wtedy znacie moje pokolenie wtedy w Niemczech w lesie urodziła na początku lat sześćdziesiątych i jak ktoś spytał to mnie chcieli chcieliśmy być Niemcami nie chcielibyśmy chcieliśmy być Europejczykami, że wynik nas nie kojarzył z tym całym balastem się historycznym z lat trzydziestych czterdziestych, ale wystarczyło wyjechać wtedy do Francji do Polski nie bardzo, ale np. Francji natychmiast się dowiedzieliśmy, że jednak jesteśmy Niemcami Pm myślę, że dzisiaj tańczył obserwuje to, że też sporo Polaków, zwłaszcza młodszego pokolenia ma podobne problemy się, że ten typ całe sałaty i całe te fale jeszcze powiem nawet na UE w intranecie n p . w listach do gazet albo czasami na manifestacjach o tym czy się wstydzimy za baz rządzących np. to jest trochę na takim wypowiedzi sygnałem tego, że rzecz się, że nie chcemy być kojarzeni z tym, że to, że się w od organu fakt podpowie PIT wpisujemy się z tej wspólnoty, które tutaj ktoś po próbuje tworzyć to się nie udało to się nie znaczy to można, by można było robić się mówię teraz z mojego doświadczenia można robić jak się zostaje jak się zostaje w Niemczech można sobie wyobrazić jest taka wspólnota młodych Niemców, która się wzajemnie przekonuje, że nie są Niemcami natomiast w momencie, kiedy opuszczają kraj to po prostu natychmiast się dowiadują się w oczach pozostałych Francuzów Włochów i t d. Polaków to są Niemca i próbka realne jak nie powiedziałem na pytanie co to jest ojczyzna nie powiedziałem Niemcy albo albo Polska, ponieważ jak powiedział jedno drugie i to nie jest jakiś intelektualny konstrukt, który teraz wygłaszam to jest psychologiczny obserwacja auto obserwacja bym powiedział ja zauważyłem, że ja mieszkałem w w trakcie mojego życia pracowałem płaciłem podatki to dzisiaj to bardzo często taki wyznacznik patriotyzmu, gdzie picie płaci podatki, ale to chyba bać stosów ze stosunku do koncernów niż to ludzi, bo koncerny mogą sobie wybrać, a ludzie muszą to, ale nie mniej, bo płaciłem podatki w 5 albo 6 różnych krajach, ale tylko w stosunku do 2 mówi my i bardzo często nawet nie wiem co to znaczy w tym konkretnym wypadku tak jak są takie dyskusje jak teraz ja zaczynam mówić metod zawsze ostrzegam słuchaczy, że muszą sami sobie ustalić jak, w którego w, których Raymond oraz na myśli to jest jedno, a do tego nie robi w stosunku do Austrii tego nie robi w stosunku do Belgii, który kraj, który też bardzo lubię się, gdzie mieszkałem pracowałem płaciłem podatki i t d . ale nie mówi o nich my, gdy zauważyłem to po jakimś czasie, a z drugiej jest to, że bardzo nie lubię, kiedy ktoś inny te 2 kraje bardziej krytykuje niż ja sam i to od 2 i to jesteś taki mały zdaje się wydaje mi się taki wyznacznik że, że w tych 2 krajach czuje się w domu, a w pozostałych chętnie bywam, ale to nie jest nic co bym powiedział ani ojcowizna ani Ojczyzno niechaj mat, a czy jest coś się czy jest czy widzą państwo jakieś spoiwo coś co łączy wszystkich Polaków jakaś wspólna wartość uniwersalna niby właśnie tym chcemy łączyć wszystkich Polaków jest pojęcie ojczyzny wszyscy jesteśmy Polakami i mieszkamy w tym w tym kraju, który trener, który nazywamy polską tylko, że jeszcze różne rozumienie i tego tygodnia do czego zobowiązuje się to jest dlatego nie ma chyba takiej ideologii ojczyźniany patriotycznej, które by mogła się łączyła wszystkich natomiast ja myślę, że to ten, kto jest bardzo ważne co pan powiedział o tym, że można mieć takie poczucie my my do w odniesieniu do 2 krajów można mieć 2 ojczyzny nawet 3 ojczyzny, a może tak jak moja jedne i dziewczynka inny mieć poczucie, że w ogóle ojczyzna jest ponad podziałami narodowymi i ponad podziałami nie jest w kraju i ja już siódmy, ponieważ w tej szkole, której pracowałam z piwem przez długi czas dyrektorem przyjmowaliśmy bardzo dużo dzieci uchodzić czy ich dzieci, które przyjeżdżały z bardzo różnych stron świata i ja rozmawiając później, kiedy żadnej szkody zostały ujęte w styczniowym myślicie sobie bardzo często spotykałem się z takim zdaniem moją ojczyzną jest Tybet i Polska ja mam 2 ojczyzny np. dziewczynka, która przyjechała z Tybetu nikt już nie miałam możliwości powrócić do tego kraju ja myślę, że to jest takie mógł coś bardzo ważnego, bo to, jeżeli takie dziecko, które trudno tutaj znalazły przyjaciół opiekę zaczęło się dobrze czuć sił, bo po rynku zaczyna właśnie mówić o tym, Polska i Tybet, czyli Polska i mniej i wymienia swój kraj, z którego pochodzi to znaczy, że to jest taka dobra opinia o Polsce, ale są odwrotne są bardzo złe i dlatego ja myślę, że tutaj nie ma no bo ty się da się od dużych spoiwo jakąś wartość w regulaminie jest tutaj wartością takim spoiwem byłoby to co co może bić przyjęty przez kogoś jako duże wartości tak, aby odejść cudownie jest, że są tacy ludzie, którzy właśnie tę Polskę traktują taki sposób jak to dzieci, których poznała niektóre czy też został natomiast ci jest taka, że takie spoiwo przeszłość historyczna nie do końca, bo można na nią różnie patrzeć w tradycje też nie do końca wiara zdecydowanie nie, dlatego że są ludzie są Polacy wierzący Polacy niewierzący przyjmujących różne religie, jeżeli cokolwiek z tych pojęć, czyli jedno widzenie tradycji jedno 1 wiara i 1 religia 1 lekarz zostanie wybrany jako spoiwo, które łączy cały naród w tym momencie zaczyna się tragedia, bo w tym momencie właśnie zaczyna się podział, jeżeli to będzie to spoiwo to my, którzy jesteśmy inni nie pijmy wyznaje inną religię albo jestem ateistą mamy inne pojęcie o tym czy o tamtym w tym momencie staje się wrogiem ja myślę, że jeszcze do 1 rzecz taka najbardziej najbardziej niepokojąca jest właśnie, że ktoś inny wszystko jedno czy z racji pochodzenia Narodowego czy zleci tradycji kulturowej czy z racji przynależności religijnej w każdym razie inny od nas jest traktowany jako opcji wróg i żyje w inny patriotyzm zaczną się zawężać do tych, którzy właśnie takich ludzi odrzuca mitycznej gorsza sprawa, bo widać, że to co jest ważne to jest właśnie otwarci i to Lead in szukanie jedności nie w 1 z jakimś haśle nie w 1 takiej rzeczy, o których tutaj mówiliśmy tylko szukanie jej w tym, że jesteśmy pracujemy jesteśmy razem otwarci hymnu może się powoływać na różne tradycje na bardzo ładnym słowem polskim jest tradycja gościnności gość inność, czyli innych będzie z nami gościnności w też staropolskie powiedzenie nie gości w domu w domu prawda otwarcie na inność otwarci na innych, jeżeli ktoś zrobi tradycją no to wtedy nie ma podziału, jeżeli natomiast tradycją zrobi się to co dzieli ją odrzuca to wtedy nieuchronnie są wewnętrzne redaktor Adam Michnik 60 siódmym roku po wojnie blisko wschodniej Warszawy Gomułka był łaska w powiedzieć, że po polach ornych tylko jedno i 3 i mój szef późniejszy Antoni Słonimski po dach mogę się zgodnie z USA domu koło, że Polak woli tylko 1 ojczyznę dlatego domy ich właśnie Egiptu w Otóż w Cepelii, tyle że nie ma nic bardziej do prawomocnego obliczając tego upadającego już tego trybu redukowanie ludzi przez inny klimat oni mają być idziemy ma być tak Fryderyk Wilhelm, gdy zatrudnia ich jedno 2 o ponad jedno i historie biograficzną i ja też o wpływie na Litwie był to ten został piątym ósmy rok my w dziejach wykazały, że wymienione na Rakowieckiej w Warszawie nagle mnie biorą no na przesłuchanie na siłę z dala od zbrodni marżę po tygodniu chyba na deskach i tam w jelitach i 2 napadli na najwyższym i Enzo oto, by takie pokoje przesłuchań dla VIP-ów utraciła taki ma najważniejszy ma 2 pożary posiada aprobatę poprawia Adamie orzekł kawy herbaty jedno jak u chorych i jest taki uprzejmy ktoś jest tańszy niż w dobrym i z gry i Aleppo po papierosa, a on z kas nie wolno palić jest mi cholernie Hrabal, niemniej dziękuję bardzo czułem takiego nie do ewidencjonowania mówi tak panie Adamie w tym uprzejmy taki silny mandat zwolniony z więzienia, a czy pan wyjechał kilka odrodzonej miały jechać do Izraela oraz wdowa trafiały do Izraela jechać bardzo leży teraz jest taki czas, kiedy każdy Żyd może wyemigrować do Izraela w myślach Zawadzie wie pan to, aby w ciąży wyemigruje do Izraela następnego dnia potem pan wyemigruje do Moskwy i inne latryny klik klik klik konwersacja się urwała, ale to w Ghazni i nastroje, bo mój stosunek do tego typu myśleli, jakim prawem ktoś zamienię ma decydować itp i Kia Rio Kia jestem jak jest moja tożsamość narodowa i tej lalki tak i tak i tak im, więc Jasło jest tego typu retoryki dzisiaj z mojego kraju w mojej ojczyźnie teraz myślę, powtarzając to z moim 3 Tesco ojczyzna duża o ich cóż poszukiwania spoiwo wspólnej wartości, która włączyła nas na jakimś uniwersalnym może mieć też nad na poziomie, którego nie zaczniemy od razu dyskutować podważać albo poddawać się w wątpliwość po po długich namysłu doszła do wniosku, że przypominam sobie wydarzenia proszę wybaczyć panie profesorze to była wygrany z Niemcami mecz co bo od kiedy się urodziłem to słyszałam, że nikt nie wygraliśmy żadnego meczu z Niemcami i wyglądało na to, że nie wygramy, ale budzi to nie uznają to za wydarzenie, które łączy Polaków jako wartościach uniwersalnych jest z góry przepraszam, bo pamiętam, że szaleństwo Serbowie niesamowite państwo może w nich odpowiedzą nie Mila Milik dziękuję bardzo HH tak mocną reakcję na ten cyrkowy dowiodła swojej ignorancji futbolowej z, a tytuł naszej debaty ojczyzna łączyć przydzieli ich Anny chciałam zapytać też może z 1 strony w takim razie, kiedy włączy łączy kiedy, kiedy coś wspólnie przeżywałem coś możemy wspólnie robić się myślę, że np. taką ojczyzną którą, której mieszkańcy pop połączyli się teraz jednoznacznie był w ostatnich dniach w Gdańsku połączyło ich ból połączyło ich poczucie i to wszyscy obserwowaliśmy prawdę Gdańsk, do których także dołączały, jakby w tym gry w poczuciu w tym sposobie przeżywania tych strasznych chwil i inne inne polskie miasta ja myślę, że takim odczucie gminy, które wszyscy wrażliwi ludzie w podobny sposób odbierają niesłychanie ludzi łączy to co się działo także znów w różnych momentach historii, kiedy ludzie właśnie łączyli się z powodu tego typu tragedii lub tego typu mocnych przeżyć lub tego typu zdarzeń, przeciwko którym zbiorową mogli się przeciwstawia się w zbiorowych tworzy się zachować ja myślę, że to jest to jest to jest niesłychanie ważny, żeby grzyby PL właśnie tego typu rzeczy łączyły ludzi, ale nie jednocześnie dawał domyślenia i nie prowadziły do tego, że np. sieć pozytywnych i 2 i zaczynam wręcz wrogi sposób odnosić do innych i na pewno chyba tak powiedziałem tego typu silne przeżycia związane ze współczesnością i związanych z historią i ja myślę, że ten gol strzelony czytam tę piłkę to jest też silne emocjonalne przeżycie, które łączy tylko, że jednocześnie w pewnym sensie budzi negatywne emocje nienawiść do przeciwnika, gdy jest trochę co innego prawda dlatego kibice tacy bardzo za zacieki są kibole są jednocześnie w jaki sposób agresywni bardzo trudna, ale w każdym razie w mechanizm jest podobny profesor pan pierwotne pytanie było co łączy Polaków w Indiach w piłce nożnej niszczy się wypowiadać się nie znam jest to jest 1 z tych dziedzin, którego ono wpływ był w dawnych czasach to było dość częste dobiły wojenne badacze można trzeba było się decydować czy jeszcze za albo przeciw, jakiej stronie od dzisiaj w w takim ujęciu polsko-niemieckim powiedz sobie już nie trzeba, bo to ten sam Sojusz Blocha sama ta sama Unia Europejska często to już nie ma tego że, że albo zaciągam się do wojska niemieckiego i walczy z Polakami albo odwrotnie, a Allena na stadionie to jeszcze trochę tak wygląda, więc to jest takie faktycznie trzeba się zdecydować nawet, siedząc przed telewizorem oto badaczy można można obserwować siebie ci się cieszę cieszy z tego gola czy raczej smucić próba, ale to jest w krótkiej emocjonalnej i no i po meczu potem znika, gdyby miał się zastanawiać zastanawiam się już kiedyś, gdzie jest złoto jądro, które chcą spaja Polaków tobym powiedział także poza kulturą i takimi kodami kulturowo kulturowym niektórym się tutaj cały czas posługujemy i które byłyby niezrozumiałe dla kogoś, który nam na czym ma tłumacza prawda, ale nie zna kultury polskiej nie zna historię Polski i t d . poza tym to sąd atakiem jak to nazywa mitem historyczne, ale nie w tym sensie, że to są wydarzenia wydumane, który nie miało miejsca tylko, że to są atakiem za wydarzenia, które zdarzyły się pewnej części społeczności, a które potem są utożsamiane albo są są integrowane właściwie czy przyswojone przez wszystkich w taki sens w takim sensie, że to, że każdy właściwie każdy Polak powiedział w mniejszym lub większym stopniu przyznaje się do tego, że to jemu się zdarzyło tak np. Katyń np. powstanie warszawskie, że to jest to co są co łączy to jest tam, a może nie na tyle pamięć, bo to też bywa nadużywane, ale ta świadomość, jakie to ma znaczenie, nawet jeżeli nie albo mojej rodziny albumu jej w Gniewie mojego miasta np. nową Wrocław włocławianin prawda na to, jaką co ma Wrocła w do powstania Warszawskiego, ale to ich jakoś łączy żonie wszyscy wiedzą, jakie to ma znaczenie, o co chodzi i mają wejść emocjonalny stosunek do tego, gdyż nie różnią się kłócą o to czy to KRS, czyli miast coraz mniejszym stopniu to tytuł to akurat życie tym zajmowała, zwłaszcza jeśli w obwodzie powstanie warszawskie dość dogłębnie i długo i 4 można można to można zobaczyć tutaj składane co kilka lat w taki sondaże, które są rzadko publikowane niektóre sam prowadziłem można obserwować właściwie od 3 lat sześćdziesiątych i platyny stosunek do powstania Warszawskiego wśród Polaków jest coraz bardziej afirmatywny to znaczy taki pozytywny i nie ich mniej się kłócą o to też jest mniej dyskusji coraz mniej dyskusji nie po nim jest coraz bardziej właśnie w takim sensie nie wiem czy to przeważa Malec przyswojone jako taki właśnie mity narodowe takie coś co nas łączy i co nas wszystkich dotyczy, nawet jeżeli nie jesteśmy w stanie tego konkretnie pokazać, bo np. nasza rodzina była wtedy zupełnie, gdzie indziej albo nie chce tego pokolenia już nie żyje tak, ale to jest coś co akceptujemy jako takie nasze doświadczenie mimo, że to nasienie oznacza moje albo mojego otoczenia się mniejsze dodaje, że na to pytanie czy jest coś w Zwoleniu łączy też pochwalić bardzo krótko wódka natomiast u Włodka ta nie wódka ta jest ci rodzice ani piąta nie są prawdziwi Polacy Otóż, gdy hotelarze natomiast ja też wykluczał nawet natomiast jej wracający do domu to albo dlatego w co dla ustroju ja uważam że, że powszechne powiedział to jest opowieść o zachowaniu polskich, dlatego że i pozostanie w 2 warszawskiej i Katrin kosze wszystko układa fachowo sekwencje Polski martyrologiczny patos Artur kawa, a ta sekwencja jest zachowana do szpiku kości i ten, kto to to nie jest tylko historia przedproży pisze, że przy przegranej z po porażce też jakiś dziwaczny gen, którego jak i ja do końca mniej ja rozumiem, żeby Polacy pod popowe filmy się z tego klęski powstania Warszawskiego kompletną klęską z każdego punktu widzenia ta każdego punktu wiele lat niedźwiedzie spełniła założonych celów politycznych militarnych geopolitycznych żadnych w ogóle wśród strasznych ofiar to uczciwy wspaniali natomiast to co było największym wśród sukcesem po politycznym po po polskich w dres z jego z Solidarności okrągły stół rozmontowanie komunizmu pokojowe szubienic bezpardonowej regulacyjne już raz zdrada targowica spisek i węglowych z czerwonymi wiadomo co on jest to to pierwszy i drugie to też oznacza zakłamywanie historii na szczęście to to chłopak się zmienia teraz ale, ale w gruncie rzeczy przez wiele lat od ręki w szkole n p . uczono młodzież ma talent plus sport w PSP Opole 3 liga w mojej mamy pewne Elana lepsza umowa ma świadczyć o 23 cegła byle, ale w dawnych uczyli to niezła historia Rzeczypospolitej do Lechii i historia cynicznych ponad 0 Wojdała wielonarodowa, a memy my byśmy się nie uczyli Ukraińca i Chinach o Niemcach Żydach nie był do tej pory jego historii Polski dalej po Polska jest brak kilku krajów po to, katolicki w Davos wzrosło od ściany do gościa albo towarów w wyłożyć je, gdy hagiografia woli wszyscy Pegaz, gdzie katolicy wisi w ich wielkiej albo wody w drugą stronę o wsi o obsesyjna krytyka o odrzucenie i jej jedynie biskupi warci wspomnienia to byli ci, którzy poparzyli się ono na szubienicy, bo pod koniec osiemnastego wieku dalej historia kościoła w po w Polsce należy do najbardziej zakłamanych mediach jak to możliwe w tym stanie my do dziś i po polsku nie mamy dobrej nadana naukowej biografii Gomułki kardynała Wyszyńskiego PGE GiEK albo o tym wszystkim bije w glebie biografie Wojtyle znał język Polski do przerwy od cudzoziemców Francuzów Włochów Amerykanów, a gros czasu, więc z dużym wzięciem, że wysp półwyspów meldować, jeżeli przyjmiemy z Ernest Renan miał rację wierzę, że rzecz, że naród to jest codzienny plebiscyt na szczyt to poprawienie decydujemy, jaki na Stal jest w swej wyborami swoim postępowaniem daje rady to mi to to w czasie z 2 z wychodzić Tosia, bo po polach czułam się to po to, że nigdy ze sobą do końca nie miało się dogadać w trochę się obawiam, że w razie do tego dojdzie bez tego wniosku o jeszcze bardziej się bałam że, że powie, że powie pan, że to, że łączy nas nienawiść nie ja myślę, że tutaj też nie można drugą stronę przez Fed to znaczy nie jest tak, że mimo, że łączy nas nienawiść cieszymy się pojawię i nie jest też tak, że ja myślę, że wyda np. interpretacji historii trzeba zostawić z puli otwarty to nie jest także my z kolei musimy przyjąć wszyscy, że powstanie warszawskie nie miało sensu, bo ja znam ludzi, którzy jako młodzi bardzo chłopcy brali udział w powstaniu, dla których jest to dno po prostu Święty najważniejsze przeżycia w jego życiu to było coś niesłychanie niesłychanie takiego budującego i ważnego dla nich Rzymu Polacy mogli no w takim momencie chwycił za broń zjednoczyć się walczyć także te opinie emocjonalne mogą być różne tak samo jak mogą być Emil przegrają odpadną myśmy przegrali, ale myśmy przegrali, ale to żeśmy przegrali to nie znaczy, że nie mamy innych spojrzeć także tą drugą stronę to znaczy jak oni nam tych ludzi, którzy brali w nim udział i delty tych tych naczyń nie należy potępiać tego powstanie domu można powiedzieć, że przegraliśmy, ale mogę sobie wyobrazić ludzi, dla których potępienie i mówienie takie może być to strasznie wolę, gdy ciężką traumą i teraz chodzi o to, że jeżeli mamy takie 2 stanowiska z fundacji i tacy tytoń nie może być częścią rozdzieli to może być wymianą opinii musimy się stać je mężczyźni wobec klub to polega na tym starać się zrozumieć racje drugiego człowieka starać się zrozumieć, dlaczego on tak czuję Chachulski co on przeżył nie od razu mówić, gdyby dziś dzielimy się jesteśmy wrogami oczywiście to jest niesłychanie trudno sobie zdaje sprawę, ale jednocześnie chciałam powiedzieć taką rzecz, że w moim przekonaniu żadnej innej wielkiej GTA tyle tylko dzielenie się narodu wrogość wzajemnej i to co powiedziałaś używać tego słowa nienawiść, które często z tym siłą przy jest wynikiem niewłaściwego kształcenie i wychowanie młodych ludzi niestety to że teraz właśnie w dzisiejszych czasach odbywają się takie manifestacje nacjonalistycznej z takimi hasłami wrogości Polska tylko dla Polaków odrzucający wszystkich, którzy w ogóle mogło dojść do tego, żeby w Polsce urządzić urodziny Hitlera, a co się zupełnie nie nie nieprawdopodobne niewiele osób, ale jednak jakaś organizacja, która dorobiła to, że w ogóle coś takiego się dzieje to wynika z tego, że dla szkoły jest ciągle napój na instytucję, która uczyć masz myśleć tak jak mówi nauczyciel nie wprowadza są szkoły, który robił inaczej, ale że ciągle jeszcze pozostaje ten sposób wychowania i kształcenia, który nie uczyć dialogu nie utrzymał go możliwości posiadania różnych opinii, ale jednocześnie nie dzielenia się nienawidzi wyniesie 5 jednocześnie no tak jak Filip wszyscy z innego podwórka to są moi wrogowie także wszyscy z innej klasy jakoś utrwala nie przełamuje tego odruchu wrogości do innego, który jest obok mnie, który jest o innych ja się, że to jest podstawowa sprawa i później pojawia się problem np. oceny powstania Warszawskiego albo problem taki czy owak, ale nawet tego gola i od razu dzielimy się na zwalczające się wrogie sobie sobie grupy oczywiście są strasznie trudne sprawę i oczywiście sądy uważają, że doskonale ten odruch właśnie takiego od takiej wrogości wykorzystywać politycznie dla budowania swoich przeciwko innym no i jest to niesłychanie ważna sprawa, żeby w dni wnieść wychowanie właśnie coś co będzie temu przeciwdziałać myśmy n p . teraz, żeby przeciwdziałać tej wrogości wobec 3 innych narodowo uchodźców imigrantów, a także mniejszości, które mieszkają od stuleci w Polsce Victor ciągle są traktowane jako obcy n p . Romowie Cyganie Cyganie chroniący prawda albo jacyś inni Tatarzy mieszkający w Polsce w dno trzeba dzieciom uświadamiać, że słuchacze spójrzcie w Indiach Kruk największa bitwa wygrana, której jesteśmy dumni, kto jej przewodził Władysław Jagiełło, który był Litwinem wielki gen. Polski Anders, który pokonywał Niemców w czasie drugiej wojny światowej był pochodzenia niemieckiego miało jej matka i ojca Niemca wielki Polski malarz ma tylko był Czechem Sienkiewicz no trudno bardziej patriotyczną literaturę miał korzenie tatarskie rysy na ani wojny ani polskie, jeżeli się pokaże jedno ani nie mówiąc już od bytu wiemy nie Tuwim Korczak na Żydach polskich, którzy wnieśli ogromną ogromne ogromne wyrwy w kulturę polską wiedzieli co się będzie dzieciom pokazywać to one zacznę zacznę rozumieć, że ten inny to nie wróg nie jest obcych to jest ktoś, kto razem z nami tworzyć tą polską kulturę jeszcze ważniejsze jest to, żeby im pokazać tych, którzy teraz przybywają do Polski człowiek odrzuca stereotyp jeżeli, jeżeli kogoś pozna osobiście zobaczyć wynik jest, że to mówienie, że inny to opcja obcy to wróg jest po prostu absurdem i dlatego nikt by się o tym, powiedzieć postanowiliśmy zorganizować taki ogólnopolski konkurs p t . Poznajmy się na projekty uczniowskie, ale powstające w różnych miastach w różnych miejscach projektu śląskie prezentujący uchodźców imigrantów przyp k przedstawicieli mniejszości, z którymi się uczniowie stykają się mogą pokazać pokazujący ich kultury pokazujący, że można razem zrobić coś takiego to jest moim zdaniem przełamywanie tych, jakby narzuconej i rozwijających się wrogości wzajemnej innym bardzo bym apelowała, żeby to, żeby to za propagować to naprawdę może być taki taki 1 z malutkich edukacyjnych kroczków, ale ja myślę, że tych kroków trzeba robić jak najwięcej, bo to, żeby myśleli ludzie widzieli, że często podział jest sztucznym życiu, że często nienawiść to jest po prostu podleganie komuś, kto ją narzuca, żeby wygrać cokolwiek wybory stanąć na czele i t d . i t d . po to, żeby zobaczyć, że na różne sprawy można mieć różne zdania i nawet jeżeli mamy zupełnie różne winiety nie znaczy, że jesteśmy wrogami możemy grać będzie prof. Klaus Bachman ma na pewno Polaków łączą te same stereotypy o Polakach o Polsce, w których zresztą obcokrajowcy często nie podziela się majstruje własne mienie nie potrzebujemy takich w Lechii na jakie to było BZ wg opowieści teraz harcerz 1 z lepszych niż tych doniesień nie chce nikogo, a osobiście atakować, ale przed chwilą parę słyszeliśmy w nie nie wiem niech dawcy krwi LO np. takie uchodzą za przykładem tej gościnności na 34 oczy to nie jest coś co jest nieprawdą stereotyp to jest coś co można obserwować przyrodzie, ale się utożsamia albo ściągana całą przyrodę tak to jest ich gniew, a nie w tym sensie, ale naj naj częściej najgorszy nasz świat, iż przyjęte w lewo w świat, ale o uchwale były nie musi nas na pokuszenie, ale w nas wielki Boże jeśli protest wystąpił w woli moje włosy mogą spać nie może znokautował pan prof. Roch nowych nie robię ja jak stanęłoby tutaj po stronie prof. Bach mamy n p . takiej opinii, którą był uprzejmy wyrazić Adam Michnik, że jesteśmy narodem, który wyłącznie czcić klęski, ale przecież jest po to jest po prostu prawda na faktach RMF FM i prawnych i starszych galerii i wyjałowioną z 2, ale niektórzy idioty powierzyły wisi mi się w technologii inżynierii Wodnej plus tak to już jest następny krok w Bytowie to co powiedziałem to właściwie wstęp do tego co właśnie teraz się zatrzyma to wdrożenie odpowiednio dobrane przykłady jak przyznaje akurat wybieranie po Katynia i powstania Warszawskiego okręgu to można powiedzieć od zwycięstwami prawda, zwłaszcza wojskowi MiTo to co nie było natomiast można do tego dołączy, zwłaszcza w ostatnich latach poza Solidarnością to coraz mógł jeszcze coś powiedzieć na ten temat również, że np. 1920 rok prawa, a to i to nie jest klęską wtedy i w ogóle ten cały dyskurs się coraz bardziej zmienia to w ostatnich latach od jak powiedziało nie wiem czy Miccoli obrazowania 336 i cieniach o ofiarach, ale w kierunku uczczenia bohaterów np. żołnierze wyklęci jakikolwiek mamy do tego stosunek miał od samego początku miał do tego pojęcia nie do samego zjawiska do tego pojęcia bardzo duże zastrzeżenia, ale niezależnie od tego jaki mamy do tego stosunek do ci, którzy kreują ich na bohaterów w tej chwili trwają ich bohaterów, a nie na ofiarę ofiarę to one być może były 1015 lat temu, kiedy się dyskutowało o tym jak dźwięk, jaki wiązał okres powojenny w Polsce natomiast w tej w tej polityce historycznej obecnie panujący to są bohaterzy to się przesuwa w sposób, aby być może mało zauważalny, ale można to obserwować że, że ta mitologia o o finansowe wsparcie przekształca się w mitologii bohaterów niezależne niezależnie od tego czy to jest słuszne czy nie czy to jest mało radosną zawsze, że bohaterowie przegrali jedno jedno wpisz nazwę żołnierze wyklęci na powstańcach zawsze przekonaniami karabin w rzeszy zmora Rzym żyje się nazwa nad Wisłą to jednak wygrać wiele rozwiązań chętnych FOT 11 jedno LO w głównej hali żeliwny mam nadzieję że ja bym dyskutowała jednak przynajmniej na poziomie tego, że potrzebujemy zwycięzców moralnych i potrzebujemy zwycięst w moralnych i lubimy takich bohaterów podziwiamy ich nawet jeśli faktycznie ponieśli klęskę w zostali zamordowani i tak i t d. Monach na czym się im takimi chcemy się wzorować czy moralne zwycięstwo to jest coś co nie ma wartości Korczak z całą pewnością był bohaterem, bo podobnie jak kolby natomiast gdy jej w liście tylko takich, którzy przyszli przegraliby oddali życie w inne natomiast złe, bo bohater nie jest and Tell to wtedy, gdy po potrafił przeżyć w PRL i 5 i quizy i 0 zlotych wtedy w wspaniałe rzeczy je w medycynie w architekturze w kije i w kijki piłki dzięki niej Tyler w każdy z tych ról jest jakość podejrzany Bobo Bobo, bo bohaterowie byli na emigracji za handel Zofia, gdybym był, ale mimo, że rywale na emigracji jest ten sam adres ojcu odpowiednik Andersa w Playu bohaterem nie był dla dużych dlatego, bo po rozum zmuszony do takich inny w wolnym w wolny kraj rezydencji tak jak chciałem skorzystać z możliwości zadania pytania panu profesorowi, który zna doskonale opinię niemieckie tak podzielić się w systemie osobiście saszetkę zawsze zastanawia i z Vivy naszej małej ojczyźnie to znaczy no ja urodziłem się w tej swojej najmniejszej najmniejszej ojczyźnie, czyli dzielnicy, która była zbudowana w okresie socjalistycznym moi dziadkowie wykształci się w tym okresie i całe swoje życie właściwie po to, aktywne również z siebie tworzy -li w tym okresie, a u nas np. również ze słów naszego prezydenta słyszy się to nie do końca była nasza ojczyzna ten do końca była właśnie Polska zna też o tym nie zapomnieć słabość tego wstydzi się tylko i wyłącznie jak to jest z ludźmi, którzy przeżyli NRD czy również tym jest takie podejście do odcinania się od tej tożsamości do mówienia o tym, tylko z punktu widzenia, czego są właśnie ten pan powiedział pan Adam Michnik chce coś z tą to było przeżyć tylko i wyłącznie jak to wygląda na pewno był taki okres tuż po dziewięćdziesiątym roku, kiedy czoło aż taka jak teraz mówi narracja przeważała też, że to jest właściwy okres, który należy przekreślić tam nic dobrego nie byłoby to daje i nie ma to niemal do czego wracać, tym bardziej to jest myślę, że bardzo dużo taka psychologiczna, ale też ona miała pracę określone skutki gospodarcze psychologiczna różnica między NRD, a polską żenady jednak to jest państwo przegrane przez państwo, które upadło wtedy, gdy bus bankrutem i które nie nie nie ma żadnego zjednoczenia Niemiec to czasami się tak mówi, ale tak naprawdę czysto jest prawnie państwowo, ale i ekonomicznie finansowo to NRD przystąpiła do RFN tak jak zresztą mam na mocy artykułów w konstytucji, które umożliwiały przystąpienia poszczególnych landów RFN, więc nawet nie jako całość tylko lekko poszczególne jako poszczególne landy i to oczywiście miało bardzo duże skutki jeśli chodzi np. o to wymiany elit po to, właściwie był wtedy ten import z Zachodu i bardzo często zdarzyło się np. w dwójka ludzi pracuje na tym samym stanowisku, o czym przy bardzo podobne prace, a 1 zarabia czterokrotnie więcej niż drugi, ponieważ termin 1 właśnie przechodził z Zachodu ma te wszystkie dodatki do 5 to można sobie wyobrazić na skalę masową co to powoduje IEA są tacy, którzy twierdzą, że to dzisiaj jeszcze to odczuwamy coś w tym jest akurat to pokolenie, które teraz, jakby to powiedzieć śmiało miało swoje najważniejsze doświadczenie w życiu właśnie w tym okresie późniejsze późnych lat osiemdziesiątych początek dziewięćdziesiątych to jest to pokolenie, które ze wszystkich innych pokoleń na Wschodzie naj naj naj chętniej wybiera wybiera areszty, a więc to ma to swoje skutki miało to swoje skutki natomiast, że można też obserwować nie wiem od kiedy było za mało tylko obserwuję cały czas w tym okresie byłem w Polsce i zajęty sprawami polskimi wtedy realia lub odtwarzam od od paru lat z OFE wstecz mamy do czynienia z takim mieliśmy do czynienia mamy jeszcze do czynienia z takim odradzanie się takich małych takich tożsamości małych ojczyzn typu tam przywiązanie do Saksonii, a nie do Wschodu czy do NRD jej tak dalej, ale też do mniejszych rodu określanie ich regionów określani powiatów i t d. wewnątrz nich raty wschodnich landów stąd też, że występuje oczywiście ta nacja też jest jest bardzo silna, żeby powiedzieć, że to nie jest także, ponieważ to państwo było bankrutem to tu wszystko co myśmy wtedy robili przed 90 tym rokiem to kto nie ma żadnej wartości tak dalej czy ja bym chciał tak może kilka uwag bardziej niż pytań po pierwsze, właśnie wydaje mi się, że w obu kategoriach w obu seansach to pojęcie ojczyzny jest postęp kategorią to znaczy, jeżeli chodzi o małą ojczyzną moim zdaniem ona nie istnieje maja mieszka w tej chwili na grabi szynku przeprowadza się do Śródmieścia mieszkałem kiedyś na Krzykach i t d . tak dalej powiedzieć, że mała ojczyzna Warszawa, żeby nie powiedzieć warszawska odwiedziła małą ojczyznę Wrocław jest ewidentnie nonsensowny zdaniem jej to my się wydaje, że to jest kategoria, która może gdzieś funkcjonowało wcześniej natomiast w tej chwili przed tą ruchliwością zmianie i t d . w dużej mierze traci sens z wyjątkiem 1 seansu to znaczy mała ojczyzna może być pewnym wyborem podobnie jak duża ojczyzna to znaczy duża ojczyzna w tym sensie narodu tośmy się wydaje, że w dużej mierze pustą kategoria jest Arnold słynne określenie wyobrażoną ma wspólnotom właśnie wyobrażoną konstruowano w pewnym sensie po co my tutaj dzisiaj dyskutujemy to jest, który w polemikę z pewnym wyobrażeniem ojczyzny, jaką usiłuje nam narzucić partie partia prawo i sprawiedliwość, której to koncepcja mi się opieramy i dlatego ja myślę, że takim wielkim błędem w dyskusjach narodowych czy taki właśnie w Polsce jest takie ciągłe poszukiwanie, że jest jakaś esencja tej wspólnoty, że gdzieś się objawi ta polskość no pokaże się i powie ja jestem tą polskością poprowadzę was nie będzie do świetlanej przyszłości tak się oczywiście nie stanie i te złudzenia takie, że tam jedno tragiczne wydarzenie drugie wreszcie połączy naród jest błędne i trzecią obserwacja jest taka, żeby się wydaje, że jeżeli można mówić w ogóle o narodzie ojczyźnie to tylko w takim sensie w jakim on jest i tak kultura w ojczyźnie Jana jest tym otoczką naturalną gra, bo dla demokracji, bo demokracja to jest spory i to nie ma tutaj co szukać spraw, które nas połączą nie będzie raczej nie będzie takich spraw z, jeżeli chcemy budować społeczeństwo demokratyczne to musimy być po prostu przygotowali na ciężkie dyskusje właściwie od każdej sprawie tylko właśnie kultura demokratyczna, która powinna wyrastać z kultury polskiej to tutaj istotniejsza wydaje się to można pokazać właśnie to tolerancję to jest kultura dialogu i kultura rozumienia ich to właściwie, by można powiedzieć wystarczyło, jeżeli mówimy co nas łączy łączy nas gotowość do dialogu i dorosłych i do zrozumienia, ale nie do tego, że będę już, że będziemy się zgadzać do czegokolwiek jest wielką przyjemnością słuchałem wspaniałe wypowiedzi na wspaniały pytania, ale są takie wartości wspólnych, które nas niewątpliwie włączą i nie ma wątpliwości, że nikt mi ZAK nie zakwestionuje tej wartości też tego stereotypu dziwi się dziwię się, że nikt z państwa nie powiedział co to tak naprawdę jest, więc ja sobie pozwolą uświadomić, że niewątpliwą wspólną wartością co nas łączy małych tak, że niewątpliwie są wspólną wartością jest język Polski i to właśnie mali mamy panią nauczycielkę, która z bohaterami właśnie Polski właśnie języka polskiego i jeżeli ktoś z państw uważa, że jest inaczej to oni w nie jest po prostu Polakiem nie należy do naszej ojczyzny dziękuję za wypowiedzi o no powiem tak dobrze się zaczęło skończyło się zawsze chciałam tylko powiedzieć, że częściowo miałam przemyślenia na temat tego, o czym pan powiedział mianowicie myślałam o języku polskim po pierwsze, właśnie jako tym spoiwem w swoich dziejach nie tylko przecież po technikum nie tylko technika technicznym, ale jako na fundamencie naszej kultury i literatury i tak to i t d. sztuki jeszcze wielu innych wielu innych przejawach natomiast trudno jest też już je jesteś już z spora grupa wykluczona z ludzi używających języka polskiego są ci, którzy są polskojęzyczni tzw . taka grupa również pojawiła się na liście grup wykluczonych tak mam pytanie, które może nieco odbiegać tak czy lepiej, więc słychać, w którym możemy w nieco odbiegać od dzisiejszego tematu, ale gnębienie przez ostatni tydzień i próbował znaleźć na nie odpowiedź MF, ale pytam wiele mądrych osób niestety tym nie dali mi satysfakcjonującej odpowiedzi, więc chciałam zapytać o 1 sprawę ME, ponieważ w momencie, w którym my pewne sposobem, które dokonują ataków terrorystycznych i my często są w teorii częste właśnie powiedzmy, że często w ten sposób, ale Penn interpretowane są tego typu ataki LM w momencie, w którym biorą w nich udział osoby n p . z bliskiego Wschodu albo mające korzenie bliskowschodnie, a dzieje się w Europie AM albo nawet na bliskim Wschodzie i dalej w tym setek ataki terrorystyczne natomiast w momencie, w którym Penn atak taki przeprowadza Europejczyk i po Europie albo aby nawet jeśliby w kraju to często nie są to nazywane atakiem terrorystycznym tylko od razu w LM tak jakby wskazujemy na to, że ta osoba była chora psychicznie tak jak miało to miejsce przy wodnym przy ostatnim wydarzeniem, którym była śmierć właśnie prezydenta Gdańska czy dotyczy właśnie w takim momencie także nie powinniśmy mówić, że ataku terrorystycznym, tym bardziej że w tym zamachowiec, który rzeczywiście dokonał tego aktu ten oczywisty także był chory psychicznie, by zostało stwierdzone w tym, aczkolwiek były na tyle samo świadomy, że nikt nie został skazany początkowo na zakład psychiatryczny tylko trafił do więzienia, więc czytaj też widzimy w jaki sposób w tamtym momencie zareagowała policja, czyli był na tyle był w przytomności umysłu, kiedy dokonywał swojego wcześniejszego czynu i rzeczywiście został wtedy skazany na więzienie nie na zakład psychiatryczny następnie taki czyn dzieje się były u nas w Polsce i no nie wiem po prostu to mieć trochę kosztuje, dlaczego nikt nigdzie, a tak przynajmniej wrażenie nie nie na złotego atakiem terrorystycznym prof. Klaus Bachmann to spróbuję od tyłu teraz od tego z ostatniego pytania w szczerze mówiąc jak to się da trochę nad tym zastanawiam, dlaczego nie znam wiem dość dużo o terroryzmie z RFN, gdzie w latach siedemdziesiątych byli to były tam osoby, które też było przynajmniej niezrównoważony psychicznie, kiedy dokonały zamachów celem tego zamachu tak samo jak tam tych zamachów było zastraszenie szerszej wspólnoty od sieci cieszy szerszej społeczności wymuszenie czegoś albo zemsta na strukturach państwowych to wszystko tutaj też w jakimś stopniu mamy tylko, że oczywiście w tym przypadku uprawdopodobnienie nie mamy organizacji terrorystycznej, która istniała wtedy w refrenie natomiast tutaj też poparcie pojedynczy samochód wiec, ale pojedyncze samochody z tego co wiem z definicji terroryzmu nie jest wykluczone, więc można napaść po jedynkę dokonać zamachu terrorystycznego z Chełma panie bracie nie mogę jak dziewice w specjalnie tutaj powodu, żeby nie mówić tutaj o zamachu terrorystycznym tak samo jak to robiliśmy przyjmuje się w innych przypadkach niespecjalnie teraz może podświadomie, ale chyba specjalnie dobrałem taki przykład z RFN, gdzie zamachowcy też byli obywatelami danego kraju biali rasiści chrześcijanie albo ateiści rano, a nie z bliskiego Wschodu, chociaż ten bliski wschód w tej historii się też później pojawiał jeśli chodzi o pozostałe pytania o 4 było jeszcze trzyma haczyk tak czy małe ojczyzny mają sens myślę, że tutaj też dużą różnicę między Niemcami i to z obu części Niemiec i polską, ponieważ w Polsce jest bardzo dużo miejsc miast w wsi regionów i t d . gdzie ludzie, którzy dzisiaj tam mieszkają w lesie tam nie urodzili, a poprzednie pokolenia też tam nie mieszkali w domu to bardzo duże przesunięcia były natomiast w Niemczech jednak poza imigrantami, który wciąż są mniejszością dużo więcej 25 % mieszkańców Niemiec ma tzw. tło migracyjne ci co cokolwiek to znaczy to znaczy, że poprzednie pokolenie pochodziło z regionów poza poza Niemcami, ale jednak jest spora część, która tam się urodziła tam mieszkała poprzednie pokolenia też tam mieszkałem i oczywiście można mu w małych ojczyznach czy o schematach tak samo jak o dużych mówicie to są wyobrażeniu wspólnoty i to jest konstrukcja społeczna, ale można się też oczywiście też zastanawiać czy wpadnie na danym terenie ludzie konstruują sobie taką taką małą ojczyznę i nie robią to w Niemczech i to robią już od psów przynajmniej od lat dziewięćdziesiątych po w obrębie takich, że nie historycznych jednostek wypowiedział takich jak dawny hrabstwa tak dalej w kokpicie ukazują się książki, które nie ukazują się poza tym regionem bardzo często można zamawiać w internecie oczywiście, ale sięgania w tym tylko nadanie miejscu Łazor z zespoły folklorystyczne i t d . więc po co się dzieje to się w jakim stopniu to się w jakim stopniu od roku odwraca od otrzymania od lat co trzynasta dziękuję tak jakbym jedno jeszcze chciał podkreślić Paco mocno, gdyż demokracja to spółka jak dodał jeszcze i kompromis i tutaj wice największą różnicę między Niemcami, a polską pod tym względem jak Dell w samym użyczyło słowa kompromis w jakie pojawia kompromis Piskorz politycznym w Polsce jest to prawie wyłącznie negatywnie i posiada jakiś przymiotnik, który deprecjonuje to słowo typu zgniłe kompromisy prawda złe kompromisy niepotrzebny kompromis nie mówiąc o takich określenia o kompromisach jak nie wiem partia białej flagi, bo wszyscy możemy sobie prawda to by przypomnieć przeszłości, kiedy był używany natomiast jest to słowo, który był najczęściej jest cytowanej używane przez panią kanclerz Merkel to prawie co drugim zdaniu mówi i absolutnie nie szkodzi zaczepek był to nawet w każdym boksie no w telewizji się pojawia, że do NATO trzeba stawiać jakiś kompromis tak to trzeba zawnioskować o kompromis to jest coś dobrego i faktycznie jak patrzymy na system polityczny Niemiec to jestem zbudowany z takich całego szeregu na każdym szczeblu na tym lądowym i na tym się globalnym z takich wymusza się kompromisów w Polsce mamy właściwie 1 z wielkimi morza czy kompromisów, których już nie funkcjonuje pozostał ujawnione bym powiedział to był Trybunał Konstytucyjny współpracy z prezydentem i z opozycją w sejmie prawda to też był taki jest taki mechanizm, który spowodował, że w rządzący cały czas muszą ze sobą i zwłaszcza z opozycją zawierać kompromisy, które potem zapewniają, że to grono, który korzysta z do niej ustawy np. albo z taniego rozwiązania jest szerszy niż, gdyby to była tylko o klientelę rządzących obojętne, kto rządzi w tej chwili to już, że to już nie funkcjonuje i Tomaszem daje największy problem w Polsce to nie jest to, że nie wiem Polacy się nienawidzą, a bolączek łączy ich nienawiść albo, że mamy bardzo ostre my fair małe bardzo ostre spory polityczne, które nas dzielą Niemcy tego nie mieli w ostatnich latach, ale teraz od przynajmniej rok albo 23 lat również to mają i myślę, że to się jeszcze jeszcze bardziej zaostrzy nie ma na czym polega ta różnica, bo różnica polega na tym, że jest inny stosunek do kompromisu, że jest więcej takich wymusza czy kompromisów, które jeszcze funkcjonują w dzień dobry chciałam wesprzeć prof. Klausem Bachmannem w roli dyżurnego Niemca jako Niemka mieszkająca w Polsce mianowicie, nawiązując do wystawy wspaniałe wystawy Mirosława Bałki tu w tym budynku kilka pięter niżej właśnie rozumiem, że ta debata nawiązuje do wystawy i tam słowo ojczyzna jest po niemiecku pokazany właśnie jako Heimat, czyli to co często po polsku mówi się mała ojczyzna lub właśnie ojcowizna i uważam obserwuję, że ten temat jest bardzo na topie w niemieckiej dyskusji publicznej i przypominam, że po ostatnich wyborach do Bundestagu powstała rozszerzona ministerstwa ds. wewnętrznych i właśnie ds. schematu i ja byłam tym bardzo zaskoczona, bo dla mnie to były też bardziej pojęcie w dziedzinie lokalnego patriotyzmu i kwestii takich pielęgnowania pewnych tradycji, ale ona nabierała ona znaczenia po pierwsze, żeby oni nie zostało zajęte przez pewne grupy skrajne w dyskursie publicznym, a po drugie, dlatego, że już od kilku lat też związane z procesem zjednoczenia Niemiec i włączenie społeczne and odnotowane taki brak tożsamości tożsamości narodowej można powiedzieć bywały różne kampanie i dochód wyższy, bo chodzi o taką myśl, że jak chcemy żyć wspólnie w ropie to musimy dobrze wiedzieć kim my sami jesteśmy i w tym momencie jednak ta kwestia tożsamości narodowej lub właśnie poczucie schematu w niemieckim języku jest bardzo ważnym i teraz pytanie do podium uważam to jest między nimi na tej wystawie kilka 5 dni, że tak ciekawy, że to słowo ojczyzna w różnych językach wybrzmiewa bardzo różne, a nawet wygląda bardzo różne i te różnice uważam dobrze czuć przy tym słowie schemat niemieckim, bo nawet w obcym języku mówi się też po o schemacie AZA tym coś stoję i tytuły ciekawa jestem jeszcze takie refleksje odnośnie tych innych języków mamy angielski i hebrajski na wystawie, a łacina tak tak tak, jakie są skojarzenia jeśli chodzi o te i inne inny obcojęzyczne pojęcie jak ci zaniedba nazywa Heima po hebrajsku, a po, a halę Suarez, a ja zaraz lecę do Moskwy, by uruchamiać wezwał Izrael proszę państwa były bardzo dziękujemy prof. Grossowi Batmanowi, który niestety muszę nas opuścić nie, dlatego że miał dosyć roli dyżurnego Niemca tylko, dlatego że zbierze się na samolot no nie wiem czy czy redaktor Michnik udzielił prostej odpowiedzi na nas pani refleksje, bo pani mówiła o brzmieniu słowo ojczyzna w różnych językach to jest pytanie, bo jakiś językoznawców o wiatr i jedno zdanie się o o małych o ojczyznach w miesiąc jest właśnie w Polsce w ostatnich 330 latach my mamy z Choszczna na kształt wynik reformy samorządowej od Odrodzenia się małych ojczyzn czy ten kup kup kup kup kup GL lokal w proc w Krakowie filtrujące Galicję znacznie więcej, niż kiedy zastojem jej na Kaszubach status małych i Kaszubska wyrwę wyrażać nie tylko w napisach, gdy w WORD dwujęzyczny, bo po kaszubsku Mery Śląsk ma stosunkowo oczywisty już w samo to, że już z ruchem Anna była inna rzecz lub uznania Memlinga badany narodowości w i Śląskiej już to, że jej ad 3 Tamary wyrwy w powieści pisarza w Nysie przez radnych w wyroku król w środę w rolach głównych Twardoch tak tak z i tam wyrazi on Board opowiada, że zbiorowa pamięć Ślązak jest inna po prostu nieźle popalić po po Polaku oni nie mają swoich rezerw będzie też tego, o czym mówił tutaj załóż wąsy inni nie mają Katynia nie mają z tym po pozostali dla Śląskiej zwycięskie śląskie zwycięskie bazę i to ich o oddziela od barw od białej pamięci tych firm powstaje w królestwie czytamy też tej mogą jej to baby pop bariery, bo w 2 lat w Warszawie nie jak państwo, ale ja swój los jedno to wszystko w depresji i inna, jakby w inne w innej inne realia, ale tylko 1 lokal z tych mama bała ojczyzna lot, bo Lubelszczyzna w i awans z TdF istotna wartość, bo Tomowi ze RO LO w ojczyznę z planów pluralistyczna wieloczłonowe na ich rzecz, że Zembala znają w euforię Momo mogło za darmo my też prezes Gil opowie, ale Eureko przyznała krótko, mówiąc że żeton żetony zalew jest istotna w Anatolii lot to jest jej jedzenie zgromadziły się, że ojczyzna to rynek w dużej mierze odpowiedzialna od firm no to o roli, ale za to Platforma najbardziej bezpośredni wpły w, ale mieli mato w Wielgiem i jak jest ojczyzna po hebrajsku jak tylko jedno zdanie jeśli można do tego, że tutaj rzeczywiście podniesiona została taka, której duża wartość wielokulturowości i otwartości właśnie na różne różne różne tradycje tych małych ojczyzn razem tworzą ponoszą duże ojczyzny polskiej podkreślenie tego jest czymś bardzo istotnym także dla młodzieży przy czym mówiła pani, że na ojczyzna to wspólnoty wspólny teren zamieszkany przez ludzi, którzy mówią, jakie pan wspomniał wspólnym językiem tak jakoś uważają się da ze wspólnoty panna redaktor przed chwilą wspomniał o tym, że ojczyzna to odpowiedzialność ja teraz w kontekście tych 2 wypowiedzi chciałbym zapytać czy to jest tak, że w oczy jak to jest ojczyzną czy to jest takie pojęcie które jest nam w ogóle potrzebne i ich jak mnie tak naprawdę rozumiemy dni w tym nie ma prowokacji naprawdę będą zupełnie poważnie dlatego, że kiedy ja sobie myślę ojczyzna mówi pani o tym, wspólnym terytorium tak naprawdę to co się dzieje nie w Słupsku albo w Gdańsku albo z w Suwałkach na co dzień ma nijak się do tego co się dzieje we Wrocławiu przemian tutaj na co dzień żyje i czym żyją mieszkańcy tego miasta, kiedy idzie marsz niepodległości patrzą na NATO są demonstracje, które pan opowiada o takim wizytom ludzie, którzy niosą jakiś faszystowskie symbole i krzyczą i mówią to co mówią nie czuje więź z tymi ludźmi i czy nie czuje nie tylko, że nie czuje chcę, więc mieć raczej czuje niechęć wobec tych ludzi i czuje, że nie chce, żeby oni byli częścią tego samego co ja, czyli nie chce, że oni byli częścią tej wspólnej, czyli ojczyznę, bo mi osobiście bliższe są ci ludzie, którzy w tej chwili jestem pływają na tych tratwach w okolicach włoskiej Sycylii, bo te wartości wydają mi się bliższe niż te wartości, które prezentują ludzie idący w tym pochwalić się, gdzie zatem jest życie znaczy czy to nie jest właśnie tak jak pani też wspomniane na początku, że tą ojczyzną jest są wartości, które są dla nas ważne czy to nie jest także ważne jest współczucie wobec innych zrozumienie innych, a nie to, że ja mówię z kim w tym samym języku czy to jest powód do tego, że nie czuł, że powinien być mi bliższy ten faszysta skandujący hasło niż ten, kto pływał na tej trasie w okolicach Sycylii wydaje mi się nie osobiście, żebyście sami tamci ludzie i bardziej interesuje mnie co się z nimi dzieje niestety mają do powiedzenia ci ludzie, których w tym marsz w 2 jeśli można dziś dzieje się absolutnie z panem zgadzał, że wartości takie, które uznajemy za takie wartości ogólnoludzkich podstawowy Muzy są czymś osobiście dla nas fundamentalnymi ważniejszym i na pewno nie zgadzamy się z rozmaitymi osobami czy grupami ludzi, którzy się mianuje on mieszkańcem tej samej ojczyzny także Paula Kania też fakt oni są mieszkańcami tego samego terenu tego samego kraju mówią tym samym językiem no i jeszcze nie ma nie ma nie ma tutaj na etat, czyli jedno tutaj ja myślę, że jest problem taki mieszkamy w pewnym miejscu mamy duże duży zakres i społeczeństwa, które jest z nami, ale mamy swoje własne poczucie wartości i szukamy kontaktu z tymi, którzy podobnie do nas czują myślą podobnie działają czy to znaczy, że pojęcie ojczyzny jest w ogóle już pojęciem, które należy odrzucić czy nie trzymamy mówi dziś tak jak to moja nieszczęsna dziewczynka anarchistka, która napisała wypracowanie, że w zasadzie naszą ojczyzną jest po prostu ziemia, a my jesteśmy Rzymianami mówi o sobie jestem ziemia lekką ani Polką w bojach jestem czuje się obywatelką ziemi, bo my ludzie powinniśmy mieć ze sobą Solidarni dokładnie te wartości, które o, których pan mówi nowy jest też kwestia pojęciowa po prostu prawdę w pojęciu ważne, ale tym, niemniej słowo ojczyzna w odniesieniu do ludzi mieszkających na, nic więc w samym terenie mówiących tym samym językiem posiadających podobną podobne wartości historyczne związane jest z tym do funkcjonuje już do ich chodzi tylko o to, żeby ona nie zostało zdominowane przez wartości przeciwne do tych podstawowych ogólnoludzkich wartości, których dochodzi o uchronienie tej naszej ojczyzny Polski i Polski od dominacji wartości przeciwstawnych podstawowym humanitarnym ogólnoludzkich demokratycznym i t d . tym wartościom które, gdyby przepraszam bardzo, ale zawsze będziemy musieli kończyć, więc tu będzie jeszcze przedostatnie pytanie i ostatnie pytanie jak uporządkować uderza też wymiar czasu innym tylko w Polsce powiedzieć, że w tak dużym stopniu zgadzam się z tym co pani doktor wszystkiego powiedziała, choć do końca to poważny jest dla mnie satysfakcjonująca, dlatego że wciąż jeszcze w tym kontekście pojawia się sformułowanie sensowność używania takiego sformułowania jak ojczyzna, bo jeżeli my osobiście bliski bliższy są ludzie, którzy wyznają te wartości, które są bliskie są Niemcami Szwedami yeti czekami to w tym momencie to jest moją ojczyzną to oni są no właśnie prawda, więc nocnych dusza dyskusję nie chce państwo wybierać czas pozwolę sobie nie kontaktował się wydaje, że to moje życie ma sens tylko wtedy, kiedy pan temu pojęciu ochrony wraz ze Stanami, lecz jeśli pan tego sezonu na talerzu jest ze stratą dla pana nie ma sensu dalej to kwotowo owych baba bardzo indywidualne odnoszą na świecie ludzie, którym to pojedzie potrzebny nie jest ani trochę w Australii Ameryce w Kanadzie Ameryce Łacińskiej brązową tacy ludzie, a są tacy, którzy bez niego nie mogą obejść go i założeń z przykrością to o osobie, że ja należę do tych drugich nie widziałam jak dorastają za zalety być może to jest skandal, ale ze zgliszczy jak takie pozwoli łatwiej popada w Walii, gdyż oraz proces karny mam poczucie ojczyzny, a tak, by na marginesie jedynie w myśl fajnie jest niedzisiejszy w 2 troszeczkę pan w imieniu tej ojczyzny posiedział nieraz rozsiewa je tylko bym poproszę po mikrofon tylko w w takim celu wyjaśnienia pewnych rzeczy mianowicie to pytanie rzeczywiście te dotyczące ojczyzny w innych językach może wy brzmiało dość dziwnie natomiast ono było związane oczywiście z tymi demonami, które mamy na dole, ale onym, jakbym Bałka i Anda Rottenberg oczywiście widzom tym, którzy osobom przychodzącym na wystawę no zadaje naczep Pétaina one są to, żeby się swoje zadanie, odwiedzając wystawę pytanie o to czym dla nas jest ojczyzna no ale z drugiej strony to, że tam jest pryzmy High matki nie fakt od lat i t d . nic by oczywiście bez bez znaczenia jest związane z miejsca, w którym jesteśmy po prostu jest wyraźnie zbroje z Wrocławia Breslau i t d. miastem jak Davis określa wielu wielu imiona, ale też ze specyfiką miejsca placu, na którym się znajdujemy, gdzie dokonano spalenia wrocławskich Żydów tak oczywiste jak obciążenie do historii stąd, jakby no trudno też były oczywiście zakorzeniony co rzuca odwołujący się do do koloru oznakowania Żydów jeszcze w okresie średniowiecza stąd właśnie ten stan ten schemat, ale skoro już tt także tutaj też tak łatwo, jakby nie przekłada język trudno się też z przełożeniem właśnie tej ojczyzny ojcowizny tak dalej w języku polskim jest jakiś mikrofon tylko króciutka taka jest pytanie uwaga do, bo w pewnym chciałem zapytać o wódkę tutaj w redaktora Michnika mianowicie gminne w pewnym momencie mówiąc o tej wódce telegram Michnik powiedział, że no no tak ma świadomość, że tutaj wyklucza, ale wydaje mi się właśnie, że z PiS-em jest też to co do do czego oczy mówił Leszek Koczanowicz mianowicie, że jest tak, że te zupełnie bez inna retoryka mianowicie nie pije wódki no to nie jest ich po prostu 1 z nas to już wtedy nie pozwala na nas żaden rodzaj dialogu, jeżeli ktoś wie, że świadomie wykluczono ich albo mówić, że wyklucza to jest, a co innego powiedzieć no nie pije wódki to nie jesteś 1 z nas, bo to uniemożliwia ten, kto ewentualnie konsensualne demokrację, której Leszku mówię w związku z tym nie mamy obecnie w Polsce, a doznał lider mowa tu wykroczył nadmiar poczucia humoru ja mam takie pytanie do pani profesor odnośnie tego co nas łączy w ojczyźnie to może być wychowanie, a potem edukacja to znaczy, że jeżeli człowiek dorasta to najpier w przechodzi proces socjalizacji pierwotnej, czyli rodzice wychowują, a potem w czarnej, gdzie wychowuje go to szkolne społeczeństwo do społeczeństwa też jest pewnym hasłem, które to jakoś nie zostały poruszone, bo te wszystkie momenty mówiono o tym, że pana łączy więcej są osobami, które są na morzu Śródziemnym to jest już z kolei człowieczeństwo i teraz jak w tym systemie, którym mamy tu edukację, na którą rzeczywiście państwo ma wpły w jak uczyć człowieczeństwa, bo tego szkła troszeczkę nie ma i sam zajmuje tym działaniem, który jest promilami to co pani mówi mały przedmiot wychowanie wiedza o społeczeństwie nie ma przedmiotu życia życie w społeczeństwie i to jest pewien problem bo jakby to nie są umiejętności, które da się tak naprawdę policzyć i mam wrażenie, że to jest pewien kłopot, który w, którym mamy my jako ludzie zrzeszeni uczymy tego jak żyć razem tylko uczymy się pewnych faktów, które potem możemy się z nich rozliczyć je absolutnie się z panem zgadzam to jest podstawowa sprawa szkoła nasza ciągle jeszcze jakoś się system szkolny do jest w inne tradycyjne to znaczy dziecko ma obowiązek Poznania określonych informacji następnie z tego odczytywane następnie szkoła uzyskuje określoną pozycję wg egzaminów 10 dni czy też te punkty, które uzyskało się zwiedza i przekazywanie wiedzy przekazywanie jesteśmy bardzo niewłaściwe słowo zyskowną uczyć zdobywać wiedzę o przekazywanie wiedzy i opanowanie tej wiedzy przez uczniów jest podstawowym obowiązkiem szkoły, której w do ulg w już od nauczycieli to oczywiście zależy ten proces wychowania powinien być znacznie szerszy prawda tutaj przede wszystkim do 33 zlotym w lesie zgadzam kompletnie szkoła powinna się tworzyć środowisko, w którym i to jest najważniejsze w moim znaczeń rzeczy, żeby dziecko poczuło, że jest odpowiedzialny za wspólnotę, którą tworzy z innymi, czyli takie WORD takie zasady demokracji szkolny już, żeby dziecko uczyło się czym jest demokracja ode mnie zależy to myśmy postanowili na jakie zakładają do szkoły to postanowiliśmy to co zrobić to znaczy przyszkolny stany są nauczyciele rodzice uczniowie wspólnota szkolna zależy od wszystkich w związku z tym wybory powinny dotyczyć tych 3 boisk szkolnych Stanów i myśli powołali no coś takiego co właśnie dotyczy konstytucji Sejm szkolnych, który ma ustawy rząd w postaci takiej rady, gdzie wchodzą przedstawiciele wybrani tych 3 szkolnych Stanów jeszcze sąd, do którego się też wybiera dawnych w początkach, kiedy się do szkoły tworzyli na takich rozprawach sądził sędzia uczeń sędzia rodzic sędzia nauczyciel i w ten sposób oni w praktyce jest tytuł jako przykład, że w praktyce, działając uczyli się tego czym naprawdę demokracja czym jest trójpodział władzy i tego, że ja człowiek nawet taki właśnie skromny mogę mieć wpły w na społeczność na społeczeństwo, czyli odpowiedzialności za siebie wizyjnych ja myślę, że można inne metody znaleźć uczenia tego, ale ja myśli zgadzam się z panem zupełnie, że to jest podstawa podstawa tego, żeby w tym środowisku, w którym dojrzewał młody człowiek do te podstawowe wartości zostały przekazane, a tymczasem tam ukłonić się uczą tego, że ktoś silniejszy tym lepszy możemy no i wpływ no to Motor Rus Rus rozejście się teraz w środowiskach bardzo młodych ludzi właśnie tych haseł nacjonalistycznych Polska tylko dla Polaków z nami siłami tego to jest właśnie dowodem na to, że oni się tych podstawowych rzeczy nie uczyli mnie nabrali przekonania, że funkcjonowanie w takim demokratycznym układzie nie jest dość, że sprawą nie niesłychanie ważną istotną oni muszą zrozumieć co to znaczy trójpodział władzy, jeżeli będą powtarzać się za to dostaną piątkę, bo powtórzył ładnie rozmaite pod pojęcie to z tego nic nie wynika ale, żeby to się mógł stać to trzeba też do zawodu w odpowiedni sposób przygotowywać nauczycieli obecnie nauczyciele właściwie kończą studia specjalistycznej wiedzy, jaką wiedzę przekazywać nie wiedzą jak pracować z ludźmi na różnym wiekowym tym no i tutaj to rzeczywiście jest bardzo istotna sprawa nadal dobra dobre zmiany w edukacji nie w cudzysłowie wprowadził też jeszcze większe zamieszanie, gdy naprawdę trzeba być zrobić coś takiego, żeby powstały szkoły, gdzie się właśnie realizuje te założenia, o których myślimy z panem i gdzie młodzi ludzie po studiach odbywają praktyki, uzyskując dopiero po tym, po tych praktykach dłuższych gminnemu rok rocznych czy jakiś prawo do nauczenia w ten sposób te pomysły roznosił się po całym kraju, ale jednocześnie do mamy tutaj kryzys w postaci z bardzo niskich wynagrodzeń dla nauczycieli na ten grożący strajk nauczycielski, który który jest jakby buntem tego środowiska IT problemów, o których mówimy rzeczywiście na pewno to są takie podstawowe problemy decydujący o tym jak będzie funkcjonować nasze nasze społeczeństwo przyszłości czy ulegnie łatwo rozmaitym kłamstwo narzucanym czy ulegnie też władzy autorytarnej, która na, które bym chciała właśnie właśnie taką tratwą takie społeczeństwo odsunąć od możliwości wpływu na to co się dzieje nie myślę, że jedno z takich bardzo dużych katastrof ostatnich 2 lat jest reforma edukacji, która poszła zupełnie odwrotnym kierunku niż tym, który pójść powinna, przywracając autorytaryzm szkolny, przywracając pamięciowe uczenie niepowiązanych ze sobą dziedzin wiedzy przeciwdziałając uczniów właśnie pamięci ową wiedzą nie dając żadnych szans na rozwój tego, o czym mówił ja nie wiem czy in czy pan się ze mną zgadzali się wydaje, że w tym samym kierunku zmierza nasze nasze myślenie bardzo dziękujemy i właśnie zaprzecza sama sobie ostatnie słowo należy do pani dzień dobry przepraszam, że tak oparłem na ostatnie słowo, ale podczas całej tej debaty było czymś co chciałam powiedzieć myślę, że będzie na to dobry moment nigdy go nie było, więc powiem to teraz tak na ścisk na szybko w tym momencie bardzo się cieszę, że mogę tutaj być, ponieważ od osiemnastego roku życia nie mieszka w Polsce, a sprawa ojczyzny jest dla mnie bardzo ważne, więc od osiemnastego roku życia miał możliwość patrzenia na manię na inne narody i nocne jak podchodzą do swojej ziemi do swego powodzenia i nie jest zdziwiony to, że wciąż w Polsce dla nas jest to bardzo ważne, że mamy tutaj bardzo interesującą dyskusję my do ojczyzny myślę, że są bliżej właśnie myślenie, że jednak jest to termin dosyć spędzamy po bo jednak patrzeć na narody, które o operują w tej kulturze jednak angielskiej, a angielska Akademi AM albo nałogi wyższej pewnym tą ojczyzną jednak staje się internet i kałem i małe plemiona, które w tym internecie tworzą i wydaje mi się to właśnie tym czym bardzo często rozmawiamy o takim połączeniu ludzkości pomimo języka pomimo kultury, w którym już możemy obserwować jak np. serwery grubo tłumaczą nam recenzje różnych hoteli różnych miejsc do zwiedzania tłumaczą ze wszystkich języków także człowiek jest w stanie to my to doświadczenie tego tu i teraz jakby RM jak by ominąć z tą ojczyzna ominąć tę kulturę i jakby zjednoczyć wszyscy razem w tym co tak naprawdę o tym, myślimy i wydaje mi się, że teraz do tego mamy takie pochody 11 listopada i dlatego wszyscy się radykalizują też właśnie przez sanitarne w bo wydaje mi się, że jednak żyjemy w czasie ogromnej alienacji, w której jak nie ma wcale związku z wsią w Psarach pod Wrocławiem strych pomoc we nie znam ludzi, którzy tam mieszkają tych ludzi zna starsze pokolenie moich rodziców i jednak Tallina ceni pozwala nam na tworzenie tych małych ojczyzn, o których tak mówimy bo jaki do kina pomoce do 10 różnych nie zawsze do tego samego i t d. tak dalej, więc bardzo się cieszę, że ta dyskusja tutaj wyszła z bardzo się zdziwiłam, że na wasze nie było mowy o internecie, bo wydaje mi się, że jednak jest to strasznie ważne ogromny temat rzeka się chodzi oto dyskusja, więc tyle dzięki zależy Ależ nie ma za co nie powiedział, że cała przyjemność po naszej stronie, gdyby nie darzy mnie pani przeraziła się internetem jako wizją ojczyzny również ze względu na to co jest w internecie, a nie oczywiście nie wie, kto wie inna rzecz przy czym się z nawiązką dziwacznie bardzo państwu dziękujemy za obecność bardzo dziękujemy naszym panem listom dr Krystyna Starczewska redaktor Adam Michnik Sylwię w nowym przypomnę, że słuchaliśmy fragmentu debaty ojczyzna łączy czy widzieli rozmawiali dr Krystyna Starczewska redaktor Adam Michnik i prof. Klaus Bachman spotkanie odbyło się we Wrocławiu w domu dla kultury Oppenheimer Anna Wacławik-Orpik był usłyszenia za tydzień po dwudziestej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POGŁĘBIONY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA