REKLAMA

"Życzę Państwu, żebyście nie musieli korzystać z SORu"

Analizy
Data emisji:
2019-01-25 17:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
24:17 min.
Udostępnij:

Najpierw numerek, potem rejestracja i szybka ocena stanu zdrowia, a na koniec decyzja: "Pacjent może czekać czy musi zostać przyjęty natychmiast?". Takie zmiany chce wprowadzić Ministerstwo Zdrowia. Czy ten system to jest coś, czego polskie szpitale jeszcze nie widziały? Czy faktycznie pomoże on usprawnić pracę na Oddziałach Ratunkowych? Rozwiń »

Agata Kowalska i jej gość dr Małgorzata Gałązka-Sobotka rozmawiają w Radiu TOK FM o najnowszych pomysłach reorganizacji systemu udzielania świadczeń w Szpitalnych Oddziałach Ratunkowych Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Audycja Analizy, Agata Kowalska przy mikrofonie,  z nami już kolejny gość. Pani dr Małgorzata Gałązka-Sobotka, dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia na Uczelni Łazarskiego, dzień dobry, dzień dobry, witam was, i będziemy rozmawiać o informacjach, które przynajmniej z pozoru wydają się bardzo optymistyczne. Tutaj zacytuję dziennik "Gazetę Prawną" sprzed kilku dni, pisze pani redaktor Agata Szczepańska: "Numerek, rejestracja, szybka ocena stanu zdrowia i decyzja czy pacjent może czekać kilka godzin czy musi być przyjęty jak najszybciej. Tak już wkrótce wyglądać ma wizyta na szpitalnym oddziale ratunkowym". To jest opis przygotowań, które chce wprowadzić  Ministerstwo Zdrowia.  Rozwiń »
Dalej opisuje to mnie dziennikarka Dziennika gazety prawnej, by pacjent otrzyma numerek w ciągu kilkunastu minut opaskę z kolorem określającymi jak pilne jest przypadek oraz informacje o przybliżonym czasie oczekiwania na przyjęcie, więc zacznijmy od tego czy to jest jakaś nowość ten system, który opisuje dziennik Gazeta prawna jest coś, czego polskie szpitalny oddział ratunkowy jeszcze nie widziały i będą wdrażały dopiero mówimy tu o systemie numer kodowania, które go doświadczamy nie wiem na poczcie w sklepie Drzymont w przychodniach oczywiście coś co nie jest urzędzie skarbowym ZUS-ie coś co nie jest nam zupełnie obcej i wiemy, jaka jest logika tego systemu, że chodzi o to, abyśmy wiedzieli, kto za tym stoi po prostu w kolejce i je rozwiązać problem, że jak wejdę do toalety to moja kolej kamienia albo ktoś mi zajmie miejsce i idzie nie ma w tym nic nieracjonalnego i absolutnie może pomóc być może zorganizować ruch szczególnie aktor jest duże mamy inne okoliczności, gdzie w znamy wielu tych pacjentów, niemniej musimy chyba sobie wyobrazić, bo to doświadczenie w polskich należy w polskich torach tego numeru kodowania w Edmonton nie będzie nic nowego były są już tak jest sorry mogę tu podać chociażby kliniczny oddział ratunkowy w gdańskim Uniwersytecie medycznym w szpitalu gdańskiego Uniwersytetu medycznego, gdzie już doświadczoną tego numeru kołowania i wycofano się z tego akurat doświadczenia go w jak ja tak jak mówią koledzy z Gdańska właśnie ze względu, że stać na to, że to nie wnosiły niczego, że tak powiem dodatkowego żadnej dodatkowej wartości, bo ten numerek nie rozwiąże nie zastąpi tego co jest z pewnym standardem określonym dla właśnie oddziałów ratunkowych szpitalnych oddziałów ratunkowych, czyli triażu, czyli tzw. segregowania jest niełatwe nieładne zarówno pacjent selekcja pacjentów zdefiniowanie tych którym, którzy mogą poczekać, ponieważ ich problemy zdrowotne pozwala na to, aby poczekać dłużej a, ale wskazanie również tych, którzy bezwzględnie muszą mieć udzieloną pomoc natychmiast teraz przez określonego specjalistę ONZ to jest system stary jak świat stosowane drewno na zwolnieniu co ma namyśli Ministerstwo Zdrowia, gdy chce wprowadzać te numerki, bo jakiś problem chcą chyba rozwiązać, chyba że chodziłoby o kilka kolejek np. pilni pacjenci mają jedne z 1 serię numerków rozdawaną w mniej, ale inną Serie numerków i wiedzą ile osób z przednimi tak myślę, że przecież doskonale to wiemy, bo doświadczamy tego właśnie w tym, że kolejka, w których oczywiście nie ma tego aspektu bólu nie ma tego aspektu lęku i niedzielę tego aspektu w przekonaniu, że może grozić mi coś wręcz zagraża życiu albo bliskim, którzy towarzyszą temu pacjentowi chodzi o pewne uporządkowanie troszeczkę taki osłabi o ostudzenie takich emocji, dlatego że informacja zwrotna przekazana pacjentowi, że on się znajduje w grupie chociażby właśnie po tej selekcji pielęgniarki po zmierzeniu w nie wiem ciśnienia po zbadaniu tych pierwszych objawów i w samo to powiedzenie pacjentowi proszę nie niepokoić sytuacja nie jest taka nie niebezpiecznej i dostaje pan kategorię np. lekko, jakie zagrożenie właśnie do konsultacji do obejrzenia przez lekarza to już wprowadza taki aspekt uspokojenia tego pacjenta Józefa, a potem ta grupa jest po prostu dzięki temu numerka ja bym to kolejność odwróciła można ich segregacja po wymarciu liczba ta właśnie po to, żeby obserwować postęp tej kolejki tak troszeczkę może to pewnie nie uspokoi wtedy, kiedy Tomi Łataś szósta godzina to i tak pewnie nie rozwiąże problemu i nie sprawi, że będzie le w lepiej myśleli o SOR-ach, niemniej jednak w pewnym stopniu za tym być może jakiś porządek delikatne ziarno zniszczenia walk oznaczenie, które być może część państwa dzieli wraz ze mną jestem częstą klientką w szpitalnych oddziałów ratunkowych w całej Polsce Anno szerokie doświadczenie myślę, że kiedyś ktoś powinien zrobić ze mną wywiad na ten temat z TIL chciałam wejść z doświadczeniem często jest w takie podejrzenie, że ktoś nas zapomniał o, że leżymy albo siedzimy ci bardziej szczęśliwi i naprawdę nas zapomnieli, bo mija kolejna godzina czas właściwie styl często zatrzymuje się w miejscu, bo nie wiemy przez godzinę nie mamy zegara przed sobą nie wiemy co się dzieje w i sprzedawanymi z tą opaskę i być może te informacje, że za 3 godziny tośmy się mną zajmie to przynajmniej zniknie to w głębokie poczucie bycia porzuconym dysk absolutnie podstawa właśnie trial, żeby w ten sposób określić, a jednocześnie, obserwując to tempo w jakim pacjenci kolejni z tej naszej kategorii chorych są obsługiwani wyobrazić sobie czy ten czas będzie tylko na jacht wart był wielki paradoks pod sceną marki po co do opaski wystarczyłaby zwykła informacja jest pani 1 z 2 najmniej na poważnie zagrożonych pacjentek po czeka pani duże znaczenie będzie znana z pań, na które pani redaktor zwraca uwagę jest słuszna, ale wtedy, kiedy na ten sam, że jest 10 osób i tak się nawet zarządzić, ale zwróćmy uwagę na to, że jak się obserwuje dane w bo Narodowy Fundusz Zdrowia dysponuje, bo SOR to jest ten obszar działalności szpitala, w którym do NFZ-u trzeba raportować zarówno minutę godzinę minutę wejścia i wejścia, czyli widzimy bardzo duże różnice MEN w tym ruchu pacjentów na SOR-ach w zależności od pory dnia i tak jak nie potrzebujemy żadnych tego typu racjonalizujące rozwiązań załóżmy w godzinach porannych, kiedy tego ruchu jest mniej lecą w piątej rano wtedy każda pomoc dotknęła pani bardzo ważnego momentu, bo statystyki są szpitale, które już dzisiaj dysponują profesjonalnymi kokpitem menadżerskim jest John w tym tygodniu taką prezentację dziś widać wyraźnie to ogromne różnice zgadzam się statystycznie piąta rano jest słabym czasem szczególnie dla pacjentów, którzy muszą być przyjęci na oddział, bo trafiamy na tzw . czas wymiany personelu n p . o godzinie siódmej już Marek Jóźwik już muszą, a pamiętajmy, że 70 % pacjentów SOR -u odchodzi do domu po udzieleniu tej pomocy i konsultacji, ale 30 % może trafić trafia średnio na oddział no i rzeczywiście to, gdy jest taka statystyka pokazująca, że najdłuższy czas oczekiwania pacjentów zakwalifikowanych na oddział jest właśnie w tych godzinach porannych, kiedy następuje wymiana personelu, ale również ze względu na to, że nie zgadzam się nakłada na siebie grupa pacjentów, którzy będą tego dnia wypisani z działu i grupa pacjentów, którzy tego dnia będą w przyjęć na oddział i tu rzeczywiście to czas oczekiwania mogą być bardzo długie wolne bardzo nie polecam pobyt w budowanie na szpitalny oddział ratunkowy tylko możemy tego uniknąć, ale wygląda na to żywicy mnie, że ministerstwo chce zapobiec właśnie taki element takiej praktyce, jaką jest korzystanie z SOR-ów jako zastępczej służby zdrowia ze względu na niewydolność tej podstawowej i być może chodzi o to by pacjent, który słyszy, że ze swoim wdów dolegliwość swoją będzie czekał 7 godzin po prostu zrezygnuje zamiast czekać i narzekać, że czeka, ale czekać co panią to generalnie absolutnie każdy, kto doświadczył SOR -u myślę, że jeżeli widzi, że ma jakiś problem to na pewno gotowy jest skorzystać z innej formy konsultacji lekarskiej my wciąż mamy bardzo słabo rozwiniętą telemedycynę w tym obszarze podstawowej opieki właśnie zdrowotnej w nadal uczymy się korzystania z nocnej Świątecznej opieki, która weszła w wiek w system to wydzielenie tej nocnej stacjonarnej nocnej Świątecznej opieki od 1 października 2017 roku, która ma wyprowadzić 100 zł, którzy rzeczywiście potrzebują niezwykle prostej konsultacji można było sobie wyobrazić, że 70 % ludzi, którzy trafiają nas o mogą być absolutnie zaopatrzenie w ramach nocnej Świątecznej opieki zdrowo ale, ale zaraz nas powinni trafić zdecydowanie ci, którzy mają zamiast odstraszać tych ludzi mówiąc będziecie czekać 8 godzin i chce liczyć na to, że się jednak on usuną SOR-u grzecznie to czy nie lepiej po prostu informować o tym, że oto w pokoju obok budynku obok jest 4 MO nocna pomoc medyczna np. i że to można skorzystać, bo na pewno nikt nas tylko ta informacja pamiętajmy, że bardzo często pacjenci nim trafią na sensor to sami to znaczy, że sami nie dzwonią na infolinię nie pytają o tym gdzie można tej pomocy uzyskać tylko idą mają tzw. pamięć, że jeżeli coś się fala mrozów dojedziemy do ja rozumiem ja rozumiem tylko znów tu przerzucana odpowiedzialność za to, żeby pacjent dostał w odpowiednim miejscu odpowiednią pomoc na pacjenta zamiast na tym tę służbę, która tam działają tu czytam, że ministerstwo planuje wprowadzić specjalną obsługę tylko do wydawania tych opasek i tych numerków oraz przeznaczyć pieniądze na drukarki kolorowe wydruki do drukowania tych opasek, kiedy w gruncie rzeczy wystarczyłoby być może zatrudnienie osoby, która będzie informować pacjentów leży jej chorych, że obok funkcjonuje nocna pomoc medyczna pamiętajmy, że nie zawsze ta nocna pomoc medyczna jest w tym samym budynku jest fakt iż, ale nawet jeśli ich los tezę, że może uzyskać tam pomoc pół godziny, a tu za 7 godzin pełna zgoda co do tego, że Polski pacjent ma bardzo słabą informację o tym, jaki zorganizowana opieka zdrowotna nawet w jego dzielnicy ja nie ukrywam sama wielokrotnie musiałam, że tak powiem jeszcze raz się upewnić, gdzie mogę pojechać sytuacja kiego zagrożenia pacjent ja mam doświadczenie takie, że to na SOR -ze nie wiedzą o tym, że tam obok przychodni pewne rzeczy nie świadczą ich odsyłają pacjenta między 1, a drugim, ponieważ nawzajem będąc w tym samym budynku od lat nie wiedzą, o co organizacja organizacji organizacja średni czas oczekiwania na SOR -ze wg statystyk NFZ tez od 3 do 4 godzin czy nie można było powiedzieć nie jest źle o w jeszcze tylko niestety są w szpitalach i są takie sorry, w których ten średni czas oczekiwania wynosi od 10 do 12 godzin, widząc to ogromne różnice dostrzegamy, że jedni potrafią to zorganizować potrafiącym ruchem pacjenta lepiej pokierować inni gorzej inna mówi pani, że polegać różnica, ponieważ za zaletę jest ustalmy od razu znów odłożyć do mojego głębokiego bogatego doświadczenia w Będzinie stażu po prostu krócej czeka w małych miejscowościach, gdzie jest po prostu mniej pacjentów, a dużych tu wielkich miast na pewno tak na pewno tak my widzimy co się dzieje na naszych torach no ja i nie musi, ale wiem, że mogłabym skorzystać z SOR -u w MSW ja, które jest z 1 strony Soren wysoko na wysokospecjalistyczne, czyli dla takich chorych, dla których karetki wiedzą, że tam trzeba wierzyć, bo tam podzieli się profesjonalnej opieki, ale z drugiej strony kursorem takiego obrazka, bo bez zabezpieczenia funkcji Adam rzeczywiście ich wszyscy, którzy tego doświadczają mówią, że to jest on jest, że to jest dosyć traumatyczne przeżycie natomiast na zdecydowanie musimy sobie być może rozważyć coś co już w Gdańsku przywołanym przed chwilą jest właśnie doświadczane, czyli wyłonienia wręcz tzw. klinicznych oddziałów Franko punkowych, żeby karetka dokładnie, widząc i, dokonując tego mariażu załóżmy od razu kierowała pacjenta do środka wysoko specjalistycznego zaraz wrócimy z rozmową, mówi że właśnie zesłać z Gdańska napisała w swoim doświadczeniu czekam na więcej analizy małpa to klub KSM z nami studio pani dr Małgorzata Gałązka-Sobotka z uczelni Łazarskiego analiz audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie ze mną w studiu cały czas pani dr Małgorzata Gałązka-Sobotka dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia na uczelni Łazarskiego i rozmawiamy o pomysłach Ministerstwa Zdrowia w cud, który chce w uniwersalny sposób powszechnie w całej Polsce na szpitalnych oddziałach ratunkowych wprowadzić nowy system NMaps pracy czy system organizacji pracy m. in. mają być numerki opaski kolorowe na ramiona pacjentów, żeby było wiadomo, który z nich jest do pilnej opieki faktury do mniej pilnej i chyba najistotniejsza sprawa informacja dla pacjenta jak długo będzie czekać i to mi się też domy jest pierwszą część rozmowy sporo w wskazywało na to jak już teraz można, by wiele z uzyskać nie, wprowadzając takich numerków czy opasek tylko po prostu pacjentowi, że informując, ale już ta informacja o czasie oczekiwania wydaje mi się najtrudniejsza dom w ENA przeprowadzenia boską on, że na takim szpitalnym oddziale ratunkowym mają wiedzieć czy za chwileczkę nie jest po wpadnie im tam w ileż ofiar wypadków samochodowych albo w grupach, a innego rodzaju pacjentów na bezwzględnie mówimy tu raczej o przewidywanym czasie oczekiwania niż może ulec zmianie absolutnie tak co co ciekawe ci, którzy prowadzą już mają systemy do zarządzania taką kolejką, bo pamiętajmy, że są szpitale, które już dawno nie zastosowały numerki czy inne narzędzia do tak, aby śledzić ten czas obsługiwania kolejnych pacjentów właśnie kwalifikowanych do tzw. pilnych czy mniej pilnych przypadków interwencji bardzo często jest tak, że ten monitor może pokazać, że ten pacjent pilny musi czekać być może dłużej w niektórych szpitalach, bo potrzeba konsultacji bardzo okręt określonego specjalisty, który właśnie jest na bloku albo cały zespół jest na bloku i trzeba będzie czekać na niego znacznie dłużej niż na tzw. przypadek stabilny i to może pacjentów też wprowadzać pewien stan zakłopotania oczywiście dobrze zorganizowanych w szpitalach to jest niemożliwe no ci pacjenci są w Sępólnie przy dużych szpitalach na bieżąco z narażeniem ich to byłoby zgodne z prawem, bo ja znów wskazuje na swoje szerokie głębokie doświadczenie z SOR-ów on nie tylko własne, ale też przez to, że tam się spędza tyle godzin można poobserwować cudze problemy na stadion taką sytuację właśnie na wspomnianym już w oddziale w szpital MSW ja, gdzie miałam Bestu było pod ścianą w iluś pacjentów z połamanymi kończynami wszyscy oni czekali od około 8 godzin, ponieważ jedyny chirurg był był na bloku operacyjnym i teraz żadna z nich nie uzyskał informację, że jeśli wsiądzie w taksówkę w to dojedzie do innego szpitala, gdzie uzyskają ten typ pomoc złożenie kończyny gips na miejscu czy byłoby zgodne z prawem, żeby SOR takiego pacjenta poinformował, że gdzieś indziej uzyska pomoc szybciej niż za kolejne kilkanaście godzin to jest sytuacja absolutnie idealna sytuacja, w której dysponujemy po pierwsze, informacją jak wygląda obciążanie w innych placówkach, czyli bardzo skoordynowany model opieki na poziomie takiego dużego miasta bardzo trudna do dzisiaj można organizować test w Warszawie bardzo trudne naprawdę bardzo trudne natomiast generalnie my dotykamy elementarnego braku w Polskim systemie ochrony zdrowia, czyli dostępu do informacji nawet na poziomie właśnie te akurat te działania Ministerstwa Zdrowia wydają się być wyjściem naprzeci w właśnie temu problemowi dostępu do informacji, na które pacjenci często na tych serach bardzo narzekają, że ktoś w końcu powiedział ile mniej więcej godzinę czekać toby mi pozwoliło wyobrazić sobie, czyja jest w stanie to w ogóle znieść czy jednak z zrezygnuję, bo już dostałam informację dostał leki przeciwbólowe dostali informację od pielęgniarki i Wieżowej, że sytuacja nie jest bardzo ostra i być może nie ma chyba, żeby czekania tych 3 godzinach lekarza tylko równie dobrze można przyjść rano do poradni i skorzystać z innej opieki pacjent wyposażone w informacji staje się podmiotem w tym systemie pacjent bez formaliny jest Jan rzucam idealistyczne pomysły pani doktor jeszcze mnie jeszcze bardziej gigahercach nawet w impasie szóstego pacjenta jakoś sobie poradzimy natomiast to, żeby nie pracownicy SOR-ów między sobą wie coś też wiedzieli, o czym się byli poinformowani myślę, że to, by zmniejszyło też jest teraz zachęca, abyśmy jednak nie generalizować, bo jednak ta średnia czasu oczekiwania trzy-cztery godziny pokazuje, że są miejsca, w których test dobrze zorganizowane znacznie lepiej jest zorganizowane w mniejszych miejscowościach no ale to zdecydowanie większym problemem jest wynikający również z braku koordynacji na poziomie całego całego tak ogromnej aglomeracji, jaką jest Warszawa zdecydowanie musimy tu zwiększyć ten obok odpowiedzialność na taki obowiązek spoczywa na wojewodzie i Tall właśnie chociażby system do tego, aby te sorry dysponowały pomiędzy sobą informacje, jakie mają obciążeń na jeszcze 1 rzecz zwrócę uwagę nawet na poziomie 1 szpitala, a właściwie się tym personalnym nie zarządza, gdybyśmy prześledzili statystykę ile osób w danym szpitalu w ciągu roku w jaki godzinach najczęściej jest na tym torze to toi to można powiedzieć nie przewidzi tego, że będzie wypadek jasne pełna zgoda, ale SOR jest na zapleczu zwykle szpitala, czyli w sytuacji wyjątkowych zdarzeń ten cały personel jest angażowany jest, że tak powiem o udzielanie pomocy tych z tych takich radykalnych sytuacjach natomiast zwracam uwagę że, gdy się patrzy na obciążenie pracą w ramach tego SOR-u w ton jest też bardzo nierówne, a personel jest, jaki zatrudniony dokładnie ten sam w tych godzinach od tej godziny osiemnastej załóżmy do godziny dwudziestej czwartej i w godzinach raczej tych czy wczesny poranek, gdzie Tofil tych pacjentów może być tylko 10 czynimy też nie mamy tak sztywne przepisy, że te przepisy nie pozwalają na nią zgodę na to co w rzeczywistości dzieli nas ogromnie nas realna takie podejrzenie, że większość tych, którzy odpowiadają za to co się dzieje na SOR-ach nie korzysta z SOR -u, bo ma po prostu lepszą opiekę, gdzie indziej, ale to tylko my takie przypuszczenie w pani Anna napisała z Gdańska w sama doświadczyłam nurkowania na gdańskim torze uważam, że to jest absurdalne pielęgniarka z okienka zerknęła na mnie błędnie zdiagnozowano mój stan w PUP, a po 2 godzinach, kiedy już ledwo trzyma się na nogach dopiero po kolejnej interwencji mojego na jej męża z przypomniano sobie o mnie w tej sytuacji sama już nie pamiętam, bo straciłam przytomność toto, a propos tego, że część pacjentów myśli, że już o nich zupełnie zapomniano w okazuje się, że rzeczywiście to też po prostu się może przydarzyć to pokazuje prawdziwy problem i wydaje mi się, że wskazuje również właściwe rozwiązanie tym rozwiązaniem jest podniesienie kompetencji zwiększanie, jakby z jakości właśnie tego tria żółto to jest standard, ale jakość wykonania tej roli tego świadczenia jest naprawdę bardzo uważać na Metalchemie na to nad tą położenie nacisku właśnie na wykształcenie tych pielęgniarek plażowych to specjalizacja to jest pewna specjalizacja, która powinna być rozwijana promowana wręcz na to być może powinniśmy bardziej intensywny nacisk położyć, bo wierzę, że to pozwoliłoby na kolejny raz już rozmowy ze szpitali, uciekając dopiero ze szpitalnych oddziałów ratunkowych pan Szymon mam dziecko już mi się zdarzało że, gdy nagle pojawiały się dziecko objawy pewne et, a lekarz rodzinny już nie przyjmował np. weekend czy noc pojechałem na SOR w etat na wszelki wypadek, żeby nikt nie zarzucił, że zaniedbaliśmy zdrowie dziecka w nigdy nie spotkałem się z informacją o opiece nocnej weekendowej lekarzy z tylko ich występ, że to nie jest przypadek dla SOR-u na jej tech no tak nie nie czujemy się jak we z członkami 1 zespołu no bo tak naprawdę jeśli nawet ten pacjent pojawił się ten ojciec pojawił się z dzieckiem na SOR-ze to on powinien powiedzieć powinien dostać informację, że to nie jest przypadek na SOR i w każdej kolejnej takiej sytuacji powinny się kierować do punktu nocnej świąt ciąg dalszy tego zdania powinna znów nas powinien bezwzględnie, ale i jeszcze pani Helena SUP rozwiązano ten problem cywilizacji zachodniej po weryfikacji pacjent trafia w odpowiedni TOK postępowania sektory są oznaczone kolorami, a ton wisi informacja do ilu godzin EXW jest czas oczekiwania i tak np. pacjent z drzazgą w palcu od 3 dni w trasę do sektora żółtego z czasów oczekiwania do 6 godzin niemowlak z biegunką idzie do sektora z czerwonego czas oczekiwania do 30 minut, a ciśnienie podwyższone sektory zielone oczekiwanie do godziny nie ma kolejki z Unii wasze absurdów, kiedy pacjent z zawałem czeka 6 godzin poprzednim załatwiane są przypadki, które zjawiły się wcześniej z DM do tego potrzeba personelu i właściwej organizacji, ale da się pracowałam na takim SOR-ze we włoszech pisze pani Helena absolutnie się dajmy się, że w Polskiej w Polskim warunkach są już takie przypadki, kiedy się idzie właśnie w takim kierunku i wyda takich rozwiązań, niemniej jednak musimy zwrócić uwagę właśnie na te wskazane przez słuchaczy GM 3 elementy w organizację i kadra odpowiednia kadra tymczasem sytuacji polskiego systemu ochrony zdrowia, gdy mamy tak chroniczny niedobór kadr prace na SOR-ze to jest praca albo z przymusu takiego, że po prostu to jest jedyny sposób na to, aby dorobić dodatkowe to jest naprawdę dzisiaj w największe wyzwanie menadżerów placówek szpitali, żeby skompletować odpowiednią obsadę właśnie na NATO oddziały w związku z tym to jest wyzwanie, które mobilizuje nas do tego, aby stworzyć takie rozwiązania, by ci pacjenci po pierwsze, poprzez edukację potrafili rozpoznawać te przypadki, które te sytuacje, w których rzeczywiście potrzebna jest profesjonalna opieka być może upewnienie się co do tego, że mogą poczekać spokojnie do następnego ranka poprzez tele konsultacje ewentualnie widzieli, że pierwszym miejscem, do którego w takich sytuacjach mniej od groźnych, gdzie nie widzimy naprawdę ostrej ostrego problemu zdrowotnego skierować właśnie do tej nocnej opieki zdrowotnej są leżą u podsta w takiego systemu edukacja edukacja i jeszcze raz dostarcza jazda na wierzymy w Stali oraz ujemne jest rozwój pantofelka czy rzeczy właśnie rozwój wewnętrzny myszy, ale nie ma informacji dla uczniów o tym jakie są objawy grypy w albo jakie jak rozpoznać różne rodzaje bólu w okolicach żołądka i co z tym dalej zrobić co zrobić, kiedy nas boli głowa liczne na pewno to musi być obja w zbliżającego się, że nie wiem czy innych pęknięcia guzach no 1 to są rzeczy podstawowe, które powinien każdy Polak wiedział czym się tego albo od rodziców albo rozpoznanie złoża gigaherców wylicza Sylwia Hejno, by było w jednak właśnie nie doświadczać pewne rzeczy albo wiedzieć, że to doświadczenie można sobie zdecydowanie poprawić właśnie kończymy będziemy się przyglądać co też jeszcze Ministerstwo Zdrowia przygotuje dla szpitalnych oddziałów ratunkowych, bo to, że coś trzeba z tym zrobić to na pewno z oby tylko on na drukarki kolorowych opasek dla pacjentów nie zastąpiły rozwiązywaniu prawdziwych kłopotów, jakie tam spotykają nie tylko pacjentów, ale i pracowników pani dr Małgorzata Gałązka-Sobotka dyrektor Instytutu zarządzania w ochronie zdrowia na uczelni Łazarskiego władz państwo i moim gościem bardzo dziękuję za spotkanie bardzo dziękuję życzę państwu, żebyście nie musieli korzystać z toru
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast - bez reklam. Słuchaj wygodniej w naszej aplikacji mobilnej z pakietem "Aplikacja i WWW"

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA