REKLAMA

Transformersi. Superbohaterowie polskiej reklamy lat 80 tych (powtórka)

Weekend Radia TOK FM
Data emisji:
2019-01-26 21:00
Prowadzący:
Czas trwania:
46:50 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
No tak, Big Cyc rok 1990 Berlin zachodni handel, handel, handel, przebicie, jedziemy, dajemy, kupujemy tam i z powrotem. No tak, to jest taki element tła czasów, o których będziemy rozmawiać. Punktem wyjścia do tej rozmowy jest książka wydana przez wydawnictwo znak, a mianowicie oddajemy literanova, bo to zależy, w literzenovej z pewnością wypowiedzi znak literanova. Książka, która ma tytuł "Transformersi. Superbohaterowie polskie reklamy 80' i 90'". Chodzi o lata, a w studiu autorka tej książki pani Agata Jakóbczak, dzień dobry, dobry wieczór.  Rozwiń »
Cieszysz się, że w końcu spotkałyśmy się książkę miałam reguł gdzieś w lipcu, kiedy wyszła wyszła w była promocja w sierpniu była promocja pod koniec lat jeżdżę w związku z UFK w 1086 Anita hale, ale oficjalna promocja była na 20 sierpnia książka powiem pani tak przeczytałam w i pytanie to uczucie remis budziła metryka jestem w Nysie zgodnie z nostalgii za tamtymi czasami za analogową rzeczywistość LG Ks Alfred zazdrości pozazdrościła im walczyć o styl apelowali do środków, bo proszę państwa, gdy czytasz to opowieść o świecie ludzi o ludziach tych pioniera, którzy tworzyli pierwsze polskie reklamy, którzy dzięki, którym ten nasz świat mnie reklam wygląda tak wygląda to co tak właśnie zazdrość, bo to takie elementy ani zobaczyłam po pierwsze to zdarzyło się wam to mówię wam rozumiem, że ani też woziła też tego świata rzecz absolutnie niepowtarzalna zmiana ustroju wszystko się przewartościowane było nagle stały się możliwe kariery, które nie były możliwe jednak mogliśmy zacząć jeździć nagle do nas zaczęły przychodzić, a wielkie firmy, które tu szukały rynków zbytu to taka sytuacja rzadko się zdarza pokoleniu prawda w Legnicy muszę to zdarzyło ci, którzy byli wówczas dorośli, ale równocześnie na tyle młodzi, by skorzystać z tego wszystkiego decyzje na rzecz dzieci i też już jak to łączyć z synem braci prawda to obyło poszło tak jak posła jest pewien sposób ustabilizowane na odzież cele zmieni, a druga zresztą ten taki aspekt zabawowy taki ludyczny to znaczy teraz też osoby, które tworzą reklamy, gdy patrzę na reklamy ze taka zabawa trochę z dykty tak wymyśla i taki świat, który czasami zupełnie niemożliwy tylko jest też oczyszczany wchodzi PZU krowa leży sobie na łące i t d. taki krytykom bajkę trochę wchodzę, a ktoś wymyślił ktoś co zrobił, ale w tutaj jak jeszcze się czyta od tych narzędzia którymi to było tworzone teraz, gdy dziecko w komputerze właściwie chyba można naprawdę 90 % zrobić to właśnie być w tym świecie pani pozazdrości lampach tamto to była wspaniała przygoda ja trafiłem do reklamy dość przypadkowo co działo tuż po studiach w zasadzie zmalało z krótkim epizodem smutnej pracy w urzędzie i rzeczywiście to był świat niesamowity niesamowicie radosny niesamowicie twórczy, bo tak jak pani powiedziała taki moment zdarza się tylko raz, kiedy tworzyć nowe społeczeństwo, kiedy tworzy się nowy rynek, kiedy wszystko jest możliwe, kiedy każdy, kto zna język, kto ma odwagę i trochę siły przebicia może być praktycznie każde nasze CV wpisały się wtedy bardzo szybko bardzo dynamicznie i i tworzyły się nowe możliwości długo pani była w tym świecie długo ja zaczęłam moją przygodę z reklamą na początku lat dziewięćdziesiątych i ich byłam na początku byłem asystentką dyrektora handlowego bardzo szybko awansowałem na dyrektora handlowego, czego jej dyrektora handlowego i dość nowego studia filmowego IT i w którym utworzono pierwsze reklamy to nie był już ten okres taki zupełnie pionierski dało, a Disaster powstał po osiemdziesiątym czwartym roku już jako pierwsze studia na rynku potem bardzo szybko dołączył Odeon bardzo egzotyczny założony przez Hiszpana, który prowadził w Polsce, jaki swoje ciemne interesy o nowych chorych w hotelu Victoria tak, który był wtedy oazy luksusu w tej szarej polskiej rzeczywistości i Hiszpan wymyślił, żeby tak dużej i bezpiecznie zostać w tej Polsce NATO musi zalegalizować jakiś biznes istotna pomysł może, by zacząć produkować reklamy, chociaż za oknem była szara rzeczywistość ci to darów w zasadzie nie były one w ogóle po i dary dla obiekt jest o to by tak jest czego chcieć czegoś dużo sprzedawca chce sprzedać producent chce sprzedać teraz chce, by namówić człowieka, gdy wygrał to ani prądu konkurencji nie było produktu konkurencji prawda jest takie śmieszne to deszcz, który w reklamach się okazuje chociażby tak, by nie przebijały się opony ze swojego tak to było Super Falcon był w produkty do WSA nie do opon Accenture to była 1 z pierwszych reklam którzy, którą produkowali jeszcze twórcy telewizyjni Robert Sojka i Zbyszek Mazur i Super tata mówi pani właśnie się, że rzeczywiście tego towaru nie było, nic więc wypuszczenie reklamy do telewizji powodowało taki efekt, że ten towar znikał w nowych miast momentalnie i właśnie twórcy tej reklamy opowiadali mi piękną historię jak zadzwonił rzecznik prasowy tej firmy do nich i zaprosił ich do siebie do domu oni tacy bardzo zdziwieni, dlaczego do domu i po co mają przewiduje do nich do domu w i poszli do jakiegoś malutkiego oczywiście mieszkanka nie mogli za bardzo wejść do środka, gdyż cały przedpokój był zawalony wielki wielkimi workami pocztowymi okazało się, że o tej reklamie wszyscy zaczęli do niego pisarz do tego rzecznika prasowego firmy listy spróbowałem widziałem reklamę świetny produkt już kupiłem i on mówi proszę panów oto jest rezultat tej reklamy proszę już przestać emitować, ale już nie mamy w ogóle tego co do tego biznesmen stare mogli mieć nie była potrzebna reklamuje problem dlatego, bo na świecie się robi w Alejach wszystko w kominek tak nie jest tak to indeks LPR i perfumy kuratora dla Łodzi i zniewala na Felin to będzie dolicza się wszystko sprzedawało prawda wszystko się sprzedawało, ale pojawiali się, by z 1 strony pojawienie się biznesmeni polonijnym, bo oni mieli przyzwolenie mówi ANN 82 lata chodzi dziś o pociągach o początku czy też w połowie lat osiemdziesiątych, kiedy byli już w Poroninie biznesmeni niezwykle egzotyczni z dużą ilością pieniędzy jak na Polski Weres polskie warunki dzięki nim zaczęły pojawiać się produkty trochę ekskluzywny typu jakiś kamerdyner była tak jakiś tam właśnie perfumy kosmetyki leczy słynny Prusaka, ale który też był wymyślony przez niejakiego Dona Jet Air polonijnego biznesmena no i oni też chcieli pracować tak jak na świecie było przyjęte, więc też chcieli mieć reklamy reklama trochę ich nobilitowało wtedy ustawiałem na rynku w fatum z ponad setkę partyzantka w telewizji też czeka bodaj z ceny tych reklam co by tam ustalał GL en aktualny kierownik prawda Długosz mogła mieć dzieci z ekologami 2 minuty nie było też na to trudno porównać z tym co jest teraz skok grafiki specjalni ludzie, którzy ustawiają ich zaordynował ani zaszyte w bardzo realna znaleźli w sobie jest trwała lektura wpisywała wypisywała chce pan emisje przed niewolniczą i za euro proszę bardzo, a tutaj, ale multimedialne w cenniku drukowało minutę, a pan Marek mamy 42 sekundy to my dołożymy jeszcze 4 emisje tak to wyglądało, ale też pamiętajmy, że dotarcie były niezwykle niezwykły, ponieważ wszyscy oglądali serial niewolnica i załoga, więc wyemitowanie reklamy przed niewolniczą i z aurą wyzwolona Laura dotarcie do 18  000 000 ludzi, więc coraz wyższy jakichkolwiek wskaźnikach oglądalności w badaniach marketingowych inni w ogóle nie ma takiej umowy, a jeszcze było ciekawe jak płacono za te emisje, bo nie można było zrobić przelewów, więc przynoszono pieniądze w reklamówkach walizkach, żeby zapłacić za emisję była 1 pani kasjerka, która wypłacała pensje, a druga pani kasjerka, która siedziała i liczyła pieniądze z reklamówek z, a ta jeszcze pani pisze takich rzeczy, że właściwie nie można było napisać za co za to tylko rozpisywano np. na studentów nie można było oficjalnie ma zapłacić za produkcję zewnętrzną tzw . czyli że telewizja produkuje coś na zewnątrz, bo nie było takich przepisów nie było to zabronione, ale nie było możliwości zrobić tego oficjalnie w związku z tym cały budżet reklamy, który był jak na te czasy bardzo duży wynosił np. 500 USD, a to były rozpisywane na umowy dla studentów i właśnie wytwórcy tych pierwszych reklam mówią, że nie znali studentów w całej Polsce na tor był umowę na sprzątanie na przewożenie czegoś od wożenie i t d. i to oni dostawali ci studenci za to prowizję, a to był właśnie cały budżet wyprawy w zlote zaczynało się coś co miał stać w rundzie to wszystko zmienia ona, ale swingowej normalności, a zespół tylko obiecywał nam w osiemdziesiątym dziewiątym roku, że jeszcze będzie w UE przepięknie to bez tego posłuchajmy przez państwa w jeszcze będzie przepięknie tak obiecywało ten zespół tylko 80 dziewiąty raz jesteśmy chwile chwile właściwie norm nawet 4 miesiące piosenka powstała, ale przecież chodnik przed dużą zmianą które, która też musiała przecież zmienić ten świat reklama nagle różne rzeczy choćby cenzura prawda zniknęła, która była SCC narzędzia były takie siermiężne no bo to czas nie było np. telefonów komórkowych i często trudno sobie młodym ludziom wyobrazić w tys ton innych warunkach bez komputerów w ZUS, jakie były dCi montowano prawda inna LG com, ale nie było, ale była to rzeczywiście analogowe rzeczy niewinność wyobraźmy sobie teraz wyprodukowanie reklamy skrzyknięci na początku do kilkunastu, ale potem już kilkudziesięciu osób na plan zdjęciowy bez telefonów komórkowych nie było internetu nie można było niczego sprawdzić trzeba się było spotkać Zobacz, gdzie można kupić prawda albo źle analizy czy volvo za nim jest słynna historia, którą lansuje w tej książce jak ktoś go troszeczkę później jak na planie zdjęciowym okazało się, że kręciliśmy film myśleliśmy, że będziemy kręcić go ze sztucznymi słonecznikami przewrotny plan klient wiedział nie, ale ja bym chciał mieć naturalny stworzyć między graniem z zagranicznych, choć wszyscy to już było tak kiedyś były agencje reklamowe także były te późniejsze lata dziewięćdziesiąte i być nie, ale absolutnie nie zapłacę za sztuczne słoneczniki chce mieć naturalny i teraz proszę wymyślić sobie w dobie, kiedy nie można było wpisać el i była zima tylko Hel zwiedzało wyszukiwarki prawdziwe słoneczniki natomiast jeżeli, by klient zerwał te zdjęcia to straty byłyby kilkaset tysięcy złotych, które ktoś musiał zapłacić pewnie jak producent albo na jej sprowadzała słoneczniki w ciągu 3 godzin z Londynu opędzić się temu wzięła znajoma w latach napędzania wzrostu kuzynka w Londynie telewizja słomę, która aktora poleciała szybciutko do kwiaciarni kupiła i wybłagać stewardesy, bo nie było takiej możliwości, że można było zamówić przez internet albo sprawdzić, ale myśmy dzięki temu się cały czas spotykali gadali kontakty międzyludzkie były były też dużo bardziej rozwinięte no bo byli byśmy musieli stale być w kontakcie, bo jak człowiek wyszedł już do domu to nie był z nim kontaktu z euro Deka, który założył wtedy pierwszą agencję aktorską opowiadał mi, że jego praca głównie polega na tym, że on z workiem monet stał przed budką telefoniczną, bo Niemcy jeszcze duże wielu z państwa pamięta budki telefoniczne, z których dzwoniła i Jurek wyzwaniom, żeby umówić aktora na plan to on po prostu wydzwaniał w różnych miejscach do teatru aż do wójta na dziś, jeżeli aktor był akurat u rodziców gdzieś tam na wsi i po niego kiedyś przyszła milicja dba on był teść masowe groby tych samych budynkach, które też busem aktorem i przyszłaby u teściów gdzieś tam na wsi i przyszła po milicję zapukała mówicie dobry czy obywatel Gudejko Old przebywa pod tym adresem teściowe, a mało nie dostała zawału i informacja, bo taka to proszę, żeby przekazać w świeciu zgłosił do wytwórni filmowej, bo on ma zdjęcia próbne także tak się pracowało w oczy i wspomnienia, które świetnie opisany były w Newsweeku ludzie przysłali swoje wspomnienia z lat dziewięćdziesiątych jak to nie było domofonów nie było zamkniętych osiedli i stawało się pod oknami krzyczało wyjdzie już album ma ona rzuci picie i tak się komunikować w piśmie albo wróci na pomidorową, bo już dłużej jeśli zamienię mieszkanie w Śródmieściu to widzieć go odwiedzali go z tablicy jeśli ktoś przechodził dodał, kiedy zapragnął mieszkał w czasie studiów potem zdają BGŻ tak dawno w centrum Krakowa w prostą do otwartych prawda, bo telefon tak trzeba uprzedzić przyznaje dziś wraz i można przyjść trzeba uprzedzić bonusie komuś przeszkadza już za rok już nie dało przeciw wiele osób tak nawet nie miał telefonu stacjonarnego w ale był taki wynalazek pager tata był taki wynalazek Military i tak był już to użytych pożegnali się w gestii kierownika produkcji na planach to był taki pudełeczka i wysyłało się informacje zadzwoń no i tenże nieszczęśnik musiał biec szukać budki telefonicznej, żeby zerwał z małżeństwem dochód zaniżony w swoim dorobku po zapewnia centrala była jakaś, ale to było już z Super zaawansowanych narzędzi będzie się angażować się także jego losem 90 i też była Super zaawansowana metoda produkcji i filmów, czyli cała koniec lat osiemdziesiątych powstają pierwsze to nazwijmy to studia, w które powstają pierwsze studia na lodzie elity studia do bejsbola Himilsbacha z ludzi najgroźniejsi to byli Die Welt tabeli wizjonerzy trochę, którzy się nie bali w technikach nas, jeżeli strony tak być twórcą w twórcą studia Odeon RO prostszy i wspomnianego już Hiszpana, który był motorem tego pomysłu wydawał pieniądze, bo on na to dawał pieniądze był Jacek Kęcik, który wcześniej było również związany z radiem pisał scenariusze zrobił teledysk ma bardzo mnie Maryli Rodowicz kasa i seks w dresie niezwykle spodobał się stanowi i będzie do swojego asystenta znajdź mi tego faceta, bo ja wierzę w nas oglądać każdy wie co to jest teraz podoba mi się na blondynkę język faceta, który zrobił ten teledysk jacy my oczywiście doświadczenie już i filmowe i trochę reklamowe i było takim wizjonerem Jacek umiał znajdować ludzi umiał dawać szansę zresztą ja to przeżyłam potem dała, bo był moim szefem przez wiele lat i -li GI el w większość osób, które zaczynały razem z Jackiem potem zrobiło kariery w i on nie potrzebował CV Jan ma szansę i proszek to on to nakręć film to pokaż co potrafisz i przychodzili ludzie najróżniejsze jedni z telewizji, którzy znali się na produkcji filmowej operatorzy realizatorzy reżyserzy, ale przychodzili ludzie wolnych zawodów dziennikarze socjologowie i wszyscy bliscy mieli szansę i to było tak trochę, bo atmosfera jak odkrywanie dzikiego Zachodu nie było żadnych wzorców nie było, dlatego że reklama zachodnia, która oczywiście w świecie zachodnim, która była już wtedy bardzo rozwinięta nijak nie przystawała do realiów polskiej rzeczywistości nic nie można było tak jak teraz zobaczyć internecie co po na tematy nie wiemy Elf i kaszki dla dzieci zrobili Anglicy Francuzi czy ktoś inny wszystko trzeba było wymyślać w związku z tym nie było też agencji reklamowych, więc klient przychodził do nas do studia filmowego i mówił ja mam n p . taki krem i by chciał go zareklamować i ktoś wymyślał pomysł, który spisywał na kartce potem odbywa się kolacja z klientem i n p . Mariusz Walter zapraszało Iwo Zaniewski ego, który w dół 1 z pierwszych twórców reklamy i do przychodów ze swoimi pomysłami to był niezwykle kreatywny, gdy opowiadał ten pomysł klientowi przy tej kawie czy kolacji i Walter mówił Klich owi dobrze dobrze to od w porządku we krwi dobrze to róbcie zaczyna się ta produkcja filmowa grała koleżanka lub twoja narzeczona sama produkcja była profesjonalna, ponieważ przy kierownicy produkcji byli z telewizji sprzęt był bardzo dobry, bo Jacek Kęcik też w tym gronie firm i potem Mariusz Walter ITI i ich wcześniej Mariusz Walter ITI dało jej było pierwsze w żadnym po prostu mieli dobry sprzęt, ale czasami nie udało się zmontować z tego co się nakręciło albo czasami wyszło zupełnie co innego cała ktoś wymyślił, ale mimo wszystko, gdyby te nadal na żywo szkoła reklamy, ale mimo wszystko Dell Products się sprzedawać je sobie tutaj i zapamięta nazwisko Leszek Grabarczyk też Lech Rybarczyk cudowne rozstać z polskiej reklamy zresztą do tej pory obecny na rynku nic z wykształcenia architekt potem został reżyser reżyserem producentem na ich również aktorem, gdyż najchętniej sam się obsadzą w swoich reklamach Leszek wymyślał pomysły reżysera bał się sam obsadzał się sam w rolach i powstawały niezwykle śmieszne reklamy, ponieważ Leszek był on jest osobą o wybitnym poczuciu humoru 1 z takich reklam, które do tej pory nie powoduje ataki śmiechu u mnie jak ta nie wspomnę jest reklama dolną pułków, czyli po prostu to, ale w lesie zrobił w formie pokazu mody, gdzie hydraulicy reprezentują na wybiegu właśnie tyle też dolną półki mówiąc w tym sezonie modne są następujące toalety WZA chwyt Interia Gazeta dostała zresztą nagrodę na festiwalu Krak film pani Agnieszka Osiecka wtedy powiedziała, że Rybarczyk z nadzieją polskiej reklamy no i tak się stało rzeczywisty dzieci chłopcy z tamtych lat, choć jak pani powiedziała, że Leszek Grabarczyk i ciągle idzie w reklamie tak ciągle w gabinetach Iwo Zaniewski inna równie słynna na całym zalewie w histerię agencja do tej pory znał każdy każdy pomysł na wagę złota, ale cudowna jest ta historia z SLD Juliusz Machulski im, której Note z dnia może nie wszyscy państwo wiedzą, ale zrobił tez inne reklamy dla UE Baltony, a to może przypomnimy w inny klimat jeszcze w tamtych lat osiemdziesiąty czwarty rok wchodzi wchodzi w Vabank no właśnie tak Juliusz Machulski ach, pojawił się jego cudowny młody reżyser, ale NFZ na oponentów pani cudowną historię jak tylko on podjąć, aby tego zadania oczywiście za tworzenie pieniądze zagrał Vabank w wiedzę jak Juliusz Machulski w 1 z bohaterów mojej książki Transformers ci superbohaterowie polskiej reklamy, ale pojawił się w reklamie za sprawą Mariusza Waltera, który w pewnym momencie dziejów, czyli właściciela i założyciela studia na IT w finale ITI Mariusz Walter w pewnym momencie kompletnie się załamał, ponieważ te reklamy nie wychodziły jak ktoś miał wykupiony czas antenowy też przed mistrzostwami Europy w piłce nożnej i musiał mieć z reklamy Baltony i osy wpadł na taki genialny pomysł, że przecież reżyserzy fabularnie będą umieli wyreżyserować również reklamy i zezwoleniu Domachowskiej biała zaprosił go na spotkanie i zaproponował mu właśnie taką myśl i pasywów, czyli wyprodukowanie 8 filmów dla Baltony w ciągu w ciągu 9 dni, a przede wszystkim takie, zważywszy jednak pozycja szybciej produkuje reklamy niż film, ale mimo wszystko 8 filmów ciąg 9 ale gdyby jeszcze chodziło o to, żeby wymyślić nie w nogach minuta w nich wszystko od podstaw należało użyć zrobić no Machulski absolutnie nie był przekonany, że to jest dobre pomysły powiedział jak dziś absolutni Halloween naraził mając nadzieję, że tym w tym sposobem Bartek temu spokój no ale Vettel Welter byłby zły, iż nie udało się uścisnął mu dłoni zgodził się na te warunki i tak powstały cudowne ukochany przeze mnie siły Baltony reklamy betony, gdyż jak mi opowiedział Juliusz Machulski on podszedł do tego jak do każdego innego filmu fabularnego Tyl KO mniejszego i stwierdził, że zrobi po prostu taką reklamę, że ludzie myśleli, że PiS nowy film fabularny i w taki sposób powstała np. reklama w UE jednak na to bolidów, które się w klimacie gangsterskim meble z lat trzydziestych i cudowne były też szczegóły oni mieli buty jest wypracowany znaczy dokładnie taki biało czarne jak się nosiło w latach trzydziestych zbliżenie na te buty oni mówili aktorzy po angielsku były już Suzin był lektorem wsiadła na Rusinka śliczna fabuł Ka, która była kręcona w jakiś styl ciemnych zaułkach Pragi inna oczywiście z widownią miejscowych tam praskich elit długu żaków i to i to był właśnie powstał ten cykl tych 8 reklam 1 akcję reklamową antyreklamą, której dzisiaj jej już nie udałoby się zrobić była taka reklama, że reporter biegał po starówce łapie przypadkowych ludzi i pyta ich co to jest Eltona i nikt nie wie i tanie, bo reżyserowane to twór prawny w niżej, bo już po co widać, że w ryzach o tyle więcej jednak zdziwić, że wyreżyserował tylko 1 jedyną scenę, żeby mieć puentę, a ty też było na żywo i w tej chwili nie można, by to zrobić kichania oczy, aby złożyć prawa do wizerunku trzeba byłoby mieć zgody, a poza tym żaden klient się nie dziwne jak odebrane też choćby tego programu jak nas obdarzyli mnie nie ja nie będę odpowiadać, bo jest z Gdańska nie jestem Tonga Fidżi Italiani nie my jesteśmy z Włoch nie wiemy co jest badana i potem na koniec hasło popularność Baltony ciągle rośnie państwowi w UE i to była 1 z dawnych właśnie reklam w dal czarny również bardzo śmieszne reklamy zrobiło, gdy Andrzej strzelecki, który też był reżyserem reklam przez pewien czas na lotach w NBA jest jednocześnie dyrektorem rampy i stał było tak jak pan strzelecki powiedział on ubrałem się z owcą to miało wóz transmisyjny spalą stał przed rampą aktorzy sięgali do jakich szewską z filmami wyciągali i co tam popadnie i ulubioną moją reklamą jest reklama również magnetowidów, kiedy Janusz Józefowicz jest Mariuszem Czajką w czułym uścisku ubrani 1 wielki żupan szlachecki drugi w jakiś taki kostium pielęgniarza trafia też tak czule niż w czułym uścisku, recytując poemat o magnetofon Wisznic tutaj możecie państwo znaleźli ten poemat o bagnety widziała co wszystko w 1000 SEK, która ma przed sobą i która jest teraz na rynku od 4 sierpnia Transformers ci superbohaterowie polskiej reklamy ad 8 i dziewięćdziesiątych rozmawiam z autorką Transformers jej bez deficytu Transformers ci wychowani w dalszy ludzie, którzy byli nie tylko przeżyli transformatora nie oni ją z własnymi rękami uczyni wina, bo tak było także, że urzędnicy w takie już mówiłam wszystko było tworzone od podstawy były wymyślane pod od postaw oczywiście bardzo szybko ta reklama ewoluowała i bardzo szybko były tak wielkie było takich kilka przełomów przełom technologiczny n p . że powstała pierwsza reklama zrobiona na taśmie filmowej była to reklama dla Johnson&Johnson i klient wtedy już postanowiło dość siły duży bardzo duży jak na polskie warunki budżet przeznaczyć na produkcję tej reklamy obdarzył zaufaniem studia ITI RC Legionowo reklamował w swym kosmetyki dla niemowląt, czyli grała w tej reklamie Dorota Segda i elity była reklama jest takim niemowlakiem świeżo urodzonym tam była taka piosenka jak mam rozpoznać tę nową miłość, która ma zaledwie parę chwil piękna reklama to Budimex amerykańskiej reklamy w Wilnie była piękna, aczkolwiek bardzo było trudno osiągnąć taki efekt tych technicznych kolory nasycone były robione to tędy, jakby ten aspekt techniczny był robiony nie u nas to było robione na początku u nas natomiast nie można było osiągnąć nie było w Polsce takiej technologii, żeby z taśmy filmowej osiągnąć taki kolory, które były odpowiednie dla reklamy w związku z tym w ostatniej chwili klient zdecydował, że jednak tych transport kolorów zrobi za granicą zagranicznym studiu i no ale reklama powstałe w Polsce została zmontowana w Polsce i była lepsza od pierwowzoru amerykańskiego zresztą i tak widzimy prekursorem właśnie tych reklam już robionych dla zachodnich korporacji był Tomasz wyznania mój pierwszy szef, którego w, którego terminował jako asystentka dyrektora handlowego w tym producentem również i on jako pierwszy potrafił przekonać klientów zagranicznych do tego, żeby lokowali dość spore budżety w Polsce potem przeszedł na stronę klienta i też przekonywał tych swoich szefów zagranicznych, że w Polsce nie chodzą białe niedźwiedzie po ulicach i że warto zrobić film w Polsce, ale nie było tak, bo poza Sopotem na szczęście chodzi o proszki doprania prawda to myśmy takiego poczucie że, o ile to nawet nie dosłownie przeniesione i to widać, że otwiera usta aktor grający w oryginale lub w innym języku ty po prostu podkład dokładnie z tamtych warunków przeniesiona tutaj nie było rady tak znudziła się, w których były w wodzie, bo nie da się przez wandali i Energa nie trzeba być gotowy był scenariusz raczej zgodne ze zdjęć gotowe filmy ogród zimowy, w którym woda opadała dawno aż mgły nie nie zawsze dobrze przetłumaczony slogany jak pamiętamy reklamy Gillette najlepsze dla nęci wizją, którą śpiewał jak liście spadły w studiu w Anglii to nie każdy klient nie wierzył, że w Polsce można wyprodukować dobrą reklamę zresztą z tym Gillette wiąże się piękna historia, którą też aktorek wyższy pisze w książce, którą mi opowiadał Leszek Stafiej, który dziś, gdy był 1 z pierwszych tak z gry jak to sam mówi o sobie dyrektorów kreacyjnych nie kreatywnych tylko kreacyjnych agencji jak w agencjach reklamowych i wyprodukowali te adaptacje, ale postanowili wreszcie, że chcieliby dlatego Gillette wyprodukować dobrą reklamę i wymyślili taki pomysł różne od dołu ojców rewolucji w willi z ruchem gminy i ta reklama miała mieć 2 ujęcia w pierwszej scenie brodaci Marks Engels Lenin Hepburn przypomnimy przecież były takie olbrzymie jak im teraz dowiedzieli się inne na badanie billboardy z napędem i 1 maja zaś takiego jak 1 Bud leje gala była droga dla władcy taki był to profil prawda ich 3 Błasik bardzo został w 2 Olga została tak to było inspiracją dla tego pomysłu, że właśnie w PLK ma jeszcze składać z 2 ujęć wpier w w pierwszym ujęciu 3 brodatych ojców rewolucji w drugim ujęciu ci sami ojcowie rewolucji już bez bród, a pięknie ogoleni na je oczywiście hasło Gillette najlepsze dla mężczyzny i wysłali te reklamy ten pomysł na reklamy do firmy matki w stanach no i bardzo roczek Halina na odpowiedź odpowiedź przyszła po kilku tygodniach i brzmiała WHO aż do ZUS daje z Kielc są ci faceci w i tak numerów pomysłów, których Lech Parkinson ci faceci weźmy jedzenie wiemy kim są ci faceci, choć już teraz chyba już już teraz w mniej przychodzi, bo tani import nawet momentach takich min zlote pani powiedziała tutaj o kwestii pojawienia się w grę zaczyna robić na taśmie filmowej na pewno kwestia telefonów komórkowych, które wtedy nie było komórka medyka było w liceach były też bardziej cegły Centertel zaś, które ktoś stawia przed sobą na nas przy obiedzie w restauracji czarny sedan, ale nic zatem powiedzmy od tych z od tej zmianie, która była bardzo istotna co znaczy był przedtem był klient studio filmowe, a teraz w środku pojawiło się w agencji reklamowych tak tak agencje reklamowe nadeszły w ślad za zagranicznymi korporacjami, które zaczęły zdobywać wchodzić na Polski rynek jedno i przynosiły, jakby w pakiecie z nazwą ery z woli żeby, żeby obsługiwały ich te same sieciowe agencje, czyli dla Phoenix Sun, czyli z salki i wiele innych i te agencje musiały wejść na tą pionierską polską ziemię nie wiedząc jak i agencja McCann Eriksson powstałe w ten sposób, że szef agencji w Wiedniu, który dostał polecenie od swojego klienta, że musi otworzyć oddział w Polsce nie widział w ogóle jak to zrobić Boże jak on ma w tym dzikim kraju założyć jakąś agencję ze swoją agencję niejako już lat nie wymyślił, że zadzwoni do ambasady polskiej w Wiedniu, bo to udało, bo sieć ta wiedeńska agencji i żeby mu podali telefon do kogokolwiek z kim on może w Polsce rozmawiać o tym, żeby założyć agencję na szczęście dostał telefon właśnie do Mariusza Waltera i w el Jana Wejcherta, który byli już wtedy mniej listów wiele świetnie funkcjonujące studio filmowe ITI i byli dla niego wymarzonymi partnerami i bardzo szybko tak się stało, że wspólnie właśnie z ITI założyli agencję Matan Eriksson, na której czele stanął Marek Janicki były szef studia filmowe dla ITI, który szefował potem tej agencji przez 30 lat w ale to zetknięcie właśnie tych tzw. jak to myśmy mówili ekspatów, czyli w cudzoziemców zesłany w Chile Heinze wizualnych nie dała do polskiej oni bardzo dobrze się znali na reklamie natomiast nie znali Polski George w polskich warunków nie znali polskiej mentalności nie znali polskiego rynku Hey i było to bardzo różnie jedni się cudownie zaadaptowali w mój wielki przyjaciel, z którym przez wiele lat pracowałam w Olimpii sal, który najpierw pracował w agencji na Phoenix Suns tym razem zagrał w studiu filmowym oddało on zaadaptował się znakomicie z jego zwolnieniem z polskim ciągle, który on ciągle ulepsza AUM były przezabawne sytuacje w i były osoby, które straciły np. Australijczyka opolskich korzeniach, który wypisał hasła reklamowe i z tego całego konglomeratu urodził się w świetnej video fantastyczny kampanie reklamowe, by wyprzedać duma Powiśla była oszukany kandydatka do reklamy tylko odchodzącego z impasu w kantorach opowiedział unikali tych historii to jest to też jest trwale pamiętałam z tamtych czasów nawet on był osobą, która non buty osobą, którą też szef studia nie postawił na straży castingu zdał na tej liście UEFA wznieść go w gimnazjum w archiwum, tracąc tylko Ignatowicz zostaje tak to, że Kaliny dość słabo znał jeszcze wtedy Polski w połączeniu z tym, że muszę na tym castingu zaangażować wielkie gwiazdy powodowało wiele bardzo śmiesznych sytuacji warto warto to przeczyta z bardzo pani, mówi że ten moment przejścia agencji spowodował, że wszystko stało się bardziej formalny i inne agencje przyniosły swoje kno w ho w prawda, jakie są zasady, jakie są reguły co musi być tak dalej, gdy nieposkromiony żywioł, którym niektórzy jak ryba w wodzie się czuli się z MO w końcu się stąd niektórym rybom zaczyna od tej wody brakować i niektórzy odeszli przestało już już też bawić w takim czy w takim systemie robienie reklamy w tej odeszli ci, którzy właśnie wywodzili się z tych pierwszych studiów filmowych i których fascynowało to co ich fascynowało w reklamie trwała właśnie ta nieograniczona kreatywność i o tym, mówiły m. in. Wojtek Iwański, który był twórcą Prusak kole po i potem był twórcą wielu pięknych reklam jeszcze w latach osiemdziesiątych dziewięćdziesiątych, gdy w ale gdy pojawią się agencje reklamowe to on odszedł, bo powiedział, że on nie chce, żeby te jego pomysły były cytowany przez 1 lub kilkanaście osób z agencji od strony klienta to samo powiedział Jacek Kęcik, który wycofał się z reklamy, ponieważ powiedział, że on uważa, że w zasadzie niczym się nie będzie różnił od pralni Janinę do punktu usługowego, że będzie po prostu usługodawcą już nie będzie kreatorem, ale ci wiele osób odnalazło się w tym nowym świecie, który zresztą od początku na początku ten świat agencji też ludzie tak bardzo sformalizowany, bo jak oni opowiadano sprzyja też oczywiście pamiętam z tych czasów pracy z pieszymi agencjami w to wszystko kiedyś Skiby były też pomyśle wymyślane wie, iż w pokojach w willach po wynajmowanych w oparach papierosów robiło się takie Bordeaux reprezentacje przyklejają zdjęcia taśmą klejącą i krajem na kartonach, wycinając nożyczkami wbił była był taki specjalny pokój właśnie z przyborami papierniczym i była specjalna pani, która pomagała wycinać nożyczkami, więc jeszcze te były takie też pionierskie czasy dla tych agencji nie przez lata zachwycała reklama środka do prania Pollena ociec prać uważałam, że owa gra słów jest genialna w i to właśnie się dowiedziałam, jakie były kulisy boja wiem też nikt, kto wymyślił ten nie po nim tyle zarobić, bo tak tak to właśnie do 7 Dżem jak to się jak na początku najtańsza z ING Central zadziwienie w jakiś facet jest proszek doprania czyściutko łazienka pani gospodyni tak dalej atut w jakiś typ sprzed wieków cóż mogę odzyskać w Ardenach to było świetne tak, by wymyślił całą, gdy klient wynosiła co dyrektor ówczesny dyrektor fabryki Pollena, który uparł się na to hasło i studia filmowe twórcy byli przerażeni powiedzieli to, że zepsuje nam taki fajny budżet 30 będzie jakaś masakra no kto będzie ogłosiliśmy w Sienkiewiczu i proszek doprania w ogóle to jest beznadziejny pomysł, ale klienci na to uparł w związku z tym, bo to tak wyglądało, że nowość jak, więc przynosiły jakiś tam pomysł czy przynosiło sam pomysł na nas reklamy produktu na to się euro rozdawało temat różnym twórcom no i trzeba było coś wymyślić no i tam właśnie wymyślono te scenariusze, które potem się okazały absolutnym hitem i przecież przez lata bardziej hasło się kojarzyło z proszkiem niższy z Sienkiewicza planujemy teraz patrząc na te historie się już w ogóle coraz mniejszej grupie rodzi się do jazdy z Trynkiewiczem w 2 × w waszych, zważywszy naziemny czytelnictwo w ING jest reklama kraje, które nie inni absolutnie nie zapomnę pani tutaj nigdy się takich reklamach, które do tej pory z rzeczy zwrotach chociażby z pewną taką nieśmiałością prawda w PRL po raz realizowałem do nich śmiałością była przebojem wdarł się przełomem obyczajów, celując w była przełomem obyczajowym koncern Procter NKW wychodził wtedy był już obecne wtedy na polskim rynku no i postanowił obejść się z taką odważną reklamę, która trochę wyprzedza swoje czasy zaangażowany zrobiono casting na dziewczyny studentki zwykłe zwykłe dziewczyny po prostu, które miały nas na wszystkim ludziom oglądającym telewizję i publicznie opowiadać o zaletach podpasek co w ogóle było jakimś czymś niepojętym i ludzie zaczęli pisać listy do telewizji, że tego nie chcą może to jest wyjście w sferę intymną może dziewczyny nie chcą, żeby o ich sprawach intymnych opowiadano głośno i powszechnie faceci pisali oni nie chcą przy obiedzie z żadnych podczas bra w było po prostu straszny szum się zrobić z artystą ale jaka była skuteczna i UE ani tanie nie kraść i Patrycji pierwsze gwiazdy podpasek Luis były absolutnie rozpoczęły miały w tym całkowitą rozpoznawalność, a ten tego hasła użył nawet podobno Lech Wałęsa w czasie 1 ze swoich przemówień w Czechach, a proszę powiedzieć, bo tutaj już wybiegające poza poza okres, który mówił w książce z późniejszych czasach są reklamy, które pani nowo, by zobaczyć jak okiem zawodowca Fałek, któremu utkwiły pani tak w głowie uważa panie za dobre za doskonałe folia lub reklamy, które są oparte na grach, jednakże słów TIL lub reklamy, które sektory są pomysłem i wszystkich ludzi od lasów, a to przecież, że obydwa auta właśnie właśnie myślałem myślałem o reklamach, że ubrana oczywiście oczywiście kabaret Mumio w reklamie był był absolutnym przełomem i po raz pierwszy agencja zdecydowała się przekonać się klienta o tym, żeby kabaret reklamował sieć komórkową co się oczywiście okazało o fantastycznym pomysłem zresztą w gdy rozmawiam z Iwo Zaniewski twórca jednostki wodzów i pomysłodawców tych reklam wędrują do mojej książki i opowiadał, że wiele rzeczy jak słynne Kopytko i dialog o Kopytko postawy powstał na planie to były sytuacje w był los ponad 1 000 000 zlote limit vis comica i osobowości tych aktorów tak te triki prawda i po -li -li i oni się rozkręcali na planie i to troszeczkę byłem chyba taka praca jest właśnie był przy tych pierwszych naszych reklamach, że trzeba było pozwolić na taką właśnie swobodną twórczość także swych Stanach w stanach do odlotu w ogóle lub gmc w filie na to no no no, tak więc komórkowa, ale to ma się nijak do takich tych reklam, które przychodziły do nas, gdy północ dobra gospodyni ma dobry proszek dosłowność tak tutaj falę poezją, a strach poziom frustracji fantastyczny zresztą w LO rozmawiałem też o tym, właśnie syn Iwo Zaniewski i z kotem Przyborą, że ich w tej chwili dobry pomysł też się wybroni tyka jak powiedział Iwo Zaniewski nie można mieć 1 pomysłu trzeba mieć drugi dobry pomysł i 3 czworga, a my zło w wydaniu, bo pojedynczo prawda tak w zgodzie z klientem przekazanego trzeba mieć po prostu wiele dobrych pomysłów, ale dobry pomysł wybroni się teraz, mimo że musi przejść badania marketingowe, że musi przejść się wszelkie możliwe właśnie badania ze strony klienta o tym jak się ta reklama przyjmie kot Przybora powiedział, że taka seria reklamie Knorra Elizy ze zwariowanym kucharzem jest teraz bardzo ciężko, by brzmiała, żeby zaistnieć, bo być może nie przeszłaby badań, bo nie ma rodziny jedzą więcej tylko jest zwariowany kucharzy, na którego głowie wygrywają czardasza Kalmana, ale i, ale tak czy inaczej dobry pomysł zawsze dobry pomysł dobry slogan zawsze na miejscu można w tej chwili zrobić karierę w reklamie co ważne, że myślę, że nie raniły osobie, która przez dach właśnie książkę nas wysłuchała żalu, bo w ogóle Glonek z reklam mówi Krzystek chce też tak wymyślać w styczniu, gdy myślę, że ludzie zdolni ludzie z pomysłami ludzie kreatywni odważni zawsze znajdą swoje miejsce serce trzeba mieć jakieś cechy ważne, by nam, jakie studia MBA zależy po różnych studiach można to robimy zamiast studiów robione bez studiów Rawicz jedno zależy, o czym mówimy no bo jeżeli mówimy o produkcji filmowej na to jednak trzeba nadmienić trzeba umieć, a wg RPO od tych co wymyślono i chcesz to potem reżyseruje, żeby mieć to coś kot Przybora powiedział, że najlepsze slogany to nie jest praca indywidualna ktoś ich tworzyć zespoły obozie w ktoś coś wpadnie na jakiś pomysł ktoś inny coś do powiek tajny przekształcić to slogan ale, żeby to mogło powstać muszą być ludzie zdolni muszą być ludzie kreatywni z taką właśnie Iskrą, która pozwala przełożyć słowo na obraz gry niż raz kolejny się wydostać się do agencji reklamowej, gdzie niemal co, bo żadna z miejsca tylko nie z Wybrzeża wałem GL trudno mi odpowiedzieć na to pytanie do boju zawodowo jestem trochę więcej w tym momencie i inni chcieli mnie w Gnieźnie nie próbowałabym teraz wróciliśmy, więc szkoda, że nie może tego festiwalu w 2 w po raz 2 z filmu w lokalu filmów reklamowych, na które jeździliśmy wszyscy tłumnie studia filmowe i agencje był to taki czas, kiedy taki kilka dni w Krakowie, kiedy można było podejrzeć co robi konkurencja porozmawiać wymienić nowe idee oczywiście balowali musieliśmy poznawaliśmy zawieraliśmy nowe znajomości to był taki naprawdę fantastyczny kreatywny towarzyski tygiel, w który 1, który cały rok czekaliśmy no właśnie może się pojawią ci, którzy dziś wznowią do pani mówi podglądanie no to właśnie efekt działania można zobaczyć wystarczy oglądać prawda ilość kanałów się zobaczy swych działań no teraz pojawił się internet cały cały cały nowy kanał szerokie możliwości zaistnienia reklamy bez wykupywania czasu telewizyjnego w ja myślę, że w ogóle internet in internet zmienił rzeczywistość jest wtedy, że właśnie nadejście internetu były tu było takim przełomem, który zamknął te czasy analogowej rzeczywistości i jej wtedy wraz z internetem już nadeszła teraźniejszość no tak, ale czy w lata dziewięćdziesiąte to jeszcze, iż są już mamy agencje, ale nie mam jeszcze internetu przecież taki okres Galliano Inter moją pierwszą produkcję pamiętam dokładnie rok temu było po dziewięćdziesiąty siódmy roku, którą właśnie wtedy po raz pierwszy założono mi internet problem firm dla Amerykanów było to wielkie przeżycie wszyscy przychodzili oglądać jak wysyła maile i pierwsze w naszej firmie w Agata Jakóbczak była państwem moim gościem, gdy mają wręcz za książkę Transformers ci, którym jest autorką superbohaterowie polskie reklamy lata 8090 mamy kilka egzemplarzy dla słuchaczy proszę napisać dla was małpa TOK TOK FM bardzo serdecznie pani tylko tych
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKEND RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA