REKLAMA

"Pokazujemy młodzieży, że to, że się różnimy, jest OK". Rozmowa o warsztatach antydyskryminacyjnych

Data emisji:
2019-01-26 15:40
Audycja:
Twój Problem - Moja Sprawa
Czas trwania:
15:04 min.
Udostępnij:

W tym trudnym czasie, po śmierci Pawła Adamowicza, którego zabójstwo zwróciło uwagę na problem mowy nienawiści, należy szczególnie zadbać o przestrzeganie najmłodszych przed dyskryminacją, rasizmem czy ksenofobią. Rozwiń »

Odpowiedzią na problem miały być zajęcia o mowie nienawiści w szkołach. Zajęcia, którym niektórzy się przeciwstawiają.

W audycji "Twój problem, moja sprawa" Anna Gmiterek-Zabłocka rozmawia z Elżbietą Krawczyk i Maliną Baranowską-Janusz z Centrum Edukacji Obywatelskiej o tym, jak pracować z ludźmi i uczyć ich otwartości na drugiego, odmiennego od nich, człowieka. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Twój problem, moja sprawa, Anna Gmiterek-Zabłocka, witam państwa ponownie w programie twój problem, moja sprawa. Zacznę od maila, który przyszedł do mnie na adres problem@tok.fm. Napisała nauczycielka, pani Katarzyna z Małopolski, napisała o tym, że tematyka, która po tragedii w Gdańsku i po zabójstwie pana prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza zaczęło być głośno, czyli tematyka związana z mową nienawiści, pojawia się u niej na lekcjach od dawna, bo jest też wpisana w program szkoły. Jak pisze pani Katarzyna, to nie powinno nikogo dziwić i nie powinno wywoływać protestów.  Rozwiń »
U mnie teraz rozmowa właśnie o takim szkolnym zaangażowaniu w anty dyskryminację i walka z nietolerancją twój problem moja sprawa w zemną dzieje się w studio w Warszawie są pani Elżbieta Krawczyk i pani Malina Janusz obie panie z centrum edukacji Obywatelskiej dzień dobry kina braci dobrym będziemy rozmawiać się proszę państwa uchylić się w kontekście wydarzeń tragicznych w bardzo tragiczne wydarzenie z Gdańska, ale szerzej w kontekście tego co co się w tej chwili dzieje to znaczy zapowiedzi z różnych ze strony różnych samorządowców o tym, że będą w szkołach realizowane podejmowane tematy czy lekcje związane z anty dyskryminację z rozmową z młodzieżą na temat tego, o czym jest tolerancja czym jest mowa nienawiści, kiedy ta mowa nienawiści zaczyna a kiedy np. ceny jeszcze jest dozwolona prawem krytyka wiemy o tym, że pojawiają się głosy sprzeciwu może niektórzy twierdzą, że to indoktrynacja polityczna bardzo różne sformułowania usłyszałam, które od lat nie wydają się totalnie absurdalne, ale właśnie centrum edukacji Obywatelskiej to jest instytucja, która od lat tą tematyką m. in . się zajmuje jakiś czas temu wspaniała, ale rozmawiałyśmy o takim programie rozmawiajmy o uchodźcach i klubach dobrej rozmowę jak patrzycie na tematykę związaną z mową nienawiści w kontekście tych wydarzeń z Gdańska w tej chwili uczelni tematycznym bardzo mocno wypłynął w tych ostatnich dniach ich ceny tych trudnych okolicznościach też my staramy się znaleźć jakiś sposób, że wraz ze szkołami nawiązać taką współpracę i poruszać tematy na bieżąco docierają do nas takie głosy zarówno ze strony nauczycieli nauczyciele, z którymi pracujemy w różnych programach, którzy uczestniczyli już w innych projektach wcześniej z ceną, ale też, że dostanę takie sygnały np. na naszej stronie facebookowej odczyny różnych osób z pytaniami czy znane jakieś materiały, które możemy polecić także cieszy jesteśmy na takim etapie zastanawiania się co z tej oferty, którą już dysponujemy możemy zaproponować szkołom tak jak my rzeczywiście pani redaktor wspomniała prowadzimy szereg takich programów, ale też reagujemy na taki bieżące potrzeby, które wynikają z różnych wydarzeń na świecie aż taką odpowiedzią był projekt, który realizowaliśmy to się realizują na rozmawiano o uchodźcach, który z czasem wyewoluował w stronę klubu dobre rozmowy też taka przestrzeń na to, żeby otwierać się nam w ogóle nawiązywania kontaktu z młodymi ludźmi pytanie ich zdania i szukanie wspólnie odpowiedzi na LED takie wyzwania, która przed nami stronę, ale też, że w ramach naszych programów staramy się zachęcać młodzież do podejmowania takich działań w szkole do przyglądania się w diagnozowaniu tej sytuacji na ich gruncie w ich relacjach, bo to wykracza poza taką urnę kwestia tylko trik ten mowy nienawiści, która trafi tak mocno uderza tak wybrzmiewa inny, ale to jest znacznie szersza kwestia związana z tym w jaki sposób w szkoleniach w ogóle jakieś złe relacje między ludźmi jak ludzie się do sięgnięcia odnoszą, zwracając także nauczyciele z nauczycielami dyrekcją także to ona na różnych płaszczyznach pani Ela, ale mam wiem, że oddaliście spotkanie, bo po tym co wydarzyło się Gdańską wiem, że zastanawialiście się nad tym co w tej chwili w jakim kierunku teraz te działania skierować, jakie są, jakie są wasze ze mną nie chce płacić decyzja, ale jakie, jakie plany i taka TUI teraz cel to co zrobiliśmy to my zagraliśmy na wszystkim szare materiały, które dotyczą bezpośrednio tego tematu, bo mamy taką świadomość, że te lekcje, które teraz się toczą się w szkołach głównie dzięki dotykają tego zagadnienia mowy nienawiści i sposobów przeciwdziałania mowie nienawiści sposobów reagowania w takich sytuacjach zebraliśmy z różnych programów i zaprasza na naszą stronę szkoła tolerancji, ale tamte materiały są dostępne do pobrania do poprowadzenia już takich gotowych gotowe pomysły do poprowadzenia lekcji przeprowadziliśmy ordynariusz z jej chcemy zaprosić też 3 szkoły do takiej akcji CBA, która będzie zrzeszała szkołę właśnie zmyślą o tym, żeby przeciwdziałać silny nienawiści szkoły wolne od nienawiści co być może jeszcze będziemy zastanawiać jak nazwać tę akcję to jest fair i taka akcja w ramach, której będziemy zachęcać szkoły do przeprowadzania albo z dnia bez nienawiści w szkole albo do przeprowadzania jakiegoś rodzaju takich mini projektu, w którym młodzież też będzie podejmowała decyzję, jaki temat chce wziąć na warsztaty, jakim tematem chce się zająć tak, żeby to było też najbliższa tej szkole i ich rzeczywistości natomiast też mamy taką świadomość, że to są działania, a i tak jednak tu i teraz, bo ten temat bardzo mocno wybrzmiewa i rozumiemy też do potrzeb oraz szkół, żeby na nią odpowiadać, ale to powinno też być takie działania długofalowe i cieszy chcielibyśmy grać Nacho położyć nacisk i dalej zapraszać do programów, które realizujemy, która innym w takiej dłuższej perspektywie, budując takie postawy otwartości szacunku dla różnorodności pro to powinny być pierwszoplanowe działania którymi też, że zajmują się ze szkoły pani Malina to teraz pani oddamy głos pani realizowała takie projekty jak np. nienawiści ja jestem przeci w czy szkoła tolerancji im umowa była przed chwilą również o tym, seminarium, o co pytają nauczyciele, czego chcą się dowiedzieć jakich narzędzi poszukują, by właśnie z tą młodzieżą potrafić rozmawiać zacznę trochę szerzej od tego, że taka bardzo duża odpowiedzialność została złożona w grę na barki nauczycieli rozpoczął to prezydent Trzaskowski, mówiąc że zobowiązuje wszystkie szkoły w Warszawie, żeby przed feriami ci dokładnie w okresie 2 tygodni takie lekcje w każdej klasie się odbyły, czyli tak odpowiedzialność spadła na wychowawców i to jest naprawdę taki poważny duży temat, których nie może być zawężone do tylko tego, że poznamy definicję mowę do nienawiści, która jest długa skomplikowana zawiera w sobie wiele innych skomplikowanych określeń, ale chodzi o to, żeby rzeczy się dojść do Senatu jak Ela mówiła do sedna tego jak to jest być ze sobą w grupie jak to funkcjonować są, kiedy się różnimy i to co jest największym wyzwaniem myślę dla nauczycieli to jest do życia znaleźć czas, gdzie zacząć rozmawiać z uczniami i uczennicami nie o wiedzy nie o się o tym co się z podręczników czy go też czy o czymś, czego może oni po prostu zwyczajnie doświadczają celować nie na zasadzie taki, że przychodzi nauczycieli mówi no dobrze do dziś mamy lekcję tolerancji to już nie da tak zrobić tak to obiektu Super brzmi to jak zajmuje się tą tematyką od lat i naprawdę, żeby być bardziej wrażliwym, żebyś bardziej świadomym, żeby w ogóle rozumie czym jest dyskryminacja trzeba naprawdę przejść samemu doświadczyć różne rzeczy samemu dochody dokonać takiej autorefleksji ciotą nagle analizy, kiedy ja byłam dyskryminowana czy w ogóle jestem jakiś grupie dyskryminowanej czy wręcz odwrotnie czyste w grupie uprzywilejowanej jak używam tego przywileju czy w ogóle jestem świadomy właśnie nauczyła się może go nie używam to jest to jest dobre bardzo skomplikowany i bardzo bardzo szeroki temat, ale niezwykle ważny, dlatego że jak ja rozmawiam ze szkłami my pracujemy ze szkołami nam na co dzień te tematy po prostu szkole są parę lat temu takie właśnie zajmował się projektem nienawiść jestem przeciw to był taki priorytet rady Europy wtedy, żeby zajmować się mową nienawiści był wielki projekt, który nazwał bez nienawiści, który właśnie kampania reklamowa wielkie wielkie wydarzenia w całej Europie dotyczące tej tematyki i myśmy też się nie włączyli i wtedy powstał taki bardzo duży raport Towarzystwa edukacji antydyskryminacyjnej, której się nazywał nieobecność nieusprawiedliwiona właśnie o edukacji antydyskryminacyjnej, który w szkole nie ma po prostu zwyczajnie nie ma i on pokazywał niesamowite takie smutne bardzo przejmujące momenty kiedy, kiedy uczniowie uczennice, ale także nauczyciele nauczycielki opowiadali, kiedy doświadczają tej dyskryminacji, jeżeli chodzi o uczniów mamy do czynienia bardzo często z porównywaniem się ze mną na status materialny ze względu na wygląd już nie mówię o kwestii pochodzenia koloru skóry czy religii, bo jest to temat, który bardzo rzadko zwykle omawiany czy to jest jakby przestrzeń do tego w szkole mają oczywiście kwestia LG BP też bardzo często z tematów tabu i bardzo często słyszymy, że w szkole tego tematu nie ma, bo nie ma takich osób, więc mamy dużo do zrobienia naprawdę dużo lekcje do odrobienia i jej tak teraz mówimy, że temat wybrzmiewa się pojawia on był cały czas idealnym świecie toczy się byłoby najlepiej, gdyby te warsztaty mogą przebywać osoby, które znają się na temacie mają doświadczenie niestety w tych warunkach w tej ilości z tą ilością szkół, jaką mamy w Warszawie nie jest to możliwe, żeby w tak krótkim czasie to zrobić, więc oczywiście nie innym moim zdaniem jest to bardzo słuszna idea, żeby w ogóle zachęci ludzi, żeby tym tematem się zajmowali w ogóle o nim rozmawiali, ale rzeczywiście myślę, że dla niektórych nauczycieli jest naprawdę duże wyzwanie, ponieważ aż nagle zająć czymś co może nie jest mi bliskie tak nie nie znam się nad tym cenę nabycia wykonać dużą dodatkową pracę, która pewnie wiąże się z tym, że na zajęciach też będą pewne kontrowersyjne kwestie na kwestie co z tym się za dzieje tak jak sobie do poradni radzę, więc naprawdę ja tak duży szacunek mondeo do nauczycieli, którzy to wyzwanie podjęli, bo i też cieszymy się, że szukają materiałów też u nas nie wierzę, że każdy z nich tak jak grupa nauczycieli, którzy mówią wprost boją się podejmować takich tematów trudnych, w których może się okazać, że po drugiej stronie ze spotkania ten mur mur oporu czy właśnie te Tatran szereg kontrargumentów bardzo mocnych, ale takich skrajnych jeśli chodzi o poglądy no pewnie tak dlatego też byśmy pomyśleli jako taką odpowiedź żadna na nartach no to pomoże potrzeby aż dowiedzenie się takie zajęcia poprowadzić przeprowadzić te były winę bar jak przeprowadzić lekcje o przeciwdziałaniu mowie nienawiści w tym wołowina znalazły się bardzo praktyczne omówienie jak zrobić dane ćwiczenie ja zaczynam zawsze ten temat od tożsamości wobec tego kim jestem jak co teraz pytanie kim jestem i pracujemy na tożsamości każdy indywidualnie w swojej odpowiada sobie na pytanie co jakiś grubszy należy co dla mnie ważne w życiu co z tych rzeczy było mi dane MF urodzić się z tym na co samemu wybrałem tak co jest przed moim hobby i moim zainteresowaniem, a toniemy, że urodziłem się w tym tygodniu Monterey tyle lat nie mam na to wpływ ma taki kolor skóry ani innych potem z tego osoby z takich rozmowach dotyczących tożsamości zaczynamy rozmawiać o tym, jakiego powodu ludzie są dyskryminowani, gdzie są takie bardzo mocne tak 1 doświadczeniu własnym tak na pracę na na nas swojej własnej perspektywy, ale też można ze swym doświadczeniu bycia właśnie może kiedyś dyskryminowanym taki przykład pani Luo jeśli chodzi o tę informację zwrotną, która dostajecie od nauczycieli co jest w tych w tych właśnie informacja zwrotna czy coś co nauczyciele na pieszą przede wszystkim to, że w ogóle uczniowie zaczynają ze sobą rozmawiać to, że tworzą takie zasady dobrej rozmowy to najczęściej też taki element wprowadzający nie tylko w klubach dobra rozmowa, ale w różnych projektach, która oferuje nam inny sami uczniowie uczennice też podkreślają, iż są zadziwieni tym, że potrafi się usiąść zacząć ze sobą współpracować, ale potrafią rozwiązywać różne rzeczy, że sami też reagują, w jakich sytuacjach, które w, których nie czują się komfortowo i są w stanie powiedzieć stop, czyli przerwać silny jakich działań jakąś aktywność albo zwrócić uwagę koledze koleżance, że coś silny co się nie pasuje sposoby walki, ale prowadzą rozmowa z moim poczuciu trotyl to co jakoś jest szczególnie istotne to Tarzan coś zaczyna się tworzyć takie partnerskie relacje i że to jest coś co jest ważne i dla nauczycieli i dla uczniów z innej niż szkoła powinna być taką przestrzenią, w której doświadczane tych różnic dajemy sobie przestrzeń na to, że teraz wyrażać swoje opinia, ale też silny usłyszeć co mają dopowiedzenia inną osobę i ten lot też w ten sposób tworzy się wspólnota najpier w taka wspólnota lekiem są one analizę później taka wspólnota sól, którą min zlotym normalne dni mamy styczność ze szerzej właśnie w społeczeństwie i to naprawdę jest praca długofalowa nie wystarczy go wprowadzić się teraz strony taki jednorazowe zajęcia tylko rzeczywiście realny na część ceny i dłuższe rodzaj pracy SN z młodzieżą RC Cannes dziękuje tak jak mówimy tu nie chodzi o to, żeby to była jednorazowa akcja o tolerancji tylko raczej o to, żeby było to podejście systemowe tak, żeby to, żeby to trwało moimi gośćmi były panie i pani Elżbieta Krawczyk i pani Malwina Baranowska Janusz z centrum edukacji Obywatelskiej dziękuję pięknie dziękujemy dziękujemy odsyłam na stronę ICO org PL po szczegóły dotyczące centrum edukacji Obywatelskiej i projektów przez nie prowadzonych mówię do usłyszenia i zapraszam za tydzień o tej nowej już stałej porze mojego programu, czyli w sobotę po godzinie piętnastej 20 i oczywiście zapraszam również na Facebooka na profil twój problem
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!