REKLAMA

Wojtek Pustoła: "Relacja z marmurem jest relacją miłosną, praca z tym materiałem wciąga"

Data emisji:
2019-01-29 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:42 min.
Udostępnij:

​​​​​Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Wojtek Pustoła- rzeźbiarz, artysta audiowizualny i Anna Czaban- kuratorka wystawy "CUT" w Centrum Sztuki Współczesnej. Rozwiń »

Dlaczego biały marmur jest tak wyjątkowym tworzywem?
Wojtek Pustoła:"Marmur jest dla sztuki kłopotliwym materiałem, marmur króluje w świecie dizajnu, to materiał niepoprawny politycznie, jest drogi, jest w jednym miejscu, jego wydobycie wiąże się prawie z kataklizmem ekologicznym, które tam występuje". Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Dobry wieczór. Jeśli w najbliższych dniach wybiorą się państwo do Centrum sztuki współczesnej w Warszawie, to proszę nie zdziwić, że w przedsionku wystawy Wojtka Pustoły będą na państwa czekać specjalne okrycia: białe płaszcze i ochraniacze na buty, bo za sprawą obecnego dzisiaj w studiu TOK FM w Kulturze osobistej artysty wizualnego rzeźbiarza, scenografa i reżysera na parterze Zamku Ujazdowskiego unosi się w marmurowy pył. Rozwiń »
Wojtek Pustoła jest się moim i państwa gościem tej serdecznie witam dzień dobry jest z nami również kuratorka wystawy kart Anna Czaban tych dobrych przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska.

Nie zdziwił mnie ten pył wszechobecny, bo przypomniałem sobie wystawę kurz ma również chce zwołał, w której po wojsku brać udział 4 lata temu podobna ulotność podobna konsystencja podczas performance przy pomocy szlifierki zmieniały się wtedy blok marmuru w tytułowego bohatera wystawy, czyli wkurz teraz po nim jest po prostu byłem białym tłem cennym byłem głównym bohaterem ekspozycji.

No tak pyłu jest sporą 10 ton było tam żyć wrzuci 

Trzeba go uzupełniać, bo pył się ulatnia?

Nie aż tak źle nie jest nie musimy uzupełniać go wystarczająco dużo, ale to nie nie jedyny bohater tej wystawy w bohaterem też jest w Cybernetyki ani ich robot, który w świecie, w którym ma ten był jest, czyli w Carrarze.

We Włoszech 

We Włoszech stał się ważną ważną postacią stał się rzeźbiarzem obok rzemieślników, którzy od tysięcy lat przekazywali sobie umiejętnością obróbki kamienia nagle pojawił się robot, który robi to wszystko z gracją finezją szybko droga jeszcze, ale jest rewolucja jakaś tam w tym miejscu, które jest mi bliskie to opowieść w takim razie o tym miejscu od garaży i we włoszech no gra też fenomen fenomen z wielu względów mam wrażenie że przez wiele osób w mediach też jest postrzegane stereotypowo znaczy jako źródło źródło kamienia w imię siedlisko kamieniołomów, które są tak zawsze romantycznie przedstawiany z góry nalot z dronów chcesz temu, a sadysta każdy z miejsca, który z nową bardzo klasy dramatyczną historię dostrzegł też kolebka anarchizmu mimo ogólnoeuropejskiego właściwie wszyscy ludzie, którzy tam mieszkają zawsze mieć skłonność do takich wyskoków mocno analizujący wolnościowych to jest 1 kwestia dawnych czasach, kiedy w kamieniołomach pracował tysiące ludzi ci ludzie, którzy pracowali faktycznie mieli władzę związki zawodowe były bardzo silne partia komunistyczna bardzo silna też to partia anarchistyczna, która z założenia nie za bardzo chciała tam zarządzać, ale była obecna, a teraz jest tak, że maszyny z przejęły całość tej pracy i tych ludzi pracujących w kamieniołomach dosłownie kilku co oznacza, że cała cała ta siła cała ich cenę mocno na dziś zniknęła idea została wchłonięta przez kilka bardzo bardzo bogatych rodzin 5 rodzin tam rozdaje karty, które musiało dzierżawcami tych kamieniołomów w zbijają miliony euro, a ludność, która powinna z tego korzystać czy też gmina karali skądinąd bardzo bogata jest niezwykle biedna jakichś powodów na tu wchodzimy w kwestii takie ściśle polityczne, ale myślę, że te kwestie polityczne również są obecne na wystawie chodzi mi chociażby o film, którego bohaterem jest uchodźca z Senegalu i które wierzy w ten biały marmur, który jest jego źródłem dochodu, ale z drugiej strony żyję w okropnej nędzy na takie dla mnie było bardzo ważne, żeby to, żeby w centrum w sercu tej wystawy był człowiek, bo cała reszta jest dosyć zimna bardzo się tak powiem bardzo biała biała zimna i też na poziomie, jakby aranżacji tej wystawy tu wszystko jest taki trochę, jakby pod linijkę proszę wytłumaczyć w takim razie kuratorka wystawy pytam czemu jest pod linijkę czy tak miało być tak oczywiście tak miałoby się cieszę to jest styl Wojtka postały minimalizmem wszystko jest w Berlinie i perfekcjonizm tak dalej chcieliśmy też oprócz budowania całej dramaturgii wystawy właśnie z medium marmurową właściwie każda scena jest styl w jaki sposób naznaczona tym marmurem też wpleść wątek leczyć czynnik ludzki i Enei firmom, którym mówimy Ideal wprowadza taką pomoc jest, że rzeka Rara to nie jest tylko materiał jego zużycie Mel to to są przede wszystkim ludzie i zmiany społeczno-ekonomiczne, które coraz wyraźniej widać z coraz bardziej one odciskają swoje piętno nie tyle na emocjach całą opcjonalnie w zmianie podejścia do do pracy w taekwondo do tego jak też rozwija miasto, czyli ten robot, który pojawił się wczoraj, że to jest intruz to jest zagrożenie w jakim sensie tak to też jest rozwój znaczy to te rzemieślnicze warsztaty on zaczynają wymierać z czcią bardzo smutna, ale na ich miejsce pojawiają się warsztaty roboty rzeczne, które są równie fascynujące jak warsztaty rzemieślnicze przynajmniej z mojej perspektywy dlatego w filmie, na którym rozmawialiśmy przed chwilą ja nie stawiam tezę, że z UE i że to jest jakiś złoty tylko raczej one są przedstawione w takim taki poetycki sposób są też stawiam w tym filmie taką tezę, że niebawem robot rzeźbiarz jeśli mu się zaaplikuje odpowiedni soft Power i wejdzie naprawdę mocno sztucznej inteligencji no to on zaraz zacznie samemu w kombinować co może wyrzeźbić i to dawało się interesujące zresztą w filmie jest taka sugestia jest na razie trochę science-fiction, ale efektem tej idei science-fiction, która pojawia się również w filmie jest rzeźba autoportret robota, która jest na wystawie w żadne ważne, bo my mówimy w tej chwili o firmie Whyte Czop, którego jesteś reżyserem PE i którego pokazy będą towarzyszyć wystawie w właśnie ta firma twojej trochę jest stołeczny klub dla mnie jednak trochę filmem o końcu świata w mamy się bać mam zadawać wam pytanie czy rola człowieka w sztuce chylić ku końcowi no generalnie w poradni ów człowiek się chwili Ukraińcowi generalnie czym mistycznych to może być świadkami końca świata no owszem, mam wrażenie, że wszyscy teraz mając tyle głowy no i Diana czy koniec sztuki mężnie gniewem nie myślę, że syndyk robot występują nie tylko im sztuce nie tylko przekaz cięciem marmuru co chwilę będzie na wkład w zamku wystawa Janka Simona, który korzysta z drukarki 3 de także to, że się oddaje maszynom wykonanie prac artystycznych nie jest jakimś Novum tak myślę, że te podobnie rzecz, że może się kończyć rano w jakiś 1 tego sposobu myśli ludzkiej, ale czy czy myśli o takiej kreatywnej artystycznej lub Hiszpanii ty jesteś Pszczyny, który tak pracę, gdy kara, bo tam oprócz tego, że sztuka im mnóstwo różnych ciekawych problemów czy też ludzie jakoś tak potrafi użyć w sposób, który go nie spotkałem nigdzie, gdzie dotąd byłem co znaczy poziom ciepła relacje wyniki już takiego uświadomienia tego, że relacje międzyludzkie są co najważniejsze tam jest takim zajmujące to oczywiście styl styl włoskiej się od razu kojarzę wrażenie, że tam chcesz coś więcej nie jest jakiś rodzaj energii w tym miejscu, które powoduje, że odrzekł tylko tam pojadę to po 3 dniach czuje się doładowane, jakby ktoś mi już w podłączył do ładowarki w Gnieźnie i wraca mi pracę szukam innej co mam wrażenie, że nad źródłem tego jest ten kamień to królestwo kategoria nie do końca naukowa ale, ale mam wrażenie, że kamień ten jest także się pójdzie do lasu i na grzyby NATO te grzyby mają kg tak prawdziwki mają w 100 kilogramowego wszystko jest takie rozdęte jak widzisz taki baśni dla dzieci na ludzie są też tacy teraz czas na informacje w radiu TOK FM wrócimy do naszej rozmowy, a moimi gośćmi są Wojtek ustała Anna Czaban twórcy wystawy kat w CSW w Warszawie czas na informacje i jeszcze raz dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska to jest kultura osobista w kulturze osobistej jak zwykle goście Anna Czaban kuratorka wystawy kart najnowszej wystawy w centrum sztuki współczesnej w Warszawie i główny bohater tej wystawy to znaczy twórca Wojtek powstała, skąd ta nazwa kat, skąd tytuł wystawy nim wspólnie z Wojtkiem staraliśmy się znali się najbardziej pojemnym terminem bank trudno było też wybrać się polskie tłumaczenia wniosek został tytuł angielski kat i to możliwe znaczenie ma wiele znaczeń dokładnie i CIT wiele znaczeń pojawili się na wystawie Reiss i film spektrum działań, które Wojtek wykonuje i tutaj, zaczynając od tego tytułowego jak najbardziej powszechnego znaczenia czy i cięcie cięcie marmuru cięcie przez rzemieślników przez przez robota, a także and Digital nowe technologie też się pojawia kolejny śliska leczenie i 4 Anna odnosi się i do pracy fizycznej rzemieślników, ale i ja to też interpretuje jako o zranienie CON ego w dłuższym właśnie z uwagi na na wkroczenie tak szybkie tych nowych technologii jest to też w wymiarze innym takim Krajobrazowym czy globalnym redukowanie ich redukowanie masywów górskich, ale też bardzo istotne dzięki jego okrzyk filmowy, czyli jak niezwykle istotnym medium dla dla Wojtka powstały, zanim jeszcze wrócimy do filmu również, który towarzyszy wystawie chciałabym o tym marzy mu, że z atomowego rozmawiać, bo podobno nie byłeś od razu tak bardzo chętne, żeby to właśnie Marbot w dodatku biały marmur marmur Carrara miejski stał się twoim tworzywem pojechały do Carrary i zaczął rzeźbić, ale w glinie tak mamy zresztą o świadectwo tego rzeźbienia w glinie na wystawie, bo wita nas pies tak jesteśmy etapie pierwsza rzeźba, którą zrobiłem w razie była modelowa na glinie i faktycznie jest tak, że pod tekstem pojedzie to te marmury seks taki wszechogarniający obezwładniający ani mieniem dziwne jakoś nie nie byłem w stanie się przełamać, żeby zacząć z nim pracować to też wynika z tego, że mam mama deficyt cierpliwości to okropnie długo trwa 3 tygodnie w tym czasie był strzał tego uczyć w i nie miał za bardzo pomysł jak to zrobić, żeby się nie zamęczyć, ale nic z tego przyjemność, więc postanowiłem zrobić coś co mnie zainteresowało to bardziej, czyli hordy takim bezpańskich Anna anarchii żyjących psów i później odezwie symbol tego regionu tak na każde anarchista musi mieć czasami z tych przybytków okropnie dużo i ja jako anarchiści niespecjalnie zwracają uwagę, gdzie te psy są tu psy zaczęły się łączyć takie jakieś dziwne bandy i hordy zaczęły biegać po mieście i jest miłość obserwowałam, jakie są między nimi takie relacje słusznie społeczne w zasadzie na jej po tym, się, którego od, którego włożyć na wystawę na głowę później bardzo dużo w różnych materiałach no ale marmuru nie dotykałem profesorowie z lokalnej Akademii trochę się pukali w głowę w dobrej, choć w ramach stypendium to chcę, by tam w ramach stypendium się pukali w głowę Jana czemu nie korzystać z niego, że może w oku się wagary aryjski marmur w dokładnie w ja tego nie robiłem, ale zaprzyjaźniłem się bardzo mocno z lokalnym rzeźbiarzem Włochem, który tam był takim lokalnym młodym, ale już uznawanym za mistrza mistrza mistrzem konika stanęli się nazywa ten chłopak i analiz główny bohater twojego Times główny bohater mojego filmu zakochaliśmy się w sobie na zabój naprawdę jesteście nawet trochę podobni chłopcy ogląda film to nie wjadą pod granicę czy to oni czy to Wojtek w scenie w filmie nie ma jestem tylko tani po kilku latach od tego epizodu, w którym Uznam, że nie będę rzeźby w marmurze wróciłem do Antonio, żebyś z nim spotkać wymienić kres życia wypowiedziano dowodami kazachskiego marmuru to jest potężna no ja zacząłem ciąć to od dzisiaj nie przystaje do 8 znalazł sposób na to, żebym dosyć szybko jak marmur wygenerować formy, które też dają dużo satysfakcji mają sens i właśnie być tak w taki plastyczny bardziej sposób mógł opisać na czym polega metoda twojej pracy biorę ten kawał marmuru i zaczną ciąć ma zawał, czyli po to, różnie na nie mam zazwyczaj waży około tony stawiam sobie na dno Kawalec się i ja oczywiście mam wstępną idea tego jak ta forma powinna wyglądać, ale prawda jest taka, że to jest freestyle w czynie rok wcześniej modelu w i nie przynoszą one z modelu nie przykuwają, jakby modelu c z bardzo nietypową typowym stylem pracy jeśli chodzi o kamień tylko zaczyna ciąć szlifierką kątową, czyli dyskiem takim diamentową i liczne Nate liczne miłosne aż w końcu dochodzę do formy, które są niezwykle delikatne i majątkiem organiczne trochę charakter no ale na samym początku tej pracy jednak sporo brutalności więcej brutalności niż delikatności, a marmur podobno potrzebuje miłości w no właśnie to jest też paradoks, bo to jest niezwykle ciężka fizyczna praca i jak się wejdzie do pracowni rzeźbiarskiej gdziekolwiek w razie to wszyscy wyglądają prostego Bandar boli zakorzenienie brudni z podkrążonymi oczami zazwyczaj zmęczeni, ale tak wygląda ta praca, a efekt zazwyczaj są czy relacja długu z marmurem też wszyscy, którzy tam kochają ten materiał podkreślają to jest relacją miłosną romansował to znaczy wszyscy kochają tynkami i realne jest coś takiego, że ciężko się z tego wykaraskać później, bo faktycznie praca w tym materiale jakoś w ciągach i bardzo mocno w mojej efekty są bardzo różnej bardzo często ci najbardziej tacy się Mruk zdziwili mnie kontaktowy rzeźbiarzy z Meksykiem Nikisz kwiatuszki wychodzą albo w jakiś motylki i czasem lek. Pieta jak u Michała anioła nordic Gold też stan jest w marmurze jakieś niedopasowanie do dzisiejszych czasów w kontekście wystawy pojawia się takie sformułowanie marmur jest kłopotliwe dla sztuki współczesnej na czym ten kłopot może polegać wtedy może zacznę marmury z przedrostkiem kłopotliwe, dlatego że naznaczony historią naznaczony historią przede wszystkim rzeźby renesansowej włoskiej wspomnianego Michała anioła tak dodatkowo jeszcze marmury króluje, jakby świecie dizajnu co oznacza, że skojarzony po prostu niezwykle luksusowym drogim materiałem, który pojawia się wzrostów rezydencja szejków no i w tym sensie jest to materiał niepoprawny politycznie, a po jest drogi jest w 1 miejscu jego wydobycie wiąże się z nos prawie, że z kataklizmem ekologicznym, który tam się obserwuje, bo to wydobycie jest drapieżne po prostu nikt nie zwracał uwagi na konsekwencje konsekwencje związane ze zniszczeniem na naturę, która dziś ewidentne i tak jest jakiś rodzaj wiek renesansu w podejściu do marmuru, które ściśle powiązany właśnie z robotyką i z robotem artyści z nową niezwykle bogaci, których na to stać jak dowiedzieli się, że istnieje możliwość właśnie bez ogródek bez dotykowego przekształcenia materii na podstawie plików komputerowych, które oni prześlą, które zostaną przetworzone na marmur w sposób idealny wzbudziło jakiś niezwykły ożywienie i nie podniecenie, ponieważ non zlecenia są w poczuciu największych to znaczy przez Damiena Her stan Kraków inna jest nam mnóstwo ludzi zaczął się tym interesować Anthony gole też był zafascynowany tą całą technologią wskaże robot może rzeźbić w marmurze, ale nie wszyscy chyba są entuzjastami tej metody robot robi kopie nie ma radości w kopii mówi bohater twojego filmu z tego co zrozumiałam rzeźbiarz nestor DJ władanie ci tak to jest mistrz nad mistrzami wspaniały człowiek, który właśnie całe swoje życie miał marmuru podejście freestyle owa to znaczy nigdy nie robią modeli podchodził do materiału podobnie troszkę tak jak ja miał ideę jak to ma wszystko wyglądać, ale bawił się z nim rozmawiał miał relację i to działanie relacyjne artysty z materiałem jest w bardzo różnym podejściem do podejścia, które jest podejściem tzw. projektowym, a raz cytowanie w sztuce współczesnej też taki powiedzmy poważnej już z poważnych instytucji jest podejściem zdecydowanie dominującym artyści tworzą projekty, które później są przez kogoś wykonywane w i dla nas niezwykle ważne, bo właśnie, żeby podkreślić tę różnicę to niby jest oczywiste niby banalne, ale nie do końca, bo efekt pracy, czyli ostatecznie to dzieło, które powstaje jest ono diametralnie różne co o tym, się Szymaniuk tak myślę, że co daje EMP na wystawie pojawił się szereg dosyć trudnych relacji czy to wobec materiał czy też lobbysty technologii, mówi że nie jestem zwolennikiem ani przeciwnikiem, ale z drugiej strony jest ziarno wątpliwości wyjawić czarne lustro Chin pojawia się zalążek niepewności, a może te roboty się zbuntują jednocześnie ta metoda pracy z kamieni jest brutalna mówimy o miłości szacunku wobec kamienia Anny tutaj w taki trochę przekorny sposób go traktujesz, zostawiając więcej skrawków aniżeli formy, która z tego wyrasta gotowej do pokazania także myślę, że też to spojrzenie z boku zobaczenie 22 stron z 1 strony także mamy zimny kamień, ale też szereg gorących relacji myśli refleks znaczących tyle emocji czym dzisiaj jest praca nad dziełem sztuki, kiedy zmieniają się narzędzia pracy czy jest inna moja obserwacja jest taka, że mistrz świat, który jest Super intensywnie projektowe czy taki wykon cytowany, ale jest też druga część tego świata, które mam wrażenie, że również grupa artystów, która jednak docenia tzw. zdeprecjonowania już dawno temu wyjątkowy gest artysty to się na tym też coś, czego nienawidził Marsel niższą szczerze mówiąc za jego chyba przewodem Senna rewolucja w sztuce się dokonało się w stronę projektowo ości, czyli konceptualizmu, ale jest grupa artystów, którzy właśnie na niezwykle intensywnie doceniają jednak jakiś rodzaj kunsztu, ale bardziej bezpośredniego bezpośredniej relacji artysty z materiałem jest kilku takich śniegiem w Polsce n p . nie ma Rafał Bujnowski np. mamy także Silkowska miałam wrażenie, że to z 22 inne rodzaje sztuki na nim jest zdecydowanie mu się przez najbliższe lata to sztuka rewelacyjna praca z materiałem Nate też się wiąże z tym, że wszyscy najbardziej radosne no to doświadczenie, jakby nigdy nie wiadomo, gdzie ono zaprowadzić co jest bardzo ekscytujące, ale mimo to robot w centrum swojej wystawy tak, bo to wydawało się to po prostu zabawną koncepcją, żeby żebrał pod zrobił swój autoportret tchnąć trochę od niego żart, wokół którego buduje całą narrację tej wystawy i stąd też to Senegalczyk, który trzyma swoje słabości słabostki z tej dziwnej trudnej sytuacji po 30 latach bycia imigrantem we włoszech wreszcie widzimy do czego dochodzi nie lubi swojej najmłodszej żony, którą sprowadził z Senegalu jest non-stop chory musi dziwić zatem, choć używali no ale jednocześnie z jakimś gigantycznym uczuciem opowiada o pracy i rozdawał sztuce wspaniałe, że właśnie czarnoskóry Senegalczyk imigrant starej fali opowiada z miłością marmurze jestem po stronie jednak ludzi mimo wszystko może już to zimno maszyn ich precyzja jej i to z tego można zrobić jest gminne lub też jest podniecające, ale winny sposób no jak cywilizacja się trochę, jakby powoli kończy dla dla ludzi no i wystawa Grand opowieść o Kamieniu miłość do kamienia również opowieścią włoskiej garaże do zobaczenia proszę państwa w warszawskim CSW do 24 marca gośćmi kultury osobistej byli Anna Czaban Wojtek została bardzo dziękuję za to spotkanie dziękujemy mówi Marta Perchuć-Burzyńska i mówię do usłyszenia, bo w radiu TOK FM czesne informacje
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Uwaga, wiosenna promocja! Im dłuższy okres Dostępu Premium wybierzesz, tym większy rabat dostaniesz! 1 miesiąc 10%, 3 miesiące 20%, a 12 miesięcy aż 40% taniej!

KUP TERAZ - 40%

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!