REKLAMA

"Wyborcy oceniają polityków przez skórę" Wawrzyniec Smoczyński

Prawda Nas Zaboli
Data emisji:
2019-01-28 16:00
Prowadzący:
Czas trwania:
22:03 min.
Udostępnij:

Wawrzyniec Smoczyński i Piotr Najsztub rozmawiają o tym, czy pokolenie sprawujące rząd dusz na początku lat 90. ubiegłego wieku nie zmarnowało swojej historycznej szansy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
A moim i państwa gościem jest teraz Wawrzyniec Smoczyński, założyciel Polityki Insight, dzień dobry, dzień dobry. Chyba nie będziemy udawali, że się nie znamy. Zaprosiłem cię do studia, ponieważ po lekturze twojego tekstu w magazynie świątecznym gazety "Zbudujmy coś razem" poczułem się wezwany tablicy. Rozwiń »
To znaczy stawiać takie tezy mówiące o tym, że to, że moje pokolenie i ludzie, którzy byli wokół niej albo byliśmy w 1 obozie w zawalił sprawę częściowo usprawiedliwiać, ale zawalił sprawę, że nie jest nie chcieliśmy budować wspólnoty stawialiśmy na indywidualny rozwój na najpier w transformację ustrojową potem inne transformację polityczną o geopolityczną, czyli wejście do Unii Europejskiej do NATO w do NATO i chcę o tym tekście porozmawiać.

Piszesz, że, właściwie zacytuję nagłość nieodzowność i tempo przemian były zbyt duże, by ich przebieg dał się zaplanować, a co dopiero wspólnotową uzgodnić Otóż przemian mieli silny mandat demokratyczny ład jest silny kompleks Boga przekonanie własnej misji dziejowej nieomylności po sobie stanowczego działania utrwalony później z sukcesem przemian to jest opisuję w ten sposób w tym początek lat dziewięćdziesiątych te tempo zmian i to wskazuje z tym wiązało uważa, że mogliśmy inaczej, bo ja byłem częścią tego obozu, która zbierała reform Balcerowicza nad ziemią jakieś wątpliwości co po prostu uważają, że to jest ważniejsze

Nie, myślę, że nie można było inaczej nawet podejrzewam że, gdy miał lat 30409 roku i był częścią tamtego środowiska to pewnie zapadły na ten sam kompleks Boga sam pisze i mój tekst nie jest Żak PiS pod adresem tamtego pokolenia i nie wywoła się tablica nikogo innego rozszyfrowania wstecz tekstury, by z 1 strony oddawał sprawiedliwość pokoleniu, któremu bardzo dużo zawdzięczamy, a z drugiej strony im byłby jakimś krytycznym przez co mnie z nim krytykanctwo tylko krytycznym odniesieniem się tego jak wyglądało myślenie elit opolscy przesadnie 30 lat i dlaczego musimy z tego myślę w tej chwili wyjść, żeby zrozumieć moment, w którym dzisiaj jesteśmy pod rząd nie przegapić szansy nie mnie wystawić na zagrożenia, które są w tej chwili przed przed nami i uchwycić ten to najbliższy trzydziestolecie tak, bo dla mnie rok dziewiętnasty jest krokiem rocznicowym, ale też cezurą pokoleniową to z 30 lat od transformacji 30 lat to jest przecież 1 pokolenia aktywność 1 pokolenia i to jest moment, kiedy widzimy, że pewna formuła myślenia o kraju społeczeństwo się kursów czerpała nadążają jeszcze nie ma pokazujesz też kontekście, że 2 główne narracje się ze sobą wspierały ścierały żyły obok siebie przez 30 lat 1 narracja cegła liberalną libella liberalną centrolewicę lewicowa stylizowanymi naturalne, więc wzięła się za budowanie kapitalizmu potem wzięła się za zszywanie nas z Unią Europejską z NATO i to jest 1 narrację druga na relacjach tak też o nich pisarz częściowo odrzuconych z samego początku, ale też budujący swoją siłę szczególnie w ostatnich latach na sentymencie czy gminna tych wyborców, którzy gotowi byliby elitom urzędom pokazywało, że już nie chcą być tylko o mięsem wyborczym może rozwinąć te 2 narracje to jakby rysuje taki obraz zresztą nie pierwszy ja mówię o przemienności cała ta teza była wielokrotnie stawiana o tym, że cechą polskich w tym trzydziestolecie transformacyjne, czyli tego kraju, który nazywają trzecią RP, który nie tylko Ustronie ma też jest okresem pewnym stylem grania polityki ostatnie 30 lat jest państwo transformacyjne czym się w tym okresie zbudowali wspólnoty politycznej dojrzałej, bo nie było na to momentu nie było tego warunku dlatego żeśmy budowali ten kraj dlatego też nadrabiali zaległości tak dalej tak dalej zamiast wspólnoty politycznej takiej, jaką można w wyobrażony jako dzień Wielkiej Brytanii Francji Niemczech to pewnego stopnia żeśmy widzieli przed Trumpem w stanach Zjednoczonych, które cechują dojrzałe demokracje mamy zapewnione i wg mnie mojej analizie punktem odniesienia, różnicując dopełniona jest stosunek do przemian do transformacji 1 grupa c z plemienia zapomnienia czy plemię, które postanowiło zapomnieć o kosztach transformację gospodarczą w ustroju społecznej i opowiada pewnego rodzaju wyidealizowaną bajkę osiemdziesiąty dziewiątym roku i tych przemianach, w których nikt nie pani żadnych kosztów wszyscy byśmy uzyskali szansę i poprzez ścieżkę indywidualnego balansu jesteśmy w tym fajnym miejscu, w którym dzisiaj jesteśmy fajne są kluczowe fani tych, którzy mają fajnie tak, a fajny test bardzo to jest to jest bardzo relatywne pojęcie tak Maciek oceniamy swój standard życia czy swoją pozycję społeczną czy w ogóle szczęście zadowolenie z tego jest 1 z MKS Jelenia drugi zespół miał odwetu, czyli grupa ludzi, którzy z biegiem transformacji z 30 lat odkrywali, że jednak nie są tymi wygranymi tego procesu wprawdzie standard życia się podniosło zaczęli konsumować najlepsze prace pozwolili dzieciom też na awans społeczny, a nie byli wygranymi, ale zaczyn zaczęli widzieć się w sądzie są bardziej wygrani w tym kraju, że czołówka, że elita, że wielkie miasta i uciekają do przodu, że są ludzie, którzy mają znacznie lepsze szanse życiowe są w stanie zapewnić swoim dzieciom znacznie lepszy start życiowy ta grupa koniecznie była nie myślano o o od tej grupy wystarczająco dużo też nie mówiono otwarcie i samokrytycznie o transformacji przez 30 lat tylko podtrzymywana pewnego rodzaju i wyłącznie pozytywnymi 80 dziewiątego roku w nim narasta sentyment do niej Jarosław Kaczyński skierował swoją narrację polityczną i dla nich zbudował pewnego rodzaju plemienną, ale wspólnoty tańczyć tak jak w opowieści o byciu razem w polityce on, które zarezerwowane dla tych którym, którzy nie są członkami elit Ciecierska ale gdzie są elementy komunikat wezmą kim myślenia wspólnotowego czy jesteśmy dla siebie nawzajem, że dbamy o słabszych, że wspólnota jest ważniejsza niż niższych niż jedno to, że wspólnota jest ważniejsza niż jednostka o tej stronie prawej jak śmieją może błędnie nazwali to jak rozumiem widzę natomiast to nie jest oczywiste tego, że jak patrzymy na prawicy zachodnioeuropejską czy amerykańską to raczej z lekkim zlepek jest między konserwatyzmem indywidualizm i runda w Polsce specyfika sceny politycznej polega na tym, że na poziomie i polityki gospodarczej i polityki społecznej KIS z lewicowych kategoria zachodnioeuropejscy zwolennicy Unii takich przejawów tej wspólnotowości jego mówiła jest jak oni mówiłeś, że to jest 500 plus polityka historyczna zorientowana na pobyt na utrwalanie i cementowania nazwiska Leonowi grę w dialogu z tymi, których się reprezentuje pozwalamy od stanowisk pozwalali uczestniczyć w manifestacjach smoleńskich z spotkania rodziny Radia Maryja w zjazdach u ojca Rydzyka czy na Jasnej górze artysty było tam takie prawdziwego dialogu, który był przedmiotami o tych inżynierze to już ponad 130 pojedzie na ja osobiście nie byłem słyszałem relacje osób, które były na spotkaniach klubu gazety polskiej, na które przyjeżdżają politycy PiS -u no to poziom takiej bliskości jedności poczucia wspólnoty między ludźmi, którzy należą do tych klubów, a politykami przyjeżdżającymi w Warszawie z wysokim myśli podejrzewam, że wyższy niż na spotkaniach klubów obywatelskich i polityków Platformy Obywatelskiej nawet bardziej gorący emocjonalnym emocjonalny pewnie bliższy międzyludzką taktycznymi trudno oceniać bo, bo my jesteśmy winnym plemieniu tak mówiąc wprost cieszy, bo otwarcie ale, ale myślę, że jest w PiS-ie i wmyśleniu Kaczyńskiego element komunikacyjny i którego nie czytamy i który w, którego nie rozumiem na czym bardzo dużą siłę taką utożsamiają są w tym sensie, że wyborcy nie oczy nie nie oceniają polityków na podstawie programów analizy intelektualnej tego testy oprogramowania cel oceniają polityków przez skórę czy ten polityk mówi o moim świecie taki sposób żyje się czuję częścią tego świata żyje czuję, że on nie uwzględnia w swoim obrażony świecie Anki i myślenie wspólnotowe daje daje takie takie poczucie ludziom, że są zgodni to teraz wieś to rozmowa, ale wróćmy do niej po informacjach i wróciliśmy do rozmowy o wspólnocie, której nie zbudowaliśmy studio Wawrzyniec Smoczyński autor tekstu budujemy coś razem w ostatni raz w ostatnim magazynie świątecznym Dobrzyńska co proponujesz jako remedium w kasynie remedium jako kolejny etap rozwoju wspólnotę polityczną, a na czym ta wspólnota mogłaby się twoim zdaniem oprzeć szczególnie taka wspólnota, której myślisz, że musiałaby odpowiedzieć na w rynnach woda na pytania i problemy, w których się pojawią w nadchodzących 30 lat nie do końca proponuje remedium, dlatego że nie wierzę w media tak nie jestem idealistą, ale staram się nie być osobą naiwną ja szukam punktu zaczepienia filozofii politycznej, który pozwoliłby rozpocząć myślenie polityczne na nowe to w i oprzeć się na innych podstawach i i to co to co postuluje czy to co do tego zachęcam, żeby pogodzić się z tym, że się skończyła 30 letnia epoka indywidualizmu i nadeszły czasy bardziej wspólnotowa myśleniu politycznym jest specyfika polskiego kraju, który po 30 latach bycia na dorobku wchodzi kolejny etap rozwoju przecież wystarczająco syci jako jednostki, żeby móc pomyśleć o tym, świecie, który nas otacza, żeby nie musimy o nim pomyśleć, bo jeżeli nic nie zacznie myśleć o otoczenie i jego więziach międzyludzkich też na poziomie politycznym ta nie będzie w stanie utrzymać w Doniecku dobrobytu demokracji wolności w ich, że to jest pewnego rodzaju meta wartości wspólnotowość, która powinna leżeć ślubu podłoża nowego myślenia politycznego niezależnie od tego czy siły prawicowe lewicowo bardziej konserwatywni czy bardziej liberalni tak ja nie postuluje odejścia od wolności, czyli wschodnie to nie podważam liberalizmu zasadna, jakby zasadniczo szczyty wartość, jaką jest wolność, ale zachęca do tego, żeby myśleć o wolność nie w kategoriach tylko wolność indywidualna zresztą tego znaczka znaczy wolność wspólnotowa, a także co znaczy to, że chcemy być wolni razem tak n p . czy być wolnymi razem musimy dbać o to, żeby mieć podstawowe instytucje demokratyczne jest przyjazd dbania o wolność rozumianą bardziej humanitarnie natomiast, kiedy mówię o potrzebie wspólnoty to mówię o tym, że nadszedł taki czas, kiedy zetknąć trzeba zacząć myśleć nie o wchodzeniu do Unii miała dołączenie do NATO nie o tego typu projektach w kategoriach 510 lat, które napędzały polską politykę kadrową jest sens 330 lat tylko w Polsce powiedzieć czy znajdzie się 30 lat będziemy budowali próbowali zbudować dużą wspólnotę demokratyczną w Algierze jedynie projekt, który ja mogę jeszcze zobaczyć wielki projekt, który mógłby ten komunikat jest zbudować i równocześnie jakoś pozwoli nam zmierzyć się z przyszłością byłoby n p . z PiS użył uniezależnienie Polski od swych złej energii brudnej energii, bo to jest projekt na lata ogromne też finansowy w sen, w którym trzeba mieć porozumienie społeczne, które będzie polegało między nami m. in. na tym, że zgodzimy się wspólnie na wyższe ceny energii w okresie przejściowym po to, żeby zbudować świat, w którym nie będzie tylu i widać wyraźnie, że ten trop ten pomysł nie zostanie zrealizowany, a to się wydaje jedyna taka wspólnotowa wybiegające też przyszłość wizja to dla mnie jest myślenie projektowe to znaczy to jest myślenie w kategoriach zachęcimy współobywateli tzw. ludzi traktuje nas to wytłumaczyłem, że tak będzie lepiej, ale wytłumaczył w sensie tego, dlaczego musimy coś komuś tłumaczyć tak, by im wytłumaczy doznał mówimy z góry także my coś wiemy a, a inni mają posłuchać się dowiedzieć się od nas dla mnie to myślenie projektowe zgubne, bo zakłada pewnego rodzaju mobilizacji na potrzeby tych przedsięwzięć, ale o to, żeby ludzie mieli o czym myśleć mówi się czymś zająć ja tak już wartościowy Jan uczęszcza innym to znaczy o tym, żeby zmienić podstawę myślenia mówiąc naukowo przysnąć paradygmat 5 podstawę myślenia o życiu wspólnym i demokracji w ślad za tym zmienić język poprzez przesunięcie pojęć lub wprowadzenie nowych pojęć tak, żebyśmy byli w stanie rozmawiać o o tym co nas dzieli nas łączy w zupełnie inny sposób ojczyzna rozmowy o tym co nas dzieli nas łączy będzie tylko by może bardziej cywilizacyjną formą kontynuacji konfliktu, który mamy to pytanie czy konflikt z definicji jest istotą polityki tak czy czy czy przed 1 z -li tylko celem polityki jest rywalizacja na śmierć życie między opcjami politycznymi, czyli rozwiązać organizację ujawnienie świata, a czy politykę taką przestrzenią, do której możesz wyjść z ideą wzbudzić pozytywna energia wokół tej idei zmobilizować się przekonać do niej przekonać do niej w czynie musisz wiedzieć na początku lepiej nie niekoniecznie to co musisz to musisz wyjść z jakimś rozumieniem dylematów i emocje, z którymi zmagają się ludzie jej skonfrontować czy przedstawić rozumienie i zobaczyć całej pokorze, jaka jest właściwa aktywności politycznej powinna leżeć u podsta w aktywności politycznej zobaczyć czy to są identyfikuje się jako wyzwania obawy nadzieje ludzi to rzeczywiście są te rzeczy, które oni odczuwają przeżywają jako swoje wyzwania nadzieje obawy duża część polskiej polityki dzisiaj jest to lęku, w którym się w ogień mówi lęku w głowie się z nami przed zmianą lęku przed zmianą lęku przed zagrożeniem fizycznym, jakim jest Rosja na Wschodzie poległ przed wielokulturowością poległ przed kryzysem gospodarczym tylko w Polsce nie było od 30 lat w Polsce nie było recesji dziesiątego roku o bardzo wiele rzeczy, o których się publicznie nie mówi gorzko przeto, o czym pewnego rodzaju zastępczy dyskurs w planie na twarz nieraz już chyba dyskusji o emigrantach i emigracji, ale imigracji zastępczyni tego, że Polacy naprawdę boją, choć szczerze mówiąc mam powodu, ale się boją dziś tego bardziej wolę niż konflikt z Rosją, mimo że dzisiaj mogli sowieccy chcieli oczywiście przestać Gazecie wyborczej, że w rozwój właśnie rozstawiła 30 km granicy z polską dywizję czołgów co jeszcze 15 lat temu byłoby grożą za informację w Tczewie tym nic nie przejmuje też przejmujemy ci ludzie przyjmują Emil i imigrantami na ulicach bo tak, ale ja zmierzam do tego, że duża część tego konfliktu politycznego, który mamy w Polsce rozgrywają się do czegoś na temat całkowicie krajowych tak naprawdę jest sposobem zagospodarowania ogólnego lęku który, który jest w ludziach, do którego my jako społeczeństwo transformacyjny nie jesteśmy przyzwyczajeni dlatego przy grze przez większość tego 30 lecia byliśmy nieustannie wschodzącej dziś przed nami otwierały robisz teraz bogaci, choć dziś już do coraz bardziej ekskluzywnych elitarnych klubów tak raz kolejny polityczny pojedynczo i ten paradygmat się z nim 2008 roku, kiedy uderzył kryzys gospodarczy bank, kiedy w mediach światowych i polskich czytaliśmy o tym, że wszystkim całemu światu Europie zachodniej grozi kryzys gospodarczy Polacy wiedzieli, że nie przeżyli od 30 lat wiedzieli statystycznie rzecz biorąc najwyższy czas, żeby zawita do Polski recesja, że pewnego rodzaju biegnie zostanie do góry musisz się nieuchronnie skończyć to się zbiegło z obrazami kryzysu migracyjnego kilka lat później, który był niepokojące dla bardzo monolityczne go etnicznie społeczeństwa, jakim jest takim, jakim są Polacy to nie dostała aż wstyd z tego pewnego rodzaju idealna burza tak prostych stron dla partii populistycznych o to, żeby skanalizować ten lęk w politykę, której nacjonalistyczna populistyczna zamykający nas, że w 1 kraju i realizując narcystyczna Police obiecujące resortów wiąże się z letnim od świata to żadne problemy z zewnątrz nas nie da dobrze wróćmy do tej postulowanej przez siebie poza wspólnotę w politycznej wciąż należy stworzyć nie bardzo wierzy w pozycji policji, który mamy sąd sam możesz wygrać nie jest niestety skierowany do nich w co do kogo chciała stworzyć coś funta polityczną my to jest tekst skierowany do ludzi dlatego się ukazał się z gazetą wyborczą na Facebooku w domu czyli, czyli medium powszechnie dostępnym w komis zależało na tym, żeby możliwie dużo osób Nisko przeczytała też odezwały się działo na ten temat myśli jak doszło w polemikę zakwestionował podważyło pijak miał głośno różne krytyczne kwestionujące pytające ja też dlatego publikuje teksty w media społecznościowe, bo nie do pytania ludzie zadają inspirują tak też wytykają jakieś luki w rozumowaniu czy błędy czy czerwonki rozwinięcia nam jest potrzebna wreszcie o tym, 30 letnim w rajdzie w nieustannym pędzie wprzód, który był pewnego rodzaju ćwiczeniem z przetrwania gospodarczo politycznego w budowanie dróg wygraliśmy przed klęską uciekaliśmy przed klęską wydaje mi się, że stać nas na to, żeby się zatrzymać i zacząć rozmawiać ze sobą na początek małych grupach być może rozproszonych o tym, dokąd chcemy iść dalej tak nam 42 lata troje dzieci i takie poczucie, że ten czas, kiedy mogliśmy mówić jest odpowiedzialność ludzi starszych od nas twojego pokolenia wcześniej 930 lat minęło tak pokolenie, które z 30 lat starszy w tej chwili jest o emeryturach i intelektualnie tkwi w tych schematów myślenia w sprzęt 3030 lat wisi kurczowo trzyma myślę, że jego grzechem jest to, że niewystarczająco oddawał pole na przestrzeni ostatnich 20 lat przez ów kompleks Boga napędza on też sukcesy transformacja pokolenie młodszy jest jest modne jednocześnie nie ma okazji przez ostatnie 3 miesiące prowadzić taki warsztat z demokracji 1 z warszawskich gimnazjów i to było jedno z najbardziej inspirujących i takich napływających energią optymizmem doświadczeń znaczną jednocześnie za moim pokoleniem czterdziestolatków pokolenie niesamowicie wykształcona otwarty na świat empatyczna chcące działać pewnego stopnia już upolitycznione tam, gdzie myśliwców praktycznie nie byli i styl w Pruszczu odpowiedzialności także sierotą rozmowa o przyszłości zacząć zacząć się na innych jest dwudziesto lalkami, ale pieniędzy z zasadami wartości tak dziękuję za wizytę w 2 przecinku
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRAWDA NAS ZABOLI

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA