REKLAMA

„Bardzo chcemy, by Afryka była egzotyczna.” O kanibalizacji różnicy i przenikaniu kultur mówi dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł

OFF Czarek
Data emisji:
2019-01-29 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
42:26 min.
Udostępnij:

W audycji OFF Czarek daleka podróż kulturowa prosto do Afryki. Rozwiń »

Co inspiruje Afrykę i czym ona inspiruje nas? Czym jest kanibalizacja kultury i dlaczego jako europejczycy tak bardzo jej potrzebujemy? Jak daleko przenikają się kultury afrykańska i europejska?

Dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł, etiopistka z Katedry Języków i Kultur Afryki Wydziału Orientalistycznego UW, rozmawia z Cearym Łasiczką o tym, jak kultury afrykańskie emigrują z kontynentu, a inne odnajdują swoje miejsce w samym sercu lądu. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
W studio dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka katedra języków kultur Afryki wydział orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego, dzień dobry, dzień dobry. Niedawno miał miejsce fascynująca konferencja, wiele takich, ale taka, którą pani podarowała, prowadziła. Myśli pan o dyskusji, debacie, tak, tak. Organizujemy w bibliotece na Koszykowej taki cykl w Warszawie, taki cykl "Afryka na Koszykowej" co jakiś czas mniej więcej co miesiąc spotyka się parę osób, żeby o różnych interesujących kwestii związanych z Afryką porozmawiać.  Rozwiń »
Tym razem to ostatnie drużyny rozmowa dotyczyła takiego poziomu transferu kulturowego z GI FT w Wilczym, a z Afryka się inspiruje i i czym sama inspiruje tak tak takiego zamieszania, które odbywa się na świecie od kilkuset lat elit, które mkną przyśpiesza coraz bardziej i tworzy świat taki w jakim żyjemy ze wszystkimi kawałkami kulturę ktoś gdzieś tam podróżują odbijają się i wracają ranni i rzeczywiście ME na parę osób starało się podać przykłady, bo to temat jest gigantyczny taki, a tego auta nigdy się nie wyczerpie, a tym samym budzi ogromne zainteresowanie wielu najmniej kilka przykładów na to właśnie w tym współczesnym świecie ME to co gdzieś tam kiedyś narodziły się w Afryce potem z tych potem z tej Afryki zostało wywiezione na przeważnie początek, a tego wywożenia kultury łączy się w tych opowieściach z handlem niewolnikami rany z tym jest tym jak aut wiele osób z Afryki setki tysiące były przewożone na inne kontynenty no i jak tam żyjący kultura, którą właśnie fragment jakaś pamięć o o pewnych rzeczach, które ze sobą przywieźli zaczęła żyć własnym życiem zmieniała się mu gotowała się poprzez kontakty są tym światem, w którym tam żyli to co się dzieje do dziś pomimo właśnie upływu lat setek lat ma im pan jak też potem Mecomu są co powstało zwraca też do kafejki pod różnymi postaciami w różnych formach i tam znowu funkcjonuje i często długo funkcjonuje jako coś się własnego często funkcjonuje właśnie jako coś jej coś co jest postrzegane jako kultura obca mi może tych korzeni można właśnie szukać gdzieś w pobliżu tak najwyżej ogólnie warzywach rybach szczególnie teraz będę chciała, ale bardziej szczegółowo to tylko pytanie po golach, jakie konkrety należy sięgnąć media najchętniej oczywiście po przykład żonkili może obejrzeć muzyczne tak nie tylko muzyczne nie to co do Etiopii, dlatego że z MUP będzie się tym interesuję się z Etiopią dała światu ma z pewnością żyli swoja panią muzykę no to myślę, że nie można sobie wyobrazić wielkiej popularności muzyki reggae 33 czy tego jak zdalnie podbiła świat w tym pewnie w pierwszej kolejności zrobić za pośrednictwem Boba Marleya jego zespołu do gardła i Lewis no to cała otoczka muzyki reggae jest bardzo głęboko zanurzona w symbolach etiopskich czy też filozofię tej chwili taki test właśnie mnie ciekawe, dlatego że sama muzyka reggae nie ma nic wspólnego z muzyką taką, jaka była tradycyjna w Etiopii elementami muzyka ma narodziła się to przede wszystkim na Jamajce i im Anny była muzyką innych ludzi, którzy zostali tam przywiezieni była na muzyką przede wszystkim niewolników, ale MF, ale to właśnie nie tylko gotową muzykę chodzi, bo to wszystko wkomponował się na swojej nurek, który gdzieś na przełomie dziewiętnastego dwudziestego wieku narodził się właśnie na styku Ameryk i AM i Afryki to znaczy tego autorzy pomysłu, że Afrykanie potomkowie Afrykanów, którzy już w ogóle nie wiedzieli, skąd pochodzili prawda poza tym, że z Afryki ale, ale nie wiedzieli dokładnie, skąd powinni powrócić do Afryki i a on narodziła się narodziło się tak naprawdę wtedy kilka ideologii m. in. teologia pana afrykańska, ale na pojawiły się takie duety, które mówiły o tym na to Marek Sky way przede wszystkim mówiły o tym, że nadejdzie czarny Mesjasz, że to już koniec, a tego czasu w historię świata, kiedy rządził biały człowiek teraz teraz czarny człowiek będzie on będzie ciemno, który nie będzie no powiedzmy są bardziej cenione i te wszystkie myśli i to ogłoszenie, że właśnie na nadejdzie czarny Mesjasz, że będzie władcom afrykańskich, który będzie władał światem zbiegły się, więc z 1 strony w rozwój tej kultury, która wówczas na ile ma nie tylko Glemp poza te same tylko 2 maja Majce się rozwijała, a z drugiej strony zbiegły się z celem tym, że Etiopia w erze kolonialnej pokonała Włochów w bitwie pod jodłą w miałam z nimi silnych potężnych władców i on, ale nie została podbita nigdy nie została podbita przez przez Europejczyków, ale też trudno pojawiła się postać spektakularna to znaczy najpier w oraz Efraim wykonana później, kiedy go koronowano cesarz Hajle Silesia pierwsze i to ta opowieść o tym, jej o tym, że nadejdzie ten tajny władca, który będzie wspaniały i że będzie czarny Mesjasz no, jakby mnie już dobrze u osób zostało wkomponowane w to co w Etiopii wówczas się działo i aż ci, którzy ten na ci, którzy byli zaangażowani w teren ten podział był wczesny juhas to Fabiański jeszcze właśnie bez tej całej symboliki zwrócili się, jakby w stronę Etiopii zobaczyli co tam się dzieje i stwierdzili, że no właśnie no to jest przecież muszą być one są tak musi być ciągle jest to na co czekaliśmy na innych tak w ten sposób narodziła się nazwa miasta weganizm no bo to jest właśnie teraz po serii balkonem, czyli oczywiście, że chwalimy koleżanek, a i od tego na strefę, a i miasto po Janie znam, a oprócz tego cały cały pakiet z symboli 3 kolory, które tradycyjnie były uznawane za kolory etiopskie, czyli żółty zielony czerwony na prawda to jest nam się kojarzą właśnie z Echa miasta Fabiańskim i zalega le w z plemienia Judy, który był symbolem cesarstwa etiopskiego, który jest kojarzony właśnie jako symbol Etiopia został przyjęty przez RM przez miasto, ale jak krzyże krzyże etiopskie, które tak, ale i właśnie no LO Ng stworzenie z cesarza postaci Boskiej są absolutnie nie było akceptowane w Etiopii natomiast inną funkcjonowało i funkcjonuje do dzisiaj w Echu miasta Fabiańskim i t d . i t d. od tych przykładów jest rzeczywiście dużo jeśli chodzi o tą wspólną symbolikę gestów Janicką i etiopską PRM natomiast pean to też jest ciekawe to, że częstochowianie trafili do Etiopii, ale MR trafili no właśnie jako w pewnym sensie ciało obce to znaczy tym Hajle sella asie nadał ziemie miasto Floriana w latach sześćdziesiątych w Etiopii jest, a niestety jest tak wielka wioska, gdzie AM Staffa Janie mieszkają, ale oni są przez Etiopczyków postrzegani właśnie niejako coś co jest integralną częścią kultury etiopskiej tylko jest to pewne Novum jest to po jedno jest i jest to grupa, która jest kulturowo obca oczywistego niż mąż, który właśnie wszędzie na świecie kojarzonej z Etiopią w Etiopii w Etiopii są oni postrzegani jako no coś co z tą kulturą etiopską ma niewiele wspólnego, czyli tych Etiopia zainspirowała 8 wyznawców kalwinizmu do stworzenia czy też chwycił formowania się wraz z organizmu, który potem przy okazji czy gdyby za panowania Hajle Silesia go powrócił czy pojawi się w Etiopii tę przysłowiową nogę WGI nie wiem, o co chodzi z tą chwilą, by działać Wenta podsumował frank de facto jeszcze dołączy oczywiście dorzucić do tego nożem, ale wtedy czapeczki też kolorowe i inne takie, a te grunty są po prostu modne i rzeczywiście one się w Etiopii, by co dobrze przyjmują w show Xeon takiej zabawowej młodzież i oczywiście są jak najbardziej widoczne, czyli z drugiej strony, jeżeli ktoś przyjeżdża do Etiopii, gdzie w Addis Abebie do rozrywkowej dzielnicy Kotowicz jest wielu wielu wielu wielu mężczyzn, którzy właśnie donoszą na sobie te symbole miasta Floriańskiej i w plasowali się w dom kultury to obszar, czyli jak aktualny przykład Szanowni państwo jak z pewną inspirację afrykańska powróciła do Afryki już rośnie przetworzone w odpowiedzi przez różne przez różne filtry no tak jak najbardziej i ona w tej chwili żyje własnym życiem w Etiopii to to jest, by co zresztą jeszcze może warto dodać, że w Etiopii przeważnie słychać muzykę etiopską, a jeżeli w wszędzie na ulicy w domach natomiast, jeżeli po raz słyszymy muzykę, która nie jest etiopski KE to też po zmarłej złożyli jednak jakoś trafia do seansu Etiopczyk ów uroczystość pasującą, bo oczywiście w tej prosto w organizmie sporo jest też odwołań do takich symboli starotestamentowych, czyli wielki Babilon inne rzeczy powiązane także z, żebyśmy się z Rzymem to właśnie w nawiązaniu do tych relacji bis Nisko włoskich dań oto ich i to też to wszystko widać nawet we współczesnych teledyskach prawda, że to jest to jest takie to są takie dobrze wymieszane wątki tutaj można też się dopatrywać nowe Etiopii, a przez wieki mieszkała go pan w można nazwać Żydów etiopskich realną GT Izrael, którzy MEN no, jakby tym mocniej podkreślali też związki Etiopii ze starożytnymi Izraelem chrześcijańscy Etiopczycy też podkreślający swoje związki z 6 i są ze starożytnymi celem, czyli amen, czyli tutaj mamy też jak był nowy w tym kierunków skazani na na 1 takie odniesienia, więc tutaj też to auto to tych symboli jest naprawdę dużo wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego jest państwem gościem informacje o 1120 dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego studio wznowiono tym jak kultury afrykańskiej zapalić się emigrują z Afryki, po czym powracają też do Afryki, ale już przerobione przefiltrowane zmodyfikowany norm itp pytanie brzmi czy słowo czy właśnie te afrykańskie czy kultura afrykańska jest taką kort jest na tyle Korzenna, że już nie można żona się niczym już inspirowała innych może za swój film wszyscy wszyscy inspirowali wszystkim zawsze zasłużoną karę, że tak na jajko odkładać po mnie niż wydaje, że tutaj, a on na czele z Afryką jest także nam się często wydaje, z czym walczą ACK niż ci, że jest jakaś taka mnie, a Sojka, które są prawdziwą Asseco i AM do tej pory my ludzie Zachodu czy też globalnej północy już nie da się ładnie określa jeździmy do Afryki po to, żeby właśnie zobaczyć tą prawdziwą Afrykę na jej tutaj Chmiest to takie gigantyczne nieporozumienie, ale dlatego, że jedno w Afryce tak jak wszędzie indziej na świecie zachodziły różne zmiany te zmiany tak jak też wszędzie na świecie na schodziły z różnym natężeniem raz szybciej po zwolnieniu na pewno teraz, a w to wszystko zmienia się bardzo szybko, ale i to nie jest tak, że Afryka tkwiła w jakimś w stanie uśpienia i że przez tysiące lat ludzie żyli dokładnie tak samo wykonywali te same czynności mówili tym samym językiem i ma wyznawali te same religię to wszystko to wszystko się oczywiście cały czas zmieniało i został Hindus tu może tak tak gwiazdka na marginesie Łotys ogromnie zabawne jak się, ale jedziemy tam znowu po Etiopii na południe Etiopii, która reklamowana jest właśnie jako dowód NATO i stycznia region bardzo ciekawy no bo tam żyją te plemiona które, które mają pokazywać jak to właśnie w tej Afryce zawsze było no i kiedy się tam przyjeżdża zorganizowanymi grupami LM to w zależności od nastawienia rzeczywiście można być przekonanym, że widzi się to jak, a jak ci ludzie zawsze wyglądali na, bo brak śladów cywilizacji takiej, jaką znamy, ale z drugiej strony, jeżeli się na bok, chociaż to Hell on, a z pewnym dystansem NATO spojrzy to widać, że właśnie ci ludzie, którzy pobierają opłatę za to, żeby byli sfotografowani no i innym bardzo łatwo reagują i dostosowują się do tych wszystkich czynników zewnętrznych chociażby w ten sposób że, ponieważ są znani z tego, że pojawiają się na tych zdjęciach w różnych z różnymi ciekawymi atrybutami z ciekawymi ozdobami i aurę i czymś na głowie no to wymyślają co jeszcze można na siebie założyć o to, żeby właśnie być dlatego Europejczyka mogą jeszcze ciekawszym, więc tym sposobem też w pewnym sensie, że Adrian Ziętek kultury się właśnie zmieniają, ponieważ oczekujemy tego prawda, żeby on ażeby ludy z Doliny ono realną pozowały ci ludzie, żeby pozowali nam do zdjęcia z nałogiem bazował na głowie w związku z powyższym, ponieważ jest to czysty biznes to dlaczego nie to to ta pani która, która za zdjęcie dostanie pieniądze jak przyjdzie już następne turysta to uda pójdzie sobie ten próbował na głowie na nim i tak rodzi się pewna opowieść o tym, właśnie, jaka to jest ta prawdziwa Afryka, a które tak naprawdę wyrównał w chwili, jaka jest taka jest zmienia się wszystko inne i właśnie, ale to to może to jest właśnie taki trud tych zmian co żyjemy, że z kultura to zmienia swoją rolę w kulturach w w różnych momentach jest 1 narzędziem czy też może pojemnikiem, który w, którym pomagali sią utrzymać tożsamość jedność no ale zmieniają się czas i wraz z ze zmieniającymi się czasami kultura zyskuje, gdyby nowe inne nowe role i teraz może być właśnie inspirująca tak, czyli nie chodzi teraz o to, że był grill ta tożsamość była taka stuprocentowa, ale n p . że mówimy o potomków powiedzmy o potomkach niewolników afrykańskich tam 5020 pokoju później no to co już inni ludzie, ale w taką pożyczkę zbudować taki pomost z tak i jedno w ogóle to gest słowo wytrych tożsamość prawda i to jest coś co tutaj potomkowie niewolników fory obu Amerykach notował to jest bardzo liczna grupa ale, ale te i jest wiele wiele innych rodzin wielo wiele innych osób, które mieszkają na świecie nie tamę gdzieś się urodziły albo nie tam, gdzie urodzili się ich rodzice i tak kwestia tożsamości w tej chwili jest rzeczywiście 1 z takich rano ogromnie istotnych spra w, które są dyskutowane podnoszone no właśnie przez to osoby i to by co jest wyraźnie widoczne w literaturze w sztuce no wy o różnych osób właśnie w kulturze i a on tylko umówić się dzisiaj o kulturze jakiegokolwiek kawałka świata, gdzie te kwestie właśnie tożsamości nie byłyby dyskutowane i to takiej tożsamości, gdzie no ktoś, kto się o rodzinie w wielkiej Brytanii i tam dorastała, czując właśnie, że pochodzi stamtąd w pewnym momencie orientuje się, że to jego korzenia korzenie są neutralne doprowadzą go gdzieś indziej prowadzą go dalej zaczyna się nad tym wszystkim zastanawiać no i tutaj zaczyna się ono w albo dyskusja i twórczość artystyczna no albo zupełnie innego rodzaju wyrażanie tych swoich wątpliwości, a nie wiem polityczne jakiekolwiek prawda i on no i tych aut tych przejawów poszukiwania tożsamości mamy wokół siebie mnóstwo jak spojrzymy na to, jakie książki afrykańskie są w tej chwili graczem pojawiają się na polskim rynku są tłumaczone na Polski to bardzo dużo jest przykładów właśnie takiej literatury, która nam właściwie całą literaturę, którą można wrzucić do worka literatura afrykańska tych właśnie literatura, która wcale nie powstaje w językach afrykańskich tylko powstaje wał w językach po angielsku po francusku angielsku portugalsku i on tynk celem, a i to są języki, które są językami tych pisarzy to nie to, że oni się nauczyli języka obcego oni pochodzą z Afryki, ale ich językiem, w którym najlepiej wyrażają swoje myśli jest właśnie któryś z tych języków europejskich no i oni, pisząc zadają pytanie no podstawowe pytanie człowieka kim jestem i tutaj właśnie zaczynają szukać tych śladów, której prowadzoną w różnych kierunkach czasami, dlatego że np. razem mama jest Nigeryjką, a ojciec Amerykaninem, a czasami też czasami tak jak to chyba 1 z najbardziej żonie najbardziej znana pisarka i nigeryjska czy ma mandat go zjadł czarek to chyba wszystkie dzieła zostały wydane po polsku, która urodziła się w Nigerii wychowała się w nich GI jako młoda osoba trafiła pojechała na studia do Stanów zjednoczonych, ale właśnie to zawieszenie między kulturami też w jej przypadku jest nową płytą, o czym leitmotivem całej twórczości no właśnie to co fascynujące z poszukiwaniem tożsamości, bo w tym dla psa zostawiać swoją tożsamość, gdyby sufit w pewnym sensie imiennie mnie nie nie tworzy się, że z 1 strony mało umacniać, jeżeli rozwija się w takim kontekście pełnym takim Mono tożsamości powiedziałbym, ale nawet w tych kontekstach takiej polityki są Mości czy też tych bardzo złożonych to właśnie ona ma być tym w tym kołem ratunkowym to szalupą, która innych często, gdyby przy czym przez rodziców czy przez dziadków, ale później też przez samych zainteresowanych ich tam złapie nas i trzyma nas już buduje ten pomost rośnie to połączenie z tym stąd z tą kulturą z tą tożsamością przodków jest jakieś znalazła czytając dotychczas ojczyzna są takie określenie dzieci traci tożsamości także to by to pokazuje właśnie mało zagubienie często tych ludzi, gdy i to w zagubienie osób, które no i wydawałoby się, że właściwie powinny powinny do nich 5 takich a takich problemów poszukiwania odpowiedzi na to pytanie no bo są bardzo dobrze umocowany właśnie w pewnej kulturze czy to amerykańskiej czy to afrykański, a okazuje się tak jak znowu 3 na przykładzie tej czy mama tym gorzej odlicza może, że i tak dorastanie aut powoduje, że nawet, jeżeli urodziliśmy się gdzieś to jesteśmy tak mocno wystawieni na działanie w innych kulturach mówiąc najprościej, ale w ogóle zaczynamy, jeżdżąc po świecie stykać się z tym, że małpy te wszystkie pytania dotyczą i to właśnie pytanie, gdzie są granice tego świata postkolonialnego Goethego, gdzie mnie też room, gdzie są, gdzie mieszkają nawet nie geograficznie, ale w ogóle w jakiej przestrzeni znajdują się ci ludzie, którzy takich ulg muszą sobie odpowiedzieć na takie pytania i okazuje się że, zwłaszcza te granice są tak płynne najmu i nie wiadomo czy one w ogóle istnieje, o czym wszyscy mieszkamy teraz w tym świecie postkolonialnym czy też post egzotycznym jak to realizuje się też w pewnych kręgach przyjęło mówić, gdzie no już tak i jak Picasso się za gaz fascynował go tym co w Afryce jak wyglądają pewne artefakty Motor stworzył coś co jest jak najbardziej europejskim dziedzictwem kulturowym po ta i czym są zdajemy sprawę z tego jak wiele jest w tym kafejki i czy i jak potem naśladowanie jest ci, którzy naśladują też trendy po dziesiątkach lat wywożą, a złotem działają na innych kontynentach na ile oni sobie zdają sprawę, że to jest absurd z powrotem przeszczepienia czegoś n p . do Afryki czy nie czy to jest właśnie już tylko przeniesienie to ich Tychy w tej Europejskiej kultury, więc sensu to jest to on w niedawno w w Paryżu w domu aukcyjnym i tamy przyglądam się właśnie 1 pomieszczenie, w którym była sztuka afrykańska sól fascynujące, że to sztuka afrykańska znowu się, używając terminu afrykańskie trochę zbyt szeroki, ale listy, ale pewnie dziś myślimy o Rosję czarnej Afryce bardziej miesiąc sztuka afrykańska strażak, a dopiero niedawno w stosunkowo została doceniona tak czuć, kiedy myślimy o o autorach odtwórca sztuki w doktoracie właśnie się na wielkich indywidualnościach świata Europejskiego czy północnoamerykańskiego obok amerykańskiego my, a nie o artystach afrykańskich, tym bardziej że w ogóle samo autorstwo w nowym afrykańskiej przez długi czas nie było jakichś w ogóle w gdy ważnym aspektem samego stworzenia no bo mówienie o sztuce MRR, której 2 wątki naboje i jedno to jest rzeczywiście to jest afrykańskie no nie sami Afrykanie w mniej w tym chętnym jak, kontynuując to myśli pan afrykańską oczywiście, że nadużywamy mówiąc o oczywiste z ogólną afrykańskie, bo o Bogu, bo w Bogu, bo czegoś takiego nie ma z 1 strony, ale z drugiej strony ta idea właśnie tej kultury, a tych można i kultury afrykańskiej, ale w ogóle tego, że właśnie coś jest afrykańskie ona jest żywa PS, a w w Afryce to właśnie w tym w tym duchu tego neon tego pana weganizmu natomiast EUR natomiast jeśli chodzi o sztukę tłum, a właściwie w nowo językach afrykańskich nie było pojęcia sztuki także nie było takiego traktowania takiej idei sztuki, jaka była w Europie i jak mówimy o tym co co co wsadzano do muzeów jako sztuka afrykańska to albo to były przedmioty związane z władzą rządu służące do legitymizacji władzy albo to były przedmioty związane z religią albo ich było to rzemiosło i teraz, a on nie należy oczywiście, ale no i twierdzić, że one nie miały wartości artystycznej w sensie estetycznej, że nie były piękne, ale podejście takie jak nasze europejskie podejście do sztuki w Afryce właściwie nie miało miejsca te przedmioty służyły konkretnym celom przeważnie i tutaj zawiesił głos zaproszę panią naszych słuchaczy na informację Radia TOK FM performance wrócimy do naszej rozmowy dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego studia informację o informacje wracamy od dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego w zagraliśmy w sztuce afrykańskie czy o tym, że, że przedmioty przedmioty sztuki dziś o obiekty sztuki czy coś co dzisiaj byśmy zajęły tam sztuki był koszt obiektami, które miały z zastosowaniem usuwania niekoniecznie miały od tak cieszyć albo nie inspirować albo wyrażać cierpienie, a czy też inspiracje artysty w takt zresztą AM dosyć zabawne jak się obserwuje chociażby weźmy należnych akcji aukcjach internetowych czy opisała właśnie takich przedmiotów seans zupełne niezrozumienie, jaka funkcja była przypisywana takim a takim obiektom i rzeczywiście mam postrzegamy często, że większość tych przedmiotów to są maski i że we właściwie żaden z tych przedmiotów realnie na niej nie mnie nie przedstawia rzeczywistości prawda, że to są wszystko formy abstrakcyjne natomiast często wynika to z tego, że ci, którzy rano mają do czynienia z tymi przedmiotami chociażby fotografują je do góry nogami wtedy rzeczywiście, jeżeli MEN ma to być np. przedstawienie antylopy to tej anteny opery nie widać, bo ona jest ukazana do góry nogami to pokazuje jak nic jak właśnie jak by co chcemy, żeby ta Afryka była egzotyczna jak by co chcemy żeby, żeby tam była, a on taka magia któraś z resztą jest co do tego nie ma żadnej wątpliwości ale bo jest ona jest to potrzebne żebyśmy, żebyśmy znaleźli coś co jest inne nowe obce są ostatnio nie zetknęłam się z takim terminem, który sam jednak za samobójczymi się podobał kanibalizacji różnicy właśnie to, że zżera metą różnice pomiędzy naszą kulturę, a inną kulturą jest inna kultura musi być inna musi być jak najdalsza od naszej gminy 14 nie będzie bawiło po prostu Arek już jest tak daleko od nas jest coraz bardziej to właśnie interna Lis wiemy także już nie jest ich potrzebujemy nowych bodźców tak tak tak to tą ustawą z całą pewnością tak jest i zresztą proszę pamiętać o tym, że właśnie my o tym wszystkim mówimy z tej perspektywy naszej inną powiedzmy sobie Europejskiej AM natomiast proszę pamiętać, że taka sama perspektywa może być gdzieś się np. wewnątrz afrykańska kre w ta, że mieszkańcy 1 państwa afrykańskiego, której jest zróżnicowany kulturowo etnicznie językową pod wieloma względami też na siebie patrzą w ten sam sposób, że no właśnie ci po albo sąsiedzi bezpośrednio albo jeszcze lepiej ci, którzy mieszkają tam daleko gdzieś w pełnym i po przy innej granicy no właśnie, że oni są tacy ogromnie egzotyczni i mnie to znowu tylko to nie tylko tak jest ogólnoludzkich naturalne, że jeżeli ktoś mieszka daleko i się zachowuje inaczej to to w toku to znowu też kanibalizm wiemy to już nic się bawimy tym bez nas to cieszy, że oni są właśnie tacy inni byli tacy egzotyczni no dobrze, ale co z tą sztuką czy strzelbę nowo świat żal, że z ustawą o Afryce w Rzymie, choć w cudzysłowie tego słowa żołnierze niosą ze sobą Rules, które służą konkretnym rzeczom czy jako symbol władzy tak albo, ale rozumiem, że ktoś się pojawię się tak tak dużo co nie nie afrykańska myśli, że oto przedmiot może funkcjonować poza tą przestrzenią Alicją może być jak Bolek i pożądania obiektem piękna, ale niekoniecznie musi być w tym klasycznym zastosowaniu, a poza tym musi być twórca, czyli kod ktoś kogo możemy zidentyfikować zresztą ma imię nazwisko oczywiście przydomek i wtorek, kto kogo będzie można przypisać do różnych przedmiotów takich zdecydowanie ta idea pojawiła się właśnie gdzieś w przy okazji Leon 4 kolonizacji to nic się wielu miejscach wielu koloniach afrykańskich pojawiły się szkoły, które były często szkołami rzemiosła, gdzie na dno, realizując myśl kształcenia, a mieszkańców kolonii Real i Brytyjczycy Francuzi klną wszyscy inni Europejczycy no ty także chcieli mnie szkolić się o mieszkańców kolonii właśnie pod względem taki może nie do końca artystycznym, ale właśnie Maciej Maciej, a właśnie jeśli chodzi o rzemiosło, a to dało Leon, ale dało początek temu, żeby coraz więcej osób zajmowało się właśnie tym co my postrzegamy jako sztukę no bo właśnie takiemu Europejskiemu podejściu do sztuki tutaj, a mimo tych przedmiotów tych przykładów z Novum w Afryka to wielki kontynent państ w wiele kultur wiele więcej przykładów ogromnie dużo, ale nawet jak spojrzymy na przykłady są to fotografików afrykańskich no to właśnie były takie osoby, które zaczynały im jeszcze w czasach kolonializmu gdzieś w latach czterdziestych pięćdziesiątych robić zdjęcia, które właśnie miały udzielić odpowiedzi na to pytanie poszukiwania tożsamości, ale właśnie już w takim świecie no zmierzającym ku globalizacji to znaczy właśnie jak Ela się odnaleźć się mną wtedy, kiedy jestem Afrykanin GM natomiast moje życie zderzone jest z tymi wzorcami europejskimi cywilizacyjnymi tej cywilizacji, którą Note ci, którzy tu przyjechali i rządzą twierdzą, że to jest to wyższa cywilizacja lepsza, jeżeli będziemy żyć wg takich reguł to będzie ogólnie lepiej prawda i Aaron pojawiły pojawili się fotograficy, którzy robili portrety autoportrety ukazujące właśnie Afrykanów no gdzieś zawieszonych pomiędzy swoimi tradycjami rodzinnymi, a właśnie tym poszukiwaniem poszukiwaniem tego nowego to jej odnajdywanie się w tych zdobycia cywilizacyjnych w stojące także właśnie to to chwytanie się tożsamości i jest konieczne do jakiego się, czego nie do 2 z samos w dobrego poczucia są dobre samopoczucie czy też bezpieczeństwa, ale myślę też jest fascynujące, że jak zaczynamy grzebać sobie w tych swoich korzeniach to po prostu odnajdujemy właśnie te tt tt złącza styki i to mimo bólu artystom daje to jest ten element, który uwalnia nowi w jakiś, a jakiś daj Boże u niektórych geniuszu innych może nie aż tak AK, ale zawsze coś właśnie zapładniania i on gnał najbardziej interesujące są właśnie te dzieła, które nie są tak po prostu po bożemu po oddaniu go gdzieś, gdzie pojawia się ta kwota ta wielość tej symboliki i Joanna i tutaj to mamy w taką przyjęli bardziej mi się tak, by ogólnie, że w ZAK z jakiegoś powodu myślę, że to taki pozew ewolucyjne co znaczy człowiek szybko musi ocenić czy mamy do czynienia ze swoim przez obce tak mało znany jest, ale powinien być bezpieczny wiadomo taki czas są takie dlatego poszukujemy zawsze czuła w jak wygląda tak jak my czy podobnie jest brany notatki poziomie prawda walczy o przetrwanie walczy o śmierci życie od Rosjanie, ale w inny no ale już nie nie jesteśmy w Krzemieńcu w takim świecie nieoceniona wiertarek farby, a jednak już mamy wsiąść do potrzeby swój czy obcy czy z tego samego miasta czystce swoje ulice czołgi tym samym językiem czy z tak czy domach, ale liczyć co zagraża czy nie zagraża tak, ale tu dochodzi jeszcze do innej kwestii to znaczy no właśnie globalizację globalizacja globalizacją do miasta globalizacja prowadzi też do tego, że w wielu miejscach na świecie i to lud tak samo w euro opieki w Afryce pojawiają się trendy takie, żeby zacząć właśnie żyć, a lokalnie w sensie znowu no tego u tego określenia swojej tożsamości nie własnego tożsamości narodowej czy w takim szerokim aspekcie, ale właśnie, że jestem z tej stolicy, ale to jest ten sam model tylko jak gdyby jej jest on odbić się prawda mniej natomiast to również pojawia się ono fetyszyzm akcje tak no bo wszystko jedno czy czy zastosujemy się nie wiem jesteśmy częścią świata Zachodniego i tym samym jemy prawda hamburgery pijemy takiej daniny od ręki, bo one są globalnymi korporacjami i chęci na wyjazd na łagodnych i choć nie wiem szturm na patyku ogród, bo jest to moja lokalna potrawa psa to jest termin to w czasie sprawna, ale do realizacji tak, ale do, czego doprowadzi, że jeżeli nawet, a tego szczura na patyku nigdy nie było to często jak sobie wymyślę i stworzy z niego lokalny symbolach jest kolejna fascynująca rzecz oczywiście też opisana w literaturze i a finał nazwy zostały temu na nadane natomiast natomiast w LM to rzeczywiście widać, że od grze było jeszcze mógłbym znowu powrócę do przykładu Etiopii, że jak mężczyźni o ZOMO przez długie lata zdobili Sobiecha zwoje specjalnymi grzebieniami, które w takie wielkie o fali swojej NAV władali IT grzebienia w pewnym momencie zniknęły to później one znowu zaczęły się pojawiać jest to zresztą było to związane z produkcją no dla turystów po prostu, ale wszystko jedno coś co coś co zniknęło pojawiło się i pojawiło się tu pojawia się też często jeszcze bardziej spektakularnej formie niscy niż istniało wcześniej, bo właśnie ma pełnić rolę tego symbolu tego podkreślenia tradycji, nawet jeżeli ta tradycja jest taka trochę naciągana wybieram się go książka prof. Marcina Floriana Gawęckiego zatytułowana Chrystus atakuj latynoamerykańska kuchnia kulinarna nie od kuchni i właśnie w nocy tutaj sporo szumu rozmawia i szkolenia Owczarek z prof. Migalskim i w który już 15 głosów Bekisz państwo wały Ameryki Środkowej, które właściwie nie miała swojej kuchni mnie to, żebyśmy narodowej czy tradycyjnej dorosnąć, kiedy stało się atrakcją turystyczną turyści zaczęli pytać, o co tu na co macie takiego lokalnego co można zjeść no i trzeba było swoje głosy w bardzo źle, ale jeśli masz lat i to właśnie taki przykład, że do po pierwsze, potrzeba spotka fajnych ról i tradycja wynaleziona torba to jest to, że jeżeli, jeżeli jest nam potrzebne, żeby urealnić umotywować pewne swoje działania czemuż to ta edycja ma służyć to jesteśmy w stanie stworzyć apotem bardzo dobrze funkcjonuje innych śmieci wierzymy w to, że rzeczywiście odsunęły od wieków drzewiej tak bywało i to dotyczy również Afryki i mną i tam tworzenia takich, które mamy tutaj mamy, gdyby stworzenie bok, ponieważ pojawia się zapotrzebowanie no ale często mamy też takie odtwarzanie, jeżeli spojrzymy powiedzmy na Meksyk z gminy, czyli państwo, gdzie czy nawet teraz panuje tak wyspą wielkanocną, a także powiedzmy Europejczycy diety będzie ze swoimi prezentami, jakim była matka co mnie z Trzebienia c populacji czy wycięcie zniszczenie kultury jedno jedno teraz mamy teraz w obozie nie możemy do tego wrócić, bo nie mamy zapisu uczniom świadectw nie mamy, ale coś tam pozostało teraz musimy stworzyć łamane przez 3 w rejs od dość daleka droga otworzy się do nas stworzyć proboszcz nie da się odtworzyć po do tego nie ma, ale na podstawie zainspirowani znowu w no tutaj jeszcze pojawia się ten właśnie brak pisma z fajkami prawie cały kontynent nabył były to kultury niepiśmiennych związku z powyższym znowu mamy właśnie, jeżeli chcemy gdzieś śledzić to tradycje to ona jest przechowywana głównie w słowach no i w pamięci tych, którzy zaczerpnęli tę wiedzę od z poprzednich pokoleń, czyli znowu jak łatwo tak naprawdę to umów pamięcią MO no nam się przynajmniej może z tej perspektywy Europejskiej wydaje się łatwiej manipulować taką pamięcią nie spisano niż w tym niższe tym co my na piśmie mamy tutaj Salome Krefta uproszczeń w tym sposobem przeszliśmy od Afryki do Polski powrócą do Afryki sportu z lekka południową Europę południową bardzo pani dziękuję dziękuję dr hab. Hanna Rubinkowska-Anioł etiopistka z katedry języków kultur Afryki wydziału Orientalistycznego Uniwersytetu Warszawskiego była państwem gościem w jakiś lęk rozmowy zbliżają się debaty coś ciekawego no mam nadzieję, że w przyszłym miesiącu na Koszykowej w Staszowie tak strasznych schemat handlu ludźmi, ale cieka w mamy także Polki, która handlowała ludźmi historia to w Stambule Barci dobrze i informacje o godzinie dwunastej już za kilka minut z po informacjach Mikołaj Lizut i jego program dzisiejszy program przygotował Bartłomiej Pograniczny, a nad jakością czuwał Kamil klub
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA