REKLAMA

Szok i obrzydzenie! Dimitrova i Stawiszyński o psychologii... wstrętu

Nasze wewnętrzne konflikty
Data emisji:
2019-01-30 19:00
Czas trwania:
50:43 min.
Udostępnij:

O miłości napisano ogromną liczbę książek psychologicznych i filozoficznych, o lęku również całkiem sporo. A o wstręcie niewiele. Tymczasem jest to jedno z najlepiej nam znanych odczuć, z którym mamy do czynienia bardzo często - zapewne znacznie częściej, niż byśmy chcieli. W najnowszym odcinku „Naszych wewnętrznych konfliktów” autorzy rozmawiają o rozmaitych pożytkach płynących ze wstrętu, a także o jego kulturowych - w tym także politycznych - konsekwencjach. Czym się pod względem podatności na obrzydzenie różnią liberałowie od konserwatystów? I co ma z tym wszystkim wspólnego… psia kupa? O tym - i nie tylko o tym - możecie usłyszeć w kolejnej odsłonie filozoficzno-psychoterapeutycznego podcastu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński, dzień dobry albo dobry wieczór. O wstręcie dzisiaj porozmawiamy. Na samo słowo tak reagujesz? Już budzi wszystkie te odczucia, które przy okazji odczuwania wstrętu się pojawiają i ciekawe, że to nawet na poziomie języka uruchamia to uczucie. Zazwyczaj jest wstręt jednak taką reakcją na takie bardziej pierwotne, zmysłowe doświadczenie samego wstrętu i t d. I tak będziemy kontynuować. Rozwiń »
Wprowadzenie zrobił dr Paweł Boguszewski w naszym poprzednim Paweł Boguszewski mówiło o różnych takich wrodzonych reakcjach, która mamy, które nie są nabyte tylko przychodzimy z nimi na świat mają oczywiście podłoże ewolucyjne np. lęk przed wężami i małp naczelnych występuje.

Bardzo ciekawe, bo nawet z jeśli ma pani nigdy w swoim życiu węża nie widziała to kiedy się ją wyeksponuje jak to się mówi uczenie właśnie na taki bodziec w postaci węża albo czegoś co jak wąż wygląda to małpa reaguje lękiem, bo ich przypadku oczywiście ludzi też mamy do czynienia z wieloma takimi drukowanymi odruchowy Mira akcjami jak czytałem niedawno znakomitą książkę amerykańskiego psychologa neuro naukowca obrusa chuda któreś z lasu Polsce nic, czyli nad zmysłu i w ogóle się interesuje, bo Ross Hood w tej książce rozmaitymi naszymi tendencjami do żywienia przekonanie o charakterze mapa fizyczna religijne przesądy dnem 

I pokazuje, że to są, o czym jeszcze może kiedyś sobie tutaj porozmawiamy również pewne przekonania czy pewne dyspozycje ludzkiego umysłu, które ma mają pochodzenie ewolucyjne to znaczy skłonności do myślenia w kategoriach metafizycznych nazwijmy to od doszukiwania się pewnych niewidzialnych sił, które w świecie, które występują również jest skłonnością wynikającą z pewnego kształtu, jaki w toku ewolucji przy wybrał nasz układ nerwowy nasz mózg hut mówi Omanić dizajn, czyli o pewnego rodzaju takim o zespole cech umysłu ludzkiego, który właśnie są wrodzone

Ale przy okazji tych rozważań o naszej skłonności do myślenia przez żądnego i religijnego od bodaj to bardzo ciekawy przykład, na które ma zarówno takie podłoże eksperymentalna, jaki anegdotyczna anegdotyczna, dlatego że on często właśnie od takiego czegoś zaczyna swoje wykłady mianowicie wyciągał pióro i mówi oto pióro, do której należało ongiś do Alberta Einsteina czy chcą państwo sobie to pióro jakoś obejrzeć bardzo proszę puszczam Dance was dotknąć tak dalej wszyscy ogromnie z taką niezwykłą nabożną czcią wobec tego pióra nie da się zachowują oglądają, ale bardzo delikatnie każdy chce potrzymać trochę atmosfera podniosło ości pewnego rodzaju się rodzi w momencie, kiedy pojawia się na sali pióra Einsteina, ale zaraz potem hut wyciąga sweter w naj powiada, że to taki sweter, który właśnie niedawno wrócił z pralni, więc chyba bardzo jest czysty i może ktoś chciał go przymierzyć ten sweter należał do seryjnego mordercy pewnego konkretnego seryjnego mordercy, którego nazwiska w tej chwili nie pamięta małą podaje to nazwisko dość głośne seryjny morderca w wielkiej Brytanii jakiś czas temu działające jak bazuje się, że reakcja odruchowa Natanz Tatar to jest reakcja niechęci obrzydzenia właśnie nikt nie chce tego swetra przymierzyć wszyscy się od niego odsuwają nawet osoby, które decydują się na to, że ten sweter wziąć do rąk jak go oglądają to z takim dużym dystansem, a osoby, które siedzą dookoła odsuwają się właśnie jest jakiś takim odruchu wstrętu obrzydzenia i hodowli to służy do zademonstrowania tam jeszcze w tle jest duża eksperymentów, które pokazują taki rodzaj reakcji służy to do zademonstrowania tego, że my w sposób naturalny, czyli odruchowy wrodzony właśnie myślimy o rzeczach jako należących do kogoś jako o takich przedmiotach, które udziela się jakaś niewidzialna esencja tej osoby, które mają możliwość przenoszenia tej absencji czy ja wchodząc w kontakt z takim przedmiotem na dobrą sprawę w jakim sensie wchodzą w kontakt z jego właścicielem i mogę zostać skażony na jakąś jego właściwością jeśli była to właściwość niemile widziana budząca lęk strach albo wstręt właśnie, a jeśli z kolei należała do Czech to rzecz to kogoś, kto kogo postrzegam jako wybitnego niezwykłego mającego jakiś bardzo pozytywne właściwości, toteż zarazem utrzymanie tej rzeczy albo wejść z nią śnią o z nią kontakt fizyczny jakoś powoduje, że się to udziela i to on na tym przykładzie dobrze widać takie przedsięwzięcie bardzo pierwotnej reakcji dzieci czy czegoś co jest właśnie takie biologiczne instynktowne co pierwotnie tak jak podały, iż przykład strażnikiem strachem przed różnymi bodźcami zagrożeniami ma pełnić funkcję obronną, czyli na najbardziej te już właśnie czynnik strachu o tym, była mowa w naszej poprzedniej rozmowie, ale taka reakcja zniechęcenia i wstrętu n p . w żywności ma nas chronić przed potencjalnym zatruciem albo przed dłuższy lęk przed dotykaniem czegoś co się wydaje dotyka niemal, bo kontakt z nim czegokolwiek rodzaju handlu z czymś co wydaje się w jaki sposób obrzydliwe odpychające to często są np. gaśnicy sharan różne oznaki choroby odchody tak to ma nas to chronić przed i właśnie może to jest ten element wrodzonym nas chronić przed chorobą przed infekcją przed po prostu wszystkim tym co właśnie może stanowić zagrożenie dla naszego zdrowia i funkcjonowania, ale tutaj też jest tylko w takim ciekawym momentem przejścia na poziom symboli z racji, aby jednak, jakie ma znaczenie kulturowe i Warta 2 i jaką wartość moralną przypisujemy różnym rzeczom to znaczy jak mówisz o tym, biurze Einsteina, która tra vis, a więc może czują się i namaszczeniem i swetrze mordercy, żeby zamiast krótka krótko krótkich trend badania, na które powołuje się chłód pokazują, że był mówiliśmy tutaj różnych takich substancjach obrzydliwych, która na, które tak reagujemy właśnie, dlatego że mogą przenosić, jaki zarazki albo być siedliskiem choroby takie ewolucje mistyczne wytłumaczenie czy zrobiono badania, jeżeli chodzi o to swetry właśnie dawano do wyboru uczestnikom badania albo sweter, które było humoru Sunny psimi odchodami i nie nie nie był wyprany tylko był umorusany realnie psimi odchodami i sweter seryjnego mordercę, który był karany wielokrotnie sterylizowane specjalnie Turski informacje uczestnicy mieli czy to jest zaskakujące czy nie jest zaskakująca, ale większa część większy procent uczestników wybierał sweter mordercy to znaczy ludzie woleli zakładać wysterylizowane i w przepraszam ludzie woleli zakładać umorusane psimi odchodami sweter na niższy sweter seryjnego mordercy, który był poddawany rozmaitym czynnością mającą na celu usunięcie z niego w ewentualnych zanieczyszczeń nie znamy dokładnie tych badań, ale to i tak jest trochę kontr intuicyjne wobec tego co mówimy, bo on no właśnie on był właśnie takie sygnały te psie odchody powinny się kojarzyć jako właśnie takim pierwotnym odruchem odrzucenia chęcią odseparowania się od tego obiektu, który jest taki sposób na obrzydliwe i właśnie, zagrażając tym samym to co ciekawe też go w ogóle i im takie też rozróżnienie w powstaje na gruncie różnych teorii wśród badaczy, którzy się tym zajmują na reakcję właśnie wstręt ferm i obrzydzeniem na coś reakcję rynkową ich jeszcze agresywną, bo agresja z kolei jest taka pół temu obiektowi w takim sensie, że coś z nim próbujemy żyć, gdy próbujemy zrobić natomiast straty z czymś wycofujące się takim nagłym wywołującym silną potrzebę oddzielenia się nawet na poziomie symbolicznym od 03 tego czegoś co jest źródłem męki i zaraz skutek, ale ten dyskont Lindsay intuicyjna w takim sensie, że właśnie, jeżeli mamy to wbudowanej wrodzone NATO powinniśmy raczej reagować na tą NATO obrzydzenia obrzydzenia, jakie wywołuje ona np. zapach nieprzyjemny psich odchodów niż na niż na to co jednak wydaje się w tym momencie znaczy to dobrze tutaj reagujemy tylko na jakiś proces myślowy tak naprawdę, czyli na to co przypisujemy temu z teatrowi, ponieważ jego właścicielem był, czyli cały zesta w znaczeń, które za tym idzie i cały system myślenia, który uruchamiamy w tej sytuacji, żeby dokonać takiego innego wyboru jest bardzo ciekawe chodzi o to, żeby pokazać, że ten tytułowy są Polsce Strzelina zmysłu, czyli z pewnego rodzaju nasza skłonność dyspozycja do widzenia w świecie różnych niewidzialnych jakości, których nie postrzegamy przy pomocy konwencjonalnych zmysłów tylko niejako one się wytwarzają w całym naszym procesie poznawczym, że to jest niezwykle silna, że to może być nawet silniejsze niż właśnie tego typu odruchy, o których rozmawialiśmy, choć to się łączy ze sobą nasz temat dzisiejszy wstałem właśnie z na temacie powiedziałem no bo też z reakcją wstrętu mamy tutaj do czynienia tylko wydaje się, że zło, bo tak identyfikują ma zapewne seryjnego mordercę jako kogoś, kto dokonuje jakichś radykalnych moralnych transgresji to sieje zniszczenie i przemoc to jest zły jestem takim bardzo mocnym sensie tego słowa brzydzi nas bardziej niekiedy aniżeli aniżeli właśnie takie powiedziałbym zwyczajne psie odchody poczciwa poczciwa psiaków czkawką do dziś, dlaczego w ogóle jest przepraszam bardzo, że znowu się na typowo formalnych psie odchody są tak obsadzone tych rozmaitych badaniach, ponieważ naprawdę oczywiście amerykańscy psychologowie, którzy robią różne badania właśnie dotyczące strat to też jakoś bardzo często posługują się tym przykładem może do tego wrócę chwile nie wiem, dlaczego to jest taka może być takim graczom z nośnikiem jakiś szczególnych starań nic nie wiem, ale pewnie można w takim razie parę dolarów zarobić na sprzedaży w przemyśle Rzym tam nie trwa, choć efekt Hughes w skeczu Monty Pythona jak przechodzień Eryk Aygo do szpitala tam John k Lis jest lekarza coś mówi nam uchodźcom wiz mówi nie Ricky ego ponownie mówi mu na uchronienie proszę pana absolutnie nie trzeci raz coś mówi na ucho i quizy mówi nie proszę pana nie może pan oddać moczu zamiast krwi nikt nie potrzebuje moczu jest go wystarczająco dużo bez honorowych dawców to tuba FM podobną sytuację na wszystko co powiesz oczywiście uruchamia różne różne skojarzenia, ale trochę zna fizjologiczne podcast jest no właśnie pytanie czy można fizjologiczny z 1 strony się tym właśnie zajmujemy, a z drugiej strony widać, że cały czas nie udaje się uciec przed to znaczy zatrzymać na tym poziomie tego co naturalne instynktowne, czyli wszystkim tym właśnie z cudem się kojarzy ostatni jak być bardzo pierwotnymi naszymi mechanizmami i przejścia do stanu kultury i szeroko rozumianej, czyli do tego, jakie funkcje społeczne np. przeżywanie wstręt czuję obrzydzenia pełni czy jakoś się ma do moralności, a ma się niewątpliwie na to też są badani z bardzo ciekawym i trzeba się jakoś na szkodę naszych wyborów politycznych dlatego też inne sportowe dyskursu politycznego się ma, bo jak się słucha na politycznych kłótni albo różnych wypowiedzi w Polsce n p . to ta kategoria obrzydzenia wstrętu w ogóle takiego radykalnego dewaluować Ania przeciwników politycznych jest na porządku dziennym tak, dlatego że on służy bardzo intensywnie myślę, że wprowadzanie różnych podziałów usystematyzowanie mu porządkowaniu np. wprowadzanie takiego rozróżnienia na moja grupa, której przypisuje powiedzmy, że pozytywne atrybuty, a tak grupa, której przypis o jedno co jest źródłem, jakby czegoś nie oni właśnie nieprzyjemnego być może potencjalnego skażenia dba bardzo ciekawym bardzo ciekawe napięcie tak naprawdę, bo ona jest ta granica między 12 jest bardziej subtelna niższy inne niż granica w takim rozróżniać czy powoływanie się na te wszystkie takie różne metafory fizjologicznej tak dalej tym jest np. bardzo silne narzędzie propagandowe do tego też może przejdziemy n p . bardzo często Żydzi są ucharakteryzowani taki sposób byli np. propagandzie on też o nasz Zdanowskiej i ówdzie, a tak, ale że albo porównania do szczurów, czyli do czegoś nam się z automatu kojarzyły się źródłem jakiegoś skażenie oznacza, że mieliśmy tutaj wiele słynną wypowiedź nie jest słynną czy nie sławną właściwie, chociaż słynną wypowiedź Jarosława Kaczyńskiego jakiś czas temu o uchodźcach, którzy tu przywiozą jakiś pierwotniaki, na które przecież nasze organizmy są odporne na i to było bardzo typowe trudno też taki okres roczny bardzo przykład te klasyczne zagranie propagandowe na tym właśnie mechanizm, na którym rozmawia tak ma to spowodować nas jakąś irracjonalną instynktowną reakcję niechęci do pierwotny odruch tak naprawdę też tak jak n p . no bo jednak jest to np. tę katorgę kategoryzacji emocji, które wprowadził Polak ma tam urządzenie jest 1 z takich podstawach 1 z podstawowych emocji uczucie wstrętu, który ma swoją ekspresję twarzy podobną niezależnie od kultury, czyli i, że jest to taka reakcja w pewnym sensie czy jest to reakcja wbudowana mające chronić tnt Express, a nawet twarze ma być czymś co tak właśnie zamyka w pewnym sensie na przyjmowanie właśnie tych od do Orłów smaków i wszystkiego tego co oni wybór, jaki to jest słowo w ogóle samo to słowo już w woły jakiś rodzaj takiego wewnętrznego poruszenia we mnie takiego deszczu już od euro no tak, ale właśnie właśnie same te słowa jak już niosą w sobie coś takiego wyjdzie w UE np. w wodór wyjdzie w ich państwo posła jak to brzmi, bo odory wyziewy Jezu, w Ustce w meczu jest w ogóle wydzieliny letnie wydzielin tak, ale ten rok dziś znowu ciekawe jak tak nam tylko podajesz przykłady jak i staram wszystko jakoś próbować kategoryzacji mąż, o czym świadczy Niewiem ale toteż, jakby prowadzi nas ku innym trochę skojarzeniem właśnie w taki podział może to teraz zaznacza później do tego wrócimy na coś też bardzo silnie obecne w kulturze neon z to co kojarzy nam się z czymś takim płynem w wilgotnym stąd tak prosta droga do Nuuk już się nim tematu, który nam jest jakoś się z bliskiego nas interesuje, czyli to kwestie takie poczucie zagrożenia ze strony np. właśnie on też takich kobiecej bardziej właściwości właśnie płynności wydzielin ciała takich jak czegoś co bardziej bliskie takiemu stanowi pierwotnemu właśnie biologicznemu takim zanurzeniu w świat zwierzęcy mnie co było też na dno jak w co w takiej estetyce np. właśnie nazistowskiej było bardzo mocno, a on w tle nią najgorszą represjonowane postrzeganego zagrożenia wna SA Wala i da się tak, gdy to zagraża na razie rozmawialiśmy parokrotnie projekt decyzji nadaliśmy może wspominaliśmy, a może przyjdzie taki moment, że porozmawiamy się, że coś takiego toru siłą rzeczy też takie inspirowane pracami Grossa towarami to skojarzenie z suchymi wilgotnym Rober cie Jonathana Littella mlecznych Stichting, skąd to przejęzyczenie Robert Littell to jest ojciec Jonathana Littella został autor bardzo dobrych naprawdę świetnych literacko też powieści szpiegowskich takich napra w to drugi Dżomba kara tylko mniej znane może nawet literacko jednak minimalnie 5 le Carré lepszy nawet, a też wydane są jego książki po polsku na Donovan Littell autor książki łaskawe syna Roberta właśnie my m. in . takiego zbioru nie wiem no takiego eseju właściwie krótkie hasło euro 2 ku pamiętników Leona Grela 1 z nazistowskich czołowych wojskowych i Littell właśnie ekstra Ujazd tych pamiętników te 2 kategorie tego co słuchają i tego co wilgotne na jej pokazuje cały ten projekt właśnie nazistowskiego projekt osuszania niejako na taki korek eliminacji tego co co ruchome wilgotne miękkie takie właśnie związane z tą całą sferą, jakby różnych płynów ustrojowych fizjologicznych fizjologia właśnie zwierzęce kości to znaczy takiego takiej przynależności człowieka, gdyż Peta ani moralnego i adres właśnie bardzo ciekawy element Animal znowu pan Jarosław Kaczyński Siewierz pojawia, bo też elemencie Animal mówił przecież w polskiej wspólnocie druga słynna wypowiedź no niestety daleki jestem od posługiwania się tymi wszystkimi pojęciami bardzo złowieszczy niż w odniesieniu do aktualnie rządzącej partii uważam to takie przestrzelenie kompletnej jak przyjdzie rzeczywiste zagrożenie to słów zabraknie, żeby je nazwać, by zostały wszystkie wystrzelone na samym początku tak jak ogłoszono koniec demokracji zaraz po tym, jak PiS wygrał wybory na już na te kolejne ruchy, które wykonywał PiS brakowało właściwie pojęć no bo skoro już demokracja dawno temu skończyła no jak to nazwać sama, ale nie ma w dygresje zaznaczają, że to niemal 3 × znowu jest jakaś ważna kategoria znowu uniemożliwiać nadal wierzymy, że rzeczywiście to to ta retoryka gdzieś tam jest obecna w tym co ma choćby te 2 wypowiedzi o elemencie Animal miał tych obcych o tym, robactwo i pierwotniaka tak tak tak no to są wszystko właśnie bardzo takie, wywołując żywą reakcję skojarzenia do być może nawet taką dolnym neurologiczną reakcję tutaj oczywiście ktoś, kto się bardziej specjalizuje mógł się wypowiedzieć się na tym nie znam, ale on, a wracając właśnie do tego podziału tutaj jeszcze jak jest szereg różnych takich studiów, które są właśnie na takiej dziwnej granice np. czystości ma zamiary tak raz też że, gdy przychodzi do klas różnych prac plastycznych prace właśnie coś co ma służyć te podziały mają służyć jakiegoś rodzaju porządkowaniu jakiś systematykę racji jakimś jakiemuś oddzieleniu i np. szlafrok i dam ci jest trend jest przeciwieństwem prostej naturalności w tym sensie, że jest efektem przejścia do stanu kultury czyli, żeby możliwe warunkiem możliwości odczuwanie wstrętu w pewnym sensie mimo wszystko jest to zdolność do jakiejś formy są parowania się do bycia granie na granicy właśnie między tym co czysto biologiczne instynktowne na takie propagandowe, a tymi, jakie przepisy i jakie temu przypisujemy znaczenia ma moralna i banknoty to zaprzęgnięto jest stała też kultura on też religia różna takie właśnie tak jak się powołały się nam w Brusach uda na początku, czyli to co jest niejako się na mecze jest to coś na czym się taka też pewien system symbolicznych znaczeń i tutaj z kolei od razu narzuca się myśl Otóż takim dosyć o takich na ważnej pracy z już tego obszaru, czyli o potędze uprzedzenia Julii Christopha Wayne, a to po polsku został przetłumaczony potęga przecenia SI odstręcza mu, która też jakiś taki bardzo plastyczny sposób jak wystawa psów analityczka bułgarska noc za każdą z gaf francuska dna jak to zwał tak zwał no, więc w każdym razie urodzą urodzona w Bułgarii zresztą w miejscowości, w której też się urodziłaś powiedzmy to głośno wstydliwa taki mały niuans Gnatek Sullivan z niewielu rzeczy z nie będziemy mówić z czego słynie z wami, bo to nie są już takie podniosłe wraz z skojarzeń zależy czy on na pewno w w każdym razie to jest taka klasyczna prace, które jakoś też, a na gruncie filozofii psychoanalizy ona znalazła w swojej jakiś szeroki wydźwięk maszynie będziemy się tym zajmować to ty jesteś za bardzo takie chodzenie w różne specjalistyczne, domagając się bardziej, że spowodowanych tłumaczenie wyjaśnienia tej szereg różnych odniesień kontekstów jest lekka, w którym się tutaj nie zajmowaliśmy za bardzo może kiedyś zajmiemy, choć na razie jakoś się nie kwapi no chyba istnieją bardzo przekonująco takie przypuszczenia, że nawet sam plakat nie wiedział, o co mu chodzi w tej jego koncepcji, więc pytanie czy Julia Christopher Lee Jones właśnie człowiekiem różna różny od tych skojarzeń to też nauczyciel wraz z nim cały czas po prostu się wiara w to co tak wystawa mówi Iwo powiedz, chociaż jak dziś jakąś tezę jak zaznaczył co mogę tutaj w Tychowie już się pojawiła no to po to, o co chodzi z tym samym sobie ona się one podaje taki przykład Kożuchowa na mleku, które z jakimś czasie urodzaj no właśnie w strasznym k Żuk sam leku to jest coś potwornego ono w ogóle ciepłe mleko we mnie wywołuje odruch natychmiastowego natychmiastowy odruch wymiotny nie lubiłem nigdy zresztą lekarz do dzisiaj nie lubię jej właściwego nie konsumuje już od wielu wielu lat, ale pamiętam kojarzy się to z przedszkola np. z PRL -u Guano nie głębokim w latach osiemdziesiątych chodziłem do przedszkola i tam Kożuch na mleku to była codzienność no i ten zapach po prostu taka dziwna konsystencja tego czegoś co się na temblaku obrzydliwym już samym w sobie po prostu takim gorącym Wa ach, przepraszam, a tworzyła no to naprawdę był odrzut absolutna skoro już się różany w tych różnych sensy znaczenia i symbole realizować tych obaw co kierowca nie wraca infrastruktury technicznej, a pyta on sam możesz po prostu trzeba pozwolić temu płyn z tak to ktoś tak myślę, że ta o CIT ma związek oczywiście z listew no to mleko jest takim przykładem bardzo bym w wysoce onym znaczenia, gdyby jednak mleko matki i jeszcze w takim czy w ogóle nie kojarzeni z rynkiem mafii tekst napój, który dostajesz w przedszkolu zegar ma zacząć leczyć wszyscy mówią, że po prostu jest to bardzo zdrowa i powinna się topić to była ta narracja jest właśnie wówczas bardzo silnie obecna, kiedy ja do przedszkola, choć wiem, że to rzekomo jest bardzo zdrowa dziś wiemy, że wcale nie jest, ale znowu ciasto tak jakoś funkcjonowało i rzeczywiście zupa mleczna to z kolei nasza, która wywołuje głęboki wstręt Unia myślę, że wszyscy z pokolenia urodzonego gdzieś tak pod koniec lat siedemdziesiątych i albo w latach siedemdziesiątych w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych to co to pamiętają jeszcze zupy mleczne w przedszkolach polskiej wsi to koszmarny, ale umie sobie wytłumaczyć oczywiste, czego wytworem korzystnym, czego wy tworami snop zmierzam do tego w umiesz sobie wytłumaczyć z czego wytworem nie jest, a on ten Kożuch, czyli wieszaki proces zachodzi, więc umiesz sobie to jakoś zracjonalizować nie jest to coś co by się różniło od tego w latach, chociaż nie lubisz smak, ale mnóstwo ludzi konsumuje tak samo jak w pewnym sensie z punktu widzenia naszych różnych biologicznych predyspozycje tak jak rozmawialiśmy na początku nic na to nie powinniśmy czuć szczególnego pociągu do spożywania serów, które się produkuje z mleka, które jeszcze na dodatek potem podlega różnym procesom te, które nie kojarzą się bynajmniej z czymś zdrowym n p . pan państwo pomyślą o zapachach różnych serów pleśniowych i t d . Francuzkę Claire, która te, które kojarzymy z czymś bardzo wyrafinowanym zarazem ma np. w różnych innych kulturach mogą być źródłem poczucia obrzydzenia, bo tak naprawdę ma dla nas nauczka to jest kulturowo oswojone, a nie funkcjonuje ten sam sposób każdy Kuźniar tutaj istnieją pewne różnice oczywiście tylko powiem o tym, zaraz tylko chciałbym dowiedzieć się cyklista was sądzi o tych używanych jest bardzo rozbudowana natomiast ten Kożuch jest w pewnym sensie symbolem albo metaforą jakiś takiej granicy właśnie takiego bycia pomiędzy czymś co jest jakoś tak właśnie takie typy właśnie ciekawy język jaki wzbudzające u odrzut nieomal odruch wymiotny i oddzielający nas w sensie też symbolicznym odczyt tego co jest zewnętrzny w takim sensie, że właśnie np. rodzice jestem mały mała podają mleko, na którym jest pan Kożuch, iż patrzą na mnie i oczekują ode mnie, że ja jest konsumuje spożyje i t d . ja w swoim odruchem wstrętu konstytuuje w pewnym sensie jakiś rodzaj odrębności, czyli jak jakość separuje mówią o tym, gorzej jest do tego potrzebny 3 Ctrl, a tak jest warunkiem możliwości są tak olbrzymiej no dobrze nie to tylko przykład, a może, żeby te jakoś bardziej uczynić czytelnymi jasnym po prostu przetoczy króciutki fragment właśnie z tej książki i który dosyć dobrze ilustruje właśnie w baszcie mamy do czynienia w tym uczuciu na jakiej granicy się poruszam, a zatem to nie brak czystości czy zdrowia sprawia, że coś się staje wstrętne wstrętne jest to co zaburza tożsamość system ułatwi to co nie przestrzega granic miejsc zasad pewne pomiędzy dwuznaczne i mieszane i właśnie chyba to dwuznaczności to mieszanie też przewija się przewijało się w tych wątkach poruszonych wcześniej niż suche i wilgotne się, że jest, że to ich uruchamianie, choć taką potrzebę narzucenie jakiejś struktury porządku skądinąd oczywiście skojarzenie na gruncie tak zimno nie wiem różnych kategoryzacji klasyfikacji psychoterapeutycznych nie, odwołując się już do takich różna w głębi nowych interpretacji to jest np. różne to są różne zaburzenia ze spektrum obsesyjna kompulsywne MKS, która właśnie koncentrują się na jakimś takim na próbie zapanowania nad zarazkami na dni czystością nad czymś co jest w jaki sposób skażona albo się tak kojarzyli i t d. że to jest jakiś jakiś sposób radzenia sobie z jakimś poczuciem to właśnie z pytaniem myślę, że różnych torach to będzie bardzo różnie kategorii są one albo do z jakimś stanem też wewnętrznym i że ten objaw jest próbą radzenia sobie z pewnym dyskomfortem psychicznym, czyli czymś co jest wewnątrz ani na zewnątrz, czyli nie dotyczy realnie zarazków czy takiego faktycznego zagrożenia i to jest znowu ciekawe albo przenosi nas na taki grunt może bardziej powiedzmy, że współczesny i naukowych jest taki amerykański psycholog, który zajmuje się Gminny emocjami i moralnością to znaczy ich wzajemną wzajemną interakcją jak nasze stany afektywne wpływają np. na nasze oceny moralne postawy moralne w ogóle myślenie w takich kategoriach David Pizarro się nazywa z Cornell University w nią się właśnie wstrętem obrzydzeniem zajmuję co skądinąd podkreśla, że one, że sam jest bardzo podatne na na poczucie na taki, że to jest jakieś, że są rzeczy są biologicznie bardziej wrażliwi na różne takie Boć chce się po prostu reagują niechęcią co utrudnia mu skądinąd prawdopodobnie prace, ale jak silnik pozostaje jej wierny nią i on przeprowadzał liczne badania właśnie mających na celu przyjrzenie się temu jak kształtują nasze oceny moralne i różne konteksty i system znaczeń, które są związane właśnie z takim uczuciem wstrętu i uprzedzenia poczuciem zagrożenia zakażeniem i t d . np. ocena moralna stosunku seksualnego może się zmieniać po jakiego rodzaju pytają podaje przykłady pewne może się zmieniać w zależności od tego czy n p . zawsze, kiedy badani byli, kiedy badanie było przeprowadzane uczestnicy tego badania byli ostrzegani o tym, że należy myć ręce, ponieważ istnieje zagrożenie wtedy była epidemia świńskiej grypy i że istnieje zagrożenie zakażenia i t d . więc jakby sama obecność albo n p . w gabinecie, gdzie to było badane dzieci były wypełnione ankiety sama obecność obok osoby wypełniającej ankietę nic takiego sprzętu z mydłem takim dezynfekuje sensem takim płynem powodowało, że np. oceny różnych działań jako bardziej obrzydliwe wzrastały w i tutaj tutaj takie przykłady, jeżeli chodzi np. że moralnie o czymś moralnie obrzydliwe w obecności płyny dezynfekujące GROM Rzeczyca trochę modyfikuje, ale sen z dystansem i LO ocena moralna tego jest znacznie gorszej sytuacji, kiedy właśnie jest tempo bezdzietnych i dezynfekujących n p . że mężczyzna przeprowadza dziewczynę i uprawia z nią seks na łóżku babci pod nieobecność, kiedy ta ma pilnować tego domu albo np. kiedy kobieta masturbuje się w obecności pluszaka obok to znaczy to dla odbiorców jest bardziej obrzydliwe w momencie, w którym towarzyszy już pływa w GM Górzno 2  000 000 zloty w tekście to jest coś co zainteresowało w Brusach uda na pewno, bo to, by oznaczało, że babcia udziela swojej jakiś niewidzialny esencji temu łóżku i w jakim sensie w tym łóżku wciąż egzystują jakaś część babci, mimo że akcja wyszła i to co myślę, że to można, by także pod tym kątem rozpatrzeć ich odwaga to bardzo ciekawe co znaczy tutaj są oczywiście do takiego charakterystyczne dla psychologiczne eksperymentów tolerowania na początku to znaczy wystawia się ludzi na jakiś tam bodziec w takim przypadku jest to ton ne najpier w ta informacja o konieczności mycia rąk i o tym, że to jest ważne na później obecność albo nieobecność tego płynu domycia, ale w ogóle ta kwestia mam kulturowych różnic w podejściu do tego co obrzydliwe i co wstrętna jest niezwykle interesująco także w kontekście właśnie całej tej na tego założenia, że mamy do czynienia z czymś co jest głęboko wmontowane w strukturę biologiczną naszych organizmów co ewolucyjny ewolucja nas niejako zainstalowała no bo przypuszczam że, gdybyśmy się zagłębić w antropologicznym studia to znaleźlibyśmy nie znaleźlibyśmy żadnej takiej czynności czy żadnego takiego działania, które w, jakiej społeczności AAA już to archaiczne już to niekoniecznie ja nie uchodziło za mieszczące się w granicach normy łącznie z jakimi bardzo drastycznymi kwestiami skoro już tak przy drastycznych przypadkach, bo łóżko babci to jednak drastyczna historia jesteśmy to dobru wschód na przedtem podaje w swojej książce właśnie także, pisząc o tym, że mamy do czynienia z takim obszarem, który jest kulturowo uwarunkowane kwestie przepraszam najmocniej, ale no po prostu jest to przykład w książce naukowej seksu ze zwierzętami i powiada, że to nie jest wcale wbre w temu co intuicyjnie, ale prawdopodobnie każdemu z nas się wydaje tabu w każdej kulturze, ponieważ zawsze istnieje jakaś niewielka lokalna społeczność w tej chwili zapomniałem nazwy, ale ale mogę tę nazwę łatwo odnaleźć się w Kolumbii bodaj ne, w której może tak powiem tego rodzaju interakcje w szczególności z małpami, które tam zamieszkują okoliczne tereny są elementem trwałym elementem edukacji seksualnej dojrzewających chłopców, którzy są do tego za zachęca Anita jest cała, jakby rytualne styka społeczna wokół tych aktów na zbudowana w dość groteskowo brzmi skądinąd bardzo serio zapomniał, iż ciemne to herezja, ale ważną bułek ma na lekcjach, że dochody, w których te małpy są przystrojone w jakiś bardzo atrakcyjna stroje i t d . ja sam Bruski podpisze, że wolałby, żeby to niebyła prawda, że to właśnie dokładnie coś co w nim samym budzi mnie odruch odrzutu o daleko idącego i że było bardzo zdziwiony, kiedy się dowiedział, że coś takiego istnieje natomiast to pokazuje w każdym razie, że te kwestie jednak są bardzo konwencjonalne to znaczy, że oczywiście w przypadku większości społeczeństwa czy społeczności czy grób mamy do czynienia z ustabilizowaniem takich czynności te się jakoś tam pewnie pokrywa, ale zawsze gdzieś się taka znajdzie, dla której to co w innych jest tabu to będzie właśnie coś pożądanego no tak, ale jednak nie wiem czy to jest bonus trojga z tą tezą wzmacniało Żydach mamy do czynienia z kulturowym przede wszystkim zjawiskiem czy ono na pewno zostaje zaprzęgnięto i tutaj nie da się tak rozdzielić zaprzęgnięto do pewnego systemu myślenia któryś z gruntu kulturowa na temat różne zjawiska, ale jednak odruchy są pierwotne w tym sensie, że np. fakt, że mamy wielką z większą skłonność do obrzydzenia się różnymi rzeczami, czyli jakąś taką większą podatność na to zachodził bardzo ścisła korelacja wg badań właśnie tak tak Pizarro przy przeprowadzanych przy pomocy Jeleń Barei Paula Blooma między podatnością na obrzydzenie, a światopoglądem konserwatywna oraz światopoglądem liberalnym taki tradycyjny podział amerykańskie należą w sytuacji, w której ktoś się jeszcze bardziej podatne na tego typu bodźce jest bardziej konserwatywnej to się też przekłada na pewien system światopoglądowy np. stosunek do obcości w takim sensie obcości inności np. w takich kategoriach jest opisywany akt jest opisywana relacja homoseksualna jako coś co jest do odrzucenia, bo jest obrzydliwa przed tą formą uzasadnienia tak naprawdę tego, dlaczego jakieś grupy społeczne są trzymana jest na dystans jest to, że wywołują pewną bardzo pierwotną emocjonalną fizjologiczną reakcję to oczywiście może działać 2 strony, bo znowu może działać jako pewien rodzaj narzędzia prawne propagandowa gra się też troszkę zajmowała być może tylnej strony, ale Martha Nussbaum w 2004 napisała książkę nie odwoływał się z nie Hayden w utrzymaniu czy Tesgas 3 im Ken Loach i tam jest właśnie o o wstępu uczucie wstydu, ale też właśnie uprzedzenia, który jest stosowany do kategorii zachowania określonych grup społecznych i właśnie zaprzęgać ten cały system nasz myślenia taki o tym, właśnie, że coś jest skażona coś zrobić jakiegoś zagrożenia no to co powiedziałeś trochę no niestety jest to, podając przykład Cyran i lokalnej polityki, że te opisy są bardzo one też tak jak używaliśmy różnych on w na brzeg tutaj dacze nie chce być posądzany znowu symetryzm ale, żeby tylko nie było także 1 strona politycznego sporu używa takich skojarzeń kategorii to ze strony nazwijmy to opozycyjna liberalnej też idzie sporo takich odwołujących się właśnie do kategorii wstrętu czy obrzydliwości na opisów choćby samego Jarosława Kaczyńskiego, że jest taki mały okropne obrzydliwe i oczka ma taki jakiś po prawej mnóstwo takich widział wpisów na Facebooku, że to w ogóle cała tamta strona polityczna jest taka ogólnie okropna nie fajna i wstręt ma on mnie to oczywiście w drugą stronę też tak działa, więc jak my wydają się w ogóle, że Polski dyskurs polityczny spałem tego rodzaju na tego rodzaju języka, ale nie redukował wątek do polskości zaznacza oczywiście są pewne różnice kulturowe ale gdyby skoro już była mowa w Bułgarii nóżkę Bułgarii nawałem stosunek do Romów to przez bardzo intensywnie właśnie definiowane w boku takiej wpłacie takiej aurze opis słów kultury nie wiem nieczystości właśnie nie dbania o dacie tam jesteś po prostu inny sygnał dla to też nie jest jak i spójne z moimi z moim nie wiem światopoglądem potrzebami już w ogóle to zahacza o czas bardzo ciekawe, bo też na przecięciu zarówno takiego systemu oceny moralnej minimum, jakie światopoglądu właśnie od ruchu, czyli takich bardzo bardzo złych emocji i deszczem czy różnych przekonań estetycznych co więcej podziałów na różne na sposób postrzegania różnych grup społecznych czy w ogóle włącza to jeszcze takie różne zamknie on jakoś dystynkcje implant u pojęcie smaku w Cannes w teście trochę wstrętem Semafor skądinąd też ciekawe, ale może już na inne w dół oczywiście jest słynny wiersz Zbigniewa Herberta się ME przypominało kwestii smaku no właśnie wybór skala i odmowy akcesji do systemu komunistycznego i do wszystkiego tego co tam się wraz z tym wiązało z PRL opisuje właśnie w kategoriach smaków w kategoriach tego, że estetycznie dla niego było to odrzucające w jakim sensie właśnie wstrętne mu były pewne elementy tej całej estetyki PRL-owskiej test taki bardzo wzniosły moralisty liczne silne wiersz bardzo dobry zaczną się bardzo podoba w ogóle nie, ale to jest znowu właśnie użycie tych kategorii, o których rozmawiamy z no tak w służbie jakieś zupełnie innego dyskursu o naszych żal, że pewna wartość moralna przypisywana jest czas musi kontra coś innego i to jest zdefiniowane za pośrednictwem języka smaku czy czytaj też nabór zarówno natury estetycznej podejmujemy w kategoriach abstrakcyjnych, ale zarazem smaku jako czegoś bardzo takiego podstawowego i pierwotnego to znaczy, że umiemy odróżnić dobry pokarm od braku pokarmu zdrowy pokarm od pokarm, który jest trujący, o czym mówią o takich jak ta o od pokarmów, które jest czymś skażony zarażone gnijących i t d. spece niż posługuje w dni plastycznymi opisami się to ciekawa, ale też właśnie nasz bardzo silne one wywołują skojarzenia lepkość rozkład myśli i zgłoście czeka jeszcze jest kategoria też nie uchroni się pojawia w sytuacji, kiedy mówimy o przezeń ministra będzie obcowania z czymś co jest na granicy tutaj okres ten jest takim właśnie w oddzielnym czy obcowanie z czymś co nie jest jasne czy z podmiotem czy przedmiotem, czyli moment, w którym czujemy się zwłokami, bo one są w pewnym sensie na symbolicznym pacie mięśni kim jeszcze jakieś podmiotowości z drugiej strony są czymś co właśnie uległ jakiemuś takiemu neon z rozkładowi właśnie takiemu zasysanie w stronę i właśnie tego od czego być może się tak intensywnie próbujemy oddzielać z bardzo ciekawe, jaka jest interakcja między tym językiem od naturalistycznych biologicznym, a tym, jaki system znaczeń możemy mu nadawać jak on buduje ono w ogóle pewne zrozumienie kulturowe zróżnicowanie między różnymi grupami różnicowanie na poziomie też np. klas społecznych stosunek do różnego rodzaju nie wiem żywności i pokarmów stosunek do różnych praktyk seksualnych nic to jest czy coś co miało mieć funkcję ochronną np. czyli obrzydzenie mające inny skład chroniące nas przed też kazirodztwa on od Chin czy tak no pełniąca jakąś funkcję ewolucyjną zamienia się coś, jakby co jest z odnośnikiem jeszcze jakichś innych znaczeń i tutaj na poziomie moralności tez być może najbardziej wysublimowana forma i ja i tak i kwestia estetyzacji czy ciekawy, z czym wewnętrznym naszymi właśnie była logistycznym miasto konfrontuje jak widzą państwo niby takie proste pojęcie niby coś co właściwie w eleganckiej dyskusji nie uchodzi, czyli zajmowanie się jakimiś takimi odruchami niskimi wstręt coś obrzydliwego, o czym tutaj dyskutować okazuje się, że cała gama różnych perspekty w różnych tematów się tu pojawia i że właściwie ta kategoria tak przeszywa wszystkie obszary funkcjonowania naszego i nie tylko z takim czysto biologicznym wymiarze to właśnie psychologicznym kulturowym społecznym w pełnej myślę, że jest to będziemy wracali do tego tematu niż sobie tak jak my żeśmy się umówili i zaprosimy tutaj kawał Bogu szewskiego oraz mieszczan, żeby opowiedział już tak bardzo dokładnie o tym w jaki sposób oraz perspektywy nauki na biologii neuronauki ostre cięcie się myśli, jakie są eksperymenty jak to w ogóle jest tym w paradygmacie widzianej opisywane, żeby nie pozostać gołosłownym też uważam, że wcale w tej właśnie w jakże kulturalnej rozmowie nie posłużyliśmy się z Mediolanu słowami, które miałyby wpływu wywoływać państwu, ale wciąż te wstrętne Ośko przykłady, ale było nie, ale niewiele może ktoś np. poczuł taki odruch przybyłe i teraz maleńkie rys konserwatywny i wiele spokoju w pionie takie proste, ale tort, a wracając do słynnej psiej kupy w nią np. studenci z leczeniem czy studenci badani nas czeka eksperyment są przeprowadzane na studentach, którym podawano o czekoladę i dobrej jakości w kształcie psiej kupy nie byli skłoni mniejsze posiłki w branży do tego po prostu są w stanie doprowadzić i eksperymentatorzy od psychologicznych eksperymentów, żeby ktoś wpadł na to, żeby dać ludziom czekolada w kształcie psiej kupy, a squattersi itd mordercy seryjnego nos dla mordercy to poważna sprawa, ale jeszcze trafiłam np. być może na czele na pewno nikt nie posiada jakiś próg Dakar n p . działa nawet na poziomie obrażenia hotspotów Hitlera w w to od razu mi się znowu przypomina skecz Monty Pythona, choć ja w ogóle jestem wyznawcą takiej tezy, że na dowolne problemy egzystencjalne społeczną psychologiczno filozoficzne Leon Panetta i bez istnieje taki skecz Monty Pythona, że doskonale ten problem wyraża opisuje jestem gotów bronić tej tezy mam empiryczne dowody na to absolutnie, że sama prawdziwa jest taki skecz Monty Pythona, w którym występuje producent z bombonierki czekoladowych i czerwone krwinki zawierają właśnie jakieś najstraszniejsze smaki są robione za jakiś potworny, że 3 z jakichś odchodów wymiotów i t d . i Terry Jones odgrywa właśnie, o ile pamiętam tegoż producenta, który ze smakiem zajada się tym wszystkim, a są to naprawdę jakieś straszliwe straszliwe rzeczy wybrane chyba z tego katalogu właśnie najbardziej pierwotnych naszych od lęków o odruchów wstrętu niechęci tak dalej także zachęcam w ogóle zachęcam do oglądania Monty Pythona obok meczu ten śmiech jest to obronnym, w którym jak to opowiadały Szwed kim byłeś rozmyślam, bo to jest naprawdę świetnie skacze przy okazji no i jest po prostu znakomite jak wszystkie skecze Monty Pythona nie ma słabego skaczą na dobrze ja też Romea i skoro już nowa Monty Python nie też na różne skojarzenia z życzliwością, ale to może już na inne rozmowy w areszcie można, by długo, bo Monty Python się posługiwał często o tym nie wiem jak to nazwać tym kontekście od tempa wojny pojęcie mnie no po prostu tym mechanizmem wyzwalanie tego mechanizmu i odgrywaniem go bardzo inteligentny sposób na dziękujemy mamy nadzieję, że państwo nie obrzydził szliśmy jakoś szczególnie mocno do tego stopnia, że państwo nas nie posłuchali kolejny raz nie no bez przesady Motor przejdzie za tydzień kolejny odcinek, więc na pewno do tego czasu jakoś uda się uspokoić organizm nasze wewnętrzne konflikty małpa tak kropkę FM to jest nasz adres mejlowy można do nas pisać o wszystkich swoich skojarzenia pomysłach uwagach krytycznych nie tylko krytycznych zachęcamy do kontaktu, a Bartosz Dąbrowski tę audycję wydawało dziękujemy Barcy do usłyszenia dziękujemy
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!