REKLAMA

Tomasz Konieczny: "Zawsze tęsknię za Operą Wiedeńską"

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-02-01 19:00
Audycja:
Czas trwania:
25:28 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Tomasz Konieczny- śpiewak operowy. Co oznacza dla niego tytuł „Österreichischer Kammersänger“ i co znaczy, że zrobił wszystko, żeby nie śpiewać? Rozwiń »
Tomasz Konieczny: "Stanąwszy na scenie Opery Wiedeńskiej od razu byłem zakochany w tej scenie, od razu wiedziałem, że chcę tam być" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gościem kultura osobista jest dzisiaj Tomasz konieczny światowej sławy Śpiewak operowy bas baryton związany z takimi scenami jak Opera wiedeńska, ale skala czy Metropolitan Opera jak pana teraz należy tytułować mnie należy tytułować Tomasz konieczny dla sieradzan i witam państwa bardzo serdecznie wieczór, a zaraz pewnie zmierza pani do jej do tego, że należy przyznano mi ostatnio w Operze wiedeńskiej tytuł kamer Rozwiń » zamiera nie jest to taki tytuł, który jest w Polsce mało rozpoznawalny mało znany, ale ludzie z z kręgu zawodowego wiedzą, o co chodzi o ich jest to tytuł przyznawany jest w niemieckojęzycznym świecie z tego co ostatnio słyszałem również również Skandynawowie mają mają podobny tytuł czy taki sam tytuł właśnie tu przyznają swoim zwierzakom, którzy w, jaki sposób właśnie no zaznaczyli się pracą swoim zawodem w taki sposób należało ich w jaki sposób oznaczyć, kiedy czegoś nie rozumiemy co lubimy, żeby na mecz przedstawiono jakieś porównanie, z czym to można porównać, z czym to można porównać ja myślę, że znak nie da się znicze może porównać z 2 na pewno da się porównać w Polsce mamy to odznaczenie Gloria Artis prawda, a i ona jest z tego co pamiętam trzystopniowy jest off to wyróżnienie kamery zawiera co prawda nie jest nie ma my jej nie ma żadnych jej żadne stopniowania oznacza Bosch jest tam zamiera albo się nie z kamer zawiera natomiast dość duże znaczenie ma to gdzie w, którym działa trzeci, który teraz opiniował o przyznanie właśnie z tego tytułu i noc tutaj rzeczywiście duma mnie rozpiera boi Opera wiedeńska jest w tym w tym jedno w Europie rzeczy się tym pierwszym adresem, gdzie będzie można, gdzie można takie oznaczenie otrzymać także jestem tej niezmiernie wdzięczny panu dyrektorowi pomnikowi Bayerowi i również ministerstwu kultury austriackiemu no i jestem bardzo dumny bo, z czym Opera wiedeńska to jest taka moja artystyczna ojczyzna już od wielu lat tam dzieci bardzo dobrze wydaje mi się, że również publiczność czuje się dobrze ze mną czy i po prostu po prostu jest atakiem, a takie docenienie właśnie ten jest tej więzi mojej strony z tym teatr w podobno zrobił pan wszystko, żeby śpiewakiem operowym nie zostać dokładnie dokładnie tak było jak pani mówi rzeczywiście nigdy śpiewakiem operowym nie zamierzałem być chciałem uprawiać teatr i to taki teatry z prawdziwego zdarzenia z form w klubiku dziecięcym dat uprawiać jako reżyser teatralny jako aktor znów poczuć to wszystko zupełnie inaczej, a my jej powodem tego, że tak się to właśnie potoczyło jedno jest bardzo prosta sprawa ja się do szkoły rok wcześniej niż niż inni młodzi ludzie maturę miałem w wieku 18 lat i jeżeli było oczywistym, że żaden wydział reżyserii takiego młodego człowieka nie przyjmie na wydział reżyserii przyjmuje się w co roku po po 67 osób nie więcej albo i mniej nawet no i tutaj miałem dylemat co zrobić czy się czymś innym zająć i czekać właśnie na swoją kolejkę 3 czy próbować się studiować coś innego no i Widzew Łódź takim atakom zagrali tak prostej linii skojarzeniem było to żona przecież jako aktor zawodowy potem będę być może nawet może lepszym reżyserem tak tak zdecydowałem rzeczywiście zdawać do dnia do szkoły filmowej na wydział aktorski to się wszystko potoczyło w ten sposób, że się dostałem nas wydział aktorski no i potem się wszystko zupełnie inaczej potoczył, a nie wszyscy wiedzą, że zagrał pan chociażby Andrzeja Wajdy tak tak one, że Andrzej Wajda rzeczywiście bardzo interesował się z mojego roku 2 młodymi ludźmi to długach i Radek Pazura, któremu Andrzej Wajda wówczas zaproponował główną rolę w swoim filmie pierścionek za rolę w koronie Radek miał jednak wówczas inną propozycję równoległe na ulicy Juliusza Machulskiego zdecydował się na tę drugą propozycję natomiast ja otrzymałem propozycję wcielenia się w postać Zbyszka Cybulskiego i to była niezwykła przygoda dla mnie jak wówczas jako bardzo młody człowiek jeszcze w wieku 19 lat poznałem dogłębnie życiorys Zbyszka Cybulskiego mogę śmiało powiedzieć, że w tej postaci i to nie mówią postaci filmowej jakiś tylko, bo postać Zbyszka Cybulskiego się w tej postaci w jaki sposób zakochałem myje zafascynowały może to jest lepsze słowo i ich rzeczywiście rzeczywiście była to niesamowita przygoda to spotkanie z panem Andrzejem Wajdą ma na planie pierścionka, który sam siebie nie jest może jakimś filmem i jedno z tych z tych filmów z pierwszej półki Wajdy mniej, ale ważnym filmem również i dawno zniknęło z tego coś pięknego dlatego, żebyśmy potem z panem Wajdą przez kilka lat ze sobą korespondowaliśmy one on pisał do mnie piękne listy pięknie pisał odręcznie zawsze pisał odręcznie i to jest po prostu jest w tej chwili dla mnie dla piękna wspaniała pamiątka nie wszyscy śpiewacy operowi mieli taką szansę, żeby właśnie tym dotknąć aktorstwa wcześniej to musi chyba bardzo pomagać na scenie śpiewakowi tak w tej chwili rzeczywiście mogę śmiało powiedzieć, że ja uprawiamy teatr muzyczny, czyli to, że taki jest to co ja próbuję na scenie realizować to jest pewien rodzaj kreacji nie tylko wokalnej tylko właśnie my właśnie taki jest takiej kreacji z wizjonera teatru muzycznego, czyli ja po prostu dramatyczny dramatyczny teatr muzyczny Adam to nazwał kim był dla mnie bardzo istotnym jest jest to my jest analiza danej postaci na jej bardzo istotne jest to, żeby ta postać miała wiele aspektów i żebym miała właśnie dziś, żeby być bój się rozwój tej postaci na scenie to jest w zasadzie dla mnie sprawa zasadnicza od tego rozpoczynamy swoją pracę nad rolą i i potem no, ucząc się tej partii już tak taki sposób, żeby się niczym nie uważam, że w kranie to jest absolutnie rzemiosło no gdzież tam podporządkowuję właśnie tę swoją dietę swoje środki wyrazu w taki sposób, żeby zielone pasowały właśnie do tego pomysłu do jego ma ona być perspektywa na interpretację postaci rzeczywiście dla mnie aktorstwo w tej chwili jest niezwykle istotne my ono jest, że mogę śmiało powiedzieć poszerzone, by on właśnie te elementy których, który w aktorstwie zwykłym takim takich mediów w Zatorze ma czego nie ma czyli, czyli od możliwości właśnie związane z intonacją szansy męscy pełną wyrazistością pełnią szczególną wyrazistością ludzkiego głosu wtedy, kiedy ten głos z właśnie operuje czyli, czyli jest 3 przeliczyli operuje w sposób operowych rodacy liczyli, kiedy śpiewamy w pełnym głosem tak nazwany po wodzie po to, takie pełnego otwarcia na lata jest idealnym oraz barytonem w pełni bas-baryton także to to w tej chwili rzeczywiście bardzo mi pomaga temu pierwszy zawód i w drugą stronę również na jej temat były środki techniczne, które w, które latami zdobywałem właśnie te środki wokalne one również bardzo pomagają psy w tym żeby, żeby pewne rzeczy wyrazić my jedno i z tego co sobie wcześnie założyłem tak zdarza, by te środki wokalne także są częścią teatru są częścią interpretacji są częścią mojego aktorstwa, ale nie było tak zawsze pierwsze lata na scenie to były lata w Operze w Lipsku pamiętamy ja byłem w zasadzie aktorem filmowym, a jej tak byliśmy w Łodzi zresztą przygotowani do tego zawodu z filmów chcesz, żeby właśnie operować, jakim spojrzeniem jakimś małym ruchem głowy jej niewielkimi środkami wyrazu takimi, jakimi kameralnymi bardzo natomiast na scenie operowej na słuszna jest ogromna scena i głos również od śpiewaka operującego tym głosy na scenie operowej nie jest to nie jest dni kameralny głos to nie jest szept tylko to jest właśnie coś większego my rzeczywiście ta te środki wyrazu, które ja posiadały wówczas na początku mojej karierze wokalnej one zupełnie rozminęły się jest praktycznie z tym są co głos chciał wyrazić naz w zajęło mi to rzeczywiście ma kilka lat ładnych, żeby od nowa wypracować sobie właśnie takie środki aktorskie, które będą kompatybilne z tym co chciałem przedstawiać jako Śpiewak operowy, a na scenie musi się pan też poddawać niejako wizji reżysera spektaklu no to jest nie do końca tak podawać te wzmożenie właściwe słowo, dlatego że ja traktuję te prace zawsze jako praca zespołowa i wiem to jest pewien rodzaj i może otwarcia zaufania takiego w niej takiego, który ja również w życiu posiadam zaś, jeżeli ja spotykam się z nowym człowiekiem to by najpier w jestem skłonny otwarty i czeka na propozycję próbuje go wysłuchać to jest podobny rodzaj relacji znaczy, jeżeli nie pracuje z reżyserem, którym niektórym nie ma takiej szyby w szczególnych może nie wiem na nie lubi śpiewaków czy się wyśmiewa się ze szlaku, bo to oczywiście od razu czujemy są tacy reżyserzy, którzy mają gdzieś tam Małysz lekceważą tę postać swojego wykonawcy jest mało, ale tacy się zdarzają również o to by to jest to jest przeszkoda wtedy rzeczywiście z wypraw naszej wspólnej pracy należy tez reżyser, który niektórym jej ma jakąś koncepcję ja staram się tej koncepcji wysłuchać i staram się dopasować się właśnie mój pomysł czy moją perspektywę postaci do tej koncepcji staram się tym realizować to co ten reżyser próbuje mi zaproponować mniej no w tym świecie, w którym jak pracuje w tej chwili przeważnie spotykamy się z bardzo dobrymi reżyserami tam jest niewielu reżyserów, którzy rzeczywiście przychodzą nieprzygotowani albo ma jakiś jakiś koszmarny pomysł nano zdarzają się oczywiście, ale wywóz poddać się to jest chyba niewłaściwe słowo ja myślę, że to jest taka praca, którą my wspólnie odbywamy i i by wspólnie coś staramy się stworzyć Tomasz konieczny, który się nie poddaje jest gościem kultury osobistej za chwilę wracamy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM w raz jeszcze dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska goszczą kultura osobista jest Tomasz konieczny światowej sławy Śpiewak operowy związany przede wszystkim ostatnio z operą wiedeńską, ale na drodze do Wiednia jeszcze po drodze były Niemcy Drezno Lipsk Mannheim czy Düsseldorfu, gdzie jak rozumiem osiadł na stałe, ale jednak Niemcy tylko Austria no tak tak to się rzeczy się potoczyło w moim życiu ja rozpoczynałem zdecydowanie w Niemczech może wynieść ze wschodnich Niemczech to było tuż po nie boi po tym, jak królową mur berliński nie tamte zmiany w Dreźnie, gdzie studiowałem najpierw były rzeczywiście bardzo bardzo burzliwe, ale i tak tak to się wszystko jej w sposób rewolucyjny odbudowywała inwestowana jest niezwykle dużo pieniędzy z drugiej strony jest społeczeństwo, które zamieszkało nie było do tego do końca przygotowane, dlatego że trzeba wiedzieć, że Drezno w nas czy w czasach socjalistycznych WOS bloku nie było stolicą landu RFN saksońskiego tylko tą stolicą był Lipsk historycznie Drezno było stolicą landu oczywiście miastem Królewskim natomiast w czasie właśnie powojennym Lipsk stało się to stolica rzeczywiście Lipsk do tej pory pozostał taką metropolią, która jest miastem w zasadzie można być europejskim w tej chwili natomiast Drezno trzeba było od nowa do tego adaptować je odbudowywać dobudowy bywać i to wydają się nie do końca nam się sprawdziło z również 3 również te wszystkie nacjonalistyczne ruchy, które tam się objawiają właśnie w Dreźnie szczególnie one wydają się wynikają właśnie z tego faktu, że to miasto nie było przesłanek, żebym ja natomiast rzeczywiście na tyle profity z tego z tego tytułu, że żebrać nie studiowałem wynikały mianowicie nikt nie mówił pan jest konwencja jako młody człowiek jadąc za studia do Drezna byłem zmuszony do tego, żeby rozmawiać po niemiecku czy nie umiem tego niemieckiego, ale naprawdę muszę państwu, że w nos bardzo szybko z tego niemieckiego musiałem nauczyć nauczyłem się i jestem miastu Drezno wdzięczny że, że właśnie, że właśnie tam przyszło mi studiować nie świetnego nauczyciela śpiewu w Dreźnie, na który już niestety nie żyje w pana prof. Christiana Elsnera to był dobry czas tam jest tam rozpoczynałem potem była Opera w Lipsku właśnie angażu, że w Lipsku potem angaż w Lubece dusz na własną prośbę, by każdy się dużo mniejsze teraz od Lipska, ale ja byłem zawsze zdania, że FM, że interesują mnie interesuje mieszkanie dużych ról Anię bycie dużym teatrze i wspieranie małych ról w związku z tym, że do Lipska potem był tornado teatr Narodowy bank High Jump, a w zasadzie cała ta przygoda z Wagnerem i lisy i z tym dużym teatrem niemieckim się rozpoczęła i to było wszystko to było wszystko teatry on sam blok to był taki teatr, gdzie ja rzeczywiście można powiedzieć czeladnik chowałem byłem po prostu zaangażowany na stałe tam czuciem partii i takie było taką drogę wyznawała na, a potem była Opera wiedeńska przesłuchanie do opery wiedeńskiej, którą niedawno wspominałem na scenie, odbierając właśnie tytuł mniej kamer zamiera to przesłuchanie rzeczywiście miało coś coś zupełnie magicznego w sobie, bo sama wszczyna tej scenie opery wiedeńskiej od razu byłem zakochany w tej scenie od razu wiedziałem, że tam się podoba, że tam chce być na jej co było zupełnie oczywiste, a i tak się stało tak się dokładnie tak się stało dyr Holender rzeczywiście wówczas zainwestował w młodego zupełnie nieznanego nikomu śpiewaka Tomasza koniecznego z zainwestowało w taki sposób, na który nie jest nie jest oczywisty, bo mnie zaangażowano od razu do 3 różnych oper prawda pierścień Nibelunga są 4 opery na jej natomiast 3 Opera z pieśniami, by Luna jest występują Alby, iż postać fabryka i ja zostałem ich jako ten nowy Aldi KOV opery wiedeńskiej wówczas przez dyrektora Holendra zaangażowany i tak się stało jacy opery zaśpiewałem one się rzeczywiście zakończył sukcesem moim osobistym również jest pan teraz niż specjalistą od Wagnera tak naprawdę jeszcze zastanawiam, skąd ta Wagnera wskaże fascynacja i takie pytanie, bo często w rozmowach ze śpiewakami pada takie zdanie, że z chęcią zaśpiewali, by już Wagnera, ale do tego trzeba dojrzeć to sprawdza czy fałsz nie to jest dość przesąd szczególnie w Polsce, a my mało ma tak teraz znamy zaczyna się praktycznie w ogóle w akademiach muzycznych nie wykonuje mało też uwagę, że wiemy i mało się orientujemy są już można, czego nie można bez spra w bardzo prosta, jeżeli głos danego śpiewaka jest głosem, który rzeczywiście spełniam te założenia posiada takie walory, które są potrzebne do śpiewania muzyki niemieckiej absolutnie należy należy ścigać tego Wagnera od razu Jacek proc jest w Warszawie z młodymi ludźmi Akademii operowej czas do czasu przyjeżdża ma ma takie warsztaty wychowuje sobie pan konkurencji nie jest jak i pochodzenie z roli podchodzę to są młodsi koledzy w Rosji ciągle pracujemy z kolegami i państwa co coś zupełnie tak się nie odbywa jest jest naprawdę po pierwsze nie ma ludzi niezastąpionych po drugie, tych spektakli na świecie codziennie odbywa się bardzo dużo i dla wszystkich starczy po nich oraz co w ogóle nie nasuwa się bardzo cieszy nadal są niezwykle zdolni ludzie tym gronie tych ludzi właśnie na pierwszy projekt, który zrealizował z nimi to było złoto Renu koncertowe wykonanie złota Renu fragment złota Renu czuć się świetnie w tej literaturze odnaleźli, pomimo że jest to Wagner, a w gronie tych właśnie kilku osób, które jeszcze nie ma okazję pracować musiał być 23 osoby absolutnie natychmiast mogą śpiewać Wagnera i nic im się złego nie wydasz Wagnera będzie pan także śpiewał w marcu w Metropolitan Opera w nowym Jorku tak sobie pomyślałam może to przywiązanie do opery wiedeńskiej wtedy nieco osłabnie jak się okaże, że mecz to ona przyjmuje z otwartymi ramionami pojawia się, uśmiechając oczywiście, dlatego że moje doświadczenie, mówi że nie ma drugiego takiego teatru jak Opera wiedeńska w ostatnim czasie miałem okazję wielokrotnie to sprawdzić czy to w Chicago czy to w Toronto czy ostatnio również klaskali zawsze tęskni za operą wiedeńską i mój powrót do opery wiedeńskiej zawsze mnie bardzo miło rozczarowuje znaczy to orkiestra świetna atmosfera tam jest jest fantastyczna akustyka tego teatru bardzo mi odpowiada także oczywiście ja się już jestem otwarty i bardzo chętnie daje się tutaj dam się zaskoczyć i liczę na to, że się tam będzie Super jeszcze lepiej i fantastycznie natomiast jestem pragmatykiem i jest zobaczymy jak to będzie bez przygotowałem sobie z operą wiedeńską z logo opery wiedeńskiej także będą w derbach to próby i w takim razie też pan chodził po Bayreuth, bo to chyba było takie przełomowe wydarzenia nie tylko dla pana dla Polski również na wybrany pierwszym Polakiem byli panowie z Piotrem Beczała są pierwszymi Polakami, którzy wystąpili w Wired w Bayreuth kilka miesięcy temu jestem ciekawa pana wrażenia oczywiście, ale też czy poznał pan członków rodziny Ryszarda Wagnera dla takich się nie da nikt nie poznać oni są wyższe szczególnie część wpływów szczególnie tam obecni rzeczą taką no dramatyczne jest to że, że członkowie rodziny Wagnera potomkowie są strasznie ze sobą skłóceni, więc przyjaźń z 1 frakcją tej rodziny, by powoduje, że to, że jest znienawidzonym przez po przez inną frakcję tej rodziny to niestety niestety przekłada również na sympatię publiczności no bajery z takim szczególnym miejscem akustyka tego teatru jest jest niebiański, a to co jest Stead, który po prostu jest zbudowany dla śpiewaków dla wykonawców ról wagnerowskich Wagner były w swoich bohaterach zakochany i rzeczywiście przypuszczam że, gdyby żył dzisiaj, gdyby dyrygował nie wiem gdyby, gdyby na obserwował nasze poczynania ponosiłby śpiewaków na rynkach akcji wielokrotnie też o tym, mówił że, że marzy o tym, żeby być 1 ze swoich bohaterów, że to jest to byłoby jego marzenie, by rodzina jest gejem no to szczególna rodzina tam jest rzeczywiście taka klauzula wpisana w statut tej fundacji zajmującej się właśnie, by Barry Tevez w Pile i tym teatrem też Michał Zając, czyli teatrem festiwalowym mnie, że szefem tej fundacji musi być właśnie ktoś jakiś potomek Wagnera co nie wiem czy to jest najlepsze czy to tak musi być jedno szczególne warunki są też z tego tytułu, że jest to, iż obiekt historyczny obiekt muzealny w zasadzie, w którym nie wolno zbudować klimatyzacji w związku z tym występuje mierzy temperaturę na zewnątrz to jest z 33 stopnie dadzą u nas odczuwalna temperatura na scenie około 401073 m Hula jedno ciężko ciężko no cóż to właśnie robi dla sztuki Broda chciałam panu jeszcze podpytać o 1 rzecz o operę współczesną, bo kilka tygodni temu tak naprawdę premierę miały wierzby w Operze wiedeńskiej bardzo współczesna bardzo polityczna Opera taksy ona była założenia polityczna ja nie jestem zwolennikiem tego typu koncepcji jest rozpoczynamy prace nad jakim się działem teatralnym artystycznym, w którym jakby wypisana jest od razu jakaś deklaracja polityczna i próbujemy obronić taką taką Rzym jak to mówią Niemcy policji korekt prawda, czyli pouczyli pewną po prostu poprawność polityczną próbujemy właśnie tym działem oby wybronić Obraniak z rzeczywiście jest teksty opery jest skierowany przeciwko ruchom nacjonalistycznym nie tylko w Niemczech czy w Rosji, ale również całej Europie taki jest założenie jest też temat czy potomków Holokaustu czy osób, które przeżyły Holokaust właśnie musiał uciekać przed wojną główna bohaterka tej opery Leja jest córką właśnie takich emigrantów żydowskich, którzy uciekli do Stanów zjednoczonych do nowego Jorku Anglia wraca do w wiadomo do Niemiec Austrii to jest nie do końca opowiedziane wraca po to, żeby odbyć swoim chłopakiem młodym artystom Peterem, którego miałem okazję właśnie przedstawiać w tej Operze, żeby odbyć podróż rzeką podróż z Ghaną malutki udaje psa i rzeczywiście po drodze no i rozpoznają miejsca rozpoznają również ludzi i przeżywają niezbyt sympatyczne chwile chociażby właśnie podczas zgromadzenia, które zorganizowane przez populistów i którym występuje postać demagogia czy wino z przywódcy populistów, jakiego się czegoś takiego radykała, który jest przeci w uchodźcom przeciw przeciw w ogóle tym wszystkim prądom liberalnym, w które z 1 strony mamy w Europie z drugiej strony właśnie mamy te prądy radykalne, ale czy to jest właściwa droga ja nie wiem na czym uważam, że oczywiście teatr jest powinien opowiadać ożyciu politycznym ukraść dach oczywiście dokładnie, więc my tego nie unikniemy w teatrze wraz z założenia, żeby zakładać że, że będziemy coś takiego mnie czymś takim właśnie na ziemi, gdzie operowym będziemy tutaj próbowali manifestować oblicz manifest polityczny nie wiem czy to jest właściwe podejście to część tego wyrazu tego dzieła także, że muzyka była bardzo trudna w zasadzie kompozytor, którym dla nas to pisał nie miał zbyt wielkiego doświadczenia, jeżeli chodzi śpiewaków nie do końca wydaje mi się czuje śpiewaków czy czuje czuje to w jaki sposób my my jesteśmy najbardziej wyrazisty siłę nie do końca jeszcze do tego dotarł i to jest pewna szkoda wydaje mi się, bo państwu powiedzieć to po raz kolejny przekonałem się właśnie, że taki jak Opera wiedeńska to jest po prostu potęga to jest w sytuacji, kiedy my czujemy, że coś może pójść nie tak albo znieść pewni czy to ta muzyka jest do końca właściwa czy mecz z dramatu logicznie my staramy się wszyscy tam w tym teatrze pracować po to, żeby, żeby stworzyć coś dobrego, żeby ten produkt podoba się publiczności i żeby on był na wysokim poziomie i tak to się dokładnie odbyło wiedeńscy filharmonicy również się, że jest to włączają gremialnie z dużą właśnie dawką takiego zaangażowania i akceptacji i tak ten teatr funkcjonuje też są dumne z tego teatru, że już tak to się właśnie wydarza i jaki był odbiór wieś od ilu bardzo dobry, by sam śmiech nie spodziewali że, żeby mogło być inaczej jest sukcesem jest to, że Opera licząca 2000 osób były mylne jest w stanie tego typu dzieło właśnie w przed świętami zagrać 5 × przy pełnej publiczności byliśmy rzeczywiście bardzo mile zaskoczeni tym faktem nowicjuszy Opera wiedeńska jest zobowiązana tak jak inne bardzo ważne instytucja na świecie do tego, żeby zamawiać nowe opery i żeby te nowe opery były w tym teatrze wykonywane ten teatr jest również po to, my musimy iść do przodu musimy patrzeć w jakimś kierunku Opera zmierza w trzecim kierowcą mogłaby zmierzać w taki sposób zostały wystawione opery przecież i Straussa i innych kompozytorów zacnych kompozytorów w Wiedniu były również zamawiane przez operę wiedeńską musimy powoli kończyć, ale na koniec jeszcze pytanie pana Dream Team na scenie to począwszy od kompozytora dyrygenta przez reżysera i oczywiście towarzyszących panu śpiewaków to jest bardzo fajne wydanie takie pytania nigdy nie otrzymałem sztywno partnerką, którą uwielbiam i która jest 1 z najlepszych sopranów dramatycznych w tej chwili na świecie jest miastem, a tys partnerka, kto miał okazję już kilkukrotnie śpiewania Walkirii wspaniały głos Ania koleżanka, że chodzi o marży Serrano to zdecydowanie powiedziałbym elicie Sven berbeć Zoll, który właśnie jest autorem w reżyserii pierścień Nibelunga w Wiedniu, ale również tabeli Straussa, który mam okazję występować pracowaliśmy w Salzburgu w Don Giovannim i w kilku innych projektach tak, że to jest to jest takim dla mnie taki reżyser, który klub spełnia te wszystkie moje oczekiwania na wodzie dyrygenta to miałbym dylemat, dlatego że jest kilku dyrygentów stoi bardzo chętnie pracuje ulubionym moim dyrygentem chyba jest Adam Fischera to jest postać, którą miałem okazji składzie moje pierwsze Wawrowski partii w Narodowym teatrze w Mannheim cały czas współpracujemy z Adamem Fischerem w Budapeszcie w również w Operze wiedeńskiej one często zapraszany do opery wiedeńskiej to jest mój ulubiony dyrygent kompozytor cel Barnevernet na drugim miejscu Strauss w bardzo dziękuję za to spotkanie Tomasz konieczny, który zawsze i wszędzie chce i będzie śpiewał Wagnera bierzcie z nas zna świat was region inną literaturę rosyjska literatura się marzy o tym, żeby w rosyjską literaturę Tomasz konieczny światowej sławy Śpiewak operowy i kamer Zander od kilku tygodni już w był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję dziękuję serdecznie Marta Perchuć-Burzyńska do usłyszenia czesne informacje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA