REKLAMA

Druga część rozmowy o książce "Jak rowery mogą uratować świat"

Data emisji:
2019-02-02 15:20
Audycja:
Skołowani
Prowadzący:
Czas trwania:
23:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Karski wydawnictwo wysoki zamek oraz Hubert Mazur prawnik oraz członek organizacji Kraków miastem rowerów, a rozmawiamy o bardzo ciekawej pozycji o książce jak rowery mogą uratować świat autorstwa Pitera ukarała wydawnictwo wysoki zamek w przekładzie Weroniki Mincer w tej części antenowej mówiliśmy o tym, że książka jest bardzo dobrze udokumentowana ma bardzo dużą wartość właśnie w postaci wielu badań naukowych, które każdą tezę pokazano w tej książce Rozwiń » potwierdzają 1 z takich tez i toteż mówiliśmy, ale chciałbym, żeby poszerzać wybrzmiał teraz mamy więcej czasu 1 z takich tez jest sam początek książki mianowicie to, że rower znakomity sposób wpływa na zdrowie osoby, która na nim mieliście, ale też zdrowie całego społeczeństwa tylko czy, jeżeli im więcej osób będzie przemieszczać się na co dzień na rowerach tym całe to społeczeństwo w skali powiedzmy mikro tego samego miasta ci będzie zdrowsze, a tym samym całe społeczeństwo będzie bogatsza Jacek Tokarski to panowie mówi Maciej Dyjas wiele to nie jest tez kilka aspektów na jedynce nagle naj naj Prost 1 to najprostszy test to, że rower sprawia, że się ruszamy i to jest jakby 1 ważna rzecz się druga ta najprostsza, ale trzeba popatrzeć na to szerzej, że jeżeli świadomie wybiera się rower jako środek transportu no to bardzo często nie wybiera się samochodu ja osobiście znam tego o takim doskonałym przykładem, bo też posiadam samochód i wielokrotnie mógłbym do niego wsiąść, ale nie robię tego bardzo świadomie wybieram rower z wielu względów z tych staje też takiej odpowiedzialności za zamiast ziemi wiem, że może się komuś wydawać, że to jest takie podejście Don Kiszot ta, że po prostu walczy z wiatrakami, ale jeśli takich jak ja będzie coraz więcej no to naprawdę zmienia jakość życia w mieście ne mój przykład i dlatego też n p . z synem do szkoły jeździmy na rowerze nawet zimą jeździmy na rowerze basie znacie no to jest też, że wchodzimy w kolejny problem tej infrastruktury rowerowej przerwaliśmy na moment, bo po prostu nie byliśmy w stanie z tego względu, że drogi dla rowerów nie było przygotowane zimą po prostu nie było była niebezpieczna, że drogi dla samochodów były świetnie przygotowane chodniki nieźle o drogach rowerowych w większości przynajmniej tam, gdzie mieszkam w zapomniano o, więc to jest jakby kwestia też, że wpływamy na na jakość powietrza tak, że nie używamy samochodów, więc że, jakby o 1 samochód mniej to jest kolejna rzecz Hubert może to wie może przychodzi do głowy tak na żebyś, że będzie kontynuował trend ten wątek tutaj tylko wtrąca się tutaj znów odbędziemy w myślach powtarzać przez ten czas udokumentowana sprawa, że w wyniku niedoboru ruchu od państwa czy też w ogóle świat ponosi olbrzymie koszty rocznie w miliardach miliarda dolarów no tak tak bardzo smutna prawda Hubert Mazur właśnie te koszty są oczywiście w Polsce nie do końca zbadane dużo lepsze są są wyniki badań i dużo dokładniejsze z Wielkiej Brytanii czy zdani dosiadł się przekładanie pieniędzy, bo wiadomo, że zdrowie publiczne do spustu kwestia pewnych określonych nakładów autor przytacza w książce konkretne wyliczenia dla dna w przypadku Wielkiej Brytanii, ale też uniwersalne, aby SN problem, gdzie mamy taki kłopot w Polsce, że polskie dzieci są jednymi z najbardziej otyłych w Europie, gdzie szukać dzieci, które w, który ukrywał złości najmniejszy w Holandii nie jest przypadek to jest oczywiście wynik tego, że to, że bohaterskich dzieci od wieków 567 metrowy naturalny kształt raportu przedłużeniem nóg i pierwszym wyborem Szwedzi opróżniają się swojej najbliższej okolicy nie da się ukryć w Małopolsce granatowym dresie z ruchu drogowego, toteż jesteśmy w koszty cały czas tak no 11 już jesteśmy w tym tematu, że po utracie kosztów tak to tak to wypadki drogowe również koszty tak, ale tak tak przepraszam oczywiście wypadki drogowe to jest kilkadziesiąt miliardów złotych rocznie, które miasteczko kosztuje i jesteśmy wszak na podium europejskich chodziło liczba ofiar na drogach i stres te statystyki, jakby ruchu drogowego w Polsce znamy to się nie także w miastach 35 do stażu poza mieszkańcy pociechy samochodami dużych miastach załóżmy, że 10 oceni ich przekonamy do tego żeby, żeby przyjrzeli się na rowery na to oznacza po prostu, że ma mniejsze korki mniej stresów w ruchu drogowym mini przesterowanych jezdni nie fair po prostu my oczywiście to co się wiąże z mniejszymi wydatkami publicznymi na zdrowie na inne leczenie leczenie ofiar na naprawę skutków tych wypadków, do których dochodzi także rower to jest nie da się ukryć 1 z najdoskonalszych wraz z gości to to zdanie musiało dopaść, bo to oddziaływanie masowego ruchu droga jest bowiem respektować inna przestrzeń miejską i na budżet i na obiekt jest na opiekę medyczną i na komfort życia w miastach to wszystko się wiąże i to jedno narzędzie pozwala osiągać wiele celów, a nie uważa pan, że w w dzisiejszych czasach, kiedy technologia również w znacznym stopniu chodzi o aspekty przemieszczania się to już ten rower wcale takim wynalazkiem nie będzie mam tu namyśli różnego rodzaju urządzenia użytku osobistego jak hulajnogi, która też już są o napędzie elektrycznym jak no no właśnie tak dalej i t d . no właśnie tak rolki są dla większości ludzi sami fajną parę lat środkiem transportu fajnym rozwiązaniem jest o sportowym Nascimento, ale nie mają nic winni nigdzie na świecie niż na jakiejś większej roli komunikacyjnej hulajnogi mają pewien potencjał szczególnie poprzez komunikację miejską, ale kolejna narada się dobrze na krótkich dystansach z kolei ich Jagielle hulajnogi elektryczne będą one mają to Wade i tutaj ma nam przewagę roweru no niestety właśnie czas nie dostrzegano dobre o tyle lepszy, że wymaga ruchu i IT jest niepodważalne mało mało, kto z nas żyjących w miastach ma czas ma możliwość codziennej jeździe zaoszczędzenie porcji ruchu to jest oczywista prawda i rower ten problem oczywiście rozwiązuje do tego szczerze mówiąc nie wierzę w to, że teraz, za które są proponowane jako taka trzecia droga alternatywa w stosunku do samochodów nie są raz z rzędu do rowerów z drugiej strony, że to może jakimś większym stopniu zmienić rzeczywistość komunikacyjną i obserwacja, którą poczyniłem jest taka, że to szukanie tej tezy tych rozwiązań tego typu właśnie parowych elektrycznych jest znacznie się do Wenecji są nasze zimy znacznie silniejsze w tych krajach, gdzie brak rozwiniętego ruchu rowerowego tak się dzieje w stanach sąsiedzi oraz Polsce, ale w Holandii Czech Danii czy w Niemczech chyba jest najważniejszą towary i w prasie dokończyć tak wydaje się, że to jest to zauważalne są też ten etap minie wkrótce z 1 podstawowego problemu oczywiście dzisiaj posiadacze użytkownicy tych urządzeń do sportu osobistego nie mają, po czym jeździć po prostu ciężko sobie wyobrazić, że jeśli dzielimy przestrzeń ulic na jezdnie chodniki drogi rowerowe to oni będą się poruszali czy to po chodniku czy po jezdni czy po drogach rowerowych, tym bardziej ciężko sobie, że znajdzie miejsce dla osobnych pasów ruchu dla nich n p . w lesie chciała nie tylko ja tylko chce znowu włączyć Hubert powiedział o dziennej dawce ruchu i tutaj w tej książce również mamy to udokumentowane, że musi być taka dzienna dawka ruchu, jeżeli państwo są ciekawi, jaka to jest motto właśnie zachęcamy do spojrzenia do książki tam są wyliczenia właśnie te dziennej dawki ruchu przez WHO pokazane znany od lat ile to powinno być w skali miesiąca, żebyśmy wszyscy byli zdrowsi, ale już dodaje Jacek Tokarski pierwszy chce zwrócić uwagę na aspekt transportowych, ponieważ ani hulajnoga ani rolki one tylko służą do przemieszczania się, a ja ciągle opiera się na moim przykładzie, że rowery znany też środkiem transportowym natrzeć środkiem do przewożenia towarów i gdy i to może być fakt, że brzmi bardzo jak myślisz, że tak dumnie, ale o tym, przemieszcza na nim dzieci tak jestem w stanie za zaraza pakować się w jakiej jak mój syn był mocno jeździł właśnie w foteliku rowerowym, ale też, że mój rower ma jest ja wybrałem specjalnie taki rower, żebym mógł nim przewozić zakupy, żeby np. na targach nie musiał jechać autem czy iść na piechotę tylko po prostu mówię, żeby mógł wjechać na rowerze, gdy zwracam uwagę jeszcze na kwestie rowerów transportowych, które są przystosowane do tego, żeby przewozić towary i ani rolki ani hulajnoga tego nie zapewnia ne, a rower tak i jak spojrzymy na miasta właśnie to nie psuć holenderskiej raczej miasta Niemcy i pół Kopenhaga, czyli te, które są mniej bardzo, w które zrobiły już na ogół kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu ja mówię było ono od lat osiemdziesiątych jak jak ta infrastruktura dróg rowerowych czy naprawdę zaczęła rozwijać to w we wszystkich rankingach te miasta wygrywają są bardzo wysoko pod względem jakości życia proszę zwrócić na to uwagę Wiedeń Kopenhaga Amsterdam tam, gdzie jest rozbudowana infrastruktura dróg rowerowych to miasto wygrywają w PIT autokar w swojej książce również opisuje początek w ogóle tego w jak rowery zaczęły być w Holandii normalnym środkiem transportu jak wiemy dobrze sam rower to wynalazek już ponad stuletni więc, więc trochę od tego czasu czasu minęło, ale właśnie w Holandii przecież cała ta rowerową rewolucja tak to nazwijmy zaczęła się od bardzo nieprzyjemnego zdarzenia tragicznego od śmierci dziecka na rower w wyniku wypadku drogowego i zresztą takie przykłady tej najpierw tragedia później zmian w tej książce, ale też pojawiają się w innych miejscach i zastanawiam się czy przeto nie musi się od takiego tragicznego zdarzenia zacząć lepsze większe myślenie o zmianach w sposobach przemieszczania się o zmianach, jeżeli chodzi o bezpieczeństwo na drogach na pewno podejście podejście do tych spraw musi się zmienić to jest szokujące, że my akceptujemy to, że każdego dnia każdego roku ginie w Polsce niewielkie miasteczko to około 3 tysięcy ludzi tak to data liczba utrzymuje się od lat e-myto tolerujemy jeszcze gorzej sytuacja rowerzystów pod tym względem pewną ilość na drogach co piesi, ale obie te grupy co najmocniej narażone na na śmierć na kalectwo po prostu na wypadek w polskich warunkach i my chyba zbyt łatwo akceptujemy to, że skutkiem ruchu drogowego szczególnie takiego nadmiernego ruchu drogowego, jaki mamy w Polsce przegonimy mamy dzisiaj statystyki motoryzacji w 2 czy dwuipółkrotnie wyższe niż wiele zachodnich miast to jest straszne, że doszliśmy do liczby 800 aut na 1000 mieszkańców no, więc przy tak intensywnym ruchu giną ludzie im uważamy, że to jest normalna cena za przemieszczanie się to też nie musimy stale tego ruchu wygaszać do zera nie musimy zakazać autom wjazdu w teren zabudowany wystarczy to wystarczy tyle, żebyśmy z 1 strony to raczej przestrzega przepisów poza ograniczenia prędkości np. egzekwowali twardą, a z drugiej dawać alternatywy tak jak właśnie norze tworzę się po drogach rowerowych to jest bardzo ważne, bo ja mam wrażenie, że przepraszam, że przerwa szczerze, że w Polsce my te zmiany w aspekcie przemieszczanie się często znaczymy jako społeczeństwo ogólnie, ale oczywiście nie chcę, żeby to wywiąże każdy jest taka taki dyskurs, że te zmiany w sposobie przemieszczania się też pewnego rodzaju wojna wojna tych, którzy są przekonani często nazywany z lewej strony lata aspektów politycznych i rowerzystów, ale osób, które tzw. aktywistów miejskich i całej reszty, która przemieszcza się samochodami, a to nie o to chodzi o to chodzi o to, żeby nie zakazywać pewnego sposobu przemieszczania się, jakim jest samochód, ale dawać właśnie te możliwości, aby człowiek miał większy wybór, aby w zależności od tego jak przeliczyć sobie pewne koszty i pewne rzeczy mógł wybrać czy torowe czy to transport publiczny czy pieszo czy właśnie czasami samochód, który w wielu aspektach jest bardzo pomocne naturalnie tutaj dzisiaj mamy takie takie skrzywienie polegający na tym, że swoboda wyboru roweru jest ograniczona jeśli weźmiemy choćby Kraków to mamy ogromne obszary miasta co w południe właściwie jest rowerową odcięte i czeka na infrastrukturę, która pozwoli ludziom stamtąd turyści wieźli na rowerach wygrać rower co takie miejsca w Krakowie zresztą również w wielu miastach, gdzie jedyną możliwością dostania się z punktu Adobe odległego o kilometr jest samochód, bo nie ma chodnika nie ma drogi rowerowej jest szeroka hałaśliwa jezdnia i my też oczywiście drogowego i nie ma też transportu zbiorowego też oczywiście niesamowity problem nam się wydaje to ta kategoria wojny nie jest do końca błędna i może to wyjaśnić co mocno brzmienie mocno brzmi tak, ale tak to nie jest wojna o ten, kto to jest problem tego rodzaju, że ludzie, którzy żyją prawem pewien styl życia pożal się w koncernie samochodem budowali dom pod Krakowem pod Warszawą czy pod Wrocławiem n p . w i każdego dnia mają dostać się do prac 30 km jedno są narodem wrócić po rozejściu, podrzucając dzieci do szkoły, którą wybrali w Śródmieściu jeśli mówimy o ruchu rowerowym animacją się za głowę i właśnie uważam to ich używają retoryki wojennej mówią to jest zamach na naszą wolność to zamach na moście życia trzeba zrozumieć, że do zmiany, które proponuje pieluchę to są zmiany, które jest wiedzieć, że totalna ale, ale manewr może być wyraz tekstowe z 1 strony i zawsze ja to wszystko widać też stopniowo to jest kwestia to wino dla reżimu ewolucja, a nie rewolucja dokładnie tak nie ma żadnej rewolucji o zakazie wjazdu samochodów do miasta nic z tych rzeczy chodzi o to, że jeśli stworzymy inną alternatywę wybudujemy sieć dróg rowerowych będziemy promować mocno inny ruch rowerowy, bo nie ukrywam też brakuje czasu takie głosy ze strony włodarzy miast, którzy powiedzieli rowerzystom w tym fajnie, że jedziesz rowerem w programy takie nalepki na stojakach rowerowych z hasłem do Gdyni dzięki, że wybierasz rower i terroryzm mocny sygnał takie jak rower wystarczy się dowartościowane takim taką prostą nalewką wiemy, że komuś zależy na tym, żeby nas na rowerze jeździł, więc jeśli wysyłamy takie sygnały, że tworzymy warunki to naturalnie we wsi wiedzie ją inni może ci ludzie, którzy wybudowali domy od miasta nigdy nie zostaną rowerzystami nie zmienia są różne sposoby leczenia psa i przenosi się nie rodzą się do miasta, ale może w dziedzinach nie spełnia tego błędu to dzieci to pokolenie, które dzisiaj zwożone autami rozległ się wszędzie, zwłaszcza uzależniona od transportu zostaną rodziców domom do szkoły daleko do kolegów z daleko jedyna opcja to właśnie torze tata trzyma może być samochodem Jacek Kotlarski przytuli i aż dziw nów w jachcie będą troszkę bardziej radykalne, dlatego że trudno w, jeżeli damy możliwości poruszania się swobodnego samochodem to większość ludzi ten samochód wybierze ze względu na wygodę i mówiono po bardzo konkretny przykład np. miejsc parkingowych w centrach miast przeznaczone istniały już na tyle długo mieszkam w Krakowie, że pamiętamy parking na placu Szczepańskim 3 na na małym rynku IT parkingi były zostały zlikwidowane kilka lat temu wielkie tragedie się nie stało na nie nie Doda nagle po prostu miasto się nie zakorkował, więc dawanie takiego prostego wyboru, że możesz pojechać albo swoim samochodem albo rowerem albo środkiem transportu publicznego powoduje to, że większość ludzi z wygody wybierze samochód niestety to wydaje nawiązuje do naszej też książki walka o ulicę leżała w samochód musi być traktowany jako pewien luksus i coś co jest w samochodzie osobowym rzezie trzeba naczep powinny być miasta tak układane, żeby w narodzie nie chcieli wybierać samochody ze względów po prostu ekonomicznych opłacalnych uważa pan, że w ten sposób, że w pewien sposób będziemy demonizować tych, którzy używają samochodu do codziennych podróży, ale to był prosty przykład, jeżeli miałby pan parking na rynku w Krakowie wyobraźmy sobie taką sytuację tam kawałek po prostu, bo kiedyś samochody jeździły po poranku do Lwowa zwierzał, a tak prawda po prostu umowa jest wygodnie mam ochotę iść do kina wieczorem z żoną, więc po prostu są pod wieżami staje na szewskiej i szuka miejsca jeżdżę po kolejnych ulicach aż ktoś obcy gdzieś się zwolni je, jeżeli nie ma wybieram, jeżeli mam ochotę napić się np. w kawiarniach, kiedy czytam Opoki jakiegoś alkoholu to wsiadam do autobusu po prostu i ja ja mówię o takich rozwiązaniach, które się też dzieje w nowym przykład z Florencji na mamy ogromny parking jest 1 tak trochę ścieramy, ale wydaje mi się, że około 3 km, od której od centrum od centrum miasta i to jest parking zarówno dla samochodów osobowych, jaki dla autobusów turystycznych u nas autobusy tamują w Krakowie autobus z turystami podjeżdża pod sam Wawel to jest ta zmiana przestrzeni nie jest taka prosta, że jeżeli nie jest za zakazem w pewne miejsce dojeżdżać samochodem to z automatu ten ruch samochodowy w ogóle w mieście się zmniejszy tutaj tak jak mówiliśmy zresztą też Piter Łukasz, mówi że ta zmiana musi następować w wielu miejscach wielu faulował naczytał to ten ten to faktyczny rozwój musisz po prostu, jakby inna całą cała paleta, czyli musisz się dostępność transportu publicznego musi być bardzo atrakcyjna to jest ciągle coś co kuleje bardzo w polskich miastach transport publiczny to ładnie mówią o tym, burmistrz Hubert burmistrz Bogoty panele są także, że tracą, bo liczyłaby sekcji od okna jest jego jego sformułowanie tak ma być naprawdę atrakcyjne, ale wracającego do głównego naszego wątku to co też oba w mówił wcześniej moja też zderzamy z tym, że od mojego miejsca zamieszkania nel nie jestem w stanie dojechać do centrum miasta rowerem, używając dróg rowerowych po prostu ich nie ma na to, że one są tego fragmentarycznie to jest takie łatanie tu troszkę muszę kombinować to mnie to to jest nią ja mam nadzieję, że dożyję takich czasów Jeślinie smok i zawija, że ta struktura i czasu, która dróg rowerowych w Krakowie będzie taka, że będę się w stanie przemieszczać i jeśli zdrowie na to pozwolić tylko na rowerze Ano właśnie w książce bardzo dużo aspektów tak jak mówiliśmy jest to zdrowie bezpieczeństwo na drogach ekonomia ekologia, o czym Jacek Tokarski przed chwilą właśnie też wspomniał są aspekty, jeżeli chodzi o demokrację równość społeczną autor pisze, że rower jest na tyle prostym i tanim środkiem transportu, że mogą z niego korzystać wszyscy niezależnie od statusu majątkowego polecamy dla mnie tak jak mówię przez cały czas największą wartością tej książki jest udokumentowanie tego wszystkiego, bo bardzo wiele z znalazłem badań naukowych, o których nie widziałem je na koniec powiedzmy, że jest szansa, aby autor pojawił się w Polsce Jacek Tokarski tak my prowadzimy takie rozmowy jest już nawet w takim dniu pierwsze pierwszy terminal nie chcemy jeszcze go zdradzać, bo tak nie jest to wszystko jeszcze, że już tak do końca ustalone będzie to jesień jeśli mieści się uda to będzie to jesień tego roku na pewno będzie to Warszawa jeśli się wszystko powiedzie to będzie też, że Kraków to mamy nadzieję że, że uda się autora zaprosić zaprosił do Polski ja bardzo się cieszę, bo mam nadzieję spotkać się z autorami i zapytać go chociażby o to kim nie strzeli jak rowery mogą uratować swój świat Piter Łukasz wydawnictwo wysoki zamek w przekładzie Weroniki Mincer, a ze mną w studiu w Krakowie przepraszam nic mu tutaj w Warszawie studiów w Krakowie był Jacek Tokarski wydawnictwo wysoki zamek oraz dziękuję bardzo dziękuję bardzo oraz Hubert Mazur prawnik oraz członek organizacji Kraków miastem rowerów bardzo serdecznie dziękuję bardzo dziękuję kłaniał się niskokosztowe śnieg mróz Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SKOŁOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA