REKLAMA

Narodowcy uczą i edukują. Drzwi lubelskiego IPN otwarte m.in. dla działaczy skrajnej prawicy

Data emisji:
2019-02-02 15:40
Audycja:
Twój Problem - Moja Sprawa
Czas trwania:
15:08 min.
Udostępnij:

Adam Andruszkiewicz stał się symbolem otwartości rządzących na środowiska narodowców. Ale są instytucje, w których narodowcy pracują nie od dziś. W lubelskim IPN zajmują się edukacją dzieci i młodzieży. Historycy alarmują: ich przekaz kierowany do młodzieży może być groźny, rodzice powinni być na to wyczuleni.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

swój problem moja sprawa druga odsłona dzisiejszego programu Anna Gmiterek-Zabłocka zaprasza aut nie teraz problemy z historią jak słyszę od wielu historyków w tym od nauczycieli historii z historią, którą próbuje się w tej chwili pisać na nowo choćby w kontekście historii najnowszej, a chodzi m. in . o edukację prowadzoną przez Instytut Pamięci Narodowej i lubelskim w IPN-ie drzwi tej instytucji zostały mówiąc kolokwialnie otwarte szeroko dla środowisk narodowych Rozwiń » skrajnie prawicowych okazuje się bowiem, że część osób o takich właśnie poglądach znalazła tam zatrudnienie w IPN-ie, ale bezpośrednio też w i Baranowskim biurze edukacji narodowej IPN, odpowiadając na moje pytania nie odniósł się do kwestii pracowniczych, czyli n p . czym się konkretne osoby tam zajmują, ale zapewniono mnie, że robi się wiele jeśli chodzi o edukację dzieci młodzieży edukację historyczną, za którą w Lublinie odpowiada naczelnik biura edukacji narodowej to jest dr hab. Tomasz Panfil historyk, który miał m. in. napisać jakiś czas temu takie zdanie, że po agresji Niemiec sytuacja Żydów nie wyglądała bardzo źle to jest oczywiście cytat co może oznaczać edukacja prowadzona przez osoby o poglądach skrajnie prawicowych na początek prof. Rafał wnuk historyk z KUL -u, który tematyką najnowszej historii Polski podziemiem antykomunistycznym niepodległościowym zajmuje się od wielu wielu już lat, jeżeli jest rzeczywiście tak, że aktywiści jakich partii w tym przypadku organizacji politycznej w tym przypadku jednoznacznie skrajnie radykalnie prawicowej, jeżeli te osoby w swoim przekazie lekcyjnym przy wykazują treści, które wynoszą ze swoich programów politycznych ze swojej bazy ideowej to jest rzecz absolutnie niedopuszczalne powiedziała pani, że dziś ta instytucja nazywa się to tak komórka Instytut Pamięci Narodowej nazywa się biuro edukacji narodowej w tym jak rasowi tanie, bo tam pracowałem z wielu nazywało się biurem edukacji publicznej szkoła ma wychowywać obywateli obywateli przestrzegających prawa obywateli się szanujących innych ludzi ma wychowywać do wartości uniwersalnych nacjonalizm jest przeciwieństwem uniwersalizmu nacjonalizmy wyklucza ani nie włącza to jest nieprawdopodobnie niebezpieczne to jest najczarniejszy możliwy scenariusz nowość, bo jak on zatem jako historyka takim samym poradzić z lekami, które nie zna się historii zastanawia się no ale co oni takiego złego mogą chorym dzieciom powiedzieć, jakie nieprawdziwe rzeczy mogą tym dzieciom do głów włożyć w możliwość jest tak wiele, że ja nie jestem w stanie ich wszystkich nawet potencjalnie Wymyśl powiedzieć, ale wyobrażam sobie, iż mogą powiedzieć coś do komunistycznym spisku, który strzału doprowadzić do zniszczenia Polski w okresie od osiemnastego roku do wczoraj to jest 1 z takich klisz powtarzanych w organizacji narodowo radykalnej praktycznie od momentu powstania informacje o tym, że tylko Polacy ratowali Żydów akurat problematykę ratowania Żydów w ogóle nie istniała w 4 problematyka tego pozytywnego postrzegania Żydów w ogóle nie istniała w okresie międzywojennym w plenerze natomiast dzisiaj, kiedy sięgam do tekstów doorganizacji narodowo radykalny, kiedy wchodzę na stronę prostu biorę pisma tego obozu z nich jest jednoznacznie wynika, że nacjonaliści w czasie drugiej wojny światowej zajmowali się głównie pomaganiem Żydów, a jeżeli, w którego zabili to, dlatego że był komunistą lub chore lub zdrajcą oczywiście nie ma nic wspólnego z prawdą historyczną, kiedy wchodzimy na poziom Generali lub tylko jest to budowanie pewnego sposobu obsługi fałszywy fałszywego mitu politycznego kolejny element i tego się najbardziej, bo to jest próba przekonania nas przy próbach przekonania młodych ludzi, że nacjonalizm jest patriotyzm tymczasem nie jest to prawda to służę 3, która nie powinny mieć absolutnie miejsca i NATO musi być bardzo wyczuleni mam nadzieję, że rodzice będą wyczuleni, że uwierzą w te rzeczy, które powiedzą im dzieci, bo częstokroć to są sytuacje sam się z nimi spotykałem się, że trudno było mi dać wiarę słowom nastolatkę, która powie co się w szkole stał po co jeszcze jeśli chodzi o żołnierze wyklęci NFZ armia krajowa, jakie tutaj mogą pojawić się mity tutaj mamy do czynienia z procesem długotrwałym już w trwającym kilka, a może kilkanaście lat pomieszania pojęć po pierwsze z 1 strony legenda armii krajowej pra w do armii krajowej jest wypierana przez pojęcie żołnierze wyklęci, a znał, kiedy pojawia się pojęcie żołnierze wyklęci to ona jest zdominowany przez język nacjonalistyczne organizacje narodowe narodowe siły zbrojne zaraz potem narodowe zjednoczenie wojskowe i tu znowu musiałbym powiedzieć cały wykład o tym gdzie z Sołą przekłamania krótko mówiąc armia krajowa w styczniu 400 piątego roku się sama rozwiązała pół roku później tego samego dokonał narodowe siły zbrojne i kiedy malowany jest obraz armii krajowej, która się poddała i chciała walczyć, a następnie narodowych sił zbrojnych tych, którzy się nigdy nie poddali, jakoby i, którzy postanowili walczyć do końca przeciwko komunistom to po prostu obraz całkowicie niezgodne z rzeczywistością, ale tutaj wchodzimy w obszary, które wymaga półgodzinnego wykładu, a nie robił tego oporu do tego wywiadu w swój problem moja sprawa w Krzysztof Styczyński uczy historii w 1 ze najbardziej prestiżowych liceów w Lublinie trzecim liceum Ogólnokształcącym imienia Unii lubelskiej uczy od prawie 40 już lat za różnych rządów PiS różnych ministrów edukacji przez ostatnie lata ściśle współpracował z Instytutem Pamięci Narodowej, bo angażował to m. in. swoich uczniów, ale to się niestety zmieniła to naprawdę trudno wyliczyć formy, jakie prezentowane były chociażby przez nas nasz oddział lubelski PE lub kadra, która tam funkcjonowała w tej chwili niestety z żalem przyznam, że rzeź szeregu tych osób Gliwice oby naprawdę wymieniać potężną ekipę, która nie ustawała w zasypywaniu nas propozycja nie tak jak teraz, że nie mam co wybrać to wtedy miałem kłopot z wyborem moi uczniowie uczestniczyli w wielu przedsięwzięciach związanych z działalnością Instytutu, zaczynając od konferencji poświęconych konkretnym bohaterom Narodowym aż po tak pragmatyczną stronę jak chociażby warsztaty dla maturzystów powtórzenie z historii najnowszej są uczniowie sobie niesłychanie cenili dlatego, że to była świetna obudowa do tego co robiłem na lekcjach ja mogłem także mieć pewność, że moi uczniowie znajdą się naprawdę pod fachową opieką, a przecież moim zdaniem w każdym razie chodzi o to, aby uczyć młodzieży holistycznego spojrzenia, więc wielopłaszczyznowego historia nie tylko piękne w wymiarze i to dla mnie była wielka wartość nie mogli mnie mieli do czynienia na co, więc prof. Eisler z prof. Dudkiem z wieloma innymi profesorami prof. Patkowski, którzy nie dość, że mają autorytet historyk KUL nie tak się, bo nasi uczą od nich, ale są świetne warsztatowo oni wiedzą jak z młodzieżą rozmawiać wreszcie pomocy, jakie dostawaliśmy my nauczyciele historii z Instytutu Pamięci Narodowej przy, których my braliśmy czynny udział, więc nasz głos się także liczą postaci tak edukacyjnych to taki dług edukacyjne są w tej chwili głównie na bieżąco używane do historii najnowszej to jest świetne uzupełnienie warsztatu świetne uzupełnienie tego co wykorzystuje na lekcji poza podręcznikiem, by wreszcie strona internetowa, która była aktualizowana, gdzie ciągle coś nowego się pojawiało co ciekawe dzisiaj na stronie internetowej Instytutu nauk o dziwo, znajduje się zaproszenie na warsztaty od 2015 do 2016 roku nie wiem czy to jest najbardziej aktualna propozycja dla mniej dla moich uczniów wcześniej, gdy pan się spotykał z innymi nauczycielami historii inni rozmawiał z nimi to no właśnie czy to się różnią tego co w tej chwili zazwyczaj wymienialiśmy się tym co obecnie robi oddział Instytutu Pamięci Narodowej w tej chwili takiej dyskusji nie było z tym pytam kilku kolegów czy uczestniczyli, w czym zgodzili się nie uczestniczyli natomiast jedyne co było związane z karnym to były do przyjęcia teki edukacyjne, które zostały wydane poprzedniej ekipie szkoda, że się nie zainteresował tym poprzednio za każdym razem ktoś z Instytutu Pamięci Narodowej przychodził informował nas o bieżących działaniach Instytutu o tym co dział edukacji zamierza zrobić w jaki sposób zamierza pomóc mu funkcjonować i być może rzeczywiście przyzwyczailiśmy się do dobrego i za mało jest w mojej inicjatywie w związku z tym posypuje także w głowę popiołem pod tym kątem no ale jeżeli ktoś coś tworzy to powinno zależeć na tym, żeby dla kogoś otworzyć, żeby w, jaki sposób to upowszechniać natomiast uczestniczyłem do tej pory i to tak powiem szczerze niejako zbiegł z głów, że w obchodach rocznicy stanu wojennego, gdzie zorganizowano zorganizowano spotkanie w ramach rocznicy stanu wojennego i to było spotkanie jest rzeczywiście z panem dr. Anwilem, który opowiadał o swojej działalności w okresie stanu wojennego w Szczecinie nie chciałbym się za bardzo odnosić do osobistych przeżyć się pana dr. Panfila powiem szczerze, że bardziej oczekiwałbym być może takiego szerszego spektrum stanu wojennego jako pewnego zdarzenia, które nie działo się tylko w Szczecinie raczej spojrzenia na historyka, który obiektywizmu jak pewne próbują w każdym razie obiektywizować pewne fakty przedstawiać te fakty w aspekcie poruszono wymiarowe mroźno oglądało w LM porównywać stanowiska historyków chodzić być może nawet zwolennika historyczną na tym zależy młodzieży, którą przeprowadzono jest to w większości młodzież, która edukuje się w zakresie rozszerzonym historia z postem oczekiwania tej młodzieży, owszem na relacji świadka historii te są potrzebne, ale jednak mimo wszystko ta młodzież wybiera na rozszerzenie tego przedmiotu perspektywicznie myśląc o ewentualności zdawania tego przedmiotu na maturze zresztą historia najnowsza to nie tylko kwestia historii, ale także kwestia drugiego przedmiotu, którego Łódź uczył, czyli wiedza o społeczeństwie no i tutaj tak samo jest oczekiwanie, że bardziej będzie to takie szersze spektrum badań historycznych czy najnowszych najnowszych publikacji z tego zakresu odnieśli tylko łącznie relacja w postaci dziejów tego świadka historii zapewne pan dr Panfil był świadkiem historii ten ostatni rok to był rok stulecia odzyskania niepodległości będą bardzo NATO stawiał tych wydarzeń, bo sporo jak pan patrzy na to w jaki sposób w tej chwili ci, którzy rządzą chcą uczyć dzieci patriotyzmu jest trudne zagadnienie, dlatego że każda władza w jaki sposób próbuje wykorzystać także historię do od swoich celów jest niewątpliwe to niestety, ale dotyczy każdej władzy ekipę słyszy, że do instytucji w tym właśnie z Instytutu Pamięci Narodowej trafiają takie osoby, które są związane ze środowiskiem prawicowym ze środowiskiem narodowców to to budzi w panu jako historyk nauczyciel historii określone obawy i w ogóle z gruntu rzeczy jestem przeciwny jakimkolwiek ekstremizmu ja się boje ekstremistów i Bolek poniesie ekstremistów także prezentowanych moim uczniom wiedzę na temat żyje ekstremizm istnieją jest czymś naturalnym, bo zawsze istniały istnieją będą istniały natomiast pozwalanie ekstremistycznym obojętnie, z której strony i jednostkom ugrupowaniom organizacjom na przejmowanie strefy publicznej zawsze wcześniej czy później kończy się czy Wisłę, dlatego że wszelkie formy takiego ekstremizmu czy to polityczne czy społecznym czy nawet ekonomiczne zawęża perspektywę zawęża horyzont domu powoduje, że wzrastają wtedy także postawy ekstremalne postawy których, które trudno przewidzieć chociażby wydarzenia z prezydentem miasta Gdańska zawsze stare powiedzenie ludowe stwierdzało, że ten, kto sieje wiatr zbiera burzę myślę, że to jest jak najbardziej adekwatne do tej sytuacji, jeżeli ktoś w sposób radykalny próbuje zawłaszczyć historię przedstawiać tylko 1 wymiar 1 aspekt to zawsze wcześniej czy później musi doprowadzić do tego, że ta eksploduje nieprzewidziany sposób, że państwa ja pytałam centrale i pewną sytuację w oddziale Instytutu w Lublinie i osoby tam zatrudnione m. in. na te, które zajmują się edukacją pytałam czy wpływały do centrali IPN jakiekolwiek pytania skargi dotyczące wskazanych osób i podejmowanych przez nich działań czy wpływały zastrzeżenia dotyczące ich pracy i czy centrala miała świadomość, że są to osoby powiązane ze środowiskiem Narodowym tych pytań, które wysłałam było więcej od 21 stycznia czekam na odpowiedź jak tylko ją dostaną oczywiście do tego tematu powrócę tyle na dziś ja zapraszam za tydzień o nowej porze, czyli tak jak dzisiaj o godzinie piętnastej 20, a już dziś jestem do państwa dyspozycji na Facebooku na profilu twój problem mają spra w do usłyszenia, a przed nami już teraz informacje Radia TOK Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: TWÓJ PROBLEM - MOJA SPRAWA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Zabierz TOK FM na wyjazd - teraz 30% rabatu na każdy z pakietów Premium. Słuchaj TOK FM gdzie chcesz i kiedy chcesz!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!