REKLAMA

Elektryczne samochody już nas nie zaskakują. Czas na elektryczne łodzie, do tego zasilane energią słoneczną

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-02-03 07:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:55 min.
Udostępnij:

O „Baśce”, łodzi solarnej zaprojektowanej przez studentów Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie, mówi Joanna Maraszek – członkini zespołu AGH Solar Boat.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
siódmy 41 elektryczne samochody to temat modny i rozwijany, a co z elektrycznymi łodziami z nami przez Skype jest pani Joanna Maraszek studentka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie członkini zespołu, a GH sonar, bo aut dzień dobry dzień dobry dzień dobry w tym właśnie kraje rozwinięte jest ta branża intensywnie się pracuje nad takimi elektrycznymi łodziami pniemy się, że branża dopiero od niej niedawnych 3 lat bardzo intensywnie się rozwija się nie tylko w Polsce, ale Rozwiń » i w całej Europie indeks ten silny ruch właśnie na tych zawodach, gdzie spotykają się studenci, którzy podczas roku akademickiego za swoje konstrukcje budują tworzą starają się zastosować innowacyjne rozwiązania i momencie spotyka się duża część studentów z całej Europy, bo o tym, dyskutować żali się mogło być tak branża rozwija się o Grażynie i masie są ogromne predyspozycje, bo te technologie stają się coraz bardziej po prostu efektywnej popularne też zbudowaliście swoją Łódź, nazywając ją pięknym imieniem Baśka jak wygląda jak działa tak jest też od razu odpowiem, dlaczego nie Baśka Baśka co jest w imię tak na dolną Panny patronki naszej uczelni świętej Barbary i właśnie na jej cześć to właśnie imię naszej Łodzi Baśka to Łódź sześciometrowa cała czerwona zbudowana z włókna węglowego, czyli żywe rekonstrukcja była maksymalnie lekko, ale jednocześnie wytrzymała i żeby była możliwa do zbudowania przez studentów, bo to bolało zbudowana z naszymi rękoma Łódź o napędzie elektrycznym w pełni zasilana ogniwami fotowoltaicznymi czy ta energia ze słońca jest magazynowana w akumulatorach i następnie ulami nadal pozwala na silnik elektryczny, który zasila już śrubę, która również została w pełni wykonać przez studentów i dało się rozwija prędkość około 80 m litry na sekundę i powodach nie tylko holenderskich, ale również woda w Monako wpływa już trzeci Cezar i przed nami kolejne starty w zawodach te 810 m / s to jest dużo trzymało, bo to jest tak no lekki trucht zdaje się na powierzchni oczywiście z ziemi Hektor człowiek może oglądać co prawda nie są zawrotne prędkości jesteśmy z dala od samochodów elektrycznych, które prędkości rozwijają bardzo szybko dużo szybciej niż samochody spalinowe z niemniej jednak, jeżeli spojrzymy na warunki samolotów i napojach wykonają lament, że jest regulaminowego to wszystko jest podporządkowane pod regulamin zawodów no to już mogę tej powierza w Monako zajęliśmy trzecie miejsce spośród drużyn drużyn z całej Europy m. in. fenomenalnie z drużyn holenderskich i Ryszard trzecie miejsce pokazuje, że jako Polska drużyna też całkiem nieźle radzimy sobie przed laty przestrzeń tak to są wyścigi czy też są punkty za styl w PiS też bardzo dobre pytanie, bo zawody Solar, bo tutaj jest 1 taka wielka historia o łodziach właśnie zasilanych silnikami elektrycznymi na jej jak to wygląda z zawodu są, jakby w 3 różnych kategoriach pierwsza z nich jest właśnie tam prędkość dodaje, że drużyna zwijają możliwie największe prędkości na obcych dosyć krótkich odcinkach dalej mamy taki test wytrzymałościowy i wtedy drużynach wychodzą już na nasz czerwony szlak co się dzieje na pełnych halach i tam mamy określony czas to mogą mieć 2 godziny mogą być godziny 4 i w ciągu tego czasu muszę zrobić jak największą liczbą okrążeń i ceny już sprawdzane są testy wytrzymałościowe jak wygląda ładowanie i nadzorowanie systemu najmu są konieczne jest najbardziej emocjonujący bieg też w Dachau, gdzie dziś duże ścigają się jednocześnie w salonie u wtedy jeszcze badane są własnością Łodzi te punkty zatem jak pani powiedziała ale kiedy tak przyglądam się w inny zdjęciem waszej Łodzi to wygląda trochę grosza mierzenie zrozumieć, ale tak jak parodia takiej Łodzi, bo chwałą jest praktycznie pokryta właśnie fotowoltaika, o ile dobrze rozumiem jest tylko taki mały kwadracik, w którym 1 osoba może siedzieć to jest wygodne i Muhammed to jest wygodne jest tani bez sternika w tym też jest ściśle określone regulaminem i proszę sobie wyobrazić, że taki strażnik musi ważyć 70 kg, jeżeli waży mniej musimy go zaciągać, więc tego miejsca na stosunkowo mało to jest Łódź jedno osobowe, a także tam więcej o ogłoszenie zamieścimy w księdzu Romanowi niezwykłe jak w wielkim wygodę i nie ma tzw. user Experience w najwyższym poziomie i do szczególnie ciekawe jest na zawodach w Holandii, bo w Holandii zawody mają zupełnie inną dynamikę i Pasternik potrafi się za sterami około 6 godzin, bo dyktando przymierzanie jest 5060 km od holenderskich kanałach co z perspektywy odbiorcy tego tzw. widza jest strasznie nudne, bo proszę wyobrazić, że te łodzie płyną przez 56 godzin i tak naprawdę, ścigając się ze sobą, ale też Wolf własnymi możliwościami UE jak wiele starczy nam po prostu baterii jak wiele dobrego domu się oddawać od słońca, którego w Holandii w zeszłym roku nie było aż tak wiele, więc wracając do sternika siedzisz wygodnie i staramy się, żeby było jak najlepiej, więc dostaje jedzenie dostaje się jednak środki, żeby mógł coraz wyżej może, żeby nie było aż tak nudno staram się w nim miejsca oraz na łączach, więc jesteś fajna przygoda dla studentów, kiedy sny sternik płyniemy opowiada było iść kawałek, żeby przez 6 godzin nasze chłopaki zaroiło się, dlaczego tak duże muszą być te pana alejek to wygląda mniej więcej tak, że mamy małą Łódź 3 AMG, którą mogą swoje państwo mniej więcej wyobrazić jako kajak trochę szerszy inny nasz styl gry w nałożona taka blacha, która właśnie jest wycięta inny wydźwięk jest tam małe kwadraciki na tegoż sternika inaczej rzecz sztywnej powierzchni mamy foto Wojtek tak to wygląda z perspektywy laika inny i wizualnie no właśnie liczą to musi być takie duże mało poręczne, a nie tylko sprostuje Zielonej Górze to jest okłamywanie blacharsko ten właśnie również materiał wykonanych z włókna węglowego drzwi natomiast czołowy takie duże no właśnie tutaj chodzi cała technologię fotowoltaiki, która jest dzisiaj na rozwijającym się, ale wciąż jednak tak bardzo rozwiniętym poziomie, jakbyśmy marzyli i tak duża powierzchnia to po prostu powierzchnię, ale i powierzchnia całego, które umożliwiają nam zbieranie tych posłańca i przekazywanie tej energii akumulatorów i na tej wielkiej powierzchni podkładach długość 6 m szerokość około 2 m, więc samym 12 m ² bycia wytniemy dziurę na sternika 11 m ² to mamy moc 1000 lotów jak serwowaliśmy na umowę z 1000 W, która zasila silnik o takiej mocy nominalnej z 4 kW przejętej widzimy, że mamy ten deficyt energii pantomimę, skąd są tak wielkie powierzchnie, dlaczego my tak naprawdę walczymy o każdy możliwy centymetr na tej Łodzi, że Mustang kleszcza fotowoltaiki, żeby móc jeszcze energię jeszcze więcej, bo tam po prostu trener jest na wagę złota szczególnie jak słońce zachodzi za chorych i ta moc ładowania z obroną drastycznie ceny właściciel zbadać, jakie są wahania, bo jeśli jest intensywne słońce to oczywiście jest najlepiej, ale jest jeszcze schowa za chmurami i późniejsze przestrzeń, a jeśli np. pada i fotowoltaika jest zalana nekropoliami deszczu to to są duże spadki możliwość ładowania, jeżeli chodzi o połowę lat mamy mało mówimy o Łodzi wielka woda nie wpływa aż tak źle na nasze wyniki natomiast zachmurzenie Kuwejtu drastycznie i to paradoksalnie jako studentka energetyki zobaczą dopiero w Holandii, bo zawsze mówimy o tym, że mamy, ale od pełnej mocy i w Polsce razem działają tak natomiast w Tadżykistanie aż będą działały 2 × lepiej wszystko, by miasto, ale dopiero w momencie, kiedy byliśmy w tej Holandii i weź udział w grę i wreszcie z Czechami nikt, kto tak długi rejs na 60 km to co się dzieje nagle widzimy prognozy pogody mówi nam, że idą w chmurach i nasze kochane wtedy też w taki taka końcówka sezonu, gdzie w nienajlepszej Peszko w technicznym i ich sprawność maksymalną znacznie spadła poniżej tego co mówił producent ma inny zauważyliśmy, że w pewnym momencie każda chmura sprawia, że ta moc od 2 nie jest niższa niż jest moc ładowania w tym nasze algorytmy są również, ale w Łodzi szybko alarmowały, że jak hola hola płyn się wolni, bo nie nakłonić do mety bogata jest 33 lat od stolicy, a tej energii może nam wystarczyć na 27 i co wtedy trzeba robić trzeba to prędkość zmniejszać i troszeczkę się zaczyna dryfować jeszcze nie mówimy o 6 l / s syn od 23 na litrach na sekundę robi się prawdziwa walka z czasem, żeby zdążyć w czasie, w którym nikt mnie wciąż klasyfikowani, żeby brać udział w lesie ucina pani to w pewnym momencie wyłączają zegar i to nie wpłynie na czas po określonym w 6 godzinach ten po prostu wylatuje z zawodów bez nawet w klasyfikacji generalnej jest do tego nie mogliśmy dopuścić, by zacząć legalną władzą, ale można też jest też na bieżąco, choć nie można tutaj taka też ciekawa przygoda miała miejsce w tej Holandii jest wolny są trudne zawody w Monako to są zawody widowiskowej są piękne, ale ta jest jednak jest trwała ona jest zagrożenie natomiast cała reszta no to jest taka lampa z Chin esencja fotowoltaiki zresztą my na głowach bardzo dobrze świetlana natomiast Holandia noga się okazuje dużo większy problem i w pewnym momencie nasz sternik starają się optymalizować trasy i chcemy też mało ampułek z centralą, która była cały czas Społem przy pogodzie przy przy warunkach atmosferycznych i tego jak wygląda ten kanał kierować go jak powinni kłaść na jej ob najbardziej zoptymalizowaną trasą i nagle wpadł w mniej znane są trujące komu się, że w holenderskich kanałach są mielizny Otóż były i wtedy są 2 opcje albo odpływa Łódź techniczna i Łódź techniczna domagam się z tego wydostać natomiast już sternik musi zakończyć rejs z dystansu uciekał był albo druga opcja, ale sternik wskakuje na wodzie sam Isabel próbuje sobie poradzić i odkładać lubelscy glonów, które tam były w mojej następnej kolejce wyzwanie wskoczył i nim próbowaliśmy się do niego przedostać przez GITD sobie wyobrazić mamy holenderską wiesz nawet do tych kanałów niemal wszędzie dojazd drogą jest człowiek musi przedzierać przez chaszcze, żeby cokolwiek móc odwołać przytrzymać, żeby on miał po tym, jak do niej wejść to było trudne to było na pewno trudno stracić nawet od 20 do 35 minut, z jaką jest finał finałów na 2 minuty przed zakończeniem tych 6 godzin usuwały lament chroni więc, ciesząc się, jakbyśmy zwycięży ani ten rejs, a tak naprawdę byliśmy tylko klasyfikowani także tutaj non noce przygody bywają wielkie, ale też pokazują, że jeszcze dużo pracy przed inżynierami, aby te technologie fotowoltaiczne się po prostu lepsza no właśnie chcę zapytać czy to jest także tam energia, którą fotowoltaika pobiera ze słońca waszej Łodzi musi być natychmiast wykorzystane są takie skoki, że nagle macie bardzo dużo nerce względnie dużo energii, więc trzeba płynąć szybciej, a za chwilę jest jej bardzo mało tam jest, choć trochę możliwości magazynowania na taki moment np. właśnie słońce schowa się za chmurami i nowości i to jest bardzo ważna to cała kwestia, którą pani porusza, bo całą energię, którą wieziono z paneli i magazynuje od razu akumulatora bo gdyby na silnik dawać wąsko skokową energię to energii niestabilną bardzo szybko moglibyśmy doprowadzić do popsucia do awarii tego silnika, więc trener jak co idzie na silniki i nie bezpośrednio z akumulatorów, która jest zarządzana tzw. system systemami BMS, z którymi oczywiście też bywają problemy natomiast tutaj też system zarządzania energią jest na dosyć zaawansowanym poziomie e-myta staram się od razu analizowali warunki atmosferyczne, żeby sternik wiedział o najem wysoko może tego leku prędkość może sobie pozwolić, bo wiadomo im mniejsza prędkość o więcej energii w danej jednostce czasu zużywamy natomiast tutaj i tak my tu energii magazynuje się im się, że to magazynowanie energii to jest kolejne wielkie wyzwanie dla inżynierii docent dzisiaj to magazynowanie może jest efektywny i efektywne natomiast jest wart bardzo ciężka technologia lat dodaje nam bardzo dużo masy do naszej całej konstrukcji jak wiadomo ma pani służę w takich konstrukcjach sportowych także tutaj jest też kolejne wyzwanie i są studenci na naszej uczelni, którzy sami też takie cechy tworzą sami starają się je osobiście chcą ulepszać inni produkować takie rozwiązania, które są dedykowane pod ich potrzeby dziś terenie nie wydają się producentów, jakie mogą mieć rozwiązanie tylko oni sami sobie i nadając parametry sali, ale to już chemicznie i fizycznie i tworzą miodu mówimy oczywiście przede wszystkim on łodziach studenckich na tych zawodach studenckich, o których pani opowiada też nic proszę państwa na stronę Agile chata można zobaczyć zdjęcia i piękne filmy prezentujące jak to wyglądało w Monako tam szczególnie ładne widoki, ale chciałbym zapytać o inne branże taką większą to znaczy w dobrze by było, gdyby np. mogło być elektrycznej z Zielonej energii napędzane takie porządne transportowce, które płyną z tymi wszystkimi ne KON trenerami czy się myśli o tym czy tu w ogóle jest jakakolwiek szansa na takie zastosowanie fotowoltaiki i tutaj dochodzimy do tego tematu stryja i osobiście uważam, że w ten sam projekt jest najważniejszy, bo wiadomo, że dziś ewolucję stworzyć grupę studentów, którzy od właścicieli 3 lat, tworząc projekt studencki talia są albo mają 6 metrową Łódź ale gdzie jest większe obrazy i właśnie koniec tej pani mówi ten wielki transport morski i płacą właśnie wątek zawody Łodzi solarnych pozostali studenci Lotosu przyszli inżynierowie, którzy myślą o imają stołowe torze, jeżeli mówimy o tzw. zrównoważonym rozwoju i w każdym kontekście ich w kontekście dostępu do energii elektrycznej i w kontekście właśnie tego transportu Morskiego muszę mówić o tych technologiach są zrównoważone i i dodajmy też staramy się te rozwiązania, które dynamikę w skali ogółu umów się euro 6 metrowa uczestnik rozprawa to my staramy się myśleć o nich w ten sposób jak moglibyśmy je zaaplikować na skalę większą jak te technologie mogłyby skalowalne w szerszym kontekście, bo w niejako oczyszczalni to pokolenie, które sobie zdaje sprawę ze wzmianki o tym, bardzo mocnej dosadnie staramy się myśleć w wielu aspektach jak my możemy się przyczynić do tego, gdy ten świat, który tworzymy technologiczny był lepszy dla naszej planety docent niskoemisyjny zeroemisyjnych, by ta energia, której co zużywamy w transporcie i nie tylko pochodziły z jak najbardziej odnawialnych źródeł i dalej, żeby te źródła odnawialne ich również było się do poddania recyklingowi żeby, żebyśmy się spotkać z problemem jest za 15 lat mamy tak ogromne wysypisko śmieci stworzone tylko i właśnie z paneli fotowoltaicznych dystans nie jesteśmy w stanie poradzić Cheetah jest szerokie myślenie z jakimi może tworzyć technologie kraniec nie tylko tworzą zieloną energię, ale dalej sam mogą być wykorzystywane do tworzenia kolejnych kolejnych rzeczy czyta zwana zamknięta gospodarka, która wykorzystuje te materiały dalej do wsi do przetwarzania, a nie do wytwarzania kolejnych śmieci gratulujemy entuzjazmu i trzymamy kciuki proszę pozdrowić się cały zespół wszystkiego dobrego serdecznie dziękuję wszystkim reggae i pani Joanna Maraszek studentka Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie członkini zespołu AGH Solar do aut była naszym gościem mało czułyśmy się przez Skype on siódma 58 za chwilę informacje po informacjach porozmawiamy o tym czy zadawanie prac domowych dzieciom jest nie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Dostęp Premium z 30% zniżką od serca. Pokochaj pakiet "Aplikacja i WWW". Słuchaj gdzie chcesz i jak chcesz.

KUP TERAZ 30% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!