REKLAMA

Edukacja w Polsce, czyli kilka słów o maszynce do produkowania biernych obywateli

Jak z dzieckiem
Data emisji:
2019-02-03 12:40
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
15:14 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
1241 Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studio Aleksandra Sawa dzień dobry mecz na własnym ekspertka ds. polityki młodzieżowej i edukacji poza formalnej w Polskiej radzie organizacji młodzieżowych pani Aleksandra napisała niedawno tekst opublikowany przez libertarian pod znaczącym tytułem edukacja w Polsce, czyli kilka słów maszynce do produkowania biernych obywateli to jest teksty, które są efektem pani przemyśleń po półtorarocznym ma koordynować New EU projektu Rozwiń » dialogu usystematyzowane jego co to był za projekt niż nam pani proszę o opisie na podstawie czego będziemy rozmawiały, a jak to jest projekt się odbywa we wszystkich państwach Unii Europejskiej AM patrolowane przez komisję Europejską jego celem jest nawiązanie takiego dialogu między młodzieżą osobami nie, więc od piętnastego czternastego roku życia a, a decydentami z poziomu lokalnego krajowego, ale w nocy z tak naprawdę edukacja Obywatelska zaangażowanie młodych ludzi w ten dyskurs zdaniem przestrzeń do wypowiadania się w swoich poglądach potrzebach i z tego co w inny wynika z pani tekstu zarówno młodzież często jest taka nie jest aktywizują one właśnie, a dorośli, czyli decydenci niekoniecznie chcą w ogóle z młodzieżą rozmawiać no tak nowinki wzywanie obserwujemy wydaje się, że być może być może dorośli często nie widzą na takiej konieczności, że nie widzą w tym wartości, a może nie stykają się też codziennie z młodzieżą z takim pogłębione powiedzmy wymiarze spotkanie kim prowadzimy nie nie mają okazji do usłyszenia ich opinie, bo po całym tym projekcie było organizowane ogólnopolski Kongres, na które zaprasza liście kogoś, kto przyjechał z pierwszej zmiany w 8 instytucji oczywiście, ale niestety niewiele się pojawił pojawił się oczywiście długoletni, a partner projektu całego projektu dialog czy Ministerstwo Edukacji Narodowej natomiast innych zaproszonych gości realny niestety nikt nikt nie uraczy nas, czyli młodzieży licealistów ze słuchaczy młodzież nie potrafili się wyrażać w tym sensie winny opisywać swoich potrzeb poglądów zresztą nie jest tak mówi Leszek wchodzimy na spotkania prowadzimy warsztaty młodzież potrafi się wyrażać elity opinia wybrzmiewają natomiast młodzież rzadko dostaje szansę Platformę do wyrażania takich opinii w programie szkolnym nie ma nie ma czasu na żadną pogłębioną dyskusję, ale rzadko, kiedy po prostu młodzież jest pytana o zdanie w takich kwestiach światopoglądowych walczyć jakiś elementach kultury, w którym żyją, a my im tę przestrzeń stwarza mi wtedy wychodzili razem wychodzi na to, że faktycznie nie ma swojej opinii to nie jest tylko tak, że tylko w ambitnych dobra szkoła dzieci potrafią wyrazić swoją opinię tylko i gimnazjaliści licealiści niż w miastach również mają i po pewnym procesie grupowym, które przeprowadzamy jak się ośmielę oazy Fajum temu formatami, w którym pracujemy to to wszystkie te osoby mają swoją opinię wujek jest informatyk to wygląda jak wygląda ta zmiana, która następuje po kilku godzinach zaczynamy zawsze odsyłam gier integracyjnych od takiego Team buildingu, w którym my przełamujemy lody, a ze mną to jest oczywiście mniej pisemnie wyraźnie, jeżeli pracujemy z klasą, ale właśnie dlatego staram się zazwyczaj miesiąc osoby między klasami AM i w tym momencie, kiedy jest cel już wypracowane zaufanie jesteśmy w stanie przejść do takiej dyskusji, a z, których faktycznie wyniknie, która nie będzie pozorna im najważniejsza kwestia kursów wypracowanie tego zaufania w grupie i o czym rozmawiać, ale rozmawiamy o bardzo wielu kwestiach o kulturze o edukacji o zatrudnieniu amanta w obrębie tego projektu o zdrowiu psychicznym o włączanie młodzieży mam tematy są naprawdę się rockiem i czy młodzież jest zaskoczony, że pytać o ich zdanie i słuchaczy w myśl, że to atak w sensie przechodzimy przychodził do szkół i i potrzebny jest ciasna na wdrożenia i na to, żeby oni zrozumieli, że my nie jesteśmy tu po torze, żeby oceniać to nie jest jakaś forma sprawdzianu oceny umiejętności tylko po prostu tam jesteśmy z nimi rozmawiamy i słuchamy tego co mają do powiedzenia, a najważniejsze bardzo często też tych spotkaniach z informacji, które prowadzi się brali udział lokalni decydenci kanclerz zdecydowanie bardziej zainteresowani niż decydenci poziom krajowego, ale i oni też ich słuchali i to oni i bardzo często sami decydenci byli zaskoczeni AM trafnością miałem po prostu analizy i opinii, a tych młodych ludzi, czyli polscy uczniowie raczej są przyzwyczajeni, że kiedy zadaję im się pytanie to nie chodzi o Chopinie tylko chodzi o to, żeby odpowiedzieli poprawnie umorzenie nie szłabym aż tak daleko powiedziałabym raczej, że po prostu nie są przyzwyczajeni do tego, że dyskutuje się dla dyskusji tak bym lokalne decydent to kto przychodził czasami prezydent miasta burmistrz miasta słuchał, ale tak starość w słynnym Kotwa Piasecznie, a w Świdnicy to boli, a przewodniczący wiceprzewodniczący rady miasta burmistrzowie skoro młodzież jak pani mówi chce się wypowiadać, że ma swoje poglądy to, skąd te k teza o tym, że Polska edukacja jest maszynką do produkowania biernych obywateli, dlatego że Polska Lukas nie, stwarzając przestrzeń wypowiadanie się to zieloni chcą się wypowiadać my widzimy w końcu, kiedy już już tam dotrzemy do tej szkoły co też nie jest łatwe często i też nie wycieramy nie wiadomo ilu szkół i po prostu na szeroką skalę tej przestrzeni nie ma w programie, jakie te maskotki mimo to ma skutki w postaci wyników edukacyjnych na pewno temat skutki takiego innych niż przygotowanie może, ale trochę do RODO do do życia później w przestrzeni publicznej, a nie są wypracowane pewne umiejętności miękkie społeczne, a w takim stopniu lekkim opóźnione są potrzebne na rynku pracy młodzi ludzie też zwracam na to uwagę w dyskusji pan szczerze to są wszystko kwestia która, która wprowadzanie metod od wakacji poza formalnej edukacji takiej systemowej, a pomaga rozwiązać albo wyczerpania tym, że trudno jest dostać się w ogóle to szkoły dlaczego, bo rozumiem, że dzwoni się jako organizacja pozarządowa mówi się mamy pakiet fajnego szkolenia fajnych warsztatów możemy ner poświęci swój czas i nauczyć uczniów waszej szkole czegoś nowego nauczyć po prostu z nim pogadać pokazać coś nowego, więc na czym polega ten kłopot, a na strukturze planu plan lekcji np. to żadnym innym uczniem nie pracują w blokach, więc chce wejść na 43 godziny na walce do szkoły powoduje wycięcie im kilku przedmiotów CEZ później trudne do nadrobienia to są prób i problemy organizacyjne dla dyrektorów i my to poniekąd rozumiemy, a mną, ale oczywiście dla nas jakby nie zmienia faktu, że aż do wody wciąż nie możemy z tym projektem wejść do szkoły, a nam szkoła, a nawet przycięcie dyrektorów nie ma takiej możliwości, żeby brać udział w każdą projekcję, w którym w, którym chciała ze mną do pisze pani bardzo mocno na razie produkujemy biernych słabo wykształconych młodych dorosłych dziewiętnastolatków, którzy nie potrafią napisać sensownego CV nigdy nie wypełnienie samodzielnie pita w całej swojej edukacji nie usłyszeli słowa antykoncepcji są właściwie analfabetami medialnymi najprawdopodobniej nie pójdą głosować znaczy to nie jest także teza charakterystyka całej polskiej młodzieży ja oczywiście praca jest bardzo dużo na liczbę mam bardzo aktywnie zaangażowanych wykształconych młodych osób, ale na tę imprezę miesza trzymałem nota czasownika edukacyjna pewna różnica to jest to można podsumować, że patrząc na wyniki po prostu diagnoz, a spadające wyniki edukacyjne czy liczycie w przecież mówi się o tym, że w tych mediach diagnoza w takich w tych rankingach Pisa to jesteśmy wysoko, bo umiemy rozwiązywać zadania matematyczne, więc jesteśmy dobrze wyedukowana mu do wyedukowanych społeczeństw no tak, ale pytanie czy Tesco, ale i ten typ edukacji, który nam się przydaje wżyciu, a on cieczy w 2001 . wieku w tym roku, ale sumienna systematyczna i umiejętności które, która w Polskiej szkole, a na, które kładziemy nacisk to są umiejętności, których uczymy potem potrzebujemy wychodzą za szkołę, czyli pani mówi o deficycie takiej Obywatelskiej edukacji, że tego brakuje żenią miały być obywatelami po wyjściu ze szkoły z obywatelami, ale też to są deficyt takich umów takich umiejętności praktycznych to co nie są też bym nie są tylko moje wnioski to są po prostu wnioski, które płyną z obserwacji od samych uczniów uczestników warsztatów oni mówili o tym, że czym brakuje tej praktycznej edukacji to oni np. jeżeli piszą o tym, że oni są analfabetami medialnymi to chodzi o to, że on 1 z tematów była ME to efekt newsy np. oni w dużej mierze jak i ten temat był dla nas bardzo ciężki dopracowania, bo oni zdawali sobie sprawę z wagi problemu obce obcując z mediami i on na nie zdają sobie sprawę z sprawy po prostu z zagrożeń, jakie leki np. czyhają, a w tym obszarze od tak, że to są wnioski płynące bezpośrednio z uczestników warsztatów również tylko Meksykiem może z tym poradzić nauczyciel, który ma niewiele pieniędzy i często jest wielokrotnie starszy od swoich uczniów, a nawet właśnie taka sfera cyfrowa może być dla niektórych nauczycieli jeszcze bardziej obce niż dla uczniów, których ma uczyć, tak więc gminy na ile ta zmiana technologiczna zmiana społeczna, która błyskawiczna jest w obecnych czasach utrudnia to życie pracę nauczycielom w tym sensie utrudnia nam bardzo, dlatego że nauczyciele natknąć się pozostaje bardzo mało czasu, żeby zapoznawać z taką LM z takimi realiami życia młodzieży z tymi nie mają styczności to są rzeczy Scrum już nawet ja nie mam styczności jest starsza od tych licealistów 56 lat AM powstają zjawiska, które Lux którymi styka się młodzież również bardzo negatywne np. patos patos wymiarze to jest zjawisko, z którym u Bazyla młodzież styka, o którym nauczyciel nie mam pojęcia nie mają czasu, żeby się dokształcać, ale też nie powinno to on spoczywać tylko na ich barkach uważam, że to jest na dokształcanie nauczycieli w takich realiach życia młodzieży jak odpowiadać na te problemy, a jak prowadzić dialog nie powinno być elementem po prostu jakieś takie zmiany systemowej zresztą był to 1 również z postulatów uczestników dialogu, kiedy wypracować jest to postulat w 1 z nich było coroczne szkolenia nauczycieli, a w taki odpowiadanie na nowo powstające problemy społeczne rozmawianie o nich w patos rymy, że test czeka on działalność internetowa grupa to właśnie od patologicznych treści niektóre niektórzy właśnie umieszczają w internacie jakieś wulgaryzmy przemocą rzeczy tego typu sprawy tylko w ramach wyjaśnienia, a może to jest tak mnie, że nie powinniśmy udawać, że nauczyciele urn czy też tkwić w takim przekonaniu, że nauczyciel zawsze wszystko mam wiedzieć lepiej może trzeba tworzyć takie pola dialogu pozwalające np. ze na takie miejsce, gdzie uczeń może opowiedzieć o swoim świecie nauczycielowi teczek pani mówi starsza raptem kilka lat od maturzystów, a już są takie strefy, do których pani nie ma dostępu ze względu na zmianę pokoleniową to ktoś musi pani o tym, opowiedzieć to może powinno tak być to zwrotna na stronę ucznia powinno być chętnie widziana oczywiście tylko, żeby ktoś miotłę opowiedział samiec ma odpowiedzieć to samo musimy zaufać nie możemy stać ją będą oceniać tak, choć ten proces i ten proces wymaga czasu czas, na którego na, które nie ma miejsca w edukacji, a i NIK, na które nie mają nic z tego czasu nie mają nauczyciele tego brakuje, więc znowu są konieczne pewne rozwiązania systemowe, a wydają się na tym etapie, który za, które by temu problemowi próbował zaradzić, ale po inicjatywy, które my prowadzimy one są ograniczone skalą i niestety przez to są wartościowe natomiast nie docierają wszędzie, a problem nie jest celem ogólnopolskiej tak zresztą nie tylko ogólnopolskich mówi panie tych 100 postulatach tempo kongresowych i poszliście z tymi postulatami do kogoś czy z kimś o tym, rozmawiać o 3 to one mogły żyć i sposób wdrożone co znaczy, bo wydamy mniej pań opowiadał pewnego rodzaju diagnozie o tym co się obecnie dzieje, a to co można zrobić, by było lepiej, a on co 3 sytuacje z tym postulatem jest jest taka, że myśmy właśnie zakończyli ten proces Dance Club projektu i mamy w planach konsultowanie dalszy tych postulatów z organizacjami np. reprezentującymi mniejszość ukraińską czy Polski związek Głuchych chcemy dotrzeć się też do takich organizacji, żeby być pewnym, iż te postulaty są reprezentatywne i włączający, zanim nie wjedziemy, a on dalej do decydentów, ale i zdecydowanie jest następny krok w myśl decydentów i próbę podejrzewam, że to będą ciężkie bolesne i czasochłonne próby, a uzyskanie część z tych relacji zmianę no to jest następny proces tak, których pensja, a jeśli słuchają nas teraz nauczyciele dyrektorzy szkół i myślę sobie ja dam radę zorganizować swoje plany lekcji mojej szkole tak, żeby jakoś te 4 godziny wyjąć i zorganizować wtedy takie szkolenie takie warsztaty to może do was jeszcze zadzwonić tak oczywiście proszę skontaktować z polską radą organizacji młodzieżowych i na pewno w rozpoczynającym się teraz cyklu dialog albo przy okazji naszych programów będziemy w stanie, a zorganizować takie warsztaty szkoła w jakiej wieki jest kluczowe dla takiej organizacji poza formalnej znaczy, kiedy warto się w ogóle tym przejąć to znaczy ja myślę, że wprowadzanie takich metod edukacji nieformalnej czy po prostu pracy warsztatowej kreatywnej AM na badania wskazują na to, że już są kraje, które w, których stosuje się na szerszą skalę w przedszkolach i to działa AM są też w Polsce szkoły prywatne, które trawią także można zrobić oczywiście wcześniej natomiast my zezwala nasze doświadczenia wiemy to głównie przeprowadzamy te procesy głównie z osobami powyżej trzynastego czternastego roku życia zdających matematykę com poruszamy, których są tematy, z którymi dopiero wtedy to osoby zacznę Mistral styczność jako jako obywatele mieszkańcy młodzi obywatele, którzy już za chwilę przecież będą mogli głosować dziękuję bardzo panie Aleksandra Sawa ekspertka ds. polityki młodzieżowej edukacji poza formalnej w Polskiej radzie organizacji młodzieżowych dziękuje im g 1255 za chwilę informacje po informacjach porozmawiamy o miny takiej bardzo miłej informacji dla polskiej kultury Otóż Krystyna Janda otrzymała specjalną nagrodę jury festiwalu Sundance za swoją rolę w filmie Jacka Borcucha słodki koniec dnia będzie z nami pani Aleksandra salwa krytyczka filmowa Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: JAK Z DZIECKIEM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA